AMD roept Ryzen 9000-processors terug en stelt release met 1 tot 2 weken uit

AMD roept reeds geproduceerde Ryzen 9000-processors voor desktops terug. Daarbij gaat het zowel om reviewsamples die naar techmedia waren gestuurd als verkoopvoorraden die al onderweg waren naar distributeurs en winkels. De release van de cpu's wordt uitgesteld.

Volgens de processorfabrikant, die aanvankelijk van plan was om de Ryzen 9000-processors op woensdag 31 juli te introduceren, zijn er tijdens laatste controles problemen gevonden met chips uit de eerste productieruns. 'Out of an abundance of caution' - een overvloed aan voorzichtigheid - worden de reeds aan winkels uitgeleverde processors vervangen door nieuwe exemplaren.

Het uitstel treft niet alle processormodellen even hard. De twee goedkoopste modellen, de Ryzen 5 9600X en Ryzen 7 9700X, worden slechts acht dagen uitgesteld en komen nu op donderdag 8 augustus beschikbaar. De Ryzen 9 9900X en 9950X volgen een week later, op donderdag 15 augustus.

AMD zegt niet wat de problemen met de processors exact waren, maar blijkbaar waren ze niet van dusdanige aard dat ze softwarematig konden worden opgelost, bijvoorbeeld met een agesa-update. Europese reviewers hadden tot vanavond nog niets vernomen van AMD over reviewsamples, wat minder dan een week voor de eerder geplande release opmerkelijk was. Naar verluidt hadden enkele Amerikaanse reviewers wel al processors ontvangen, maar die worden nu dus vervangen.

Vorige week publiceerde Tweakers een Ryzen 9000 Preview, waarin de nieuwe line-up en de vernieuwingen in de gebruikte Zen 5-cores uitgebreid worden besproken. Hieronder vind je het volledige statement dat AMD vanavond heeft verstuurd aan Tweakers en andere techmedia.

We appreciate the excitement around Ryzen 9000 series processors.  During final checks, we found the initial production units that were shipped to our channel partners did not meet our full quality expectations.  Out of an abundance of caution and to maintain the highest quality experiences for every Ryzen user, we are working with our channel partners to replace the initial production units with fresh units.

As a result, there will be a short delay in retail availability. The Ryzen 7 9700X and Ryzen 5 9600X processors will now go on sale on August 8th and the Ryzen 9 9950X and Ryzen 9 9900X processors will go on sale on August 15th.

We pride ourselves in providing a high-quality experience for every Ryzen user, and we look forward to our fans having a great experience with the new Ryzen 9000 series.
- Jack Huynh, Senior Vice President en General Manager Computing and Graphics bij AMD

AMD Ryzen 9000

Door Tomas Hochstenbach

Redacteur

24-07-2024 • 22:23

102

Lees meer

Reacties (102)

102
100
37
0
0
19
Wijzig sortering
Wat is het precieze verschil tussen een review sample en een versie die voor de consument bedoelt is?
Ik denk niet veel. Misschien de verpakking maar niet de hardware zelf. Dat zou betekenen dat reviewers geen originele spullen zouden reviewen en dat lijkt mij niet de bedoeling.
Leuk dat je het zo benoemd, want dat is precies hoe ik zelf over dacht..
Het lijk me erg sterk dat het verschil alleen de verpakking is...

Intel (en AMD wellicht ook ) heeft bijvoorbeeld ES versies [Engineering samples] die bijvoorbeeld makkelijker hoger te clocken zijn dan het consumenten spul...

https://www.intel.com/con...000056190/processors.html

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 25 juli 2024 00:39]

Ik ben er niet helemaal van op de hoogte. Kan mij voorstellen dat er misschien 'betere' spullen worden geleverd dus met nadruk op klopt het allemaal en wat extra checks en 'kan deze chip het geweld van de reviewers eventueel aan'.

Maar wat ik mij niet zou kunnen voorstellen dat ze extreem goede samples sturen die zo goed zijn en als het dan in de winkel ligt dat de consument ineens merkt dat die chip het niet aankan. Dus nee, dit lijkt mij niet.
Lijkt me sterk dat een reviewer een ES versie test en in de review doet alsof het de normale versie is.

Wat je nog wel eens ziet is dat ze een ES (of andere CPU) bijv terugklokken en/of cores uitzetten zodat ze (soort van) kunnen laten zien wat een nog niet uitgebrachte CPU ongeveer zou doen, maar dat staat er dan ook altijd bij dat het op die manier getest is!

Dat die ES versies bestaan is niks mis mee, ze hebben zoals je in je eigen link kan lezen gewoon een eigen doel. En dat is niet de consument foppen (wat je imo wel probeert te suggereren in je reactie), maar specifiek voor fabrikanten die iets moeten maken wat met die CPU-serie moet werken (moederbord bijv).

Reviewers krijgen eerder 'golden samples', dat zijn vaak de die's die uit het midden van de wafer komen en de minste imperfecties hebben. Normaal is het een loterij als je als consument koopt en kan je geluk/pech hebben.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 juli 2024 09:49]

De reviewers krijgen vaak een van de eersten cpu die geproduceerd worden. Deze krijgen waarschijnlijk ook een extra quality control. Wellicht dat daar het probleem is gevonden, omdat veel reviewers niks hebben gekregen.
geen, tenzij ze een "golden sample" krijgen.
sterker nog, engineering samples doen t vaak zelfs slechter dan wat al op de markt is :9
Niets, een ES (Engineering Sample) is alleen anders.
Vaak komen review samples uit de 0-serie productie. Dit is de eerste "productie" in de fabriek en dus niet meer op "development"-production lines. Dat betekent dat het product zelf niet meer wijzigt maar het productieproces nog verre van "getuned" is. Hierbij kun je denken aan iets simpels waarbij de soldering in de productiestraat net niet voldoende "tin" toevoegt waardoor het contact over de levensduur ook echt 100% blijft functioneren, via's te lang of te kort, verzin maar. Er kunnen dus letterlijk productiefouten in zitten. Gezien de snelheid waarmee er een update komt, lijkt het mij in die hoek te zitten.
Bijzonder. Het lijkt me niet dat ze in 3 weken tijd (op schaal) een compleet nieuwe productie gaan doen van silicon wafers en die daarna ook nog op een interposer geplakt, verpakt en verscheept krijgen.

Dus ik vermoed één van twee dingen:
- Dit probleem was al langer bekend en is al opgelost in een nieuwe serie, maar de aantallen zijn nog niet naar wens voor een launch, omdat ze (een deel van een) eerdere batch af moeten schrijven.
- Er speelt een firmware/microcode-probleem wat opgelost kan worden in bestaande hardware, maar niet via een BIOS/Agesa-update.

Ben benieuwd wat het daadwerkelijke issue is. Goed om voorzichtig te zijn. Ze zullen wel naar Intel's problemen gekeken hebben en gedacht, "nah, not today".
Ik kan me ook nog iets bedenken dat ze gezegd hadden release 31 juli, maar ze het uiteindelijk niet gingen halen, toen een versnelde batch er door hebben gedrukt om toch word te houden, maar dat die batch nu niet blijken te voldoen.
Puur speculatie natuurlijk.
Gezien de snelheid waarop berichtgeving bekend is, en Gamers Nexus al n video geplaatst heeft...
Geeft mij t onderbuik gevoel dat dit al bekend was .
Kan even goed aan de packaging liggen. Een nieuwe stepping lijkt me idd sterk, want dat is minstens 3-6 maanden doorlooptijd.
Ik zie 2 dingen:
- Out of an abundance of caution. Overvloed aan voorzichtigheid
- Eerste productieunits

Volgens mij betekent dit dat ze geen echt probleem hebben gevonden, maar dat ze hebben ontdekt dat TSMC een oud ontwerp heeft gebruikt. Niet per se problematisch, maar het nieuwe ontwerp kan problemen oplossen. Zou ook verklaren waarin het artikel vermeld dat ze nog niets hadden vernomen van reviewsamples. De reviewsexemplaren zullen waarschijnlijk uit de eerste batches komen (die ze dus nu hebben moeten wegsmijten)

Once again puur speculatie.
"We pride ourselves in providing a high-quality experience for every Ryzen user"
Ik kan dit niet anders lezen dan een steek naar Intel, en terecht: dat Intel in 2023 wist dat er een defect was met chips en dat ze dit hebben opgelost, zonder klanten hiervan op de hoogte te brengen of chips terug te halen is schandalig. Prima dat AMD dit maximaal uitmelkt en zich neerzet als het alternatief met wel respect voor de klant.
Ik kan dit anders lezen dan marketing taal, ze laten het klinken dat ze deze recall/delay doen voor de klant ;)

Klinkt natuurlijk beter dan dat onze release is met tweede weken vertraagd ivm kwaliteit issues,
Al zouden ze het 2 maand, of zelfs een half jaar uitstellen. Als ze weten dat er problemen zijn mogen ze het gewoon niet uitbrengen.

Er staat niets in brand. De 7000 reeks is gewoon goed en te koop aan aantrekkelijke prijzen. Als je echt een CPU nodig hebt dan kan je nog steeds terecht.

Laat ze dus maar hun tijd pakken tot ze zeker zijn dat de hardware helemaal in orde is. Dit is de enige juiste reactie voor hun, ook al missen ze hiermee de gigantische PR win van een grote sprong in performance te maken terwijl er nog heel veel twijfel is rond de betrouwbaarheid van de chips van hun concurrentie. "Do it right" is heel belangrijk.

Binnen een jaar ben je deze vertraging gewoon vergeten. Het Intel fiasco gaat hun nog 10+ jaar achtervolgen. Weet je nog die Pentium floating point bug uit de jaren '90? Dat is het risico.

[Reactie gewijzigd door Niosus op 25 juli 2024 08:13]

Kan nog altijd zijn dat ze de grenzen van de silicon lottery niet helemaal goed hebben ingeschat.
En dat ze dus afentoe een processor door de kwaliteits controle hebben laten glippen die de maximum clock frequentie toch net niet altijd haalt.
Dus terugroepen en dan opnieuw "binnen" (Wikipedia: Product binning) en dan zou het niet zo'n heel groot probleem zijn en dus verklaren waarom ze met een week het eea. kunnen "oplossen"
Alles wat is terug geroepen gewoon wegpleuren en nieuwe opsturen waar het probleem al in is verholpen. dat is wat ik lees in de marketing taal.
In 1994 heeft Intel netjes mijn Pentium60 met FDIV bug netjes vervangen.
Uiteindelijk heeft Intel de processors vervangen. Ze hebben het eerst stil gehouden, en toen klanten gevraagd aan te tonen dat ze er echt last van hadden. In de woorden van Wikipedia:
At this point, Intel acknowledged the floating-point flaw, but claimed that it was not serious and would not affect most users. Intel offered to replace processors to users who could prove that they were affected.
Ik had er zelf nooit last van en de kans dat het op trad was 1 op de 1E9 of zoiets. Maar toch netjes vervangen.
1 op een miljard is best veel in een CPU, zelfs toen ter tijd konden die chips al miljarden berekeningen per seconde uitvoeren (al weet ik niet of dat ook geldt voor FDIV instructies).

