Microsoft-tool voor schone Windows 11-installatie werkt niet op Windows 10

Een van de mogelijkheden die Microsoft biedt om van Windows 10 over te stappen naar Windows 11 is door een bug niet bruikbaar. De Media Creation Tool voor het aanmaken van een bootable medium om een schone installatie uit te voeren, loopt vast. Microsoft bevestigt deze bug.

De Media Creation Tool crasht bij gebruik op Windows 10 en geeft gebruikers geen foutmelding. Microsoft stelt dat dit hulpmiddel 'mogelijk niet werkt zoals verwacht op Windows 10'. Hiermee is een migratiemogelijkheid voor gebruikers met de vorige versie van Windows vervallen. Dit gebeurt vlak voor het aangekondigde stopzetten van de ondersteuning voor Windows 10. Microsoft biedt vanaf dinsdag 14 oktober 2025 geen publieke updates meer voor dat besturingssysteem.

Het uitvoeren van een schone installatie, via een bootable USB-stick of dvd, is volgens Windows Latest een van de beste manieren om te upgraden naar Windows 11. Gewone gebruikers met een Windows 10-pc die voldoet aan de hardwarevereisten van Microsoft kunnen ook in Windows Update op de knop 'Downloaden en installeren' klikken.

Microsoft noemt als workaround voor het crashen van zijn Media Creation Tool de optie voor gebruikers om ISO-bestanden van Windows 11 te downloaden. Een toekomstige update voor de Media Creation Tool moet een fix brengen. Het is nog niet bekend op welke termijn die verschijnt.

Door Jasper Bakker

Nieuwsredacteur

13-10-2025 • 08:08

199

Submitter: KipKroket

Reacties (199)

199
195
124
3
0
34

Sorteer op:

Weergave:

Wie niet telkens de ISO wil (laten) downloaden, gebruikt al langer Rufus (ipv de Media Creation Tool).
Voor beide groepen is dit interessant:
https://schneegans.de/windows/unattend-generator/
Dan is geen enkele interactie meer nodig.

Toevoeging: als je bv "lokale account(s)" door deze tool laat doen, moet je in Rufus al die vinkjes uit laten staan.

[Reactie gewijzigd door Jan VP op 13 oktober 2025 13:19]

Als je daarnaast ook een NAS of Homeserver hebt én je upgrade meerdere computers dan is iVentoy voor een makkelijke PXE server ook echt ideaal. Zeker in combinatie met autounattend.xml die je makkelijk via de GUI mee kan laden met de ISO.

[Reactie gewijzigd door lasharor op 13 oktober 2025 08:34]

iVentoy, daar heb ik al vaker mee gestoeid, maar nooit echt goed goed gekregen. Terwijl ik Ventoy zelf al heel lang gebruik

[Reactie gewijzigd door Mirano op 13 oktober 2025 09:14]

Rufus werd zelfs door Microsoft zelf aangeraden voor de prerelease versie van Windows 10 (of was het 11, ik weet het niet meer). Het werd gewoon in de documentatie genoemd.

Het mooie van Rufus is ook dat je gelijk allerlei onzin als verplichte MS accounts er uit kan slopen.

Maar die unattend generator is nog een stuk uitgebreider. Lijkt er een beetje op wat wij met onze images doen. We wilden eigenlijk naar windows autopilot toe maar dat kan om meerdere redenen niet.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 13 oktober 2025 13:19]

Heb vanalles onderzocht (moest 150 machines doen) maar uiteindelijk bovenstaande verkozen (boven Tiny11) en heel tevreden mee.
Mag toch hopen dat je tiny11 niet serieus nam in een omgeving met 150 nieuwe werkplekken. Mag hopen dat je onderzocht hebt of het uberhaupt veilig is.
Idd. Was al geen match voor wat ik wou en vond toen - gelukkig - bovenstaande.

Tiny11 is wel goed gevonden en knap gemaakt (ik deed vroeger softwareontwikkeling), maar m.i. gaat er niets boven een ISO rechtstreeks van bij MS. Heb even een netwerkdriver geslipstreamd, maar uiteindelijk zelfs die gewoon in een mapje gezet (bij slechts één van onze modellen op de "get disk"-knop klikken).

Met een snelle USB-stick is Win11 op enkele minuten klaar. Office duurt dubbel zo lang (ook van die stick, diens xml-config maak je hier: https://config.office.com/deploymentsettings), maar vooral de maandelijkse cumulatieve update duurt eeuwen (of toch zeker een uur). En 'm downloaden en ook via die stick draaien maakte geen verschil.

[Reactie gewijzigd door Jan VP op 13 oktober 2025 22:03]

klinkt als een trage internet verbinding eerlijk gezegd. Het downloaden van office via ODT en het installeren van de laatste CU’s duurt echt niet “lang”.
Lees nog een keer: Office was volledig lokaal (en duurde een kleine 10 min), de maandelijkse update (toen getest met augustus) ging lokaal niet veel sneller.
Top info btw vorige week home "fysiek" maar ff aangschaft zat ook een usbtje bij. Maar Rufus werkt uitstekend. Ik gebruik het zelf al meer dan een decennia bij mijn kwartaals schoonmaak.
Yep, mijn huidige Win 11 installatie (vorige maand) is ook met Rufus gedaan. Kun je meteen Lokaal Account aanmaken :*)

[Reactie gewijzigd door TheDeeGee op 13 oktober 2025 10:18]

Is Microsoft dat niet steeds verder onmogelijk aan het maken? Ik zat dit ook te overwegen voor m'n resterende Windows PC, maar ik wil niet het risico lopen dat ik er op den duur na een volgende Windows patch plots niet meer in kan.
Ze maken het steeds moeilijker maar zelfs na het nieuws van deze week over het verder inperken van dit in een build voor de dev channels, zijn er al weer workarounds gevonden.

Er zijn echt teveel pc's met lokale accounts in omloop dat ik me niet kan voorstellen dat ze zomaar je lokale account slopen. Ze willen er voor consumenten versies van Windows van af maar de functionaliteit zal blijven in de enterprise / domain / work varianten dus workarounds zullen er toch wel blijven denk ik zo.
Yep, die tip kreeg ik ook en gisteren met succes een nieuwe PC geinstalleerd met enkel een lokaal account :*)
Wat een paniek op eens overal. Mensen hadden wat, 5 jaar?
Je mist volledig dat deze mensen niet naar W11 willen, maar dat ze moeten. Ze prefereerden W10 boven W11.

En daarnaast heb je natuurlijk de grote groep devices die geen officiele installatie mogen doen omdat hun CPU niet wordt ondersteund of niet van TPM2 is voorzien.
https://massgrave.dev/windows10_eol

Mensen die Windows 10 nog willen gebruiken voor 3 jaar. (Oct 2025 to Oct 2028).

Naar beneden scrollen tot je Windows 10 ESU ziet.

De rest wijst vanzelf
Lees ik het nou goed dat je alsnog ook W7 support zo kunt inschakelen?

https://massgrave.dev/#how-to-activate-windows--office--extended-updates-esu

TSforge ' dwingt', dus werkt ook wanneer je reeds de consumer ESU voor 1 jaar hebt ingeschakeld via een script?
Qua ondersteuning valt het denk ik reuze mee; nagenoeg alle laptops na 2026 hebben TPM 2.0, al zal het bij oudere devices wel zo zijn dat je dit in de bios zou moeten inschakelen.
Qua ondersteuning valt het denk ik reuze mee; nagenoeg alle laptops na 2026 hebben TPM 2.0, al zal het bij oudere devices wel zo zijn dat je dit in de bios zou moeten inschakelen.
Volgens schattingen kunnen zo'n 400 000 000 Windows 10 machines niet worden ge-upgrade naar Windows 11. Ik denk niet dat het dan reuze mee valt. Dat een computer oud is betekend niet dat de computer dan maar weggegooid moet worden.

