Microsoft opent inschrijving voor extra jaar beveiligingsupdates voor Windows 10

Microsoft begint vandaag met het openstellen van de inschrijvingsmogelijkheid voor consumenten om gratis een extra jaar beveiligingsupdates voor Windows 10 te krijgen. Sommige thuisgebruikers zien de aanmelding voor Extended Security Updates (ESU) al verschijnen.

Microsoft laat aan Tweakers weten dat de inschrijving voor ESU vandaag begint. Het bedrijf antwoordt op vragen over de uitrol van het ESU-programma voor consumenten in Europa. Onder druk van Europese consumentenorganisaties is Microsoft namelijk gezwicht en vraagt het niet langer een vergoeding voor het aanbod van een extra jaar beveiligingsupdates. Deze concessie geldt alleen voor thuisgebruikers in de Europese Economische Ruimte (EER).

De melding dat de ESU-inschrijving vanaf vandaag mogelijk is, bevestigt ook meldingen van tweakers aan de redactie. Op sommige Windows 10-pc's is in Windows Update ineens de mogelijkheid tot inschrijving verschenen. Op enkele eigen pc's heeft Tweakers dit nog niet gezien; daar staat nog altijd de melding dat inschrijven voor uitgebreide beveiligingsupdates 'binnenkort beschikbaar' is.

Eerder hebben enkele tweakers al gemeld dat zij zich op hun Windows 10-pc's wel konden inschrijven voor het ESU-programma. Het is onduidelijk of dat misschien ligt aan een taalinstelling in het besturingssysteem. Microsoft zou volgens zijn oorspronkelijke planning het ESU-aanbod voor consumenten halverwege augustus gaan uitrollen.

Het einde van de ondersteuning voor Windows 10 komt al over een week: op 14 oktober. Microsoft brengt dan geen publieke updates meer uit voor die vorige versie van zijn besturingssysteem. Europese consumenten die zich met een Microsoft-account inschrijven, krijgen nog een jaar updates. Thuisgebruikers buiten de EER moeten daar 30 dollar (of equivalent in eigen valuta) voor betalen of bepaalde Microsoft-diensten en -producten gebruiken.

Bedrijven en organisaties kunnen speciale supportcontracten afsluiten voor maximaal drie jaar. Daarbij betalen ze per apparaat met Windows 10 een vergoeding van 61 dollar, die elk jaar verdubbelt. Voor onderwijsklanten hanteert Microsoft opvallend lagere ESU-tarieven. Daar ligt het startbedrag op 1 dollar, dat verdubbelt naar 2 dollar in het tweede jaar en 4 dollar in het derde jaar.

Door Jasper Bakker

Nieuwsredacteur

07-10-2025 • 14:15

45

Reacties (45)

Sorteer op:

Weergave:

Ondanks dat ik het er niet mee eens ben, ben ik wel blij dat er een jaar extra updates komen. Hopelijk zijn nu veel mensen ook zo slim om alvast een nieuw apparaat te gaan begroten.
Dat is niet eens nodig. W11 werkt prima met oudere hardware, alleen heb je de beveiliging niet die je sowieso al niet had.
W11 werkt prima met oudere hardware
Maar niet alle oudere hardware waar windows 10 nu wel op draait.

Een gaming PCtje met een i50-7400 kan nog prima mee komen voor wat casual spul, maar mag nu dus niet meer mee vanwege TPM2.0 vereisten.

Laten we even duidelijk zijn. TPM2.0 is echt alleen maar interessant voor Enterprise. TPM 1.2 is voor consumenten echt wel meer dan genoeg. Voor consumenten zijn 4 functies die TPM "enabled" echt noodzakelijk:
  • Disk-encryptie (BitLocker, LUKS, FileVault)
  • Secure Boot (controleren of firmware niet is gemanipuleerd)
  • Attestation (systeemintegriteit bewijzen)
  • Authenticatie (bijv. Windows Hello)
Maar dat kan met TPM1.2 dus ook prima.