Hoe dan ook is het gewoon een rekenfout, en of je er last van hebt, wist je mss niet eens.
Die Pentium draaide op max 300 MHz. Hoeveel berekeningen deed die dan per clocktick, als hij volgens jou al miljarden berekeningen per seconde kon uitvoeren?
Oh ik denk dat ik me een nulletje heb vergist dan. Maar dan is 1 op een miljard nog steeds veel.
De afrond fout die gemaakt wordt bij het omzetten van een getal vanuit decimaal naar binair floating point is meestal groter. Het is sowieso met floating point niet handig om in vergelijkingen een = gelijk teken te gebruiken dus voor normale algoritmes is het acceptabel. Maar niet bij uitkomsten wetenschappelijke berekeningen natuurlijk. 1 miljardste lichtjaar 9.460 km ;) Je zou het maar moeten lopen.
Je kon de volgende formule in Windows calculator (weet niet meer of we die toen al hadden) o.i.d doen:
4195835.0/3145727.0:

4195835.0/3145727.0 = 1.333 820 449 136 241 002 5 (Correct value)
4195835.0/3145727.0 = 1.333 739 068 902 037 589 4 (Flawed Pentium)

Dus was niet zo moeilijk om te weten
"niet zo moeilijk" is dan ook maar relatief. Ten eerste moet je maar net erachter komen dat je die berekening moest doen. Het is niet alsof het op reddit ofzo te vinden was. Ten tweede is het hebben van een verkeerd resultaat niet per se hetzelfde als er last van hebben, waardoor je het dus niet merkt. Dat is waar ik op doelde: mensen hadden een "kapotte" CPU in hun computer zonder dat ze daar realistisch gezien zelf achter konden komen of zelfs last van hadden.

Tenzij ze dus "ergens" die berekening gevonden hadden. Misschien stond zoiets wel in de ComputerTotaal ofzo...
"niet zo moeilijk" is dan ook maar relatief. Ten eerste moet je maar net erachter komen dat je die berekening moest doen. Het is niet alsof het op reddit ofzo te vinden was. Ten tweede is het hebben van een verkeerd resultaat niet per se hetzelfde als er last van hebben, waardoor je het dus niet merkt. Dat is waar ik op doelde: mensen hadden een "kapotte" CPU in hun computer zonder dat ze daar realistisch gezien zelf achter konden komen of zelfs last van hadden.

Tenzij ze dus "ergens" die berekening gevonden hadden. Misschien stond zoiets wel in de ComputerTotaal ofzo...
Als ik informatie zoek is Reddit niet bepaald de eerste bron waar ik aan denk, maar goed...

Ook toen die bug speelde werd al snel bekend dat je hem met een specifieke berekening kon triggeren. Maar als ik me goed herinner werd toen vooral Excel als testprogramma genoemd, simpelweg omdat de bug vooral met spreadsheets in verband werd gebracht (er zijn niet veel mensen die zulke berekeningen in de calculator-app doen).
Zelfs ik wist toen van die bug, ondanks dat ik nog maar heel weinig met PC's deed en eigenlijk geen PC-magazines las. Ik zat nog in m'n Amiga-periode, en vond die bug aan de PC-kant dus vooral grappig. :-)
Is inderdaad van het pre-internet tijdperk. Wel stond deze bug echt in allerlei media. C'T had een uitgebreid artikel, en Computer!Totaal inderdaad wellicht ook. Maar ook CNN en de New York Times hebben dit bijvoorbeeld gecovered.

Zelfs een jonge tiener met "enige" tech interesse (zoals ik destijds), wist van dit verhaal!
De betreffende formule stond toen in alle computer tijdschriften. Op basis daarvan heb ik een RMA aangevraagd.

Er kwam netjes een koerier de processor afleveren en nam de oude weer mee.
Dat soort informatie was je inderdaad afhankelijk van computer tijdschriften (Waar ik niet altijd geld voor had) Maar het was dus een simpel testje die dus ook een kennis je op een papiertje mee kon geven en je had destijds ook bv computerclubavonden in buurthuizen.
Haha 1994, dat Intel bestaat niet meer, afgelopen 10 jaar is dit bedrijf echt helemaal ethisch de weg kwijt. ;)
Qua naamgeving zijn ze iig niet meer alleen. Alle grote jongens zijn daar een lekkere puinhoop van aan het maken. Maar voor m'n gevoel was Intel wel een van de eerste grote prominente organisaties die dacht van "okay, vandaag gaan we alle voorgaande namen onrelateerbaar maken aan de nieuwe".

In 1994 was het gewoon een generatie + de klasse + megahertzen. Dat laatste begrijpt mss niet iedereen, maar het is iig een getalletje wat je kunt vergelijken (niet terecht, dat weet ik ook wel, maar het gaat erom dat er een getal gebruikt werd dat niet veranderde van betekenis).

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 25 juli 2024 15:16]

"We pride ourselves in providing a high-quality experience for every Ryzen user"
Ik kan dit niet anders lezen dan een steek naar Intel, en terecht: dat Intel in 2023 wist dat er een defect was met chips en dat ze dit hebben opgelost, zonder klanten hiervan op de hoogte te brengen of chips terug te halen is schandalig. Prima dat AMD dit maximaal uitmelkt en zich neerzet als het alternatief met wel respect voor de klant.
Dat ligt dan echt aan jouw subjectieve bias want niks in dit statement verwijst naar Intel. Ze zeggen letterlijk dat kwaliteit voor de Ryzen gebruikers belangrijk voor ze is. Dat verwijst naar niks anders dan hun eigen insteek. Niet alles gaat over Intel vs AMD of Nvidia vs Radeon.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 25 juli 2024 02:17]

De gemiddelde lezer denk niet aan een intel screw up uit 2023 wanneer ze deze tekst lezen.
Het is gewoon marketing speak om de recall positief te framen.

