Telenet belooft coaxdecoders in elk geval tot eind 2026 te ondersteunen

De Belgische provider Telenet belooft coaxdecoders minstens tot eind 2026 te ondersteunen. Telenet wil dat klanten uiteindelijk overstappen op IPTV, omdat dit extra frequentieruimte oplevert op het coaxnetwerk voor bijvoorbeeld hogere snelheden.

De provider zal eind 2026 bekijken of er met de coaxdecoders gestopt gaat worden, maar tot die tijd blijven de decoders ondersteund. Dat zegt een woordvoerder van Telenet bij het Radio 2-programma WinWin, schrijft VRT NWS. "Mogelijk blijft het langer bestaan, maar al minstens tot die tijd willen we klanten die enkel digitale tv via de klassieke kabel willen kijken, blijven bedienen."

Telenet reageerde in het radioprogramma op zorgen van klanten die enkel een tv-abonnement willen, zonder internetabonnement. Bij nieuwe IPTV-boxen is een internetabonnement verplicht, waardoor klanten die alleen tv willen kijken en dus geen internetabonnement willen, duurder uit zijn. Telenet belooft dan ook dat deze klanten tot eind 2026 zonder internetabonnement lineaire tv kunnen kijken. Overigens kunnen nieuwe klanten niet langer tv-abonnementen zonder internetabonnement afsluiten.

De Belgische provider bracht vorig jaar de TV-box IP uit, Telenets variant van de Next Mini die Ziggo in Nederland levert. Telenet probeert actief oude klanten met een coaxdecoder over te zetten naar IPTV. Coax-tv werkt namelijk met DVB-C, wat een minder efficiënt protocol is dan IPTV. Coaxproviders moeten nu een deel van de coaxfrequentieruimte apart houden voor DVB-C, wat betekent dat ze minder hoge down- of uploadsnelheden kunnen aanbieden via het coaxnetwerk. Providers willen daarom dat klanten overstappen op IPTV, zodat DVB-C uiteindelijk uitgefaseerd kan worden en er meer coaxfrequentieruimte vrijkomt. Ziggo heeft voor zover bekend nog geen uitspraken gedaan over hun plannen voor het uitfaseren van DVB-C.

Overigens faseert Telenet wel een aantal functies van de coaxdecoders uit. Klanten zonder internetabonnement kunnen daardoor vanaf december niet langer Play Sports kijken. De provider legde eerder uit aan Nieuwsblad dat dit onder meer komt door 'heel strenge technische copyrightmaatregelen' van rechthebbenden zoals de Formule 1, die zouden vereisen dat providers overstappen op IPTV. "Verder zullen een aantal apps niet meer werken en zal je bijvoorbeeld ook geen opnames kunnen maken in de cloud", zegt de woordvoerder in het Radio 2-programma.

Telenet TV-box IP

Door Hayte Hugo

Redacteur

17-09-2025 • 14:02

54

Submitter: JackAvery

Reacties (54)

Sorteer op:

Weergave:

Bij nieuwe IP-tv-boxen is een internetabonnement verplicht, waardoor klanten die alleen tv willen kijken en dus geen internetabonnement willen, duurder uit zijn.
Moet dat een internetabonnement van Telenet zijn? Zo ja, dan ruikt dat naar koppelverkoop (als er zaken inzitten die elders niet verkrijgbaar zijn). Hoe matcht dat met netneutraliteit?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 17 september 2025 14:11]

Ja, Telenet schendt vanzelfsprekend de netneutraliteit door (valselijk) te beweren dat "internet van Telenet" technisch noodzakelijk is om de TV-box te gebruiken.

De tv-diensten die over een private IP-verbinding lopen staan namelijk volledig los van publieke internettoegang zoals die aangeboden wordt via een internetabonnement.

In andere gevallen zoals bij Android TV of Apple TV lopen de tv-diensten over het publieke internet en moeten ze toegankelijk zijn via elke internetverbinding in de Europese Unie.