De TPM 2.0 eis van Microsoft is een bewuste keuze om Enterprise klanten te bedienen. Het is geen technisch absolute noodzaak, maar een beleidskeuze van Microsoft. Ze willen:
  • Zero-trust-achtige basis leggen (device identity via TPM-backed keys)
  • Hardware-root-of-trust voor Windows Hello, BitLocker, Secure Boot
  • Minimale baseline voor security-features in enterprise omgevingen
In de meeste thuissituaties:
  • Je gebruikt geen enterprise-attestation of MDM-integratie.
  • Je gebruikt BitLocker of Veracrypt: TPM 1.2 volstaat.
  • Je gebruikt Secure Boot: TPM is niet eens nodig.
  • TPM 2.0 draagt niets bij aan dagelijkse performance of veiligheid die jij direct merkt.
Ik vind disk-encryptie helemaal niet noodzakelijk en juist een enorm probleem. Als ik data moet herstellen van een apparaat. Bijvoorbeeld een laptop die is gevallen, dan is het superhandig om dat ding gewoon open te kunnen schroeven en het schijfje eruit te halen om de data te kunnen extraheren. Dat kan steeds vaker gewoon niet meer. Dan is de data gewoon WEG..

Daarnaast noem je Secure Boot, dat levert ook vaak problemen op als je gewoon wilt booten vanaf externe media om een apparaat weer aan de gang te krijgen na mislukte Windows updates, vergeten wachtwoord of een PIN+MS account combinatie probleem.

Nee, van mij mag die moderne shit allemaal vandaag nog weg. Het maakt de zaak alleen maar complexer.

Gewoon lekker inloggen met een wachtwoord en klaar.

Bij bedrijven helemaal prima. Thuisgebruikers zitten hier niet op te wachten.
Dat kan steeds vaker gewoon niet meer. Dan is de data gewoon WEG..
Dan heb je dus geen backup keys en geen key backups. Hoe is dat de schuld van drive encryption?
Daarnaast noem je Secure Boot, dat levert ook vaak problemen op als je gewoon wilt booten vanaf externe media om een apparaat weer aan de gang te krijgen na mislukte Windows updates,
Secure boot uitzetten is heel simpel, Booten naar externe media daarna ook, alleen dan start dus de originele niet meer door, want niet meer secure. Dan gaat ie dus niet de data decrypten, en dat is precies wat je wil.
Backup keys? Jij denkt dat een oma van 60 een backup key gaat noteren als Windows 11 vanzelf besluit dat BitLocker ineens aan moet staan? Ik denk dat dat niet zo realistisch is. Bijna al mijn klanten zijn senioren voor de duidelijkheid. Bij veel Windows 11 PC's zie ik dat spontaan BitLocker aanstaat, dat zal tegenwoordig automatisch gaan.

Secure Boot uitzetten is niet altijd "heel simpel". Op een gaming PC met een mooie UEFI meestal wel ja. Ik has laatst een Acer laptop uit 2020 voor me waar je eerst een wachtwoord op je UEFI moest zetten, dan reboot, daarna Secure Boot mocht uitzetten en na nog een reboot mocht ik ook de boot volgorde aanpassen. Wat een gepruts...

Voor de duidelijkheid, ik heb het niet over nerds maar de standaard computergebruiker die er absoluut geen hol van snapt. Die gaat echt geen "keys" noteren van iets waarvan het nog nooit gehoord heeft.

[Reactie gewijzigd door Nostalgia_Realm op 7 oktober 2025 15:05]

Backup keys? Jij denkt dat een oma van 60 een backup key gaat noteren als Windows 11 vanzelf besluit dat BitLocker ineens aan moet staan?
Nee, maar gebruikers weten altijd excuses te bedenken waarom extra veiligheid voor hun niet van toepassing is. Tot op het punt dat ook gevallen waarin datalekken en andere narigheid voorkomen had kunnen worden door simpelweg encryptie aan te zetten.
En het is 2025: Als je nu nog steeds geen backups maakt is de data kennelijk onbelangrijk.
[...]

En het is 2025: Als je nu nog steeds geen backups maakt is de data kennelijk onbelangrijk.
Wisten mijn klanten dit maar ;( Het is niet voor niks dat ze mij inschakelen natuurlijk.