Neemt niet weg dat het natuurlijk netjes is om het te recallen en te fixen.
Vind er niets terecht aan. Vorig jaar explodeerde die DIE's van AMD chips nog. En na 6 jaar zijn nog steeds niet alle firmware problemen opgelost betreffende USB stabiliteit. Om het over de hit en mis memory compatibiliteit de GPU drivers en multi monitor support/power draw en de druk die nodig was om amd aan zijn beloofde AM4 support te houden nog maar niet te hebben.

High end tech heeft gewoon een steeds grotere kans dat er wat fout gaat omdat het steeds complexer word.
Laat AMD vooral lekker naar zichzelf kijken daar is immers voldoende te verbeteren (zelfde geld voor Nvidia en Intel overigens). Die jabs naar de concurrentie vind ik vooral kinderachtig.

Daarnaast zijn wij zonder goede concurrentie de dupe straks. Dat zien we nu al op gebied van videokaarten. AMD bakt er niet veel van en Nvidia is de lachende derde die ons een jaartje extra uitknijpt zonder wat nieuws te releasen. Competitie is gezond en iedereen mag dan ook hopen dat ze zowel op GPU als op CPU als op foundry frnt snel er weer goed voor staan.

Dat gezegd hebbende is dat kans dat ik een nieuwe Intel cpu zonder HT koop nihil en een gpu van ze lijkt ook vrijwel kansloos.
Laat AMD vooral lekker naar zichzelf kijken daar is immers voldoende te verbeteren (zelfde geld voor Nvidia en Intel overigens). Die jabs naar de concurrentie vind ik vooral kinderachtig.

Ik zie in het statement geen enkele verwijzing naar Intel.
Dat met de te hogebsoc voltages was wel een ding. Vooral Asus borden hadden er last van en Asus heeft daar vooral een groot zooitje van gemaakt. Volgens mij heeft amd getroffen klanten wel netjes geholpen.
Bij Intel zijn deze issues er al sinds 13th gen. En als de reports kloppen heeft 25% al issues dat zijn wel heel veel getroffen gebruikers.

Ik weet niet hoe AM5 op day one draaide maar ik heb er nu al meer dan een half jaar goede ervaringen mee. Boot tikes waren wel lang maar dst was iets later ook opgelost.

Idle power bij RDNA3 was wel een ding dat hadden ze wel eerder moeten fixen als je het mij vraagt.
Die USB stabiliteit is een terugkerend probleem. Zelfs in het 486 tijdperk had AMD daar al last van. Het is alweer even geleden, maar toentertijd hadden geloof ik alleen mainboards met SiS chipsets daar geen last van (komt echt van heel ver). Alle anderen waren drama.

Zoiets zet wel een precedent. Ik heb sinds die tijd geen AMD voor desktops meer aangeraakt. Tot nu toe heeft Intel me nooit laten vallen, behalve met de power consumption.

*edit*
Correctie, was SiS chipset, geen ECS, dat was het mainboard.

[Reactie gewijzigd door FalconerHG op 25 juli 2024 14:44]

Hoe uiten die problemen zich dan? Ik heb nu een AM5 (B650) platform, daarvoor AM4, en met beide systemen heb ik tot nu toe geen issues met USB gehad. Ik geloof onmiddellijk dat ze er zijn (of waren), maar misschien alleen in specifieke situaties?
Eerst even kline correctie: SiS chipset, en ik had toen een ECS mainboard. :) (het is echt even geleden haha)

Geen recente ervaring mee gehad maar heb vaker gelezen dat het (nog) gebeurt.

Het probleem toentertijd was dat de USB onvoldoende stroom kreeg of aangestuurd kreeg. Dat merkte je niet met een muis maar bijvoorbeeld wel met die "kikker" USB modems van KPN van toen. Als die een minuut of wat volledig werden belast dan waren er twee scenarios: 1) je pc sloot zichzelf af 2) alle USB devices vielen weg en ginging niet meer aan tot je een reset deed.

Ik werkte in die tijd in de PC hardware en had toegang tot veel verschillende mainboards en kon het testen. Alle mainboards die geen SiS chipset hadden, hadden er last van. Mainboards met een VIA chipset waren het meest onstabiel. Intel had dat probleem totaal niet. Ik wilde toen graag de DX4-120 (waanzinnig mooie chip dat) dus was erg gemotiveerd dat uit te zoeken.

Wat SiS anders deed dan de anderen heb ik nooit uit kunnen vinden. We hadden toen beslist minder informatie op het web.
Ik werkte in die tijd in de PC hardware en had toegang tot veel verschillende mainboards en kon het testen.
Ik wilde toen graag de DX4-120 (waanzinnig mooie chip dat) dus was erg gemotiveerd dat uit te zoeken.
Het 486 tijdperk was wel voor USB..
USB in de 486 tijd? Lijkt me zeer sterk, behalve als je misschien met heel specialistisch spul bezig was, laat in het leven van die hardware.

USB komt uit '96, 486 begon in '89 ofzo bij Intel en '93 als Am486 bij AMD.

Zo... moest ff googlen, is wel heel lang geleden.

[Reactie gewijzigd door Diavire op 25 juli 2024 14:49]

USB in de 486 tijd? Lijkt me zeer sterk, behalve als je misschien met heel specialistisch spul bezig was, laat in het leven van die hardware.

USB komt uit '96, 486 begon in '89 ofzo bij Intel en '93 als Am486 bij AMD.

Zo... moest ff googlen, is wel heel lang geleden.
Kan ook een platformpje later zijn geweest! Tis echt heel lang geleden.
Je hebt gelijk. Ondertussen beginnen die kinderachtige reacties stierlijk te vervelen. Op het moment dat je in de titel al leest AMD, Intel, Nvidia, Apple, Android... dan kan je binnen de eerste drie/vier reacties al dat soort afgezaagde kinderlijke gevoels-reacties terug vinden. Als die mensen nou eens waarde toevoegden aan het bericht, zodat iemand zin blijft houden om de reacties te lezen...

I.p.v inhoudelijke reacties over het artikel, gaat het dan over het spul van de concurrent. Weinigen die proberen in te zoomen op de reden waarom (in dit geval) AMD de CPU's terug roept. Dáár ben ik benieuwd naar. Ik wil liever graag weten of AMD bijvb. een soort Phenom TLB bug of Phenom II DDR3 133 bug heeft ontdekt en dat moet fixen voor de officiele release, i.p.v. gezever over Intel CPU's bij een bericht dat gaat over AMD.

Wat betreft de GPU's van AMD: wij gamen hier uitstekend op een (I5-13600K + RX 7900 XT) en een (I5-13600K + RX 7900 GRE) op 4K 120/144 Hz. En hebben voorlopig geen enkele behoefte aan of zien totaal geen noodzaak voor een andere CPU of snellere kaarten. Heel simpel: waarom €2000 uitgeven voor een RTX 4090 ofzo terwijl je 3 generaties kaarten van gemiddeld €666 zou kunnen kopen? En die je door kan verkopen of weg geven? En waarom bijvb. een I7-1x700
of 7800X3D aanschaffen die weliswaar op lagere resoluties beter presteert dan een I5-13600k die goedkoper is, terwijl er op 4K geen verschil in performance is?
Mij gaat het vrijwel altijd om prijs/prestatie.

[Reactie gewijzigd door Obfzk8R op 25 juli 2024 01:43]

Wat een onzin beredenering altijd. Ik heb een 60s oldtimer, jij een dikke Porsche. Omdat we beiden op een 80km/u weg rijden maakt het niet uit.

Een game gaat op eenzelfde moment dippen als er CPU honger is, of je nou op 1 bij 1 pixel speelt of op 8K.

Overigens is er qua frametimes ook veel te zeggen mbt CPU/Memory.
Een game gaat op eenzelfde moment dippen als er CPU honger is, of je nou op 1 bij 1 pixel speelt of op 8K.
Interessante theorie. Waarom zou één en dezelfde CPU evenveel honger hebben bij 1x1 pixel als bij 33.177.600 pixels? Dát is pas onzin. Een CPU die in een gegeven tijd maar 1000 polygonen (bestaande uit 100 pixels) kan en hoeft te berekenen en/of verplaatsen (zeg gemakshalve maar 100.000 instructies per seconde) , opdat de GPU die polygoon kan inkleuren is niet te vergelijken met een CPU die dat met 40.000 polygonen in hetzelfde tijdbestek kan doen (zeg gemakshalve maar 4.000.000 instructies per seconde). Maar als de GPU maar 800 polygonen (bestaande uit 100 pixels) kan inkleuren, dan maakt het niet uit welke van de 2 CPU's je erbij gebruikt. Dus waarom zou je in dat geval een duurdere CPU kopen? En als beide CPU's te zwak zijn om 40.000 polygonen aan te leveren voor de GPU, dan zal nog steeds de zwakkere CPU vaker "dippen" zoals jij dat noemt en niet op eenzelfde moment.
Jij denkt dus dat de voorgaande reaguurders zeker weten dat AMD naar Intel verwijst?
Nvidia is de lachende derde die ons een jaartje extra uitknijpt zonder wat nieuws te releasen.
Je bedoelt dat de videokaart die je hebt een jaartje langer meegaat. Financieel gezien zou een hardware-ontwikkelpauze juist prima voor de consument zijn.
Ik wil niet eens weten hoe je de overheid hierbij gesleept hebt. De rest zal ik voor je uitspellen: hoe sneller videokaarten en CPU's vooruit gaan, hoe vaker je een nieuwe moet kopen om mee te komen. Dat Nvidia ons "uitknijpt" door even geen nieuwe kaart te lanceren is net zo logisch als het erbij halen van de overheid.
Je moet geen nieuwe kopen je heb de kans om een nieuwe te kopen met betere prestaties of een oude voor minder geld, een win of een win...

Je bent niet verplicht maar je krijgt de keuze. Dat heet vooruitgang.

Anders hadden we nog steeds VHS omdat je anders CD's en daarna DVD's en daarna blu-rays moest kopen om mee te komen...
Mijn VHS speler doet het overigens nog prima evenals mijn cd speler en dvd speler. Die hoef je niet te vervangen maar toch wel prettig dat ik die optie heb om vooruit te gaan en nieuwe films in 4k te kunnen kijken ipv 240i.
Je moet geen nieuwe kopen je heb de kans om een nieuwe te kopen met betere prestaties of een oude voor minder geld, een win of een win...

Je bent niet verplicht maar je krijgt de keuze. Dat heet vooruitgang.

Anders hadden we nog steeds VHS omdat je anders CD's en daarna DVD's en daarna blu-rays moest kopen om mee te komen...
Precies. Omdat we van VHS naar DVD naar Bluray zijn gegaann, kan je geen nieuwe films meer op VHS kopen. Dus je moet een blurayspeler kopen om mee te komen.

Hoe sneller videokaarten vooruit gaan, hoe sneller ontwikkelaars ondersteuning voor oudere modellen laten vallen.

Je verdedigt mijn punt en hebt het zelf niet eens door. Evengoed bedankt.
Dat is simpelweg niet waar omdat :

A. consoles op verouderde hardware draaien en de meeste games ports zijn.
Leuk voorbeeld. Ik doe vooral simracing, en speel momenteel GT7 op een PS4 Pro. Omdat de PS5 al een tijdje uit is, wordt GT8 puur voor de PS5 onttwikkeld. Als ik mee wil naar GT8 moet ik een nieuwe console kopen. Wederom bedankt voor het ondersteunen van mijn punt.
B. veel 10 jaar oude kaarten nog prima werken.
Even de systeemeisen van Tweaker's laatst gereviewde game opgezocht: minimaal een GTX 1050. Tien jaar geleden zaten we op de GTX 7xx--serie. Oeps.
C. devs zich baseren op wat het gros heeft en dat zijn low end tot budget kaarten en de kids met deze kaarten upgraden überhaupt niet omdat ze geen geld hebben. Het overgrote deel van gebruikers is low end als je dan als dev mee gaat met high end sluit je een groot deel van je potentiële klanten uit. dat zou oerstom zijn.
Het zijn juist de kids, de gamers, die constant nieuw spul kopen en de hele hardware-industrie draaiend houden. De bewering dat kids geen geld hebben was 30 jaar geleden al verouderd. En een low-end kaart van nu presteert beter dan een high-end kaart van 10 jaar oud.
maargoed nutteloze reactie.
Zijn we het zomaar een keer eens!
Nou ja ik ga echt geen game pc meer kopen omdat ik dit te duur vind geworden, juist vanwege de prijzen van video kaarten en processors.
Kun jij mij vertellen wat een gemiddelde game pc tegenwoordig kost ?
Waarmee ik net zo comfortabel en qua beeldkwaliteit fps etc kan mee komen met wat ik nu op de console gewend ben ? (XSX)

Ik doe ook een klein beetje fotobewerking (fotografie hobby) maar omdat ik met Fuji schiet en alleen nog maar met JPG werk en geen RAW gaat dit nog steeds goed op mijn inmiddels 11 jaar oude Intel i5-4690 CPU 3.50GHz, 16,0 GB, GeForce GTX 770.

Kostte mij destijds net geen €1000
Die verouderde console hardware van de XSX kostte mij maar €500...

Dit is geen kritiek naar jou toe hoor, dus vat het niet zo op aub.

[Reactie gewijzigd door iew op 25 juli 2024 14:58]

De graphics op console zijn in veel gevallen lager dan de low settings op een pc en dus heb je daar helemaal niet zo veel voor nodig.

En zo goedkoop als een console kom je nooit omdat die voor kost verkocht worden om je vervolgens 20 euro meer voor een game te laten betalen en je per maand te laten betalen voor online gaming. de platformen zijn dus nooit helemaal gelijk. Na 8-10 jaar ben je dus meer kwijt zonder mogelijkheid tot upgrades.

gpu gtx 3060
cpu ryzen 3600
ram 16 gb
256 gb ssd

Dat met wat overige basis keuzes zoals een basis moederbordje, kast, voeding enz dan ben je met 550 euro al klaar en dat is 10% sneller als de huidige generatie consoles. 2 jaar geleden had je dat nog 1100 gekost. Dit komt deels doordat de gpu markt aan het afkoelen is en deels omdat we bijna 3 generaties verder zijn qua cpu.

Basis pc's zijn juist goedkoper dan ooit tevoren en zelfs met een redelijk budget gpu kan je beter gamen als ooit omdat pc;s zo veel sneller gegroeid zijn in performance als een console. Je kan het uiteraard zo duur maken als je zelf wil. tot een duizendje of 10 voor alleen de case maar dan betaal je letterlijk 20x meer voor misschien +5% - 250% de prestaties.
Ik kan dit niet anders lezen dan een steek naar Intel, en terecht:
Compleet mee eens. Dit had Intel kunnen verwachten. Intel heeft er een mooie grote puinhoop van gemaakt.
Of amd en Intel hebben van hetzelfde deeg koekjes gebakken. En amd ziet wat er van mogelijke backlash kan zijn en trekt nu zijn staart in.
Ik zal mijn alu folie hoedje maar eens opzetten, maar dit is wel toevallig zo. Intel lijkt binnenkort met een patch te gaan komen voor hun meest recente chips, misschien hoopt AMD dat dit een (significante) invloed gaat hebben op performance van de Intel chips? Zodat deze nieuwe AMD chips beter uit de verf komen in de benchmarks.

Al heb ik bij deze wel het gevoel dat het echt toeval is.
Die patch van Intel is alleen maar een pleister om stabiliteit te krijgen, verlaagt kloksnelheden van CPU en memory interface. Ze zullen echt een terugroepactie moeten uitvoeren omdat het probleem niet in microcode oplosbaar is.
Ja, en het verlagen van kloksnelheden kan weer de performance verlagen van de Intel chips. Dat zou natuurlijk prettig zijn voor de vergelijking met deze nieuwe AMD chips. Dat zou wel eens een grotere impact kunnen hebben dan de release een paar weken uitstellen. De reviews worden vooral uitgebracht op release.
Gamers Nexus heeft een lab onderzoek laten doen en het blijkt dat er inderdaad een oxidatie-probleem speelt in de getroffen chips. Dat is niet iets wat je met een microcode update kunt oplossen.
Intel gaf aan dat oxidatie bij 13th gen was. Al kan te hoge voltage waar intel over heeft natuurlijk ook schade geven en dan helpt microcode update zeker niet meer.
Dat zal echt wel invloed op het besluit hebben gegeven. Het lijkt er ook op dat Intel totaal geen grip op hun issue heeft. Of ze zijn totaal incompetent, of ze hebben moedwillig die slechte chips op de markt gebracht. Dat slechte imago wil AMD mijden, want nu kan het eindelijk die hardcore Intel klanten binden.
Oh ik wou dat dat zo makkelijk was en geloof mij, veel bedrijven zouden dat ook graag zien.

Maar bedrijven draaien tegenwoordig vele VMs op 1 fysieke server en om even te switchen van Intel naar AMD gaat helaas niet zo makkelijk.
Bij ons zijn we geswitched van Intel naar AMD wat betreft bepaalde HPCs voor Ansys en andere simulatie programma's toen we gingen upgraden, puur omdat AMD daar nou eenmaal de veel betere keuze bleek te zijn na grondig onderzoek.

Maar onze complete infrastructuur draait nog steeds op Intel hardware, niet omdat ze de betere zijn, maar de betere waren op het moment van aankoop, veel is veranderd, als we nu zouden opbouwen, zou AMD de logische keuze zijn, maar misschien is er hoop :)
als je wat testen en vergelijk doet op server niveau doet dan is het resultaat al snel gekend, AMD heeft op server vlak een veel hogere IPC (20-25%) en veel lagere POwer consumptie (50-100%) zelfs bij idle, want je moet een dual socket kopen bij Intel vs een single socket bij AMD bij te benen.

Sapphire Rapids is een heethoofd en heeft moeite om in hoge core count GHZ te boosten, bye bye IPC en mega verbruik.
Emerald Rapids heeft het verbuik wat naar beneden gehaald maar heeft nog steeds geen hoge ghz in hoge core count.
om een idee te geven:
https://www.phoronix.com/review/intel-xeon-6780e-6766e/10

Granite Rapids? we zullen zien, ze claimen dat ze 128cores gaan brengen in een single package, het is in ieder geval een giga socket...
Sierra Forest ging ook het walhalla zijn (specifiek HPC cpu design welliswaar) en staat op een nieuwe node, het resultaat is dat ze niet sneller zijn dan AMD tech van 2023..... de power en multicore is dan wel onder controle, maarja single core heeft dat ding niet, dus zeer secifieke usecase.

[Reactie gewijzigd door d3x op 25 juli 2024 13:02]

Is dat Intel probleem dan ook aanwezig op hun server reeks? De 13 en 14th gen i7 en i9 zijn toch hoofdzakelijk consumenten processors?
Ik heb ervaringen met zowel Intel als AMD - en AMD wint. Intel liet ons met een microcode update die beloofd was, maar niet kwam - gewoon in de steek. Ik vergeet niet, en ik vergeef niet. Ik spreek met mijn uitgaves. Dus AMD heeft weer een CPU verkocht - intel niets.
maar niet kwam
Je weet dat deze eerst geïmplementeerd moet worden en via biosupdate dan gepatched word ? ;)
als je mobo maker geen updates meer uitgeeft zouk daar even aankloppe ...
Kan altijd via een Windows of Linux update gepushed worden..
1 tot 2 weken is veel te weinig om een nieuwe die-revisie te maken, een dergelijk kort uitstel kan dus niet betekenen dat er een bug in de chip zit waar niet omheen gewerkt kan worden. Het moet een probleem zijn waar AMD wel eenvoudig omheen kan werken, maar kennelijk niet zo simpel als dat het met een microcodeupdate op te lossen is.
Of een "test escape". Dat de tests voor uitlevering niet alle transistors controleren.
Dat kan opgelost worden door opnieuw te testen.
Ze leveren dan nu productieruns uit die wel volledig getest zijn. En de teruggeroepen CPUs kunnen ze waarschijnlijk ook nog wel hertesten.
Slecht van AMD zo op het laatste moment..
Ik ben niet voor AMD of voor Intel maar als ik jou antwoord zo lees dan zou jij een product wat door de bedrijven voordat het verstuurd wordt veel getest is alsnog op de markt brengen terwijl je weet dat er iets mee mis is? Zodra dat bekend wordt heb je een zeer grote kans op schadeclaims.

Een product kan op veel plekken toch fouten krijgen.

De performance tegenover Intel is ook een mogelijke reden dat ze het toch nog even terug roepen. Ik hoop niet dat dat de reden is. Als dat namelijk aan het licht komt zou dat niet best zijn voor het imago. Veel websites hebben immers al ermee mogen werken en er zijn voldoende gegevens over de prestaties.
Heb je liever dan dat je zelf jouw net nieuwe CPU moet gaan terugsturen vanwege een potentieel defect of gevaar?
Beter dan Intel; producten op de markt brengen die kapot zijn
testen terwijl je product al in de schappen ligt.
Er komen bij elke fabrikant hardware revisies en bugfixes uit van peocessors die al op de markt zijn. Daar is niks nieuws aan.
Ik kan niet anders dan blij zijn. Die irritante YouTube mensen, waarvan heel groot gedeelte niet echt iets geeft om AMD, maar wel om hun views en sponsorgeld.

Voor mij zou het eerst naar de consument mogen, of echt naar een handvol YouTube mensen. Weet nog dat Linus de vorige keer ook al liep te zeuren, boeie, voor mijn part koop je het zelf maar. Zeker als je niet een fatsoenlijke test doet.
Linus/ltt en fatsoenlijk tests gaat al niet samen. Het is een sensatie kanaal.
Idd. Voor goede , eerlijke en diepgaande tests hebben we Steve van gamersnexus.

Over to you, steve.
Daarbij mag Steve van Hardware Unboxed ook genoemd worden :P

Back to you steve.
Los van de kosten die bedrijven moeten betalen om naast de toegevoegde reclame boodschap.
Maar je komt niet in het kanaal als je niet heel veel betaald.

Er zijn maar weinig hardware reviewers die met hetzelfde aantal views zijn leefstijl kunnen onderhouden.
Nu heb ik er niks tegen dat mensen die succesvol zijn, ook mogen genieten van dat succes.
Maar ik vind het jammer dat er niet beter verteld wordt dat eigenlijk alles gesponsord wordt. Hier op tweakers doen ze dat beter als er gesproken wordt over gesponsde content.
Dat wil ik toch even weerleggen. Ltt heeft vorig jaar een paar weken het werk stil gelegd om het testen nu wel goed te doen. Ja het is een sensatie kanaal, maar testen kunnen ze.
had verder niks met dat andere schandaal te maken natuurlijk...
En daarna zijn de nummertjes nog steeds niet geweest hoe het zou moeten zijn. Nog steeds veel slechte datavisualisatie met van die balken die niet op schaal zijn. Nog steeds veel dingen die opgeblazen worden... Het is echt waardeloos.
Mwa er was bij LTT wel meer aan de hand dan alleen maar niet kloppende testgegevens:

- Toxic workplace
- Seksisme
- veel te hoge werkdruk
- weigering van bovenaf om een test opnieuw uit te voeren
- weigeren een product dat specifiek was ontwikkeld voor 1 specifieke GPU te testen op die specifieke GPU

etc etc etc.

En er was vorige week ook al genoeg te zeggen over LTT Snapdragon Review waar ze vreselijk overdreven onder de invloed waren en hun testgegevens ook flink verschilde met wat andere hadden getest
Mwa er was bij LTT wel meer aan de hand dan alleen maar niet kloppende testgegevens:

- Toxic workplace
- Seksisme
Die zaken zijn door een bureau onderzocht en is geen bewijs voor gevonden. Hoeveel waarde je er aan hecht kies je natuurlijk zelf, want het bureau was ingehuurd door LMG zelf, maar kennelijk volgens dat bureau meer dan genoeg reden om een rechtzaak aan te kunnen gaan (wat ze niet gedaan hebben).

Qua toxic workplace is er overigens geen enkel ander bewijs dat daar echt op wijst, niemand anders die buiten gekomen is met verhalen of mensen die opgestapt zijn met een verhaal.
Eens, LTT heeft het GamersNexus in ieder geval niet in dank afgenomen. Als ze het over de Intel fouten van het moment hebben dan noemen ze al te graag Level1Techs; maar spreken geen woord over het onderzoek van GamersNexus.
Steve van GamersNexus hapt net te graag en na de burn van LTT dat ze zo goed zouden testen met het lab snap ik dat Steve zijn video heeft gemaakt die alles aan het licht bracht bij LTT.
Helaas is de ego van Linus soms net te groot en kan hij het niet laten gaan; dat zag je ook in zijn eerste reactie naar zijn community.

LTT blijft meer een sensatie kanaal, met een lichte focus op reviews. Voor de echte reviews en journalistiek moet je toch GamersNexus, HardwareUnboxed en MonitorsUnboxed hebben.
Mwua het zijn meer knooiers. Apart dat zoveel lui hem nog volgen.
Ik volg LTT niet meer vanwege de reviews, eerder omdat ze soms vermakelijk zijn (ondanks hun grote test lab). Voor echte reviews kijk ik liever naar Gamers Nexus, Hardware Unboxed en natuurlijk Tweakers.
Voor mij zou het eerst naar de consument mogen, of echt naar een handvol YouTube mensen. Weet nog dat Linus de vorige keer ook al liep te zeuren, boeie, voor mijn part koop je het zelf maar
worden de reeds aan winkels uitgeleverde processors vervangen door nieuwe exemplaren.
offtopic; hoe is dit offtopic als k letterlijk t artikel quote? mod(d)eratie gaat weer lekker hier...
de comment waar k op reageer is eerder offtopic al dan niet n flamebait

[Reactie gewijzigd door JWL92 op 25 juli 2024 00:22]

Ik zag er wel heel erg naar uit dat de 9950X eind Juli al uitkwam. Worden een 2 lange weken extra wachten.
Als ik dit zo lees ben ik echt een wereldwonder dat ik het nog uithoud met een Pentium dual core uit 2012 :P
Voor tekstverwerken het zou mij verbazen als jij sneller kan typen dan de pentium het voor het scherm kan weergeven.
Zo kan het ook intel…

Maar het zou me niets verbazen dat er niks met die processors aan de hand is, maar puur tactiek is tegenover intel.

[Reactie gewijzigd door polord1 op 25 juli 2024 09:02]

maar puur tactiek is tegenover intel.
Intel is van plan nieuwe microcode uit te brengen omdat de processoren op dit moment soms teveel stroom/ampère gebruiken. Het lijkt me dus dat ze de hoeveelheid stroom/ampère willen limiteren. Dit kan prima een kleine negatieve impact hebben, b.v. op benchmarks. Ik zag dit/jouw idee al ergens in een artikel, dat een 2 weken uitstelling mogelijk gunstig is omdat mensen/reviewers dan in benchmarks vergelijkingen maken met de nieuwe en iets tragere microcode.

Ik heb er wel wat twijfels bij omdat voor het reviewen ze minimaal een halve week tot een week nodig hebben. En de nieuwe AMD release lijkt tegelijk te zijn met de nieuwe Intel microcode. Oftewel, die benchmarks zijn allang uitgevoerd voordat de Intel microcode uitkomt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.