Dell introduceert 14 Premium- en 16 Premium-laptops als opvolgers voor XPS-serie

Dell kondigt twee nieuwe laptops aan: de 14 Premium en 16 Premium. Het gaat om de opvolgers van de XPS-serie, waar de fabrikant begin dit jaar mee stopte. Ze krijgen onder andere een nieuwere cpu, maar lijken verder sterk op hun XPS-tegenhangers.

De Dell 14 Premium en 16 Premium vervangen respectievelijk de XPS 14 en XPS 16; de fabrikant kondigde in januari aan dat die merknaam wordt geschrapt. De nieuwe laptops krijgen iets betere specs, waaronder een Intel Core Ultra 200H-cpu op basis van de Arrow Lake-architectuur. De voorgaande XPS-laptops hadden nog een Meteor Lake-chip.

De Dell 16 Premium wordt standaard geleverd met een Intel Arc-igpu, die dankzij de overstap naar Arrow Lake wel wat krachtiger is dan voorheen. Ditmaal kan de 16"-variant optioneel geleverd worden met een GeForce RTX 50-gpu van Nvidia, waar zijn voorganger nog gpu's uit de RTX 40-serie had. Bij release zou er een RTX 5060-variant komen. Later zouden laptops met Arc-igpu, RTX 5050 en RTX 5070 beschikbaar komen. Die laatste moet ook Thunderbolt 5 ondersteunen, schrijft The Verge.

Bij de Dell 14 Premium is dit overigens niet het geval: ook deze laptop wordt nog steeds standaard uitgerust met een Intel Arc-igpu, het apparaat kan hooguit geüpgraded worden met een RTX 4050. De laptop ondersteunt in die uitvoering ook alleen Thunderbolt 4. De 14"-variant krijgt ditmaal wel Wi-Fi 7, net als de duurdere 16 Premium en de XPS 16 van vorig jaar.

De laptops krijgen verder een licht gewijzigd ontwerp; het Dell-logo op de behuizing is bijvoorbeeld niet meer omcirkeld. Verder lijken de nieuwe Dell Premium-laptops sterk op hun XPS-voorgangers. De schermen, aansluitingen, accu's en opslagopties zijn allemaal hetzelfde gebleven.

De Dell 14 Premium staat inmiddels op de Nederlandse website, met een adviesprijs vanaf 1799 euro. De 16 Premium is hier nog niet beschikbaar. De 16"-variant met RTX 5060 kost in de Verenigde Staten overigens 2700 dollar; de prijs voor het instapmodel met Arc-igpu wordt niet vermeld.

Dell 14 Premium en 16 PremiumDell 14 Premium en 16 PremiumDell 14 Premium en 16 PremiumDell 14 Premium en 16 Premium

De Dell 14 Premium (links) en 16 Premium. Bron: Dell

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

26-06-2025 • 19:48

62

Reacties (62)

62
61
33
1
0
19
Wijzig sortering
Nog steeds de touch knoppen? hier mogen ze wel een Apple doen en stilzwijgend opdoeken. (Persoonlijke mening).

“Toetsenrij met aanraakfuncties

Schakel eenvoudig tussen media- en functietoetsen en breng alleen de pictogrammen naar voren die u wilt.”

Verder zijn het prima devices.
Ik weet niet wat de ontwerpers van deze laptops hebben gedacht, maar ze moesten toch ool gewoon in een dronken en lollige bui zijn toen ze verzonnen om ook het trackpad te verstoppen in de behuizing waar je handpalmen op rusten? Je moet maar raden waar het trackpad begint en eindigt, want dat is dus niet het gehele oppervlak onder het toetsenbord.

Dat en die tiptoetsen, die ook nog onzichtbaar worden als je een paar seconden niets typt omdat de verlichting dan uitschakelt 8)7 8)7. Echt heel bijzonder
Ik was ook sceptisch over dat trackpad, maar in de praktijk werkt het eigenlijk prima op mijn werklaptop. Palm rejection werkt goed en de locatie van het trackpad is zo dat ik mijn vingers eigenlijk nooit onbedoeld buiten het gevoelige gebied plaats.

De touchtoetsen en het gebrek aan aansluitingen naast USB-C zijn wel irritant.
Als het werkt dan werkt het
Nog steeds de touch knoppen? hier mogen ze wel een Apple doen en stilzwijgend opdoeken. (Persoonlijke mening).
Ja helemaal mee eens, echt verschrikkelijk! Ik en mijn 2 directe collega's hebben de XPS16 en we vinden het allemaal een reden om geen dell meer te nemen. Nu 1,5 jaar later kunnen we er nog steeds niet aan wennen en hebben we allemaal een keyboard mee in de tas als we ergens naar toe moeten. Alle reviews zijn er ook negatief over dus bijzonder dat het er weer in zit.
Idd, heb een XPS ARM en top ding maar die capacitieve toetsen rij...!
Die gekkigheid met aanraaktoetsen begint nu blijkbaar overal door te sluipen, eerst in het interieur van nieuwe wagens en nu ook de laptops. Dit terwijl er al jaar en dag wordt geklaagd dat aanraaktoetsen niet lekker werken, eigenlijk nooit en nergens. Ik had 20 jaar geleden al een wekkerradio waarbij de snooze ook een aanraak toets was en vond het toen al helemaal niets, ding werkte voor geen meter.
Ivm touch knoppen, groot gelijk!!

Inderdaad anders prima toestellen.
Als ze die boven de f knoppen hadden geplaatst, was er niets aan de hand. In heb en oude mac gekregen en zie er toegevoegde waarde in, alleen moeten die f toetsen wel gewoon knoppen blijven. Butterfly keyboard typt ok lekker. Jammer dat ze dat niet gewoon goed uitgerold kregen
Ik heb momenteel een Dell XPS 15 9500, privé, in gebruik en ik moet zeggen dat deze mij erg tegenvalt nadat ik daarvoor een MacBook Pro 2019 had. Voornamelijk heeft dat te maken met ghost clicks van mijn touchpad. Deze reageert namelijk als ik de behuizing rondom het touchpad aanraak.

Daarnaast valt de afwerking mij tegen. Eén keer gevallen en de volledig onderkant moeten vervangen. Luidsprekers zijn oké, maar toch wel een aantal stappen slechter dan mijn vorige MacBook. Ik verwacht niet snel te kiezen voor een nieuwe Dell XPS/Premium mede dankzij mijn ervaringen.

Mocht iemand nog tips hebben voor een 15” laptop met goed geluid en de mogelijkheid voor twee ssd’s, dan hoor ik dat graag.

[Reactie gewijzigd door SjaakDeBeer op 26 juni 2025 20:14]

Ik doe al jaren met XPS'en van Dell en ik vind het tot de laatste twee modellen prima laptops, maar de MacBook prijs die ze er voor vragen maken ze niet waar - specifiek in de behuizing ja.. Sinds dat die rare touchbar er op zit (wat deze modellen ook weer hebben) echt elke maand problemen gehad met de hardware. Verschillende monteurs die steeds kwamen om het te fixen beaamden ook dat ze niet blij waren met die design-hardware keuzes waar alles zo dicht op elkaar gepropt zit dat er niet eens meer ruimte is voor fysieke knoppen in de bovenste rand van je toetsenbord om maar niet te spreken van de touchpad.

Inmiddels ben ik weer terug bij een ouder model XPS (9500) en die houdt het gelukkig nog prima uit.
Ja, die serie is een ramp met het touchpad. Die heb ik ook gehad. Nieuwe versies zijn top.

Alleen als je eenmaal een Macbook gewend bent met het touchpad dan is dat gewoon de Rolls Royce onder de touchpads. Die kan niemand evenaren, zelfde geldt voor de unibody.

[Reactie gewijzigd door Redondo1982 op 26 juni 2025 20:48]

Dell XPS15 7590 uit 2020 hier in max spec (i9, 4k OLED). Schermscharnier is wat vast komen te zitten waardoor scherm als het ware uit de topcase is gescheurd. Redelijk kunnen verhelpen met knip- en plakwerk. Ook al een paar keer de speakers moeten vervangen (en nog steeds niet goed) en daarmaast de track pad en de laadconnector. Van de i9 de turbo maar uitgezet, want alleen maar geblaas. Hiervoor een MacBook Pro 2012 waarop ik Win10 draaide. Meest stabiele Windows machine ooit. Ook wel wat issues mee gehad, maar nooit 'belemmerende'. Net een MBP M4 Pro 16" besteld. Geen Windows dit keer, dus best spannend, maar die Dell is mij ontzettend tegengevallen na positieve ervaringen met een XPS13 daarvoor en slechte ervaringen met een XPS15 daar weer voor. Van mijn vriendin een XPS13 9315 al twee keer moeten wegsturen voor een nieuw scherm. Beide keren garantie, maar dat is geen reclame.....

[Reactie gewijzigd door knokki op 26 juni 2025 21:24]

De quality-assurance is bij Dell om te huilen, om nog maar niet te spreken over brakke drivers.

Ik heb jaren een Dell gehad, zowel privé en zakelijk, maar ik kan het niemand aanraden. Liever een Lenovo of, als je werk het toestaat, een Macbook.
Ik gebruik een Lenovo Thinkpad P1, maar de batterijduur is wel om te huilen. Eigenlijk zou ik gewoon als ik jou was opnieuw een macbook kopen, tenzij je niet anders kan en windows moet draaien als OS

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 26 juni 2025 20:36]

ligt niet altijd aan je OS, welke CPU zit er in....
Er is niets dat qua kwaliteit behuizing, trackpad en speakers vergelijkbaar is met de Macbook pro helaas. Uiteindelijk kom je altijd weer terug bij Apple mits je software requirements en budget het toelaten.
Zonde dat er geen AMD CPU opties is bijgekomen.
Bij Dell blijft AMD beperkt tot de budgetreeks. Je gaat bijna denken dat er onder de tafel een zakje geld wordt uitgewisseld
In het verleden is dat zeker zo geweest is ook bewezen met uitgelekte documenten. Dat was toen de rede dat Dell geen amd cpu's in laptops, desktops of servers had ten tijde van de K7 architectuur. Intel betaalde geld voor exclusiviteit.
Is vandaag de dag nog altijd van toepassing, echter onder de noemer van R&D sponsering. Hoeveel wil je als leverancier geven voor een design lijn zodat jouw CPU erinkomt. HPE is daar mee begonnen. En je zit nog steeds met old school thinking, niet wat is het beste product, maar welk merk zal er het best verkopen en waar heb ik het meeste winst bij.
Dat is een publiek geheim. Er zijn in het verleden al zoveel boetes uitgedeeld voor dat soort deals.
Nee hoor, AMD is gewoon aanwezig, wij hebben sinds kort op de zaak Dell 14 Pro Plus laptops en daar zit gewoon een Ryzen 7 AI Pro 350 in.

Wij hadden testmodellen besteld, 1 Core Ultra 5 en 7 en een ryzen 5 en 7. Veel verschillende benchmarks tegenaan gegooid en de conclusie was als je naar de 5 kijkt, was Intel beter, maar bij de 7 was AMD duidelijk de betere keuze, deels ook doordat het prijsverschil tussen de intel 5 en 7 variant best flink was en het enige wat je daarvoor kreeg was 16GB ram en 300Mhz boostclock, want de core 5 ultra en de core 7 ultra waren identiek qua cores, alleen de 7 boost wat hoger dan de 5.

Bij AMD konden we kiezen voor Ryzen 5 en Ryzen 7 met of 16GB of 32GB en de iGPU kan je de hoeveelheid ram voor instellen via de adrenaline drivers.

We wachten nu nog op de workstation versie maar als het goed is zou Dell ook met de AI Pro MAX cpu line-up moeten komen had ik begrepen.

[Reactie gewijzigd door Pim0377 op 26 juni 2025 20:29]

Er zijn ook nog legitieme redenen om voor Intel te gaan:
- Intel levert 6x zoveel CPUs en zal qua leveringszekerheid van specifieke modellen wat safer zijn
- bedrijven zitten helemaal niet te wachten op dingen 'anders' doen en kiezen voor wat ze al hebben
- Dell laptops voor de zakelijke markt hebben een hele suite voor remote management op basis van Intel vPro. Hoewel AMD daar een alternatief voor heeft kan het een hele klus zijn om al die software daar voor aan te passen. Dat moet wel terugverdiend kunnen worden wat lastig is als bedrijven relatief weinig AMD kopen dus zit je met een kip/ei probleem.
Zijn dit niet belachelijk hoge prijzen?
Wat had je dan normaal gevonden?

Nog geen ervaring met deze serie, maar dit zijn 'premium' laptops met een bovengemiddeld goed scherm, Thunderbolt, 20 uur accuduur en een compact, enigszins MacBook achtig design. Daarnaast is de (zakelijke) support goed op orde en gaat er doorgaans nog wel wat af van de adviesprijs.
En toch, als ik de prijs vergelijk die wij als bedrijf betalen voor een Dell laptop en wat datzelfde model kost op hun website wanneer ik hem particulier zou aankopen, dan is dat geen klein verschil. En dan maken ze nog winst op die dingen.

En de zakelijke support? Daar mag je nog eens extra voor bovenop betalen, anders is het ook maar 2 jaar carry-in, net zoals bij de goedkope modellen.
Maar als particulier koop je 'hoop' ik geen Dell Premium Ultra Pro Plus, dan kijk je een deurtje verder en dan kom je erachter dat het beter, sneller goedkoper kan.
Noem eens een voorbeeld?
bovengemiddeld goed scherm
Een 1080p-ish scherm voor €1800 zou ik niet bovengemiddeld goed noemen, voor tekst lezen (wat waarschijnlijk veel gaat gebeuren op dit soort laptops) is een hogere resolutie echt heel erg fijn. Wel goed dat hij 500nits en 30-120hz vrr heeft.
500 nits goed? Dat is echt veel te weinig. Mijn laptopscherm haalt 800 nits en dat is nu in de zomer buiten op balkon in de schaduw maar net voldoende. Voor een nieuwe laptop zou ik op minstens 1000 nits mikken. Dat is een stuk belangrijker dan die resolutie van 1080p wat in ieder geval op mijn oled scherm prima leesbare tekst produceert op 15,6 inch.
800 nits is natuurlijk beter, maar ik doelde eigenlijk op dat het gelukkig geen 250 nits scherm is (en ja die zie je soms nog op laptops van €1000+). 500 nits is voor mij nog best prima te gebruiken in de schaduw op een zonnige dag, in ieder geval met een mat scherm. (Deze Dell schermen zien er alleen niet heel erg mat uit op de renders.)
800 nits ? Schrijft er dan wel bij welke laptop.

En 1000 nits ? Misschien alleen Apple of zo , want meer dan 500 nits schermen op een laptop zijn erg moeilijk te vinden.
Je kan ze ook laten uitrusten met een 4K OLED als optie. Maar dat is inderdaad niet standaard…
Bovengemiddeld valt wel mee. Een MacBook Pro heeft een hogere resolutie (3024 x 1964 ipv 2560x1440) en flink hogere helderheid (1000 tot 1600 nits ipv 500 nits).
Een xps 13 is 1399. Toch aardig verschil.
Als je ziet dat die dingen zo vaak stuk gaan dat ze zelfs de naam geschrapt hebben omdat mensen nooit meer een XPS willen was dat kennelijk toch iets te goedkoop…
Vind ik wel.

Als jij kijkt ook wat upgrades kosten:

SSD van 512GB -> 4TB: 500€
geheugen van 16GB->32GB: 100€
GPU van iGPU naar RTX 4050: 450€
standaard scherm -> OLED touch screen: 200€

Krijg ik een licht Apple gevoel... 1800 +500+100+450+200=3050€ als je hem met max hardware besteld... en dan heb niet eens een win11 pro licentie en de goedkopere CPU (duurdere kan niet icm de discrete videokaart)...

[Reactie gewijzigd door DennisD1973 op 26 juni 2025 20:14]

Het is duur, maar niet zo erg als Apple. Cupertino vraagt gerust €500 per TB aan opslag en €250 per 8GB aan ram. Apples upgrades zijn dus 4x zo duur.
Ik weet niet of het nog steeds zo is bij deze nieuwe reeks, maar bij de XPS kon je m zelf open schroeven en SSD en geheugen upgraden.
Voor deze productlijn is het normaal. Deze modellen zijn gericht op de zakelijke markt en ze concurreren min of meer met macbooks. Ik heb dit soort laptops jarenlang gehad en de prijs zat toen al tussen de 1200 en 1700 euro voor een 13 inch model. Nu heb ik een shibby inspiron oid maar ook die kostte 1500 euro. Voor consumenten is Dell weinig aantrekkelijk.
Wacht tot je de Belgische prijzen ziet.

Exact dezelfde configuratie (inclusief QWERTY-klavier) kost in Nederland €1.799,02 inclusief btw, en in België €2149,01 inclusief btw.

Dát is pas belachelijk.
Ik zie het na en je hebt gelijk , hoe is dat mogelijk ?
Wacht wel 4 jaar en koop ze refurbished. Dan werken ze ook geheid perfect op linux. Plus je kunt de beveiligings opties uitzoeken voor weinig.

Los daarvan vind de specs van deze Dell meer premium voor minder geld:

https://www.dell.com/nl-nl/shop/dell-laptops/dell-16-plus-laptop/spd/dell-db16250-laptop/cndb1625008#customization-anchor

32GB geheugen en een Intel® Core™ Ultra 9 288V (48 TOPS NPU, 8 cores, tot 5,1 GHz) CPU en ook een intel wifi7 kaart.

Bovendien heeft deze CPU veel meer beveiligings voorzieningen dan die zogenaamde premium laptop.

https://www.intel.com/content/www/us/en/products/sku/240961/intel-core-ultra-9-processor-288v-12m-cache-up-to-5-10-ghz/specifications.html

Zakelijk gezien is het ook handig om naast security op de centjes te letten.

[Reactie gewijzigd door fuzzyIon op 26 juni 2025 21:01]

16 plus heeft touchpad oppervlak van mylar, na een paar maanden is de slijtage te zien en te voelen.
Premium klinkt wel echt heel goedkoop
Ja, gek is dat toch. Vroeger zou dit echt super klinken, maar nu door de Pro (Max) ed termen is het echt een afgezwakte term geworden.
Ha, ik dacht bij de titel even dat ze 14 en 16 nieuwe laptops. Maar het zijn dus de 14- en de 16 premium 😅
Jammer dat er geen 17" model meer is, wat mij betreft een heerlijk formaat voor werken met MS Office apps ;(
Inderdaad , ze zijn gestopt met 17 inch , schande.


Ik heb de XPS 9720 , net als je dacht het kan niet slechter komen ze met deze versies uit.

Inclusief die "Studio quality tuning met Waves MaxxAudio® Pro en Waves Nx® 3D-audio." ROMMEL.

En voor degene die de 20 uur batterij geloven , zullen ook teleurgesteld worden.
Benieuwd of deze reeks ook nog gebruik maakt van een capacitief touchpad (of waren ze daar al mee gestopt?).

Hier momenteel een XPS 13 Plus in gebruik en het touchpad is echt een nachtmerrie, blijft softwarematig soms gewoon hangen in een dubbelklik en dan kun je er niks meer mee..
brrrrrrrr touch knoppen. Alleen daarom al zou ik het niet willen als software developer. F5, F12, F10 en F11 zijn heilig voor mij.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.