9to5Google: Google test standalone Gemini-app voor iOS

Google is volgens 9to5Google een standalone versie van de Google Gemini-app voor iOS aan het testen. De AI-assistent zou hierdoor zonder de officiële Google-app kunnen worden gebruikt. Het is niet duidelijk wanneer het Amerikaanse bedrijf de app wil introduceren.

Google Gemini-app voor iOS
Google Gemini-app voor iOS

Uit screenshots die 9to5Google van een Filipijnse gebruiker heeft ontvangen, blijkt dat de Gemini-app ondersteuning zal krijgen voor Gemini Live. Dat is een modus waarmee gebruikers handsfree gesprekken kunnen voeren met de AI-chatbot. De app zou ook overweg kunnen met de Live Activities-api van iOS. Hierdoor kan de gebruiker zijn gesprekken met de AI-bot voortzetten vanaf het iOS-lockscreen. Google heeft nog niet gereageerd op de geruchten. IOS-gebruikers kunnen Gemini op dit moment al gebruiken via de iOS-versie van de officiële Google-app.

Door Jay Stout

Redacteur

11-11-2024 • 07:32

29

Lees meer

Reacties (29)

29
29
22
1
0
5
Wijzig sortering
Is de 'gemiddelde' iOS gebruiker niet enorm verknocht aan Siri? Of is de AI van Google Gemini een enorme upgrade tov de huidige functionaliteit van Apple's assistant?
Siri is geen "AI" (zoals we LLMs noemen tegenwoordig). "Siri is een afstandsbediening op spraak." Siri kent een x-aantal standaardfuncties en die kun je met je stem of door te typen aanroepen. (Siri heeft ook wat scriptjes die ervoor kunnen zorgen dat je suggesties krijgt. Dus dat als je een mailtje hebt met een datum erin, dan kun je daar een popje van krijgen in je agenda.)

Denk aan "Wat is een xyz" (en dan gaat hij op Wikipedia voor je zoeken en dan krijg je een alinea over het onderwerp te zien.) Of hij kan liedjes afspelen met "Speel xyz af" of "Start een timer van x minuten" of als je homekit-verbonden-apparaten hebt, kun je wat dingen daarvan bedienen. Dat soort zaken. En daar houdt het in de praktijk ook wel op.

Het is zeker geen AI-functie die daadwerkelijk data kan genereren.

Siri kan best handig zijn hoor. Maar het heeft echt een compleet andere use-case. Ik kan niet aan Siri vragen om een verhaal te schrijven over een scheepsdrenkeling die wordt aangevallen door een groep kwaadaardige elven en door een kobold geholpen wordt. Of een essay te schrijven over een boek in de schrijfstijl van J.R.R. Tolkien (erg grappig om te doen met LLM's ;) of een analyse te maken van een liedje of foto.)
Aan de andere kant zal ik niet aan Gemini kunnen vragen om een kookwekker te zetten op m'n telefoon. (al is het maar omdat Apple dat niet zal toelaten ;) - Maar dat is weer een andere discussie. )
Heb je zelf wel eens Siri gebruikt?
Ik heb juist het idee dat de consensus is dat Siri alleen maar hele simpele dingen kan/snapt, en dat GA/Gemini echt een stuk verder is en dat is al jaren zo.
Wat bedoel je met "al jaren zo"? Dat Siri alleen maar simpele dingen kan, dat kan kloppen, maar dat Gemini al jaren een stuk verder dan dat, dat vind ik raar, gezien dat Bard pas vanaf vorig jaar gereleased voor grote publiek.
hij bedoelt Google Assistant, die liep al jarenlang voor op Siri.
Is dat zo? Want ontzettend simpele "home automation", zoals "doe de lampen in de keuken aan" werkt óf niet ("Ik begrijp niet wat je bedoelt") óf opent een scherm met zoekresultaten.

Pas wanneer ik een automation maak waarin ik eerst schrijf wanneer Assistant moet reageren (Dus letterlijk "Doe de lampen in de keuken aan") werkt het pas.

Gemini heb ik nog niet geprobeerd, omdat ik bang ben dat alles weer in de soep loopt en ik niet al m'n 23 lampen, verwarming en camera's weer opnieuw moet gaan toevoegen, maar als dit net zo "intelligent" is als Assistant, dan sla ik over.
Je hebt gelijk, “al jaren zo” doelde ik meer op GA (Google Assistant)

Edit: @HypersDragonX idd

[Reactie gewijzigd door Bensjero op 11 november 2024 13:59]

Je hebt gelijk dat Siri niet optimaal is, maar andere voice assistants kunnen niet alles doen dat Siri kan. Denk aan timers zetten via de systeemfunctionaliteit, Apple Music bedienen etc.
Maar ligt dat aan de andere voice assistants of apple die geen toegang wilt geven?
Is dat nog steeds zo? Als alleen Siri die functies kan aanroepen klinkt dat als iets waar de DMA nog wel een woordje over te zeggen zou kunnen hebben. Wellicht is het wijzigen van systeeminstellingen te verdedigen, maar Apple Music bedienen en timers instellen moet toch gewoon via een API kunnen.
Nee, mijn echtgenote wel. Ik zit op Android meer in de Alexa hoek.
Siri is echt een ramp om te gebruiken. De meest basale zoekopdrachten krijgt hij nog verkeerd. Ik krijg ook vooral het idee dat ze Siri sinds het ontstaan nauwelijks of niet meer verbeterd hebben en er toen maar mee gestopt zijn.
Siri is heel handig om agenda items toe te voegen, je smarthome te bedienen of een timer te zetten. Siri is verder gewoon dom en bij zoekopdrachten krijg je vaak klik hier om online te zoeken (oid).

Zal dit niet te maken hebben met het “on device” verwerken van de opdracht? Ipv na het luister woord (hey Siri/ ok Google) direct alles wat erna komt uploaden en verwerken?…
Zal dit niet te maken hebben met het “on device” verwerken van de opdracht?
Dat on-device is wel wat liberaal genomen. Kijk maar hoe beperkt alles wordt als je je internetverbinding uitzet voor Siri ;)

Siri is gewoon op een compleet andere manier ontworpen. Het is primair ontworpen om wat Apple-diensten te kunnen bedienen. Later was het opgesteld naar wat derde partijen en ook wat partijen die ervoor betaalden om hun ding te kunnen doen. Ik heb wel is begrepen dat je in de VS via Siri een pizza kunt bestellen in sommige steden. (Dus van "Bestel een Pizza hutsefluts bij Domino's," en dat je dan een Apple Pay pop-upje krijgt en dat hij dan de rest doet.)
(dat laatste heb ik wel is gehoord. Ik weet niet of het 'klopt', maar je snapt dat dit dus ook niet lokaal op je telefoon zal gaan ;) )

Edit: Wat ik ervan begrijp, is dat de 'spraak-naar-tekst' op de telefoon gebeurd, en dat de verwerking van die tekst (dus het uitpluizen van "Wat bedoel je nou eigenlijk") in de cloud gebeurd.
Er zit natuurlijk nogal een verschil in "Zet de lamp op de overloop aan", "Zet op de overloop een lamp aan", "doe de verlichting op de overloop aan", enz. Dit is voor mensen natuurlijk 'futiel'. Een computer zou kunnen kijken naar het woordjes "lamp/verlichting, overloop, aan" Maar als je dan "staat de lamp op de overloop aan?" hebt hang je al. Dus dat moet wel op een 'slimmige' manier gebeuren. Ook kunnen mensen 'vragen' (wil je de lamp aan doen), of ruis toevoegen met 'alstjeblieft' enzo.

[Reactie gewijzigd door lenwar op 11 november 2024 13:59]

Siri werkt op dit moment verre van optimaal, maar dat kan heel binnenkort wel eens gaan veranderen. Daarnaast is Gemini op dit moment niet een 1 op 1 vervanging van Siri als assistent vanwege de diepe integratie met het OS.
Siri is een domme doos vergeleken met een chatgpt of gemini. Je kan haar amper wat vragen. Ze is goed voor je telefoon te bedienen zonder handen. Maar echt zoals een chatgpt en gemini... not even close.
Het zijn dan ook niet te vergelijken dingen. Of heb je het al over Apple Intelligence Siri?
Nee ik reageerde op iemand die vroeg of er verschil tussen siri en chatgpt zat, maar ik zie dat ik ben vergeten te quoten. Excuses!
Siri in de huidige vorm (in Europa) kan je sowieso niet vergelijken met AI.
Logische stap, want Apple is bezig om in 18.2 derden (voor nu alleen ChatGPT) toe te staan wanneer je Siri activeert en de vraag door te zetten naar derden. ChatGPT heeft al iOS app en ik denk Apple dat als minimale eis stelt. Mogelijk wordt bepaalde functies aangesproken dat de ChatGPT appp ingebakken heeft zitten, dus dat Apple bepaalde functies aanspreekt in de app. Zodat chatGPT niet in het OS laag zit ingebakken ? Ik verwacht dat Apple vanuit de DMA ook Google op termijn als assistent moet toevoegen en dat Google daarnaar toe ontwikkeld.

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 11 november 2024 07:50]

Hoe kan ik Siri ChatGPT laten gebruiken dan? Want nu is Siri echt ongelooflijk lacklustre en slecht.
Oh echt? Dat had ik even gemist... dat is voor EU toch de voorwaarde om AI van Apple in Europa toe te staan. Nu natuurlijk nog wachten op Apple die Europese talen gaat ondersteunen a.k.a. tot in 2026 :Y)
In 2026 al? Wat een optimisme :)
In het Nederlands, Frans, Duits, Italiaans, Spaans, Portugees, ...?
Men zal bij Apple wel weer verbergen achter dat wij hier 'beschermende' wetgeving hebben... Kunnen ze ook hun keynotes aanpassen voor Europees gebruik aangezien je hier in de EU, zonder aanpassingen in je OS, nul Apple AI kan gebruiken binnen je OS zonder aanvullende modules.

Ik ben ook benieuwd of je dan wel de ingebouwde AI functies kan gebruiken via ChatGPT - in dat geval denk ik dat een abonnementje nog niet zo'n gek idee is voor mijn eigen workflow.

Dat zo'n beetje elke overige AI model met een losse app hier in de EU komt vind ik niet zo gek, dat Apple er vervolgens niets mee doet zelf, vind ik vreemd.

Microsoft heeft zijn eigen AI vrij goed beschikbaar op iOS, niet echt een losse app, maar zit goed in Bing/Edge verwerkt. ChatGPT kan je al los draaien, Perplexity is recent erbij gekomen. Nu een stand-alone app Gemini (Google) zou ik niet raar vinden.
Beetje off topic... Maar waarom werkt de Gemini app op Android nog niet?

Althans, hij zal t wel doen maar alleen als je de Google Assistent deactiveert...

Dus je kunt wel Gemini gebruiken, maar dan kun je geen lampen, muziek of navigatie meer bedienen op Android met je stem ;(

[Reactie gewijzigd door GurbieV op 11 november 2024 08:51]

Ik laat Gemini links liggen, onlangs heb ik het uitgeprobeerd in zowel de gratis als betalende (trial) versie, en ik vroeg een zeer simpele vraag; "Wat kan ik een jaar op voorhand inplannen voor mijn verhuis naar mijn nieuwe appartement?", Gemini begreep dat ik een woonst had aangekocht maar stelde toch nog altijd voor om rond te kijken voor een appartement en makelaars te contacteren... dat doen concurrenten toch echt beter.

De Microsoft Copilot standalone app voor iOS is toch al even uit, en die vind ik goed werken. En benieuwd naar wat Apple Intelligence in de toekomst gaat geven. :)
Ik dacht laatst na al die maanden, ik download eens gemini… haha ik moest kussen tussen 3 apps die op elkaar lijken 🤣🤣 tuurlijk joh, doe er een 4e bij

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.