Volgens de netneutraliteitsregels heeft Telenet zelfs geen enkel juridisch argument meer om televisie via een private IP-verbinding aan te bieden. Netflix biedt vandaag betere beeldkwaliteit (4K) aan over het publieke internet zonder enig probleem.
Ja, Telenet schendt vanzelfsprekend de netneutraliteit door (valselijk) te beweren dat "internet van Telenet" technisch noodzakelijk is om de TV-box te gebruiken.
Netneutraliteit werkt de andere kant op: een internet-aanbieder moet alle diensten op dezelfde manier behandelen, en mag niet bepaalde diensten voortrekken of benadelen. Telenet is neutraal, want ze zetten geen kunstmatige rem op tv- en streamingdiensten van derde partijen.

Het al-dan-niet aanbieden van Telenet's TV-dienst via internetverbindingen van derden is een keuze van de tv-dienst, niet van de internetprovider. Op dezelfde manier zijn sommige series alleen te kijken in de VS, en zijn sommige streamingdiensten helemaal niet beschikbaar in Europa. De reden hierachter is de licentierechten: een partij als Telenet moet betalen om het televisie-signaal te mogen uitzenden naar haar klanten. Bij het kabelnetwerk is het héél duidelijk wie daar gebruik van gaat maken, en is er geen concurrentie met andere tv-aanbieders. Bij internetstreaming is er concurrentie tussen alle streamingdiensten: een goede deal bij Telenet kan er dus voor zorgen dat er kijkers vertrekken bij de concurrenten, waardoor alle tv-aanbieders hun prijzen omlaag moeten brengen, waardoor de rechthebbenden minder geld kunnen vragen voor de licentierechten.
Ik verklaar mijn punt.

Een tv-dienst die over een private IP-verbinding loopt, is volgens de Europese netneutraliteitsregels een "specialized service". Telenet mag dan niet beweren dat een "internet access service" technisch noodzakelijk is om zo'n "specialised service" te kunnen gebruiken.

Netneutraliteit bepaalt nu precies ook dat een "specialised service" volledig gescheiden van een "internet access service" verloopt.

Telenet is dus niet neutraal. Ze misbruiken de term "internet" om een private tv-dienst te verkopen.
Het beheer van de setupbox is alleen mogelijk op telenetapparatuur in het telenetnetwerk. Ook andere aanbieders stellen internetverbinding via hen verplicht. Je kan wel de app voor telenet-tv agnostisch gebruiken. Al biedt telenet vooralsnog de app niet als standaloneproduct aan, andere partijen, zoals Base en TV-Vlaanderen doen dit wel.


Wellicht dat daar op de setupbox de nuance ligt. Maar dat is advocatenvoer.
De keuze voor een private IP-verbinding is een vrije technische keuze die Telenet maakt. Een bedrijf kan ook andere keuzes maken en technisch gezien zijn er vandaag haast onbeperkt veel mogelijkheden.


Dat betekent dus wel dat er voor de TV-box die Telenet aanbiedt er geen technische noodzaak bestaat om een abonnement op publieke "internettoegang" te hebben.

Publieke internettoegang is namelijk uitsluitend bedoeld om toegang te hebben tot inhoud en diensten die wereldwijd beschikbaar zijn.

Telenet verkoopt hun TV-box onder valse voorwendselen.
Ja een bedrijf kan andere keuzes maken. Maar zijn die alternatieven verplichtingen?
De introductie van iptv is tgv de uitrol van glasvezel een noodzaak.Ook de uitbreiding van internetdiensten en andere via de coax worden gehinderd door de inefficiëntie van

Tevens verkoopt Telenet geen setup-boxen meer. Dit zijn huurtoestellen.

Daarnaast vergeet je voor het gemak dat andere partijen zoals Proximus (eigenlijk Belgacom) een internetverbinding voor televisie via hen altijd al verplicht heeft gesteld. Het lijkt me om die reden dan ook dat het erg onwaarschijnlijk is dat Telenet hiermee in overtreding zou zijn. Tevens denk ik niet dat er een orgaan is dat de implementatie van de te gebruiken technologieën kan opleggen. En Telenet zou geen bedrijf zijn als het niet de oplossing zou kiezen die voor het commercieel het interessantst is. Telenet heeft buiten sociaal aanbod geen zorgplicht.

De VRT daarentegen heeft wel de plicht om de programma's via minimaal één vrij medium aan te bieden. Dat was dus uitzending via ether, naderhand DvB-T en dat werd opgevolgd door uitzendingen via app/web. Waarmee deze je ook veroordelen tot een internetabonnement bij eender welke operator. TV Vlaanderen heeft een aantal jaar nog via DvB-T uitgezonden maar heeft de rechten niet kunnen binnenhalen in het laatste biedproces dat nodig was wegens het deels vrijmaken van de UHF-Band voor 5G-toepassingen. Dus daar blijft ook alleen maar satelliet en de APP over.
Ze willen van al die oude TV-Digicorders af -> iedereen duwen naar het huren van TV box.
Door deze te kopen ipv te huren geloof ik dat ik al sel 700-1000€ bespaard heb.
De dag dat mijn gekochte digicorder niet meer werkt, vliegt Telenet hier hoogstwaarschijnlijk buiten. TV box kan je alleen huren en heeft meer beperkingen dan digicorder. ik geloof dat er ook 2 verschillende plannen zijn voor die TV. ( TV iconic en Flow ) dit wordt hun nieuwe verdienmodel. Eenerzijds besparen op Coax en efficienter bunnutten en anderzijds de klant er meer voor laten betalen voor minder.

[Reactie gewijzigd door Craysv2 op 18 september 2025 08:57]

Gewoon telenet gans buitengooien, een goedkope MVNO pakken (edpnet, mobilevikings, ...) en dan tv-vlaanderen via app op je tv, je bespaart een pak geld en de kwaliteit is beter dan wat je had...
Hoe matcht dat met netneutraliteit?
Netneutraliteit en koppelverkoop zijn twee verschillende dingen..
In NL kun je met NLZiet wel 'TV' onafhankelijk van je internet provider kijken.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 17 september 2025 14:21]

en toch.. als je bij Ziggo een TV only abo afneemt dan kun je wel de Ziggo app op je telefoon en tablet gebruiken ongeacht de internetverbinding waarover je dat doet (logisch want anders niet bruikbaar in het buitenland).
Maar wil je de Ziggo app op bv. je AppleTV gebruiken dan MOET je dat via een Ziggo internetlijn doen, anders werkt het niet.
Odido heeft zoiets ook, vrij irritant.. een Chromecast kan ook prima mee op vakantie.
Ja dat moet een eigen abonnement zijn, want het digitale TV signaal loopt schijnbaar niet over het publieke internet - zo stipt het gelinkte VRT artikel aan. Overigens doet Proximus hetzelfde. Het is me niet bekend of deze praktijk getoetst is bij de relevante organen, het ruikt inderdaad naar koppelverkoop.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 17 september 2025 14:14]

Ja, het moet een Telenet internet abonnement zijn.
Het lijkt inderdaad wel koppelverkoop, want voor IP tv is het natuurlijk niet verplicht dat er ook een internet verbinding is. De data gaat wel over het IP netwerk, maar dat kan ( en is waarschlijnlijk ) gewoon een los VNET zijn. Ze kunnen dus via de coax verbinding prima IP-tv aanbieden zonder de verplichting van een internetverbinding.
iptv lineair is multicast en dat wordt niet globaal gerouteerd
Woy Moderator PRG/SEA @analog_17 september 2025 18:29
En dat kan dus prima zonder een functionele internetverbinding op te hoeven leveren.
Als je de coaxkabel wilt blijven gebruiken zal dat inderdaad een abonnement van Telenet moeten zijn. Dat is net als bij Ziggo in Nederland. Heb je ook een glasvezelaansluiting in huis, dan kan je natuurlijk ook overstappen naar een aanbieder via de glasvezelkabel.

Koppelverkoop is inmiddels heel gewoon. Er zijn legio zaken die verkocht worden waarbij een abonnement bij hetzelfde bedrijf verplicht is om iets meer te kunnen als alleen de basisfuncties.
Jij draait het om.
TV is een aanvullende dienst (bij bijna elke provider trouwens) bovenop internet. En daar bovenop weer opnemen, je moet tenslotte toegang hebben tot de opname cloud.

Maar er zijn al minder mensen die geen internet behoeven dus dat lijkt me een al kleiner probleem.
Netneutraliteit? Daar liggen ze bij Telenet al jaren niet van wakker.

De meeste medewerkers weten geeneens wat dit inhoud.

Ze verplichten de klanten van hun tv te streamen maar het telt niet mee op je downloadmeter.

Alle anderen zoals Netflix, Youtube, Disney, F1 TV, DAZN en anderen worden gewoon bij je download geteld.

Het goedkoopste internet abbo bij hun heeft een limiet van 150 GB per maand.

Deze crapuleuze praktijken zorgen er voor dat ze bij mij er uit vliegen zodra ik een fiberabbo kan afsluiten bij een concurrent. Het glas ligt binnen en is getest, dus dit gaat niet lang meer duren.

Ik heb al enkele van deze IPTV boxen geinstalleerd bij vrienden en vooral hun ouders die bang werden gemaakt dat ze geen voetbal meer konden zien. Ik vind de beeldkwaliteit ondermaats tegenover wat ze aanboden via DVB-C.

Ik ben er ook van overtuigd dat ze met deze boxen keihard in hun eigen voet schieten, want met een android tv kastje kan je veel meer op je scherm toveren dan hetgene zij in hun aanbod hebben.
Ga naar Orange, zelfde netwerk en goedkoper, ben na mijn overstap van internet + 2 gsm abbo's 30 per maand goedkoper uit (internet zonder limiet)
Neen, dank je. Ik ben de belachelijk lage upload op de coax beu, mede dankzij de loze beloften uit het verleden. Hier wordt het Mobile Vikings over glas.
IP tv van telenet is ***

Beeldkwaliteit op bepaalde zenders valt tegen tov de oude box via Coax, en als je terugkijkt of 'opnames' bekijkt is de kwaliteit nog lager.
En wanneer je de volledige brandbreedte van je internetlijn 'voltrekt' door een download, dan kan je dag zeggen tegen het beeld op je IPtv. Heerlijk toch die 'vooruitgang'
Heerlijk toch die 'vooruitgang'telenet.

Want dat hoeft allemaal niet, dat is enkel en alleen omdat telenet er een zooitje van maakt, en hun eigen routers zo goedkoop mogelijk moeten zijn en dus geen dingen als QoS snappen.
En wanneer je de volledige brandbreedte van je internetlijn 'voltrekt' door een download, dan kan je dag zeggen tegen het beeld op je IPtv.
Hebben ze nog nooit van QoS gehoord bij Telenet?
Kost waarschijnlijk teveel (in hun ogen) -_-
Inderdaad heb ook juist hun TV Box, een achteruitgang tegenover de decoder. hun plaatsing was ook van slechte kwaliteit.
Nu trek je het op flessen. Ik stream en surf ondertussen. Ok, geen megadownloader.

En 'maar' 92 Mbps download. Telenet biedt minstens 300 Mbps aan, om dat 'vol te trekken', moet je wel minder legale zaken doen vermoed ik.
Ik heb het abo met 300, en af en toe trek ik die vol ja. Waar je die rare fantasieën voor de rest vandaan haalt mag je voor jezelf uitmaken (y)
Veel sterkte aan de Belgen toegewenst. Zodra Ziggo in Nederland hetzelfde doet, zeg ik uit principe m'n contract op. Hopelijk heb ik tegen die tijd glas, anders volstaat xDSL ook wel.
Dus al de (oudere) mensen die al jaren tv zonder internet hebben worden hierdoor eigelijk verplicht van een veel duurder abbonnement te nemen voor iets wat ze toch niet gaan gebruiken? Kan dit zomaar?
Proximus doet dit al ongestuurd sinds 2015. Dus ja.
Telenet is de laatste die het nog aanbied zonder internet abonnement.

Bij orange kan je ook niet enkel TV nemen.
Alles zijn packs tegenwoordig
Dat is natuurlijk omdat het hun netwerk is, en VOO doet trouwens hetzelfde. Het verschil met Ziggo is dat ze in België effectief een filter voor TV er op zetten. Heb de TV iets meer dan een jaar geleden opgezegd en een maand geleden stonden ze voor de deur een filter op de connectie te draaien.

Wat betreft een pack, niet perse hoor, bij Orange kun je prima internet only nemen die goedkoper is of een duo met internet en mobiel. Bij VOO idem, maar inderdaad Telenet is er (nog steeds?) van overtuigd dat een pack met zelfs een "gratis" vaste lijn is wat hun klanten willen.
aanbiedT

Best dat je goede marktkennis hebt. :*)

TVV app of Base TV app kan je ZONDER hun internet nemen (eerste biedt zelfs niet aan)
Probleem met proximus en Telenet is dat ze X aantal zenders hebben die je niet ergens anders kan kijken.

Zoals de Spaanse zender TVE. Tv Vlaanderen heeft die niet. Of je moet satelliet gaan wat de meeste mensen niet zien zitten.
Zelf kijken we via CI+ modules en wij hadden hier nog niks van Telenet over gehoord dat dit zou stop gezet worden? Blijkbaar zijn deze "TV met een kaartje" (CI+ module) ook al niet meer te koop.

Ik schrik hier eigenlijk wel wat van. Huur betalen voor meerdere streaming-boxen van Telenet zullen we niet doen. Als onze CI+ modules niet meer werken, dan zeg ik mijn TV abonnement op, en kijken we via de gratis streaming apps van de TV producenten zelf (die zelfs rechtstreeks op de TV werken, zonder box).
Doe CI+ modules zijn al enkele jaren niet meer te verkrijgen, niet in huur en niet in koop. Daar is overigens wel duidelijk over gecommuniceerd naar de klanten dat ze hiermee stoppen (blijft wel werken), maar dat is echt al jaren geleden aangekondigd als ik me niet vergis.
Enige wat we ontvangen van Telenet is reclame om duurdere abonnementsformules aan te gaan. Tot zover nooit iets ontvangen dat ze met DVB-C zouden stoppen...
Gaan de CI modules dan ook niet meer werken? aangezien ze gewoon van coax kabel lezen.
Tot eind 2026 sowieso nog wel, maar daarna is het dus niet meer zeker. Die CI modules en decoders werken hetzelfde dus zullen beiden stoppen op het moment dat ze de laatste stap naar sneller internet nemen.
Doe dat ook al 2 jaar (streamen op een pc), maar minderwaardige kwaliteit met satelliet en zeker met telenet digicorders.

Succes ermee, niet alles heeft een app die compatibel is met uw tv. Dan mag je ganse avond apps opstarten en afsluiten. Gezellig.

Nu zap ik lekker bliksemsnel door van zender naar zender....
Kwaliteit is inderdaad gans wat minder dan wat we nu hebben via DVB-C. Maar een TV abonnement met daarbovenop nog eens huurgeld betalen voor meerdere Telenet streaming-boxen, dit is het voor mij niet meer waard in vergelijking met deze gratis aangeboden alternatieven.

Eventueel kan ik nog open staan voor een streaming app van Telenet (Flow?) dat op alle TVs werkt, zonder extra huurgeld (per TV) te moeten betalen. Maar nu lijkt het erop alsof ze iedereen richting deze streaming-boxen willen duwen...

[Reactie gewijzigd door wimme.net op 18 september 2025 08:56]

Leg dit maar 's uit aan uw oudere generatie klanten Telenet. Ik zal er wel voor zorgen dat jullie bij mijn ouders buiten gestampt gaan worden (en ja zij hebben een backup-plan want er ligt al fibre binnen in huis)!
Vind de reactie wel grappig, want Telenet heeft toch het recht als bedrijf of de dienstverlening aan te passen. Aan je ouders de keuze om klant te blijven of niet. Ze zijn dan vrij om over te stappen of fiber (dat is dan TV met Internet, oftewel hetzelfde, niet?).

Tegelijkertijd vraag ik me af hoeveel ouderen daadwerkelijk geen internet hebben en/of gebruiken. Mijn opa en oma zijn tegen de 80 en hebben een smartphone en tablet en gebruiken die sinds enkele jaren dagelijks. Geen behoefte aan snel internet, maar ze hebben het wel "nodig". Zo kan de hele familie ze af en toe fotos en berichtjes sturen.

Heb soms het idee dat er ook iets te negatief tegen vooruitgang wordt gekeken, terwijl we tegelijkertijd allemaal een hogere upload snelheid eisen van de coax providers. 🤐
En mijn schoonmoeder is 75, heeft geen smartphone en geen vaste internetverbinding 🤷🏻‍♂️
Ik zeg ook niet dat alle 70+ inmiddels zo ver zijn natuurlijk, dat zie ik zelf ook wel om mij heen. Maar als ik in mijn omgeving kijk dan heeft het merendeel toch wel een smartphone of tablet en vast internet.

Daarnaast zie ik diezelfde constatering op het werk. Ik werk voor een vrij groot e-commerce bedrijf en ook daar zien we een grote groep 70+ die online besteld.
Het probleem is dat Telenet met de gedwongen koppelverkoop van een tv-abonnement, een huurdecoder en een Telenet-internetabonnement verhindert dat je een internetabonnement bij een andere partij tegen betere voorwaarden of een goedkoper tarief zou nemen.

Dat is machtsmisbruik en concurrentievervalsing.

[Reactie gewijzigd door rafbelg op 18 september 2025 10:50]

Ik snap je punt wel, maar... Je kunt nu nog gewoon enkel tv afnemen bij Telenet zonder internet. Als ze in 2026 of later enkel nog iptv aanbieden, dan kan dat dus niet meer want er is geen tv signaal meer te krijgen op coax. En dan is de situatie niet anders dan nu bij Proximus, wil je tv bij hun dan moet je er internet bij nemen.

Het is maar niet hoe je het bekijkt of het wel of geen koppelverkoop is. Ze verkopen internet en TV is een optie voor wie dat wil. Niet anders als dat ze nu een aansluiting (= analoge TV) aanbieden en Internet een optie is.
Je begrijpt er niets van. Telenet biedt nieuwe klanten sinds september geen aparte tv-abonnementen meer aan en dwingt hen om een internetabonnement te nemen.

Daarnaast heeft Telenet exclusieve sportrechten op de TV-box zoals Eredivisie en Premier League.

De koppelverkoop manifesteert zich dus niet zuiver op gebied van internettoegang maar ook op gebied van inhoud en ook hardware en software omdat de inhoud alleen nog te bekijken is om hun eigen TV-box.

Dit is echt verregaand machtsmisbruik en concurrentievervalsing door de multinational Liberty Global.
Iemand is gefrustreerd...

Dan ga je naar Proximus en neem je daar TV, oh wacht dan moet je internet erbij nemen, en omdat het goedkoper is krijg je niet alle zenders die je wilt.

Bescherming van consumenten is prima, maar marktwerking is dat ook. Oef...
Hoezo, je wil toegang tot exclusieve inhoud zoals Eredivisie en Premier League. Wat heb je dan bij Proximus te zoeken?

Dit is het regelrechte falen van de marktwerking én de bescherming van de consument.

[Reactie gewijzigd door rafbelg op 18 september 2025 13:21]

Het zijn toch de rechthebbende van de Eredivisie en de premier League die besloten hebben om de licenties aan één partij te verkopen?
Waarom begin je dan over Proximus?

Je zit dus met concentratie van tv-inhoud bij Telenet, dat bovendien aangeduid is als operator met aanmerkelijke marktmacht op de tv-markt (dus marktfalen) en waarbij de remediëring door de regulator (bescherming consument) totaal ontoereikend is.

Ik ben dus niet gefrustreerd, ik doorprik gewoon jouw flagrante desinformatie over de marktsituatie in België.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn