Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 12 reacties
Bron: News.com

Silicon Graphics heeft bekend gemaakt dat de omzet van het tweede kwartaal lager zal zijn dan aanvankelijk verwacht. In april van dit jaar voorspelde het bedrijf een omzet van 310 tot 320 miljoen dollar, maar deze cijfers zijn nu bijgesteld naar de range tussen 280 en 290 miljoen dollar. Het operationele verlies zal uitkomen op een bedrag tussen 20 en 25 miljoen dollar. SGI legt de schuld bij een tegenvallende vraag naar high-end computersystemen. Het aantal orders voor nieuwe systemen steeg desondanks ten opzichte van de geboekte verkoopaantallen in het tweede kwartaal. Deze trend kan duiden op een omzetstijging later dit jaar.

SGI verkeert al lange tijd in moeilijkheden. Van origine levert het bedrijf high-end workstations en servers voor CAD/CAM, visualisatie, defensie en wetenschappelijke toepassingen. Een poging om de productlijn uit te breiden naar computers voor de general-purpose servermarkt liep eind jaren negentig uit op een mislukking. Tegelijkertijd probeerde SGI een overstap te maken van het eigen Irix besturingssysteem naar Windows NT en later Linux, en werden systemen op basis van Intel processors ge´ntroduceerd. Onder CEO Bob Bishop keerde SGI terug naar zijn roots. Recentelijk werden contracten binnengehaald met Volvo en Philips over de levering van een crash-simulator en een systeem dat gebruikt zal worden voor de ontwikkeling van HDTV. SGI zal zijn eigen Irix besturingssysteem en MIPS processorarchitectuur blijven ondersteunen, en heeft tevens support voor het Itanium 2 platform aangekondigd.

SGI / Silicon Graphics CAD/CAM illustratie
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (12)

SGI heeft deze moeilijke tijden deels aan zichzelf te danken. Ze weigerden bijv. jarenlang het OS(unixplatform) te vernieuwen en aan te passen in hun SGI's. Hierdoor zijn enkele grote afnemers van workstations zoals ILM en Pixar overgestapt naar het Linux platform. Hoewel in SGI bakken altijd het nieuwste van het nieuwste en het snelste van het snelste zit is de afstand tussen desktop computers en high- end SGI's kleiner geworden.

Een SGI kost zo'n 25000 Dollar. Als middelgroot en klein bedrijf kies je dan toch voor een dual desktop Xeon of MP, je bent dan veel goedkoper uit. En het snelheidsverschil is niet zo supergroot meer. Waar SGI's goed in zijn is het soepel kunnen werken met superzware programmas die veel Cache nodig hebben om acceptabel te kunnen functioneren. Dat heeft SGI wel goed voor elkaar met hun Irix processoren. Alleen op 3D Computer Graphics gebied verliezen ze territorium. Vanwege het verouderde OS platform dat nog steeds de standaard is in SGI bakken. Maar ze zijn marktleider op het gebied voor 2D compositing. SGI's zijn hiervoor het beste dat je kan krijgen, met name door de hoge cache. Hierdoor werkt een 2D editor/compositor soepel en snel. Als ze niet snel wat doen verliezen ze hun positie in de 3D Computer Graphics markt.

Dit zal helemaal gevaarlijk voor hun worden bij de komst van de 64bit Hammers en de 64-bit processoren van Intel. Immers, je krijgt dan een situatie waarbij zelfs AMD kan concurreren met Irix op het gebied van 64 bit processoren. Grote 3D Graphics bedrijven en design studios hebben deze 64 bit processoren gewoon nodig voor bepaalde applicaties. Als zelfs AMD dit kan leveren in desktops tegen 1/25 ste van de prijs van een SGI, dan is de keuze snel gemaakt. ILM (Industrial Light and Magic) heeft al aangekondigd binnen 5 jaar(misschien al binnenkort) over te zullen stappen naar desktop computers met windows platform. Omdat tegen die tijd desktops snel genoeg zijn om het werk te kunnen doen dat zij vereisen. Tegen een veel lagere prijs. SGI gaat het nog erg moeilijk krijgen.

Desktops zullen SGI's waarschijnlijk nooit inhalen, maar ze gaan wel in de buurt komen van deze monsters. Als dit verschil zo klein wordt, zijn de hoge kosten van SGI's dit kleine verschil nauwelijks waard.
Grappig:

>Vanwege het verouderde OS platform dat nog steeds de standaard is in SGI bakken.

Ik denk dat we de 'verouderde' features van hun os nu pas mondjesmaat beginnen te zien in linux, in windows zal het nog wel langer duren:

xfs bijvoorbeeld is zo'n aardigheidje. Ik zit nog te wachten op checkpoint/restart, weightless jobs, 1024 cpu autoparallelisatie, single kernel OS voor alle clustergrootten, en nog wat antiquiteiten voordat ik een serieuze berekening op een Linux cluster ga zetten.

Of bedoel je met verouderd het onbreken van een windows-95 'start' button linksonder op het beeldscherm?
Ik weet niet waar jij die info vandaan haalt, maar ILM is net overgestapt naar Linux clusters. Ze gaan echt niet over naar Windows OS. Simpelweg omdat deze de performance niet kan leveren die een dergelijk werkstation nodig heeft. Ook niet met een Dual Intel/ AMD CPU. En SGI overleeft het wel, want het zijn niet ILM en Pixar die deze systemen nodig afnemen/afnamen, maar zoals je ook leest, Philips en Volvo. En dit zijn slechts enkele namen.
Het lijkt me ook onwaarschijnlijk dat ILM gaat overstappen naar Windows. Misschien wordt het op kleine schaal gebruikt voor de simpele dingen zoals Photoshop. Het is veel eenvoudiger om van Irix naar een gecombineerde Irix+Linux omgeving te migreren dan naar Irix+Linux+Windows. Het porten van zelf ontwikkelde Irix software naar Linux zal veel eenvoudiger zijn. Verder zal er in de toekomst IMO geen technische redenen zijn om Windows boven Linux te prefereren als ze nu al succesvol hun applicaties naar Linux kunnen overzetten.

Er zal ook in de toekomst zeker een niche-markt overblijven voor SGI. Grote aan elkaar gelinkte realtime virtual reality systemen (Visual Area Networking: http://www.sgi.com/visualization/van/ , zeer cool) bouw je niet zomaar met off-the-shelf componenten. De vraag is of SGI winstgevend kan worden en blijven.
SGI heeft deze moeilijke tijden deels aan zichzelf te danken. Ze weigerden bijv. jarenlang het OS(unixplatform) te vernieuwen en aan te passen in hun SGI's.
Uhm...
Een SGI kost zo'n 25000 Dollar .
Daar heb je de reden waarom SGI op een downhill tocht is. Ze zijn gewoon veel te duur geworden. En bedrijven als ILM of de overheid van de USA zouden het nog wel kunnen betalen hoor, maar het zijn de vele andere kleine filmproductie maatschapijen die dat echt niet meer kunnen. En daar ligt ook het probleem, SGI kan niet leven van de paar grote vissen zoals ILM en Pixar, die paar leveren nooit voldoende omzet. Ze hebben zichzelf gewoon de markt uitgeprijst met die belachelijk hoge prijzen, die totaal niet meer in verhouding staan tot wat de hardware echt doet.
Waar SGI's goed in zijn is het soepel kunnen werken met superzware programmas die veel Cache nodig hebben om acceptabel te kunnen functioneren. Dat heeft SGI wel goed voor elkaar met hun Irix processoren. Alleen op 3D Computer Graphics gebied verliezen ze territorium.
Waar SGI's erg goed in zijn, is de OpenGL weergave. Voor jaren geleden was dat al zo. Het opzetten van 3D animaties ging gewoon supergoed op een SGI werkstation. Qua renderen (het uiteindelijke uitrekenen van elk afzonderlijk filmbeeldje) waren ze helemaal niet zo super in, in elk geval niet beter dan een vergelijkbaar Intel systeem.

Dus, je hebt een systeem wat uitblinkt in OpenGL, maar dat wordt ook achterhaald, want er zijn tegenwoordig erg goede kaarten beschikbaar voor windows systemen ook, kijk naar de Wildcats.

Blijft er steeds minder over om voor een SGI te kiezen, naast het feit dat ze wel een erg koele paarse kleur hebben natuurlijk :+
Waar SGI's erg goed in zijn, is de OpenGL weergave. Voor jaren geleden was dat al zo.
Vroeger was dat inderdaad zo maar sgi heeft de strijd in het workstation segment al jaren geleden verloren hoor. Tegenwoordig komen ze niet eens meer voor in de viewperf scorelijsten van SPEC. Allemaal IBM/HP/Dell's met WildCat's en Quadro's wat de klok slaat.

En sgi's gebruiken voor rendering is inderdaad niet de moeite waard. De specfp van bijv. een SGI Origin 3200 met een 600MHz R14k ligt nog lager dan bijvoorbeeld een Epox 8KHA+ Motherboard, AMD Athlon (TM) XP 2000+. En laat ik het prijsverschil nog maar even achterwege..

Bron o.a.:www.spec.org/osg/cpu2000/results/cfp2000.html
Ahum, Ik denk niet dat AMD een 64 bit 2MB L2 cache pro op de schap heeft liggen welke Silicon Graphics al een geruime tijd gebruikt. En zeker niet een met een integrated vertex, image en texture proces engine.
Laat staan dat je er max 8 GB in kan douwen.

Later.
:)
Het de verhalen over de kwaliteit van de hardware, was ik in ieder geval in de begin jaren 90 erg onder de indruk van de standaard geleverde software op Silicon Graphics machines. De compiler/software ontwikkel omgeving was bijvoorbeeld heel indrukwekkend. In die tijd keek ik jaloers naar deze machines met hun gebruikers tijdens wetenschappelijke ontmoetingen. Ik moest het in die tijd doen met een Sun IPC met de standaard cc compiler van Sun.
Heeft iemand info hoe de kwaliteit van de ontwikkelomgevingen tegenwoordig is bij SGI?
http://www.sgi.com/newsroom/press_releases/2001/december/dual_head.htm l

Hier is wat info over Octane2. By the way, de kosten van een workstation beginnen bij 16.000 $ i.p.v. zo'n 25.000 $. ;)
Verrassend zeg, weer een automatiseerder die weinig gaat verdienen. Dit is toch geen nieuws meer.

Als het beter gaat dan is het pas weer nieuws :-)
Femme, ILM heeft dit in een videointerview aangeven op de website www.CGchannel.com
Ze hadden het uiteraard niet over de huis tuin en keuken windows maar over een advanced professionele versie van het toekomstige windows platform.
Hoezo SGI duur?
Wie er intresse heeft ik heb hier een
Silicon Graphics« O2+TM Visual Workstation.
350mhz 256mb 18.2BG ultra 3
10 x dvd
Dit systeem is goed als hagel nieuw nooit mee gewerkt.
voor meer info zie ook:
http://www.sgi.com/newsroom/press_releases/2001/august/o2plus.html

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True