OM eist twee jaar cel tegen twee Nederlandse gebruikers van Genesis Market

Het Nederlandse Openbaar Ministerie eist twee jaar celstraf tegen twee mannen die bots kochten via Genesis Market. De voormalige darkwebmarktplaats werd in april 2023 offline gehaald tijdens Operatie Cookie Monster.

Een van de mannen is een veertiger uit Leeuwarden die 59 bots kocht, meldt RTV Noord. Hij drong daarnaast bij drie personen binnen in hun computersystemen, waarmee hij ruim 900 euro buit maakte. De andere man komt uit Sneek. Hij kocht 23 bots, en had daarnaast een lijst met inloggegevens en wachtwoorden van 12,5 miljoen personen. Wel bleef de schade die hij aanrichtte beperkt. Het OM eist ook tegen hem twee jaar celstraf, al is een halfjaar daarvan voorwaardelijk.

Daarnaast moet een 22-jarige man uit Kolham voor de rechter verschijnen. Hij kocht 247 bots en had lijsten met honderden inloggegevens en wachtwoorden. De man wist geen buit te maken tijdens zijn acties. Tegen hem wordt een werkstraf van 180 uur en vijf maanden voorwaardelijke jeugddetentie geëist.

Genesis Market was een internationaal illegaal handelsplatform, waar gebruikers op uitnodiging bots en pakketten met credentials konden kopen. Tijdens een internationale politieactie genaamd Cookie Monster werd het platform offline gehaald. De drie mannen kwamen tijdens dat onderzoek naar boven.

In totaal werden zeventien Nederlanders gearresteerd tijdens de actie. De meesten zijn ondertussen niet meer in hechtenis. In januari dit jaar werd tegen een Nederlandse 'grootverbruiker' vijf jaar cel geëist. Twee andere Nederlanders zijn al veroordeeld tot gevangenisstraffen.

Door Eveline Meijer

Nieuwsredacteur

30-05-2024 • 15:01

53

Submitter: Anonymoussaurus

Reacties (52)

Sorteer op:

Weergave:

Vaak wordt er gedacht dat er niks aan gedaan wordt. Maar zo zie je maar weer dat er veel onderzoek wordt gedaan waar wij als burger niks van weten.
Dit is gewoon laag hangend fruit! Al die mankracht om 900 Euro is weggegooid belasting geld! Want denk nou zelf of dat rendabel is of niet!

[Reactie gewijzigd door Minimise op 23 juli 2024 18:23]

Jij ziet die 900 euro.

Maar de gevolgen zijn wel groter. Degenen die veroordeeld zijn zullen zich hopelijk ook gedeisd houden als ze uit de bak komen. Daarnaast is voorkomen dat ze nog meer schade aan konden richten.
Mensen in de omgeving van de veroordeelde zullen toch wat harder nadenken over mogelijke criminele activiteiten.
Ook het signaal is duidelijk: er wordt wel degelijk onderzoek gedaan. Misschien niet zo snel of veel als we soms zouden willen, maar je kan er gerust vanuit gaan dat als iemand gepakt wordt vanwege 900 euro, de werkelijke schade waarschijnlijk al een stuk groter is en de verwachting is dat die persoon nog tot meer in staat zou zijn ook.
Er bestaat inderdaad het geheim van het onderzoek.
Gelukkig maar
Daarnaast moet een 22-jarige man uit Kolham voor de rechter verschijnen. [...] Tegen hem wordt een werkstraf van 180 uur en vijf maanden voorwaardelijke jeugddetentie geëist.
Waarom krijgt een 22-jarige jeugddetentie?
Volgens mij omdat het misdrijf niet zo groot is als het wordt gepresenteerd. Zijn bots illegaal? En de handel erin? Dat hangt er van af... Het lijkt erop dat dat wel de reden voor vervolging is maar dat ze het op diefstal and handel in persoonsgegevens willen gooien omdat dat andere niet zo veel kans heeft.
Bots zijn net als vele andere dingen niet illegaal, maar als je weet dat je klanten ze voornamelijk of zelfs zijn alleen maar gebruiken voor illegale activiteiten en je onderneemt geen actie om dit te verminderen dan faciliteer je criminaliteit en dat is strafbaar.
In feite is het het uitbuiten van een gebruikersinterface met een gebrekkige beveiliging waardoor geautomatiseerde processen niet kunnen worden onderscheiden van echte personen. Dat vervolgen is symptoombestrijding.
Draaien deze bots niet per definitie op gecompromitteerde systemen van derden, waarmee het dus computervredebreuk is?
Waarom krijgt een 22-jarige jeugddetentie?
Ten eerste kan een rechter beslissen (afhankelijk van de verdachte en de omstandigheden) om jeugdstrafrecht toe te passen. Dit kan inderdaad tot 22 jaar. En ten tweede, zoals @The Realone aangeeft, de maatstaf is de leeftijd van de verdachte ten tijde van de overtreding. Aangezien Genesis Market volgens het artikel in april '23 offline is gehaald, was hij toen in ieder geval ook minstens een jaar jonger dan nu.
Wanneer hij deze feiten pleegde staat niet in het artikel en gelinkte artikel. Dat zou dan gebeurt moeten zijn toen hij minderjarig was en daar is dan de strafmaat op bepaalt?
In april 2023 was hij 20 of 21, dus ook meerderjarig.
Jeugdstrafrecht kan tot 23 jaar toegepast worden.
Is jou bekend wanneer hij deze feiten gepleegd heeft?
Goed punt: In het artikel staat niks over wanneer het is aangeschaft, eb van wanneer de feiten zijn.
Ik dacht even hetzelfde, maar volgens mij zit er verschil tussen de termen ''jeugd'' en '' minderjarig''
Kan zijn dat ze met jeugd tot 23 jaar oud bedoelen.
Als je minderjarig bent op het moment dat het feit gepleegd is kan dat. Ook als je medeplichtig bent en de hoofddader is minderjarig kan het tot een bepaalde leeftijd dacht ik.
We hebben in Nederland zoiets als het adolescentenstrafrecht (16-23 jaar). Er wordt aangenomen dat het brein van een mens pas volgroeid is tussen 18 & 23.

Dat we juridisch iemand op de dag van zijn 18e volwassen noemen maakt zijn beoordelingsvermogen vanaf die dag natuurlijk niet ineens heel anders. Per casus in het schemergebied (tot 23) wordt dus gekeken naar de feiten, gevolgen maar ook naar de verstandelijke vermogens van de dader. Iemand met een op zijn 19e onvolgroeid brein straffen met reguliere opsluiting heeft bewezen negatieve gevolgen voor zijn/haar ontwikkeling en daarmee ook recidive bijvoorbeeld. Soms kan het, soms kan het niet, het adolescentenstrafrecht voorziet in die mogelijkheden.
Is gewoon 5 á 6 jaar actief geweest (2017 tot april 2023). Bijzonder dat dit soort praktijken zo lang kunnen bestaan.
Stoppen na 4 jaar. Noted. :+
Ik blijf me af en toe verbazen over de zwaarte van straffen op dit gebied. Fysiek geweld (soms ernstig) komen en met een taakstrafje vanaf...
Deze man is een 40'er, mogelijk recidivist, ...
Als je daar een minderjarige, 1ste delict mee vergelijk dan krijg je dit soort opmerkingen. :X
Wie heeft het hier over minderjarige 1ste delict ? Zware stoeptegels gooien tijdens demonstratie's e.d komt meer in de richting, gisteren uitspraak 80 uurtjes schoffelen. Dat er gewonden door zijn gevallen is geen toeval...
Hangt er vanaf welke krant je leest om het hele verhaal te horen. Wie weet is het iemand met lage IQ, met 2 kinderen die dan ernstig in de problemen gaan komen. En allang veel spijt heeft achter zijn vriendjes te hebben aangelopen. Als je dan 80 uur schoffelen krijgt en verder nooit meer tegels gaat gooien is het rendement een stuk hoger dan lekker rechts "keihard straffen", een gezin ontregelen, kinderen de dupe laten worden en vervolgens alleen maar rancune kweken.

Maar ja. Keihard straffen. Wat is dat toch lekker.
Als je dan 80 uur schoffelen krijgt en verder nooit meer tegels gaat gooien is het rendement een stuk hoger dan lekker rechts "keihard straffen", een gezin ontregelen, kinderen de dupe laten worden en vervolgens alleen maar rancune kweken.
Leuke speculatie over verwarde mensen met laag IQ maar oom agent zit aan het ontvangende eind en komt in het beste geval met alleen de stress en frustratie van 80 uur schoffelen thuis bij zijn kinderen/gezin.

Gezien dat IQ is het dan ook maar de vraag of de betreffende persoon ooit iets gaat leren. Als je met straatstenen gaat gooien ben je gewoon niet goed wijs.
"ben je gewoon niet goed wijs."
Dat klopt, en dus zulke mensen in de gevangenis gooien lost niets op ...
Helaas geen populaire mening maar wel feitelijk correct.
Ik heb zo het idee dat gezag uitoefenen niet een populaire mening is en meteen in de extreem-rechtse hoek geschilderd wordt als zijnde repressie.

Het moment van geweld (met straatstenen gooien naar mensen) is het moment om grenzen te stellen in het belang van de maatschappij en algeheel gevoel van rechtvaardigheid en veiligheid.

In de bak gooien geeft die grens aan en is naar mijn idee de taak en verantwoordelijkheid van de rechterlijke en uitvoerende macht. Niet op de stoel zitten van de psycholoog, ouder of reintegratiecoach.

Als je wilt dat die mensen zich verantwoordelijk gedragen zul je moeten beginnen met de consequenties bij hen neer te leggen.

Met de acceptatie daarbij dat het sommige mensen nooit gaat lukken en je voor de keuze komt te staan wie en wat je gaat beschermen en op welke manier.

Grensoverschrijdend gedrag zul je moeten aanpakken. Heeft niet per definitie te maken met IQ (Unabomber) maar ook opvoeding, milieu, drugs-/alcoholgebruik, trauma en andere mentale problemen wat in de volksmond als 'niet wijs' betiteld wordt.
Toch goed om te zien dat ze beide , ondanks dat ze zoveel bots hadden gekocht en zoveel inloggegevens van mensen hadden, nauwlijks buit hebben gepakt, op die 900 euro na dan.

Zouden ze zelf ook opgelicht zijn door de bot leveranciers, dat de bots toch niet zoveel konden als ze beloofde?
Vermoedelijk is het eerder, je kan nog zo'n mooie tool hebben, als je niet weet hoe je het moet gebruiken ben je gewoon kansloos en faal je.
Dark web zit vol met oplichters! Geen controle, geen chargeback, geen geweten! Koop daarom nooit iets van dark web wat het ook is!
Alleen die 900 Euro kon men blijkbaar bewijzen. Het zou mij niets verbazen als die nog ergens crypto gestald heeft staan.
Mooi dat ze gepakt zijn, van mij hadden ze best 10 jaar straf mogen geven als voorbeeld.
Voorbeeld voor wat, wanneer aangetoond is dat zwaarder straffen niet leidt tot minder criminaliteit?
Onevenredig straffen heeft juist een averechtse werking.
De kans dat iemand dan wil proberen een boete/straf te vergelden is dan vele male hoger, en daarmee de kans op recidive ook.
Waarom wordt dit zo veel zwakker bestraft dan wat er op Silk Road gebeurde? Nog even los van Ulbricht en zijn huurmoord. Handel op dat platform werd veel zwaarder bestraft. Vinden we drugshandel zo veel verwerpelijker dan mensen hun leven ruïneren met identiteitsfraude?
LOL, wat een onzin. Het zijn juist dit soort personen die de schijnbare anonimiteit van het internet misbruiken waardoor dingen steeds maar weer verder op slot moeten.
Ik vind het wel mooi hoe de vrije geest van de mens telkens weer een manier vind om die vrijheid te manifesteren. Ik maak zelf geen gebruik van deze markets want ik ben geen junk, maar de nerds die dit soort techniek bouwen, vaak ook nog in de open source/crypto communities zijn echt de vrijheidsstrijders van onze generatie. Ondanks onbegrip, vervolging en scheve gezichten uit de normie maatschappij zullen zij uiteindelijk de geschiedenis in gaan als de helden van dit digitale tijdperk. Die hun eigen ziel zaligheid, veiligheid etc. opgaven om vrije geest van het internet te beschermen tegen de overheid.
Rian van Rijbroek, ga even van T.net af.

Voor iedereen die denkt dat dit lekker edgy is en de werkelijkheid representeert:
In totaal werden zeventien Nederlanders gearresteerd tijdens de actie. De meesten zijn ondertussen niet meer in hechtenis.
Dit impliceert dat tegen de rest geen zaak gebouwd kon worden of dat het niet zo serieus is. Stel dat je informatiebeveiligingsonderzoeker bent en er geen intentie van misbruik aangetoond wordt, dan kan ik mij niet voorstellen dat het OM tijd aan jou gaat besteden wanneer er daadwerkelijke boefjes in de groep zitten. Met andere woorden: de veroordeelden hadden daadwerkelijk slechte bedoelingen en waren dus gewoon crimineel bezig.

Dit soort zwarte markten zullen altijd oppoppen, en daar zitten geen goede bedoelingen achter. Het is puur zelfverrijking.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 18:23]

Rian van Rijbroek, ga even van T.net af.
Hah :p
Je hebt gelijk dat dit niet omlaag gemodereerd dient te worden, maar omhoog hoeft ook niet, het is een mening die niets bijdraagt aan het artikel.

Maar om in the gaan op je reactie; we leven in 1 van de landen waar we de meeste vrijheid genieten. Vrijheid moet je niet verwarren dat je alles maar moet kunnen doen. Als dat zo was mocht ik je huis leegroven en je vervolgens neerschieten en geen vuiltje aan de lucht.

Gelukkig hebben we regels, regels representatief voor de belanghebbende meerderheid. Het kan zijn dat niet iedereen het eens is met die regels, dat is het leven, je kunt niet altijd krijgen wat je wil.

Moedwillig de wet overtreden door te faciliteren in criminele activiteiten (oftewel de tools maken voor crimineel gebruik) is geen vrijheid, dat is misdaad.
Wat deze "vrijheidsstrijders" namelijk doen, is of tooling faciliteren voor, of gebruik maken van, afpersing voor geld of het stelen ervan (dat is waar dit artikel over gaat, botnets en login gegevens).

Als iemand het niet eens is met wetgeving, dan staat het die persoon vrij een volksvertegenwoordiger te worden (er vanuit gaande dat er een substantieel deel van het volk behartigd wordt) en via zo'n weg te strijden voor wetswijzigingen (gek genoeg wil iedereen klagen en niemand wat doen).

Je bent geen vrijheidsstrijder als je het ciminele circuit in gaat. Dan ben je namelijk een crimineel.

Overigens is mijn reactie volledig offtopic, en maakt het me niet uit als er een -1 op komt. Immers is het maar bedoeld voor 1 set ogen.
Ja kan dit wel on-topic vinden, ik vind dat niet.
Mensen worden veroordeeld voor strafbare feiten en jij zegt "ze doen goed werk".
Dat doen ze dus niet, ze proberen te stelen en jij vindt dat goed? 8)7
Maar dat heb je niet gezegd, je zegt gewoon dat dit de vrijheidsstrijders zijn, de helden. Maar je benoemd in je reactie niets of niemand. Dus dan gaan wij, de normies, er van uit dat je het over de losers in het artikel hebt.
Meer dan een half oog is niet nodig om je comment te lezen hoor. Ik snap je intentie wel, maar je prijst de verkeerde groep.
De context, ik snap dat je met de makers, de mensen bedoeld die de frameworks maken, maar in context leest het of je doorgaat op het artikel, waardoor de lezer, met die context in het achterhoofd:
Ik maak zelf geen gebruik van deze markets ... ...maar de nerds die dit soort techniek bouwen...
Word gelezen als: "De mensen die sites zoals genesis bouwen en beheren"

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.