Terugkeer Starliner-astronauten van ISS wordt opnieuw uitgesteld

De terugkeer van twee astronauten die al maanden gestrand zijn op het ISS loopt opnieuw vertraging op. De ruimtevlucht waarmee ze zouden worden opgehaald wordt uitgesteld. De astronauten zitten sinds juni op het ISS vanwege een missie die eigenlijk acht dagen zou duren.

NASA was van plan om de twee astronauten, Sunita Williams en Barry Wilmore, in februari op te halen van het ISS. Dat wordt nu op zijn vroegst eind maart, schrijft de ruimtevaartorganisatie. De gewijzigde planning geeft NASA en SpaceX, het bedrijf dat de ruimtevlucht zal uitvoeren, meer tijd om een nieuwe Crew Dragon-capsule voor te bereiden. Dat nieuwe ruimtevaartuig moet 'begin januari' aankomen in de verwerkingsfaciliteit van SpaceX in Florida en wordt vanaf dan klaargemaakt voor de vlucht.

Williams en Wilmore zitten sinds juni op het ISS. Zij vlogen af naar het ruimtestation als onderdeel van een eerste vlucht van de Boeing Starliner-capsule met mensen aan boord. De capsule kreeg te maken met technische problemen zoals heliumlekken. NASA besloot het ruimtevaartuig daarom in september zonder crewleden terug te sturen naar de aarde. De twee astronauten hoorden eigenlijk acht dagen op het ISS te blijven voordat ze zouden terugkeren.

Boeing Starliner
De Boeing Starliner-capsule

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

18-12-2024 • 08:39

117

Reacties (117)

117
115
68
6
0
21
Wijzig sortering
Komt niet echt duidelijk naar voren. Maar het gaat hier dus om het voertuig van de volgende CCP missie dat is vertraagd (CREW-10). De astronauten in kwestie komen terug met het CREW-9 voertuig dat allang in de ruimte aan het ISS hangt. De terugreis van CREW-9 is dus vertraagd omdat ze moeten wachten tot CREW-10 is aangekomen.

Alhoewel SpaceX zijn Dragon capsules hergebruikt, wordt er voor CREW-10 een nieuwe Dragon capsule gebouwd die wordt toegevoegd aan de bestaande vloot.

NASA houdt (uiteraard) voor iedereen ten aller tijden de mogelijkheid om per direct uit het ISS te vertrekken. Dus de hele 'stuck in orbit' narratief is erg opgeklopt door de media.

edit:
NASA was van plan om de twee astronauten, Sunita Williams en Barry Wilmore, in februari op te halen van het ISS. Dat wordt nu op zijn vroegst eind maart, schrijft de ruimtevaartorganisatie.
Er wordt niemand 'opgehaald', ze mogen alleen nog niet vertrekken hoewel dat wel zou kunnen. 8)7

[Reactie gewijzigd door MaartenBW op 18 december 2024 09:20]

Er wordt niemand 'opgehaald', ze mogen alleen nog niet vertrekken hoewel dat wel zou kunnen. 8)7
Iets met.... reddingscapsule/capaciteit in het geval van calamiteiten.
Als je ze nu terug laat komen, wat moeten de overgebleven astronauten dan als er iets is?
Met de Sojouz terug? Kan en mag dat wel van de Russen?
etc etc etc
Op dit moment zijn er 7 mensen in het ISS (4 amerikanen en 3 russen)
bron: https://whoisinspace.com/

Ook zijn er nu 2 bemande voertuigen gedockt aan het ISS (en nog 3 onbemande)
Dit zijn de Soyuz MS-26 (3 pax) en Spacex Crew Dragon C212 aka CREW-9 (4 pax).

In principe gaat iedereen met het zelfde voertuig terug waarmee ze gekomen zijn aan het einde van de missie. (behalve Butch en Sunny dan). Vandaar dat ze CREW-9 met 2 mensen ipv de oorspronkelijke 4 hebben gelanceerd. Zodat Butch en Sunny mee terug kunnen met het CREW-9 voertuig. De voertuigen zitten dus het gehele verblijf van de originele crew aan het ISS gekoppeld.

Gezien het feit dat ze Crew-9 hebben gelanceerd met 2 ipv 4 mensen, zitten er dus precies evenveel mensen in het ISS als oorspronkelijk de bedoeling was.

Echter is het standaard procedure dat elke missie wacht op zijn opvolger. Dus CREW-9 wacht tot CREW-10 is aangekomen. MS-26 wacht tot MS-27 is aangekomen. De gehele CREW-9 crew zou dus ieder moment kunnen vertrekken en dan zouden er nog 3 astronauten + een Soyuz voertuig achterblijven. Echter is dat gewoon niet hoe ze dingen doen bij NASA.

Butch en Sunny moeten dus wachten tot de CREW-9 missie is afgelopen. Zij moeten dus waarschijnlijk ook enkele van de taken doen van de op aarde achtergebleven oorspronkelijke CREW-9 astronauten.

