Pentium 4 chipsets met 533MHz FSB vergeleken

X-bit Labs heeft een review online gegooid waarin de Intel 850E, i845E, i845G, SiS645DX en de VIA P4X333 met elkaar worden vergeleken. Al deze chipsets ondersteunen de 533MHz Quad Pumped Bus en worden geacht de nieuwe Pentium 4 processors een performanceboost te kunnen geven in vergelijking met de 400MHz uitvoeringen. In de review wordt niet alleen naar de onderlinge verschillen in prestatie van de chipsets gekeken, ook worden deze vergeleken qua ondersteuning van de verschillende standaarden, zoals ATA-133, AGP 8x en USB 2.0.

De Intel chipsets zijn feitelijk doorontwikkelingen, er zijn geen bijzondere dingen in veranderd. De Intel 850E is een opgevoerde i850 chipset, waardoor deze de 533MHz FSB ondersteunt. Officïeel ondersteunt deze alleen dual-channel PC800 RDRAM, maar dual-channel PC1066 RDRAM werkt er ook op, zij het alleen met 133MHz FSB. USB 2.0 ondersteuning is niet aanwezig. Intel's 845E is een doorontwikkeling van de i845D, en door gebruik te maken van een nieuwe southbridge (de i82801DB), is er ondersteuning voor zes USB 2.0 poorten. Dan is er nog de Intel 845G chipset, met ingebouwde GPU. Een aanpaste geheugencontroller voorziet deze chipset in ondersteuning voor DDR333 geheugen. De drie Intel chipsets ondersteunen geen van allen AGP 8x. Tegenover Intels 850E, 845E en 845G staan in het strijdveld VIA, met AGP 8x, USB 2.0 en ATA133 support, en SiS met officieuze ondersteuning voor DDR400 geheugen. Hoe die strijd zal aflopen kun je beter zelf lezen, maar hier onder toch alvast een klein gedeelte uit de conclusie:

Intel Pentium 4 Northwood core (klein)
  • From the performance point of view, i845G and VIA P4X333 proved best of all DDR333 SDRAM chipsets. Note, that DDR333 support in i845G is unofficial. Nevertheless, these two chipsets are even faster than i850E, used in its regular mode, i.e. with PC800 RDRAM memory.

  • The use of i850E with PC800 RDRAM doesn't make sense today. RDRAM memory is more expensive than DDR333 by about 1.5 times while the performance of PC800 systems is lower than that of DDR333 systems. This fact allows us to state once again that DDR333 is going to become the standard memory for Pentium 4 systems.
  • Met dank aan Anoniem: 19477 die zo vriendelijk was dit bij ons te droppen

    Door Gerlof Hulst

    F.P.A. Coördinator (V&A, PW & ShopSurvey)

    21-07-2002 • 01:47

    24

    Bron: X-bit Labs

    Reacties (24)

    24
    24
    21
    3
    0
    1
    Wijzig sortering
    Anoniem: 46268 22 juli 2002 15:15
    Tom's Hardware heeft een leuk review over de nieuwe SIS648 chipset voor P4x.

    Hieruit blijkt dat deze chipset op het moment qua prijs/performance de beste is. ;)
    Het is laat ja, dat weet ik. Maar ik weerhield mij er niet van even de goede link op te zoeken:

    http://www.xbitlabs.com/mainboards/p4-533-chipsets/

    Wat mij opviel in dit verhaal dat de de intel 850E chipset met Dram 1066 geheugen op dit moment met(redelijk) wat verschil in de meeste testen die gevoerd zijn "gewonnen" t.o.v ddr400.

    Jammer is wel dat Intel, de verdere ontwikkeling van de P4 i.c.m dram heeft stopgezet, en heeft gekozen voor ddr ram.Immers deze test toont aan dat de p4 toch erg goed overweg kan met Rimmetjes.
    Jammer is wel dat Intel, de verdere ontwikkeling van de P4 i.c.m dram heeft stopgezet, en heeft gekozen voor ddr ram.Immers deze test toont aan dat de p4 toch erg goed overweg kan met Rimmetjes.
    Intel heeft de DRAM-ontwikkeling van DRAM helemaal niet stopgezet. DDR-SDRAM (en SDRAM) behoren niet als RDRAM (RIMM) allemaal tot de DRAM-soorten. DRAM=Dynamic Random Access Memory
    Anoniem: 10476 21 juli 2002 02:13
    Als je de hele test leest zal je zien:
    i850E working with PC1066 RDRAM proved to be the best performing Pentium 4 platform with 533MHz Quad Pumped

    Ondanks de nadelen wel duidelijk nietwaar ? Wil je echte performance dan is het nog steeds RDRAM.
    Precies, dit bevestigt nogmaals de juistheid van mijn keuze, de Gigabyte 8IHXP met Kingston PC1066 RDRAM. Deze combinatie biedt voldoende bandbreedte om door te groeien naar 4 GHz. Bovendien beschikt de Gigabyte wèl over USB 2.0 en niet minder dan 10 poorten!!!
    Anoniem: 26306 @Bryne21 juli 2002 13:52
    De Asus P4T533 heeft ook een i850E chipset, en ondersteunt USB 2.0 én ATA 133 support, dus dat leuke tabelletje klopt voor geen meter. Ook heeft dat bordje 6 PCI sloten, wat volgens die specifications tabel niet kan.

    Erg vreemd dat dat moederbord van Asus alvast 3 dingen heeft die volgens die tabel niet kunnen. Dat komt natuurlijk door de southbridge, kennelijk is het Asus wél gelukt om die ICH4 op dat bord te krijgen. Dat zal bij die Gigabyte waarschijnlijk ook het geval zijn.

    Erg slordig dat deze gegevens niet overeen komen.
    De Asus P4T533 heeft ook een i850E chipset, en ondersteunt USB 2.0 én ATA 133 support, dus dat leuke tabelletje klopt voor geen meter. Ook heeft dat bordje 6 PCI sloten, wat volgens die specifications tabel niet kan.
    .... kennelijk is het Asus wél gelukt om die ICH4 op dat bord te krijgen.
    De ASUS P4T533 werkt met de ICH2-southbridge. De opties die jij noemt, komen ook niet uit de southbridge, maar van aparte controlers:

    USB 2.0 -> NEC USB 2.0 controlerchip
    ATA 133 (en RADI 0,1) -> Promise-chip
    6x PCI -> komt idd via de ICH2, die dat officieel niet ondersteunt, maar de i850E ondersteunt officieel ook geen PC4200 RDRAM.
    een deel van die USB porten is gewoon USB 1.1 ipv 2.0 en velen worden optioneel naar buiten gevooerd.
    iPanel etc.
    Precies en zo duur is RIMMM niet meer, echter voor oc'ers is het interresant om te zien wat het meeste performance oplevert, verder oc met DDR of minder met RIMM, ik denk het laatste :)
    Anoniem: 10476 @edward221 juli 2002 03:18
    Ja, de nieuwe ontwikkelingen wat betreft RDRAM zien er goed uit. Hopen is alleen dat Intel en Co chipsets uit blijven brengen ervoor. Zonder chipset geen party :(
    Helemaal mee eens, maar ik denk dat het artikel meer op een prijs/performance vergelijking gebaseerd is. In hoeverre wil je meer betalen voor de i850E in combinatie met het relatief dure geheugen om de hoogste performance te behalen t.o.v. de i845G (en druk dit eens uit in een percentage) :)
    Opvallend dat SiS ook weer helemaal meedoet in de race. Ik heb zelf nu een (SocketA) bordje met de SiS745, en dat bevalt me erg goed. Gewoon 0,0 gedonder! Dat kon ik van mijn AMD761 bord niet zeggen, hoewel dat nu ook prima loopt.
    Zeker een kijkje waard, die SiS planken, mede gezien de vaak lage prijs.

    Ook opvallend vind ik dat de Rambus systemen nauwelijks nog snelheidsvoordeel bieden. Blijkbaar is de ontwikkeling van Rambus achtergebleven bij die van SDRAM (100MHz QDR naar 133MHz QDR vs 133MHz SDR naar 166MHz DDR en zelfs 200MHz DDR bij de SiS plank)
    Maar blijkbaar doet de extra cache van de P4A ook veel goed.
    Moet je toch even hier kijken als je denkt dat Rambus stil zit:
    http://www.tweakers.net/nieuws/22397
    Leuk, maar tot dusverre liggen die dingen niet in de winkel, itt SDRAM.
    Ook opvallend vind ik dat de Rambus systemen nauwelijks nog snelheidsvoordeel bieden. Blijkbaar is de ontwikkeling van Rambus achtergebleven bij die van SDRAM.
    Dat is ook niet zo vreemd... de bussnelheid van RDRAM heeft tot nu altijd gelijk gelopen met de FSB. 400:400, 533:533 (in het geval van PC1066). Nu de bussnelheid van DDR de FSB nadert, gaat de lage latency van DDR meer meetellen en loopt DDR dus in op RDRAM.
    Dst denk ik niet.
    ALs intel RDRam laat vallen dan stoppen ze meer R&D in de i845x reekst die worden getuned en verder geoptimaliseerd.

    i850E tov de i850 is gewoon het zelfde alleen gevalideerd voor 533 fsb er zijn nieuwe technologien en tuning truckjes beschikbaar maar zijn niet toegepast waardoor RDRAM beter kan presteren dan nu.
    Dus i850(E) vs i845(sis/Via) is niet geheel sluiten aangezien de DDR platformen wel intensief geoptimaliseerd worden en de potentie van RDRAM wordt verwaarloosd.
    Ik vind het een beetje brak dat er een intel reference-board is genomen om de i850E chipset te verdedigen. Dat maakt de strijd oneerlijk; de andere chipsets (behalve de VIA) zitten immers niet op reference-plankjes.

    Intel kiest zoals bekend veel conservatievere timings op haar moederborden dan andere fabrikanten. Ik denk dus dat een Asus i850E plank duidelijker zou hebben geheerst dan deze tamme Intel plank.
    Via heeft het dan toch heel netjes gedaan, zonder een officiele licentie toch een van de betere chipsetjes voor de P4 maken.
    Als ik er een zou moeten kiezen zou ik toch voor de i845G, die heeft de beste functies en de beste (officiele) ondersteuning lijkt me.
    Via heeft het dan toch heel netjes gedaan
    vind ik ook want ze gebruiken in deze test een 'oude'
    VIA P4X333, de P4X400 is er al en komend goed uit de reviews.
    http://www.legionhardware.com/html/doc.php?id=199&LegionHardware=cf72c e13caa0ca281e749f38a1148ed4
    stond al hier: http://www.tweakers.net/nieuws/22521?highlight=via
    Officïeel ondersteunt deze alleen dual-channel PC800 RDRAM, maar dual-channel PC1066 RDRAM werkt er ook op, zij het alleen met 133MHz FSB.
    QPB is toch altijd op basis van 133 MHz FSB? 533MHz QPB geeft 133,25 MHz bus.
    Anoniem: 48341 @PcDealer21 juli 2002 19:46
    FSB is om precies te zijn 133 1/3. Quadpumped wordt het dan 533 1/3. Vaak wordt het afgerond op hele megahertzen. In dit geval dus 133 en 533.
    Uhm, is laat ja, maar eerste link in artikel klopt niet.
    Anoniem: 44077 21 juli 2002 10:27
    SiS is weer helemaal terug. Ze hebben hun tijd goed besteed voor ze terugkwamen. Ik heb hier thuis nog een socket 7 mobo met een SiS chipset erop en dat is dus echt brak ... en de rest van de mobo ook :)

    Weet iemand of SiS het zweert bij Intel of gaan ze ook voor AMD chipsets ontwikkelen?
    Der zijn al SIS chipsets voor de AMD's
    bijvoorbeeld K7S5A heeft een sis735 chipset. :)
    kijk hier www.ecs.com.tw/products/k7s5a.htm

    Op dit item kan niet meer gereageerd worden.