Amazon investeert tot 2027 1 miljard euro in België, onder meer in bezorging

Amazon wil de komende jaren zo'n 1 miljard euro investeren in de Belgische dienstverlening. Zo wil het bedrijf leveringen op dezelfde dag mogelijk maken. Het bedrijf wil ook extra personeel aannemen voor de magazijnrobottak in het Oost-Vlaamse Hamme.

Het geld gaat onder meer naar de infrastructuur en logistieke keten om bezorgingen op dezelfde dag mogelijk te maken, zegt Amazon tegen VRT NWS. Het is niet duidelijk wanneer Belgen kunnen kiezen voor bezorging op dezelfde dag. Mogelijk komt dat 'binnen enkele maanden'. Bpost blijft de belangrijkste bezorgpartner, benadrukt Amazon.

Amazon wil ook meer mensen aannemen in de Mechatronics-afdeling in Hamme. Hier werken nu 400 mensen. Het is niet duidelijk waar het bedrijf naartoe wil groeien. Deze Mechatronics-tak was het voormalige Cloostermans, een magazijnmechatronicabedrijf dat Amazon in 2022 overnam. Het bedrijfsonderdeel maakt robots voor in magazijnen.

Amazon zegt tot slot ook het geld te gaan gebruiken om Belgische kmo's te ondersteunen bij het aanbieden van producten op Amazon. Ze krijgen onder meer extra 'data-functionaliteiten', meldt Amazon. Kmo's zijn kleine of middelgrote ondernemingen, vergelijkbaar met wat in Nederland bekendstaat als mkb.

Door Hayte Hugo

Redacteur

08-10-2025 • 08:57

97

Submitter: nzall

Reacties (97)

Sorteer op:

Weergave:

Zelfde dag leveren zou gewoon zwaar belast moeten worden vanuit de overheid. Er is geen enkele reden om altijd zo snel te leveren bij mensen. Het is een wedloop geworden tussen alle grote e-tailers om maar zo snel mogelijk te leveren. En ondertussen worden wij net aangemoedigd om steeds groener door het leven te gaan.

Neen Bpost, als ik aangeef dat alle pakketten naar een pakketpunt moeten, dan moet je kleine pakketten niet alsnog proberen aan te bieden bij mij thuis. Er is een reden dat ik ze op 1 centrale plaats wens af te halen. Het maakt me niet uit dat Amazon vraagt om ze bij me thuis te leveren, ik vraag als ontvanger aan jullie specifiek om dat NIET te doen.
Helemaal mee eens. Zeker als je kijkt hoe die pakketbezorgers (zeker die van Amazon) hun werk (moeten) doen. Rennende door de straat zetten ze de pakketjes tegen je voordeur, bellen aan en zijn al weer vertrokken. Vanuit hun bus schreeuwen ze nog even "busy busy" als je de voordeur open doet en weg zijn ze.

Het hoeft allemaal niet zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk. Ik wil best een euro extra betalen voor mijn bezorging als het dan op een normale nette manier gebeurt.
Het hoeft allemaal niet zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk. Ik wil best een euro extra betalen voor mijn bezorging als het dan op een normale nette manier gebeurt.
Een beursgenoteerd bedrijf leest dit als:

"Deze klant is bereid om ons per bestelling een euro meer te betalen."

Natuurlijk ben ik het helemaal met je eens (ook ik kan wel een euro meer per bestelling missen), maar enkel de prijs verhogen gaat dit niet oplossen. Het oplossen hiervan is niet in het belang van Amazon. Als de concurrent een euro goedkoper is, dan gaat het gros naar de concurrent.

Een race to the bottom kan enkel gestopt worden door de markt te reguleren. Daarmee blijft het speelveld voor alle partijen gelijk.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 8 oktober 2025 09:43]

En de markt reguleren gaat hierbij een heel belangrijk punt zijn. Amazon is zo groot, dat ze de hele lokale markt kapot kunnen concurreren en het doet ze geen pijn. Vervolgens zie je dat lokale bedrijven allemaal omvallen omdat ze niet tegen Amazon op kunnen. Werknemers krijgen minder rechten want Amazon is zo groot, die kunnen er een gigantische lobby club tegen aan gooien. Met hun formaat kunnen ze zelfs invloed uitoefenen op politieke partijen.

Persoonlijk vind ik dit echt een dystopisch toekomst beeld. Alleen maar grote mega bedrijven waar je alles bij moet regelen.
De mensen kiezen steeds rechtser. Dus die marktregulering kan je vergeten. En de meeste mensen lezen nooit nieuws of fora. Het enige wat ze interesseert is klik-hebben-nu! Beter alvast wennen aan die dystopie, gelukkig (met druipend sarcasme geschreven) hebben we al een oranje voorbeeld om ons schrap te zetten.
"De mensen" dat zijn wij natuurlijk ook...

In werkelijkheid is het vooral zelfbehoud vermoed ik. Pas zodra in alle levensbehoeftes voldoende is voorzien, worden mensen bewuster.
In een neergaande economie (voor velen) door stijgende prijzen van voedsel en energie met daarbij voor nieuwkomers, een moeilijke huizenmarkt, gaan mensen stemmen tegen beperkingen en kostenverhoging. Ongeachte de reden daarvoor. Dat kun je 'rechts' noemen maar dat hele rechts/links is eigen onhandig.

En dat alles wordt gefaciliteerd door de mega-bedrijven. Maar die leveren voor een deel van de bevolking juist weer welvaart op.
En de meeste mensen lezen nooit nieuws of fora.
Dat maakt inmiddels steeds minder uit omdat daarin ook sturing plaatsvindt. En dan niet vanuit het idee van een almachtige entiteit die van alles bepaald. We willen nu eenmaal geen slecht nieuws horen als we het zelf al moeilijk hebben. En tegenwoordig stuurt alles zichzelf - dankzij de zucht naar aandacht. En die zucht naar aandacht is noodzakelijk voor een immer toenemende stroom van reclames.

En precies in dat straatje past het "direct dezelfde dag leveren" = instant fulfillment. Want al die reclame moet wel leiden tot consumptie en hoe sneller, hoe beter.
Ben het totaal niet eens met je ervaring. Amazon verzorgt de pakketjes via DHL naar mijn adres toe. De bezorgers bellen aan, groeten mij, ik groet terug, pakketje wordt overhandigd en we groeten of bedanken nog een keer en bezorger 'loopt' terug naar z'n bus. Ik heb een hele goede ervaring met Amazon en hun diensten rondom het afleveren van hun pakketten.
goed te lezen dat jij een goede ervaring hebt. Praktijk blijft toch dat die bezorgers erg weinig betaald krijgen zodat ze hun best doen om zo snel mogelijk zo veel mogelijk te bezorgen. Ik ben het met de anderen eens dat dit geen goede ontwikkeling is; een oplossing voor een probleem-wat-ik-niet-had.
@Netrunner , dat doen ze tot er genoeg bestellingen zijn om de bezorging zelf te kunnen doen. Feit blijft dat Amazon met ongeveer ongelimiteerde cashflow een oneerlijk voordeel heeft tov concurrentie en we daar op lange termijn als consument niet beter van worden. In NL hebben we dan “gelukkig” nog bol.com als grote concurrent.

Amazon schuwt kapitaalvernietiging niet als mensen bijv spullen retourneren. Winst is in veel regios niet eens het doel, maar puur marktaandeel.

Door AWS hebben ze zoveel inkomsten dat ze altijd de langste adem hebben.
De DHL bezorger hier zet de pakketjes gewoon voor de deur en meld ze af terwijl ik niet thuis ben. Kom ik 's avonds thuis en staat er een pakket voor de deur te wachten... (en dan woon ik in een eengezinswoning en niet in een flat met een gesloten gallerij).
De aandeelhouders denken daar anders over. Omdat die euro door de meeste klanten niet geaccepteerd wordt. Die willen snel en goedkoop. Helaas.
Het hoeft allemaal niet zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk. Ik wil best een euro extra betalen voor mijn bezorging als het dan op een normale nette manier gebeurt.
Dat klinkt alsof je opzoek bent naar een fooienpot om geld aan Amazon te doneren, want voor de rest schiet dit compleet zijn doel voorbij natuurlijk. Ik zou in jou geval gewoon Amazon mijden en het expres bij kleinere winkels aanschaffen. Die blijven zo bestaan, jij bent meer geld kwijt en het duurt langer, want kleinere winkels geven zichzelf vaak meer speelruimte (bewust of onbewust door andere afspraken met verzenders). Wat wil je nog meer? :P
Dat doe ik al. Als ik iets voor ongeveer hetzelfde bedrag bij een andere (web)shop kan bestellen, kies ik daar voor. Maar soms heb je dingen die je gewoon echt niet ergens anders kunt vinden.

Ik heb ook niet de illusie dat het goed gaat komen met de bezorgers van Amazon (of in het algemeen) want Jef is veel te druk met geld (be)sparen voor zijn 14e superjacht. Alles draait om zo veel mogelijk geld verdienen met het minimale niveau aan service.
Waarom zou het minder groen zijn? Wat is er beter voor het milieu een busje die door de wijk rijd of iedereen die apart de auto pakt om naar de winkel/pakket punt te gaan?
Omdat je het vaak combineert met boodschappen, oftewel die kilometers moeten toch al afgelegd worden. Ook is een pakketpunt vaak centraal in het dorp; dus pakken mensen wel eens de fiets
Hetzelfde geldt voor de bezorger: 90% gaat naar een centraal pakketpunt en 10% van de leveringen aan huis ligt toevallig op de route, o.i.d. Potato, potato.

In mijn ogen is het efficiënter dat x-duizend bezorgers aan de slag gaan dan dat x-miljoen mensen reisbewegingen moeten maken, inclusief de daarbij horende voertuigen en hulpmiddelen die wellicht eerst aangeschaft moeten worden.

En het pakketpunt in het dorp is nu al overbelast; de uitbater wordt schijtziek van de hoge pintransactiekosten, de lage verdiensten en van mensen die niks kopen maar wel de hele winkelvloer bezet houden met een chagrijnige kop, omdat ze haast hebben - want de "kids" wachten.

Er moet echt structureel wat veranderen dan. ;)

[Reactie gewijzigd door AOC op 8 oktober 2025 09:58]

Omdat je het vaak combineert met boodschappen
Euh mijn boodschappen worden ook gewoon bezorgd. De keren dat ik voor een pakje moet gaan rijden zijn hoger dan voor boodschappen.Sterker nog ik denk dat naast woonwerk verkeer ik het meest rijdt voor ophalen van pakjes op een of ander punt ver weg omdat de bezorging niet geslaagd is.
Ik woon in een klein stad maar dichtbijzijnde PostNL punt is al stuk verder dan de supermarkt en DHL, UPS en al die andere diensten hebben niet eens een locatie hier dus dan kan ik al de auto pakken om naar dorp verderop te rijden om het daar vervolgens op te halen.
Ik heb het nog nooit kunnen combineren. De nummer 1 locale co2 uitstoot is een pakketje halen. Naar de stad ga ik gewoon met de fiets maar een pakketje gaat vaak niet makkelijk mee op de fiets.


Nee ik heb geen gas thuis.

[Reactie gewijzigd door runeazn op 8 oktober 2025 11:53]

Omdat het gros van de mensen overdag niet thuis zit te wachten tot de pakkerbezorger komt opdagen. Dus dan staat die bezorger voor een dichte deur en moet nog een keer langskomen of alsnog naar een pakketpunt.

Dan heb ik liever de keuze waar ik het laat bezorgen of dat die keuze ook écht uitgevoerd word. Ik woon 90m van een PostNLpunt en op loopafstand van meerdere DHL punten, pakketautomaten en andere PostNL punten. Ideaal om daar te laten bezorgen als ik weet dat ik toch aan het werk ben als de pakketbezorger langskomt.

Daarnaast gaat niet iedereen die een pakketje op komt halen met de auto.

Keuze is gewoon beter maar helaas heb je die niet altijd.
Je kan bij alle grote diensten bijna altijd wel aangeven op welke dag ze leveren en aangezien heel veel mensen tegenwoordig wel een dag thuiswerken kan je het makkelijk gewoon dan laten bezorgen. Verder kan een het vaak ook gewoon bij buren leveren of gewoon bij voordeur zetten als je risico wilt nemen.

Fijn als je dichtbij een pakket punt woont maar voor mij is dichtbijzijnde dhl of ups punt al een dorp verder. Ben eens dat keuze goed is maar zeggen dat leveren bij een pakketpunt is groener is gewoon vaak niet waar.
Het is natuurlijk geheel afhankelijk van wat het alternatief en locatie is.
Bij mij zijn de afhaalpunten allemaal op loop afstand (net ff via google gechecked: 300 meter) en er is daar uberhaubt geen parkeer optie.
Het zou echt beter zijn als alle pakketten voor de gehele omliggende wijken in 1 keer naar het afhaalpunt gebracht zouden worden, niemand gaat dat met de auto doen.

Uiteraard is dat nogal anders als je in een drop woont met het afhaalpunt op een afgelegen industrieterrein waar > 90% zelf met de auto heen gaat.
Een busje is inderdaad beter.
Maar 3 busjes die elk 1 klein prulletje komen brengen op verschillende dagen is dat niet.
Neen Bpost, als ik aangeef dat alle pakketten naar een pakketpunt moeten, dan moet je kleine pakketten niet alsnog proberen aan te bieden bij mij thuis.
In Nederland ken ik een ander bezorgingsprobleem dat wellicht ook in België bestaat. De volgende dag geleverd op het huisadres? Geen probleem. De volgende dag geleverd bij een pakketpunt 500 meter verderop? Nee, dat kan echt niet. Dat heeft 2-3 werkdagen nodig.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 8 oktober 2025 09:44]

Ik had vorige week ook een mooie: pakket werd geweigerd en ging retour afzender op het afleverpunt (ik gok vol).
Was note bene een AH met een BOL bestelling wat toch echt hetzelfde bedrijf is.
Ik denk dat het iets te maken heeft met de zendende partij. In de praktijk zie ik drie scenario's voorbij komen:
  1. Vanaf de aanbieder direct bij een postnl punt afleveren
  2. Vanaf de aanbieder is het alleen mogelijk om op je huisadres te bezorgen maar postnl routeert het naar een pakketpunt omdat ik dat als voorkeur in de app heb aangegeven
  3. Vanaf de aanbieder alleen mogelijk om op huisadres te bezorgen, geen routering door postnl
Het lijkt willekeurig en aanbieders zijn hier niet transparant in, bij fullfilment door bol of amazon gaat het in ieder geval direct naar een postnl punt. Bij thuisbezorging loop ik tegen hetzelfde issue aan als jij, pakketpunt binnen een km afstand maar 99% van de tijd een of meerdere dagen vertraging.

[Reactie gewijzigd door oef! op 8 oktober 2025 10:08]

Hangt van de situatie af ... De kids moeten iets afprinten en je dacht dat je nog wat extra cartouchen had liggen, maar blijkbaar niet. Dan kan het nuttig zijn, maar die kan je ook wel even iets verder gaan halen uiteraard. Maar je hebt een drukke dag met meetings etc, dusja voor een paar randgevallen zie ik het nut wel in.

Nu voor een apotheek is dat totaal iets anders. Iemand komt binnen, niet op voorraad, kan het bestellen en tegen 15u is dat hier. Daar kan wel (levens)noodzakelijk zijn.

Vroeger moest je 2-3 dagen wachten en dan was er coolblue ... morgen aan huis. En zo is het begonnen. Soms kan het wel gemakkelijk zijn, maar als ik iets bestel is dat niet meestal iets dat ik perse nodig heb morgen
Tja, valt en staat allemaal met een goede planning. Net zoals medicijnen die levensnoodzakelijk zijn ga je toch ook niet helemaal opmaken en als je niets meer hebt naar de apotheek?
Een apotheek heeft niet alles op stock en soms moeten ze ook dingen zelf maken. Dit is altijd op voorschrift als jij van het hospitaal komt sturen ze je oftewel naar de apotheek van het hospitaal of je kan lokaal gaan. Meeste mensen gaan dus lokaal. En je kan toch niet verwachten dat een lokale apotheker alles wat er maar bestaat op stock heeft ?

En soms kan je toch wel eens iets vergeten nee ?

Ik ken nog zo een paar randgevallen ... Jij hebt monitor x en die gaat stuk. Nergens in de buurt kan je die kopen en je wilt perse dezelfde en die kan vandaag nog in huis zijn ? Enja ik heb hier wel een backup staan, maar soms kan het toch wel handig zijn in zeer specifieke gevallen. Voor de rest kan het mij weinig schelen eigenlijk dat dit zelfs niet morgen is.

Een ander voorbeeld je werkt vandaag van thuis uit, dus je bent zeker dat je thuis bent om in ontvangst te nemen, zodat je niet naar het postkantoor hoeft te gaan. En hier bij mij het dichtsbijzijnde punt om een pakketje te laten leveren is zo een 2km en ik woon gewoon tussen Leuven en Mechelen en niet in the middle of nowhere. Naar het postkantoor kan het zijn dat ik een brug voor boten voorbij moet en dan nog eens een trein, als je dat 2x hebt ben ik zo een uurtje onderweg ! Dus ik laat liever alles thuis leveren, hoeft niet dezelfde dag, maar ik kan mij inbeelden dat dit wel animo kan hebben omdat bij thuiswerk en gegarandeerde levering je soms een hoop tijd kan besparen. Er is nu eenmaal 1 ding in het leven dat je niet kan kopen en dat is tijd. Je kan wel andere betalen om dingen voor jou te laten doen, dat het daardoor beter gedaan is, is een andere vraag.

[Reactie gewijzigd door cricque op 8 oktober 2025 16:25]

Zelfde dag leveren zou gewoon zwaar belast moeten worden vanuit de overheid. Er is geen enkele reden om altijd zo snel te leveren bij mensen.
Waarom vind je dat je dat voor een ander kan bepalen? Ik kan me genoeg situaties voorstellen waarbij zelfde dag bezorging gewoon heel handig kan zijn.

Maar de andere vraag is waarom je denkt dat dezelfde dag bezorging meer negatieve impact heeft dan bezorging over 3 dagen?
Een van de negatieve impacten is wel dat het concurrentie harder maakt voor kleinere webshops. Ik vind het altijd gek dat als ik om 20h00 iets bij bv. Coolblue bestel, dat dit morgen geleverd wordt (gek in positieve zin). Een kleine webshop kan niet personeel inzetten tot de laatste uren van de dag / heeft niet de volumes dat postnl / bpost dat nog komt ophalen die dag, en dan duurt het normaal een dag langer.
Ik werk toevallig in een bedrijf met fulfilment centre en dat is precies wat we doen voor kleinere bedrijven. Zorgen dat ze dezelfde diensten kunnen verlenen als de grotere. Dus ik ben het niet met je eens dat kleinere webshops dat niet kunnen. Sterker nog ik denk dat wij het net zo goedkoop kunnen als coolblue.
Dat iets heel handig is wil niet zeggen dat het noodzakelijk is.

En met bezorging over 3 dagen kun je veel beter plannen met een efficiëntere logistiek. Er kunnen dan makkelijker bestellingen gecombineerd worden op wijk- of buurtniveau. Bij zelfde dag bezorging is die tijd er niet en moet het als een kip zonder kop worden meegegeven aan een bezorger omdat anders het window niet meer gehaald kan worden. Dat is wel degelijk minder duurzaam.

Om nog maar niet te spreken over de stress die het oplevert in een distributiecentrum (al kan een hoop nu geautomatiseerd worden), maar ik heb het zelf gezien bij een bedrijf waar ik gewerkt heb: de druk op werknemers wordt onevenredig groot bij een verkorting van de levertijd.
Ik werk in de logistiek. Bij de hoeveelheden bestellingen die dagelijks rondgereden worden is last mile efficiëntie niet meer het probleem. Er rijdt van iedere koerier iedere dag wel een auto door iedere straat. In theorie heb je gelijk in de praktijk zie je gewoon dat DHL bijvoorbeeld meerdere busjes door dezelfde wijk laat rijden omdat die efficiëntie gewoon niet te halen is.
Maar waar leg je de grens?

Warm voedsel mag wel direct bezorgd worden? En mag een supermarkt dan dezelfde dag leveren of niet, en dan hun volledige assortiment, of slechts een klein deel daarvan, aangezien daar overlap is met Amazon.
Bpost medewerker hier. Normaal gezien worden alle pakketten naar het pakketpunt bezorgd, ongeacht de grootte of wensen van de afzender. Via de app of de website kan je zeer gemakkelijk een klacht indienen per pakket.
Hier zouden de bezorgbedrijven best meer aandacht aan kunnen besteden. Er zijn dagen dat er een aantal keer per week een bezorger voor de deur staat, terwijl het pakket voor mij geen haast heeft. Laat me dan in de app aangeven dat ze de diverse pakketten op 1 dag bezorgen ofzoieta.
Praktisch gezien is de kost om pakketten bij te houden groter dan ze elke dag te laten leveren. Het is een leuke dienst, maar niet iets waar mensen voor gaan betalen vrees ik.
Enige die je daarmee hebt is de kleine ondernemer. bol, Amazon, Zalando geven daar echt niks om en voor hun is het op de grote stapel. Het maakt hun echt niet uit en ze worden er alleen maar sterker van omdat je de kleine ondernemer onaantrekkelijk maakt.

De drie grote ondernemers vragen sowieso geen verzendkosten, elk percentage belast over 0 is nog steeds 0.

De kleine ondernemer kan dat niet uit eigen zak betalen dus gaat het belasten aan de klant en daardoor wordt de kloof, in een markt die eigenlijk alleen op prijs concurreert, alleen maar groter.

Er is geen makkelijke uitweg voor dit probleem. De enige oplossing is dat de consument kiest met zijn portemonnee. De consument geeft aan dat het dit wil en daarom gebeurt het. Mensen die klagen over pakketbezorgers bestellen even goed online.

Als eigenaar van meerdere fysieke winkels en meerdere online shops kan ik je een ding zeggen, de winkelstraat komt weer terug. De online markt is gewoon kapot, alleen Google Shopping wordt er beter van voor de rest niemand. Er is een reden waarom om de zoveel tijd een grote online retailer omvalt, dit is niet haalbaar.

Ik kan dezelfde producten voor veel goedkoper in mijn winkels aanbieden, omdat de kosten van mijn winkels veel lager zijn. Online heb je tegenwoordig zoveel haken en ogen dat iedereen er een percentage van mee wil snoepen. Dat betekent veel meer overhead.

De huurprijzen van winkelpanden dalen alleen maar, dat opent kansen voor kleine ondernemers.

Dus als je echt groen wil zijn en je wil dat dit alles stopt, kies dan met je portemonnee. Stap op de fiets en ga de winkelstraat in. Dan gaat het geld tenminste ook naar een lokale ondernemer, ipv een grote corporate gigant in verwegistan.
Sorry maar ik zet geen voet meer in Leuven met hun achterlijk parkeerbeleid etc. Baanwinkels waar je nog kan parkeren die boeren wel niet slecht hier in de buurt, maar een stadscentrum helemaal niet. En ik ben niet alleen die niet meer stadscentra komt gewoon door de achterlijke beleidspolitiek en parkeertarieven. Maar veel dingen die ik gewoon koop kan ik met moeite lokaal vinden en dat kan je dan wel online vinden.
Zelfde dag leveren zou gewoon zwaar belast moeten worden vanuit de overheid.
laat ons vooral stoppen met nog extra belastingen te heffen, want zeker voor dit soort diensten is het de eindgebruiker die ervoor opdraait en niet de bezorger. Die zal daar al een meerkost voor vragen waar bijgevolg dus al extra belasting op betaald wordt.
Er is geen enkele reden om altijd zo snel te leveren bij mensen.
dat is misschien voor jou zo, anderen willen dat uit gemak of noodzaak wel.
Het is een wedloop geworden tussen alle grote e-tailers om maar zo snel mogelijk te leveren.
wie wat hoe levert maakt voor een anonieme internetklant niet uit, die wil gewoon zijn bestelling en dan is snelheid/prijs nu eenmaal belangrijk.
En ondertussen worden wij net aangemoedigd om steeds groener door het leven te gaan.
aangemoedigd, maar niet verplicht. Laat de mensen vrij om te bestellen waar en bij wie ze willen. We hebben gezien wat voor rampzalige economische gevolgen groenen in de regering hebben veroorzaakt op de energiemarkt.
Neen Bpost, als ik aangeef dat alle pakketten naar een pakketpunt moeten, dan moet je kleine pakketten niet alsnog proberen aan te bieden bij mij thuis. Er is een reden dat ik ze op 1 centrale plaats wens af te halen. Het maakt me niet uit dat Amazon vraagt om ze bij me thuis te leveren, ik vraag als ontvanger aan jullie specifiek om dat NIET te doen.
Amazon is de opdrachtgever en betaler voor de levering, dus hun instructie heeft voorrang. Je kan op de site trouwens zelf aangeven waar er moet geleverd worden.
Eigenlijk zou er ook is deftig onderzoek moeten gebeuren hoeveel gebruikers dat wensen. Volgens mij weinig behoefte aan. En als het echt dringend is ga je fysiek naar de winkel of betaal je x aantal euro's extra voor express verzending lijkt me.
Absoluut, wacht al tijden op vinkjes om orders te 'bundelen' en op een gezamenlijk moment te leveren. Helaas zijn er wat te veel verschillende postbedrijven. Zelfs als je bij één winkel verschillende producten op dezelfde dag bestelt, ontvang je deze helaas veelal verspreid over meerdere momenten.

Fysiek naar winkels gaan is ook geen perfecte oplossing gezien verschil in aanbod, reiskosten, tijd etc.

Catch 22.
Europa heeft enkel reglementen jij wil deze nog strenger zien?
Voor de rest heeft Europa gewoon niets, geen technologie, geen grondstoffen en geen visie. Enkel belastingen en regels.
Ik wil het wel graag zelfde dag hebben. En als mensen dit niet willen ook goed. 8-)
"Maar ik wil het NU"-mentaliteit. Moeten we maar eens weer van af stappen. Leer geduld hebben. Als je iets écht NU moet hebben ga je maar de winkel.
Niet alle producten die ik zoek zijn uberhaupt nog in winkels te vinden, maar heb ik soms wel direct nodig. Dan is het knap lastig als je een dag moet wachten en iets stil moet leggen, omdat het dan vaak ook gewoon pas aan het eind van de volgende dag komt.

Dan maak ik gebruik van die optie, die bij mij 9 van de 10 keer trouwens niet eens werkt en het komt dan gewoon alsnog de volgende dag pas, bij alle leveranciers. Maargoed, mijn mening zal niet in de smaak vallen en met alle respect, maar mij boeit het groen verhaal op die momenten ook niet. Dan wil ik toch echt verder, en is bij mij niet persé de "Ik wil het NU"-mentaliteit aanwezig, maar meer de "Ach, iedereen maakt ons toch al kapot dus als ik als enige mezelf beperk voor een groenere wereld helpt het toch niet"-mentaliteit. Jaja, part of the problem en als niemand begint gebeurt er nooit iets, sure. Maar ik kan dat op die momenten gewoon niet zo voelen.
Niet alle producten die ik zoek zijn uberhaupt nog in winkels te vinden, maar heb ik soms wel direct nodig.
Een gebrek aan planning van jouw kant betekent geen spoed aan mijn kant.
maar mij boeit het groen verhaal op die momenten ook niet
Mentaliteitsprobleem nummer 2. Goed dat je het aanhaalt, minder goed dat je er blijkbaar echt geen zier om geeft. Mijn kinderen zijn je dankbaar.
De meeste zaken die ik online bestel ligt gewoon niet op voorraad in een winkel. Moet dan besteld worden door de winkel. Brengt het een pakjesbezorger aan de winkel en dan mag ik nog eens rijden. Kortom, 2 ritten van mij en 1 rit van de pakjesbezorger voor 1 bestelling. Efficient of milieuvriendelijk is het niet.

De kat heeft speciale voeding nodig, enkel te koop op bestelling of online. Fietsonderdelen (revisiekit Rockshox), in Duitsland moeten aankopen. Niet te vinden in Benelux. Regenbroek van Fox enkel op bestelling en >€50 duurder dan online. Identieke BLUM scharnieren van de huidige keukenkasten, zoek maar lekker lokaal. 2 identieke veiligheidscilinders met 8 sleutels en paniekontgrendeling,... Kortom, er is zoveel dat je lokaal niet kan vinden zonder dat de winkel het zelf moet bestellen.

Conclusie, alles wat ik niet in mijn reguliere grootwarenhuis kan kopen bestel ik online.
Er is een reden waarom ik gebruik maak van zelfde dag levering, om mensen te stangen.
Dit is wel de mentaliteit waar de wereld aan kapot gaat. Helaas overtuigingen en gedrag dat je steeds meer ziet. Mensen die dwars willen liggen en niet mee willen werken aan oplossingen.
Omdat blijkbaar mensen zelf niet een rationele keuze maken wat beter is voor het gemene goed en alleen aan zichzelf denken. Daarom is regulatie blijkbaar nodig. Zelfde reden waarom we verkeersdrempels hebben, omdat mensen zichzelf niet kunnen reguleren en dus structureel te hard rijden op plekken waar het niet wenselijk is. Als mensen eens wat meer zelfcontrole hadden, dan was een groot deel van de regulering niet nodig.
Kan je iemand aanrijden als ik te snel bestel?
Belastingen zijn nodig voor een werkende maatschappij. Iemand moet de wegen die jij gebruikt betalen.
En regulering is nodig omdat bedrijven enkel aan geld denken. Die zouden slavernij terug brengen als we die niet tegenhielden.
Belachelijke comment, maar ik moet wel lachen om
vrijwillig zelf meer belasting moeten
Vrijwillig moeten
Hangt er van af. Zitten er "heel veel mensen" in de raad van bestuur van Amazon?
Ze zouden dan best investeren in amazon be ipv com be

Ik wil ook mijn bestellingen van nl op de be site kunnen zien, misschien dan dat ik de Belgische site zou gebruiken.
Amazon.be is al bezet vanwege een verzekeringsmaatschappij. Dus dat gaat nooit lukken.
Blijkbaar vindt Amazon dat zelf niet zo belangrijk, anders hadden ze deze verzekeringsagent uit Antwerpen heus wel een prima bod kunnen doen om het domein over te nemen. Zo groot is dat bedrijf niet, dus er zijn echt geen miljoenen voor nodig om ze over de streep te trekken.
Jammer dat er nog zoveel Tweakers bij Amazon iets kopen. Het Amerikaanse bedrijf maakt kleine ondernemingen kapot en buit werknemers uit. Ik geef liever een paar extra euro's uit om lokale ondernemingen te helpen.
Ik gebruik Amazon en Bol vooral als zoekmachine naar potentiele oplossingen. Vervolgens kijk ik meteen of de verkoper zelf een shop heeft en dan bestel ik daar evt. Anders zoek ik gewoon verder op het produkt om een europese shop te vinden. Dit werkt voor zoveel producten.

Maar ik ben bang dat het de meeste mensen gewoon niet boeit.
Het probleem ontstaat als er iets is met het product. Bij Bol/Amazon(...) stuur ik het gewoon terug. Geen gezeur. Bij zo'n webshop moet ik weer contact opnemen met dat bedrijf en uitzoeken hoe dat werkt bij hun. Sommige webshops doen erg moeilijk of stribbelen mee.
Nou, meestribbelen klinkt een stuk beter dan tegenstribbelen ;)
En vind je het dan ook aan de goede prijs? als ik in de pricewatch kijk is het toch vaak Amazon of Bol die de goedkoopste zijn. Bij de anderen komt er bv. nog verzendkosten bij.
Tja, het is maar net wat je belangrijker vind. DIe paar euro goedkoper of een Europese verkoper. Die verzendkosten is trouwens hoe Amazon die andere shops naait (en het milieu en arbeidsomstandigheden in hun logistiek/transport).
Maar dan moeten ze er wel zijn. Het is een vicieuze cirkel waarin we terecht gekomen zijn. Ik zie het hier met de Power-winkels ook (voorheen Mediamarkt). Zijn afgelopen jaren ongeveer gehalveerd in winkelformaat, en hebben bijna niks te koop / daadwerkelijk op voorraad.
Hahaha nee nog erger (ik heb een hekel aan de mediamarkt maar prima, beter dan Amazon)

Wou een S25 Ultra halen, zonder abonnement gewoon zo los en aftikken. Uurtje rondom leeuwarden, alle lokale telefoon winkels van de grotere providers hebben hem niet in de winkel, bestellen kan duurt een paar dagen.

Uiteindelijk mediamarkt heeft hem op voorraad.. prima, daarheen.
Die kerel: Ow ja nee ons systeem klopt nooit. Ik kijk even.
Nee hoor.. ondanks zijn systeem zegt, 7 op voorraad geen 1. Kan hem wel bestellen.

Uiteindelijk maar Amazon besteld, was nog een stuk goedkoper en morgen in huis.

Hetzelfde met Espresso spulletjes.. nergens te vinden.
Je ontkomt er gewoon niet meer aan, zoveel winkels hebben geen voorraad en dus wacht je langer en betaal je meer (meestal aanzienlijk)
Dat klinkt heel erg leuk, ik heb dat geprobeerd.

Nee, dat heb ik niet op voorraad. Ik moet dat bestellen, na drie weken nog niet binnen. Dat heb ik meerdere malen meegemaakt, tegenwoordig neem ik de moeite niet meer, als het niet op voorraad is, dan bestel ik het bij Amazon.
"tegenwoordig neem ik de moeite niet meer". Egoïsme is juist de kern van het probleem. Soms moet je gewoon even verder zoeken of moeite doen om de wereld te verbeteren.
Dit kan je toch moeilijk egoïsme noemen? Dit is toch gewoon consumentengedrag dat je in een kapitalistisch systeem moeilijk kan veroordelen. Dit is nou eenmaal hoe het systeem in elkaar zit.
Naar het systeem wijzen is wel erg makkelijk. Een zelfdenkend mens is meer dan een schakel in een systeem en heeft hopelijk meer drijfveren dan louter financiële.
De kern van het probleem is dat kleinere (en ook grotere) zaken niet betrouwbaar zijn met leveren, ze weten niet wanneer iets binnenkomt en of het überhaupt leverbaar is. Even verder zoeken heb ik vaak genoeg gedaan, dan verwijzen de winkels naar elkaar (die moet het verkopen). Aan het eind heb je dan nog niets, dus bestel ik het online (wat overigens niet altijd Amazon is, tegenwoordig zijn andere webshops vaak goedkoper).
Ik gebruik Amazon voornamelijk voor 'goedkope meuk' die ik hiervoor bij AliExpress haalde. Dan moet je denken aan kabels, accu's, e.d.

De duurdere en meer kwaliteit aankopen, zoals consoles, televisies, gereedschap etc, gaan bewust via de Nederlandse webwinkels. Zelfs als het wat duurder is (met een grens natuurlijk).
Waarom bespaar je dan wel die paar euro op goedkope meuk, als je het bij duurdere producten misschien wel tientallen euro's waard vindt om met een minder onprettig bedrijf zaken te doen? Nooit iets bij Amazon kopen is ook een optie. ;)
Helemaal mee eens. Er is altijd een alternatief voor Amazon. In sommige gevallen zal dat alternatief betekenen dat je een bepaald product niet kan kopen, maar dat is te verkiezen boven het steunen van een bedrijf als Amazon.
Wij verkopen professioneel op Amazon (als partner) en ik mis een duidelijk overzicht (als accountant) van wat we verkocht hebben, hoe het betaald is aan hen en wanneer en hoeveel wij dan krijgen. Nu is het meer van "het zal wel kloppen" en dat is niet normaal. hopelijk gaat dit dan beter... Alhoewel al onze goederen in Duitsland liggen voor de verkoop op amazon in de EU.
"Als accountant" en "het zal wel kloppen" klinkt inderdaad niet heel best :D
Ik zie zo af en toe op de belgische Amazon een betere prijs/aanbieding maar dan versturen ze helaas niet naar NL, hopelijk wordt dat dan ook beter.
Ik bestel vaak bij de Duitse. Dat blijft toch de betere vind ik.
Ik heb dezelfde ervaring. Aanbod is groter en tegen een betere prijs. Standaard wel 3-4 dagen wachten maar daar zit ik meestal niet mee in.
Omgekeerd werkt wel. Bestel als belg ook op amazon.fr, amazon.nl en amazon.de Vaak zijn er prijsverschillen.
https://www.hagglezon.com vergelijkt Amazon's door heel europa met elkaar qua prijs/product
Kunnen ze beter het asfalt gaan vervangen.
Ergens heel goed dat ze dit doen. Hopelijk denken ze ook aan de mensen die er werken. Gelijk ook andere bedrijven die ik hier niet ga noemen is de werkomstandigheden echt herbarmelijk te noemen. Een keerzijde van onderaannemingen te nemen die voor nog minder geld moeten leveren. Ik heb er al een video van gezien van een reportage in Belgie. zo schandalig zelfs dat er mensen ontslagen zijn de volgende dag omdat ze even in de fille waren of het busje met compleet versleten banden slipt tot gevaar toe. En dan maar zeggen dat baasje van onderaanneming iedereen heeft ontslagen omdat het bedrijf zogezegt overkop ging. Maar dan krijgen ze enkel een smsje met dat ontslag, geen echt ontslagsbrief waardoor ze hier geen ander werk kunnen zoeken omdat de papieren niet in orde zijn... En de baas ingescheren op een adres van een restorantje,... onvindbaar.... en de werkenemer, burn out, 250 pakjes per dag, overuren niet betaald, ziektebriefjes niet aanvaard.
Ik probeer ook lokaal te kopen en dan vooral fysiek lokaal.
Want met alle respect, maar lokale webshops zijn duurder, verzenden soms heel traag en de garantie en retour is een ramp.
Maar het feit is nu eenmaal dat het bij Amazon vaak goedkoper is en heel vlot verloopt.
Iets stuk? Gewoon terugsturen en klaar.
Bij een lokale webshop moest ik eens iets onder garantie terugsturen. Moest ik zelf verzendkosten betalen en een kost voor het nakijken of het onder garantie viel.
Of een keer een verkeerde levering. Moest ik eerst zelf betalen om het te retouren.

Ook qua verzending. Als Belg ben ik ook blij dat meestal verzonden wordt via BPost en niet het ellendige PostNL. Dat alleen al zorg ervoor dat ik minder bij bol.com bestel.
Hoe vaak dat ik daar bijvoorbeeld zag staan "Geleverd door Electronica huppeldepup BE" terwijl het gewoon om een Nederlandse webshop gaat. Puur bedrog! Vaak dus uit Nederland verzonden en dus wederom via PostNL en dus voor mij niet lokaal en meestal gegarandeerd gedoe met de levering.

De druk van pakjesbezorgers staat wat mij betreft trouwens los van Amazon specifiek.
Dit heeft betrekking op alle online webshops.

Amazon heeft zeker heel wat gebreken. Dat klopt, maar bij anderen is het net zo'n gedoe.
Het enige wat echt het beste is, is om in je buurt in een fysieke winkel iets te kopen als je het daar kan vinden. En daar wil ik absoluut gerust meer voor betalen.

[Reactie gewijzigd door Sanghelios op 8 oktober 2025 10:57]

de huidige pakket bezorg wijze gaat echt nergens meer over. Herriemakende en stinkende oude afgereden dieselbusjes races door woonwijken. Als je niet binnen 5 seconden bij de voordeur bent staat de bezorger al bij de buren of zit hij weer in de auto. Als je het dan toch haalt dan krijg je een pakket in de armen gedrukt en voordat er zelfs maar oogcontact gemaakt kan worden sprinten ze alweer terug.
Heb bij bol.com al vele dingen besteld, niet altijd goedkoper als bij een ander, regelmatig heb ik me afgevraagd hoedat het zo snel kan geleverd worden. Ik heb dit is gevraagd aan een pakketjes bezorger... Zijn antwoord was 'hard werken' . Diezelfde bezorger zie ik regelmatig door mijn dorp knallen, ook om 21u savonds....

Wat doet Amazon? Heb er 2x iets besteld. 1x was ik toevallig thuis, 2de keer niet, pakketje van meer dan 200€ stond gewoon voor mijn deur in een drukke straat....

Dezelfde dag laten leveren, slechte trend.

Persoonlijk vind ik het niet nodig om dezelfde dag of zelfs de volgende dag men pakketje te krijgen. We hebben allemaal terug wat geduld nodig en de 'instant gratification' proberen te onderdrukken.

Bol heeft kleine spelers kapot gemaakt en nu Amazon gaat het volgens mij nog erger maken. Persoonlijk probeer ik toch mijn produkten eerst ergens anders te vinden. Al is dat spijtig genoeg moeilijk geworden.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn