Telenet verhoogt snelheid vast internet tussen 22 september en 8 oktober

Telenet heeft de snelheden voor klanten op zijn vaste netwerk verhoogd, meldt de provider. Nieuwe klanten kunnen sinds 22 september gebruikmaken van de nieuwe snelheden. Bestaande klanten worden tussen 22 september en 8 oktober geleidelijk overgezet op de nieuwe snelheid.

Qua downloadsnelheid gaan ONE-klanten er relatief het meest op vooruit: Telenet verdubbelt hun snelheid van 250Mbit/s naar 500Mbit/s, maakt de provider bekend. Klanten met een Easy Internet-, Business Fibernet S of Klik Buro-abonnement gaan er niet op vooruit: Easy Internet-klanten behouden snelheden van 100/10Mbit/s en Business Fibernet S en Klik Buro-abonnees blijven op 150/15Mbit/s.

Verder levert Telenet voortaan symmetrische up- en downloadsnelheden aan klanten die volledig op glasvezel zitten. Dat geldt niet voor klanten die gebruikmaken van het coaxnetwerk van het bedrijf. Op 8 oktober ontvangen alle klanten een bevestiging dat hun internetsnelheden verhoogd zijn, meldt Telenet. De provider verhoogt de prijzen niet.

Abonnement Huidige snelheid Nieuwe snelheid coax Nieuwe snelheid glasvezel
Easy Internet 100/10Mbit/s 100/10Mbit/s 100/10Mbit/s
All-Internet 300/20Mbit/s 500/30Mbit/s 500/500Mbit/s
Giga Internet 1000/40Mbit/s 1000/40Mbit/s 1000/1000Mbit/s
ONE 250/20Mbit/s 500/30Mbit/s 500/500Mbit/s
ONEup 1000/40Mbit/s 1000/40Mbit/s 1000/1000Mbit/s
WIGO Home/18 GB/30 GB/70 GB/120 GB/Unlimited 300/20Mbit/s 500/30Mbit/s 500/500Mbit/s
Speedboost Pro 8500/1000Mbit/s N/A 10/10Gbit/s
Business Fibernet S 150/15Mbit/s 150/15Mbit/s 150/15Mbit/s
Business Fibernet 500/30Mbit/s 500/30Mbit/s 500/500Mbit/s
KLIK 500/30Mbit/s 500/30Mbit/s 500/500Mbit/s
KLIK Buro S 150/15Mbit/s 150/15Mbit/s 150/15Mbit/s
KLIK Buro 500/30Mbit/s 500/30Mbit/s 500/500Mbit/s
Speedboost 1G Business 1000/50Mbit/s 1000/50Mbit/s 1000/1000Mbit/s

Door Imre Himmelbauer

Redacteur

24-09-2025 • 18:54

84

Submitter: devilkin

Reacties (84)

Sorteer op:

Weergave:

Ik voel me als Oneup serieus benadeeld. Wat krijg ik?? Niets! Geen verhoging…want dat gaat uiteraard niet meer maar ook geen prijsverlaging.

Neen dit mag best wel eens gezegd worden. Oneup zit echt tegen de grens maar Telenet maakt er op deze manier wel een leuke show van en zetten hun fiber gedoe nog eens in de picture. Dat er maar 4 man van hun klantenbestand hier gebruik van kunnen maken wordt jammer genoeg wel goed verzwegen.
Inderdaad, one is nu de 2de verhoging, oneup 0.

Orange biedt al jaren 50mpbs upload aan.

Kort samengevat: duurste abonnementen krijgen niks

@Imre Himmelbauer misschien eens erachter zitten wat de reden is?

[Reactie gewijzigd door Itsait op 24 september 2025 21:26]

Waarom neem je geen Orange câble? Dat is ook gewoon Telenet
Al jaren 1000/50 via Orange.
69 euro kost dit. "Giga fiber".

Dit is zonder andere producten. Indien je telefoon/tv pakt krijg je nog kortingen en andere voordelen.
ik ben aan het overwegen een stap lager te gaan.
30mbit up is ook nog OK, ik zie haast nooit gigabit snelheden dus de download is niet relevant.
Moest ik van jou zijn dan kan je best downgraden, dan heb je nog 500 / 30 mij inszien genoeg, tenzij je echt nog meer upload wil, dan best Orange met 50 up.
Wie zijn overzet wil versnellen kan zelf zijn Telenet modem herstarten. Na een herstart wordt de nieuwe configuratie actief geniet je van de nieuwe snelheden.
Vraag me wel af wat er met de abonnementen die niet in het lijstje staan gebeurt. Ik heb al jaren een Whoppa die nog op 180Mbit zit. Dat mag ook wel een keer omhoog :/.

Sta hier persoonlijk ook weer niet echt om te springen als ik eerlijk ben. De verdeelkast in de buurt is met de huidige snelheden al zwaar overbelast op piektijden. Klokslag 20u30 zie je de latency zo omhoog springen. Kan je zo vertellen wanneer de wijk z'n Netflix aanzet. Dus als ze met de huidige snelheid al niet kunnen volgens, dan wordt het met de nieuwe snelheid helemaal een drama.

[Reactie gewijzigd door Powerblast op 24 september 2025 19:19]

de uitrol van FTTH is bezig, maar niet in hetzelfde tempo als bij proximus, omdat ze met coax natuurlijk nog veel hogere snelheden kunnen halen dan met het hopeloos verouderde xDSL-netwerk dat ze aan het uitfaseren zijn.
Zelfs “verouderde” DSL kan gigabit halen. Dat maakt echter niet uit als de lijn naar je wijk met 3000:1 overschreven is. 20 jaar geleden waren we aan het klagen dat 300:1 al heel slecht was, dat is niet veel verbeterd, de LR optiek tussen 1 wijkkast en een datacenter waar de rest van het Internet verbonden wordt is duurder dan een configuratie update sturen om alle klanten een klein beetje te verhogen.

Ik ben momenteel in een datacenter project, de 100G en 400G en 800G kost stukken van mensen en de meeste wijkkasten staan als gevolg nog steeds op 10G of soms op 40G van 2017. Je mag dan wel voor gigabit betalen, ze kunnen geen duizenden mensen tegelijk van gigabit voorzien zonder grote kosten aan te brengen en dat is waar de overheid (de grootste aandeelhouder) van baalt,
Praktisch is echter het maximum wat (in NL) haalbaar is op een enkel koperpaar met Vplus 200/30, of met VDSL met een dubbel koperpaar 200/60. En gezien de verglazing komt er ook niet meer. Hogere snelheden zijn in labomgevingen inderdaad getest, maar praktisch niet bruikbaar omdat de wijkkast dan nog dichter bij je huis moet staan, dat wordt simpelweg te duur. Dat geld stoppen ze liever in het aanleggen van glas.
DSL staat vandaag inderdaad praktisch niet meer dan 300-700Mbps. Maar coax haalt multi-gigabit en is vandaag beschikbaar in o.a. de VS wat veel verder uitgestrekt is. Dat is nog steeds sneller dan de effectieve snelheid dat we vandaag na 8u ‘s avonds halen. Dat is een aggregatieprobleem, niet het probleem dat we geen fiber in het huis hebben maar dat we geen voldoende fiber naar de wijk gelegd hebben. En dat afstandje is veel duurder.
in theorie, maar niet economisch in de praktijk. Alles wat er in het datacenter gebeurt is al fiber, dus daar zit weinig verschil in technologie of kostprijs, het is de last mile tussen wijkkasten en effectieve aansluitadressen die het moeilijkst zijn. Sure die paar meter fiber zijn de grote kost niet, maar als je daar élke straat en oprit voor moet opengooien, dan ben je veel langer bezig en duurder uit dan dat je een core-switch en wijkkasten vervangt.
Mijn punt was dat het verschil tussen fiber wel degelijk groot genoeg is echter dat is onzichtbaar voor de klant. Al verkopen ze 10G aan de klant, de aggregatie van het verkeer loopt maar aan 10/40 naar de wijkkast en dan de uplink van honderden wijken is soms maar een paar links van 100G. Upgraden is niet moeilijk, maar op schaal wel duur, veel duurder dan glasvezel naar het huis te leggen (want dat komt vaak met subsidie). Glasvezel in huis is grotendeels onnodig zolang ze de knooppunten niet omhoog krikken en die knooppunten zijn gelegd met glasvezel die geen 800G aankunnen, niet alle glasvezels, zelfs single mode, zijn geschikt voor de laatste technologie (waar het licht gesplitst wordt in dezelfde fiber), en laat onze infra gelegd te zijn met het idee dat we “glasvezel nodig” hebben, maar daar kwam geen ingenieur bij te zien, dus het goedkoopste dat tien of twintig jaar geleden werkte, vandaag zien we vaak goedkope of verouderde OS2 (of zelfs OS1 naar “buiten”) dat na installatie niet gecertificeerd raakt, het werkt dan wel op lagere snelheden maar 100G gaat het niet halen.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 25 september 2025 13:28]

Klopt, maar als je de fiber check op hun website doet, dan ben je zogezegd fiber klaar. Maar als ik alsnog een coax kabel binnen krijg, noem ik het geen fiber :).

Naar wat ik begrijp is latency ook veel lager met fiber tegenover coax. Daar zou ik op zich nog wel willen voor betalen, als je dan ook fysiek op een ander netwerk zit dat niet meer verzadigd is. Maar zover ik dus begrijp is de fiber die ze aanbieden eerder een software matig toeknijpen of openzetten dan dat het eigenlijk echt fiber tot in je huis is.
Toevallig in een appartement ?

bij ons hebben ze coax aan de intro van de appartementen gelegd, ergens zo deze omgezet naar coax.

FTTB (Fiber To Building) voor consumenten zullen ze dit vermoedelijk gewoon Fiber mogen noemen.

EDIT: Geen idee of wat de verantwoordelijk zij wel klopt.

net een speedtest gedaan en met Base 200/20 (dochter van Telenet) tussen de 180/6 en 180/12
Met FTTB had ik toch een upload tegen de 20 verwacht.

EDIT2: Nu constant 189/18+

[Reactie gewijzigd door bugcyber op 24 september 2025 20:33]

Nee, een woonhuis. Dus ik heb één kabel die binnenkomt en ook enkel voor mijn huis is. Speedtest is ongeveer 180/15. Op zich snel genoeg hoor, het vervelende is echter de latency in de piekuren. Die springt dan geregeld van normaal 25-35ms naar om de paar seconden 70ms en uitschieters naar 180ms. Vooral voor gaming is dat nefast en onbruikbaar.

Thuisapparatuur lijkt het niet te zijn want ik heb er alle kabels al eens van tussen gehaald en pc rechtstreeks in de router geplugged. Zelfde resultaat. Laptop gebruikt, zelfde resultaat. Alles bekabeld, geen wifi. Als ik dan 2u verder ben, is het plots terug stabiel. Elke dag rond 20u30 begint het echter en het houdt aan tot ongeveer 22u. Lijkt me iets te toevallig :). Laatste paar weken lijkt het wel minder voor te komen, dus mogelijk zijn er toch ergens aanpassingen gedaan.

Een maatje van me die een paar kilometer verder woont heeft er geen last van, maar die lijkt volgens tracerts op een andere node te zitten. Dus ik vermoed dus dat de verdeelkast overbelast is.

Vandaar dat ik dus het zo vreemd vind dat ze hier nu mee komen. Dit gaat gewoon het netwerk dat in piekuren al overbelast is nog veel zwaarder belasten. Zal vast niet overal een probleem opleveren maar de punten die al op het nippertje zitten gaan er nu dus zeker los over. Dus ik ben benieuwd. Ik ga alvast eens kijken om m'n abonnement toch om te zetten, kan uiteindelijk maar proberen en nog goedkoper uit zijn ook :p. Was eerder van plan die speedboost te nemen, maar vind 500Mbps eigenlijk al meer dan voldoende, dus dan komt het weer wat goedkoper uit :).

[Reactie gewijzigd door Powerblast op 25 september 2025 11:45]

Het is niet omdat ze meer snelheid geven dat het daarom meer belast gaat worden he, anders zouden ze het niet doen. De echte reden is dat er paniek is bij Telenet HQ omdat er al veel klanten wegegaan zijn naar Fiber bij de Concurrentie Proximus, Mobile Vikings met echte glasvezel. Daarom beginnen ze meer snelheid te geven om klanten te houden of opnieuw te lokken met een snelheids verhoging.

Er worden trouwens nog altijd nodes gesplitst waar er overbelasting is.

[Reactie gewijzigd door Redsfan op 25 september 2025 19:08]

Prijs voor One is hetzelfde, ben zonet overgeschakeld. Als er in je buurt problemen zijn kan dat natuurlijk niet opgelost worden, maar kwaad kan het ook niet? Eerste 6 maanden is er trouwens €22 per maand korting, daarna identiek dezelfde prijs dat Whoppa.


Alleen is het nogal belachelijk dat je verplicht simkaart moet kiezen, net zoals vast nummer.
Nog nooit gebruikt (vast nummer) en dat zal ook niet gebeuren met het mobiele nummer.

Ze hebben graag extra administratie en onnodige kosten bij Telenet.

Ik hoop dat Fiberklaar snel in huis ligt, dan heb ik keuze uit andere providers, momenteel is er enkel Coax in de straat te krijgen.
Ik had dat vast nummer in het verleden vooral omdat Orange er in nieuwbouw dan weer niet in slaagt om degelijk mobiel bereik te leveren :p. Dan was die vaste lijn een oplossing. Toen daar bellen via wifi beschikbaar kwam, ben ik dat gaan gebruiken. Dus die vaste lijn heb ik nog omdat het deel van het pakket was, maar echt gebruiken doe ik die niet.

Moet ik toch eens kijken naar One of iets dergelijks. Heb me paar weken terug een apple tv aangeschaft en ben nu aan het kijken hoe dat bevalt. Als dat wat meevalt kan de decoder aan 11 euro huur per maand ook buiten en wordt het enkel internet :).
Als je geen mobile of vaste lijn gebruikt, is een all internet (+tv) normaal goedkoper dan one, en even snel (was hiervoor zelfs sneller met 300/20 vs 250/20 voor one).

Mogelijk zijn er nu promos dat one tijdelijk goedkoper is (denk dat je nieuw internet of mobiele lijn moet nemen voor die 22 euro korting, waardoor je dus met toevoegen daarvan 6 maanden goedkoper bent met one dan met all internet+tv), en vaste lijn komt gratis in one. Maar all internet moet goedkoper zijn.
Whoppa is een legacy bundel, daar gaan de specs nooit meer van aangepast worden
Als je een Whoppa hebt, ben je goedkoper af met een One met een mobiel in!
Of All int + DTV zonder vaste lijn als je die niet meer gebruikt!

Even je bundel (laten) nakjiken ;)
Whoppa is al lang legacy en wordt niet meer geupdate. Wil je sneller internet, dan moet je opstappen naar One. Dat is de Whoppa vandaag.
Waarom de prijzen er niet bij zetten?
en (ja telenet leeft nog 10 jaar terug) hun limiet.
Yep. Ze spreken van fair use policy dus niet onbeperkt ook al maken ze daar reclame mee.

Ik vraag me ook af wat er met die coax vs fiber bedoelt wordt. Zover ik weet is Telenet in zijn geheel geen fiber. De laatste meters tot de verdeelkast zijn altijd coax. Pas vanaf de verdeelkast zit je op fiber. Hebben ze al eens gezeur met Proximus over gehad omdat het daar wel degelijk fiber tot in huis is.
Ze spreken over "hybride", dat is gewoon coax, met fiber tot de verdeelkast, maar daar heeft geen enkele gebruiker een boodschap aan.
Maar telenet heeft voor een (heel) beperkt deel van de bevolking ook fiber tot thuis, dan is het de 'echte' fiber.
Is enkel voor wie FTTH krijgt van Fluvius denk ik, niet?
Ja, dat is een samenwerking met Fluvius, maar dat heet tegenwoordig Wyre.
Zelfs dan niet overal. Heb al 5 jaar (pilot) Fluvius/Wyre fiber tot in m’n appartement. Maar Telenet biedt (hier) geen fiber aan.
Hoezo is dat relevant? Het artikel gaat over dat de internet snelheid is verhoogd, het is niet een vergelijk het abonnement artikel oid. :)
Ik zie hier toch vaak dat er zaken vergeleken worden en dat er dan ook een prijs bij staat.
Of het nu over hardware gaat of Ziggo/KPN internet
Die zijn over een aantal maanden relevant. Dan gaan ze weer omhoog
Dat ze het maar even zo laten... net gekeken, de laatste prijsverhoging is van april :/. Dus waarschijnlijk hebben we hier al voor betaald.
Dat zijn geen prijsverhogingen.

Wel prijsaanpassing aan de index.

Heel normaal.
Als het puur inflatie was had ik 1,9% verwacht (wat volgens de cijfers van statbel momenteel de inflatie is) maar de verhoging was toen 2,9%. Nemen ze weer wel een leuke marge :/.
Was de kip of het ei eerst? De verhoging van de snelheid of de verhoging van de prijs?
Wellicht omdat die gelijk is gebleven en dat is geen nieuws. De snelheidsaanpassing is dat wel.
De upload is echt bedroevend?
Dit zijn laat ons zeggen "normale" upload snelheden voor België :). Geen idee waarom ze dit altijd zo toeknijpen; Ervaar ik zelf ook niet echt als een probleem, maar dat lijkt waarschijnlijk situatie per situatie anders. Ik heb streamers er bijvoorbeeld wel al geregeld over horen klagen.
De technologie laat het meestal gewoon niet toe om die hoger te zetten. Als je kijkt naar Nederland zijn die uploadsnelheden op coax niet veel hoger.
Bij Ziggo kom je met het duurste abonnement (1000 Mbit/s down) toch echt op 100 Mbit/s upload. Telenet komt niet boven de 50 Mbit/s uit, en dat is een zakelijk abonnement. De andere 1000 Mbit/s download abonnementen zijn gelimiteerd tot 40 Mbit/s upload. Dat krijg je bij Ziggo al bij hun "middel" abonnement met 400 Mbit/s download. Zelfs het goedkoopste abonnement (100 Mbit/s down) heeft 25 Mbit/s upload.
Telenet biedt op sommige zakelijke abonnementen (Corporate Fibernet via coax) ook uploads tot 100Mbps aan hoor.
Oké, maar die zie ik hier niet in de lijst staan.

De drie opties voor consumenten zijn: 10, 30, en 40 Mbit/s.
Bij Ziggo, de grootste (en vgm enige) aanbieder van coax in Nederland, is dit 25, 40, en 100 Mbit/s.

Jouw statement
De technologie laat het meestal gewoon niet toe om die hoger te zetten. Als je kijkt naar Nederland zijn die uploadsnelheden op coax niet veel hoger.
klopt dus simpelweg niet.
Bij Ziggo is Internet Xtra L (zakelijk abonnement dat je ook gewoon als consument kunt bestellen) nog iets sneller: 1200Mbps down en 120Mbps up.
Klopt, en dat is als het nog altijd klopt, ook maar zoiets tientje duurder per maand dan de 1000/100Mbps. Naar de snelheid gekeken dus ook nog een beetje in verhouding dat prijsverschil.

Die corporate fiber opties kent Ziggo ook, maar dan betaal je vaak honderden euro's per maand voor de snelste optie. Als consument in redelijkheid geen optie meer zelfs al kon je ze particulier bestellen.
De provider verhoogt de prijzen niet.
dat komt pas weer over 3-6 maanden natuurlijk :+
Ik heb dan zonet maar even mijn speedboost optie opgezegd. Bespaart toch weer lekker €15 per maand. Had die voornamelijk geactiveerd voor de uploadsnelheid (20mbps => 40mbps) maar het nieuwe verschil (30mbps => 40mbps) is mij geen €15 waard. :)

Nu maar hopen - samen met andere 5 miljoen vlamingen - dat die fiber er snel is. Dan is het byebye Telenet.
Of overstappen naar Mobile Vikings bijvoorbeeld? € 40 euro voor 150mbs down / 50mbs up. Snap niet goed waarom je voor Telenet internet zou kiezen.
150 is echt te weinig.

2 streamende tieners...
Je kan ook fiber nemen natuurlijk, zit je aan 1Gbps/500mbs als downloadsnelheid een probleem is. Ik vergeleek met Telenet coax optie van 300/20 waarbij een booster nemen voor 20mbs extra uploadsnelheid een beetje onnozel is.

Ik betwijfel of je wel daadwerkelijk die 300 nodig hebt. Als ik in Plex een 4K film stream zit ik rond de ~25Mps. Game of Thrones (2160p UHD BluRay TrueHD.7.1, wel x265) check, zit rond de 40mbs. Ik heb eens snel wat series en films vergeleken. Veel hoger dan dat geraak ik niet. Afgaande van online streamingdiensten zoals Netflix zit dan meestal ook een pak lager door compressie en dergelijke lijkt me...
Ik wacht inderdaad op fiber en vanaf het beschikbaar is schakel ik over. Dat is 20 euro goedkoper.

"Nodig" hebben we de snelheid niet natuurlijk. Zoals je zegt verbruikt streaming niet zo heel erg veel en het is quasi exclusief Netflix en Youtube. Maar we zitten wel met gemiddeld verbruik de laatste 3 maanden van 600+GB. 2 gamers die vaak van geinstalleerde spellen wisselen (relatief kleine SSDs) :).
Zoals je zelf ook zegt, verbruik is != snelheid. Mobile Vikings is trouwens onbeperkt dataverbruik :-) @Snd betaalt dus nu 25 euro extra ivg Mobile Vikings + nog eens de 15 euro voor de speedboost optie. Is dus letterlijk dubbel zo duur.
Hier 10+ jaar Telenet gehad bij mijn ouders.En sinds 3 jaar half woon ik in nieuwbouw appartement met volledig fibernet .Eerst Proximus gehad werkte slecht.Ze moesten de kabels nog volledig goed doen. Maar ze zeiden wij doen dat niet.Dan hebben ze de kabels slecht gemonteerd en had ik zeer slecht internet en WiFi.Dan overgeschakeld naar Telenet.Telenet hebben mijn kabels goed geïnstalleerd.6 maanden bij Telenet gebleven.Maar mobiel internet trok op niets.En nu sinds 14 maanden met alles bij Proximus gsm,internet,digibox.Met onbeperkt gsm en 85 GB internet vast internet is 2gbs download en upload en fub van 6tb.Maar kan de fub altijd bijvullen gratis met blokjes van 500gb.Ben zeer tevreden over Proximus.Alleen zou ik nog wel keer moeten kijken voor setje Deco pots met 2.5gb poorten en sneller WiFi en ontvangst.
Met Docsis 4 zijn met speciale low latency addon als symmetrische snelheden mogelijk mits zij het maximale eruit durven te persen.

Kabel is wel veel duurder in onderhoud dan glas,
Ik heb al jaren OneUp en fiber kan hier nog niet. Met deze aanpassing vraag ik me af of het nog wel zinvol is om de meerprijs voor de "Up" te betalen, ik denk dat ik ga downgraden naar "One"


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn