Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties
Bron: EETimes

EETimes meldt dat Silicon Graphics een nieuwe serie Visual Workstations heeft aangekondigd. De machines ondersteunen specifiek Windows NT en Linux (maar ik neem aan ook ieder ander i386 compatible OS) en zijn gebaseerd op standaard Intel hardware. De specificaties komen mij afgezien van de professionele VPro 3D kaart weinig indrukwekkend over. De processor bestaat uit een PIII 667-800 of PIII Xeon 733-800 en wordt gecomplementeerd met minimaal 128MB SDRAM of Rambus geheugen. De systemen zijn verkrijgbaar voor prijzen vanaf $2.725:

Silicon Graphics (Mountain View, Calif.) wants to build on its success with Linux servers by moving to Linux workstations, said Ujesh Desai, the company's IA-32 workstation line manager. Leading EDA vendors have already started to port their tools to Linux to meet growing demand in the engineering community, the company said.

SGI is pointing its Linux and Windows NT-based systems in different directions. "Windows NT is good for graphics and PCB [pc-board] layout, but is not scalable like Unix and Linux, and it is best suited for small, single-user jobs," said Shing Pan, EDA Marketing manager for Silicon Graphics.

Linux offers the price/performance advantage of Windows with the reliability of Unix, Pan said. And EDA application vendors find it easy to move to Linux, he said, provided there is a base of users. Silicon Graphics is offering those users both scaled-down and souped-up Linux machines.

Slightly off-topic maar wel interessant: MindTwist liet ons via de nieuws submit weten dat SGI alle hardware documentatie van de Indy heeft vrijgegeven. Deze kun je hier in postscript formaat naar binnen trekken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

Op een beurs heb ik met de voorganger mogen spelen en die was al behoorlijk indrukwekkend, grafisch gezien.

Silicon Graphics machines zijn vooral erg snel door een andere opbouw van het moederbord. Speciaal op, jawel, de graphics afgestemd.

Op de site kwam ik ook het volgende nog tegen: "MOUNTAIN VIEW, Calif. (May 15, 2000)-Continuing its efforts to establish Linux® as a commercially viable platform, SGI (NYSE: SGI) today announced the release of its SGI Pro64TM compilers for the Intel® ItaniumTM processor to the Open Source Software Community. These Linux compilers, which were recently demonstrated at Intel's Spring 2000 Developer Forum in Palm Springs, Calif., contain additional optimizations that take advantage of the power of the Itanium processor over those of other public compiler implementations. This technology will support development of high performance IA-64 Linux applications and is another important step toward delivery of production Linux solutions on IA-64."

SGI is on the move :)
Die Vpro is volgens mij alleen maar een nvidia geforce quadro

ga maar na:

- 64 MB DDR
- 540 megapixels per sec. (quadro's draaien op 135 Mhz)
- AGP 4X
- 17 million triangles* per second 
(dat is dus de T&L)

het enige wat sgi hier heeft gedaan is betere drivers maken, in samenwerking met nvidia

Wirf
als Nvidia een Quadro heeft waarom zouden ze die dan niet op de markt brengen voor de echte gamers???
Wat deze dingen zo bijzonder maakt is de UMA techniek: 3d chip en CPU delen het memory. Je hebt geen trage bus waar textures overheen moeten, de cpu kan direct bij de framebuffer etc.

Het is dus zo dat een OS er specifiek naar geport moet worden. SGI had dat al met NT gedaan, maar was gestopt met de levering van de workstations. Het verbaast me dan ook dat ze nu TOCH weer met NT based systemen komen. Verder verbaast het mij, net als vele andere OpenGL ontwikkelaars, dat ze IRIX afschieten voor Linux. IRIX is superieur aan Linux en SGI moet nog heel wat porten willen ze Linux op hetzelfde niveau krijgen.

Wel grappig (en wellicht typerend :)
"Windows NT is good for graphics and PCB \[pc-board] layout, but is not scalable like Unix and Linux, and it is best suited for small, single-user jobs," said Shing Pan, EDA Marketing manager for Silicon Graphics.
Not scalable... hmm... Het zijn machines met 1 a 2 CPU's. NT is microkernel gebaseerd, een nieuwe HAL en een recompile (SGI is licensee van de NT source) en klaar. Maar goed, hun eigen tekortkomingen kun je natuurlijk zo wel verbloemen.

Ze verliezen snel terrein. En niet verwonderlijk. De hardware is wel snel maar ook schreeuwend duur. Waar SGI voornamelijk aan verdiende waren de grote ONYX systemen. Maar mensen kiezen er nu eerder voor om die te vervangen door 4CPU intel based NT systemen met een prof. videokaart, voor de fractie van de prijs.

Ik vrees dat dit de laatste (of een van de laatste) stuiptrekkingen is van een voorheen geweldig bedrijf. Too bad...
[Sharky K:]
Niet elke snelle video kaart is voor gaming. PRijs is een reden om deze kaart niet voor game machines aan te marketen en daarnaast is het zo dat games en 3D design niet voor dezelfde dingen geoptimaliseert worden. Games in OpenGL gebruiken maar rond de 60 van de 220+ opengl functies. De miniGL drivers voor games zijn dus ook maar een zeer beperkte sub-set van OpenGL.
[/Sharky K.]

SGI is heel erg zoekende naar een goede strategie om te overleven. Ze hebben een paar jaar geleden Cray gekocht om de super high end GFX en simulatie markt in te gaan. Dat is niet gelukt om dit winstgevend te krijgen en ze hebben Cray net weer verkocht voor veel minder. Waar ze op het moment op gokken is Linux als de reddende engel. Ze hebben behoorlijk groote stukken van IRIX (hun UNIX smaakje) beschikbaar gesteld om te worden geport en open source te worden. De journaling file system, en cluster technology worden op het moment geport. In het kader hiervan maken ze nu ook Linux workstations. Met bewhulp van clusters kunnen ze zo in combi met Load Balancing veel goedkopere super computers maken dan met de cray route die ze eerst probeerden.

De GFX markt staat zwaar onder druk en niet ieder bedrijf koopt meer voor 100.000 of meer losse machines. De vraag is dus ook of dure hardware van SGI wel verkoopt met Linux er op ipv IRIX of NT.

Het lijkt wel of elk bedrijf dat door Jim Clarck is opgericht in elkaar strort als Jim Clarck er na de oprichting weer vandoor gaat. Of dit nou SGI, Netscape, Healtheon of MyCFO is. Het valt uitelkaar zodra Jim weer gaat nadenken over grote zijlboten :).
Otis: die Visual Workstation bak van hierboven lijkt anders geen gebruik te maken van UMA. Aan de prijs te zien zijn er weinig bijzondere technieken in verwerkt.

Door de steeds snellere x86 systemen is de markt voor de speciale high-end workstations van SGI wel hard aan het instorten.
Femme: nee je hebt helemaal gelijk. Ik zit net op CNet te kijken en daar lees ik 'AGP 4X'... hmmzz op de site van SGI hebben ze het er niet over, maar het lijkt me duidelijk in ieder geval: geen UMA techniek, en dan lijkt het me inderdaad een wel erg dure PC. Tel dat bij de dure, trage service op van SGI en men vraagt zich wel af waarom ze hier nog development tijd in steken. de SGI's waren juist zo bijzonder OMDAT ze geen default PC hardware waren... naja.
SGI heeft in het verleden een trouwe groep gebruikers opgebouwd die er niet over peinzen hun machine te vervangen door een PC. Zolang SGI workstations blijft leveren die geen PC zijn (ook al zit er een Intel CPU in) gaat het denk ik wel goed, maar SGI moet wel voorkomen dat het verschil te klein wordt (vergelijk met Apple voor de introductie van de iMac). Zo'n low-end versie is geschikt voor managers, secretaresse's etc. in bedrijven die grote afnemer zijn. Op deze manier kan SGI andere leveranciers wegdrukken - je kunt als trouwe klant ook forse kortingen krijgen.

De overstap naar Linux kan ingegeven zijn doordat het best wel lastig is een eigen OS - IRIX - te blijven ondersteunen voor het relatief kleine aantal machines waar het op draait. Mijn ervaring met IRIX is dat het zelfs zo was dat verschillende releases niet compatible waren met elkaar, waardoor je als klant gedwongen was een duur servicecontract te nemen om aan de nieuwste versie te komen - of eindeloos te knutselen aan proggies om ze - met name de graphics - aan de praat te krijgen. Vooral voor software leveranciers erg vervelend. Dus als je gelooft in het Open Software concept is het een slimme zet.

* DF040F arjenk
Ik heb laatst met een Octane gewerkt hier dat komt nog voor de onyx in lijn en na de nt workstaions en ik heb nog nooit zo'n snelle computer gezien in renderen, ik maak naar mijn idee behoorlijk complexe 3d tekeningen maar hij is echt mega snel, ze hebben ook een ander soort cpu erop zitten geen standaard intel of amd.
Die R12k 300Mhz is inderdaad behoorlijk snel, ong. net zo snel als een 800Mhz PIII. Alleen voor het geld van een Octane bouw ik wel een complete renderfarm met PIII's of Athlon's. De snelste processor voor rendering is trouwens nog steeds de Alpha. Zie voor voor wat SpecFP resultaten ook: www.spec.org/osg/cpu95/results/cfp95.html
En iedereen die zo lovend is over de grafische prestaties van SGI moet eens www.spec.org/gpc/opc.data/summary.html bekijken. Daar waar ze vroeger overal bovenaan stonden bungelen ze nu onderaan, op afstand van Intergraph, Dell & Compaq.

En dan hebben we het nog niet eens over die geweldige "Service"... Ik was dolblij toen we een aantal jaar geleden al die SGI's hebben vervangen voor NT workstations, en de resultaten staan op www.sf.nl

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True