Wat betreft de amerikanen en russen. In de crew van MS-26 zit 1 Amerikaan en in de crew van CREW-9 zit een Rus. Dus de Amerikanen en Russen vliegen al op elkaars voertuigen.
Volgens mij is hier al meerdere keren gezegd dat er op dit moment al genoeg stoeltjes zijn om iedereen van het ISS terug te halen.
Dan is mijn vraag als volgt

Als er genoeg plek is om iedereen terug te laten, waarom zoude ze dat dan allang niet al hebben gedaan?
Omdat ze het ISS niet leeg willen achterlaten. En als er mensen zijn in het ISS, moet er ook een voertuig zijn om in geval van nood direct te kunnen vertrekken.
Vraag wordt beantwoord door een bovenliggende reactie binnen deze thread:
De astronauten in kwestie komen terug met het CREW-9 voertuig dat allang in de ruimte aan het ISS hangt. De terugreis van CREW-9 is dus vertraagd omdat ze moeten wachten tot CREW-10 is aangekomen.
Dragon capsules worden dan wel herbruikt, Crew-Dragon is altijd een nieuwe capsule. NASA heeft nooit een capsule gecertificeerd voor hergebruik. Na de bemande vlucht worden deze capsules omgebouwd tot de normale cargo variant.
Crew dragon capsules worden wel degelijk hergebruikt voor bemanning, de huidige Crew9 capsule (C212 Freedom) heeft al eerder gevlogen voor de Crew4 en axiom-2 en 3 missies.
Zeker niet waar. Alle Crew Dragon Capsules zijn allemaal al meerdere keren hergebruikt in bemande missies.

Bijv. Crew Dragon capsule C212 'Freedom', Welke nu aan het ISS hangt tijdens CREW-9. Is ook al gebruikt in CREW-4, Axiom-2, Axiom-3 en dus CREW-9

bron: Crew Dragon Freedom

C206 Endeavour: 5 bemande vluchten (CREW DEMO-2, CREW-2, AXIOM-1, CREW-6, CREW-8)
C207 Resilience: 3 bemande vluchten (CREW 1, Inspiration4, Polaris Dawn)
C210 Endurance: 3 bemande vluchten (CREW-3, CREW-5, CREW-7)

bron: Crew Dragon 2

[Reactie gewijzigd door MaartenBW op 18 december 2024 10:13]

Dat is niet waar.

De Crew-9 dragon die nu bij het ISS is, is de Freedom. Die heeft eerder Crew 4, Axiom-2 en Axiom-3 gevlogen.
De andere crew dragons zijn de Resilience (3 vluchten), Enducance (3) en Endeavour (5).

Zie Wikipedia: SpaceX Dragon 2
Anderen hebben al uitgelegd dat het onwaar is. Maar bovendien, NASA heeft decennia aan ervaring met hergebruik (Space shuttle). Waarom dan opeens ouderwets doen?
Maar hopen dan dat ze voldoende extra sokken en ondergoed mee hebben dan. Maar zonder gekheid, dit vereist aardig wat aanpassingsvermogen zowel van de astronauten als ook hun families.
Hoe vet zou jij het vinden als jij op je vakantie bestemming iets langer moet blijven, oke er zal ook gewerkt worden. Maar wel op je favoriete vakantiebestemming!
een paar dagen langer op vakantie zou ik leuk vinden

een week langer waarschijnlijk ook nog, maar de druk op de rest van het gezin (vrouw die dan de kinderen in haar eentje moet verzorgen) wordt wel steeds groter

een maand langer ga ik me vervelen, vrienden en familie missen (en de druk op het gezin..)

een half jaar lijkt me echt saai (en bij kleine kinderen mis je echt een stuk opvoeding)

Maar dat wisselt natuurlijk per persoon / situatie.

[edit]
Ten aanzien van de reactie hieronder, dat het "riscio van het vak" is, is toch heel wat anders dan "vet extra vakantie"?
Een militair weet ook dat het "risico van het vak" is dat hij gewond raakt (of erger), maar ook dan vereist dit een groot aanpassingsvermogen.. Dat is toch geen reden om geen medeleven te tonen?

[Reactie gewijzigd door pietje63 op 18 december 2024 12:12]

Ze zijn hier voor getraind, en ze weten dat dit kan gebeuren. En het is allemaal niet zonder risico, ze leven in een gevaarlijke omgeving, zowel ook voor de heen en terugreis. Dus ze weten echt wel waar ze aan beginnen.
De vraag is dus of ze het zien als werk of vakantie, als ik een half jaar vast zit op kantoor voelt het iig niet als vakantie :)
Klopt, maar dit is wel een vakantiebestemming met zeer veel lichamelijke beperkingen en hoe langer je in de ruimte bent, hoe zwaarder die beperkingen zijn. Om nog maar niet te spreken van het herstel dat erg lang duurt nadat ze zijn geland.
Zal denk ik wel meevallen. Ik kan me voorstellen dat zowel astronauten als hun familieleden hierop worden voorbereid, omdat er bij zo'n carrière ontelbaar veel variabelen zijn die mis kunnen gaan.
Dat je weet dat het kan gebeuren is nog echt anders dan dat het gebeurd

Zelf ervaringen met mensen in de nabije omgeving die op militaire uitzending zijn geweest. Inclusief onverwachte gebeurtenissen. Dat gaat hen, hun familie en ook de kringen daarom heen echt niet in de koude kleren zitten.
Mogelijk is dit wat hun betreft een droom om nog veel langer dan gepland in de ruimte te zijn. Dit maken ze mogelijk namelijk niet meer mee (in ieder geval niet deze lange periode).

Dit is iets waar ze mogelijk jarenlang voor getraind hebben, om dan maar 8 dagen in de ruimte te zijn (lijkt me heel kort).
Nou, Sunita Williams zat voor deze vlucht al in de top 50 van mensen "longest time in space", dus wat dat betreft zat het al goed. (Wikipedia: List of spaceflight records)

Ze zal haar oplopende positie misschien waarderen (schuift de top 20 in), maar betwijfel of ze dat niet zou inruilen om lekker thuis kerst te kunnen vieren.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 18 december 2024 09:31]

Ze zal haar oplopende positie misschien waarderen (schuift de top 20 in), maar betwijfel of ze dat niet zou inruilen om lekker thuis kerst te kunnen vieren.
Thuis kan je nog vaak genoeg Kerst vieren.
Hoe vaak kan je dit in de ruimte vieren?
hoe vaak kan je kerst vieren terwijl je luchtverkeersleiding moet zijn? Hoe vaak kan je het vieren terwijl je nachtdienst draait in een ziekenhuis? hoe vaak kan je kerst vieren op Antarctica?

Ik denk dat het beeld vanaf buitenaf misschien wat romantischer is dan de werkelijkheid... zeker omdat het geen keuze is.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 18 december 2024 13:54]

Ik doel dus meer op een plek waar maar enkelen van de mensheid is geweest.
Dit is iets waar ze mogelijk jarenlang voor getraind hebben, om dan maar 8 dagen in de ruimte te zijn (lijkt me heel kort).
Wat dacht je van de eerste Apollo-astronauten die nog geen 24 uur op de maan verbleven? Het gaat natuurlijk niet alleen maar om de lengte van de excursie. Verder ben ik het met je eens dat ze misschien wel een lichtpuntje in zien.
Ik kan me niet voorstellen dat het een leuk vakantieoord is, dat heb je met een paar dagen wel bekeken denk ik.
Het lijkt mij persoonlijk geen pretje om zolang, ongepland, weg te blijven in een kleine ruimte waar de activiteiten die je hebt gelimiteerd zijn. En dan nog het terugkomen op aarde, dat zal na een langere tijd in de ruimte ook weer langer de tijd kosten om te acclimatiseren aan de zwaartekracht bijv..
Gelukkig is het niet koud binnen de ISS.
Plus het moge duidelijk zijn dat ze geen risico nemen met de terugkeer. Dat lijkt mij als familie ook beter.
Dat maakte mij nieuwsgierig of ze een wasmachine hebben in het ISS, maar ik lees van niet en komen schone kleren via bevoorrading vluchten.
Er is wel degelijk een komen en gaan van schone kleding:
Hier en hier kun je er meer over lezen.
Dat is toch wat ik zeg
Ik moest jouw reactie ook een tweede keer en aandachtig lezen om de verwoording te snappen. Je zegt het inderdaad, maar ik snap ook dat Yaksa het las als dat er niet schone kleren komen via bevoorradingsvluchten
En wij maar klagen als de NS een keertje vertraging heeft en bussen inzet :)
Zal wat zijn

Stuck in orbit
Goede kerstfilm, Home Alone: Lost in Space.
Er bestaat al een film met dat plot, namelijk Space Camp uit 1986. Een stel tieners gaat op zomerkamp bij de NASA, en tijdens het "brommers kieken" in de cockpit van een gereedstaande spaceshuttle drukken ze per ongeluk op de lanceerknop. Hierdoor komen de tieners vast te zitten in een baan om de aarde. De shuttle was niet volledig getankt, en had ook beperkt zuurstof aan boord (en geen eten en water), dus de kids zitten behoorlijk in de knel. Bovendien kan geen van hen de spaceshuttle laten landen (want stel je voor dat ze, naast een lanceerknop, ook een landknop hadden ingebouwd - dat zou de film pas echt ongeloofwaardig maken /s).

Space Camp is geflopt omdat veel Amerikanen de film hebben geboycot, en daardoor relatief onbekend gebleven. De film kwam namelijk uit vlak na de ramp met de Challenger, waardoor veel mensen het de studio kwalijk namen dat de film van de tragedie zou profiteren. De film was echter al lang in productie toen de ramp gebeurde. Dit voorval heeft er wel toe geleid dat Hollywood in het vervolg voorzichtiger was, en is onder andere indirect de reden dat de eerste Riami Spider-Man film werd uitgesteld tot 2002 (en de endgame die zich afspeelde tussen de Twin Towers werd aangepast), om niet van hetzelfde beschuldigd te worden na 9/11.

Lea Thompson (Lorraine McFly, de moeder van Marty McFly dus, uit Back to the Future) speelt een van de twee hoofdrollen, en was de grote trekkracht (ze was immens populair dankzij BttF op dat moment). De film is verder noemenswaardig omdat Joaquin Phoenix debuteerde in deze film; overigens staat hij als "Leaf" Phoenix op de credits vermeld.

[Reactie gewijzigd door Heroic_Nonsense op 18 december 2024 10:42]

Inderdaad, maar aan de andere kant zijn ze daar ook op getrained.

Ik ben wel altijd benieuwd hoe ze het gebrek/gemis aan seks compenseren in de ruimte :P

Oeps dit was een reactie op @PvdVen777

[Reactie gewijzigd door Marve79 op 18 december 2024 08:49]

Goed punt, want ik me voorstellen dat zelfs tamme zelfbevrediging een hoop troep geeft in de ruimte.

Waarschijnlijk helpt het dat de meeste professionele astronauten geen jonge singles zijn, dan is je seksdrive ook al iets lager.

Ook zijn de mogelijkheden tot persoonlijke hygiëne aan boord beperkt. van wat ik begrijp. Dus het helpt dat je collega’s waarschijnlijk veelal ook ff wat minder lekker ruiken. De setting van het ISS zelf heeft ook de romantiek van een tankstation, op misschien de observatiekoepel na.

Daarnaast heb je gewoon je werk om op te focussen. Het is niet alsof je heel veel tijd hebt. Het selectie-profiel voor een (moderne) astronaut is ook iemand die consciëntieus doet wat ‘ie moet doen. Geen cowboys, geen grote ego’s.

En als laatste: astronauten zijn veel tijd kwijt met het op peil houden van je spiermassa, dus dan kun je daar als het moet je energie in kwijt/stoom afblazen.
Je laat het klinken alsof het probleem niet bestaat. Dat is te makkelijk. Ook een gelukkig getrouwde astronaut(e) zal aan thuis denken en zijn of haar partner missen. Juist het feit dát ze getrouwd zijn toont aan dat die behoefte er is.

Tegelijk denk ik dat hoe ze het oplossen iets privé voor hen is, en niet iets om met rode oortjes op een techsite te bespreken.
Dat het niet bestaat, zeg ik toch helemaal niet? Ik leg alleen maar uit dat er mitigerende factoren zijn. En je partner missen is iets heel anders dan behoefte aan seks hebben.

En hoezo rode oortjes? Het lijkt me een nogal belangrijk technisch detail. Het is een biologische basisfunctie (de functie die er voor zorgt dat we uberhaupt voort bestaan), dus waarom valt dat buiten de scope van technische oplossingen?

Er zitten letterlijk miljarden in de innovatie en ontwikkeling van het toilet op het ruimtestation. Zie niet in waarom je ook niet voor intimiteit in de ruimte oplossingen zou kunnen bedenken?

(Ook gek, je verwijt mij dat ik doe alsof het niet bestaat, terwijl ik juist mijn post open met dat ik het een goed punt vind, maar vervolgens vind je dat we er niet over mogen praten?! Make up your mind!)

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 18 december 2024 09:49]

Seks is dan misschien belangrijk voor het voortbestaan van de mens. Maar het is geen eerste levensbehoefte (volgens Rutte) en dus heb je geen recht op seks. Ken iemand die zwaar gehandicapt is, maar wel een seks drive heeft. Aangezien hij zijn pgb niet mag gebruiken om een sekswerker in te huren heeft die man (40 jaar oud) nog nooit seks gehad (hij is ook niet in staat om te mastruberen). (en zo zijn er 10.000de mensen, mannen en vrouwen in dezelfde situatie) Ps. En als extra "fun", is hij overgeplaatst wegen ongewenste seksueel overschrijdend gedrag (rara hoe zou dit nu komen).

Dus 2 astronauten in het iss die een jaar (of nooit) geen seks hebben is (volgens Nederlandse maatstaven) geen enkel probleem.

[Reactie gewijzigd door biomechanical op 18 december 2024 12:09]

Wat een verhaal, en dat terwijl er volgens mij genoeg partijen zijn die specifiek voor die doelgroep diensten aanbieden. Dus naast begrip en geduld voor de omstandigheden, ook alles netjes met bonnetje enzo!

Maar goed, het is wel duidelijk dat jij iets van dat standpunt vind (en ik kan er in grote mate in mee).

Anyway, voor de astronauten ligt het wel iets anders, want of je er nou recht op zou hebben, of niet, het ISS blijft natuurlijk wel een werkplek. En daar mogen werkgevers best aanvullende eisen stellen, vanuit het perspectief van collegiale verhoudingen, maar uiteraard ook vanwege de veiligheid. Zo heb je in Nederland bijvoorbeeld een recht op privacy, maar op de werkplek mag een werkgever tot op zekere hoogte gedrag monitoren.

