Belgische virtuele telecomprovider yoin ondersteunt 5G en e-sim

De Belgische virtuele telecomprovider yoin, voorheen bekend onder de naam Youfone, ondersteunt voortaan 5G en e-sim. Voor toegang tot 5G moeten klanten 1 euro per maand bijbetalen.

Klanten krijgen op het 5G-netwerk 'snelheden tot 250Mbit/s', schrijft yoin. Dat is lager dan de beloofde 1Gbit/s-maximumsnelheid bij Proximus. Yoin maakt gebruik van het netwerk van die provider. Volgens de virtuele telecomoperator kunnen klanten bij het 5G-abonnement gemiddeld een downloadsnelheid van 136,8Mbit/s en een uploadsnelheid van 28,5Mbit/s verwachten, terwijl het bij 4G gaat om 75Mbit/s-download en 26,3Mbit/s-upload.

Daarnaast kunnen klanten voortaan kiezen voor een e-simabonnement. Bestaande klanten kunnen voor een meerprijs van 5 euro een virtuele simkaart aanvragen. Die is dan nog niet meteen bruikbaar; yoin stuurt een e-sim naar klanten met daarop een QR-code, die ze moeten scannen om hun kaart te activeren.

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

02-02-2025 • 09:51

73

Submitter: tabletmen

Reacties (73)

73
73
26
1
0
37
Wijzig sortering
Als ik een bestelling als nieuwe klant probeer door te voeren (niet uiteindelijk geplaatst) lijkt de esim gratis te zijn. Het lijkt er op dat de prijs van 5 euro voor de esim enkel voor bestaande klanten is en niet voor nieuwe?
https://i.imgur.com/0nTeb8Y.png

EDIT: het staat ook duidelijk in het artikel dat de 5 euro voor bestaande klanten is. Echter las ik het ook alsof dit voor nieuwe klanten was, wat dus niet het geval is, een nieuwe simkaart fysiek of esim is dus altijd gratis.

[Reactie gewijzigd door 33Fraise33 op 2 februari 2025 10:48]

Ik vind het vreemd voor mensen te laten bijbetalen voor 5G toegang (die bovendien gelimiteerd is)
Want uiteindelijk is het voor de provider veel interesanter dat mensen op 5G zitten (die veel meer telefoons per antenne aankan)

Hetzelfde voor esim, voor de provider is dit veel goedkoper dan al die simkaarten, postbrieven, problemen,etc te moeten behandelen als bedrijf. Alles is gewoon virtueel.

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 3 februari 2025 16:15]