Ik blijf erbij dat deze extra veiligheid alleen maar voor problemen zorgt bij thuisgebruikers. Ik vind het een vreemd idee dat je tegenwoordig niet meer bij je eigen data kan op je eigen apparaat als er iets fout gaat.
Jij hebt zeker nog nooit even familie geholpen met hun computer?

Ik zal even beschrijven hoe het gaat:
Jij installeert Windows voor een familie lid. Er gebeurt wat waardoor de data niet meer bereikbaar is. Kloppen bij jou aan om dat te repareren. Je vraagt naar hun wachtwoord / decryption key: weten ze niet.
Vraag je of ze het hebben opgeschreven kan ik je donderop zeggen dat het antwoord is: "Ja, maar dat weet jij toch?"

Probeer ze maar te vertellen dat het hun verantwoordelijkheid is om hun data goed te beheren.
Nee, het loopt meestal af met: "Hoe kan ik dat weten?" of "Jij bent toch de ITer?" of "Jij hebt deze pc toch aangeraden?".
Belangerijke data hoor je ook niet op je dagelijkse systeem te bewaren. Ik heb hier geen backups van mijn PC thuis hoor. Zodra er wat gebeurd kan die binnen een oogwenk gewiped worden. Op C: staat alleen de Windows partitie.
Niet flauw bedoelt, maar hoeveel zullen dat er in de praktijk zijn? Bitlocker is niet beschikbaar op de 'Home versies' van Windows 11. Hoeveel 'oma's van 60' hebben de 'Pro-versie' van Windows 11 op hun computer? (wat voor thuisgebruik bijzonder weinig toevoegt)
Als je een microsoft account hebt ingesteld voor je 60-jarige oma, wat ik wel aan zou raden, dan heb je gewoon de beschikking over backup keys via dat accout.
Als jij gewoon win11 met account doet gaan je keys automatische naar je MS account als backup en kun je die overall automatische laten unlocken zonder de code in te voeren.

waarschijnlijk loop je dus dingen te bypassen met locale accounts die je nu bijten omdat je het niet goed geregeld hebt.
Ik snap niet waarom je dan nog wil inloggen met wachtwoord. Iedereen kan je drive in een ander systeem zetten, en een bestandje veranderen en daarna zelf inloggen. Als je de schijf niet beveiligd dan kun je beter, naar mijn mening alles openlaten staan. Dit kan ik begrijpen voor je familiefoto's op de externe drive. Maar ja verder ga je ook inloggen op websites, je inlog gegevens opslaan etc.
TPM 1.2 heeft in de praktijk toch best issues hoor. Heb zovaak TPM 1.2 machines gezien, zowel thuis als bij klanten die ineens out of the blue om de recovery key vroegen. Bij TPM 2.0 zie je dat stukken minder (of eigenlijk helemaal niet). Daarbij is TPM 2.0 ook al best een tijd op de markt, dus dat ze dat vereisen bij een nieuw OS is niet gek.

Had overigens al veel eerder verplicht onderdeel van pc moederborden mogen zijn wat mij betreft. Encryptie is ook voor consumenten gewoon verstandig.
TPM 2.0 is effectief een herziening van de hele TPM 1.2-API. De grootste praktische verandering, versleutelde verbinding tussen CPU en TPM, gebruiken ze niet eens. Ik snap niet zo goed waarom MS nog ondersteuning voor TPM 1.2 aan heeft staan, als ik hun was zou ik de boel gewoon uitzetten omdat het toch een minimumeis is. Maar goed, als ik MS was, zou ik ook SSE 4.2 en nog wel meer instructiesets vereisen, draait het hele systeem toch een stukje soepeler van. Als je harde eisen stelt, maak er dan ook optimaal gebruik van.

De CPU-eisen liggen overigens niet alleen aan TPM-2.0. Ze hebben ook de keuze gemaakt om bijvoorbeeld hardwarematige bescherming tegen bepaalde side-channel-attacks te vereisen. Je CPU draait bij bepaalde system calls een stuk trager met de standaardbescherming tegen dat soort aanvallen omdat de oude CPU's niet gepatcht kunnen worden door hardwarebeperkingen. Daarnaast vallen DDR3-CPU's nu buiten de boot, dus hoeven ze zich niet zo druk te maken over rowhammer-achtige aanvallen.

Dat de meeste huishoudens niet zoveel aan de nieuwe TPM-API hebben klopt op zich wel, maar Microsoft houdt geen los besturingssysteem meer bij voor alleen huishoudens. Hun one-size-fits-all-aanpak met een enkele code base zorgt ervoor dat de eisen voor bedrijven ook de eisen worden voor consumenten. Technische noodzaak of niet, het is verspild geld om twee oplossingen naast elkaar bij te houden.

Qua technische noodzaak kun je ook stellen dat er geen reden is dat Windows 11 niet op een i386 kan draaien, aangezien dat ding turing-compleet is en dus alle operaties moet kunnen uitvoeren als je maar hard genoeg je best doet. Op een gegeven moment maken besturingssysteemmakers een cut-off-punt, en bij Windows 11 was dat CPU's van ergens tussen 4-5 jaar oude hardware.

Voor nu kun je Windows 11 (met uitzondering van bepaalde API's) draaien op zo'n beetje elke PC die Windows 10 draait, maar het is maar de vraag hoe lang dat nog goed zal gaan.

[Reactie gewijzigd door GertMenkel op 7 oktober 2025 15:07]

TPM 2.0 is effectief een herziening van de hele TPM 1.2-API. De grootste praktische verandering, versleutelde verbinding tussen CPU en TPM, gebruiken ze niet eens.
Klopt deels ja. TPM 2.0 is een herziening, maar de grote verandering zit niet in de busversleuteling. De belangrijkste vernieuwingen zijn ondersteuning voor modernere crypto-algoritmes (ECC, SHA-256, SHA-384) en complexere policy-structuren. Die “versleutelde verbinding” (Trusted Bus / LPC-bescherming) wordt in de praktijk door vrijwel geen enkel consumentenplatform gebruikt.

Trusted Computing Group – TPM 2.0 Spec Part 1 §7
De CPU-eisen liggen overigens niet alleen aan TPM-2.0. Ze hebben ook de keuze gemaakt om bijvoorbeeld hardwarematige bescherming tegen bepaalde side-channel-attacks te vereisen.
Dat klopt. Microsoft koppelt de CPU-whitelist voor Windows 11 inderdaad aan features als Mode-based Execution Control (MBEC) en hardwarematige mitigaties voor Spectre/Meltdown. Oudere CPU’s (vooral pre-Intel 8th gen en pre-AMD Zen+) missen die en worden daarom uitgesloten.

Microsoft – Supported Intel processors for Windows 11
Daarnaast vallen DDR3-CPU’s nu buiten de boot, dus hoeven ze zich niet zo druk te maken over rowhammer-achtige aanvallen.
Dat is niet onlogisch: DDR3 mist Target Row Refresh (TRR), waardoor Rowhammer-aanvallen lastiger te mitigeren zijn. Vanaf DDR4 zit TRR standaard in de DRAM-chips zelf.

Google Project Zero – Rowhammer: Practical Disturbance Errors in DRAM
Hun one-size-fits-all-aanpak met een enkele code base zorgt ervoor dat de eisen voor bedrijven ook de eisen worden voor consumenten.
Mee eens. Microsoft wil een uniforme security-baseline, maar technisch gezien levert TPM 2.0 voor consumenten vrijwel geen voordeel op boven 1.2. Het is dus puur een beleidsmatige dan een functionele vereiste. Technisch hadden ze namelijk helemaal niet er voor hoeven te kiezen die dingen gelijk te trekken. Net als dat ze met S-mode een config vlag hebben. Het ding is. als je dus een installer check omzeilt werkt het helemaal prima met TPM1.2. Technisch gezien is het dus écht niet nodig en een unified codebase is daarvoor niet eens een beperking.
Voor nu kun je Windows 11 (met uitzondering van bepaalde API’s) draaien op zo’n beetje elke PC die Windows 10 draait…
Dat kan alleen zolang je de installer-check omzeilt; officieel ondersteunt Windows 11 geen CPU’s ouder dan Intel 8th gen / AMD Zen+. Microsoft houdt die beperking bewust aan.