Microsoft probeert "groen" uit te stralen in hun OS met energie opties. Maar ondertussen veroordelen ze honderden miljoenen apparaten tot de schroothoop en moeten er energiecentrales gebouwd worden enkel en alleen voor hun data centers.
Windows 10 is 10 jaar lang ondersteund geweest, maar een jaartje minder dan Windows 7. Ik begin mij door alle negativiteit af te vragen of Microsoft zichzelf niet in de voet heeft geschoten met het licentiemodel dat zij hanteren na Windows 7.
De ophef is 100% terecht omdat er technisch gezien geen enkele reden is dat Windows 11 niet op de hardware zou kunnen draaien. Dit is een software bitje dat uitgezet kan worden met de juiste technische kennis (of tooltje) ...

Microsoft heeft een domme keuze gemaakt door deze virtuele te stellen, en daarna een nog dommere keuze door deze keuze niet terug te draaien.
Het lijkt mij toch dat iedere fabrikant mag aangeven welke requirements zij eisen voor hun software? En het is ook niet zo dat je Windows 10 na morgen niet meer kan gebruiken. Ze bieden zelfs gratis upgrade aan (die er momenteel dan weer uit ligt).

Er is voldoende om te klagen over Microsoft, maar ik vind persoonlijk dit altijd wel netjes aangepakt. Ik verwacht ook dat bij de opvolger er nieuwe requirements worden gesteld, die met een software tooltje uitgezet kunnen worden.
Één van de kritieken is dat Windows 11 op een aantal punten slechter werkt dan Windows 10.

En verder ook privacy zorgen. Nu ja, niet dat die er niet waren in Windows 10, maar toch minder.
Die kritiek punten begrijp ik helemaal, maar dan sta je er vrij in om een ander product te kiezen, toch? Die zijn naar mijn idee ook niet helemaal van toepassing op upgrade, maar Windows in het algemeen, wat een goed argument is om naar Linux (of Apple) te switchen.
Maar dat is andersom ook. Er zijn zaken die beter werken op Windows 11 dan op 10.
Wellicht dat er meer privacy settings bij zijn gekomen, maar ook die kun je net zoals op 10 gewoon uitschakelen bij settings.
Het lijkt mij toch dat iedere fabrikant mag aangeven welke requirements zij eisen voor hun software?
Tot op zekere hoogte. Microsoft heeft een zekere verantwoordelijkheid vanwege het enorme aantal computers waar het op moet draaien. Ze hebben het zelf zo ver geschopt, zij het niet altijd even eerlijk, en nu moeten (of zouden moeten) ze daar de consquenties van eten.
Er is voldoende om te klagen over Microsoft, maar ik vind persoonlijk dit altijd wel netjes aangepakt.
Eens, tot het punt dat een upgrade eigenlijk een downgrade is. Hoe vaak heb je mensen in der tijd niet horen zeggen "ik heb mijn pc moeten downgraden van 7 naar 8" of "ik heb mijn Vista geupgrade naar XP". Want zo zag men het echt. En nu ook. Los van het feit of WIndows 11 werkt op je pc, het moet wel een waardevolle upgrade zijn. En dat is het niet. Zou Windows 11 echt serieus beter zijn, en voordelen bieden, en sneller zijn, en geen absurde systeemeisen stellen, en enigzins om je privacy geven, dan hebben ze mijn zegen, dan pakt Microsoft het netjes aan. Maar Microsoft doet waar Microsoft goed in is: ze duwen het door je strot heen.
Jup. Ze hadden met Windows 7 de meest perfecte uitvoering van Windows in handen. Dat hadden ze moeten doorontwikkelen en dat is hoegenaamd niet gebeurd.
Klagen over de nieuwste Windows hoort bij het ict leven. Net als Linux suggereren als valide alternatief voor alles.

Wat mij betreft iets voor lager opgeleiden. Beetje vooruitdenkend kijk je meer naar de kortste weg om je doel te bereiken met de tools die er nu eenmaal zijn.
Je er dus maar bij neerleggen? Dat is niet iets wat bij hoogopgeleiden hoort, vriend :D
Zeiken zonder oplossing wel? Ok.
Maar t staat je toch ook vrij dat tooltje te gebruiken, zolang dat nog werkt...

spoiler; je kan dat tootje minstens elke 2 jaar gaan runnen, omdat je de nieuwere build niet meer binnen krijgt via windows update (de normale route)
Toch wel anders met windows 7 dan met windows 10

Ten eerste wilden mensen daadwerkelijk wel naar windows 10 upgraden, omdat het een merkbare verbetering is, of in ieder geval een significante verandering. Er is echt geen enkele (voor mij) reden om naar windows 11 te willen, alles wat op windows 11 werkt werk ook op windows 10, en windows 11 introduceerd alleen maar meer verplichtingen van account koppeling, always online, telemetrie, vage meuk waar je niet om gevraagd hebt etc.

Daarbij is tegenwoordig alles gekoppeld aan het internet en accounts etc. Waardoor het blijven gebruiken van windows 10 nadat support wegvalt wel echt onmogelijk of echt een heel slecht idee wordt. Ik ken zelf talloze computers (vooral in labs) die nog windows 7, xp en 95 draaien die hun taak prima voldoen omdat ze geen internetverbinding nodig hebben.
Wat ik mij herinner van Windows 7 naar Windows 10, waren het veelal dezelfde reactie als nu. "Windows 7 werkt toch nog?" of "Dat nieuwe start menu komt er bij mij niet in" enzovoorts.

Ik raad het ook sterk af om je Windows 10 aan het internet te houden, maar uiteindelijk is het overstappen nog steeds een vrije keuze en wordt je tot niets verplicht.
Los van het feit dat Windows 11 een downgrade is, een veel schraler punt is dat het miljoenen pc's reduceert tot e-waste. Microsoft zegt letterlijk dat je je pc maar moet weggooien recyclen en een nieuwe moet kopen. Wil ik extra e-waste genereren? Heb ik wel geld voor een nieuwe pc? En het principekwestie: waarom moet ik een perfect functionerende pc wegdoen?
Waar zegt Microsoft dat? Ze zeggen alleen specifieke hardware niet meer te ondersteunen. Wat jij er mee doet moet je zelf weten (je kan het op Windows 10 laten draaien, of naar Linux omzetten, of andere variaties).

Ook W11 als downgrade is volgens mij volledig een mening.
Windows 11 als downgrade is gewoon een feit. Er zitten geen voordelen aan voor de gebruiker.
Waar zegt Microsoft dat?
Microsoft zegt het hier:
https://www.microsoft.com/en-us/windows/end-of-support

Onder het stuk "Ready for a new PC?" - ze promoten het open en bloot met koeieletters dat je je huidige pc maar moet "recyclen".
Je bedoelt dat men gratis update op update kon stapelen?
Dat heb ik mij ook afgevraagd. Op een gegeven moment zul je een cut-off moeten maken en dat is waar het pijn doet.

Vanuit MS snap ik wel dat men op een gegeven moment legacy legacy laat zijn. Tien jaar is daarin best een acceptabele tijdsspanne, naar mijn mening. Aan de andere kant, Windows 11 kwam pas vier jaar terug op de markt. Ben je laat ingestapt op Windows 10, heb je effectief dus maar vier jaar support gehad.

Daar staat natuurlijk tegenover dat Microsoft erg vrijgevig is qua upgrades, wat voor een systeem van die leeftijd ook geen probleem is. Het grote probleem is wanneer men niet wil. Dat kan ik goed begrijpen, maar tegelijkertijd kan ik het Microsoft ook niet kwalijk nemen, pragmatisch en commercieel bekeken.

Het is geen donderslag bij heldere hemel, zowel het uitfaseren van 10 als alles waarom men 11 niet zou willen. Daar heb je als consument ruimschoots de tijd voor gehad om een alternatief te overwegen.
Microsoft probeert "groen" uit te stralen in hun OS met energie opties. Maar ondertussen veroordelen ze honderden miljoenen apparaten tot de schroothoop.
Wij hebben een microsoft surface book laptop die nog prima werkt en gebruikt wordt maar geen windows 11 kan draaien. Wij willen de laptop nog niet weg doen. Dit is absurd dat we zo slecht omgaan met onze computers en daarmee onze planeet. Dit is Microsoft haar design. Helaas voor ons geen alternatief door software lock-in.
Jawel, Linux.
Je kunt Linux Mint of Ubuntu installeren op die Surface.
Hoe weet je dat nou? Je weet helemaal niet met welke software Letters een lock-in heeft.

Weleens gehoord van Adobe bijvoorbeeld?
De prijs die je betaalt voor het draaien van Adobe software zijn afgezien van de kosten voor die Adobe software de kosten van het draaien van een ondersteund besturingssysteem op ondersteunde hardware.

Als je dat de moeite waard vind of het noodzakelijk is, zet je daarvoor een budget opzij. En als dat niet het geval is, installeer je andere software op je door Microsoft/Apple/Google niet meer ondersteunde hardware.

Dat is een afweging die ieder individu of bedrijf voor zichzelf kan maken.
Ok weet niet welk type je precies hebt, en welke software je erop gebruikt. Maar ik dacht dat je er tegenwoordig ook prima Linux op kunt draaien. Zou toch zonde zijn als hij weg moet, het is fijne hardware.

https://www.howtogeek.com/i-tried-installing-linux-on-a-surface-laptop-heres-how-it-went/
Tekensoftware van Corel is het eerste waar ik aan denk.
Waarschijnlijk kan in de rest wel met alternatieven en web app varianten worden opgelost.

Volgend probleem is gebruiksgemak, mijn vriendin gebruikt het veel voor interview notities dus ik stel me dan voor dat je moet begrijpen hoe nieuwe text editor werkt, verkenner en mail.

Best een drempel voor ons.
Bezie het zo: installeer zorin/mint/whatever met browser naar keuze, plemp het browser icoontje op de desktop, en je kan hem in ieder geval moeiteloos gebruiken om het internet af te struinen. Ook als je mocht besluiten om een nieuw systeempje aan te schaffen kan het oude dus nog van dienst zijn.

Als alternatief voor het tekenprogramma hoor ik overigens veel goeds over Krita. Schijnt veel door professionals gebruikt te worden, ook als ze verder nog op windows zitten.

[Reactie gewijzigd door AnonymousGerbil op 13 oktober 2025 12:49]

Ik zal het een kans geven. Bedankt voor de tip.

[Reactie gewijzigd door Letters op 13 oktober 2025 19:01]

Volgens schattingen kunnen zo'n 400 000 000 Windows 10 machines niet worden ge-upgrade naar Windows 11. Ik denk niet dat het dan reuze mee valt. Dat een computer oud is betekend niet dat de computer dan maar weggegooid moet worden.
De schatting zegt alleen niks over hoeveel % van de die 400 miljoen gewoon stokoude rommel is die origineel is geleverd met Windows 7 of misschien 8.
Microsoft probeert "groen" uit te stralen in hun OS met energie opties. Maar ondertussen veroordelen ze honderden miljoenen apparaten tot de schroothoop [...]
Dat je geen Windows kunt draaien, maakt de PC geen schroot. Daar kiest de consument echt zelf voor.
Je kunt niet blijven vingerwijzen naar Microsoft vanuit een milieu standpunt. Als de consument echt een flikker om het milieu gaf, dan installeerden ze er Linux op in plaats van de machine weg te gooien.
90% van de pc gebruikers tegenwoordig doet alles in de browser

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 13 oktober 2025 09:35]

Mijn PC stamt inderdaad uit de tijd van Windows 7 en heeft dus geen TPM2.0. Ik heb dat ook helemaal niet nodig voor het lezen van het nieuws, een paar emails versturen naar en beetje administratie te doen.

Maar dat maakt die pc nog geen oude rommel. Ik heb expres componenten gebruikt die lang mee gaan zoals een moederbord met solid state capacitors en een goede kwaliteit voeding. De hardware is krachtig genoeg om een modern OS te draaien.

Hetzelfde geldt voor de thuis server die ik heb draaien en de 2 virtuele Windows 10 systemen die daar ook nog op draaien.

Waarom moet dit zo nodig bij het grofvuil van Microsoft?
Het hoeft niet bij het grofvuil van microsoft. Ze gaan alleen die hardware ook niet ondersteunen. Het staat je vrij ee Linux op te zetten of de requirements te omzeilen en windows 11 te installeren. Wel of geen grofvuil ligt bij JOU en JOU ALLEEN niet bij Microsoft.

Ik word zo dood moe van die hulpeloze “oh nee kijk wat microsoft me dwingt te doen” speeches terwijl er gewoon oplossingen zijn. Microsoft dwingt je nergens toe.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 13 oktober 2025 10:37]

Wel of geen grofvuil ligt bij JOU en JOU ALLEEN niet bij Microsoft.
Dat is nogal kortzichtig. Het is Microsoft's keuze om moedwillig TPM 2.0 te vereisen en oudere, nog perfect capabele CPU's buiten te sluiten. Het is niet dat Windows 11 hier niet op KAN werken, maar dat Windows 11 niet niet op WIL werken.
Microsoft dwingt je nergens toe.
Dat doen ze wel, door én support te beëindigen, én het enige upgradepad dood te laten lopen.
Je mist even het cruciale detail waar de PC+OS die je voor je hebt niet 1 product is en bovendien niet geleverd is door Microsoft.
Windows 10 is geleverd door Microsoft en is ondersteund tot het einde van de vooraf aangegeven ondersteuningsperiode. Zij hebben verder niks te maken met je computer. Windows is het product, niet de pc.
Dat doen ze wel, door én support te beëindigen, én het enige upgradepad dood te laten lopen.
Het staat je vrij Linux of een ander operating system te installeren.
Windows 11 is niet het enige upgrade pad. Die beperking leg je wederom jezelf op.
Jij dwingt jezelf Windows te gebruiken of de PC weg te gooien. Dat is de enige dwang waar hier sprake van is.
Het is niet dat Windows 11 hier niet op KAN werken, maar dat Windows 11 niet niet op WIL werken.
Het functioneert niet volledig. Er zitten geen beveiligingen voor onder andere Spectre en Meltdown in Windows 11, zoals die wel in Windows 10 zitten en dus ondersteunt Microsoft alleen processors die die hardware lekken niet hebben.
Als Microsoft jouw oudere CPU wel zou ondersteunen, dan moeten ze of die fixes naar W11 porten óf ze zijn de lul omdat ze mensen bloot stellen aan kritische veiligheids risico's. Dus doen ze het niet.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 13 oktober 2025 13:36]

Je mist even het cruciale detail waar de PC+OS die je voor je hebt niet 1 product is en bovendien niet geleverd is door Microsoft.
Windows 10 is geleverd door Microsoft en is ondersteund tot het einde van de vooraf aangegeven ondersteuningsperiode. Zij hebben verder niks te maken met je computer. Windows is het product, niet de pc.
Dit geloof je toch niet zelf?
Het staat je vrij Linux of een ander operating system te installeren.
Windows 11 is niet het enige upgrade pad. Die beperking leg je wederom jezelf op.
Wederom, nee, dit is een beperking die Microsoft mij oplegt. Je bent nu het slachtoffer de schuld aan het geven. Of zegt jij dat de software die ik nodig heb, ook op Linux werkt? Nee, natuurlijk doe je dat niet, je houdt het kortzichtig door Linux erbij te flappen en mij de schuld te geven van een fuckup van Microsoft. Wtf.
Dit geloof je toch niet zelf?
Heb je een microsoft surface product dan? Waar staat dat microsoft verantwoordelijk is voor de pc die niet door hen geleverd is? Het kan zijn dat windows voorgeïnstalleerd was, maar dat maakt je pc nog geen microsoft product.
Wederom, nee, dit is een beperking die Microsoft mij oplegt. Je bent nu het slachtoffer de schuld aan het geven. Of zegt jij dat de software die ik nodig heb, ook op Linux werkt? Nee, natuurlijk doe je dat niet, je houdt het kortzichtig door Linux erbij te flappen en mij de schuld te geven van een fuckup van Microsoft. Wtf.
Dit zijn allemaal geen geldige redenen waarom de nieuwste versie van windows meer dan 10 jaar oude hardware officieel moet ondersteunen. Als het je allemaal zo zwaar valt, bypass dan de requirements van de installer. Dan heb je wat je wil: Een niet officieel ondersteunde, maar wel werkende installatie van windows

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 13 oktober 2025 14:32]

Zij vinden het voor bepaalde functionaliteiten zeer onwenselijk. Of jij die functionaliteiten wil gebruiken, of dat jij dit onzin vind maakt hier volgens mij niet voor uit.
Nu ben ik vrij overtuigd dat mijn oma van 92 Linux Mint zal kunnen gebruiken, maar dat geldt zeker niet voor alle gebruikers.

En bedrijven, tja... Hier op mijn werk gooien ze zelfs het toetsenbord en de muis weg na installatie Dell pc's met Windows 11 (en dus ook exacte zelfde toetsenbord en muis erbij)
En bedrijven, tja... Hier op mijn werk gooien ze zelfs het toetsenbord en de muis weg na installatie Dell pc's met Windows 11 (en dus ook exacte zelfde toetsenbord en muis erbij)
Zakelijke computers worden iedere 5 jaar afgeschreven. Als je werkgever je nu nog laat werken op hardware die geen Windows 11 ondersteunt, heb je andere problemen.
Nu ben ik vrij overtuigd dat mijn oma van 92 Linux Mint zal kunnen gebruiken, maar dat geldt zeker niet voor alle gebruikers.
Dan vervangen ze na 10 jaar eens een keer hun pc of leren ze Linux te gebruiken als het milieu ze zo veel kan schelen of er geen budget is.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 13 oktober 2025 11:59]

Zakelijke computers worden iedere 5 jaar afgeschreven. Als je werkgever je nu nog laat werken op hardware die geen Windows 11 ondersteunt, heb je andere problemen.
Wat een onzin. Dat een computer na vijf jaar financieel is afgeschreven, betekent niet dat ze onbruikbaar zijn. Ik werk hier ook op een zeven jaar oude desktop die nog prima functioneert. Er is ook helemaal geen probleem met dit soort oudere hardware zolang het niet je effectiviteit aantast.
Financieel afschrijven betekend niet dat het apparaat vernieuwd _moet_ worden? Wat is dit voor een rare redenatie? Die afschrijving geldt evengoed voor imboedel, meubels enzo. Moet ik mijn bureaustoel iedere 5 jaar dan ook verplicht gaan vervangen? Wat een onzin.

Het probleem is dat Microsoft het verdomd hardware te ondersteunen dat het makkelijk zou moeten kunnen draaien. Als apple een update uitbrengt die iphones trager maakt, want tsja, je zal toch naar een nieuwe moeten, dan wordt er terecht een hoop geklaagd. Maar als microsoft het flikt dan dien je het maar te accepteren? "Je kan toch wat anders gebruiken?" lekker kort door de bocht.

Ik hoop dat men dan inderdaad massaal naar Linux ofzo overstappen, dat Microsoft het eens financieel zou mogen voelen wat een debiele keuzes ze maken. Maar helaas, de vangen genoeg aan bedrijven, dat ze daar een hoop consumenten mee naaien zal ze een worst zijn. Daar is de ophef over, en geheel terecht, imo
Het ging mij vooral over het weg smijten van perfect functionele USB toetsenbord en muis🤷🏻‍♂️
Microsoft 'dwingt' mensen om nieuwe hardware te kopen. Mensen houden niet van veranderingen en al helemaal niet van 'plotselinge' veranderingen, plotseling is niet het geval, echter het lijkt zo voor de gewone onwetende gebruiker. Het kost geld en tijd om een nieuw apparaat te kopen en om Windows 11 te 'leren' gebruiken. Wie wil nou Linux gebruiken als ze Windows gewend zijn?
Van Windows 7 naar 10 leverde alleen ergens een opmerking op dat het misschien allemaal niet goed zou werken, maar je kon wel gewoon installeren.

Van 10 naar 11 moet ik een heleboel idiote trucs uithalen om nog prima werkende hardware te voorzien van een update die verder weinig voordelen biedt anders dan dat er nog updates voor worden uitgebracht. En dat mag ik dan ieder half jaar handmatig opnieuw gaan doen.
Ik had tot 2 weken geleden een prima build maar helaas voldeed mijn hardware nog steeds niet aan de windows 11 eisen. Ik zat nog op AM4.
Ik zit ook nog op AM4 en dat gaat prima. Staat jouw processor niet in deze lijst?

...of het mobo zorgt voor de problemen.

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/minimum/supported/windows-11-supported-amd-processors
am4, r5 3600 hier. win 11 werkt prima

zoals @all_by_myself wss ligt t aan je CPU als je eerste gen ryzen had, of moet je je bios updaten / TPM aanzetten in de bios.
Helaas voor enterprise heeft HP genoeg systemen gemaakt in 2016, 2017, 2018 die nog geen juiste tpm versie hebben..
De TPM bypass voor Windows 11 gebruik ik al vanaf dag 1, dus 4 jaar geleden.
Echt zonde en onverantwoord om verder prima werkende hardware hierom weg te gooien.
De TPM bypass zit tegenwoordig netjes in Rufus ingebakken bij de ISO branden,
wat ook het probleem van dit artikel bypassed :-).

Als alternatief kun je dan een BitLocker key op een USB stick zetten en die veilig houden.
Is soms zelfs veiliger dan een TPM chip die soms makkelijk "af te luisteren" is (bv Lenovo).

Helaas heb ik van 1 PC Windows 11 af moeten halen, die geen SSE 4.2 instructie set heeft op de CPU.
Die kwam niet verder dan Win11 23H2 en dat gaat nu uit support.
Oke, oke, het beestje is 17 jaar oud... :-P Draait nu prima op Linux Mint.

Ter vervanging voor 160 euro een MiniPC gekocht als media speler,
met een N150 CPU, 16 GB RAM en Win11 Pro.
Daarmee kan je alles doen en heb je geen last van software op "smart" apparaten
die vroegtijdig uit support gaat.

[Reactie gewijzigd door Geekomatic op 13 oktober 2025 12:24]

Zie je enterprises dit al doen? Die kopen gewoon nieuwe spullen met Windows 11 support. Enterprises willen support, betrouwbaarheid, en stabiliteit. Dus gerommel met allerlei tooltjes om Windows 11 tóch geinstalleerd te krijgen, gaat em niet worden.

En laat nou dáár juist de bulk van de e-waste vandaan komen.
En die e-waste, zou dus prima gerefurbed kunnen worden met een alternatief OS,
Als de wil daar is, en r geen absurde kosten gemaakt hoeven worden..
256gb ssdtje is tegenwoordig echt wel betaalbaar genoeg, ook voor n minder welvarend gezin, dus die zouden dan voor n prikkie een laptop / desktop op de kop kunnen tikken

YouTube: Installing Linux on Hundreds of "Obsolete" Computers | Microsoft Win...

Je zou dit bijv ook prima op MBO ICT kunnen doen :9
Ha, ik refurbish PCs binnen mn enterprise, maar dat is idd een wat solistische actie. ;-)

Maar voor minder bedeelde consumenten is dit idd een overvloed aan goedkope, uitstekend werkende PCs.
In de praktijk wordt maar een klein deel van de pc's werkelijk refurbished. En in de praktijk wordt van een recyclebare pc maar een klein deel werkelijk gerecycled (alleen de edelmetalen en mss wat waardevolle componenten).
De AMD processor in mijn desktop wordt toch echt niet ondersteund. Na wat avonden aanklooien heb ik er Ubuntu op gezet. Ben ik van t gezeik af.

Voor veruit de meeste mensen zou dat een prima vervanger zijn denk ik. Beetje internetten, emailen en Office taken gaan zonder problemen.

Het enige waar ik nog mee worstel is synchroniseren met ProtonDrive. Rclone werkt maar so-so.
Totdat je software moet of wil gebruiken waar geen Linux-variant van is. Denk even aan nagenoeg alle Adobe software. Alternatieven zijn vaak maar so-so, en migreren met al je files en projecten intact is een nachtmerrie. Linux is goed voor heel veel dingen, maar niet voor softwarehuizen die er alles aan doen om het onklaar te maken op Linux.
Dat klopt. Maar een groot deel vd mensen heeft dat allemaal niet nodig (denk ik). Die gebruiken alleen de browser, Powerpoint en misschien Excel.
Het is nog niet eens 2026 :Y)

[Reactie gewijzigd door Bierkameel op 13 oktober 2025 08:28]

Qua ondersteuning valt het denk ik reuze mee; nagenoeg alle laptops na 2026 hebben TPM 2.0, al zal het bij oudere devices wel zo zijn dat je dit in de bios zou moeten inschakelen.
Dus dan moeten we nog anderhalf jaar wachten voordat de eerste laptops met TPM 2.0 op de markt komen?
Klopt, ik zit hier op een i7 3770, ding is nog super snel met zijn 4 cores en 8 threats maar upgraden kan niet. Ik blijf voorlopig nog wel op w10 want crashes door instructieset heb ik geen zin in.
Het zou je verbazen hoeveel sneller een moderne CPU is in dagelijks gebruik. Ik heb ergens in 2019 de upgrade vanaf Ivy Bridge gemaakt en zelfs de taakbalk reageerde merkbaar sneller.
Voor beetje windows kan het niet echt veel meer sneller volgens mij want alles is al instant, dan praten we over milisecondes, met games en zware apps zal het vast een ander verhaal zijn. Ik heb hier een 3090 inzitten en gebruik voornameljk voor AI.
Met games zal je een heel groot verschil zien. Die 3090 word nu behoorlijk teruggehouden.
Hier 3080ti, met hiervoor een i7-8700k. Upgrade gedaan naar een 9800x3d. Wereld van verschil mbt tot max fps, stutters en 1% lows.
Ik blijf voorlopig nog wel op w10 want crashes door instructieset heb ik geen zin in.
maar wel zin om::
optie 1: in te loggen met ms account
optie 2: $30 te betalen voor enkel komend jaar.
optie 3: onveilig, of offline te werken
?
Ik zou dan toch naar Linux gaan in dat geval tenzij je specifieke windows 10 only software heb waar je niet onderuit kan...
Ja zit aan Linux te denken, maar dat windows 10 ineens volledig onveilig is voor wat thuis gebruik lijkt mij ook wat overtrokken.
Volledig onveilig zegt niemand, die maak je r zelf van
Als r een lek is...en die actief misbruikt word en niet gepatched... en je bezoekt websites, download games, kijkt plaatjes etc zoals de gemiddelde gebruiker zijn apparaat dus gebruikt.... lijkt jou dat veilig?
Als je nu al 8 threats hebt... dan zou ik zeker upgraden :+

Dat gezegd hebbende, je hebt het idee dat je 3770 nog supersnel is, tot je een nieuwe cpu onder je "voeten" hebt. Dan merk je ineens dat die 3770 toch niet meer zo instant en vlot is als zelfs een nieuw instapmodel cpu. Ik vond mijn i7-920 ook nog best snel met Windows 11 (en SSD!), maar als ik dan vergelijk met mijn oude i7-6700K en daarna mijn AMD 3900X/5700X3D/9800X3D, dan merk je het wel. Responsiveness neemt elke keer toe.

[Reactie gewijzigd door Soeski op 13 oktober 2025 14:24]

Meltdown, Spectre, Downfall. Ik wou je eigenlijk taaltechnisch corrigeren maar volgens mij zou je nog wel eens gelijk kunnen hebben met 8 threats. :+

[Reactie gewijzigd door Cid Highwind op 13 oktober 2025 12:14]

Je mist volledig dat deze mensen niet naar W11 willen, maar dat ze moeten. Ze prefereerden W10 boven W11.
maar hun win10 installatie werkt toch gewoon nog?
dat updates op 14 oktober zouden stoppen, is al 10 jaar bekend...
Ze hebben nog een jaar gratis, met in de toekomst waarschijnlijk nog een extra jaar betaald, of tot de software die ze gebruiken niet meer op Windows 10 bijgewerkt wordt en security-updates nodig heeft.
Als ik voor €30 per jaar security patches Voor eender windows OS kon krijgen die ik wilde, dan was ik zo terug op Windows 7 ultimate edition.

- Luke Lafreniere

Ben 't met 'm eens.
Ik kwam afgelopen week op youtube een short tegen die beweerde dat TPM 2.0 geen vereiste meer is voor de installatie, maar je krijgt wel een watermerk dat je systeem officieel eigenlijk niet veilig is.
Als 't aan mij had gelegen zat ik nog steeds op XP;-).
Ik ben zelf iemand die normaliter gewoon nieuwe versies van een OS omarmd. Maar In mijn geval ben ik ook tegen problemen gelopen om over te stappen en heeft ons tot nu toe echt tegen gehouden.

Wij maken muziek, en onze twee Audio interfaces, Midi Keyboard én UltraWide display zijn niet compatible en werkbaar te krijgen met Windows 11. Naast het vervangen van de Studio Workstation zijn we door Windows 11 genoodzaakt om de rest ook te vervangen. Los van eventuele software dat verouderd is.

Dus in onze situatie i.v.m. redenen op hard- en software, wilde wij dit zo lang als mogelijk uitzingen voor we een berg moesten investeren.

Ik geloof best dat andere mensen met specifieke hard- en software zitten waarom ze niet over kunnen mits ze drastisch een verandering moeten maken.
Audio spul kan in komen...
maar n display?
zelfs mn oude 5:4 tft schermpjes werken gewoon met win11...
Yep, het scherm heeft geen Windows 11 drivers en wil niet werken met de Windows 10 drivers. De generieke drivers zorgen ervoor dat de aspect ratio niet aan te passen is. Alles geprobeerd en blijkbaar een bekend probleem.
De generieke drivers zorgen ervoor dat de aspect ratio niet aan te passen is. Alles geprobeerd en blijkbaar een bekend probleem.
en toch zijn r genoeg users met "een ultrawide" wat gewoon werkt..
Geen idee waarom je de aspect ratio aan zou passen.. (is t dan niet makkelijker om geen ultra wide te nemen?) . of kijk je graag naar zwarte balken?
In dat geval zou ik even kijken of je GPU settings niet op full screen scaling staat oid.
Want als ik de resolutie van 2560*1440p naar bijv 800*600 doe, ga ik gewoon van 16:9 naar 4:3
Ik heb alles nagekeken, en er is geen driver voor dit scherm. De standaard driver wil niet scalen.

We hadden al dit scherm en dat werkte op Windows 10, dus dat is een beetje een vreemde vraag.

Het ligt niet aan de GPU settings, de monitor wordt niet herkend en geeft ook niet de opties voor de juiste resoluties aan. Dus ik kan letterlijk enkel 16:9 selecteren. En we gebruiken het enkel voor muziek productie, dus zwarte balken hebben we normaliter daarbij niet.

We hebben contact opgenomen met de fabrikant, die zeggen doodleuk, nee kan niet. Koop maar een nieuwe.

Dat hebben we nu gedaan, en die werkt direct zonder problemen. In 21:9.

Wel bedankt voor het mee denken :-)
Nee, we zaten op Windows 10, en dat werkte de afgelopen 10 jaar prima. Maar de hardware was aan vernieuwing toe. Dus hebben we een nieuwe workstation in de studio gezet. Nu met Windows 11.

Maar, wij zijn niet de enige met issues als het gaat om W11 en audio. Mocht je interesse hebben, wat herkenbare problemen worden hier geadresseerd: YouTube: Microsoft Just KILLED Your Studio
Mijn broer had destijds problemen met was het Cool Edit Pro en de professionele geluidkaart die erbij hoorde, was dat nou juist dat die op XP niet meer werkte, of juist wel nog op XP, maar daarna niet meer, zal eerste geweest zijn vermoed ik. Is lang geleden. Dit soort zaken speelt dus al heel lang.
Dat klopt. De overstap van Windows 7 naar Windows 10 was dan weer wel prima te doen. Ik had verwacht dat dit ook met Windows 11 zou zijn. Maar helaas was dit niet het geval. En ik vind het argument dat dit soort zaken al heel lang spelen eigenlijk niet meer van deze tijd.
Ik vond het toen al niet kunnen...
Ik gebruik mijn PC hoofdzakelijk voor muziek. (Vnl Reaper)

Ben overgestapt naar Ubuntu Studio en hier zeer tevreden over. Onder Linux wordt ook mijn scanner die vanaf Windows 10 niet ondersteund wordt keurig bruikbaar. :)
Behoud je win 10 pc, ga offline verder en je kunt verder zoals je gewend bent. Schaf een win 11 refurbished laptop aan, investering ongeveer 300 euro. Zo hebben we dat hier ook gedaan.
't is niet alsof Windows 10 niet meer gebruikt wordt, zoals de reacties al aangeven als bewuste keuze ook, en het wordt ook nog een jaar ondersteund.
Er is een reden dat mensen nu pas overstappen. Daarnaast was er tot nu ondersteunen.

Vervolgens introduceert Microsoft een bug en is het de opeens de schuld van de eindgebruikers. Wat een logica.
Media Creation tools hebben wel vaker problemen. Dit gaat ook weer opgelost worden.
download de h24 iso, pak deze uit.
vanuit de sources dir draai; setuppreg.exe /product server als administrator
En daarmee heb je nog altijd geen USB stick on een schone installaties op mogelijks een andere machine uit te voeren.

Download de iso en download Rufus.
Ik blijf het risicovol vinden om mensen advies te geven Windows te installeren met unsupported options. Een voorbeeld is een recente POPCNT update van Microsoft waardoor je bijvoorbeeld je core 2 duo ineens niet meer werkt.

Dan breekt je windows doodleuk.

Mijn advies zou eerder zijn om een alternatief besturingssysteem te installeren als ze hun oude computer willen blijven gebruikten. Of de gratis update via je Microsoft account te activeren of desnoods maar te betalen.

Want wie gaan ze bellen als het ineens niet meer werkt? ;)
Rufus is wereldwijd wel redelijk geaccepteerd als een zeer nette en betrouwbare installatie tool. De ISO haal je bij MS vandaan, dan is er geen risico in mijn optiek.
Met Rufus is niks mis inderdaad. Het ding is dat je met rufus installatie een aantal hardware checks kunt by-passen.

Overigens kan dit ook gewoon met de reguliere Windows 11 setup. Je kunt dan 2 Reg values aanpassen met je commandline door je windows 11 setup in een lab modus te zetten. Dan installereert windows ook gewoon. Ik doe even de aanname dat rufus dat ook zo oplost.

Mijn punt is meer DAT je jouw pc op deze manier in een lab modus zet. Het gevolg kan dus zijn dat het nu misschien wel werkt maar dat dit geen garantie is dat het over 3 maanden nog steeds blijft werken.
Het gevolg kan dus zijn dat het nu misschien wel werkt maar dat dit geen garantie is dat het over 3 maanden nog steeds blijft werken.
Als je dit van te voren weet, is er voor je eigen machine niks mis mee, naar mijn mening.
Mijn Windows installatie hoeft niet te kunnen booten om bij mijn schijven te komen en ik heb backups van wat er toe doet.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 13 oktober 2025 09:27]

Ik denk dat @L0g0ff zich meer zorgen maakt om de "Want wie gaan ze bellen als het ineens niet meer werkt?" - situatie.

Dat is ook de reden dat ik helemaal niemand wil helpen met zijn PC. Zodra je iets hebt gedaan, ben je ineens verantwoordelijk. Ik zie hier soms enthousiasten die bij vele familileden Linux geïnstalleerd hebben en updaten en bijhouden en supporten..... Dat hoeft voor mij echt niet.
Nou, dat valt wel mee hoor.
Linux mint bij mijn schoonvader en schoonzun geinstalleerd. Die zitten net een traptrede boven digibeet. Hoef ik echt nooit achteraan. Want ze doen ook niet veel meer met een pc als browsen, emailen en wat muziek luisteren.

Eerlijk gezegd loop ik er minder achteraan als toen ze nog een windows installatie hadden.
Ik ook allang niet meer, doet mij gelijk weer denken aan het Kazaa tijdperk, had je weer een pc helemaal opgeschoond en kon je een week later weer komen omdat mensen niet luisterden wanneer je zei dat ze Kazaa niet meer moesten gebruiken !@#$%

Ja maar ik wilde maar even 1 filmpje of mp3 downloaden... grrrr !

En sommige mensen gingen dan ook nog wel eens liegen wanneer je vroeg: 'heb je Kazaa er soms weer opgezet ?' Dachten slim te zijn om het snel te verwijderen wanneer ik weer langs kwam.

Ben er op een gegeven moment ook helemaal mee gestopt. (behalve voor m'n 77 jaar oude moedertje wanneer ze de boel op haar Ipad weer naar z'n grootje heeft gevingert)
Doel je op het binnenhalen van virussen met Kazaa?
per ongeluk c:\ delen was ook een risico.
Inderdaad, virussen en malware.
Voor mijn ouders maak ik ook een uitzondering :)
Maar we zitten hier op Tweakers en dit betreft advies aan mede-tweakers, dus hoe het voor de gemiddelde persoon zou zijn, is hier niet van toepassing.
De oorspronkelijke post was "Ik blijf het risicovol vinden om mensen advies te geven Windows te installeren met unsupported options. Een voorbeeld is een recente POPCNT update van Microsoft waardoor je bijvoorbeeld je core 2 duo ineens niet meer werkt. Dan breekt je windows doodleuk.". Dit lijkt me de context van tantes en ooms. De tweakers doen het sowieso zelf wel, daar hoef ik geen registry te editen.
Rufus kan de hardware limitaties inderdaad uitzetten, wat zeker niet verstandig is voor een productie computer met oudere hardware. Wil niet zeggen dat dit altijd gebeurt, Rufus staat zeker niet gelijk aan het omzeilen van vanalles. Het is een prima tool om een bootable medium te maken. Al zou ik zelf voor Tweakers Ventoy aanraden, complexer maar een stuk veelzijdiger als je bijvoorbeeld ook Hirens ernaast wil booten.

Voor Home gebruikers is de 'lokaal account' optie die o.a. in Rufus zit onderhand wel verplichte kost geworden als je geen Microsoft koppeling wilt. Gezien Microsoft zo'n beetje alle omweggetjes heeft afgesneden en de huidige opties erg omslachtig zijn.
Ik blijf het risicovol vinden om mensen advies te geven Windows te installeren met unsupported options. Een voorbeeld is een recente POPCNT update van Microsoft waardoor je bijvoorbeeld je core 2 duo ineens niet meer werkt.

Dan breekt je windows doodleuk.

Mijn advies zou eerder zijn om een alternatief besturingssysteem te installeren als ze hun oude computer willen blijven gebruikten. Of de gratis update via je Microsoft account te activeren of desnoods maar te betalen.

Want wie gaan ze bellen als het ineens niet meer werkt? ;)
Een 16 jaar oude computer met core 2 duo die niet meer werkt met de allernieuwste Windows 11 24h2, het kan verkeren... lijkt mij een logisch advies wat je geeft in die wel heel speciale gevallen: wil je nog hardware gebruiken van voor de allereerste iPhone, dan best ook een alternatief/bijpassend OS. En indien OS zonder updates, dan ook offline houden natuurlijk, zoals voor retro gaming.
En als je mijn comment historie gaat bekijken, dan zal je zien dat ik je volledig gelijk geef. Merk ook op dat ik zelf niet over die mogelijkheid schrijf in mijn eigen comment, net om die reden. Maar als de MCT niet werkt, dan heb je dus een alternatief nodig, en dan komt iets als Rufus om de hoek kijken waarmee je zelf ook een iso op USB kunt zetten, zij het Windows, zij het een Linux distributie.
Je hebt helemaal gelijk. Ik las het 5 min na het plaatsen van mijn op jouw comment al terug en dacht "oeps" ik deed hier een aanname.
Rufus is in het beginsel gewoon een tool om een ISO naar een USB-schijf te schrijven en die opstartbaar te maken. Het vinkje "zorg dat mijn systeem over een paar jaar spontaan stopt met werken na een update" is helemaal optioneel.

Als vervanging voor de Media Creation Tool is Rufus prima. Sterker nog, tools als Rufus waren er jaren voor de Media Creation Tool een ding was. Als je Rufus gebruikt en gewoon de defaults aan laat staan, kun je daarmee nu nog je ondersteunde PC upgraden naar Windows 11 als je dat nog niet gedaan hebt. Nu Microsoft een jaar lang security-updates biedt voor mensen die inloggen met een MS-account, kan ik me prima voorstellen dat er mensen zijn die nog een paar maanden wachten.

[Reactie gewijzigd door GertMenkel op 13 oktober 2025 13:25]

Het is dramatisch om vanuit bijvoorbeeld via macOS een Windows 11 bootable USB te maken, zowel via 'dd' als via Etcher. Sindsdien overgestapt op Ventoy. Na prepareren van stickje, kan je m in elke machine druken, iso van welk OS dan ook op de stick gooien, geen gedoe, inpluggen in andere machine, en kies vanuit de menu de ISO om te laten. Werkt voor zowel elke Linux distro, Windows 11, Windows 10, Bazzite, SteamOS, whatever.

Enige universele oplossing voor mij.
Maar moet je dan in de bios niet eerst Secure Boot uitzetten?
Voordeel van een stick gemaakt met de Media Creation Tool is dat je dat niet hoeft te doen
Ventoy werkt gewoon met secure boot. Ik heb ook secure boot gewoon aan i.v.m. Windows, en met Ventoy vervolgens Mint ernaast gezet (omdat deze ook secure boot ondersteund)
En hoef je dan niet de key te enrollen zoals Ventoy zelf aangeeft in een handleiding?
https://www.ventoy.net/en/doc_secure.html
Jawel, maar dat is een simpele éénmalige actie. Meer is t niet. Dat is sowieso wel nodig met dergelijk DIY tools omdat die geen signed kernel hebben etc. Maar de vraag of secure boot werkt; ja dat werkt. Je kan t ook gebruiken met secure boot even uit tijdens installatie indien gewenst.
Ah, ok. Dat is inderdaad zoals ik het verwachtte. Wij gebruiken de USB-stick om laptops te voorzien van een 'kale' Windows versie die we vervolgens via Intune/autopilot laten installeren. Dat gaat om meerdere laptops en dan is het handig om niet eerst nog een handeling te hoeven uitvoeren.
Mja als het puur om Windows installaties gaat voegt het ook bar weinig toe in jou situatie. Dan is die ene stick puur voor Windows installatie voldoende om alles te dekken.

Ik heb altijd ruzie gehad met Windows 11 USB maken op macOS. Alleen op Windows werkt dat moeiteloos (duh, wij van WC-eend :+ )
Steeds meer reclame, onnodige rare updates met nieuws, en reclame, en apps in windows 11, prima dat ze het 'dwingen' om naar een recente os te gaan, maar clean is het niet. Zeker niet gebruiksvriendelijk. Ach... Ja.. Het is wat je gewend bent.
Mag ik vragen waar je in W11 reclame tegenkomt? Ik heb het hier in mijn local user Windows 11 Home nog niet gezien..
Local user ja, geen cloud account denk ik. https://www.consumentenbond.nl/digitaalgids/digitaalgids-uitgelicht/zet-reclame-in-windows-11-uit bijvoorbeeld, denk wel dat er meer ads komen vanuit ms in het start menu.
Hmm ok dat zou kunnen. Daarom raad ik ook altijd een local user aan. Zelfs gedaan bij mijn buurman van 80 jaar oud, want ik weet dat die toch overal op gaat klikken haha.

Start menu gebruik ik zelf nauwelijks (Win toets rammen en typen maar), maar net gekeken, geen reclame iig.
zat allemaal al in 10...
Die werkt ook niet echt. Alle drie de opties die aangeboden worden gaan mis: de MCT waar het artikel over gaat, handmatige download die zegt dat ik niet mag downloaden, en dat Fido script dat hetzelfde doet als de handmatige download met error als gevolg.

Dus ik weet niet waarom jij wel Microsoft's zegen krijgt, maar klaarblijkelijk krijgt niet iedereen dat.
Vorige week nog gebruikt, werkt ideaal!
Ik had toevallig begin dit jaar de media creation tool gebruikt voor een Windows 11 bootable USB stick te maken. Die versie werkte ook vorige week nog. De bug zit in de laatste versie (waar ik hier op werk even de versie nummers niet paraat heb, maar thuis wel op kan zoeken).
Nee, 24H2. En raar genoeg, voor de PC die ik vorige week daarvan installeerde (Windows 11 pro, met lokaal account): ook na binnenhalen updates, zit die PC nog op Windows 11 24H2.

Maar ook die mediacreationtool heeft een versie. Die heb ik - zoals eerder gezegd - niet paraat.

[Reactie gewijzigd door kdekker op 13 oktober 2025 11:42]

Ook al word je hardware niet ondersteund zijn er nog trucjes.

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\LabConfig]
BypassRAMCheck =dword:00000001
BypassSecureBootCheck =dword:00000001
BypassTPMCheck =dword:00000001
BypassCPUCheck =dword:00000001

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\MoSetup
AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU =dword:00000001

HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\PCHC\
UpgradeEligibility =dword:00000001

Als de melding blijft komen van Secure Boot dan ondersteund je bios deze instelling wel namelijk en moet je deze alsnog veranderen met als gevolg een nieuwe installatie.

[Reactie gewijzigd door Draconian op 13 oktober 2025 13:29]

Gisteren na een crash van mijn laptop was deze niet meer te herstellen. Nieuwe M2 1 TB gekocht en via de Media creation tool een USB stick gemaakt. Installatie verliep vlekkeloos. Wat mij wel verbaasde dat ik daarna een WIN 11 24H2 installatie had, terwijl op de MS site duidelijk staat 25H2, Misschien gaat er wel meer fout.
Ik heb voor mij werk met de Media Creation Tool meerdere USB-sticks geprepareerd. Allemaal gewoon Windows 11 versie 25H2

Had je de Media Creation Tool wel opnieuw gedownload bij Microsoft? Anders krijg je inderdaad een oude versie
De bug is juist dat die net/meest recente gedownloade media creation tool van Microsoft niet start (of: wel even start, daarna direct exit doet en een message in de eventviewer staat), d.w.z. op Windows 10 22H2 (=de laatste versie)

Dat je na installatie gelijk 25H2 krijgt, kan ook omdat tijdens de installatie de laatste updates opgehaald worden. Het zegt niet direct iets of je bootable USB (of whatever) gelijk al 25H2 was. Vermoed ik, zie ook mijn reactie elders in deze thread.

[Reactie gewijzigd door kdekker op 13 oktober 2025 13:50]

Degene waarop ik reageerde had niet het probleem dat de tool niet werkte, maar gaf aan dat het hem opviel dat er 24H2 werd geïnstalleerd. Dat heeft wel degelijk te maken met de nieuwste versie van de Media Creation Tool gebruiken.
Ik heb al meerdere keren USB sticks geprepareerd voor nieuwe versies van Windows 11 en de nieuwe versie van Media Creation Tool is dan vereist om direct de nieuwste versie van Windows te installeren (in dit geval 25H2). Dit is niet een geval van updates die toevallig al zijn geïnstalleerd.
Je kan dit ook op de USB-stick zien als je bv. kijkt in de map 'sources'. De datum van de bestanden is daar nu van september 2025 waar die eerder nog een datum in 2024 had als je de oudere versie van MCT gebruiken.
Ik heb deze bug zelf niet ervaren en eind vorige week de tool gebruikt voor een 25H2 ISO. Werkt prima! Misschien is er alweer een nieuwere versie die dus wel crasht - geen idee.
Ik liep er begin vorige week tegenaan.
JA, Keurig van de MS site met een nieuwe USB stick. In de tekst stond ook 25H2. Maar zoals gezegd na de installatie 24H2.
Hmm.. dat is apart. Ik heb het ook gehad in de week van 1 oktober, toen ik dacht dat ik al de nieuw MCT kon downloaden. Een week later nog een keer gedownload van de site en toen kon ik wel een USB-stick met 25H2 maken.
Er is bij mijn weten nog geen 25H2 ISO
Er is bij mijn weten nog geen 25H2 ISO
Bij mijn weten zijn die er wel. De consumer-varianten zijn beschikbaar via microsoft.com als je de links weet (die hier en daar op het internet in keurige overzichten staan). Business en enterprise ISO's worden ook gehost. ESD-bestanden van volume license varianten kan je direct ophalen bij Microsoft als je de URL's weet, en kan je zelf converteren naar ISO.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 oktober 2025 09:43]

, terwijl op de MS site duidelijk staat 25H2, Misschien gaat er wel meer fout.
tussen de stoel en t scherm ja :+
Als je verder leest, zie je dat deze nog steeds in preview stage zit, gezien je "get latest updates as soon as possible" aan moet vinken in je updates om 2025 binnen te krijgen

nvm- ik was in de war met de laatste windows 10 patch om dat scherm geforceerd te krijgen.

updates zijn erg rommelig bij ms de laatste tijd

[Reactie gewijzigd door JWL92 op 13 oktober 2025 10:03]

Ach die Media Creation Tool zat wel vaker vol bugs, herinneren we nog het probleem dat alleen al een usb-stick in machine te hebben de upgrade van Windows 10 ook mislukte...

Maar goed voorlopig geen last van hier, zit de komende paar jaren nog wel op 10 zoals ik dat op 7 heb gedaan tot het OS minder buggy is.

Zelfs recent m'n oude i7 3930K heropgebouwd, nieuwe Corsair H115i koeler erop, overklok naar 4.8Ghz en zonder TPM werkt BF2042/BF6 prima onder Windows 10 met 1080Ti FTW3 op 2062Mhz / 12Gbps op Overkill settings met 1080P.

Zie: https://valid.x86.fr/vig610

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 13 oktober 2025 08:22]

Windows 11 minder buggy? W11 gaat toch al de nodige jaartjes mee, ik verwacht niet dat de "bugs" waar jij last van hebt op korte termijn opgelost zullen gaan worden?
Als ik een explorer venster open dan hangt deze consistent tot 10 seconden. Dat gebeurt al sinds ik W11 draai (sinds ±2 maanden na release) en het is een bekende bug. Aan mijn systeem ligt het niet, dat is een werkpaard (8 cores, 128GB geheugen, en ondersteunde hardware) ...

Dat dit soort bugs niet worden opgelost geeft aan hoe weinig Microsoft er om geeft.
Je hebt niet nog een oude HDD in je systeem zitten? Als je HDD in hybernation gaat stopt hij met draaien, en dat duurt vaak een aantal seconden voor hij weer op snelheid is en klaar is om data te lezen/schrijven, tot die tijd hangt je explorer vaak. dit soort gedrag zie je bijvoorbeeld ook bij corrupte SD kaartjes, of een CD die hij niet goed kan lezen. Explorer wacht tot al je storage "ready" is.
Nee, gewoon een WD NVMe SSD. Het systeem is snel zat. Het boot in een paar seconden naar het inlog scherm. Ik werk veel met grote audio files en dat gaat ook hartstikke goed en snel.
wat is de bug dan? Kan het niet een add-in zijn of een context menu entry die problemen geeft? Explorer werkt bij de meesten prima, dan zal vermoedelijk liggen aan jouw config.
Als ik een explorer venster open dan hangt deze consistent tot 10 seconden. Dat gebeurt al sinds ik W11 draai (sinds ±2 maanden na release) en het is een bekende bug. Aan mijn systeem ligt het niet, dat is een werkpaard (8 cores, 128GB geheugen, en ondersteunde hardware) ...
Nouja het ligt toch zeker wel aan jouw windows installatie want dit is niet bij iedereen zo.
Dat is een rare bug ja, die heb ik nog niet eerder gezien op mijn Windows 11-installaties. Wel op Windows 7 en Window 10, maar toen was het een shell plugin die hing. Je zou eens met SysInternals Autoruns kunnen kijken welke DLL's zich allemaal in je explorer.exe injecteren, aardige kans dat het daarmee te maken heeft. Dat is ook een van de redenen dat MS het rechtermuisknopmenu vaag gemaakt heeft, om een gedeelte van die plugins (degene die zich specifiek in het rechtermuisknopmenu plaatsen) pas te laden als je op "meer" klikt.

Windows heeft genoeg vage bugs maar zo extreem heb ik bij een normale, schone installatie nog niet meegemaakt.
Als het zo'n bekende bug is, dan zouden heel veel mensen er last van hebben. Dit soort vertragingen komen alleen maar voor met netwerklocaties die offline zijn, contextmenu items die niet (meteen) laden of printers die er niet meer zijn, favoriete locaties die niet goed werken of cloudopslag die gekoppeld is in de verkenner en niet direct reageert b.v.

Dit is geen standaard bekende bug en zou je met een verse installatie echt niet kunnen hebben. Het is iets in jouw config.
Het verschil van Windows 10 tussen de technical preview en de 1903 e.d. versies naar 21H2/22H2 is toch wel een groot verschil in mijn ervaring qua stabiliteit.
Wat bedoel je dan met stabiliteit? heb je last van BSOD's? want dat kan ook duiden op driver en/of hardware issues?
Niet echt BSODs maar wel allerlei vage bugs, ook vaak in combinatie met drivers, of netwerken die niet willen functioneren na een OS upgrade (upgrades tussen 10 versies) op oudere machines terwijl het na latere patches wel werkte of na een downgrade. Het is teveel om even op te noemen, maar ik heb persoonlijk geen zin in dat gezijk met drivers, ik heb recentelijk op Windows 11 laptops die het native van de fabriek hebben meegekregen ook allerlei vage bugs met explorer en multi-monitor met docking stations dat niet lekker werkt, niet goed wakker wordt, geen goede keyboard registratie op het lockscreen en dat soort shit.

Ik heb daar met verscheidende type machines zowel privé als zakelijk hier de ervaring mee, daar ga ik mezelf voorlopig niet mee opzadelen.

Het probleem is dat in het begin Windows 10/11 vooral nog veel veranderingen krijgen in features en daardoor de boel nogal vaak stukloopt door ingrijpende veranderingen i.p.v. security patches.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn