Meer dan een derde van pc's in Nederland en België draait nog Windows 10

Windows 10 staat in Nederland en België nog steeds op meer dan een derde van alle pc's. Met nog twee weken tot het officiële einde van de ondersteuning heeft het besturingssysteem nog altijd een marktaandeel van 38,7 procent. Dat is wel iets kleiner dan het wereldwijde marktaandeel.

Dat blijkt uit cijfers van Statcounter. Daar is te zien dat Windows 10 in september van deze maand een totaal marktaandeel van 38,7 procent heeft in Nederland. Windows 11 staat in Nederland op 58,86 procent van alle pc's.

StatCounter Windows 10 september Nederland

In België zijn vergelijkbare cijfers zichtbaar. Daar staat Windows 10 op 38,52 procent van alle pc's en Windows 11 op 60,35 procent.

StatCounter Windows 10 september Belgie

Het verschil tussen Windows 10 en Windows 11 neemt gestaag toe, maar is nog opvallend klein gezien de timing. Over twee weken, op 14 oktober, stopt de ondersteuning van Windows 10. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de beveiligingsondersteuning dan helemaal zou stoppen, tenzij gebruikers daarvoor betaalden. Inmiddels heeft Microsoft die termijn verlengd; Windows 10 krijgt nog een jaar extra ondersteuning zonder betaling, maar gebruikers moeten wel een Microsoft-account hebben.

In juli van dit jaar behaalde Windows 11 voor het eerst meer marktaandeel in Nederland dan Windows 10. Twee maanden later is dat verschil enigszins groter geworden, maar niet enorm. In Nederland en België gaat het wel beter met de migratie naar Windows 11 dan internationaal. Windows 11 heeft wereldwijd weliswaar een hoger marktaandeel dan Windows 10, met 49,23 procent, maar Windows 10 staat op 41,18 procent van alle pc's.

Opvallend aan de cijfers van Statcounter is de stijging van Windows 7. Dat had in augustus van dit jaar nog een wereldwijd marktaandeel van 3,59 procent, maar dat steeg in september naar 8,63 procent. Dat lijkt ten koste te gaan van Windows 10 en niet van Windows 11; dat laatste OS blijft nagenoeg gelijk in populariteit, maar Windows 10 verliest in aandeel.

StatCounter Windows 7 september

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

29-09-2025 • 13:48

218

Reacties (218)

218
218
84
1
0
120

Sorteer op:

Weergave:

Uiteindelijk lijkt het me interessanter om de groep Windows 10 op te delen in kan niet en wil niet. Er zijn een hoop PC’s die geen Windows 11 aan kunnen nog niet vervangen. Het is niet goed dat mensen worden gedwongen om een nieuwe PC te kopen.
Je wordt helemaal niet gedwongen om een nieuwe pc te kopen, want er zijn zat alternatieven die prima werken en veilig zijn. Zo heb ik vorige maand bij mijn pa Linux Mint erop gezet ter vervanging van Windows 10. En hij kan zich prima redden na een beetje gewenning.

Als Microsoft weigert om de TPM 2.0-eis te laten vallen, dan is het toedeledoki met Microsoft. Geen haar op mijn hoofd die om die reden een nieuwe pc zou kopen of aanraden.
Gebruikers die regelmatig met ms office werken hangen toch echt vast aan Windows. Onlangs geprobeerd bij mijn vrouw, want je kan office 365 ook in de browser gebruiken. Maar dat is geen manier van werken…

Winapps geprobeerd, maar dat is ook geen goede oplossing.

Ikzelf ben een blije Linux gebruiker. En kan iedereen die geen multiplayer games speelt of vaak ms office nodig heeft, het aanraden.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 29 september 2025 14:07]

onlyoffice? of cursusje libreoffice, doen het ook best goed met enige gewenning
Dan heb je geen cloud-opslag. Ik heb het geprobeerd op Linux, maar voor mij onwerkbaar. Ik wil overal met mijn bestanden kunnen werken, ook op Android. Libre-of openoffice is dan geen optie.
Google docs ?

Kan je op de Pc werken onder Windows, Linux, mac en verder werken op android of iPad.

Werkt hier prima
Ok, ik zal het eens gaan bekijken. Eerste stap is of mijn Excelbestanden goed geconverteerd er uit komen ;-)
edit:
Docs is enkel Word, geen excel, dus voldoet voor mij helaas niet.

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 29 september 2025 18:05]

Google Sheets heet het andere
Ik denk dat het probleem voor mensen die met een Windows PC en Office werken niet echt de Windows of Office versie of het besturingssysteem op zich is, maar gewoon de manier van werken.

Excel is misschien 'beter' voor bepaalde zaken, maar die zijn zo niche dat minder dan 5% die gebruikt denk ik. De helft van die gelinkte bestanden zitten trouwens vol fouten. Die macro's zijn ook kak en voor je het weet zit je door een of andere schlemiel in de ketting in de 27ste kopie te werken.

Het is vooral nu, sinds dat bijna alles in de cloud zit en OneDrive en co de standaard zijn, men eerder daarvoor een systeem nodig heeft want als ik zie waarvoor Excel en Word gebruikt worden zou ik de helft van de tijd platte tekst gebruiken. Of een ander formaat in plaats van alles in die MS containers te gieten.
Thanks, snelle blik leert zelfs dat het in de browser zelfs fijner werkt dan office 365.
Google sheets is Excel alternatief, Google slides powerpoint alternatief. Voor bijna alle office dingen heeft Google een alternatief.
Top, bedankt voor het reageren!
Dan koop jij toch lekker een nieuwe laptop met W11 ;).

Genoeg mensen voor wie het geen probleem is. Mijn vriendin moest tijdens onze vakantie op mijn laptop even haar CV updaten. Even een user account voor haar aangemaakt: Linux Mint + OnlyOffice en haar dropbox account toegevoegd. Was geen enkel probleem, alles werkte intuitief voor haar.

Ik heb nu haar prive laptop omgezet naar Mint (2014 Dell met 8GB). Feedback: hij is veel snappier dan mijn W11 Thinkpad X1 werklaptop.

Maar voor degenen voor wie het onwerkbaar is, tja, blijf lekker bij wat je al hebt.
Mint heb ik ook draaien op een oude pc. Prima en snel inderdaad. Maar niets kan het gemak van MS Office 365 evenaren met cloudopslag. Maar het zal zeker zo zijn dat jouw oplossing ook lekker werkt.

Ik heb uiteraard de bekende workarounds om win11 draaiend te krijgen op een oude pc. Die draait al sinds het uitkomen van dat besturingssysteem als een zonnetje. Alleen met de jaarlijkse upgrade moet ik sinds kort aan de slag, want die haalt ie niet automatisch op. Dus zeker nog geen nieuwe hardware voor mij.
Ik heb nog Office 2016 en dat werkt ook met OneDrive als je wil.
er zijn prima clouddiensten (pcloud, hetzner e.d. en hell, zelfs MS accounts) die werken onder linux. Dus dat is geen goed argument volgens mij
Op de laptop van mijn vader heb ik ook Ubuntu gezet. MS Office vervangen met OnlyOffice. Hij wilde wel alles in de cloud zodat hij er bij kon via zijn telefoon.

Ik heb een aantal scripts die Rclone gebruiken en bij lokale wijzigingen dit syncen naar de cloud. Het werkt allemaal perfect en hij merkt er niks van :)
Welke cloudopslag zou niet werken? Voor OneDrive en Google Drive kan je insync gebruiken; werkt perfect. Je kan er zelfs selectief mappen mee synchroniseren - wat met de OneDrive app niet kan
Lood om oud ijzer.
Het ene probleem proberen op te lossen met een ander probleem. Mensen houden juist niet van verandering.
maar, dan wil je toch überhaupt niet naar linux als je niet van verandering houdt?
Inderdaad.
Dus om iemand een ander office programma met eventueel een cursus adviseren, werkt niet. In ieder geval niet bij mij.
Helemaal mee eens, hier thuis willen we dat ook niet.

Jaren geleden werd ik al helemaal pissig van Paint Shop Pro dat ik als shareware net onder de knie had en fijn gebruikte en het bleef maar de boel omgooien met updates, nieuwe versies en opeens betaalde versies die zo groot werden dat het handige er vanaf ging. Met Windows vind ik dat net zo. Vooral als je dingen gaat verliezen (programma's die weggehaald worden, spelletjes die niet meer gedraaid kunnen worden, hardware die nog niet versleten is maar niet meer geaccepteerd wordt).
Dit is een pad dat mijn vrouw niet wenst te bewandelen. En dat steun ik. Je kan het draaien of keren zoveel je wil, kwa office komt niets in de buurt van ms office, jammer genoeg.
Multiplayer games werken ook, hoor. Alleen spellen met aggressieve (kernel mode) anticheat werken niet op Linux. Bijvoorbeeld Tekken werkt prima. Ook zoiets als Baldur's Gate 3 multiplayer spelen werkt zonder problemen. Je moet per game kijken of ze aggressieve anticheat gebruiken, voor de kleine groep games die niet werken heb ik specifiek daar voor Windows er naast.

Libreoffice werkt voor mij overigens ook prima voor basis office werk!
Counter strike werkt. Maar lol of Fortnite of noem een ander populair spel, meer niet dan wel.
can office op mac ook gebruiken, daarnaast ondersteund de apple ecosystem compatibiliteit met ms.
Tsja, maar als het gaat om het niet willen vervangen van een PC is MacOS niet echt een optie...

Als je het geld ervoor (over) hebt dan kun je natuurlijk een Mac kopen, maar dan ben je die oude PC tóch aan het vervangen.
Maar als we de pc moeten vervangen. Dan misschien niet door degene die ons heeft genaaid.

Geld an sich geen probleem hier.
ja, ik koop even een laptop van €1200 omdat ik mijn PC niet wil upgraden :+
Dat is inderdaad ons upgrade path. Een MacBook Air.
Heeft je vrouw dan geen moeite met het schakelen naar Mac OS? Dat lijkt me ook een hele stap.
Mint, fedora, macOS, windows…

Een OS dient de app die je gebruikt. Het verschil tussen de Windows en Linux mint is een pak kleiner dan ms office en een ander office pakket.
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar wellicht helpt dit je vrouw om Windows-apps onder Linux te draaien. https://www.winboat.app/
Ik heb winapps geprobeerd, ik heb kennis genoeg dat op te stellen zonder winboat. Dit werkt niet zo feilloos als men omschrijft. Voor mijn vrouw heeft het teveel quirks.
Gebruikers die regelmatig met ms office werken hangen toch echt vast aan Windows.
Dit (h)erken ik. Alleen werken we langzaam richting een dilemma. Microsoft hanteert waarschijnlijk een tactiek van een langzame messteek. Dat doen meer grote bedrijven, stapje voor stapje de gebruikerservaring "verpesten" voor meer winst. Als het maar langzaam genoeg gebeurt, wordt het ook algemeen geaccepteerd.

Als dat mes in één keer volledig gestoken wordt, zou niemand dat accepteren. Maar door elke keer een klein beetje verder te gaan, accepteren we elk zetje.

Alleen: nu weten we wat de einduitkomst gaat zijn: dat mes gaat er helemaal in.
Of niet? Want is die TPM verplichting technisch noodzakelijk voor de veiligheid van Windows?
Of is het een trucje om gebruikers forceren over te stappen, en dus geld uit te geven en uiteindelijk naar een OS te gaan dat je compleet kan volgen en zo financieel nog verder te exploiteren?

Want daar lijkt het op. Dus moeten we misschien maar helemaal af van Windows, net zoals we dat bij Android moeten? Want ook daar gebeurt hetzelfde: de gebruikers telkens een beetje meer treiteren, voor financieel gewin.
Ondanks alle inzet van Google, is een deugdelijk updatebeleid (minimaal 5~6 jaar veiligheidsupdates, maar liever 10) niet gegarandeerd. Dus ook daar word je gedwongen over te stappen naar andere hardware en daarmee waarschijnlijk een financiële afdracht van een fabrikant naar Google. Op zich logisch, maar ik zie dat liever als een abonnement.

Dan zou ik als Microsoft Windows 10 in leven laten, met een abonnement. En Windows 11 ook. En afhankelijk van het aantal gebruikers, kunnen de kosten aangepast worden. SaaS. En dan graag een abonnement(svorm) waarbij NUL gegevens verzameld worden.
Ik denk zelf dat Microsoft geleidelijk wil toe bewegen naar een gevirtualiseerde Windows omgeving in hun cloud. Inclusief de Office en andere tools. In dat geval is de hardware straks niet meer relevant, maar betaal je maandelijks een abo voor het OS, Office, AI en cloudopslag. Wie weet na Windows 11/12 ofzo. Voor bedrijven is het er immers al als optie: Windows 365.
Weet ik niet, ik wil zelf het beheer blijven houden en niet afhankelijk zijn van internet.
Daarnaast kan ik nu de netwerkkabel uit mijn pc trekken en weet ik zeker dat op dat moment niemand me afluistert. Een fijn idee.
Plus hoe zit het met wetgeving? Als de cloudhardware zich in de V.S. begeeft, welke regels gelden dan? Ik ben ten slotte een Nederlander/Europeaan. Dus heeft Microsoft te maken met een Nederlander/Europeaan en gelden dus de Europese/Nederlandse regels, of heb ik te maken met een Amerikaans systeem en gelden dan hun regels?
Ik hou dat liever helder: de hardware/software draait fysiek in Europa, in Nederland en dus is het systeem onderhevig aan de wetgeving die daar geldt.
[...]

Dit (h)erken ik. Alleen werken we langzaam richting een dilemma. Microsoft hanteert waarschijnlijk een tactiek van een langzame messteek. Dat doen meer grote bedrijven, stapje voor stapje de gebruikerservaring "verpesten" voor meer winst. Als het maar langzaam genoeg gebeurt, wordt het ook algemeen geaccepteerd.
Ah, je bedoelt "Enshittification" oftewel in 'goed' Nederlands: Verkuttificatie. 😝

YouTube: Waarom tech-platforms opzettelijk steeds slechter werken | VPRO Tegenlicht
Ik kan me helemaal vinden in jou reactie. Als ms office zou werken op Linux. Dan is voor de grootste groep gebruikers in de wereld er geen reden meer om voor Windows te blijven gaan. Dit is sowieso by design.
In de woonkamer gebruik ik de laptop van mijn vrouw o.a. om foobar2000 te draaien en zodoende muziek te spelen naar een DAC, die dan weer in verbinding staat met mijn HiFi set. Speelt als een tierelier: foobar2000 speelt echt alles af wat er op mijn Nas staat, incl DSD en SACD. Dat lukt niet met andere players. Zodoende is Linux helaas geen optie voor mij/ons.

Helaas ondersteunt die 6 jaar oude laptop (Acer) geen TPM 2.0 Maar die laptop draait nog steeds uitstekend en ik ga echt geen perfect werkende laptop vervangen om een Windows versie te kunnen draaien waarover ik vooral veel ellende en ongenoegen over lees/hoor.

MS zal echt met iets beters moeten komen.
JRiver Media Center speelt alle mediabestanden af, ook DSD en SACD. Gebruik ik hem ook voor. Via bitstream, netwerk of je laat het afspelen als PCM.

Daar zijn ook officiële linux versies van.
Verschil is wel dat foobar2000 GPL is, dus gratis. Zover ik weet is JRiver prijzig.
Ik denk dat je winamp las in plaats van winapps?
Nee hoor, ik bedoel alleen maar dat overstappen naar Linux, hoe graag ik ook zou willen, geen optie is, omdat programma's die ik wil draaien niet worden ondersteund of niet worden uitgebracht voor Linux.

Foobar2000 is er daar één van.
Ow, dan las ik fout. Ja, er is reeds veel mogelijk. Maar voor bepaalde dingen hang je nu eenmaal vast aan windows.

Aangezien ik sowieso al veel werk met Linux servers heb ik dit jaar de overstap gemaakt van Windows naar Linux. Maar ook nog steeds in een dualboot opstelling. Windows voor gaming, Fedora voor al de rest.

Wel leuk zo, aangezien veel multiplayer games kernel anti cheat installeren, en met hun eigen launcher komen. Al die rommel staat nu op een OS dat enkel aangeraakt wordt om te gamen waardoor dat toch een stuk beter zit in mijn hoofd :)

Moet zeggen dat het voor mij een verademing is, de overstap naar Linux, het voelt als thuiskomen, ook al heb ik het voordien zogoed als nooit gebruikt met desktop omgeving. Als ik Windows dan nog eens start om een spelletje met vrienden te spelen, dan merk je hoe log Windows is.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 30 september 2025 11:56]

Tja, die laptop in de woonkamer blijft dus voorlopig nog.

Wat desktop betreft was ik het gedoe van MS met al die onnodige veranderingen in Windows beu en ben overgestapt naar een Mac Studio M4. Dat is eerlijk gezegd ook een flinke teleurstelling: allerlei programma's die ik gewend ben en waar ik vaak of regelmatig mee werk zijn er niet voor Mac, of ze werken niet of slecht. Garmin Base Camp bijv. is onwerkbaar. Een kaart laden duurt uren, totdat de Garmin in de slaapstand gaat en al het wachten voor niets was. Apple weet hier van, maar doet niets! Ze ondersteunen blijkbaar de benodigde protocollen wel, maar het is niet goed/voldoende geïmplementeerd. En bijv. foobar2000 is er wel voor Mac, maar er zijn vrijwel geen plug-ins (voor bijv. DSD en SACD), dus dat is ook al geen goede optie.
Nu moet ik de PC dus naast de Mac laten staan en schakel ik regelmatig tussen Win en Mac. Daar word je niet vrolijk van. De Mac is wel razendsnel met Photoshop, dat is echt geweldig. Dat is dan weer het lichtpuntje.

Afijn: ideaal zal het wel nooit worden :-(

[Reactie gewijzigd door Globefrotter op 30 september 2025 12:12]

Bedankt voor de tip.

Ik kan alleen niet zien of de plug-ins die voor de Win versie ontworpen zijn hiermee ook gaan werken: dat is wel essentieel om alle soorten muziekfiles aan de praat te krijgen.
Al is het natuurlijk niet moeilijk de TPM eisen te omzeilen. Sterker nog, Rufus doet het vanzelf
Niet vanzelf, dat moet je altijd nog zelf even aanvinken..
"Alles gaat automatisch, maar niet vanzelf"
Zo heb ik vorige maand bij mijn pa Linux Mint erop gezet ter vervanging van Windows
Je zegt het zelf: "zo heb ik..."

Zat mensen zonder handig neefje of zoon die gewoon vrolijk op win10 of erger draaien. Vorig jaar b.v. kreeg ik een telefoontje van een club waar ik ooit wat leden admin software in 4D*voor had geschreven....in 2001 dus 24 jaar geleden !!!! De PC was dood gegaan en nu draaide de software niet meer op de nieuwe win11 laptop. Wat bleek. Ze hebben gewoon ergens in 2007 een nieuwe PC gekocht, de oude HD overgezet door zo'n handig neefje en vrolijk verder gedraaid met XP. totdat ook die stuk ging. Gelukkig werkte de oude 4D binaries onder Wine, anders had ik de data niet eens terug kunnen halen (al was dat wel behoorlijk graven in oude manuals, die ik gelukkig nog had)
Mijn ouders hebben ook erg veel moeite met technologie, vooral als er weer eens iets plots anders werkt en dat gebeurt nogal eens, dus die laat ik lekker op Windows10. Krijg ik ook geen berichtjes dat die rotlaptop ging herstarten voor zo'n rotupdate toen mijn vader net even een kopje koffie ging halen. (Met natuurlijk een koekje erbij, even naar het toilet, mijn invalide moeder even helpen etc).
zo herkenbaar...aan de andere kant zie ik gelukkig ook 'ouderen' (80+) die wél meegaan. Laten we niet vergeten dat die in de tijd van PC privé projecten als fanatieke 50ers de computer in huis haalden en daar vaak fantastische dingen op deden. Mijn vader was er zo één: op z'n 55ste gedwongen om Autocad te leren. Bij z'n pensioen in 2003 was hij een soort van expert en vroegen ze of hij 'alsjeblieft' niet nog even advies aan de jonkies kon blijven geven.
Je zou nu maar autocad moeten leren op je 55e.. is wel eve wat anders dan 30-40 jaar geleden.. :P
Tja zo gaat dat... Vroeger moest je output voor je beeldscherm instellen, parameters voor de hardware stellen, vectors d.m.v coördinaten in cli inkloppen (wat trouwens nog steeds de nauwkeurige manier van tekenen oplevert). Ik weet niet veel van CAD software behalve dat ik ooit mijn badkamer in libreCAD heb getekend, maar ik denk dat de complexiteit van de software gedaald is hoor.

(Op zichzelf kan dat juist extra complexiteit geven, het is veel makkelijker om nu iets aan te vinken waardoor het programma niet doet wat jij denkt dat het gaat doen)
Je wordt helemaal niet gedwongen om een nieuwe pc te kopen, want er zijn zat alternatieven die prima werken en veilig zijn.
Maar als je Windows wilt blijven gebruiken wel... dat zie je dan toch hopelijk wel in (?)... dat je gedwongen wordt nieuwere onderdelen te kopen? Simpelweg zeggen dat er zat alternatieven zijn gaat niet voor iedereen op. Als ze het überhaupt al willen.
Maar als je Windows wilt blijven gebruiken wel... dat zie je dan toch hopelijk wel in (?)... dat je gedwongen wordt nieuwere onderdelen te kopen? Simpelweg zeggen dat er zat alternatieven zijn gaat niet voor iedereen op. Als ze het überhaupt al willen.
Wanneer jij bij windows wilt blijven dan heb je toch je keuze gemaakt. Ga dan niet klagen dat je geen keuze hebt, je wilt gewoon een optie die niet bestaat.
Dat is kort door de bocht... die keuze heb je gewoon meestal niet. Veel zaken werken niet of niet eenvoudig op linux.
Deze week wou mijn vriendin een e-book van de bib op haar e-reader plaatsen. Kon enkel met Windows ( of Mac).
e-ID reader gebruiken? Enkel Windows...
Kan zo wel nog even doorgaan.
e-ID is echt wel prima te gebruiken in Linux.
Leuk dat jouw pa iemand kent die dat voor hem kan doen.
Meeste hebben dat helemaal niet.
En die gaan nooit Linux zelf installeren.
Er zijn ook repair cafe's en computerhobby clubs die je helpen. Kwam laatst langs op mastodon.
Mijn buurman is daar vrijwilliger. Die hebben inderdaad een custom installatie die helemaal automatisch gaat als ze vanaf een usb een laptop booten. Ze krijgen het nog druk komende periode :)

[Reactie gewijzigd door SVMartin op 29 september 2025 20:30]

Maar Windows kent zowat iedereen, daar heeft niemand moeite mee, en het internet staat vol met hoe je ermee moet werken. Met Linux is dat net iets anders. Wanneer het misloopt begint het al: welke distributie? Welke fouten? Staat sudo wel goed ingesteld of moet je het root wachtwoord hebben? En weet je dat wachtwoord wel? Welk init systeem? Welke desktop omgeving? Welke distributie? Is alle hardware wel ondersteund?
Daar zullen ze bij het repaircafe ook wel raad mee weten, lijkt me.

En het is niet alsof Windows geen problemen heeft. Ik ben overgestapt naar Linux omdat Windows update bleef falen begin vorig jaar, en internet kon daar geen oplossing voor bieden.
Voor huis-tuin-en-keukengebruik ben ik het hier zeker mee eens, maar ook met wat @divvid zegt. Op het moment dat het niet meer werkt, gaan mensen niet zomaar hun pc met belangrijke data omgooien om er Linux op te zetten.

Persoonlijk, zou ik heel graag over willen gaan op Linux. Ik gebruik mijn pc voor gamen, en dat houd mij ook tegen om over te stappen. Mijn pc kan geen Windows 11 aan, maar als ik over zou gaan op Linux, werken verschillende games niet meer door kernel-level anitcheat. Als EA Linux gaat ondersteunen, dan is de keuze voor mij ook simpel!
Die restricties zijn heel makkelijk te omzeilen..ook als je vanuit windows een upgrade naar 11 wil doen.
Toch zou ik nog steeds nóóit Linux aanbevelen aan een digibeet niet-IT'er. Vorige week met Linux Mint 'even' wat bestanden op een USB-stick gezet...3GB aan bestanden stond er zogenaamd binnen 2 seconden op, maar na het opnieuw starten van de laptop kon hij de USB-stick niet meer openen. Dus geformateerd, bestanden gekopieerd, "safely eject" en vervolgens 10 minuten gewacht tot alle bestanden daadwerkelijk waren weggeschreven. Nergens zichtbaar wat hij deed en hoe ver hij was (voorheen kon je dat nog wel zien).

Misschien een issue na het upgraden van 22.1 naar 22.2, maar de zoveelste simpele handeling die veel te veel ergenis veroorzaakt. Eerder dit jaar al het issue gehad dat grote bestanden niet gekopieerd werden en legio programma's die "even wat commands in de terminal" nodig hebben om fatsoenlijk te werken.

Prima als je wat affiniteit met computers hebt en weet waar het probleem waarschijnlijk zit, maar voor de gemiddelde gebruiker heeft Linux (Mint) nog steeds de gebruiksvriendelijkheid van een kernreactor.

[Reactie gewijzigd door Moortn op 29 september 2025 15:18]

Grappig, ik heb exact dit scenario recent met een USB stick op mijn Windows werk laptop gehad...

Misschien ligt het wel niet aan het OS?
Dat is mijn ervaring met allerlei Linux installaties dus ook (ik gebruik ze wel hoor, maar niet als daily driver). Er is altijd wel nog "ff" een dingetje die je via cli nog "ff" moet doen. Dan is er wel weer iemand die dat weet - gelukkig - want als je moet zoeken naar het probleem krijg je zo ongeveer 50 verschillende oplossingen in de vorm van scripts die het wel "ff" fixen. Leuk als je er helemaal in zit, maar voor de leek... nee.
Niet voor iedereen is Linux een alternatief, bij mij niet bijvoorbeeld. Ik zal dus diep in de buidel moeten tasten voor een nieuwe computer :(
Je hebt er lang genoeg voor kunnen sparen.
Soms zijn er nog wel wat opties om enkel bepaalde onderdelen zoals moederbord of CPU vervangen. Moet je wel een handig neefje/nichtje/computerclub zijn. Er zijn nog wat truuks om zonder aanpassingen over te kunnen.
Ha ha ha ja dat zou kunnen, al was het huis ook geen verwaarloosbare uitgave ;)

De PC is uit 2011, dus de voeding wil ik dan ook vervangen hebben. Dus behalve scherm, toetsenbord en andere hardware, is hooguit de kast herbruikbaar.

Ander iets is dat ik Windows 11 een beetje creepy vind worden. Dat maakt het niet makkelijker/leuker. Het alternatief, het Apple portfolio, ben ik nu aan het bekijken, maar heet niet mijn voorkeur. Qua ondersteuning is Linux gewoon nog niet klaar voor de desktop, vooral qua hardware, maar ook qua software. Ik kan niet wachten op de dag dat dat in orde is, moet ik eerlijk zeggen.
Tip, onder de rug een Mac Mini M4 ;) altijd gratis OS upgrades en eindelijk weg van Macrohard
Ook bij Apple houden de updates op een dag op. Intel-macs hebben vgm zo'n 7 jaar ondersteuning. De Apple silicon-laptops weten we nog niet.

Windows 10 zelf is 10 jaar geworden.
Niet altijd, dit houdt ook op bij MacOs.
Alle macs van 2017 en ouder worden vandaag niet meer ondersteund. Een Windows PC uit 2007? Daar draait vandaag nog altijd een ondersteunde Windows 10 op.
Ik vraag me af wat het echte risico is, als je niet op vreemde links gaat klikken.
Zeer beperkt gok ik, maar als iemand een bugje ontdekt in Windows 10 waardoor hij toegang krijgt tot je systeem, ben je wel ver van huis - of dat zou kunnen.
Exact dat inderdaad. De kans dat een dergelijk oud systeem nog zo'n lek kan krijgen lijkt mij niet heel erg groot, maar het kan zeker. En mocht dat zo zijn, dan denk ik dat grotere bedrijven eerder een aantrekkelijk slachtoffer zijn dan ik.

Kleine kans dus met mogelijk grote effecten.
en de gewwnning is misschien wel minder dfan van win 10 naar win 11!
Tja, vorige maand nog een PC moeten bouwen met Win11. Het is de bedoeling dat deze PC opnieuw 5-10 jaar zal meegaan. Een iMac/Mac Mini wou hij niet omdat hij Windows gewoon was en Win10 geen updates meer zal krijgen. Welke keus heb je dan nog.
Meh. Hangt van de tools af.

Ik heb voor mijn fotografie hobby en 6 bibliotheek van ~40000 bewerkte Raw-bestanden in Capture One.

Qua editing zou ik nog kunnen wennen aan darktable of RAW Therapee, maar de reeds bewerkte items migreren niet echt lekker, in het netjes te zeggen.
….

Als Microsoft weigert om de TPM 2.0-eis te laten vallen, dan is het toedeledoki met Microsoft. Geen haar op mijn hoofd die om die reden een nieuwe pc zou kopen of aanraden.
Dat is met een eenvoudige workaround / bypass zo te omzeilen. De tool Rufus is er op ingericht. Daarmee op je de optie om:
  • 4Gb eis te laten vervallen met TPMS 2.0 eis
  • Verwijderen van online MS account
  • Data verzamelen uitschakelen bij installatie
Kan je een win10 licentie daarmee upgraden? Tis nogal moeilijk aan een stucador te verkopen dat hij een nieuwe PC moet kopen om naar windows 11 te gaan, terwijl de computer nog perfect werkt voor hem (alleen boekhouding).
Ik zou hem aanbevelen om gewoon op een ondersteunde versie van het OS te blijven, dat wil dus zeggen: een PC die voldoet aan de eisen. Als het om zijn boekhouding gaat, dan moet hij geen spelletjes spelen daarmee. Die computer is een stuk gereedschap voor hem en dat vervang je voordat het helemaal kapot is en niet meer werkt.
Nee, je wordt niet gedwongen, dat klopt.
Maar ze duwen je wel met alle mogelijke pijlen in die richting.

Iemand die een leek is kan je geen Linux onder hun neus schuiven tenzij ze zichzelf kunnen redden en bereid zijn om een volledig nieuw OS te leren kennen.
Microsoft geeft je geen enkele manier om toch nog verder te kunnen met je huidige PC als die TPM 2.0 er niet in zit. En bovendien hebben ze er alle baat bij om jou een nieuwe pc te laten kopen want dan krijgen ze weer geld binnen van een nieuwe Windows licentie.
Hoe dan ook is er geen enkele incentive van Microsoft om jou te helpen.
Helaas hebben mijn ouders een Sony met een bootloader waar niet omheen te werken valt. Juist om ze even te laten wennen was het idee er een dual boot op te zetten, maar GRUB greep op geen enkele manier. Er zijn dus helaas wel scenario’s van “niet kunnen”.

Ja, cold turkey overstappen zonder enige vorm van backup. Maar goed, dat brik is dan ook meer dan 10 jaar oud en in ook wel toe aan een upgrade, juist ook qua scherm.

Laptop van mijn vriendin ook. Maar goed, die wil ook niet. Zelfs een SSD wilde ze niet. Dacht ze. Sommige mensen zijn echt nukkig wat dat tergaat. Ik snap Microsoft ook wel. De schoorsteen moet roken en op een gegeven moment wil of moet je gewoon door.
Dit is een soort koortsdroom die leeft bij Linux mensen, je moet begrijpen dat mensen helemaal niet zitten te wachten op een nieuw besturingssysteem leren, laat staan eentje waar niet alles met een knop vaak werkt zoals het installeren van software. Als iemand 20 jaar lang iets gebruikt in een kantoorsetting, wat laat jou dan denken dat zij daar op zitten te wachten? Je raadt ze toch ook geen Mac aan op dat punt?
Vooral voor PC's jonger dan 10 jaar vind ik het moeilijk uit te leggen dat deze niet gewoon naar Windows 11 kunnen gaan of gewoon netjes beveiligingsupdates krijgen op Windows 10.
Idd, ik heb hier nog een laptop in gebruik uit 2017/2018 oid die het nog prima doet en welke ik alleen gebruik voor internet en simpele office-zaken. Geen enkele noodzaak om die te vervangen. Deze kan niet naar Windows 11 en ik vertik het om deze weg te gooien en een nieuwe, gelijkwaardige laptop te kopen zonder dat ik daar eigenlijk iets mee opschiet. Goed dus dat het een jaartje verlengd wordt, maar dat is natuurlijk uitstel van executie, want over een jaar schat ik in dat 90% van betreffende systemen nog steeds gebruikt worden en dan zit je weer met precies hetzelfde probleem.

Ik ga al wat jaartjes mee met computers en de situatie van nu is ook niet meer te vergelijken met bijv. jaren 90 of 00 waarbij een pc na 2-3 jaar compleet afgeschreven was en de nieuwere modellen twee keer zo snel waren. Of dat applicaties niet meer draaiden op een 2-3 jaar oude pc. Tegenwoordig is alles wat 10-15 jaar geleden snel was nu nog steeds goed bruikbaar.
Ook die laptop kan naar 11..

Even een registerfixje en je kan upgraden.
Dat heb ik stiekem ook allang gedaan, maar kwam er bij de jaarlijkse upgrade wel achter dat ie die niet automatisch installeert. Dan moet je het truukje opnieuw doen via een nieuwe install. En er wordt gesuggereerd dat Windows 11 op een gegeven moment fysiek niet meer op niet-ondersteunde hardware geïnstalleerd kan worden. En dan zit je opeens met een probleem dat je alsnog snel iets moet, want niemand waarschuwt je tijdig dat jouw gemanipuleerde windows 11 niet meer geüpdatet wordt. Dat is ook de reden waarom ik dit soort truukjes niet bijv. op de pc van mijn ouders ga doen (hebben ook nog een niet-ondersteunde pc die Windows 10 draait), want het is gewoon niet-ondersteund en dan loop je vroeg of laat toch weer tegen problemen aan (en dan ben jij - vinger wijzend naar jezelf - degene die het mag oplossen ;)).
Als je alleen wat webbrowser en simpele Office taken nodig hebt, dan kun je met Linux Mint waarschijnlijk ook uit de voeten. Scheelt je een hoop kopzorgen.
Zou ik idd weer eens kunnen proberen. Heb de afgelopen 20 jaar regelmatig periodes gehad dat ik weer eens Linux ging proberen, maar elke keer liep dat weer op een dood spoor omdat er toch iets niet helemaal lekker werkte. Bijv. een hotkey die niet aan de praat is te krijgen of een scherm dat niet op standby gaat. Van die kleine dingetjes... Maar de laatste keer is jaren geleden, dus zou weer eens kunnen kijken hoe de vlag er nu bij hangt ;)
Tsja, sta er in ieder geval voor open dat iets met anders werkt dan je gewend bent, dat helpt al :) En in Windows zijn er vast ook dingen die je uiteindelijk maar hebt geaccepteerd.
Ik heb vorige maand mijn PC geupdate vanwege mijn GPU en daarmee ook de CPU geupdate. Het was een i7-6700K. Ik zie nu dat die al 10 jaar oud was :P Die ondersteunde geen TPM.

Op het werk gebruik ik Windows 11 en ik vind het maar niks. Start menu is onhandig. Taakbalk weer aangepast om links uit te lijnen. Na een hibernate zijn veel icoontjes van de taakbalk 'stuk'. Bv Visual studio laat een wit icoon zien.

Thuis blijf ik op Windows 10 tot dat het niet meer kan.

[Reactie gewijzigd door PoweRoy op 29 september 2025 13:58]

Ik heb laatst precies dezelfde upgrade gemaakt, maar ik blijf ook liever nog zo lang het kan op windows 10. Er zijn gelukkig gratis methoden om die 3 jaar upgrades voor Windows 10 te krijgen dus de komende 3 jaar zit ik nog goed (hoop ik).
komen ze wel van terug - wanneer er 'miljoenen' computers op win10 zitten, en er is een kwetsbaarheid welke al die devices doe veranderen in een groot bot-netwerk, zal microsoft 'gewoon' een security update gaan uitbrengen. verleden heeft geleerd dat het zo werkt.
Of zelf een zero day 'per ongeluk' loslaten.
Gebruik zowel op de zaak als thuis al iets meer dan een jaar Win 11. Ja met sommige dingen is het even zoeken, maar hoe vaak gebruik je het startmenu nu echt? :p

Al mijn applicaties die ik vaak gebruik staan of in mijn taakbalk of op mijn desktop.. icoontjes die stuk gaan oid heb ik nooit gezien gelukkig.
Ze kunnen het vaak wel maar niet volgens de normale gangbare procedure.
Het is best wel een vreemde keuze van MS, zekers als ze nu alsnog een jaar extra support geven.
Voor de TPM 2.0-eis valt wat te zeggen i.v.m. informatiebeveiliging. Alleen daarmee zouden al veel systemen van de afgelopen ~12 jaar ondersteund worden.

De minimale eisen voor de CPU (gebaseerd op generatie, niet op rekenkracht) vind ik gekker. Sinds Windows 11 24H2 maakt Windows gebruik van POPCNT, dus ik snap dat zeer oude CPU's niet meer werken. Echter zit er nog een enorm bereik aan hardware tussen oude CPU's die wel POPCNT ondersteunen maar die officieel niet door Windows 11 ondersteund worden.
Ik heb een Dell Workstation uit 2017 die ondersteunt geen TPM 2.0 maar ook de processor zou ontoereikend zijn.

Ik draai al vanaf de introductie Windows. 11 al consument en heb helemaal geen problemen ondervonden.
Alleen in het begin duurde het een paar maanden voordat alle drivers beschikbaar waren, zo werkte de vingerscan tijdelijk niet.

Voor thuis gebruik heb je die zaken waarop de uitsluiting gebaseerd is niet echt nodig.

POPCNT Is al beschikbaar sinds 2008 .
Aan kunnen? Als je 10 aan kan dan 11 ook. Dat er een kunstmatige blokkade is is heel wat anders.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 29 september 2025 14:00]

Onjuist. Windows 11 heeft de TPM 2.0-eis, die Windows 10 niet heeft. Daar zit het grootste probleem namelijk ook. Pc's die nog steeds snel genoeg zijn voor alledaagse simpele taken, maar die niet de TPM 2.0-chip hebben.

Edit na jouw toevoeging van de tweede zin: dat is helemaal niet anders. Microsoft heeft gewoon een keiharde eis. Klaar. Dat je op dit moment (nog) met trucjes e.d. dat kan omzeilen, doet er helemaal niet toe, want Microsoft is in control en wie zegt mij dat over een x aantal maanden Microsoft de boel niet alsnog op slot gooit en workarounds blokkeert? Zit je dan met je Windows-installatie...

[Reactie gewijzigd door Saekerhett op 29 september 2025 14:06]

Daar doelt hij ook op met:
Dat er een kunstmatige blokkade is is heel wat anders.
Want dat is wat het is! Het is overigens ook te omzeilen en daaruit blijkt dan ook dat het kunstmatig is :)
Die tweede zin voegt hij later pas toe. Daarnaast maakt het niets uit dat het kunstmatig is. Microsoft kan te allen tijde alle workarounds blokkeren.
Daarnaast maakt het niets uit dat het kunstmatig is.
Voor zijn statement zeker wel! Hij stelt enkel dat de PC het aan kan (niet zozeer dat het kan, maar aan kan).

En dat is gewoon correct want dat is al vanaf dag 1 bewezen door die kunstmatige blokkade te omzeilen.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 september 2025 14:19]

onjuist, de online tool voor upgrade heeft een TPM 2.0 eis. De alternative ISO en ander updates NIET. Kan je perfect 10j oude systemen momenteel naar 24h2 brengen. Dat maakt dan ook nog in vele gevallen zo dat je de win10 lic digitaal omzet naar win11 en dus als je toch nieuwe hw koopt je deze digitale lic overzet naar je nieuwe pc (dit afh van type lic)
Heb je een bron voor je bewering of wat bedoel je met 'alternatieve' ISO?

Want ik heb met de officiële ISO ook geprobeerd om een systeem zonder TPM 2.0 van Windows 11 te voorzien. Ging hem niet worden.
Ik denk dat die een ISO bedoeld met een niet officiële Windows installatie, maar waar aan geknutseld is.

Dan is het inderdaad mogelijk om 24h2 op niet TPM 2.0 te installeren. Zelf ook gedaan bij de PC van mijn moeder, die stof staat te happen, maar toch Je moet wel even zoeken op niet legale plekken om zo'n ISO te bemachtigen.
Mij was t wel gelukt met officiele ISO en TPM1.2 (en Intel gen4).
"AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU" toevoegen, ISO mounten, setup.exe starten.
Dat was niet met 24H2 maar langer geleden n oudere versie, later wel geupgraded naar 24H2.
Ook die online tool upgrade kan je werkend maken met een registerfix
Mijn oude i7 7700k kan prima Windows 10 draaien anders, maar Windows 11 is toch echt een no-go. Gelukkig doet de CPU nu vooral dienst als homelab server.
Mijn veel tragere cpu draait 11 met gemak, 11 is niet zwaarder.
Snap ik, al heb ik geen zin om te knoeien met register hacks en dergelijken. :) Mijn homelab machine draait gelukkig Debian. ;)
Ja precies. Ik heb een pc staan die ik zelf heb gebouwd en die nog perfect volstaat voor alles dat ik doe. Als ik wil upgraden naar Windows 11 heb ik een (hardware- of softwarematige) tpm nodig. Daarvoor zou ik in ieder geval mijn moederbord moeten vervangen, en dan automatisch ook de processor en waarschijnlijk de RAM-modules. Dat is de investering gewoon niet waard.

Een jaar geleden heb ik een laptop van werk overgenomen en daar Kubuntu op geïnstalleerd, en ik moet zeggen dat het heel goed bevalt. Op de pc zal dus ook Linux komen, waarschijnlijk Kubuntu, maar wellicht een andere distro als experiment.

Op dit moment mis ik eigenlijk vrij weinig. Het is even wennen in LibreOffice omdat ik al 25 jaar in Word werk. Gelukkig game ik niet (meer), dus ook daar geen problemen. Al met al was het de trigger om serieus met Linux aan de slag te gaan, nog geen moment spijt van gehad. En een goede stap in minder afhankelijk worden van Amerikaanse softwarebedrijven.
welk type cpu heb je?
Enkel een andere CPU zou voldoende moeten zijn om aan de eisen te voldoen.
Hier draait een stokoude AM4 met een oude videokaart en moderne 5700x3d processor erin. Zoon speelt nagenoeg alle games op zijn win11 machine zonder enige issues.
Goed om te weten, had die optie niet meer overwogen. Kijkend in de pricewatch kost me dat toch minstens €120, dat is al heel veel beter (lees: goedkoper) dan ik dacht. De vraag is nu of ik bereid ben om die stap te nemen voor een upgrade naar Windows 11, of dat een alternatief besturingssysteem aantrekkelijker is.

Bedankt voor de tip, ik ga dat eens rustig laten bezinken. Wie weet is er een goede aanbieding tijdens Black Friday of Cyber Monday...
dat is gewoon te upgraden met alternatieve USB mount van win11 ISO.
Goede tip, dankjewel. Ik hou het in mijn achterhoofd als plan B, het vooruitzicht om privé volledig over te stappen op Linux als desktop-OS spreekt me wel aan. Blijkbaar technisch niet nodig, maar wel iets dat er om meerdere redenen voor mij al zat aan te komen. Deze discussie helpt mij om mijn gedachten te ordenen. En voor familie/vrienden heb ik nu de optie achter de hand om ze voorlopig naar Windows 11 te zetten voor security updates in de toekomst.
Als je een dergelijke upgrade gaat uitvoeren, vergeet dan niet eerst de BIOS/UEFI te updaten alvorens je de CPU installeert, dan zal het moederbord de CPU direct herkennen als je hem installeert.
Ha, goed om te weten, zou zuur zijn als ik daar tijdens het proces pas achter kom.
Ook dan kun je - in sommige gevallen - alsnog wel updaten hoor, maar is dan weer afhankelijk van het moederbord dat je hebt of die dat ondersteund. Makkelijkste blijft wel om het vooraf te doen met de oude CPU er nog in (omdat je weet dat die combinatie werkt). ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 30 september 2025 17:46]

Nou hier een kan wel maar wil niet. Vind w11 best een achteruitgang en zal ook niet snel gaan wisselen. Voorheen was ik voor aan de rij te vinden voor nieuwe Windows versies maar nu kan er niet snel genoeg een volwaardig alternatief komen. Mocht het op termijn een probleem gaan worden dan wordt mijn hoofd systeem Linux een kijk ik wat ik met bazite kan bereiken oid of een virtual machine met Windows. Voor nu krijgt deze LTSC versie van w10 tot 2032 beveiligingsupdates en zie ik wel wat voor capriolen microsoft gaat uithalen om mij te forceren om een keuze te gaan maken.
zoals bij mac-os wel gebeurt, bedoel je? Of bij Android. Of bij iOS
je hoeft niet te vervangen, of nieuw te kopen, hier al meermaals aangegeven. het probleem is de media overal en de online tool die zegt dat je niet kan upgraden, echter kan je zelfs een 10j oude PC perfect naar 24H2 brengen en dus nog wel even verder met die oude HW.
PC van iemand die ik ken voldoet aan alle eisen, ding heeft zelfs tpm 2.0

Maaaarrrr.. omdat de Intel CPU niet in Microsoft's lijst staat mag die niet naar Windows 11.. Gewoon een 6 core @3Ghz cpu...
Of beide, niet kan en niet wil op een oudere laptop. Ik gebruik windows 11 even graag als 10, op een desktop 11 met nieuwere hardware, op een oudere laptop 10.

De laptop heeft TPM 2.0 maar de cpu i7-6820HK wordt niet ondersteund. (ik vermoed eerder ingegeven door de extra µcode die nodig is bij die oudere om bv Spectre af te vangen dan een gebrek aan een nieuwe instructieset); Die laptop (gpu gtx1070), kan ondanks de ouderdom bv weliswaar in lage settings nog steeds behoorlijk star wars outlaw spelen, en voor gewone taken meer als krachtig genoeg. Zolang win10 wordt ondersteund (nu nog minstens een jaar), draai ik die daarop en dan gaat hij over naar Linux, win11 erop zetten is inderdaad gemakkelijk mits een paar registeraanpassingen, maar vindt ikzelf geen optie aangezien je geen verhaal hebt als ineens je pc om de 1 of andere reden in een baksteen verandert.

[Reactie gewijzigd door redzebrax op 29 september 2025 19:53]

Mijn laptop heeft alle benodigde hardware incl TPM 2.0, alles actief. Maar hij update niet via Windows update naar 11. Ik weet dat er manieren zijn om het te forceren, maar zolang ik beveiligingsupdates binnen krijg heb ik 0,0 incentive om hier tijd en moeite in te steken. Een herinstallatie is overigens iets wat ik absoluut niet wil. Het kost mij minimaal weken om alles weer zoals nu te hebben.
Het is veel interessanter om te weten wat de groep W10 gebruikers is die roepen: "dit had van mij niet gehoeven". Dus zowel de mensen waarvan de hardware het niet (standaard, zonder trucjes) kan draaien, mensen die niet zitten te wachten op een online account en mensen die niet op deze onzinnige wijziging zitten te wachten. Enkel MS heeft baat bij dit soort dingen.
Het is nu al een jaar uitgesteld. Het zou mij niet verbazen als veel Windows 10 pc’s die het nu niet mogen straks toch mogen updaten naar Windows 11. Lijkt mij voor iedereen beter. Beter voor het milieu (geen e-waste) en veiliger (want Windows 11 op dezelfde hardware is nog altijd beter dan Windows 10 zonder updates).
Nee, de Windows 11 upgrade gaat niet officieel naar niet ondersteunde hardware komen, net als overigens met eerdere versie upgrades van Windows, is er een grens getrokken op basis van de instructieset die processoren ondersteunen.

Je kunt met een account van MS erop en Windows backup aanzetten overigens nog weer 3 jaar door met updates erop, en daardoor is er weer een groep die qua hardware vervangen wordt in die tijd omdat het gewoon kapot gaat een keer. En tegen die tijd, stel je dan de vraag, wat doe ik eigenlijk nog op deze oude PC, en heb ik daarvoor Windows nodig? Bijvoorbeeld ken ik iemand die alleen haar laptop gebruikt als haar zoon op visite komt om haar te helpen de belastingaangifte digitaal in de vullen op het grote scherm. Zolang er maar een werkende browser op staat, heeft die echt geen nieuwe laptop nodig, en zelfs voor software updates kun je je afvragen wat het nut is.
En daar zit dus precies het probleem. De updates zijn er gewoon, maar MS met zijn puur monopolistische gedrag eist dat je een account en weet ik veel wat voor troep gaat nemen. Onzin. Ze maken de updates, geef ze aan de mensen die betaald hebben voor de software. Het is onbegrijpelijk dat mensen dit soort gedrag accepteren en/of goedpraten.
Ik zou ook graag anders gezien, maar vanuit software ontwikkeling is er ook een fase van afscheid nemen van de software.

Ben ik er blij mee hoe het gaat, nou nee. Echter vanuit de ontwikkelaar weet ik geen beter alternatief om afscheid te nemen en af te bouwen.

Voor ons als klant, stap over op Linux Mint, dan ben je van het hele gedoe met Microsoft en hun accounts af.
Zou ik direct doen indien ik niet een enorme berg geschiedenis en werk heb zitten in een tool die niet onder linux werkt. Voor alle overige gangbare zaken geen probleem, maar ik heb niet de tijd om dit opnieuw op te bouwen.

Misschien uitwijken naar Mac, maar dat is ook niet een oplossing (gezien de beperkte hardware t.o.v. zelfbouw).
Zet je Windows om naar een VN, dan kun je die onder Linux of MacOS op spinnen wanneer nodig voor geschiedenis en werk, en de rest gewoon in een veilig OS naar wens doen. Hoewel MacOS net als Windows datzelfde monopolie gedrag vertoont en een account pusht. Daarom ook Linux Mint als advies en niet Ubuntu wat die gaat ook de account weg op.
Een virtuele machine gaat niet werken, het is niet een dusdanige geschiedenis. Het is in vele jaren opgebouwd en wordt nog steeds uitgebreid. Als het leven hier nog zonder computer kon zou ik dat verkiezen boven al deze onzin.
Microsoft is al bezig met nieuwe instructiesets toe te passen in nieuwe updates van Windows. Niet super relevant voor zij die net aan de verkeerde kant van de scheidslijn zitten, want 8e generatie intel processoren moeten het blijven doen, dus dan doet alles vanaf tijdperk i7 920 het wel, maar ga je daar voor zitten dan ga je denk ik binnenkort tegen crashes aan lopen.
Ik heb 5 maanden terug mijn i7 4770k vervangen door een 5900x en heb gewoon windows 10 pro geinstalleerd :+ Heb al wat computers gemaakt voor familieleden met windows 11 erop en ik stel het persoonlijk zo lang mogelijk uit omdat ik het geen vooruitgang vindt.

Het word steeds minder een Persoonlijke computer (PC) en meer een Microsoft Computer. (MC) net zoals je apple computers hebt zeg maar en alles op 1 apple manier werkt en moet en wil jij iets anders zoek het uit! en zelfs al bieden we je de keuze dan veranderen we elke reboot die persoonlijke keuze terug naar de microsoft keuze en elke versie word dit erger. En ja het liefste zou ik een moderne versie van windows 7 draaien maar dat kan niet dus blijf ik zo lang mogelijk hangen bij windows 10 puur omdat windows 11 erger is. Ditzelfde had ik met windows 8.1 naar windows 10 etc.

En ja ik installeer mijn eigen start-icoon/menu etc dus ik verander het al vaak naar windows 7 op die manier. Deinstalleer zoveel mogelijk MS troep/bloatware/spyware.
Ik heb laatst op die manier de keuze gemaakt voor Linux Mint. Ik zou zeggen, download die en zet die op een USB stick met Rufus zodat je het daar vanaf kunt draaien en test het uit of het voor jou voldoet.

Werkt het (deze keer, als je het eerder geprobeerd hebt), kun je over erop en heb je weer controle over je PC, werkt het niet, dan weet je wat je hebt en moet je je daarmee blijven behelpen.
Ik ben de andere kant van het spectrum dan denk ik, toen de eerste officiële build uitwas heb ik meteen een USB gemaakt en van alle belangrijke dingen backups. Toen meteen Windows 11 erop gezet.

Nu ben ik wel een fan van de verbeterde search, als ik naar een app zoek (en internet zoekopdrachten uitzet) dan krijg ik altijd eerst de app die ik ook echt zoek.

Maar sinds ik MS Power Toys heb ge-installeert gebruik ik eigenlijk het startmenu niet meer. Veel fijner zo'n finder die alles vindt en kan doen net als MacOS.

Wel heb ik de belofte gemaakt dat als mijn huidige install eraan gaat door een Windows BS oopsie ik eerst Linux opnieuw ga proberen (de vorige keer werkte scaling van 4k naar 1440p niet goed op een rotated monitor, dat was wel een deal breaker. En ik wou gewoon geen tijd eraan besteden. Toen maar Windows 10 ge-installeert.

En je hebt zeker gelijk er zit genoeg troep in Windows 11, maar als Software Tweaker moet je met een beetje Tweaken dat wel weg kunnen halen (desnoods met een scriptje die je elke keer automatisch draait) :Y)
Kleine nota: Linux en OS X zitten niet in deze grafieken. De grafieken tonen enkel Windows-gebruikers.
mijn CPU kan 't niet draaien, daarnaast heb ik win11 op mijn laptop en ik ben geen fan van de UI dus sla hem graag over... win12 is vast wel weer goed, hoewel met het vooruitzicht van al die AI copilot kak die in de aankondigen zitten, vrees ik van niet :)
Ik heb ook altijd gezegd dat Windows een goede versie heeft, dan een slechte, dan een goede, en weer een slechte.

MSDOS 6: goed
Windows 95 slecht
Windows 98 goed
Windows ME slecht
Windows XP goed
Windows Vista slecht
Windows 7 goed
Windows 8 slecht
Windows 10 goed
Windows 11 slecht

Maar gezien ze windows 12 echt vol willen proppen met AI meuk, verwacht ik dat meer en meer mensen naar Linux gaan stappen
Windows 3 doet uberhaupt niet mee bij jou? Jij ging van MSDOS direct naar Windows95?
Windows 3 was een programma dat je onder MSDOS draaide. Niet echt een operating system.
En ja, technisch gezien deden Windows 9x hetzelfde, alleen merkte je daar niet veel van.
Bij win 3 startte je echt eerst MSDOS, en daarna, als je zin had, Windows 3.11.

Vandaar dat ik MSDOS wat handiger vond in de rij.
voor de piet lutten
Win 3.0 slecht
Win 3.1(1) goed

klopt het rijtje toch nog ;)
Alleen plaatste je je win commando gewoon in je autoexec.bat en zag je Windows gewoon opstarten bij het starten van je computer. En je noemt het een lijstje van "Windows versies", niet van besturingssystemen.
Voor veel mensen gold dat wel denk ik. Voor Windows 95 pielde ik zelf wel eens met Windows 3.0 en Windows 3.11 for Workgroups maar dat was dan vaak meer "erbij" dan dat het DOS compleet verving. Het was niet echt een compleet OS maar meer een soort van shell bovenop DOS.
Altijd weer dat onozele lijstje waarbij men arbitrait versies wel of niet gaat benoemen. Ook jij begint direct bij Windows 3, nmaar wat met versies 1 en 2? En waarom 3.1 en 3.11 niet benoemen? Wat met 98SE? En als we dan toch bezig zijn, 95 OSR1, 2 en 3? En ook versie 8.1 vergeet men altijd in deze lijstjes. Maar ook dat XP helemaal geen goed OS was bij introductie. De enige reden dat XP vandaag goed is, is door de vele service packs. En als we XP beoordelen op zijn SP2 en SP3 toen het OS pas goed werd, waarom doen we dan niet hetzelfde met bijvoorbeeld Vista, wat echt geen slecht OS was in zijn latere jaren.
Ik zou proberen om 's ochtends de azijn te laten voor wat het is en over te stappen naar koffie.
goed gezegd, maar is ook al een hele oude internet meme.... :D
Dat hoor ik al 25 jaar. Onderaan de streep is het marktaandeel op PC nog steeds 3%.
Je mist Windows 2000 en (in mindere mate) Windows 8.1. Die laatste repareerde alle fouten van Windows 8 en verschilt functioneel gezien eigenlijk niet zoveel van Windows 10.

Windows 95 vond ik trouwens zelf niet echt slecht en het was commercieel gezien natuurlijk een daverend succes. Met Vista heb ik zelf weinig problemen gehad, en daarbij was het vooral zo dat (als ik het goed begrijp) je vooral problemen kreeg als je hardware niet over goede drivers beschikte. Iets vergelijkbaars speelde bij Windows ME waar ik die problemen zelf helaas wel heb mogen ervaren.

Windows 11 zou ik trouwens ook niet 'slecht' willen noemen. De interface is even wennen maar qua snelheid en betrouwbaarheid is er geen verschil met Windows 10. En wat ik specifiek fijn vind is dat ze op configuratie-vlak veel zaken eindelijk eens naar een moderne standaard gebracht hebben.
Windows 2000 heb ik opzettelijk overgeslagen omdat het tegelijkertijd uit kwam met windows ME. 2000 was voor zakelijk gebruik, en in de tijd dat het uit kwam, had het een echt flinke computer nodig, die op thuis hardware niet vooruit te branden was. Ondanks was Windows 2000 wel héél goed en stabiel, maar ik denk niet dat heel veel mensen het thuis gebruikt hebben.

8.1 heb ik eerlijk gezegd niet veel gebruikt, ik ging er altijd met een grote boog omheen vanwege het start menu. (Ook al is dat wel aangepast bij 8.1), maar ik had ook nog Windows 7 en die was gewoon helemaal prima. Er was geen reden om over te stappen.

Windows 95 heb ik ook echt veel gebruikt, maar dit was wel in de tijd dat je gewoon nog heel vaak naar MSDOS terug moest booten. Het was altijd wel wat geklungel om iets aan de gang te krijgen, en dat probleem was bij Windows 98 helemaal weg.
Dat zou bij mij dan Windows 12 LTSC worden.
Maar op dit moment ben ik zeer tevreden met Windows 10 LTSC
XP was pas goed na SP2. Windows 10 was ook erg instabiel tot een bepaalde build ong 2 jaar na release.

Mensen overdrijven nogal waneer ze win11 slecht noemen. Ik durf eigenlijk wel te zeggen dat het een van de meest stabiele windows versies is op moment van launch.
Windows 11 is ook best stabiel, maar het probleem is: het is niet beter dan windows 10. Het biedt niets nieuws. Er is geen reden om te upgraden behalve omdat Microsoft zegt dat het moet.

Het grote probleem bij Windows 11, vind ik, is dat er heel veel dingen uit gehaald zijn, die dan langzaam aan weer toegevoegd worden. Maar op het moment dat ik niet mijn normale dingen meer kan doen, ben je mij al kwijt.

AI meuk? Allemaal niet nodig.
Microsoft Account? Niet nodig.
Extreem veel white space? Niet nodig. Niet alles hoeft full screen te draaien!

Een fatsoenlijk start menu, wel nodig, maar krijg ik niet.
Meerdere control panel windows? wel nodig, krijg ik niet.
De klok in secondes zien door er even op te klikken? Wel nodig, krijg ik niet

Overal extra kliks! In het start menu, alles gegroepeerd, en kan dat (aan het begin) niet uitzetten. Dus extra clicks nodig om je tabs te zoeken. Labels? Nope. Heb je een start menu met 6 icoontjes, en 3 beeldschermen met een startbalk die leeg is.
Rechter muisknop in je explorer -> "show more options". Waarom?! Weer een extra klik. Bah!!

Typisch geval van enshittification.
Maar vind je dat heel gek wanneer een OS inmiddels 10 jaar oud is?
Ik vind 11 wel een vooruitgang op 10, ook qua snelheid op moderne hardware. Daarnaast is Auto HDR, Native Android en DirectStorage wel iets wat ik onder "iets nieuws" zou scharen.

AI meuk, makkelijk weg te halen via control panel, iig voor eu users net zoals edge.
MS account, start ms-cxh:localonly tijdens OOBE setup
Whitespace? Niet gezien, maar ik draai bijna alles in halve vensters behalve games.

Start menu al jaren niet meer gebruikt, doe eigenlijk alleen nog maar windows key en zoeken, of het staat pinned aan de taakbalk.

Meeste wat ik gebruik in het context menu, staat er nu ook gewoon zonder die extra klik zaken zoals rename ect..

Vind enshittification wat overdreven. Tevens vermoed drie kwart van de klagers, wanneer eenmaal over gestapt, allemaal gaan toegeven overdreven te hebben.
verwacht ik dat meer en meer mensen naar Linux gaan stappen
Ja, gaat dat deze keer echt gebeuren? :+

Bij Windows ME hoorde ik dat en bij Vista weer en bij 8 weer en bij 11 weer. Maar het gebeurt maar niet. Wat maakt deze keer anders?

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 29 september 2025 16:52]

Ten eerste: ik hoop het.

Maar deze keer zijn er 2 belangrijke dingen:
  1. Steam. Steam heeft voor een behoorlijke revolutie gezorgd in Linux support. Bijna alle spellen draaien in Linux nu.
  2. Alles draait nu online. Tegenwoordig hoef je haast geen applicaties meer te installeren, alles via de browser. En dan maakt het OS niet zo veel meer uit.
Steam. Steam heeft voor een behoorlijke revolutie gezorgd in Linux support. Bijna alle spellen draaien in Linux nu.
Als iemand die linux gaming een kans heeft gegeven: Well yes but actually no. Het is nog steeds gekloot en heel veel hele populaire spellen hebben anticheat die simpelweg niet onder linux werkt.
Alles draait nu online. Tegenwoordig hoef je haast geen applicaties meer te installeren, alles via de browser. En dan maakt het OS niet zo veel meer uit.
Eens, maar MS office, Adobe suite en de andere usual suspects.
Anticheat: okee, je hebt een punt, maar die spellen speel ik dus toevallig niet, maar dat is natuurlijk wel persoonlijk.

MS Office? Waar voor? Google Docs / Nextcloud office, of als je dan echt wil, is er ook nog Microsoft Online.
Adobe? Ehm... Acrobat heb je niet nodig, iedere computer kan PDFs lezen, of naar PDF printen.
Audition -> Audacity
After Effects -> DaVinci Resolve
Dreamweaver? Schaam je!
Illustrator? Alleen voor professionals, krijg je van je werkgever
InDesign? Alleen voor professionals, krijg je van je werkgever
Premiere Pro -> DaVinci Resolve

Dan is er nog Photoshop. Ja, dat is de enige die ik niet op Linux kan draaien, en de alternatieven zijn echt bagger. Maar het is niet alsof dat nu zo veel resources kost, dat kan ik prima in een VM draaien voor die keer dat ik het eens nodig heb.

Er zijn eigenlijk maar weinig mensen die de Adobe Suite echt nodig hebben, tenzij voor werk, maar daar mag je zowiezo geen Linux installeren.

Voor thuis gebruik is Linux prima.
Gekloot? OS installeren, Steam installeren, spelen. Goed, misschien dat het voor Nvidia gebruikers anders is maar voor AMD gebruikers is Windows een stuk meer gekloot. Je moet immers alle ad- en spyware nog handmatig verwijderen. Om het maar niet te hebben over allerhande drivers die je handmatig bijeen moet rapen en installeren.

Wanneer het om gaming gaat is Linux een verademing. En games die je een beveiligingsrisico opdringen, daarvan zou men er goed aan doen te overwegen of je die überhaupt op je systeem wilt hebben.

[Reactie gewijzigd door Cid Highwind op 30 september 2025 09:00]

OS installeren, Steam installeren, spelen.
In theorie ja. In praktijk vaak nee. Dat is ook waarom ik er weer mee gestopt ben. Ik wil niet om de zoveel tijd weer de protondb pagina moeten lezen en googlen over wat ik moet doen en vermijden om de game te starten.
Goed, misschien dat het voor Nvidia gebruikers anders is maar voor AMD gebruikers is Windows een stuk meer gekloot.
Mijn systeem bestaat uit een 5800X3D en een 7800XT.
Je moet immers alle ad- en spyware nog handmatig verwijderen.
Nee. Dat "moet" jij van jezelf. 99,9% van de mensen die gamen op windows, kijken daar niet naar om en hebben een prima ervaring.
Om het maar niet te hebben over allerhande drivers die je handmatig bijeen moet rapen en installeren.
Oh nee, 3-4 installers van de moederbord support page draaien en een GPU driver! Whatever will I do? Dat is echt 5 minuten werk.
En games die je een beveiligingsrisico opdringen, daarvan zou men er goed aan doen te overwegen of je die überhaupt op je systeem wilt hebben.
In de regel is voor normale mensen de software, in dit geval de game, die ze willen draaien het doel en het OS slechts een middel. Dat rare elitaire gedrag van Linux gebruikers waar ze dit excuus gebruiken iedere keer dat een game of programma het op Linux niet doet, is precies waarom ik me nooit echt "thuis" gevoeld heb in de Linux wereld, ondanks dat het mijn eerste OS was. Geef gewoon toe dat het incompatible is. Dat hoeft niet goed of slecht te zijn en je hoeft je OS niet te verdedigen alsof het je favoriete voetbalclub is. Doe gewoon normaal man.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 30 september 2025 09:21]

Het is niet elitair, het is pragmatisch. Mijn Linux setup is sneller en eenvoudiger up and running te krijgen dan Windows. Gewoon meetbaar.

Makkelijker voor een leek ook overigens. Geen noodzaak om te graven naar welk model moederbord en chipset je nu eigenlijk hebt, of welke revisie.

Sorry als ik een zenuw heb getroffen of op een trauma ben gestoten. Over normaal doen gesproken, chill dude.

Linux is echt niet voor iedereen en ik vind het ook vaak zat frustrerend. Maar dat is dus juist voor vele zaken die juist niet-gaming gerelateerd zijn. Zoals in feite randapparatuur met speciale software (led aansturing van muizen, vendor software van printers, HDR/4K/120 op HDMI), daar is het pielen of inschikken. Een beetje gamen daarentegen, tenzij je vasthangt aan Windows-exclusieve games is er echt geen reden Linux links te laten liggen zo plug and play dat het is.
Er is maar 1 ding dat dominantie van Linux in de weg staat op de desktop, en dat probleem bestaat al minstens 30 jaar en noemt ... Linux.

Linux is een kernel, je hebt een distributie nodig, en daar begint het. Er is niet 1 distributie, er zijn er duizenden. Mensen zien door de bomen het bos niet, er is geen uniformiteit, er is ook geen drijvende kracht achter Linux die het promoot, die het toegankelijker wil maken, die een oplossing aanbiedt waar de gemiddelde gebruiker naar op zoek is.

De enige "distributies" die daar wel in slagen zijn dingen als Android en ChromeOS. Wanneer een grote commerciele speler zich inzet voor een systeem dat op Linux draait, maar daar heeft de Linux gemeenschap dan weer niet veel aan.

Leuk dat je Steam aan haalt, maar het aandeel gamers onder PC gebruikers is relatief klein te noemen en zal nooit voor de kritische massa zorgen die adoptie zal versnellen en mensen doen wegmigreren van Windows naar Linux.

En als alles gewoon online gaat, dan zou Google's ChomeOS ook niet in een verdomhoekje blijven hangen, dan was het succesvoller geweest, maar Google is nu net bezig met Android naar de laptop/desktop te brengen net omdat mensen applicaties willen gebruiken in plaats van alleen maar een browser.
Zolang alle standaard machines die je in een winkel koopt nog met Microsoft Windows worden uitgerust denk ik dat het erg mee zal vallen dat mensen over gaan stappen. Ja, Tweakers misschien xD Maar de doorsnee gebruiker gaat echt niet zomaar Linux installeren. Ik weet 100% zeker dat ik het aan mijn ooms, tantes, vader, moeder, buurman, buurvrouw etc. ga vragen dat ze nog nooit van Linux gehoord hebben.
Je CPU kan 't vast wel draaien. Misschien vindt de updater van niet, maar ik heb een oude Acer laptop probleemloos op W11 kunnen krijgen na het aanmaken van één regkey (de rest van het huis draait inmiddels netjes Linux overigens): The registry key still works even though Microsoft took it down if you still want to upgrade to Windows 11 : r/Windows10
moeite. ik blijf lekker op win10 totdat deze PC naar het ijzerboertje gaat... (wat long overdue is, dat is het probleem eigenlijk :D)
Ik ben benieuwd hoe deze cijfers vergelijken tov Windows XP toen dat uit de support liep. Is het ongeveer hetzelfde (dan zouden de lijnen ongeveer hetzelfde moeten zijn) of zien we een effect van de aangescherpte hardware-eisen?
Tiny 11 draait prima op al mijn systemen, inclusief Surface pro 3 tablet. Geen van allen voldoet aan de officiele eisen en ik ga niet zomaar prima apparatuur weggooien omdat Microsoft belachelijke eisen stelt. Mocht MS een truc vinden om alsnog alle installs van Tiny11 op afstand te saboteren, ga ik me verder verdiepen in Linux alternatieven. Mac OS geprobeerd, maar dat is voor mij echt een hel.
Ik denk dat we de vraag moeten omdraaien. De meeste mensen spreken van niet kunnen upgraden wegens hardware, kosten enz. Maar de echte vraag is: Waarom zou je willen upgraden naar Windows 11.

Het enige grote argument is security, wat een gedwongen keuze is vanuit Microsoft zelf. Het is niet alsof Microsoft ineens stopt met security patching. Microsoft gaan dat nog doen de volgende 5+ jaar (voor betalende corporate klanten), en zal me niet verbazen dat dit nog verlengt word.

Het probleem is dat er eigenlijk geen nut is voor de huidige klanten om te upgraden naar W11, buiten de gedwongen keuze. Wat is er beter in W11 voor mij, dat ik nu niet kan?
  • Een hoop meer bugs omdat nieuw feature toegevoegd worden op W11, terwijl W10 enorm stabiel is wegens het niet rondspelen met nieuwigheden.
  • Gedwongen Microsoft account (ja, je kan het bypassen met de nodige werk maar toch)...
  • Meer telemetrie data dat naar buiten moet
  • Volgepropt met AI meer en meer. En als IT developer, dat LLMs gebruiken, ben ik het buitenbeen maar ik zie niet veel nut in op men OS, buiten een paar keer its genereren of specifieke Agent acties in men dev omgeving. Spullen dat ik kan doen via 3th party of ironisch genoeg, MS hun eigen VSC.
  • De Recall crap dat ik 10000% NIET wil op men PC. Het is al erg genoeg als je in een omgeving werkt met camera's rondom je, maar je PC dat iedere 3 seconden een screenshot maakt, uch...
Waar is de nieuwigheid? Als je van W7 naar W10 sprong, had je WSL als toevoeging wat een toegevoegde waarde was (en we sprongen over de W8... yay). Als ontwikkelaar wat is er in W11 voor mij extra? Als gamer, als gewone gebruiker, enz...

Ik HAAT meer en meer wat onze levensomgeving geworden is, de telemetrie, de logging... Je phone, je auto dat alles registreert en de data verkoopt naar andere bedrijven (zoals verzekeringen), alles moeten ze weten van je leven. Wat je eet, wanneer je eet, wat je ziet, wat je schrijft en met wie, en wie zijn die mensen, wat je poept en wat je neukt...

Noem me ouderwets maar ondanks dat ik al 30+ jaar als ITer werk, heb ik nooit de noodzaak gehad om data te hebben van men gebruikers/klanten, buiten het puur essentieel voor de werking van men systemen. Ja, het kan interessant zijn voor sommige, om een "profiel" te hebben van je klanten, maar verdien je daar echt meer mee, of zijn we gewoon een hoop marketing mensen te betalen voor eigenlijk niets toegevoegd. Ik heb de vraag al meerdere keren gesteld aan mensen in de industrie en wat halen ze uit die data, waar is de winst buiten het proberen om iets meer geld uit mensen te halen, via wegen dat hun veel geld kosten.

Windows 11 is voor mij gewoon de zoveelste schakel in een ketting van een industrie dat leeft op data maar eigenlijk niet meer geld verdient omdat mensen maar zoveel "disposable income" hebben. Je kan een citroen niet meer uitpersen dat wat het heeft. Het is jammer dat onze privacy gewoon een speel ding geworden is, in een markt dat zichzelf in leven houd. Zeg nu zelf, als al deze data tracking op 1 dag ineens stopt, en men kan enkel de beperkte data halen van feiten (x verkochten artikelen, y botsingen met je auto, ...).

Zal de wereld ineens minder kopen? Valt onze economie in elkaar, wel, technisch niet,m maar de val van al die data bedrijven zal een knokon effect kunnen hebben, maar ik spreek van puur goederen en diensten. Nee ...

Ik blijf wel met men oude Windows 10 dat debloated is, en ik zoek wel de vinkjes in men apps for telemetrie af te zetten, en men oude auto moet niet vervangen worden door 1 met een ingebouwde sim kaart om lekker te communiceren (dat is nog een andere discussie van die gadgets in autos en hun afleidende natuur).

Het is jammer waar we naartoe aan het gaan...
Waarom zou je willen upgraden naar Windows 11 ??

Omdat het gratis is, een logische upgrade en nagenoeg hetzelfde is.

Het is DE opvolger en geen Linux die daar tegen op kan.

Bovendien hebben we nog een jaar extra. Gratis.

Wat jij er mee doet, gaat de gewone gebruiker ver boven zijn pet.
Waarom? Omdat de andere versies niet meer ondersteund worden en geen security updates meer krijgen.
Die zijn dus gewoon onveilig.
1 zero day weg van al je bankgegevens gestolen te zien.
ja eens, dit jaar heb ik de pensioengerechtigde leeftijd bereikt en toen ik nog op de lagere school zat leerde ik van mijn oudere broer fortran, ik draai dus ook al even mee in die techniek :)

ik vermoed dat ik jou eigenlijk niets hoef te vertellen over pihole, ik wil nooit meer zonder want blokt vanalles waar m$ (en anderen doen het ook) niets mee te maken heeft. Het ergste is dat iedereen het allemaal zomaar slikt, het kan kennelijk niemand iets schelen op een kleine groep na en die vind je hier.

sorry, offtopic maar kon het ff niet laten mensen, tnx _/-\o_ .
Ik ben benieuwd hoe nauwkeurig deze statistieken zijn. Als je via een Windows API opvraagt welke versie actief is, dan geeft Windows 11 namelijk "Window 10 <build nummer>" terug. Alleen aan het build nummer kun je zien of het Windows 11 is. In mijn eigen producten heb ik daar een check voor toegevoegd.

*Verstuurd vanaf mijn Windows 10 PC.
Windows 10 word nog een jaar gewoon volledig en gratis ondersteund.

Dus volgend jaar maar wee even kijken naar een alternatief. Waarschijnlijk gewoon windows 11 erop.

Zoals iedereen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn