MediaMarkt introduceert mobiele provider met clouddienst via KPN-netwerk

Winkelketen MediaMarkt komt vanaf 1 mei met een eigen mobiele telecomaanbieder voor de Nederlandse markt: Let’s Go Mobile. De nieuwe provider maakt gebruik van het KPN-netwerk en combineert reguliere telefonieabonnementen met een clouddienst.

Let’s Go Mobile zal volgens de officiële website uit vier verschillende bundels bestaan met verschillende datalimieten: 4GB, 11GB, 16GB en 20GB. Elke bundel bevat verschillende pakketten met belminuten en data. De downloadsnelheden zijn bij elk abonnement op 100Mbit/s en de uploadsnelheden zijn 50Mbit/s. Klanten kunnen via hun abonnement bellen en surfen in de Europese Unie.

MediaMarkt vermeldt in een persbericht nog geen prijzen, maar zegt tegenover Business Insider dat het geen prijsvechter zal zijn. Het bedrijf hanteert een duidelijke prijsstructuur met naar eigen zeggen geen kleine lettertjes of verborgen kosten. De toegevoegde waarde wordt de clouddienst die de elektronicagigant zal aanbieden: MediaMarkt Cloud. Deze onbeperkte clouddienst werkt op basis van het Noorse cloudbedrijf Jottacloud en kan gebruikt worden om foto’s, video’s en documenten op te slaan.

Door Jay Stout

Redacteur

28-04-2025 • 13:58

95

Submitter: Schizo007nl

Reacties (95)

Sorteer op:

Weergave:

"Onbeperkte cloudopslag voor een onverslaanbare prijs"

het zal waarschijnlijk niet lang duren voordat ze hier terug op gaan

edit:
ik lees op https://jottacloud.com/en/ dat je upload snelheid wordt verminderd na 5tb. redditor zegt 2 maanden om 6 tot 11 TB te uploaden en iets minder dan 1 jaar voor 12 tot 20 TB. Zou mediamarkt dezelfde maatregel hanteren?

[Reactie gewijzigd door piertje op 28 april 2025 14:08]

MediaMarkt hanteert dezelfde regel (zie de Terms)

Daar staat:
Het persoonlijk abonnement van Jottacloud met onbeperkte opslag is ontworpen om de klant voorspelbaarheid te bieden. De term “onbeperkt” verwijst naar de beschikbare opslagruimte. Als de totale hoeveelheid opslagruimte op een persoonlijk onbeperkt abonnement 5 TB overschrijdt, zal de uploadsnelheid geleidelijk worden teruggebracht.
Je vindt hier meer details over de beperking van de uploadsnelheid na 5TB.
Total storage Upload speed
Below 5 TB: Full speed
5 - 6 TB: 20,0 Mbit/s
6 - 7 TB: 15,0 Mbit/s
7 - 8 TB: 12,5 Mbit/s
8 - 9 TB: 10,0 Mbit/s
9 - 10 TB: 8,0 Mbit/s
10 - 11 TB: 6,0 Mbit/s
11 - 12 TB: 5,5 Mbit/s
12 - 13 TB: 5,0 Mbit/s
13 - 14 TB: 4,5 Mbit/s
14 - 15 TB: 4,0 Mbit/s
15 - 16 TB: 3,5 Mbit/s
16 - 17 TB: 2,0 Mbit/s
17 - 18 TB: 1,5 Mbit/s
18 - 19 TB: 1,0 Mbit/s
19 - 20 TB: 0,5 Mbit/s
20 - 50 TB: 0,25 Mbit/s
Above 50 TB: 0,1 Mbit/s
Ik ben zelf erg te spreken over Jottacloud, goede snelheden en support voor Rclone.

[Reactie gewijzigd door Mundatin op 28 april 2025 14:23]

De grap met jotta cloud is dat ze actief bekijken naar je data om te kijken of je het wel voor persoonlijk gebruik gebruikt. Als je dus alles encrypt is het geen persoonlijk gebruik en gooien ze je er af. (en werken dit actief tegen)

Ook die gebruiken dit soort rate limits die je hier benoemd. Dus ja, goed punt waarom je niet nara mediamarkt moet, maar *ook* een goed punt waarom je niet naar jottacloud moet
Waarschijnlijk bewaren ze alleen unieke bestanden. Dus als 10 gebruikers 1 film opgeslagen hebben, is dat voor hun maar 1 bestand.
Als je alles gaat encrypten, zijn al je bestanden uniek. Dan wordt jouw opslag duur voor ze, dus willen ze je niet.
Het probleem is dat je mogelijk ook weer in overtreding bent door er een film op te zetten. Je mag tenslotte geen illegaal verkregen kopieën erop zetten.
En als de film niet uniek is, dan is het al snel een illegale kopie. (Door kopieerbeveiliging heeft elke film in theorie zijn eigen vingerprint)

Persoonlijk snak ik de regel ergens wel, toen Google drive for business nog onbeperkte opslag had voor €10 per maand, had ik er ook meer dan 15TB aan encrypted films op staan.
Die bij mij dan toevallig wel legaal zijn, ik heb op zolder ruim 5000+ legaal aangekochte blurays liggen die allemaal gedigitaliseerd zijn. (Met daarbij ook nog eens complete series en daarnaast ook nog ontzettend veel dvd’s, en VHS video’s.
Ik heb (Nederlands gesproken) films liggen, die online niet meer terug te vinden zijn.
Ja als Piet piraat weet ik dat veel cloud diensten bestanden verwijderen.
Is daar ook documentatie over? Want ik zou hoe dan ook alles encryptec op Jotta op willen slaan (was hiernaar aan het kijken), omdat ik encrypted backups wil plaatsen.
De afgelopen 5 jaar niet gemerkt. Ik heb alleen een backup bij hen. Alles encrypted. Nooit een issue gehad. Had jij andere ervaringen?
Hier ook altijd te spreken over Jottacloud. Hebben ook een soort van "Google Foto's" wat denk ik heel handig kan zijn. Gebruik het nu niet meer (backup ergens anders, en google photos probeer ik te vervangen met immich) maar het werkte altijd prima. Europees is ook fijn.

[Reactie gewijzigd door Waah op 28 april 2025 15:43]

Afgezien van eventuele afkeer die je momenteel tegen Amerikaanse bedrijven en/of Google specifiek zou kunnen hebben, wat is er mis met Google Photos?

Persoonlijk vind ik het erg gebruiksvriendelijk werken en nog geen twee Euro per maand voor honderd GB cloudopslag vind ik heel schappelijk.

Toegegeven, als niet mijn halve leven aan foto's er in zou staan, zou ik misschien een alternatief kiezen. Maar misschien ook niet, gegeven het betrouwbare trackrecord voor puur de cloudopslag en indexatie.
De honderd GB is het probleem :+
Ik zit, vooral dankzij video, al aan 5000gb. En dat is bij google onbetaalbaar O-)

Plus dat je er donder op kan zeggen dat het AI modellen gaat trainen die data...

Verder werkt Google foto's gewoon top hoor. Maar veel opslag is erg duur bij Google. Dan is Jotta een stuk goedkoper.
Ja, met video's gaat het hard inderdaad. Dan gaat het wel in de papieren lopen als je niet uitkijkt en snap ik dat je een grootverbruikers oplossing zoekt. Zelf maak ik vooral foto's en dan moet erg je best doen om ooit die 100 GB vol te gaan maken. En zoals gezegd, vind ik de gebruiksvriendelijkheid van Google Photos ook veel waard.
Dat begrijp ik heel goed! Maar de gebruiksvriendelijkheid van Jottacloud was, ik denk 2 jaar geleden, bijna hetzelfde als die van Google Photos. Aangezien de app er verdomd veel op leek.

Ze zullen vast nog misschien achterlopen op gezichtsherkenning etc. Al moet ik zeggen dat bijvoorbeeld Immich (wat een open source fotobeheerapp is die veel op Google Photos lijkt, maar dan lokaal draait) maar weinig onder doet voor Google Photos. Alleen is dat vrij ingewikkeld om op te zetten.

Dus ik begrijp heel goed dat Google Photos goed werkt. Echter zou ik niet zomaar er vanuit gaan dat Google Photos alles heel veel beter voor elkaar heeft. Google heeft ook een aardige vendor-lock-in, want ja via Takeout kun je alles downloaden, maar je bent wel alle metadata praktisch kwijt, tenzij je met allerlei door de community gemaakte scripts in de weer gaat om alle metadata, die in .json files worden opgeslagen, weer gaat terugzetten.

Dus er zijn ook wel redenen te bedenken voor een Jottacloud.Al heb ik dus al een tijdje geen ervaring met hun service. Maar zoals de ontwikkeling toen ging, ging die vrij snel en hadden ze het echt best goed voor elkaar.
Google Photos, de naam zegt het al, leuk om de vakantie kiekjes op een toegankelijke manier te benaderen. Video's maken doe ik bewust weinig, want dat kijk je toch minder makkelijk terug dan een foto. En sommige video's ga ik niet zo snel een cloud opslag toevertrouwen en zeker Google niet. De geboorte van de kinderen bijvoorbeeld...Veel andere video's mogen best naar een cloud en liever niet bij Google of Apple, vanwege de vendor lock inderdaad. Onbeperkte opslag hoeft voor mij niet, want ik heb nu veel (niet alles) lokaal gebackupt op een 2 TB NAS, die nog niet eens voor de helft is gevuld en waar veel dubbel op slaat. Met een 1 TB cloud opslag kan ik daarom zeker jaren vooruit. Misschien toch eens afwachten waar MediaMarkt overmorgen met komt.
Dan moet je beter nadenken over je prompts 😆
Ik ben het met je eens dat ChatGPT voor dit soort dingen niet heel betrouwbaar is, maar voordat je arrogant doet kan je beter even checken of het misschien toch wel gelijk heeft.

Om bij 50TB te komen moet je 30TB op 0.25Mbit/s uploaden. Dat duurt meer dan 30 jaar.
Volgen chatGPT duurt het nog 50 jaar voor tweakers vol is.

Waar baseer je op dat het 32jaar kost om 50TB aan data te bereiken? Of uhhhh sorry chatGPT?
Ik ben het met je eens dat het gebruik van ChatGPT voor dit soort dingen niet heel betrouwbaar is, maar het is een hele makkelijke rekensom.

Puur van 20-50TB is 30TB aan data op 0.25Mbit, dat komt uit op meer dan 30 jaar.
Ik geloof best wel dat het op die snelheden lang kan duren die 30 jaar ook wel. Zo moeilijk is het niet om dat even op een reken machine uit te rekenen.

Alles wordt maar in chatGPT gestopt zelf nadenken is dadelijk niche :+
Wat maakt het uit of je het met een reken machine doet of AI? Het zijn beide hulpmiddelen.

Feit is gewoon dat TB’s uploaden op een lage snelheid heel veel tijd kost
Okee, en volgens een rekenmachine dan?
In een spreadsheet kom ik op 31,92824 jaar. De tweede 50 TB duurt 126,75495 jaar.
Jottacloud wil je ver weg van blijven. Die scannen je files.

Bron: https://jottacloud.com/en/privacy

[Reactie gewijzigd door slijkie op 28 april 2025 16:14]

Dat doen alle services, m.u.v. Proton voor zover ik weet. Ik gebruik Jottacloud al jaren, vind de service prima prijs/kwaliteit/voorwaarden. Belangrijkste voor mij is dat alle data in Europa staat niet wordt gedeeld met de VS.
We may view your file system metadata (filename, sizes etc. but not your file contents) to provide technical support.
Ik gebruik überhaupt geen cloud diensten zonder deze eerst door een rclone crypt mount te gooien. Ook Dropbox e.d. gaan daar doorheen, als ze niet ondersteund worden als rclone remote dan doe ik het wel lokaal in het mapje.
Klopt, ik ook hoor, maar Jotta is niet vies van meekijken, is beetje principe. Naast het meekijken lees ik ook genoeg nare ervaringen van (ex) klanten met Jotta. Tuurlijk zal 99% hier geen last van krijgen. Maar wat is de metadata voor de gemiddelde persoon waard. Zit genoeg info in, ook locatie-data in veel foto’s.
VHDX containers met Bitlocker kunnen zij toch niet scannen? Data at rest zou wat mij betreft een wettelijke verplichting voor Bitlocker of iets soortgelijks moeten krijgen waarbij de klant als enige de sleutel heeft.

[Reactie gewijzigd door ibmpc op 28 april 2025 18:44]

Klopt, ze scannen ze wel, maar inhoud zien ze niet. Maar de 99,99% doet dit niet. Jottacloud is niet vies van ‘meekijken’ als je een beetje grootverbruiker bent. Oftewel ze worden lastiger als je daarwerkelijk hun ‘onbeperkt’ deal volledig benut. Heb meerdere horror verhalen vernomen online (reddit etc) waar Jottacloud niet echt ‘klantvriendelijk’ is.

Woon zelf in Noorwegen, Noorse firma, maar ik blijf er weg van. Privacy betaal ik graag het 2-3-4 voudige van. Maar ieder zijn eigen keuze natuurlijk.

Zelf gebruik ik ProtonDrive voor kleine dingetjes delen, Backblaze voor grote backups, wel allemaal onsite encrypted, dus ook alleen maar encrypted containers op (eu)backblaze.
Ik heb geen bezwaar tegen Microsoft. Heb 5 TB in OneDrive per gezinslid en 2 TB in SharePoint voor ons gezin. Maar ik ben wel verliefd op mijn Bitlocker VHDX files en ik blijf telkens hameren bij iedereen om belangrijke documenten niet alleen van Label met encryption te voorzien, maar om heel belangrijke documenten in een Bitlocker container neer te zetten. OneDrive kan prima overweg met kleinere VHDX files waarin alleen Word documenten staan. Ik denk dat het belangrijkste is om een deel van je data van encryption at rest in eigen beheer te voorzien zodat het minder belangrijk wordt welke aanbieder van cloudopslag je gebruikt. Ik wil dat mijn privacy ook wordt gewaarborgd als de data bij een gekke partij komt te liggen.
"Onbeperkte cloudopslag voor een onverslaanbare prijs"

het zal waarschijnlijk niet lang duren voordat ze hier terug op gaan
Dunno, backblaze bied dit ook al jaren aan. En nog een stuk goedkoper ook dan Jotta.

Dat gezegd hebbende, ik ben al eventjes op zoek naar een alternatief voor backblaze. En Jotta lijkt best een goede optie als ik ff snel kijk.
BB is inmiddels na de prijsbumps niet meer zo goedkoop... Als je jotta per jaar betaald is het verschil te verwaarlozen...
backblaze heeft geen issues met versleutelde backups , jotta schijnbaar wel...
Als je jaarlijks betaald kost backblaze je omgerekend 87 euro per jaar, Jotta kost 119 euro per jaar.
dan is Jotta dus 37% duurder.

Backblaze biedt overigens ook de optie om per 2 jaar te betalen, wat je nog eens 4 euro per jaar scheelt.
Ik gebruik jottacloud en zit nu op zo'n 7TB, en de snelheid gaat inderdaad naar beneden. Ik gebruik de service actief voor mijn werk (van de mediadesk van de org. waar ik voor werk, downloaden ze wekelijks (zeer) grote media bestanden via de 'share' functionaliteit, dat gaat uitstekend, ik krijg nooit klachten. Als ik zelf media bestanden upload gaat het idd langzamer dan voorheen, maar heb het nooit bekeken wat @Mundatin hier deelt, heel fijn! :)
Klanten kunnen via hun abonnement bellen en surfen in de Europese Unie.
Net als bij iedere andere provider in Nederland, want het is wettelijk zo geregeld.. 8)7
Klanten kunnen via hun abonnement bellen en sms'en met andere mensen waarvan ze het telefoonnummer hebben
En onbeperkte belminuten voor 0800-nummers.
0800-nummers zijn over het algemeen ook gratis om te bellen (voor de beller)...

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 28 april 2025 15:05]

(Je mist de grap)
en ook om gebeld te worden. :P _/-\o_
Nee, want de kosten komen dan bij de eigenaar van het telefoonnummer... :p Het gebruik van een 0800 nummer is zeker niet gratis en dient wel degelijk voor betaald te worden, alleen is dat dus andersom dan normaal. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 28 april 2025 17:52]

Alleen met andere mensen? Niet met zichzelf of robots? Dat is nieuw!
Bij whatsapp kun je heerlijk tegen jezelf ouwehoeren. Heerlijk tijdverdrijf :)
Klanten kunnen gebeld worden door andere mensen die hun telefoonnummer hebben.
En over een paar jaar lees je dat deze provider weer wordt opgezegd. Altijd hetzelfde verhaal.
Je mag blij zijn als je dat van te voren te horen krijgt: nieuws: Jumbo is gestopt met mobieleprepaidkaarten, klanten wisten soms van n... (jumbo was ook een virtuele provider onder KPN)

[Reactie gewijzigd door NESFreak op 28 april 2025 14:46]

echt PRECIES mijn gedachte. Weer zo'n toko die iets 'anders' probeert te doen.

Als ik Mediamarkt ergens in vertrouw zijn het wel servicecontracten want dat doet MediaMarkt zo goed, service verlenen.. oh nee nee .. laat maar.
Tja, kan het ze niet kwalijk nemen dit te proberen in de tijd van 'non-USA' alternatieven. Weet niet of hun bedrijfs reputatie veel afnemers gaat trekken
Waarom zou je daar nu nog in willen stappen, doe waar je goed in ben of beter nog: verbeter eerst eens waar je goed in was.
Dat verbeteren lukt ze niet zo goed, dus proberen ze maar iets anders.
Als de dienstverlening net zo 'goed' is als de afhandelingen van hun web bestellingen, denk ik niet dat dit een groot succes zal worden.
Ik ben de afgelopen jaren talloze keren weggemod om dezelfde reactie O+
Als hun service net zo goed is als in de winkel / online dan wil ik één ieder sterkte wensen!
"Sorry, om op te waarderen moet je een verkoper spreken. Dat kan ik hier niet doen"

Zo vervelend als je een TV de verdieping af hebt gesleept naar de kassa en te horen dat ze het blijkbaar niet gewoon kan afrekenen. Want dat MOET een verkoper doen. En als je dan vraagt waarom, dan krijg je een "ja, dat moet gewoon" terug.
Ik vraag me af hoe je een TV naar de kassa sleept in de mediamarkt. Heb je de stekker uit een showmodel getrokken ofzo?
Die liggen bij de MM gewoon in dozen opgestapeld.
Op de tv-afdeling staan ze opgesteld op van die pallets. In doos natuurlijk. En bij onze lokale Media Markt is de TV-afdeling boven en de kassa beneden
Zodat een verkoper TV (prijs) op de bon heeft staan. Indien er eens een keertje word gekeken naar omzet per verkoper. De verkoper heeft dan ook kans om bijverkoop en diensten te verkopen. Waardoor verkoper bonus krijgt en Mediamarkt ziet hoe goed de verkoper is in bijverkoop en diensten.
Ook de mogelijkheid is dat u misschien uiteindelijk een tv heeft gekozen waarop de verkoper een bonus krijgt.

Allerbelangrijkste zoals Mediamarkt zelf aangeeft dat de garantiebon ook bij mediamarkt op naam in het systeem staat zodat ze de bon kunnen terugvinden. Indien u deze kwijt bent
Een partij waarbij de service 'questionable at best' is gaat een dienst leveren. Nou, mij niet gezien. Ik weet precies hoe dit gaat lopen als je tegen problemen aan loopt en service nodig hebt.
Schoenmaker blijf bij je leest
Dat is in ondernemingszin niet de juiste insteek. Als je bij je leest blijft, dan ga je namelijk failliet. Wat namelijk vandaag cutting edge is, is morgen volledig normaal en overmorgen achterhaalt.
Toen Mediamarkt in Nederland kwam, was de halve winkel gevuld met CD's. Die waren vaak goedkoper dan de platenzaak en dat was de manier om bezoekers naar binnen te lokken. Als je nu naar de Mediamarkt gaat dan is het aantal CD's, DVD's en BR's bijna niet meer te vinden. En voor de rest is Mediamarkt niet zo goedkoop. Online is het vaak goedkoper te vinden. Ze moeten dus steeds andere manieren vinden om relevant te blijven om niet in hetzelfde lijstje als V&D, BCC, Blokker, Big Bazaar en al die anderen die niet met hun tijd meegingen terecht te komen.
Dat is in ondernemingszin niet de juiste insteek.
Vast. Maar om de zoveel tijd lees je hier op tweakers weer een artikel over een virtuele provider die gestopt is. Meestal met zeer slechte communicatie, soms praktisch oplichting. En vrijwel altijd is het veel gedoe voor de klanten.

Overstappen van provider is namelijk wel echt wat meer gedoe dan een andere winkel binnen lopen omdat daar meer cd's liggen.

En durf je nu al te garanderen, over 10 jaar bieden ze dit niet meer aan.
Maar om de zoveel tijd lees je hier op tweakers weer een artikel over een virtuele provider die gestopt is. Meestal met zeer slechte communicatie, soms praktisch oplichting. En vrijwel altijd is het veel gedoe voor de klanten.
Ik kom ze niet tegen als ik er op zoek, maar jij kan ze vast linken voor ons? Dus virtuele providers die stoppen en (zoals jij stelt) vervolgens slecht communiceren en je praktisch oplichten...

Naar mijn beleving worden ze vrijwel allemaal overgenomen door de 3 grote met eigen netwerk (zelfde verhaal met vast internet), en dat kan je vervelend vinden maar komt niet overeen met het scenario wat jij schetst...
Overstappen van provider is namelijk wel echt wat meer gedoe dan een andere winkel binnen lopen omdat daar meer cd's liggen.
Overstappen is 2 minuten werk via het internet met nummerbehoud...
En durf je nu al te garanderen, over 10 jaar bieden ze dit niet meer aan.
Is dat relevant dan?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 april 2025 14:35]

Ik zeg ook niet dat dit de juiste keuze is van Mediamarkt. Dat zal de tijd uitwijzen. En tien jaar is een lange tijd. Ik durf niet eens te garanderen dat de partijen die nu een eigen netwerk hebben dat over tien jaar nog hebben. We hadden ooit vijf netwerken door de ether zoeven. Nu nog maar drie. En de vraag is of die over tien jaar nog bestaan of gekocht zijn door andere partijen met andere belangen en / of andere diensten.
Mediamarkt is een winkel waar op dit moment nog veel volk op af komt. Als ze in plaats van mensen abonnementen van andere providers eigen abonnementen kan verkopen, dan hebben ze potentieel best een grote poel waar ze uit kunnen vissen. Wat dat betreft hebben ze een grotere kans om succesvol te zijn dan een AH, Jumbo of Hema. Puur om het feit dat iemand bij de Mediamarkt binnen stapt om een telefoon te kopen en bij die andere is dat echt niet (een verlengde van) hun core business.
Ja, ik weet nog toen amazon alleen maar pakketjes rondbracht. oh sorry, die bleven ook niet bij de leest :P
Deze onbeperkte clouddienst werkt ...
Hmmm, hoe lang zal het duren dat dit ineens niet meer "onbeperkt" is .. en dat je dus toch gaat moeten bijbetalen of wat dan ook.

Eerst proberen een grote user base aan te trekken en dan kosten in rekening beginnen brengen, waar kennen we deze modus operandi nog van 🤔

Het enige wat ik hier positief aan vind is dat ze voor een EU cloud dienst gekozen hebben.
is onbeperkt allen de uploadsnelheid gaat omlaag na X TB als per de post van @Mundatin

Mundatin in 'MediaMarkt introduceert mobiele provider met clouddienst via KPN-netwerk'

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.