ING brengt ondersteuning voor Google Pay op Android uit

ING brengt ondersteuning voor Google Pay uit voor klanten met een Android-smartphone. Gebruikers kunnen de functie via de ING Bankieren-app activeren. Vooralsnog worden alleen smartphones ondersteund; later komt er een update voor smartwatches uit.

Particuliere klanten kunnen voortaan betaalpassen en creditcards van de ING in hun Google Wallet bewaren en daarmee contactloos betalen. Zakelijke klanten kunnen alleen een betaalpas koppelen. Voor bedragen tot 50 euro kan de smartphone tegen een contactloze betaalautomaat aan gehouden worden; hiervoor hoeft het scherm alleen maar aan te zijn. Dit kan tot drie keer per dag of tot een maximum van 100 euro. Voor daaropvolgende betalingen of bedragen van boven de 50 euro is ontgrendeling vereist, aldus ING. De functie is zowel in Nederland als in België beschikbaar.

Google Pay maakt net als andere diensten voor contactloos betalen gebruik van de NFC-chip in smartphones. Er is dan ook een smartphone met een dergelijke chip en ten minste Android 8 nodig. De bank zegt tegen Tweakers dat ze 'op de korte termijn' eveneens ondersteuning voor Google Pay op smartwatches zal uitbrengen. Overigens bracht de bank onlangs een update voor Garmin Pay uit. Deze dienst werkt wel al op selecte smartwatches.

Google Pay is sinds eind 2020 beschikbaar in Nederland, waarbij banken de dienst buiten de Pay-app kunnen toevoegen aan hun eigen apps. De betaaldienst van Google ondersteunt niet alleen bankpassen en creditcards, maar ook bijvoorbeeld tickets en klantenkaarten. Onder meer ABN AMRO, Bunq en Rabobank bieden de dienst al aan.

Door Yannick Spinner

Redacteur

12-03-2024 • 10:50

248

Submitter: Pilovali

Reacties (248)

248
248
90
8
0
128
Wijzig sortering
Het was even zoeken, maar je kan het activeren via de app. Bij service -> app instellingen -> Google Pay
Niet echt fan van deze methode, als je een pasnummer in kan voeren wordt het makkelijker omdat je het dan ook op de watch kan invoeren. Dit gaat nu niet. Maar komt denk ik ook omdat we geen pasnummer hebben zoals het eigenlijk zou moeten.
Wel interessant is dat de maestro kaart wordt gezien als een Mastercard in Google pay, terwijl ik ook een andere maestro card heb die wel wordt gezien als een maestro card.
Mastercard is aan het stoppen met het 30 jaar oude Maestro, dus alle nieuwe implementaties richten zich volledig op Debit Mastercard.
https://www.betaalverenig...nsten/pinnen/project-dca/

En nog wat links, aankondiging 2021:
https://www.nu.nl/economi...jnt-van-de-pinpassen.html
Problemen met de verschillen recent:
https://www.nu.nl/tech/63...tgang-als-frustratie.html
De oude voorraad Maestro-kaarten wordt nog opgemaakt. Tot mijn ongenoegen heb ik dit jaar nog (!) twee Maestro-kaarten gekregen, bijna 5 maanden voordat de vorige kaart vervalt, en een jaar(?) nadat 'we' zouden zijn overgestapt op Mastercard. Sommige banken zijn duidelijk bezig hun Maestro's nog te activeren voordat het echt niet meer kan of iets dergelijks.
Zolang de acceptatie van de nieuwe debit cards nog niet 100% is kan ik er niet zo mee zitten dat ik nog Maestro of V-PAY krijg. In het buitenland betaal ik wel met de creditcard, als het met de normale pas niet lukt.
Zolang de acceptatie van de nieuwe debit cards nog niet 100% is kan ik er niet zo mee zitten dat ik nog Maestro of V-PAY krijg.
Sinds januari heb ik ook een V-pay card van ING, mijn vrouw twee jaar geleden al. Dat was toch lastig dat ze nergens* met haar kaart kon opnemen of betalen bij ons familiebezoek/vakantie. Voor dit jaar verwacht ik niet ver weg te gaan, maar uit voorzorg ga ik toch die V-pay card omruilen.

* naderhand thuis via internet eens gekeken waar je volgens V-pay wel met hun kaart kon betalen, dat was dus echt alleen in achterafsteegjes in krottenwijken, met name bij telefoonwinkeltjes daar. Iedereen betaalt daar ofwel met bankbiljetten** ofwel met Gcash op de mobiel.

** ja ze hebben wel munten, die krijg je als wisselgeld, maar de grootste munt is 18 eurocent waard, zelfs voor daar weinig.
Ja dat weet ik al, daar ging het me niet om. Ik gaf aan dat ik het vreemd vond dat de andere kaart maestro wel als maestro werd aangeduid in de Google pay App en de ING maestro kaartniet.
In dat laatste artikel stond inderdaad een probleem dat ik zojuist nog gehad heb. Op mijn N26 rekening had ik op dat moment minder dan €200,- (dit is een extra rekening), en wilde tanken bij een onbemand tankstation. Normaal gesproken reserveert de terminal dan €200,- op je rekening voor het tanken als maximum, of zoveel als je rekening op dat moment aan bestedingsruimte heeft. Echter, waarschijnlijk omdat dit dus ofwel een nieuwe pas is, ofwel omdat N26 hier nog iets niet goed mee doet, werd de betaling geweigerd omdat er geen €200,- gereserveerd kon worden, en deze niet automatisch bijgesteld werd naar de daadwerkelijke bestedingsruimte.

Niet zo’n ramp, dan pak je even een andere rekening, best wel een edgecase dit.
Je hebt inderdaad geen PAN op voor-/achterkant van een Meastro of Vpay kaart gedrukt staan, dit wordt wel zichtbaar als je van ING een MasterCard Debit VISA Debit pas krijgt. Dat is een ander traject wat ook nog loopt bij veel Nederlandse banken.
https://www.betaalverenig...nsten/pinnen/project-dca/

Omdat nog lang niet alle ING klanten zo'n nieuwe pas hebben is waarschijnlijk de methode die jij graag ziet nog niet actief...

[Reactie gewijzigd door jeffrodo op 22 juli 2024 13:29]

Definieer 'op' :)
Fysiek staat er geen PAN op de voorkant van de Nederlandse Mastercard Maestro pas, maar de PAN wordt wel degelijk uitgewisseld tijdens een transactie (via contactloos, contactchip of magneetstrip), dus hij staat wel elektronisch op de kaart.
Bij Rabobank had ik hetzelfde probleem, maar als je daar in de app naar je "echte" pas navigeert en dan naar de pasdetails gaat zie je wel degelijk een pasnummer staan. Deze kon ik met de hand invoeren in de Google Wallet app op mijn Galaxy Watch en dan werkte het!

Hopelijk kan je dit nog even checken in de ING app, door bij je instellingen naar je betaalpas te gaan en daar naar de details te kijken?
Ik zit zelf bij Rabobank, en ik kon officieel mijn betaalpas ook niet toevoegen aan GPay op mijn Samsung Watch 4, met veel moeite geprobeerd maar het lukte steeds maar niet. Toen kon ik in de Rabo app mijn kaartnummer vinden waardoor ik deze handmatig vooralsnog kon toevoegen. Zoek de app van ING even door als je dit nog niet gedaan hebt, of vraag de klantenservice naar het Kaart/Pasnummer, want handmatig zou dit wel gewoon moeten kunnen werken. Als Rabo 't kan, zal 't bij ING vast ook wel kunnen.
Wel interessant is dat de maestro kaart wordt gezien als een Mastercard in Google pay, terwijl ik ook een andere maestro card heb die wel wordt gezien als een maestro card.
Is gewoon een bug. Het logo is dat van Maestro, en, ultiem bewijs, ik heb er vandaag mee betaald in een Belgische Albert Heijn waarvan ik weet dat die geen MasterCard aanvaardt. En aangezien die dat in de toekomst ook niet zullen aanvaarden (alle nieuwe Belgische kaarten hebben zowel Bancontact als VISA/MasterCard, dus een handelaar hoeft enkel Bancontact -dat bijna geen enkele bank via Google/Apple Pay ondersteunt- te aanvaarden opdat zijn Belgische klanten kunnen betalen), hoop ik dat mijn ING België Maestro-kaart niet vervangen wordt voor de vervaldatum.
Niet echt fan van deze methode, als je een pasnummer in kan voeren wordt het makkelijker omdat je het dan ook op de watch kan invoeren. Dit gaat nu niet. Maar komt denk ik ook omdat we geen pasnummer hebben zoals het eigenlijk zou moeten.
Klopt, het invoeren van een pasnummer van een (ING) bankpas vereist ook de invoer van een letter in een cijferreeks, end at staat Google Pay niet toe. Mar de methode zoals @bcome heeft beschreven (en ook op de hulppagina van de ING staat) werkt prima en is binnen luttele minuten gepiept.
Hier werkt het nog niet. Ik krijg de melding ''Kan niet toevoegen, deze kaart is al te vaak toegevoegd'' in de Google Wallet app.
Je moet de kaart toevoegen vanuit de bank app. Niet direct vanuit de wallet. Dat werkt inderdaad niet
Dat doe ik ook, gewoon in de ING app naar Google Pay gaan, dan komt er zo'n ''Toevoegen aan G Pay'' knop, vervolgens in de Google Wallet app staat er dan dat de kaart al te vaak toegevoegd is.

Inmiddels heb ik het opgelost, eerst moest de Mobiel betalen van ING uitgezet worden, dan Google Pay aangezet worden en dan werkt hij gewoon! :)
Gaar. Bij mij werkte het zonder dat ik eerst Mobiel Betalen uitgezet had in de app. Heel vreemd. Ik heb gisteren nog wel mijn ING-app en Google Wallet-app geüpdatet, dus misschien was dat het?
Ah dan werkt google pay ook niet voor de watch
Jammer, creditcard wel kunnen toevoegen in de wallet op mijn Galaxy Watch. De betaalkaart gaat nog niet lukken. Daarom geen meerwaarde voor mij.
Wat is het voordeel hiervan tov de virtuele kaart in de ing app ?
Vooral dat Google nu ook weet wat je koopt via ING
Nou nee.
Google weet hooguit waar je iets koopt door lokatieservices maar niet wat en voor hoevee geld.
De betalingsprovider krijgt niet je gedetailleerde kassabon :)

Je hebt HEEL zeer waarschijnlijk wel iets van lokatieservices aan, dus Google weet toch al waar je bent. Ook als je contant betaald.

https://yewtu.be/watch?v=cHv8LqkbPHk&listen=false
Uitgaande van dat bovenstaande filmpje 'klopt' en 'compleet' is, krijgen Google en Apple ook die informatie niet door op hun servers. Het blijft lokaal op de telefoon. (het kan natuurlijk zijn dat de telefoon het vervolgens naar Apple/Google opstuurt, maar dat staat los van de transactie)
Uit de FAQ pagina bij ING:
Als je betaalt met Google Pay dan ontvangt Google je betaalgegevens. Dit zijn bijvoorbeeld de datum en tijd van de betaling. Maar ook het bedrag en de naam van de winkel waar je hebt betaald. Ook ontvangt Google betaalgegevens vanuit Mastercard. Hiermee wordt de transactie technisch mogelijk gemaakt.
Dat zijn best veel gegevens die anders alleen naar ING zouden gaan IMHO.
Maar wat is dan de meerwaarde om Google Pay te nemen? Ik zie enkel nadelen.
De 'meerwaarde' is dat je vroeg of laat toch wel moet, omdat ING hun zeer waarschijnlijk hun eigen implementatie gaat uitfaseren ivm kostenbesparing. Pure speculatie maar het lijkt me sterk dat ze daar dan ook actief dev teams op gaan blijven zetten.

Edit: een ander voordeel is natuurlijk dat je nu meerdere kaarten kan gebruiken bij contactloze betalingen. Nu stel je ING in als NFC betaal app en kun je dus niet met bijv je ASN rekening betalen bij een PIN

[Reactie gewijzigd door FloggingHank op 22 juli 2024 13:29]

Dat laatste klopt niet.
IN de instellingen van je Android stel je een standaard NFC-betaal-app in en je geeft aan: 'altijd de standaard-app gebruiken' of 'de standaard-app gebruiken tenzij een andere betaal-app actief is'.
Die laatste moet je hebben en dan kun je dus zonder iets te doen met de ING betalen, maar start je SNS, ASN, Google Pay eerst zelf op, dan betaal je automatisch daarmee.
Ja met alle respect maar dat werkt een stuk minder fijn
Ik begrijp niet wat je bedoelt.
Je moet alles natuurlijk zo gebruiken als je zelf wilt.
Maar voor ING bijvoorbeeld kun je een snelkoppeling maken waarmee je direct het mobiel betalen start (en niet de hoofd-app).
Ik heb Google Pay als standaard (met een andere bank), maar wil ik met ING betalen dan is dat dus één klik op mijn hoofdscherm.
Wil ik met Google Pay met een andere pas betalen, dan moet ik de Pay-app starten en dan door de pasjes heen swipen.
Dat is zelfs ietsje meer werk.
Dus alles is persoonlijk, maar echt moeilijk is het niet. Je moet hoe dan ook iets doen als je met een andere pas dan de standaard wilt betalen.
Wat bedoel je met 'snelkoppeling'? Is dat zoiets als een widget? Want die zie ik niet bij ING Mobiel Bankieren.
Als je launcher het ondersteunt (doen ze volgens mij allemaal) dan moet je tap and hold doen op het icoont van de ING. Dan komt er lijstje met acties die je kunt kiezen. Je kunt die dan ook verslepen naar je desktop en dan heb je een snelkoppeling naar die actie.
Dit werkt bij heel veel apps, de app bepaalt zelf de acties. Dit is volgens mij het best-bewaarde geheim van Android :-)
Het is heel handig!
Verhip! Dankje!
Bij mij in de Wallet app staat letterlijk onder de kaart :

Recente transacties met daar onder :

JUMBO 9,78
PLUS 10,64

En als je op de transactie klikt krijg je meer informatie te zien over die transactie, zoals de datum, tijd, google maps kaart met de exacte locatie en telefoonnummer om eventueel naar de winkel te bellen.

Dat is echt wel meer informatie dan alleen waar je iets hebt betaald door de locatieservices die mogelijk aan staan.

Wat je koopt is (nog) niet bekend. Maar als je bv een klantenpas hebt en die scant, kan ik me best voorstellen dat die data ooit wel gekoppeld wordt aan elkaar.

Overigens vind ik het niet zo erg maar je info klopt niet helemaal.
M'n statement was dat de transactie direct met je telefoon gaat. Niet met Google servers ertussen. (Google Pay/Apple Pay werkt ook als je telefoon in 'vliegtuigmodus' staat, of als je mobiele provider een storing heeft).
Die gegevens in je Wallet staan op je telefoon. Die heeft het ontvangen.

Nou zou het prima kunnen dat Google vervolgens de data van de Wallet app weer naar henzelf doorstuurt, maar dat staat los van de transactie zelf (m'n laatste zinnetje).
Ik reageerde op wat je als eerste zei :
Google weet hooguit waar je iets koopt door lokatieservices maar niet wat en voor hoevee geld.
De betalingsprovider krijgt niet je gedetailleerde kassabon :)
Maar ze weten dat dus wel :-)
Veruit de meeste mensen willen dit alleen maar zodat ze met hun smartphonewatch kunnen betalen.
Ik heb altijd het gevoel dat ING om dezelfde redenen geen haast had met Google Pay maar helaas heeft ING ook nooit geïnvesteerd in een wearable app.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 22 juli 2024 13:29]

Is dat zo ja? Apple Pay heeft als opzet dat Apple niets weet van je transacties (soms best irritant trouwens, transacties die je doet met je Watch zijn bijvoorbeeld ook niet te zien in de Wallet-app op iPhone; maar goed, kleine prijs voor privacy :P #FirstWorldProblems), is dat geen optie bij Google/is het bij Google zo anders ingericht dat zij wél volledige inzage hebben in al je transacties?

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 22 juli 2024 13:29]

Nee zo werkt het niet bij Google pay. Al je transactie data wordt opgeslagen. Google heeft de gegevens van al je transacties dus weet precies waar, wanneer en wat je aan wie betaald hebt. Je kan wel achteraf de geschiedenis verwijderen, maar dat betekend niet dat Google die data niet allang verwerkt heeft.
Google Pay offers a built-in option to delete your transaction history. However, let me be clear, deleting your transaction history using this option doesn’t necessarily mean it’s completely erased from Google’s records. Google may still retain your transaction data (purchases, money transfers, refunds, etc.) to meet its legal requirements and service needs.
Aiiii dat is wel balen. Dan snap ik wel dat mensen huiverig/terughoudend zijn om het te gebruiken. Dan moet het wel enorme meerwaarde bieden eer je overstapt.
Ach ja.... ik maak mij hier echt niet meer druk om.
Je bedoelt vast dat je het opgegeven hebt met je er druk om te maken ;)
Iets met dweilen met de kraan open?
Hopelijk is de UX een stuk beter dan die bagger ING app die regelmatig de mist in gaat (al moet ik zeggen dat ik dat de laatste tijd niet meer echt heb meegemaakt met mobiele betalingen - alleen bij iDeal betalingen wil hij soms nog weleens naar het homescreen van de app gaan ipv het afhandelen van de betaling, waarna het onmogelijk is om alsnog die betaling af te handelen).
Ik herken deze wel, maar op een zeer beperkt aantal sites, eigenlijk maar 1.. Zal het dan meer liggen aan de implementatie aan die kant ipv aan de ING kant?
Nee, veel meerdere sites. Inmiddels log ik al in op de ING bankieren app en daarná ga ik pas de ideal-handeling verder afmaken door ING te selecteren en dergelijke. Dat is de tip die op dit moment altijd werkt bij mij.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 22 juli 2024 13:29]

Inmiddels log ik al in op de ING bankieren app en daarná ga ik pas de ideal-handeling verder afmaken door ING te selecteren en dergelijke. Dat is de tip die op dit moment altijd werkt bij mij
Dankjewel. Dit is zó een irritante bug die al jaren in die app zit en ik heb tot nu toe nog nergens een oplossing kunnen vinden. Klantenservice verklaarde me voor gek ("heeft u al geprobeerd uw telefoon opnieuw op te starten?")
In dit geval hielpen twee compleet nieuwe telefoons ook niet.
Heb dat alleen als ik Firefox gebruik op Android, met Chrome werkt t altijd wel.
Ik heb ING hier laatst over gebeld. Ze gaven aan dat dit een bekend probleem zou zijn en dat o.a. Rabobank dit probleem ook zou hebben. Het probleem zou volgens ING liggen bij iDeal.

Momenteel zet ik zelf altijd eerst de app (ingelogd) open en start dan pas de betaling, anders kom je inderdaad op het hoofdscherm terecht en kun je niks meer met je betaling. Heel vervelend als je bij een webwinkel een unieke kortingscode gebruikt, kun je erna weer gaan bellen omdat deze code in een lopende order zit die je zelf niet kunt afronden.. |:(
Issues met Ideal betalingen heb ik nog niet gehad met de ING app. Waar ik mezelf wel dood aan erger zijn de 3 à 4 "reclame" blokken die onder je rekeningen, creditcard en andere kopjes staan.
Je kan ze wel weg klikken maar zodra je opnieuw inlogt zijn ze er gewoon weer.
die bug is inderdaad super irritant.... vaak daarna winkelmandje op de webshop leeg...
Ligt eraan of de app al open hebt staan op de achtergrond: Dan wil hij niet naar de iDeal betaling springen. Is hij gesloten moet hij voor de iDeal betaling geopend worden, dan gaat het wel goed. Rete irritant is het.
Dat is grappig want toen ik dit eerder aankaartte hier op tweakers zeiden zommige gebruikers juist dat je er omheen kunt werken door eerst de app te openen en daarna de betaling te doen. In dat opzicht lijkt het me dus precies andersom :).
Nou ja, het is mijn ervaring... moet hem altijd sluiten van te voren, dan werkt het. Tot ik er natuurlijk weer een keer niet aan denk.
Dit gebeurde bij mij altijd als de ING app nog open was in de achtergrond.
Las ook in de reacties van ING in de Playstore dat het vaak daar aan lag.
Voor mij persoonlijk is dit fijner omdat ik ook een rekening heb bij een andere bank. De twee verschillende banken werken niet zo lekker samen. Nu heb ik de mogelijkheid om ze beiden in de google wallet te stoppen en de keuze te krijgen bij de betaling.
Prettig voor je, maar waarom zou het al dan niet "lekker samenwerken" van 2 banken (wat bedoel je daar eigenlijk mee?) iets te maken hebben met het al dan niet betalen bij een winkel met of zonder Google Pay?
twee bank apps met 2 kaarten.
Mijn android toestel is altijd een beetje in de war. "Welke app gebruik je voor de betaling?".

Bij Google Pay is dat overzichtelijker.
Als het je enige digitale pas is, snap ik dat men denkt, ja waarom google pay dan?
Maar zoals jij ook aangeeft, ik heb hier ook meerdere passen die allemaal netjes op een plek geplaatst kunnen worden met Google Pay.

Voorheen als ik de ING app betaalpas gebruik, is dat de enige 'nfc payment' optie die je kan kiezen in android. Dus in specifieke scenarios zoals hier uitgelicht, heeft het zeker meerwaarde.
Volgens mij, maar correct me if I'm wrong - dit was het verschil met Apple Pay, heeft Google Pay in tegenstelling tot NFC via de bank geen limiet van €25/€50 per transactie voordat je je pincode moet invullen; maar wordt je vingerafdruk beschouwd als identificatie?

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 22 juli 2024 13:29]

heeft Google Pay in tegenstelling tot NFC via de bank geen limiet van €25/€50 per transactie voordat je je pincode moet invullen; maar wordt je vingerafdruk beschouwd als identificatie?
Zoals ik het lees moet je je telefoon bij Google Pay ontgrendelen bij een bepaald bedrag (dat kan op meerdere manieren).

Zoals ik het nu heb bij ING zelf gaat de app over en vraagt om een pin of vingerafdruk (net wat je ingesteld hebt).

Zo veel verschil is er dus niet (hooguit face unlock oid, maar niet de vingerafdruk), je kan beide ook van te voren al doen (dus als je nog in de rij staat bijv).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 13:29]

Ja juist, is bij AP hetzelfde; telefoon moet je gezicht scannen voor betaling. (Die scant ie als je hem oppikt dus in de praktijk merk je het niet eens.)

Maarrrr… Hoe werkt dat met een smartwatch? Bij AP hoef je daar niet opnieuw een code in te voeren. Enkel als ie van je pols gaat of een tijdje geen hartslag detecteert (:X) lockt ie en wordt AP onbeschikbaar. In alle andere gevallen na eerste unlock kun je zonder code gewoon afrekenen tot het limiet van je pas/saldo. Als dat bij GP hetzelfde is, dan zit daar je voordeel tov ING NFC gok ik.
Dat Google je transacties kan inzien en obfusceren door elke keer een ander fictief rekeningnummer toe te passen.

Dus waar je eerst alleen je bank hebt als data provider stuur je nu middels de PSD2 regeling je gegevens naar Google en je bank, waarbij onbekend is welke partijen ook een inkijkje krijgen in je bestedingsprofiel.

3e partijen kunnen vanwege de obfuscatie mbt rekeningnummers zonder Google geen bundeling meer doen (lees: een partij als Albert Heijn kan jou met zulke mobiele betalingen zonder de klantenpas/bonuskaart data sleutel niet eenvoudig meer herkennen)
Dit werkt niet via PSD2. Google wordt in dit geval de betalingsprovider voor de transactie.
Meerdere kaarten van verschillende banken. Zelf heb ik dat niet en blijf dus de app van ING lekker gebruiken, immers waarom zou ik Google (of een ander) er tussen willen hebben? En ik heb alsnog die (ING)app nodig voor inzicht in mijn rekening :)
Dat je Google nu toegang heeft tot je afschrijvingen via betalingen die je doet. Superhandig, want betaalpatronen zijn ontzettend interessant voor adverteerders.
https://yewtu.be/watch?v=cHv8LqkbPHk&listen=false
De transactie gebeurd lokaal op de telefoon. Het kan natuurlijk zijn dat je telefoon één en ander opstuurt naar Google/Apple, maar dat kan nu in theorie ook.
Je klinkt als elke ING medewerker die ik al jaren hierover spreek...

Het gaat vooral voor mij om het kunnen gebruiken van mijn smartwatch voor NFC betalingen. En aangezien ING nooit een smartwatch app heeft gemaakt of de koppeling met Samsung Pay toestaat, kon dit nooit. Nu is het tenminste mogelijk op een manier. Had het liefst ook gewoon een direct via de ING app betaald op mijn smartwatch.
Standaardisatie en daarmee goedkoper in gebruik en onderhoud. ING hoeft zich niet meer zorgen te maken of het op elke telefoon werkt, dat deel doet Google nu voor hun, en Google gebruikt daarvoor een standaard die wereldwijd werkt, dus hoeft het ook niet per regio anders op te lossen.
Ik heb twee ING bankrekeningen met elk een pas. In de ING app is wisselen van bankpas echt super slecht geïmplementeerd. Dan moet je de app openen, pop-up voor inloggen met vingerafdruk weg tikken, dan icoontje rechtsboven en naar je andere pas swipen. Daar kan je ook gelijk je pincode invoeren, maar dat werkt bij mij nooit. Zodra ik dan de telefoon gebruik om te betalen moet ik nogmaals de pincode invoeren. Dit gaat gewoon allemaal veel gemakkelijker via Google Pay.

Toevoeging:
Als ik boodschappen deed bij de ah had ik trouwens nog een stel extra stappen. De Google Pay app openen, melding voor "als standaard instellen" wegtikken, bonus kaart aantikken en vervolgens alle stappen om de juiste ING pas nog naar voren te toveren. Meestal was mijn vriendin met haar fysieke passen sneller. 8)7

[Reactie gewijzigd door MrCuddles op 22 juli 2024 13:29]

Als ik de ING app gebruik om af te rekenen, ik houd de telefoon tegen de terminal, fingerprint, swipe naar juiste kaart (zit in de betaal interface), nog een fingerprint (dat is wel dom ja) en betalen.
ik heb ook mijn prive rekening en een gezamelijke samen met mijn vrouw, boodschappen bijvoorbeeld betalen we met de gezamelijke op de manier die jij benoemt, op zich niet erg maar wel omslachtig. Hoe zit dat met Google Pay? Want ik wil best alles omzetten maar dan moet ik wel aan de kassa makkelijk kunnen kiezen tussen de 2 rekeningen.
Ik heb nu 1x Google Pay kunnen gebruiken. Ik opende de app, swipte naar de juiste pinpas, tikte onder de pas op de ah bonkaart en scande die, vervolgens telefoon tegen pin terminal gehouden en er was al betaald. Het viel mij op dat ik geen pincode of iets dergelijks in heb hoeven typen (bedrag was ook maar 6 euro) en de snelheid van de transactie zelf voelde gewoon hetzelfde als voorheen. Voor mij persoonlijk dus wel een stuk minder handelingen dan voorheen met de ING app.
Wat ik doe om niet te "hanessen" in Google Pay (waar ik de bonuskaart ook in heb) is de bonuskaart als widget in te stellen op m`n hoofdscherm. Ik gebruik Samsung en de default launcher ondersteunt meerdere widgets op de zelfde plek dus heof ik niet constant naar die lelijke bonuskaart te kijken.

Maar nu is het, fingerprint unlock, scan bonuskaart vanaf m`n hoofdscherm, telefoon terug in m`n zak. Artikelen scannen, telefoon weer pakken en tikken tegen de betaal automaat om te betalen.
1 app voor pasjes. Als je bij de Gamma afrekent bijvoorbeeld, heb je de voordeel pas en je betaalpas met 1 klik erbij. Anders moet je twee apps openen, die overigens ook trager starten.
Gebuiksgemak. Als je bij meerdere banken klant bent, dan kan je je kaarten samen in een app steken.
Zelf gebruik ik Apple Pay ipv. Google Pay.
Maar ik vind het persoonlijk een voordeel om bij te betalen gemakkelijk te kunnen kiezen tussen mijn Debit/Credit/Revolut kaart.
Wallet is ook virtuele kaart.
Dat ligt er aan hoe de ING App werkt.
Google pay en Apple pay werken middels tokenisation. Ofwel. Je hebt dan effectief bij iedere transactie "een andere betaalpas" waarmee je communiceert (heel kort door de bocht).
Het voordeel is dat je de kaart nu direct via je smartwatch kan gebruiken om dingen te betalen. Voor deze update was het iig op Android vlak alleen maar zo dat contactloos kon betalen met je telefoon, en niet via je watch.

Ik ben redelijk minimalistish en ga toch wel vaak de deur uit zonder smartphone. Dus is het handig om te kunnen betalen on-the-go zonder telefoon en/of hele portomonee mee. Als work-around had ik een rekening geopend bij Revolut. Nu kan ik deze dus opzeggen en weer 100% alles via ING laten lopen.
Dat je meerdere kaarten van verschillende banken in 1 betaalapp hebt. Dus bijvoorbeeld de pinpas van je zakelijke rekenening van bank x, je pas van privé rekening van bank y en de pas van de gezamenlijke rekening van je partner en jij van bank z.
Ik betaal op dit moment al via ING via de telefoon met de nfc chip. Wat is dan de toegevoegde waarde om dat via google pay te doen?

[Reactie gewijzigd door Praetextatus op 22 juli 2024 13:29]

Smartwatch functionaliteit zoals hierboven al vermeld, maar wat ik persoonlijk ook als een voordeel zie is dat ik een pas van een andere bank en/of creditcard ook kan gebruiken via Google Wallet. Wisselen is dan veel makkelijker.
Wisselen kan ook zonder Google Pay door de app van de andere bank te openen. Dan gaat de betaling via die app ipv via de ingestelde app..
precies en nu dus makkelijker op deze manier.
Nu kan Google veel makkelijker komen aan persoonsgebonden financiële gedrag. In samenwerking met alle andere gegevens dat ze hebben wordt dit lekker makkelijk voor hun om ons profiel te gebruiken voor adverteerders en andere doeleinden.

Zie:
https://payments.google.c...t=privacynotice&ldl=en-GB
&
https://policies.google.com/privacy

Privacy ruilen voor gemak!
Aan de andere kant denk ik: als je toch al zoveel Google services gebruikt, wat maakt het dan nog concreet uit? Als ze het niet uit je Google Pay/Wallet halen, halen ze het wel uit je browsegedrag.
Deels wel eens hoor, maar dit gaat vooral om betalingen die niet online plaats vinden en Google dus zelf geen inzicht in heeft als je geen Google Pay gebruikt.

De online betalingen die je met ideal doet zijn inderdaad meer in lijn met wat jij stelt.
Aan de andere kant denk ik: als je toch al zoveel Google services gebruikt, wat maakt het dan nog concreet uit?
...dat de mensen die niet "zoveel Google services" gebruiken straks geen alternatief hebben.
Dan moet je ook geen ING app gebruiken, want die gebruikt ook allerlei Google services, tracking vanuit Google en andere meuk.
Daarom een extra Gmail account aanmaken voor andere diensten en niet je main account. Zo kan je het spreiden en kan het niet naar jou herleid worden.
Ik weet vrij zeker dat Google zonder al te veel moeite die 2 accounts aan elkaar kan koppelen (als in: met 99% zekerheid zeggen dat het door dezelfde persoon gebruikt wordt)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 13:29]

Niet alleen Google, data brokers bieden dit zelfs als dienst aan via Google, dat noemen ze "deanonymizers". Die kan je inhuren om de persoon achter een advertentie ID of IP adres op te sporen (tot huisadres aan toe), en dat is niet eens zo duur of langdurig.
Mijn tip blijft daarom: gebruik meerdere rekeningen, passen, contactloos betalen en verschillende partijen zoals PayPal door elkaar.
Het leukste is random zooi in je betalingen regelen, zoals soms iets meenemen voor de buren, bij de huisdieren winkel terwijl je geen huisdier hebt.
En wat dan? Wie heb ik daar precies mee?

Ik denk vooral mezelf omdat ik dan moeilijk moet doen en wat levert het dan precies op? Nada :)
Heb je wel eens die twee accounts op hetzelfde Google-apparaat gebruikt?
Ik denk dat Google voldoende ervaring heeft met datacorrelatie om die twee accounts dan te koppelen als ze zouden willen ;-)

Ik heb zelf ergens een oude Chromecast (3 dacht ik) in huis. Toen ik verhuisde en m'n wifi en zo is op de schop nam, kwam ik er achter dat ik ineens een Google account nodig had om hem opnieuw in te stellen. Ik heb toen een Google account gemaakt. Die chromecast op een aparte wifi in een apart VLAN gezet en dat Google account weer verwijderd.

Ik heb echter niet de illusie dat Google niets van mij weet door die actie. Het was voornamelijk principieel ;)
Nu nog niks. Maar als de smartwatch ook toegevoegd wordt binnenkort zie ik wel meerwaarde.
Jep, maar samsung pas binnenkort (als het goed is)
Uit mijn ervaring van het gebruikmaken van de ING-app voor jaren en sinds kort GPay is dat GPay toch iets smoother werkt, het gaat net even iets sneller.
Bij de ING-app had ik nog wel eens dat ik moest wachten tot de app opgestart was en dat hij daarna een foutmelding gaf. Dit was met GPay totaal niet meer het geval, het werkte gewoon.
Sneller? Ik heb (ING-app hier) al betaald als ik onderweg ben naar het pinapparaat met mijn telefoon :P

Heb wel altijd vrij nieuwe telefoons dus die zijn over het algemeen misschien snel genoeg dat ik dat issue met traag opstarten (en errors) helemaal nooit ervaar...
Je kunt Google Pay gebruiken vanuit webshops die dat aanbieden, dit kon niet met de oude implementatie (HCE) van mobiel betalen via de Android app van ING. Daarnaast is het voor ING uiteindelijk goedkoper omdat het onderhouden van deze marktstandaard minder werk is dan een eigen implementatie (HCE).

HCE - https://en.wikipedia.org/wiki/Host_card_emulation
Misschien oubollig, maar ik gebruik nog steeds mijn simpele kaart om te betalen. Is eveneens contactloos en vind het net wat minder onhandig om een kaart tegen een lezer te houden dan mijn smartphone. Vaak sta je in de winkel met je handen vol of wil je snel weg en dan is een kaart praktischer.
Daarnaast, hoe minder partijen er betrokken zijn bij mijn transactie, hoe beter de privacy (althans toch mijn gevoel). Gratis bestaat niet en (omdat ik zelf in de financiële sector werk) heb ik toch het gevoel dat privacy nog net iets meer wilt zeggen bij een bank dan bij een Google of Apple. Ook support (voor als het eens mis gaat) zal bij een bank waar je nog echt naar kan bellen of langsgaan misschien net wat persoonlijker gaan.
Ik ben ook nog een soort boomer op dit vlak en betaal nog met de pas, omdat ik de ING app 3x niks vond met contactloos betalen. Nu ik dit lees over Gpay ga ik het denk wel proberen. Mijn pas moet ik ook uit mijn pashouder/portefeuille halen en dat is ook irritant. Komt bij dat de NFC chip van de pas van mijn gezamenlijke rekening volgens mij gewoon kapot is, want die moet ik vaak nog er in doen ook.
In het binnenland: Weinig tot niets.

Ik heb Google Pay geactiveerd afgelopen jaar omdat ik naar Londen moest voor mijn werk, en contactloze bancontact daar vaak niet werkt.
Wat zou het voordeel zijn van google pay ipv het contactloze betalen van de app zelf?
Met je smartwatch betalen. Dat is letterlijk het enige wat je meer kan boven hun eigen app.
En dat kan nu dus nog niet.
Snelheid is ook een voordeel hoorde ik.
Fingers crossed dat directe betalingen via je telefoon zonder tussenkomst van Google mogelijk blijven bij ING.. zoals dat al 9 jaar kan.

Cut out the middleman, zeker als deze compleet overbodig is en geen inzicht nodig heeft in je persoonlijke financiële stromen.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 22 juli 2024 13:29]

https://yewtu.be/watch?v=cHv8LqkbPHk&listen=false

Uitgaande van dat bovenstaande filmpje 'klopt' en 'compleet' is, krijgen Google en Apple die informatie niet door op hun servers. Het blijft lokaal op de telefoon. (het kan natuurlijk zijn dat de telefoon het vervolgens naar Apple/Google opstuurt, maar dat staat los van de transactie). Dit zou dan ook kunnen gebeuren in de huidige situatie. Want we weten tenslotte niet met zekerheid wat (bank)apps allemaal onder water doen.
Als je in de transactie historie kijkt wordt deze informatie verrijkt en kun je deze ook zien in je wallet gegevens online.
Het enige wat ik niet gevonden heb is: komt het gehele bonnetje incl. EAN of GTIN codes over naar Google? Dat laatste is echt vreselijk namelijk, dan weet men voor jou/jouw woon of gezinssituatie gedragspatronen tot op eindproduct...
Je bank ontvangt dat ook niet. De betaalterminal van de kaasboer weet ook niet ‘wat’ je hebt gekocht. Die ziet alleen een bedrag.
Niet helemaal. Veel bedragen zijn gekoppeld aan een (interne) voorraadcode, dus de terminal weet wél wat je gekocht hebt. Tenzij het een mobiele betaalterminal is die je veel op markten ziet waar de medewerker handmatig het bedrag in moet vullen, dan heb je gelijk.
En dan koop je meer dan 1 product, zou dan je complete boodschappenlijstje met Google/Mastercard/VISA/AMEX/ING worden gedeeld?

Voor zover ik de protocollen ken, is dat niet het geval. Er is één bedrag, met één MCC die (verplicht) wordt gedeeld. En daarmee wordt de betaling verwerkt. Of je nou een kop koffie of benzine koopt bij een tankstation, voor alle partijen ziet dat er hetzelfde uit. Een 5541 of 5542, service station of fuel dispenser. Ligt aan de configuratie van de POS.
Wat ik ervan weet is dat kassa's/betaalterminals die vastzitten in het pand (bijvoorbeeld die van de zelfscankassa's van een supermarkt) wél precies weten wat jij aanschaft om
1) Dat op het scherm te kunnen tonen
2) Dat later, in geval van diefstal of politie interventie, te kunnen laten zien indien nodig.
3) Om eventuele trends en patronen te kunnen herkennen later zodat de voorraad van de winkel daarop aangepast kan worden

[Reactie gewijzigd door sfranken op 22 juli 2024 13:29]

Uiteraard weet de kassa wat er wordt gescand, dat heb je nodig voor het maken van de kassabon en het bijhouden van de administratie. Maar die details worden niet doorgestuurd naar bijvoorbeeld jouw bank, die krijgt alleen maar het totaalbedrag (inclusief BTW) te zien. Een zak koffiebonen of een doos condooms, jouw bank kan het verschil niet zien.
Ben benieuwd naar je link, maar als ik erop klik zegt Chrome dat je mijn (ING) credit card gegevens mogelijk probeert te stelen. Heb je ook de originele link?
Euh? Interessant...
Goede kans dat Google die invidious proxy niet leuk vindt, want die filtert de Google tracking en reclames er uit.

Anyway:
yewtu.be vervangen met youtube.com en dan kom je op hetzelfde filmpje uit, maar dan met Google tracking en reclame waarschijnlijk.
Doe ik al jaren, daar hebben we toch cash voor?
Ik bedoel betalen via de app bij een betaalterminal via NFC. Precies zoals Google Pay werkt, zonder Google Pay.
Hij heeft het over: 'directe betalingen via je telefoon'...

Dus nee als je via je telefoon wilt betalen heb je aan cash niet zo veel! Hij wil gewoon niet dat er een ander tussen zit dan de bank en de ontvanger, en dat is logisch, want als het overbodig is waarom zou je dat dan (vrijwillig) doen?

Jij wilt de bank er ook tussenuit, is ook prima natuurlijk, maar daar is hij niet naar opzoek.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 13:29]

Sta je daar in Zwitserland met een lege brandstoftank en een stapel euro's bij een onbemand tankstation...

Good luck!
Als je al betaald via de ING app, heeft Google Pay denk ik weinig meerwaarde..

Beetje speculatie, maar ik vermoed dat ING de functionaliteit gaat uitbesteden bij Google, zodat men zelf geen ontwikkelingskosten meer hoeft te dragen. Ten koste van de klant en zijn/haar privacy.

Ik ben zelf nog op zoek naar een alternatieve betaalrekening (ipv ABN) die gebruik maakt van een eigen draadloos betalen systeem met NFC!
Dat zag je inderdaad bij de andere banken ook. De meeste hadden moeite om NFC betalingen goed werkend te krijgen en hebben dat vervangen door Google Pay.
ING was voor zover ik weet de laatste die nog native NFC betalingen ondersteunde. Stap 1 zal nu zijn Google Pay ondersteunen, stap 2 stoppen met de eigen implementatie.

Wel jammer, want in tegenstelling tot Apple Pay worden bij Google Pay de transacties gedeeld met Google.
Dat laatste wat je zegt is zeer kwalijk (als het zo is, heb je een bron?) de EU zou daartegen moeten optreden denk ik, ook al ziet Google dan geen reden meer om Google pay te ontwikkelen
ook al ziet Google dan geen reden meer om Google pay te ontwikkelen
Tuurlijk wel, je denkt toch niet dat Apple het enkel uit liefdadigheid doet?

Het maakt je gewoon afhankelijker van een bedrijf (Google of Apple) en dat is dus een voordeel voor hun. Daarnaast verdienen ze er ook gewoon aan door geld te vragen aan de banken (wat de eindgebruiker uiteindelijk betaald) en is dat al een verdienmodel ansich.

Overigens waarom de EU 'daartegen moeten optreden', mogen ze die transacties niet opslaan (regelgeving) of vindt jij het onwenselijk?

Google zegt iig expliciet dat ze die gegevens niet delen met 3de en ook niet gebruiken voor gerichte advertenties:
We verkopen uw gegevens niet aan anderen: Google Pay verkoopt uw transactiegeschiedenis nooit aan derden en deelt deze gegevens niet met de rest van Google voor gerichte advertenties.
https://support.google.com/googlepay/answer/10223752

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 13:29]

Dat zeggen ze op hun Help pagina maar dit komt, voor zover ik kon vinden, niet terug in hun "Privacy, terms & policies".

De ING zelf zegt dat bij het gebruik van Google Pay Google de transactie gegevens kan inzien en dat het verder onder Google hun privacyverklaring valt:
Als je betaalt met Google Pay dan ontvangt Google je betaalgegevens. Dit zijn bijvoorbeeld de datum en tijd van de betaling. Maar ook het bedrag en de naam van de winkel waar je hebt betaald. Ook ontvangt Google betaalgegevens vanuit Mastercard. Hiermee wordt de transactie technisch mogelijk gemaakt.

Nadat je Google Pay hebt geactiveerd is Google verantwoordelijk voor het veilig houden en het eventuele gebruik van jouw persoonsgegevens en geldt de privacyverklaring van Google . Wil je je privacyvoorkeuren voor Google Pay wijzigen? Dat kan via de privacy check van Google.
https://www.ing.nl/particulier/betalen/google-pay

Bij de Rabobank gaan ze zelfs nog een stapje verder waarbij ze zeggen dat Google het kan delen met derden:
In de Google Wallet app worden alleen de laatste tien transacties getoond die je met Google Pay hebt gedaan. Zo heb je zelf ook een handig overzicht van je Google Pay betalingen. Google heeft alleen toegang tot de transacties die jij met Google Pay hebt gedaan. Google kan deze informatie gebruiken voor andere doeleinden en delen met derden. Google is hier zelf verantwoordelijk voor. Mocht je deze data niet met Google willen delen kun je altijd kiezen voor een van de alternatieven: Contactloos betalen met betaalpas of smartphone.
https://www.rabobank.nl/p...en/contactloos/google-pay

De banken trekken dus vrolijk hun handen er vanaf wat er met je transactie data gebeurd wanneer je gebruik maakt van Google Pay.

Ik heb er mijn vraagtekens bij hoeveel ze er precies mee mogen (en doen) met die data.
SNS werkt prima via NFC zonder Google!
ASN bank werkt nog zonder Google Pay.
Als ING de oude variant uitfaseert is er geen bank in Nederland meer die NFC betalingen zelf afhandelt via een app zonder tussenkomst van Google of Apple naar mijn weten.
Voor mijn usecase is NFC betalen via de ING app op mn phone al voldoende dus ik weet niet zo goed waar ik Google Pay zou gebruiken. Is de adoptie in het buitenland voor Google Pay groot? Zie het mogelijk wel als een alternatief dan een credit card bijvoorbeeld.
Zelfs in het buitenland (Italië, Oostenrijk en Duitsland in mijn geval) werkt de huidige implementatie van NFC betalen via de ING App. Het is geen probleem om daar met de telefoon te betalen met de ING app geïnstalleerd.

Ik hoop dat ING niet de weg op gaat die Rabobank heeft gekozen, en daarmee hun eigen implementatie hebben gestopt toen Google Pay beschikbaar was, maar persoonlijk vrees ik dat ING dezelfde weg zal bewandelen en de functionaliteit uit hun App gaat halen waardoor NFC betalingen alleen nog maar via Google (en Apple voor iPhones) mogelijk zal zijn.
Zojuist even wat artikelen gelezen over Rabobank en hun Google Pay implementatie, ik houd me hart vast voor ING. Als ze dit daadwerkelijk gaan doen dan snap ik hun 'risk-afdeling' niet zo goed. Je wordt dan als ING toch afhankelijk van een ANDERE partij?

Stel dat ze het doen dan zouden ze me alleen over de streep trekken als ik de zelfde adoptie kan verwachten als een creditcard in het buitenland(vrees dat dit niet het geval is).
https://yewtu.be/watch?v=cHv8LqkbPHk&listen=false

Google Pay en Apple Pay werken volledig lokaal op je telefoon wanneer ze eenmaal zijn ingesteld. Daar zit dus niet zo veel verschil in.
Je video bewijst mijn punt. Er zijn relay servers van Google die tokens op en neer verzenden voor de transactie. Wie is er dan verantwoordelijk voor de transactie? Het wordt zo voor mij troebel.

Als ik probeer te betalen maar de server Google reageert niet, wat kan ING dan voor z'n klant betekenen? Helemaal niets toch?

Daar zit ik een beetje mee. Zou je dit willen als bank van ~1 BILJOEN?
Nee, Google zit er alleen tussen bij het aanmelden/aanvragen van de kaart. (Eerste stuk van de video)
Daarna niet meer.

Daarna gaat de betalingstoken direct naar de “bank” (tweede stuk van de video)
Zoals ik begrepen heb, gingen de tokens via de Google servers @2:45
Dat stuk is voor het aanvragen van de virtuele kaart (aka, de token).

Vanaf ongeveer 3m45 gaat over “how these tokens are used when you make a purchase”
Google (en Apple) Pay zijn geen apart betalingsschema. Maar gewoon een virtuele kopie van je Maestro/Mastercard/Visa/... kaart.
De adoptatie is dus identiek.
Als je in een land bent, waar Maestro niet meer aanvaard wordt, dan maakt het geen verschil uit of je Maestro via Google Pay of via je Fysieke kaart gebruikt.
Alle landen waar je met Maestro kon betalen, werkte betalen via de ING app. Dat gold ook voor V-Pay en ook voor de MasterCard debit card die Maestro vervangt.. MasterCard debit is breder geaccepteerd dan Maestro.

En in andere apps die betalen zonder tussenkomst van Google Pay ondersteunen, kan je ook gewoon met creditcard betalen via hun app. Bijvoorbeeld Openbank.
Alle landen waar je met Maestro kon betalen, werkte betalen via de ING app. Dat gold ook voor V-Pay en ook voor de MasterCard debit card die Maestro vervangt.
Incorrect.
In 2022 was ik op bezoek bij mijn schoonfamilie en daar kon ik overal betalen en geld opnemen met mijn Maestro kaarten van ING en ABN-AMRO maar de V-Pay kaart van mijn vrouw werd nergens* geaccepteerd.

* Later terug in Nederland, heb ik via de site van ING en V-pay gekeken waar dat V-pay geaccepteerd werd, en dat was letterlijk alleen in vage telefoonwinkeltjes in krottenwijken.
Ze geven aan dat ondersteuning voor smartwatches nog komt... maar als je de pas toevoegt aan Google Wallet, dan kun je deze toch ook automatisch gebruiken op je horloge? Of zie ik dat verkeerd?
Nee dat zie je niet verkeerd, het is letterlijk gewoon Google pay op je watch waarmee je gewoon de kaart kan koppellen. Dus ik snap niet wat ze hier zeggen, woordvoerders of mensen van de klantenservice snappen er soms (helaas) zelf niks van over bepaalde technieken.
Edit: blijkbaar niet, door de ING implementatie die weer moeilijk moet.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 22 juli 2024 13:29]

Ik krijg enkel maar mijn creditcard gekoppeld op mijn smartwatch. Maar dan zie ik een Maestro logotje maar mijn pasnummer van mijn creditcard. Terwijl ik via de ING app enkel mijn pinpas heb gekoppeld. Het loopt nog allemaal niet zo vlotjes.
Zodra ik expliciet mijn betaalpas wil koppelen d.m.v. NFC dat zeikt die om een CVC voor een pinpas????
Zou ik ook verwachten maar helaas de passen (ja ik heb meerdere bij ING) toegevoegd in wallet maar zijn niet beschikbaar op mijn swartwatch (Galaxy Watch 4).
Jammer. Ik dacht Google Wallet = Google Wallet.
Dan heb ik er toch nog niet veel aan :(
Ter info, welke gegevens worden gedeeld met Google.

https://www.ing.nl/particulier/betalen/google-pay
___________________________
Om Google Pay te kunnen activeren en te gebruiken voor betalingen, deelt ING je naam, adres en telefoonnummer met Google. Je moet er zelf voor zorgen dat deze gegevens juist zijn. Google vergelijkt deze gegevens met de contactgegevens die je gebruikt voor je Google-account. Dit doen ze om eventuele fraude te voorkomen.

Als je betaalt met Google Pay dan ontvangt Google je betaalgegevens. Dit zijn bijvoorbeeld de datum en tijd van de betaling. Maar ook het bedrag en de naam van de winkel waar je hebt betaald. Ook ontvangt Google betaalgegevens vanuit Mastercard. Hiermee wordt de transactie technisch mogelijk gemaakt.

Nadat je Google Pay hebt geactiveerd is Google verantwoordelijk voor het veilig houden en het eventuele gebruik van jouw persoonsgegevens en geldt de privacyverklaring van Google . Wil je je privacyvoorkeuren voor Google Pay wijzigen? Dat kan via de privacy check van Google.
___________________________

[Reactie gewijzigd door Peter-Nogwat op 22 juli 2024 13:29]

Dit is van de ING site, maar als je bij google zelf gaat kijken is het nog wel een dimensie extra:wat gevraagd wordt; gewoon alle info mbt de aankoop!

https://payments.google.c...&ldt=privacynotice&ldl=nl

Transactie-informatie: Als u Google Payments gebruikt om een transactie uit te voeren, kunnen we informatie over de transactie verzamelen, inclusief de datum, het tijdstip en het bedrag van de transactie, de locatie en een beschrijving van de verkoper, een beschrijving door de verkoper van de gekochte producten of services, foto's die u aan de transactie heeft gekoppeld, de namen en e-mailadressen van de verkoper en koper (of afzender en ontvanger), de gebruikte betaalmethode, uw beschrijving van de reden voor de transactie en, indien van toepassing, de aanbieding die aan de transactie gekoppeld is.
Eindelijk ook ondersteuning voor Google wear OS smartwatches. Ik snap dat iederen een mening of Google heeft, die heb ik ook. Maar Google is wel de enige met hun Google wallet die een goed product neerzet om te betalen in Nederland voor Android telefoons. ING App werkt niet altijd even lekker met betalen en er kwam maar geen app voor Android smartwatches uit.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 22 juli 2024 13:29]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.