Om maar iets te nemen in die trant: kledingvoorschriften.
Er zijn idd diensten die deze service leveren. Dat is niet het probleem. Het probleem is dat deze man een Wajong uitkering heeft en geen geld heeft voor deze dienst. Al zijn geld gaat op aan de insratue waar hij woonde plus de zorgkosten. Hij houd niets over!
Mijn mening is dat iedereen recht heeft op een seksleven, maar dat er mensen zijn die een andere mening hebben.
Seks drive is iets wat iedereen heeft maar is blijkbaar geen eerste levensbehoefte en daardoor mag de Pgb, welke voor zorg en dagbesteding word gebruikt, niet gebruikt worden om een seks werker in te huren. Maar is dagbesteding wel een eerste levensbehoefte? Ik vind van niet maar de mensen die deze beslissingen maken zijn niet de mensen die wel een seks drive hebben maar deze niet kunnen bevredigen. Het zijn de mensen die welk (gemakkelijk) seks kunnen hebben (one night stand, partner of prostitutie) en dus geen idee hebben wat deze man (en iedereen in dezelfde situatie) mee maakt.
Deze mensen zijn veroordeeld tot het hebben van een, door de natuur gegeven, drang en door een regeltje uit de bureaucratie deze heel hun leven ontzegt.
Ik heb het met die man te doen. Vooral omdat hij aangekeken wordt op het gedrag dat hij vertoont, juist omdat hij die drang heeft en die ontzegd word.

Er zijn onderzoeken geweest bij verschillende mensen waarbij gebleken is dat, wanneer ze regelmatig seks hebben (1x per maand) dat ongewenst seksueel overschrijdend gedrag verdwijnt en dat deze mensen ook minder hulp nodig hebben doordat hun ziekteverschijnselen (zoals spastische bewegingen, geestelijke rust en spraakgebrek) verminderen. Het is dus goedkoper omdat het personeel minder vaak hulp moet bieden bij bvb eten, drinken, aankleden, douchen of dergelijke. Maar gehandicapten en seks is altijd al een ding geweest. Vooral bij geestelijke gehandicapten ging men er van uit dat, wanneer hun geestelijke ontwikkeling op kinderlijk niveau was dat ze geen seks drang hadden (nu weet men dat de seks dran gekoppeld is aan de lichamelijke leeftijd en niet de geestelijke). Maar nog steeds worden gehandicapten gediscrimineerd mbt seks.

Mijn reactie op het nieuws was niet dat mensen in het iss wel of geen seks hebben. Mijn reactie was om aan te geven dat een jaartje seks, waat sommige mensen veel te lang vinden, geen problemen hoeft op te leveren (volgens de Nederlandse maatstaven natuurlijk) en dat deze astronauten, wanneer ze op de missie gaan, weten dat seks uit den boze is (dat ze ipv 8 dagen 10 maanden geen seks hebben is gewoon het risico van hun beroep. Net als het feit dat ze kunnen omkomen bij lancering, in de iss en bij landing)
Aangezien hij zijn pgb niet mag gebruiken om een sekswerker in te huren heeft die man (40 jaar oud) nog nooit seks gehad
Hij hoeft de sekswerker niet per sé te betalen van het pgb. De gewone prostitutieklant betaalt het ook uit eigen zak. (neem ik aan) :)
In alle eerlijkheid moet ik toegeven dat ik de uurtarieven van de gemiddelde sekswerker niet paraat heb, maar kan me niet voorstellen dat dat, zeker als je maatwerk nodig hebt, dat het dan goedkoop is. (ed. volgens dit artikel uit januari 2023 tussen de 110 en 150 euro/uur.

Als iemand van een uitkering moet leven, dan kan ik me voorstellen dat je deze uitgave niet prioritiseert. Zie je wel vaker, dat lange termijn ten koste van korte termijn wordt gekozen (ook met voeding of tandzorg).
Het blijft een menselijke behoefte natuurlijk, maar ik denk dat het niet heel anders is dan hoe de gemiddelde vrijgezel dat oplost?
Of net ff anders.

[Reactie gewijzigd door Patriot op 18 december 2024 09:14]

Ik vraag me af of je in zero-G vaker morning wood hebt of juist minder want meer bloed stroomt naar je hoofd in zero-G. Ja en ook veel vrouwen hebben een soort van morning wood.

Lijkt me kut om maanden lang geen seks te hebben en dan elke ochtend wakker worden met een stiffie
Beter dan een ISS dat er van binnen uit ziet alsof er een spinnenplaag heerst.
Stuck in orbit
Nieuw film idee? :9

"NaSa zet bussen in..."...oh wacht.... :+
Wat doen ze daar nu heel de tijd? Voor de originele 8 dagen zullen er wetenschappelijke experimenten enzo voor ze bedacht zijn. Maar hoe doden ze de tijd in de maanden daarna dat ze nog daar moeten blijven?

En: betekend het dat nu andere astronauten niet naar het iss kunnen? Er is immers maar een beperkte hoeveelheid zuurstof, eten, slaapplekken, enz. aan boord, dus zomaar ff 2 mensen erbij voor maanden zorgt voor aardig wat praktische problemen, lijkt me
Er worden zo veel experimenten gedraaid op het ISS dat astronauten nooit genoeg tijd in een dag hebben. Ik kan me voorstellen dat de planning voor welke experimenten er lopen mooi kan worden opgerekt.
Daar is werk voor gevonden hoor ! Suni Williams is b.v. inmiddels gepromoveerd tot commandant van het ISS.
Crew 9 is gelanceerd met 2 man, ipv 4. Dus dat geeft de twee astronauten Sunita en Barry een stoel voor de terugreis.
Sunita en Barry nemen in principe het werk over van de twee die niet gelanceerd zijn, al zullen zij niet op alles voorbereid zijn.
Vrijwel alle astronauten die omhoog worden gestuurd zijn zeer intelligente en hoog gekwalificeerde personen die multi-inzetbaar zijn. Bovendien worden alle taken in het ISS uitgevoerd in nauwe samenwerking met mensen op de "grond". En, zoals @ZeRoC00L al zei: ze doen het werk dat bedoeld was voor twee andere astronauten.
Ze hebben zat te doen en ze kunnen het.
Ik hoop voor de Astronauten dat ze flink Over Time uitbetaald krijgen... 8-)
Ben hier oprecht wel benieuwd naar. Ik heb ooit eens uitgezocht wat astronauten verdienen, ze krijgen een vast bedrag voor een missie van een half jaar of zo naast hun salaris. Maar als die missie zo veel langer is ben ik wel benieuwd wat hier gebeurt.

Funfeitje over betalingen van astronauten trouwens: Russische astronauten kregen (misschien nog krijgen, pin me er niet op vast) een laag bedrag aan salaris, maar heel veel bonussen voor extra activiteiten zoals ruimtewandelingen of het koppelen van ruimteschepen. Probleem voor hen is dat die koppelingen van Progress-vrachtschepen altijd automatisch gaan, daar krijgen de kosmonauten dan niks voor. Tijdens de Mir-missies zeiden astronauten daarom ook regelmatig 'oh hey ground control die automatisch docking werkt niet, we moeten het handmatig doen hoor!', omdat ze er dan extra voor betaald kregen. Dat leverde allerlei risico's op.
Een belangrijk punt hier is dat deze astronauten vliegen in opdracht van Boeing, en niet in opdracht van NASA. Ze hebben dus "gewoon" een arbeidsovereenkomst met Boeing daar zij de testpiloten waren voor Starliner. Dat maakt het geheel nog eens een heel stuk complexer en je kan deze twee dus ook niet gaan vergelijken met standaard astronauten van NASA.
Maar zijn ze ook in dienst van Boeing, of zijn ze door NASA bij Boeing gedetacheerd?
Nee, dat krijgen ze jammer genoeg niet. Gewoon de 40 uur die ze normaal betaald krijgen, en hier en daar wat kleine bonussen.

"A NASA spokesperson confirmed that is indeed the case. “Astronauts do not get overtime or holiday/weekend pay. They get paid for a 40-hour work week, i.e. their regular salaries,” the spokesperson told MarketWatch via email.

“However, they are on official travel orders and their transportation, lodging and meals are all provided,” the spokesperson added. “They do receive the incidentals amount for each day they are in space, but since they are on long-term TDY (temporary duty), that amount is reduced by whatever the percentage is required for the length of the trip per federal travel regulations.”"

https://www.marketwatch.c...vertime-in-space-749516f7

[Reactie gewijzigd door vincenta2 op 18 december 2024 10:25]

Deze astronauten zijn in dienst van Boeing, niet van Nasa. De arbeidsvoorwaarden van de overheid tellen niet.
Nee? Ze maakten gebruik van de Boeing Starliner voor het transport, maar ze zijn in dienst van NASA.
NASA was van plan om de twee astronauten, Sunita Williams en Barry Wilmore, in februari op te halen van het ISS. Dat wordt nu op zijn vroegst eind maart,
Die vlucht is er al hoor. Alleen de bemanning die ze komt aflossen komt later.
Is het probleem dat ze afgelost moeten worden dan? Ik nam aan dat als ze maar 8 dagen bleven, ze ook niet echt vervanging nodig hadden?
Ze hebben de plek en het werk overgenomen van twee andere astronauten van Crew-9. Die is met twee lege stoeltjes omhoog gegaan.
In de "Ruimte" geweest.
Het ISS vliegt tussen de 380KM en 420KM boven het aardoppervlak (ze dalen langzaam, dus zo nu en dan moeten ze terug naar 420KM om weer af te zakken naar 380KM). De ruimte begint op 100KM hoogte. Dus ze zitten per definitie in de ruimte. Geen idee waarom jij dan ruimte tussen quotes zet.

Bronnen:

Wikipedia: Ruimte (astronomie)
Wikipedia: ISS (ruimtestation)
Dat dalen waar jij het over hebt, komt dat niet door de atmosfeer van de aarde?... :)
Correct. Er is genoeg atmosfeer om merkbaar af te remmen. Er is boven 100km niet genoeg atmosfeer voor aërodynamische lift.
Nee, dat is niet hoe zwaartekracht (bij deze snelheden) werkt... Als er geen atmosfeer was of andere deeltjes dan had dat ding vrijwel eindeloos rond de aarde gedraait. Er is dus nog wat atmosfeer aanwezig in de baan waarin de ISS zit en dat remt het af. Daardoor zakt het richting aarde en moet het om de zoveel tijd weer omhooggekrikt worden.
Dat begrijp ik ook ondertussen, heb me even ingelezen.

𝘋𝘦 𝘥𝘢𝘮𝘱𝘬𝘳𝘪𝘯𝘨, 𝘰𝘧 𝘢𝘵𝘮𝘰𝘴𝘧𝘦𝘦𝘳, 𝘪𝘴 𝘦𝘦𝘯 𝘥𝘶𝘯𝘯𝘦 𝘥𝘦𝘬𝘦𝘯 𝘷𝘢𝘯 𝘭𝘶𝘤𝘩𝘵 𝘰𝘮 𝘥𝘦 𝘢𝘢𝘳𝘥𝘦. 𝘋𝘦 𝘥𝘢𝘮𝘱𝘬𝘳𝘪𝘯𝘨 𝘪𝘴 𝘰𝘱𝘨𝘦𝘣𝘰𝘶𝘸𝘥 𝘶𝘪𝘵 𝘷𝘪𝘦𝘳 𝘭𝘢𝘨𝘦𝘯: 𝘵𝘳𝘰𝘱𝘰𝘴𝘧𝘦𝘦𝘳, 𝘴𝘵𝘳𝘢𝘵𝘰𝘴𝘧𝘦𝘦𝘳, 𝘮𝘦𝘴𝘰𝘴𝘧𝘦𝘦𝘳 𝘦𝘯 𝘥𝘦 𝘪𝘰𝘯𝘰𝘴𝘧𝘦𝘦𝘳.

De dampkring houdt onze planeet op een comfortabele temperatuur (ongeveer 15 graden). Het laat de warmte van de zon tot op de grond doordringen en verhindert dat de uitgaande warmte in de ruimte ontsnapt. De deken is dun in vergelijking met de aarde zelf. De aarde heeft een straal van gemiddeld 6370 kilometer. De atmosfeer is slechts gemiddeld duizend kilometer dik.

Vier lagen
De dampkring is opgebouwd uit vier lagen: de troposfeer, de stratosfeer, de mesosfeer en de ionosfeer. Het weer vindt plaats in de laag die het dichtst bij de aarde ligt, de troposfeer. Deze luchtlaag is ongeveer dertien kilometer hoog en is de warmste en vochtigste laag van de dampkring.

Grenslaag
De grenslaag wordt gevormd door de onderste paar honderd meter van de atmosfeer. De grenslaag is van groot belang voor weer en klimaat. Wind, temperatuur en vocht in de onderste lagen van de atmosfeer zijn van grote invloed op het weer aan de grond, Ze zijn ook van belang voor de verspreiding van luchtverontreiniging.

Mist reikt vaak niet verder dan de grenslaag.

Troposfeer
Iets verder dan de grenslaag reikt de troposfeer. Dit is de onderste laag van de atmosfeer waar vrijwel alle weersverschijnselen optreden. Boven de poolgebieden reikt de troposfeer tot ongeveer acht kilometer hoogte. In ons land reikt de laag tot zo'n tien kilometer hoogte en bij de evenaar tot achttien kilometer hoogte.

In de troposfeer neemt de temperatuur af met de hoogte, gemiddeld tussen ongeveer 0,6 en 1,0 graden per honderd meter stijging. De troposfeer bevat ongeveer 80 procent van de totale luchtmassa van de hele atmosfeer. Aan de bovenzijde wordt de troposfeer begrensd door de dunne tropopauze die overgaat in de stratosfeer.

Stratosfeer
Boven de tropopauze ligt de stratosfeer. De temperatuur neemt hier toe met de hoogte. De stratosfeer bevindt zich op middelbare breedte op ongeveer tien en vijftig kilometer hoogte. De stratosfeer huisvest de ozonlaag die het leven op aarde beschermt tegen ultraviolet zonlicht.

Mesosfeer
De mesosfeer bevindt zich tussen de stratosfeer en de thermosfeer. De lagen worden gescheiden door respectievelijk de stratopauze en de mesopauze. De term is afgeleid van de Griekse woorden mesos voor midden en sfaira voor bol.

De mesosfeer begint op een hoogte van vijftig kilometer en reikt tot 80 à 85 kilometer. De temperatuur daalt hier met de hoogte, tot rond de -100 graden bij een hoogte van ongeveer tachtig kilometer. Het punt met de hoogste temperatuur is de scheidslijn tussen de twee lagen. Dit temperatuursverloop komt door de ozonconcentratie. Deze is dichter bij de stratosfeer en geeft daar dus een hogere temperatuur.

Ionosfeer
De ionosfeer is de laag rond de aarde waar de deeltjes door straling van de zon worden geïoniseerd. Het vormt de onderste laag van de magnetosfeer. Het speelt in ons dagelijks leven een rol doordat de ionosfeer ervoor zorgt dat radiogolven voor een deel worden gerefracteerd. Hierdoor kunnen radiogolven veel verder komen dan anders mogelijk zou zijn door de ronding van de aarde. 's Nachts neemt de ionisatie af en daardoor de refractie van radiogolven. Dit verlaagt de maximaal bruikbare frequentie.

[Reactie gewijzigd door MrMarcie op 18 december 2024 23:24]

Nee, dat komt door de zwaartekracht. Zwaartekracht is op grote afstand nog merkbaar (daarom dat de zwaartekracht van de maan eb en vloed maakt, bijvoorbeeld).
Ja, en de maan wordt ook telkens weer terug in zn baan geboost omdatie anders op de aarde zou vallen? :)

Klopt natuurlijk niet. De zwaartekracht zorgt ervoor dat het object in een baan om de aarde (of ander groot object) beweegt. Dat dalen kan alleen maar worden veroorzaakt doordat iets het object afremt. In het geval van de ISS is dat de (erg verdunde) atmosfeer.van de aarde.

Nu is het wel zo dat de definitie van waar de ruimte begint redelijk arbitrair is. Een veelgebruikte definitie is 100km boven de zeespiegel. Daar zit de ISS wel boven. Maar er is daar dus nog steeds genoeg aardse atmosfeer om de ISS significant af te remmen en zodoende moet daar af en toe dus een beetje gas gegeven worden om die baan te behouden.
Aanvullend op wat koelpasta zegt (wat xij zegt klopt helemaal):

Zwaartekracht bestaat niet. Het idee dat zware dingen een kracht uitoefenen, is een versimpeling van ruimtetijd. Op aarde werkt dat model fantastisch, anders hadden we wel al eerder gemerkt dat er iets niet aan klopt. In dit geval vind ik het ruimtetijd-model intuïtiever. Als het ISS langzaam naar beneden zou komen doordat de aarde een kracht naar beneden uitoefent, dan zou iets binnen het ISS ook naar beneden moeten vallen met dezelfde versnelling, maar zover ik weet is dat niet het geval. Het ruimteschip schermt deeltjes af waardoor die geen kracht uitoefenen op objecten binnen het schip, wat het verschil veroorzaakt.

Je moet het zien als dat ze stilstaan binnen ruimtetijd. De ruimtetijd is "gekromd" op een manier dat het rondgaan geen kracht uitoefent of vereist. Wat wij zien als een verandering (rond de aarde gaan) is stilstaan wanneer je de tijdsdimensie erbij betrekt, zover ik het begrijp. Je moet dus een kracht uitoefenen om van dat pad af te wijken, en die kracht zijn de deeltjes waar je mee botst. Door het momentum dat die deeltjes hebben, komt het ISS in een steeds lagere baan. (Je kan ook deeltjes kunstmatig de juiste impuls geven zodat ze het station steeds verder weg van de aarde duwen, dus het is niet simpelweg "er zijn deeltjes" dat het veroorzaakt, maar het specifieke momentum dat ze hebben.)
Het herinnert er ons allemaal nog maals aan dat er niet iets is als routine in de ruimtevaart. Ongeacht hoe succesvol een lanceersysteem is geweest in het verleden, het biedt geen garanties voor de toekomst en er kunnen altijd verrassingen uitkomen.

Enig voordeel: ze kunnen veel overuren declaren :+
Nouja, aan Starliner was natuurlijk nog weinig routine. Waren ze gepland met een Dragon-capsule gegaan, dan was dit waarschijnlijk een stuk vloeiender verlopen, en dan zijn er dus backups.
Blijf het een opvallende situatie vinden. Wat is er nou eigenlijk misgegaan met de koppeling dat ze ook niet echt nieuwe raketten kunnen sturen? Of is daarbij eerder het probleem dat de kosten van zo'n lancering dan bij Boeing liggen en die niet willen betalen?

Iemand een video of artikel van wat hier allemaal is mis gegaan en hoe ze het proberen op te lossen? Wil er eigenlijk wel dieper in duiken.
Wat bedoel je met koppeling ?

Uiteindelijk is het dat het onveilig geacht werd om de twee astronauten terug te sturen met Starliner.
Daarom heeft Nasa ervoor gekozen om de twee via een SpaceX capsule terug te halen, en deze dus maar met 2 personen omhoog te sturen. Dit is uiteindelijk het goedkoopst en handigst.
Er is in feite geen noodzaak om ze direct terug te halen.

Als er echt hoge hood is dat de astronauten terug naar de aarde moeten, dan hebben ze allemaal een stoel in een aan het ISS gekoppeld voertuig.
En daarnaast, als het echt nodig is, denk ik dat SpaceX wel eerder een Crew Dragon kan sturen, in principe lancereren ze om de paar dagen, dus als ze willen kunnen ze een starlink lancering uitstellen om een Crew Dragon te lanceren. De Crew Dragon capsule moet natuurlijk wel gereed zijn / gereed gemaakt worden. Er zijn een stuk of 5 Crew Dragon capsules, waarvan Crew 10 dus met een nieuwe gaat vliegen, maar ik kan me voorstellen dat er wel 1 'bijna' gereed klaar zal staan, of vrij snel gereed gemaakt kan worden.
Krijgen ze ook deze "extra" uren uitbetaald :+
Neem aan dat een astronaut gewoon in loondienst is en in een vaste schaal in het salarishuis zal vallen.

Wel kan ik me voorstellen dat (net zoals met militairen) uren gewerkt "op missie" een toeslag krijgen en bijvoorbeeld ook extra pensioenopbouw geven.

Interessanter is misschien het gegeven dat de VS voor belastingtechnische reden de ruimte juridisch gelijk als "internationale wateren" benaderen. Dat betekent dat, helaas voor de astronauten, ze hun inkomen niet fiscaal mogen beschouwen als "verdiend in het buitenland".
Ik denk zelf meer aan compensatie voor de extra straling die ze oplopen en de lichamelijke problemen die samenhangen met gewichtloosheid... Maar goed, ze zullen dat wel contractueel hebben afgedekt..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.