Jij kijkt er naar vanuit een technisch perspectief. Marketeers kijken naar wat je kunt vermarkten. 5G klinkt beter/sneller en heeft daarmee een marketing waarde. Je kunt dat verkopen. Zelfde met een eSIM
Er is uiteraard nu wel vraag naar van de klant, nu dat dual sim in gsm's niet meer twee fysieke kaartjes meer kunnen zijn. Als je een werk simkaart hebt , dan moet je privé sim kaart wel esim zijn of je kan ze niet meer samen op één toestel gebruiken. En dan is er ook de opkomst van IOT zoals smartwatches dat enkel esim aanvaarden. In die zin zijn consument gedwongen om een esim te nemen als ze in die vorige beschreven situaties zitten.
Dat esim snap ik niet. Waarom moet je daar extra voor betalen? Er hoeft geen fysiek kaartje opgestuurd te worden, dat alleen al kost al 5 euro. Je zou zeggen dat een esim goedkoper is dan een normale sim. En waarom is die esim niet meteen te gebruiken? Of gaan ze een fysieke qr code sturen...
Helemaal onderaan staat: "yoin stuurt een e-sim naar klanten met daarop een QR-code, die ze moeten scannen om hun kaart te activeren." dus ja ze sturen een qr op die je moet scannen met je foon om te activeren.
En dat kan volledig digitaal. Je moet die niet op papier sturen. Maar voor een prijsvechter snap ik het wel. Een eSIM vereist bijkomende systemen en mogelijks rekent Proximus ook nog eens een activatiekost aan. Dat reken je gewoon door aan de klant.
Maar dan nog zegt het niet veel. Met een pinpas (bankkaart) betaal je toch ook niet extra, ondanks dat je als winkel bijkomende systemen nodig hebt? Ik heb het hier in Nederland zelden meegemaakt dat er pinkosten worden berekend en in België nog nooit.
Handelaar betaald de kosten en in het verleden was het zelfs zo dat betalingen onder de 5€ gewoon niet werden gedaan omdat de kost dan te groot is voor de handelaar.
Damic, hij bedoelde 3 posts hierboven de qr code fysisch sturen, dat word niet gedaan, dus heb je de postbedeling niet, je hebt ook geen branding van simkaarten , of alle problemen die bestaan bij fysieke sims.
Als providers is esim gewoon veel gemakelijker en sneller.
Jarenlang, in elk geval de eerste 10-15 jaar dat het bestond, weigerde veel winkels kleine bedragen te pinnen omdat de verhouding transactiekosten/prijs veel te hoog was. 19 tot 21 cent per transactie is nogal wat als je een broodje en drinken voor een een gulden verkoopt.
It is not if the customer leaves the product on the counter and walks away.
Oh ja, dat deed ik wel hoor. Ik ging echt niet voor 50 euro uitgeven voor de transactie gratis te maken. Dan ging ik gewoon naar een andere broodjeszaak.
Die zelfde winkeliers rekenden net zo lief tegelijk selectieve onkosten door via algemene prijsverhogingen. Dit soort selectief extra kosten in rekening brengen gaat meestal om hopen meer winst te maken doornde schijn te wekken dat handeling waarvoor ze extra kosten expliciet doorberekeken bijzonder zijn vergeleken met andere kosten. Zolang die ondernemers niet aantonen waar de kosten werkelijk in zitten is het opvallend kosten rekenen voor pinbetalingen of esim meer van hetzelfde winstbejag.
In België is er wetgeving die verbiedt om extra aan te rekenen. Af en toe zie je nog wel eens een nachtwinkel die ergens een handgeschreven briefje heeft hangen "bancontact + 0.30 euro" ofzoiets, maar dat mag dus (eigenlijk) niet.

Uiteraard zit de kost van zo'n betaling gewoon bij in de prijs van de producten verwerkt. En dan heb je mensen die zeggen "ik betaal altijd cash, dus eigenlijk is het niet eerlijk dat ik daar voor moet bijbetalen".

Uiteindelijk betaal je ook niet extra om met cash te betalen, en daar zijn ook kosten aan verbonden - de handelaar moet voldoende wisselgeld hebben, de ontvangen bedragen veilig bewaren en vervoeren naar een bank, of - bij de grotere handelaars - moet dat geld opgehaald worden door beveiligd geldtransport.

Verder rekenen banken ook geld aan voor dat wisselgeld, of om, zeg maar, klein geld te sorteren en tellen (muntjes van 1,2, 5 cent zijn gewoon duurder om te verwerken dan wat ze waard zijn).

Om dan nog maar te zwijgen over diefstal door personeel. Een pasbetaling kan een medewerker niet stelen, maar cash geld wel.

In België zijn kleine (Bancontact) transacties (onder 5 euro) vaak ook gratis voor handelaars. Hangt beetje van je contract af, maar de eerste x transacties onder 5 euro worden je niet aangerekend. Daarna is het vaak volumegebaseerd een vaste kost per transactie. Hier bijvoorbeeld de tarieven van CCV.
Ja dat kan als ze dat goed integreren maar zou wel eens kunnen dat het via paarse mus moet gaan die dan de brieven opstuurt.
Ik heb enkele e-sims van Base prepaid. Eerst had ik gewone simkaarten, via de app kan je die omzetten naar esim. Dan mailen ze je een qr code . Kost helemaal niets het omzetten. Zelf niet met een prepaid kaart.
Maar dat kost toch geen 5 euro? Een QR-code printen met wat instructies erbij, zeker op grotere schaal (ik neem aan dat ze geen 3 klanten hebben), kost niet veel en per post versturen kost voor bedrijven ook niet veel (als het nu nog een pakje was, was het een ander verhaal geweest).
Alles wat je doet moet geld opbrengen ;)
Een brief versturen in BE kost via een frankeermachine in non-prior (levering binnen de 4-5 dagen) 1,3 EUR / brief (Bron: https://www.bpost.be/site...ing_2025_MAFF-VENDORS.pdf)
Priorverzending (next day) is 2,21 EUR.
Kaartjes drukken, administratie, helpdesk ("hoe moet dit nu weer?"), licenties aan proximus etc ... kosten ook geld.
Dus 5 EUR is niet zo veel en vermoedelijk kostendekkend.
Bij andere providers gaat dat volledig automatisch via hun website of app en is de esim meteen bruikbaar. Zelfs op kantoor (met directe toegang tot Proximus) is het maar enkele kliks. Met MDM en een Radius-server kan je zelfs bv. laptops volautomatisch van 5G voorzien.

Van een prijsvechter die elke euro omdraait verwacht ik dat ze dit automatiseren 🤷‍♂️
Automatisatie kost ook geld :-)
Maar klopt dat het niet met de post moet opgestuurd worden, misschien was dat de snelste oplossing en komt er wel een betere online versie later.
Why does it have to be printed and sent by post? Why not as part of a .pdf and sent by email?
Why do you ask me? I don’t work for this cellular company, lol.
Not asking you as if you are a company member. As questioning the "logic" of using paper. How does the recipient zoom in/out or select a URL on paper and get it to appear on-screen/wall/ceiling. ICO in UK recommends two emails; the 1st with an encrypted document attached; and the second with the password/PIN number.
Maybe because of security (just guessing)? They might have an existing process where the sim is sent via mail (post) and the activation+pin code via e-mail? That way they use 2 different medium which makes it harder for anyone to intercept and abuse.
Maybe they didn't work out a full digital process which is also secure yet, and used the existing proces to start with the e-sim? So the SIM-card (or QR) is sent out via mail, the code via e-mail?
Waarom zouden ze dat(qr code voor esim) nu per brief opsturen? Dat maaakt toch geen steek en is toch niet veilig?

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 3 februari 2025 16:19]

dit lijkt me juist het business model van een budgetmerk:
het basis tarief is laag, en voor extra zaken is er een meerkost.

een ander business model is het aanbieden van een basispakket met een wat hoger tarief, waarbij allerlei extra zaken "gratis" zijn inbegrepen.

allebei is mogelijk. Er is geen goed of fout.
"Budget brand" or not, it is better than Giffgaff in UK. They "business model" is sell connections, collect subscriptions. QR codes result in devices "piggy-backing" onto existing connections=no extra income stream. I want QR codes for 7 connections on my Pixel watch. Why bother with the Pixel watch if I have to continue carrying one, more, cellphones?
Hier ben ik mee eens
Een eSIM is ook goedkoper voor de operator. Maar dat betekent niet dat het ook goedkoper is voor de klant. Als ze denken dat ze eSIM kunnen verkopen tegen een meerprijs omdat het bijvoorbeeld zorgt voor een snellere aansluiting (sneller online zijn) dan heeft dat toegevoegde waarde voor de consument. En dus kun je daar een prijs aan hangen.
Ik denk dat ik niet de enige ben dat verschiet waarom een virtuele e-SIM nu duurder moet zijn dan een fysieke variant.
Akkoord het is een investering om e-SIM mogelijk te maken, maar is dit finaal niet kostenbesparend omdat je geen fysieke brieven / SIM moet sturen? Lijkt me dan vreemd dat ze dit nu gaan "afstraffen" door een €5 voor te vragen.
Het is ook geldklopperij. Ze creëren een bezuiniging, en daar vragen ze nog geld voor ook. Ze hebben de kosten voor een simkaart niet meer, en de kosten voor het verzenden daarvan. Ongetwijfeld is hier ook minimaal 1 persoon mee bezig, dat ook gewoon betaald moet worden.

E-sim is eenmalig een integratie inbouwen, de rest gaat vanzelf.
Als hier slechts 1 persoon mee bezig zou zijn, dan verdient die een dikke opslag én zou het bedrijf dom bezig zijn om zo een spof the hebben. Typisch heb je meteen verschillende specialismes nodig. Mogelijk hebben ze die zelf niet en huren die (duur) in. De intiële kost om e-sim te introduceren kan best hoog liggen. Als het meer BAU wordt, zal die drastisch droppen en zul je zien dat het gratis aangeboden wordt.

Verder kan het ook zijn dat ze geen stormloop aankunnen en dus initieel een kost plaatsen voor bestaande klanten. Eerst nieuwe klanten aantrekken en dan druppelsgewijs ook bestaande klanten bedienen. Zou best kunnen dat als je over een tijdje de klantendienst belt, ze dit gratis voor je kunnen aanvragen.
Het is geen wiel dat opnieuw uitgevonden hoeft te worden. Het is het integreren van een API van de provider waar ze aan gekoppeld zitten. Sterker nog; ik durf te wedden dat ze niet eens hun eigen software gebruiken, dus dat het max een paar vinkjes en wat contractueel gebrabbel zal wezen.
Met nieuwe technologie kun je meer geld vragen, totdat het de standaard wordt. Ongeacht of het goedkoper is.
Jij noemt esim Nieuw?

Ik gebruik het al 4 jaar.
Laten we zeggen dat het een relatief nieuwe ontwikkeling is.
For suckers to give money for "nothing". A con/scam
Het netwerk kan tot 1 gigabit/seconde minimaal aan. Aangezien Proximus die snelheid kan leveren. Maar een geknepen snelheid tot 250 megabit/seconde komt uiteindelijk op maar 136,8 megabit/seconde.

Lijkt er dan op alsof het snelheidsprofiel van je 5G verbinding op maximaal 250 megabit/seconde wordt ingesteld, in plaats van het maximale en pas bij de zendmast knijpen op die 250 megabit/seconde.

Of valt de gemiddelde snelheid bij Proximus ook zo relatief laag uit?
Waarschijnlijk komt dit omdat het budget/ dochter provider is, in Nederland is dit precies hetzelfde.

Simyo downloaden doe je maximaal met 300 Mbps, uploaden met maximaal 150 Mbps

https://www.simyo.nl/klantenservice/netwerk/5g

Terwijl kpn zelf download 600 Mbit/s upload 200 Mbit/s, de maximale snelheden zijn.

https://community.kpn.com...ermeld-op-contract-609464

Ik denk als ze sneller willen aanbieden, dat zij meer moeten betalen aan de provider waar zij gebruik van maken.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 2 februari 2025 10:53]

How does any Person prove either?
Omdat enkel het duurste Proximus abo 1Gbit krijgt. Al de rest is gelimiteerd tot 200Mbit over 5G.

https://www.proximus.be/nl/gsm-abonnement

Dan vind ik dat zeuren om 1 euro voor 5G volledig onterecht. Je betaalt 3x zoveel bij Proximus als je 1Gbit wilt.

[Reactie gewijzigd door keejoz op 2 februari 2025 20:21]

Dat word niet gedaan ter hoogte van de antennes, want die zijn gedeeld met Orange.
De data komt toe in het datacenter en daar word een limiet geplaatst. Maar eerlijk gezegd 250mbit is al mega hoog voor een gsm en zelf voor een vaste verbinding.
Ik ben klant bij Yoin sinds 06/2024 en dat is so far met gemengde gevoelens maar toch eerder positief.
Voor Yoin ben ik klant geweest bij Mobile Vikings voor meerdere jaren.
De reden dat ik overgestapt ben was simpel, mijn data bij MV begon nipt te worden en Yoin was €1 goedkoper voor dubbel zoveel data.

+ De overstap van MV naar Yoin verliep uiterst vlot met nummerbehoud
+ de klantendienst reageert relatief vlot (binnen de twee werkdagen via mail, soms zelfs heel snel zoals binnen de 2 uur) bij problemen
+ De Yoin-club (kortingen bij winkels) is beter en levert meer op dan Viking-punten in mijn ogen, en als ik eens iets kocht dat veel punten opleverde liep dit 'toevallig' altijd mis en moest ik er nog voor liggen mailen. Bij Yoin-club koop je gewoon direct bonnen met korting (bv. Bol.com bon van €25 betaal je €24)
+ Behalve één storting (zie hieronder) door een onderhoud bij Proximus heb ik altijd al een uitstekende verbinding mogen ervaren
- ik werd niet verwittigd van een onderhoud aan de mast op mijn vaste werklocatie, mijn collega bij Proximus kreeg wel een SMS de dag ervoor en na contact wisten ze duidelijk nog steeds niet dat er een onderhoud gaande was, ze vroegen aan mij zelfs om te laten weten of het opgelost was of niet. Ze konden deze info nochtans gewoon opvragen bij Proximus.
- ik activeerde de 5G-optie via aanpassing abo, dit lijkt pas volgende maand bij vernieuwing in te gaan. Er staat een toggle op hun site om 'direct' te activeren, maar deze geeft een foutmelding. De website werkt in het algemeen ook wel traag.
- De app zit slecht in elkaar en is erg beperkt, linkt je soms door naar Safari vanuit de app wat ergerlijk is. Via de website op PC krijg je wel de nodige info en opties om zaken in te kijken en aan te passen (maar zoals hierboven beschreven werkt het dus niet allemaal perfect)

Ik hoop oprecht dat Yoin klanten blijft aantrekken, dat ze nog wel wat puntjes kunnen aanpakken want in feite krijg je voor een erg scherpe prijs toch een goede basisservice. De klantendienst communiceert snel genoeg en ook duidelijk. Een beetje het gevoel dat Mobile Vikings me gaf voor de overname van DPG Media.

Het feit dat ze €5 vragen voor de e-sim toont ook een beetje hun pijnpunt, It-technisch schort daar echt nog één en ander. Maar ze hebben wel een zeker gun-factor in mijn ogen, ze zullen hopelijk de nodige lessen trekken en dan ben ik zeker dat ze een merk kunnen worden zoals Mobile Vikings dat is geworden doorheen de jaren.

Zelf interesse om Yoin-klant te worden? Met mijn 'vriendenlink' kunnen 5 mensen korting scoren, en ikzelf natuurlijk ook (elk €10 korting, jij op jouw eerste factuur en ik op mijn eerstvolgende factuur): https://www.yoin.be/vriendendeals/?v=70M-bm6EZGyeCrKpNv
Ik ben al Yoin (vroeger Youfone) klant sinds 2022 en kan me redelijk vinden in deze 'samenvatting'.
1 van de dingen die ik mis :
Promo's (of limiet-/prijs aanpassingen) gelden ook steeds voor bestaande klanten, en je kan steeds simpel overgaan naar een ander abonnement. Sinds 2022 ben ik pijnloos overgegaan van 10 euro voor 6GB naar, 8 euro voor 25GB. En heb daar zelf geen helpdesk voor aan de lijn moeten hebben.

Vanwege bundel deal is mijn vrouw even overgeschakeld naar Base/Telenet maar vanwege vele connectieproblemen terug overgeschakeld naar Yoin.

De eenmalige 5 euro voor eSim past in hun prijsmodel denk ik (you pay for what you use) en zal wss voor hun kostendekkend werken (geen idee welke kosten er achter liggen, maar het is ook maar 5 euro)

[Reactie gewijzigd door xmen op 3 februari 2025 10:54]

Kan je bij yoin een out-of-bundle limiet instellen zoals bij mobilevikings, proximus, telenet, base,etc?
Bij heytelecom hebben ze die functie weggenomen om zo meer mensen te laten betalen buiten bundel, en bij yoin vind ik het niet terug dat zoeiets bestaat. Maar het is wel een goede strategie om extra geld in het laadje te laten vallen.
Jawel, dat kan, tegen een meerprijs van €0,50 per maand. Ik heb bij men overstap getwijfeld tussen Yoin en Hey! omdat Hey! nog meer data gaf maar ik kreeg nauwelijks reactie via hun messenger op een vraag rond nummerbehoud en had ergens ook heel slechte recenties gelezen (ik dacht Trustpilot).

Het staat zo op hun website:
_____________
Datalimiet
€ 0,50 /maand
Activeer eenvoudig een datalimiet. Met een datalimiet word je internetverbinding automatisch geblokkeerd wanneer je de volledige databundel hebt verbruikt.

De datalimiet wordt per direct geactiveerd. Wanneer de limiet bereikt is, wordt de internetverbinding geblokkeerd tot en met de laatste dag van de maand. Je kan uiteraard altijd extra data bijkopen voor de rest van de maand.
_____________

Ik schrijf dit niet om jou te overtuigen, maar als je toch zou overstappen, gebruik gerust de korting-link :)

Voor mij is het enige alternatief trouwens Mobile Vikings sinds ze hun data verdubbeld hebben:
Yoin met 30GB 4G en datalimiet: €12,5 --> goedkoper + imo leukere kortingen
Yoin met 30GB 4G/5G en datalimiet: €13,5 --> goedkoper + imo leukere kortingen
MV met 30GB 4G/5G en datalimiet: €15 --> veel, véél betere app/website + vikingpunten kunnen ook interessant zijn

Nog één sidenote: bij MV kreeg ik om één of andere reden nooit men hotspot actief, bij Yoin was dit geen probleem. Lag misschien aan mij/een instelling.

[Reactie gewijzigd door MIQ_be op 3 februari 2025 23:19]

Serieus je meot betalen voor een limiet te mogen zetten?
Toch jammer dat 5G overal zo wordt uitgemolken terwijl het voor de netwerkproviders juist handig is als iedereen op 5Gzit want dan werkt het netwerk efficiënter.
Ik zou het er niet voor betalen, met die 75Mbps kun je prima uit de voeten op je mobiel en kun je dat geld beter in je zak houden.
zelfde verhaal als sms'en vroeger, een echte melkkoe is dat geweesd gedurende jaren.
eSim voor de Apple Watch is wat wij nodig hebben
Ik ben klant bij Yoin en haal hier op 4G 360Mbps waarom zou ik bijbetalen om een lagere snelheid te halen, maar dan op 5G?
bij het 5G-abonnement gemiddeld een downloadsnelheid van 136,8Mbit/s en een uploadsnelheid van 28,5Mbit/s verwachten, terwijl het bij 4G gaat om 75Mbit/s-download en 26,3Mbit/s-upload.
Het vetgedrukte heb ik toegevoegd. In de tekst staan de gemiddelde snelheden genoemd. Die ligt bij 5G dus hoger. Kans dus dat je gemiddeld ook op jouw locatie een hogere snelheid haalt met 5G. Bovendien kan 5G meer verbindingen tegelijk aan en kent doorgaans een lagere latency. Het is over het algemeen een betrouwbaarder netwerk dan 4G, met name dus op drukke plekken met veel netwerkgebruikers.

In hoeverre dat voor jouw situatie relevant genoeg is om er 1 euro per maand meer voor te betalen, kan hier verder niemand voor je beantwoorden behalve jijzelf.
Heel erg bedankt voor de verduidelijking. De snelheid uitdrukken in gemiddelde is wat verwarrend, maar het is waarschijnlijk wel eerlijker dan enkel het theoretische maximum mee te geven. Momenteel heb ik nog nooit nood gehad aan 5G, maar voor 1 euro per maand is het wel het overwegen waard.
Zie commentaar hieronder
Denk eraan dat 5g meer stroom vreet, voor mij is 4g zat snel genoeg, dus ik heb geen behoefte om het te activeren momenteel.
Dat klopt niet helemaal, de meeste voordelen zijn voornamelijk voor de provider (meer klanten per antenne kunnen plaatsen). Het strafste is dat het dezelfde antennes zijn (de 4G en 5G zitten gewoon indezelfde fysieke antenne bij proximus en orange althans)
5G zit op hogere frequenties dat minder goed doordringen door muren om in je huis te geraken, terwijl 4G+ dat wel goed kan. Dus 4G heeft op dit moment beter bereik in de huizen of over lange afstanden.

Het enige voordeel dat ik voor de klant zie in 5G is de low latency als je snel aan het reizen bent (tgv trein bijvoorbeeld), maar de snelheid dat vind ik nu niet echt een voordeel, wie heeft er op een gsm meer dan 250 nodig? Vooral als je op 4G+ sneller kan.
Dat kan ook alleen nog maar in Belgie he, nu nog ook al ben je een virtuele provider geld vragen voor 5G.
En ook nog eens een Esim 5 euro, terwijl dit prima zonder kosten allemaal digitaal kan(QR code gewoon in de mail).

Snap dat investeringen op bepaalde manier terug verdiend moeten worden, zoals aanpassing voor de Esim.
Maak je abbo 50 cent of 1 euro duurder ofzo zeg, voor 5 euro gaan mensen dit toch niet eens meer doen(Zolang er een fysiek kaartje in de telefoon past).
Mensen weten het niet en zijn gewend iets thuis gestuurd te krijgen. En daarbij is dit waarschijnlijk nieuw voor budget klanten dus logisch dat het iets meer kost toch?
Simyo is ook een budget provider, welke op het kpn netwerk zit.
Deze doet ook gratis sim omzetten naar Esim, en alles gaat via de app zelfs geen mail met qr code nodig.

Waarom zou je een budget klant zijn, ik verdien meer dan genoeg om bij een kpn of Vodafone of Odido abbo af te nemen.
Maar kies er zelf voor bij Simyo te gaan, hiervoor zat ik bij simpel, waarom ze zijn goedkoper.
Biij een kpn of iets ben ik gelijk richting de 20 euro kwijt, voor iets wat ik bij een Simyo of simpel voor 9 euro heb.

Waarom zou ik niks anders dan gewend zijn, je krijgt zoveel email. ook van je provider wel eens.
Als zij netjes uitleggen bij de aanvraag, u ontvangt straks een email met QR code van ons en in de email staat nog de instructie wat u moet doen.
Dan is het niet van we zijn iets gewend, het is meer dan prima uitgelegd. en een QR code scannen is zo algemeen geworden dat kan iedereen zowat wel.
Voor mij geen Simyo meer.

Ik moest bijbetalen omdat ik meer had gebeld dan ik tegoed op mijn prepaid kaart had.

Hoe kan dat?

Het grote voordeel van prepaid leek mij juist dat je niet meer kan bellen dat dat je aan tegoed hebt.
Dat is sowieso wel gek ja, ik zit er al prima bijna 4 jaar nu denk ik over een paar maanden(Sim only abonnement).
https://www.simyo.nl/prepaid/tarieven

Simyo zegt zelf dat ze dit doen zodat je gesprek niet direct wordt afgekapt als je beltegoed op is. Staat gewoon in hun voorwaarden, "it's not a bug, it's a feature" blijkbaar. Lijkt mij niet echt een reden om ze direct buiten te gooien, ze zien het zelf als meedenken met de klant :)
Ja, ze beriepen zich destijds idd op die voorwaarden. Die had ik vooraf niet gelezen.

Dus laat ik het anders formuleren:

Voor mij is het belangrijk dat ik niet méér kosten maak dan het prepaid tegoed. Bij Simyo kun je wel meer kosten maken dan je tegoed. Simyo valt daarom voor mij af.
Alleen in België? O, daarom moest je in Nederland bij Odido tot nog niet zo lang geleden extra betalen voor e-sim, omdat Nederland tegenwoordig onderdeel van België is… En dan is Odido nog een grote speler ook, in tegenstelling tot yoin. (Inmiddels is het bij Odido gratis.)

Edit: en voor nieuwe klanten is e-sim bij yoin ook gratis, dus ik begrijp je punt dan al helemaal niet meer.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 2 februari 2025 11:12]

Nederland onderdeel van België, heb ik iets gemist? Zijn de oude invasieplannen van Leopold II door de nieuwe regering De Wever I opgegraven en uitgevoerd?
Of heb je mijn sarcasme gemist?
Dat is nieuw ik wist dit niet, dat is wel best slecht voor z'n grote partij.
Het scannen van een QR-code kost geld voor de virtuele provider naar Proximus toe.
Iets van een 20 cent per keer dat zo'n QR-code gescand (gegenereerd?) wordt. Dat kan je nooit op die manier aanrekenen naar je klanten toe, dus dat moet ingecalculeerd worden.

Alsook verkopen ze x-aantal eSIMs voor x-aantal geld naargelang je volume. Ookal is dat puur digitaal.
En je moet ook geld betalen voor een branded profiel zodat je naam te zien is bovenaan op je smartphone. Dat is dan wel 1x een groter bedrag.

Waarom ze bij een goedkope provider dus meer vragen voor eSIM? Ze hebben een extra investering moeten doen om eSIM aan te kunnen bieden, terwijl ze nog x-aantal fysieke simkaarten hebben liggen die op termijn opgebruikt moeten worden. De duurdere providers geven dat "gratis", omdat ze moeilijk nog meer geld kunnen vragen, ze halen dat er wel uit met hun duurdere abonnement.

Bron: zit zelf in de VoIP/mobiele wereld waarbij ik van een leverancier dat te horen kreeg;

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 2 februari 2025 14:05]

Voor zij die zich afvragen waarom je 5 euro moet betalen voor een eSIM bij Yoin, denk er over na dat dit een provider is die je 0,50 euro laat betalen voor de luxe om een een datalimiet in te mogen stellen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.