Kort gezegd:

TPM 2.0 is technisch vooral toekomstgericht (moderne crypto, enterprise policies), maar voor consumenten nauwelijks een verbetering. De strengere Windows 11-eisen komen voort uit Microsofts wens voor één beveiligingsniveau, niet omdat oudere hardware fundamenteel onveilig is of dat MS het niet kán ondersteunen.

Ze kunnen het prima doen, want met 1 kleine aanpassing kan het het namelijk ook gewoon als consument
Helemaal correct, maar er zijn maar veel te weinig mensen die dit ook weten. Ik denk dat uiteindelijk veel mensen zichzelf gedwongen voelen om nieuwe hardware te kopen.
Of dat het de laatste druppel is en dat mensen overstappen naar Linux. Een nieuw systeem moeten aanschaffen zodat je nog security updates krijgt. Te absurd voor woorden.
Ga jij mijn hele familie helpen met alle vragen betreft Linux voor de komende jaren nu ze volgens jou moeten overstappen na 25+ jaar een ander OS gebruikt te hebben?
Jullie Linux gebruikers moeten eens beseffen dat jullie maar een klein deel van de markt zijn en de algemene gebruikers nooit van je lang zal ze leven die overstap gaan maken. :+

Snap echt wel waarom je persoonlijk overstapt, maar hetzelfde als het hele telegram/whatsapp/signal gedoe, 90% van gebruikers zijn en gaan nooit power-users zijn, blijven lekker bij wat bekend is.
Soms moet je ze even het zetje geven, of zelf een stap nemen. Ik heb mijn ouders eerder dit jaar op ubuntu gezet en het bevalt ze prima.
Dat jouw ouders dan wat makkelijker zijn in een overstap van OS betekend dat nog steeds niet voor een hoop gebruikers. Ik werk in een telefoonwinkel, als Samsung een update uitvoert met een nieuwe stijl icoontjes raken mensen al in paniek en durven ze niks meer aan te raken. Laat staan het volledige OS voor een computer waar ze meestal al minder weten dan hun telefoon.
Ik run een kleine zaak en help vooral ouderen met de computer. Enkele gebruikers hebben sinds een tijdje Linux Mint. Het valt op dat dit bij de ene gebruiker juist beter werkt dan Windows en bij de andere slecht.

Bij de gebruikers waar dit heel erg bevalt merk ik dat zij

1) Vooral basisfuncties gebruiken. Zoals alleen browsen met Chrome, briefjes typen in Word of via Outlook mailtjes schrijven.

En/of

2) Überhaupt nooit onthouden hebben waar ze moeten klikken en altijd al heel het scherm uitpluizen voor ze de juiste knop vinden.

Bij de gebruikers waar het niet bevalt speelt mee dat ze

1) Gewend zijn aan ietwat meer dan basisfunctionaliteit, zoals importeren foto's via Foto's app in Windows of navigatie update met (Windows-only) software.

En/of

2) Exact onthouden hebben waar ze moesten klikken om iets te doen, omdat het nu op een andere plek staat weten ze niet meer hoe ze verder moeten.

Dus een volgende keer dat ik een gebruiker overzet kijk ik eerst wat ze gebruiken qua software, en of ze exact weten waar ze moeten klikken voor een bepaalde workflow. Het is altijd een afweging.

[Reactie gewijzigd door Nostalgia_Realm op 7 oktober 2025 15:15]

Totdat ze straks 12,50 euro per maand mogen gaan betalen voor hun windows 12 + copilot abonnement. Die gaat MS uiteraard mooi bundelen, en gelijk nog even "side-loaden" verbieden ivm het verbeteren van de security.

Plus uiteraard nog 15 euro per maand voor office365 + onedrive, want documenten lokaal opslaan, dat doen we niet meer he.

De meeste mensen hebben de reis van XP naar W7 naar W10 uiteindelijk prima kunnen maken. Dan kan een overstapje naar Linux Mint er ook nog wel bij.
De vraag is of mensen bezwaren gaan hebben tegen die maandelijkse kosten. Ik bedoel, gelijkaardige bedragen worden neergeteld voor de Netflix'en, HBO's van deze wereld.
In dat geval kunnen ze altijd alsnog overstappen wanneer het zo ver is natuurlijk.
Je denkt alleen maar uit het oogpunt van Tweakers, niet vanuit Henk en Ingrid
Dit is precies wat de Linux brigade altijd vergeet, ik zie mensen al een paniekaanval hebben omdat het mail icoontje van Samsung door een update veranderd is. Laat staan dat ze hun hele computer opnieuw moeten leren besturen.
Ja en nee. Ik heb diezelfde paniek ook gezien bij de upgrade van Windows 10 naar Windows 10 (maar dan nieuwer). Windows 10 naar Windows 11 is helemaal een verhaal.

Ik denk dat het voor veel mensen makkelijker is om van Windows 10 naar ZorinOS met het Windows-thema te gaan dan naar Windows 11, maar in de praktijk verwacht ik dat de meeste mensen gewoon hun PC zonder updates gaan blijven gebruiken de komende jaren.
Linux.. nee dat gaat niet gebeuren. En als het al gebeurt is het de minderheid die dat overweegt
En toch werkt het overal zo. Ook Linux distributies ondersteunen hardware niet oneindig - als je echt een oude PC hebt moet je het vaak met obscure distro's doen die daar speciaal voor gemaakt zijn. Met een Mac is het na een jaar of 10(?) wel gedaan met de security updates. Maar ook bijvoorbeeld je GSM uit 2010 werkt niet meer met het huidige mobiele netwerk.

Wil je blijven verbinden dan moet je je daarop aanpassen, want een fabrikant van welk apparaat dan ook kan jou nooit oneindige ondersteuning beloven.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 7 oktober 2025 14:40]

Het zou beter zijn als mensen de stap wagen naar een alternatief OS die wél support biedt en niet rekent op planned obsolence zoals zoveel grote bedrijven tegenwoordig. Goed voor de concurrentie en innovatie en al helemaal goed voor het milieu met die gigantische berg aan apparatuur die anders wordt weggegooid.

Helaas zijn nog veel mensen onwetend en huiverig voor iets als Linux. Terwijl er goede instap distros zijn zoals Mint voor dagelijks gebruik, waar de meeste mensen onder vallen.

Hopelijk volgt er een influx van mensen die de gok wagen, denk dat in de praktijk MS het grootste markaandeel zal blijven houden.
Ok je moet alsnog koppelen aan een Microsoft account (dus niet geheel gratis). Ik vraag me af of iedereen dat wel wil. Maar goed, altijd beter dan een PC die steeds meer ‘zero days’ bevat.

En ja je kan overstappen op Linux maar stap gewoon over op Windows 11, met een kleine extra moeite draait dat ook gewoon op oudere hardware (en ja met kans dat MS dat kan gaan blokkeren qua updates maar tot nog toe maken ze daar geen enkele beweging toe, en ja, je moet jaarlijks een handmatige upgrade doen naar de nieuwste H2 versie).

[Reactie gewijzigd door mjl op 7 oktober 2025 14:25]

maar tot nog toe maken ze daar geen enkele beweging toe
Ze hebben eerder per ongeluk POPCNT gebruikt dat op sommige PC's die geforceerd zijn geüpgraded voor problemen zorgde (https://www.neowin.net/news/microsoft-fixes-a-misfired-popcnt-block-but-windows-11-24h2-requirements-may-be-here-to-stay/). Toen hebben ze die wijziging ongedaan gemaakt, maar het is maar de vraag voor hoe lang ze dat nog gaan doen. Windows kan significant sneller worden als ze hun builds daadwerkelijk optimaliseren voor de architectuur die ze vereisen. Zelfs als ze op basis van de CPU-info optimale paden aanbieden binnen hun executables, zit je bij dat soort oplossingen nog met een laag branch prediction die herhaaldelijk moet worden uitgevoerd.

Windows 11 op je PC forceren lijkt me een prima keuze als je dat risico kent, maar dan moet je wel voorbereid zijn op de consequenties. In mijn domme omdat-het-soms-moet-VM heb ik de upgrade gewoon gedaan, maar ik ga die ongein niet bij mijn familie uitvoeren.
POPCNT is nog steeds vereist voor 24H2 en hoger. Op een oudere cpu (Core 2 duo of AMD <2011) zal deze niet opstarten
Henk en Ingrid hebben hier volgens mij geen enkel probleem mee, die hebben nu ook allemaal een Google telefoon waarop ze gewoon met hun Google account zijn ingelogd. Waarom zou dat bij Windows ineens eng en niet wenselijk zijn? Ik snap dat er Tweakers zijn die dit allemaal spannend en eng vinden, maar dat is echt een kleine minderheid. Of log jij op je iPhone of Android telefoon ook niet in met je respectievelijke Apple ID of Google Account?

[Reactie gewijzigd door TheVMaster op 7 oktober 2025 14:57]

Omdat wij geen Henk en Ingrid zijn :)
Zelf heb ik er voor gekozen om zowel m'n desktop als laptop nu met Debian Linux te draaien. Voor mij een werkbaar alternatief.

M'n moeder heeft een PC, oud beestje, waar Windows-11 niet direct op kan (geen TPM, ik vermoed ook te weinig geheugen). Wellicht met wat hacks wel werkend te krijgen, maar daar voel ik weinig voor. En haar aan Linux laten werken ga ik denk ik niet aan beginnen.

Dus... nog een jaar langer Windows-10 (maar moet ze een Microsoft account aanmaken), of nieuwe hardware aanschaffen en Windows-11 (en dat kan met wat moeite nog met een lokaal account, gok ik). Twijfel.
v&a aangeboden: HP 260 G4 Mini

€ 150,00 en je moeder kan er weer jaren tegen :Y)
Op mijn moeders PC heb ik van de week de grub-config zo aangepast dat ie voortaan standaard Ubuntu opstart. Na een halfjaar Ubuntu proberen via dual-boot had zij het vertrouwen dat dit helemaal goed gaat komen. Trots O+
Er is nu inderdaad een link 'Enroll Now' in Windows Update (Onder de tekst: Enroll in Extended Security Updates to help keep your device secure.) , maar als je er op klikt popt er een dialoogvenster op dat direct weer verdwijnt. Ik zie daarna geen bevestiging dat ik op die service geabonneerd ben. We zullen dus nog even geduld moeten hebben denk ik.. Of komt dat omdat ik een US/EN versie van Windows heb draaien?

[Reactie gewijzigd door Marcel Boeré op 7 oktober 2025 14:35]

Voor mij was dit gedoe met updaten (en de ongevraagde MS-account en al die reclames/apps/widgets waarvan er steeds meer in Windows komen) de druppel die de emmer heeft doen overlopen, zodat ik ben overgestapt op Linux Mint. Voorlopig nog niet op alle pc's in huis, maar dat gaat uiteindelijk wel gebeuren.

Als ik dan toch moeite moet doen voor een besturingssysteem zonder troep en controle, dan maar meteen radicaal naar open source zonder winstoogmerk (al ga ik wel een klein bedrag aan de Linux-beweging doneren).
Ik ben benieuwd of Microsoft dit, met name voor de minder technische gebruikers, ook ergens gaat mededelen buiten het schermpje in Windows Update om.

Ik ben er namelijk vrij zeker van dat de gemiddelde pc gebruiker de instellingen van windows update niet zal openen.

Er waren natuurlijk al langer de full-screen pop-ups dat windows 10 binnenkort niet meer wordt ondersteund, met een link om een nieuwe pc te kopen en een knop 'houd me op de hoogte', dus hopelijk zetten ze dit hier bij.
Zojuist mijn Windows 10 Pro omgezet naar een LTSC versie en nog tot 2032 updates ontvangen :P

Wie interesse heeft: zoek maar op windows UpDownTool _/-\o_

[Reactie gewijzigd door bhartman op 7 oktober 2025 15:49]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn