Fractal kondigt North-achtige ATX-behuizing met meshvoorkant aan voor 115 euro

Fractal Design heeft de Epoch aangekondigd, een ATX-behuizing met drie ingebouwde 120mm-ventilators. De behuizing komt in verschillende varianten zoals een volledig gesloten behuizing, zijpanelen met glas, versies met argb-fans en in het wit of in het zwart.

De Epoch heeft volgens Fractal Design een 'clean, eigentijds ontwerp met moderne airflow'. De behuizing lijkt op de North-kasten, met als voornaamste verschil dat de voorkant geen paneel met verticale houten latten heeft maar een meshpaneel. Achter dat meshpaneel passen net als bij de North drie 120mm-fans of twee 140mm-ventilators. Fractal levert drie 120mm-Momentum-fans; afhankelijk van de versie zijn die met of zonder argb.

Naast de twee tot drie voorste fans passen er bovenin twee 120- of 140mm-fans en is er achter plek voor een 120mm-ventilator. Voorin past maximaal een 360mm-radiator, aan de bovenkant kan een 240mm-radiator en achterin past een 120mm-exemplaar. De cpu-koeler mag maximaal 170mm hoog zijn en de gpu mag niet langer zijn dan 372mm. Als er voorin een radiator wordt gebruikt, mag de videokaart maximaal 345mm lang zijn. De voeding mag niet langer zijn dan 255mm.

In de kast passen vijf 2,5"-schijven, waarvan drie 3,5" kunnen zijn. Aan de voorzijde zit een USB-C-20Gbit/s-poort, twee USB-A-5Gbit/s-poorten en een audiojack. De behuizing meet 447x215x469mm en weegt zo'n 7,8 kilogram.

Fractal brengt de behuizing uit in vijf varianten. De Black Solid heeft een gesloten zijpaneel en is zwart. Daarnaast zijn er Black TG Light tint- en White TG Clear tint-behuizingen: deze hebben een glazen zijpaneel. Deze drie kasten kosten 114,99 euro en bevatten argb-loze fans. Daarnaast zijn er Black TG RGB Light tint en White TG RGB Clear tint. Deze hebben argb-fans aan de voorzijde en kosten 134,99 euro. De behuizingen zijn per direct verkrijgbaar.

Fractal Design Epoch
Fractal Design EpochFractal Design EpochFractal Design EpochFractal Design EpochFractal Design EpochFractal Design EpochFractal Design EpochFractal Design EpochFractal Design EpochFractal Design EpochFractal Design EpochFractal Design Epoch

Door Hayte Hugo

Redacteur

10-07-2025 • 10:23

43

Reacties (43)

Sorteer op:

Weergave:

De behuizing lijkt op de North-kasten, met als voornaamste verschil dat de voorkant geen paneel met verticale houten latten heeft maar een meshpaneel
Dan lijken ze (van de buitenkant tenminste) toch juist niet op de North-serie? De hele blikvanger van de North-serie zijn die houten latjes.

Overigens vind ik deze kasten er ook niet verkeerd uit zien. Mijn keuze voor een nieuwe kast is zojuist wat moeilijker geworden :D
Ik denk dat ze bedoelen dat het frame van de kast identiek is aan de North, enkel het frontpaneel is anders. Vraag me af of dit meshpaneel bijvoorbeeld op een North kast past en vice versa.
Dat zou wel tof zijn! Dan kunnen we een North bouwen met een dichte zijkant :D
Die kun je ook gewoon bestellen. Nou ja, met bijna dicht raster. Die zoemt naast me. ;)
Wat @kazuka zegt idd: het chassis is identiek (zelfde tooling wss), gezien de identieke afmetingen, volume etc, zelfde inbouwopties voor fans
Zie deze vergelijking, en zoek de verschillen :)

https://tweakers.net/pricewatch/compare/2234320;1890574/
Ja, heel tof natuurlijk! Niks mis mee, als dit ervoor zorgt dat onderdelen uitwisselbaar zijn tussen de North en Epoch modellen kan ik dit alleen maar aanmoedigen :)
Exact, het enige kenmerkende van de North kasten is dat hout :) Het is mijn workstation kast en qua montage en stevigheid prima
Frame is hetzelfde, zelfde maten als de originele North (niet de XL):

447 x 215 x 469 mm vs 447 x 215 x 469 mm

Wel hebben ze nieuwere/betere fans (Fractal Design Momentum), een ander frontpaneel en voetjes gekregen.

Ik ben vooral benieuwd naar het geluid, hoe stil/luid is de behuizing zonder die houten latjes. Hout ziet er mooi uit, maar de latjes zorgt ook voor meer herrie.
Dan lijken ze (van de buitenkant tenminste) toch juist niet op de North-serie?
Als je naar alle facetten van de kast kijkt (dat doet Tweakers dus) is er maar 1 ding anders (de voorkant), dus lijken ze erop op muv de voorkant.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 juli 2025 12:24]

Maar die houten latjes zie je ook wel echt overal tegenwoordig... voelt al bijna weer ouderwets
Ja, ik voel me wel echt geclickbait door Tweakers. Ik zou een willekeurige product aankondiging over een computer kast vrijwel nooit aanklikken. Maar deze kop deed me denken dat er wellicht een nieuwe case met houten design was, hetgeen de North zo bekend maakt. Dus erg teleurgesteld toen ik zag dat dit niets met hout te maken heeft. Ben gelijk naar de comments gerend om m'n beklag te doen, bij deze :)
Bij mijn oude Corsair 400Q werd het vaak als minpunt genoemd dat je de bovenkant alleen kan afdekken met een plaatje, en dat dat niet netter geintegreerd is. Maar hoewel ik dit overall echt een leuke kast vind, is hier de bovenkant weer mesh. En gezien hij op de vloer staat bij mij, vermoed ik dat je daar dwars doorheen kijkt, en qua geluidsdemping helpt het ook niet.

En granted, ik ben in het kamp dat je beter goede ventilatie kan hebben als goede geluidsdemping om een stil systeem te hebben. Maar als je geen AIO gebruikt voor je CPU, dan voegen een rij exhaust fans aan de bovenkant bij de gemiddelde game setup (eg een beetje leuke AMD CPU) gewoon weinig toe. Je primaire warmtebron zit aan de onderkant (de GPU), en als je onderdruk gaat maken in je kast met een rij exhaust fans daar krijg je ook nog eens meer stof problemen.

Gezien de bovenste mesh verwijderbaar is volgens het plaatje, was het leuk geweest voor iig de dichte variant als je hem had kunnen kopen met gewoon een solide top paneel imo.

(En persoonlijk bij een dichte kast zie ik ook niet direct het nut van de PSU shroud, juist dus de GPU is je grootste hitte bron, en de onderste 120mm intake fan blaast dan zijn lucht naar een bende kabels, maar niet naar de GPU).
Maar als je geen AIO gebruikt voor je CPU, dan voegen een rij exhaust fans aan de bovenkant bij de gemiddelde game setup (eg een beetje leuke AMD CPU) gewoon weinig toe. Je primaire warmtebron zit aan de onderkant (de GPU), en als je onderdruk gaat maken in je kast met een rij exhaust fans daar krijg je ook nog eens meer stof problemen.
Niet mee eens, Noctua heeft een artikel over een optimale fan set up voor de Fractal Design North. Zelfde frame als de nieuwe Fractal Design Epoch.

Ik gebruik dezelfde set up, maar dan met Arctic fans en geen spacer. Zonder fans aan de bovenkant is mijn CPU toch wel iets warmer. Stof valt ook wel mee, mesh is fijn genoeg om grove stof tegen te houden.
Ah die stoppen een intake en outtake fan daar. Dat het iets aan warmte scheelt geloof ik wel, tegelijk zal het ook wel wat extra geluid opleveren: Twee extra fans, en simpelweg minder demping omdat er mesh zit. Het voordeel iig van intake + outtake is dat je nog steeds meer intake dan outtake fans hebt, dus overdruk hebt, en dus door de kiertjes lucht naar buiten gaat, en niet stof naar binnen wordt getrokken.

Maar algemeen onderschrijft dat plaatje wel een beetje mijn grote probleem met kasten met moderne hardware: Een populaire CPU als een 9700X verbruikt ~120W. Die wordt gekoppeld met bijvoorbeeld een RX9070XT: 360W. Oftewel die GPU verbruikt 3x zoveel. Maar die CPU krijgt 2 exhaust fans, 2 intake fans puur voor hem, en een derde intake fan grotendeels voor hem. En de GPU? Die krijgt nog geen 1.5 fans voor intake, en daar eindigt het.

Dus die mesh bovenkant zie ik toch als overkill: Het kan wat helpen, maar je kan ook best zonder af. Als ze ergens zouden moeten focussen op meer airflow, dan is het bij de GPU. Eg met een bottom intake fan.
Voor de intake adviseren zij een spacer aan vanwege turbulentie, in deze artikel gaan zij er dieper op in.

Qua geluid valt het wel mee. Arctic P12 en de Fractal Aspect 14 fans zijn niet de stilste op de markt, maar met wat aanpassingen aan de fan curves prima te doen. Draaien rond de 550RPM bij idle gebruik en als ik aan het gamen ben heb ik een headset op.
In principe een goed artikel wat je linkt, en redelijk overtuigend. Tegelijk noem me eigenwijs, maar ze hebben daar een Intel CPU die 250W verstookt, gepaird met een RTX4080 die ze op 78% TDP hebben gelimiteerd: Ook 250W. En dat is gewoon geen realistische situatie imo, realistisch heb je een ~3x het vermogen in de GPU tov de CPU als je tegenwoordig populaire gaming CPUs en GPUs bekijkt. (Uiteraard, gooi je er een 16 core CPU in voor je videobewerking dan kan het weer een ander verhaal worden).

Ze zijn praktisch voor gaming iig imo een niet bestaand probleem aan het oplossen. Ook zonder de bovenste fans zal je bij een gewone 8-core, al dan niet X3D, AMD CPU met fatsoenlijke koeler (eg Thermalright Peerless Assassin) dat ding al prima koelen zonder die top fans erbij en niet / nauwelijks hoorbaar.
Een simpele fan set up (front intakes en 1x exhaust), is uiteraard prima. Maar als je de top wilt opvullen en je gebruikt een CPU luchtkoeler, dan is de set up van Noctua aan te raden :)
Tenzij je de kast op de grond hebt staan, want dan maken die fans aan de bovenkant extra herrie.
In het artikel van Noctua meten ze echter alleen van de voorkant en zijkant, waardoor dat aspect niet meegenomen is.
En tegelijkertijd betekent dat ook dat het koelen van de GPU met een fan aan de zijkant negatiever uitvalt omdat ze daar de geluidsmeting van de zijkant doen.

Maar staat je kast onder je buro links van je, dan is de ervaring uiteraard heel anders.

Dat artikel is leuk, maar het is nuttiger als je meer in het algemeen weet wat van belang is.

Die tegengestelde fans in de bovenkant zijn wel grappig. Het zorgt voor extra koele lucht in de voorkant en daarmee ook naar de GPU. Maar je creeert ook een "kortsluiting" waarbij je warme lucht weer je kast in zuigt. Daarom ben ik wel benieuwdof ze ook getest hebben met beide fans naar beneden gericht.
Haha, wij van Noctua WCeend adviseren 6x 30 euro fans in een midrange case en alles wordt gegarandeerd stil.

Ik heb zelf de uitvoering: Fractal Design Meshify C - Dark TG en vind airflow een drama zonder goede stille fans.

Ik vind deze en de huidige North met hout geweldig eruit zien, maar een 360mm front AIO met een 320mm lange Saphire 9070xt past gewoon niet. Boven kan alleen een 240mm AIO.

Fractal heeft echt leuke kasten voor een scherpe prijs, maar out of the box vind ik het geen stille en goed airflow kast. De Epoch is geen nieuwe ontwikkeling van de kast behalve de front and top. Ik had meer verwacht van ze.

Vroeger was het makkelijker kiezen in het midden segment, nu zij n er zoveel merken, met zoveel verschillende modellen, allemaal hun eigen voor-en nadelen.... ik heb al maanden keuze stress...
Haha, wij van Noctua WCeend adviseren 6x 30 euro fans in een midrange case en alles wordt gegarandeerd stil.
Tuurlijk adviseren Noctua hun eigen fans, zelf gebruik ik alleen Noctua fans voor de CPU lucht koeler. De rest bestaat uit Arctic P12 PWM PST en Fractal Aspect 14 fans. Zeker niet de stilste fans, maar met aangepaste fan curves prima te doen. Bij idle zeer stil en wanneer ik game heb ik ene headset op.
Ik vind deze en de huidige North met hout geweldig eruit zien, maar een 360mm front AIO met een 320mm lange Saphire 9070xt past gewoon niet. Boven kan alleen een 240mm AIO.
De reguliere North is meer een mid-sized ATX behuizing, de North XL is meer een full tower formaat behuizing. Maar goed, van wat ik lees is de kwaliteit wat minder (zijpaneel dat flexed, top mesh zit niet strak etc).
Fractal heeft echt leuke kasten voor een scherpe prijs, maar out of the box vind ik het geen stille en goed airflow kast. De Epoch is geen nieuwe ontwikkeling van de kast behalve de front and top. Ik had meer verwacht van ze.
Heb goede dingen gelezen van de Fractal Momentum fans, beter dan de oude Fractal Aspect fans die zeer luid zijn. Ook de frontpaneel is nu anders dan bij de North, mesh i.p.v. houten latjes die turbulentie creëren.
Vroeger was het makkelijker kiezen in het midden segment, nu zij n er zoveel merken, met zoveel verschillende modellen, allemaal hun eigen voor-en nadelen.... ik heb al maanden keuze stress...
Eigenlijk toch mooi dat er zoveel keuze is? Antec komt ook weer terug.
Dank voor je visie. Ik neem alles mee in mijn overweging :-)
Wederom een mooie kast en een prima aanvulling op het aanbod van Fractal Design.

De SFF community wil heel graag een North onder de 20 liter. Beetje formaat NR200P.
Je hebt de terra en de Lian Li A3. een wat compacter ander wat groter. De A3 heeft vrijwel dezelfde footprint als de NR200. het verschil in volume zit vrijwel enkel in de lengte en je praat over 7cm. Maar die lengte wil je juist voor moderne videokaarten.

Als FD nu de kast zou uitbrengen die jij omschrijft dan wordt dat vrijwel een lian li A3 clone

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 10 juli 2025 11:51]

De Lian Li A3 is met zijn 26L niet echt een SFF te noemen

Ik denk dat veel SFF enthousiastelingen een North SFF zouden willen kopen. Op Reddit komt de vraag vaak langs en mensen gaan zo ver dat ze zelf houten frontjes maken voor bestaande SFF kasten. Het lijkt dan (een beetje) op een North ... maar ja, men wil gewoon een echte North SFF onder de 20L.
Zoals verwacht van Fractal een strak design met aandacht voor praktische dingen. Dit lijkt mij een mooie aanvulling op hun portfolio; in hetzelfde straatje als de North, maar dan zonder hout.

Hopelijk net zulke goede performance als hun anders cases, dus even wachten op de video van Gamers Nexus.
Hele mooie strakke case. toch vind ik dat veel tower behuizingen tegenwoordig sterk op elkaar beginnen te lijken. Ze zijn vaak netjes afgewerkt en modern, maar daardoor voelt het allemaal wat eenvormig aan. De laatste jaren ligt de focus vooral op een clean look: strakke lijnen, glazen zijpanelen, standaard RGB-verlichting en een minimalistische uitstraling. Het ziet er strak uit, maar mist vaak karakter of iets uitgesproken unieks. Als je het vergelijkt met de periode van 2000 tot 2010, was er toen veel meer variatie en durf. Fabrikanten experimenteerden met vormen, kleuren, opvallende knoppen en aparte indelingen. Denk aan de oude modellen van merken zoals Cooler Master, Thermaltake of NZXT. Nu zie je vooral zwart of wit, mesh of glas, wat RGB-fans erin en klaar. Functioneel zijn ze zeker, maar echt onderscheidend niet meer. Hopelijk zien we in de toekomst weer wat meer creativiteit en eigenzinnige ontwerpen terugkomen, want een pc mag naar mijn mening er best weer wat spannender uitzien dan alleen ‘netjes’.

[Reactie gewijzigd door TheProst op 10 juli 2025 11:00]

Sorry, maar ik blijf dit er verschrikkelijk uit zien:
[img]https://preview.redd.it/does-anyone-know-where-i-can-find-pc-cases-from-the-2000s-v0-dxd6zkmofs4b1.jpg[/img]

[Reactie gewijzigd door M3m3nt0m0r1 op 10 juli 2025 10:52]

Ik kan foto niet zien maar denk dat je de rode case bedoelt? Nee, oke die ziet er niet super uit en misschien beetje te. Maar bedoel er meer mee dat alles zo generiek wordt. Wel vind ik de Cosair AIR 5400 echt gaaf. Puur doordat ze wat anders hebben gedaan dan de rest. Dus het hoeft ook niet puur design te zijn.

[Reactie gewijzigd door TheProst op 10 juli 2025 10:59]

Helemaal mee eens, wat een eenheidsworst, blegh! Vroeger hadden we de Cooler Master Wave Master en diverse andere funky cases. Oude Lian Li PCxx behuizingen waren ook geweldig.
Een NH-D15 past er net in.

Een nVidia 50xx kaart kan kantje boordje zijn indien je een radiator voorin zet.

"Aan de voorzijde zit bovenaan...."

Ik vraag me af wat "morderne airflow" betekent.
Fractal en de service en bouwkwaliteit dikke prima. Design overigens ook. Kleine details die de verschillen maken. Ik hou van zulke strakke kasten zonder fratsen. Dus ook deze vind ik mooi. Alleen als je er een hebt hoef je niet meer zo snel een nieuwe dat is dan weer het nadeel.
Tjah, of je heb wat minder geluk en dan is je fractal net na 2 jaar algeheel op :+
Ik vind het een mooie behuizing van Fractal en ze staan bekend om goede behuizingen. Ik gebruik sinds november 2020 de Fractal Design Define 7 met glazen zijpaneel in het wit uitvoering met een open dakje paneel. Hier zie ik ook dat bij deze nieuwe behuizing de bovenkant verwisselbaar is.

Bij mijn behuizing is er 2 panelen geleverd een dichte paneel en een open paneel.

[Reactie gewijzigd door Van der Berg op 10 juli 2025 11:12]

De reden waarom ik nooit bij deze case weg ben gegaan is eigenlijk puur en alleen de geluidsdemping. Ik heb dan ook de versie zonder raam. Bovenkant open, zodat er ruim voldoende gekoeld kan worden.

Nu zou ik het toch leuk vinden als er een versie kwam, premium uitgevoerd zoals een Torrent of North, maar dan zonder alle RGB en plexiglas zooi, maar met goede radiator support (420 boven, voor en 280 onder?) waar gewoon goede airflow te realiseren is, met goede geluidsafdichting aan de zijpanelen. Als er dan nog goede audio en USB-C opties op de juiste plekken zitten zou het helemaal mooi zijn.
Net de Norh gekocht, geen spijt van maar toch een beetje spijt. deze lijken me heel classy

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.