Volkswagen brengt ChatGPT-assistent uit in EV's en nieuwe Passat, Tiguan en Golf

Volkswagen kondigt tijdens CES 2024 de integratie van een aangepaste stemassistent op basis van ChatGPT aan voor de Europese markt. De aangepaste IDA-stemassistent wordt dit voorjaar uitgebracht voor de nieuwe ID.7-, ID.4-, ID.5- en ID.3-EV's, en de Passat, Tiguan en Golf.

Volkswagen IDA ChatGPTDe Duitse autofabrikant brengt in samenwerking met de Cerence Chat Pro-software en OpenAI's large language model ChatGPT een upgrade uit voor de bestaande IDA-stemassistent. Volkswagen belooft: "De slimme assistent kan gesprekken verrijken, vragen ophelderen, in natuurlijke taal interactie voeren, en voertuigspecifieke informatie delen." Gebruikers moeten het gebruikelijke 'Hello IDA' uitspreken of op een knop drukken om de stemassistent te activeren.

Volkswagen stelt dat de IDA-assistent opdrachten beoordeelt op basis van prioriteit en afhankelijk van het verzoek zelf opdrachten uitvoert of aanspraak maakt op ChatGPT. De vraag wordt dan 'geanonimiseerd' naar OpenAI doorgesuurd.

De stemassistent is volgens TechCrunch enigszins begrensd in zijn mogelijkheden. Dat doen aanbieders van chatbots vaker. In het geval van de IDA-assistent worden subjectieve vragen over gevoelige politieke onderwerpen en andere automerken bijvoorbeeld niet beantwoord. Algemene kennisvragen waarop concurrenten het antwoord zijn, worden wel beantwoord.

Volkswagen is niet de eerste die 'generatieve AI' toevoegt aan spraakassistenten voor auto's. Mercedes kondigde een half jaar geleden ChatGPT-functies via Azure OpenAI van Microsoft aan. TomTom heeft een vergelijkbaar systeem. Tijdens CES 2024 kondigde BMW een stemassistent op basis van Alexa aan.

Door Yannick Spinner

Redacteur

09-01-2024 • 13:08

165

Submitter: DeeD2k2

Reacties (165)

165
161
44
0
0
83
Wijzig sortering
Dit soort opties vind ik zorgwekkend als het gaat om updates.

Mijn 20 jaar oude auto heeft nooit updates en blijft altijd werken (valt weinig te updaten).
Mijn 5 jaar oude auto krijgt matige updates, maar de navigatie is bruikbaar.

Maar wat als OpenAI een nieuw model uitbrengt, of een endpoint wijzigt.. heb je dan ineens een auto die niet meer volledig werkt?
Anoniem: 454358 @Bender9 januari 2024 13:23
Ik geloof ook nooit dat huidige nieuwe auto's over 20 jaar nog rondrijden. Specifieke electronica zal niet meer gemaakt worden, en duur om te repareren, en de huidige benzine motoren zijn ook niet echt gemaakt om vele jaren mee te gaan lijkt het wel. En misschien zijn de brandstoffen dan wel zo duur, dat het al helemaal niet meer uitkan om een ice te hebben.
ICE zal niet snel verdwijnen, al was het maar omdat in landen waar de levensstandaard ver onder de onze ligt helemaal geen infrastructuur is om een BEV te laden (kijk eens "een" (1) recente docu over India/Afrika/Z Amerika en zie hoe men daar de elektra letterlijk aan elkaar knoopt). Dat zijn wel 5 miljard mensen bij elkaar.

Omgekeerd zie je het ook overigens. Noorwegen had overal al in de jaren 60 zijn spoorwegnet ge-electrificeerd. In Nederland kunnen we het nog niet eens eens worden over het enkelspoors lijntje tussen Nijmegen en Roermond en ligt er bij Ravenstein nog een enkelspoors brug over de maas (maar wel intercity treinen willen laten rijden 8)7 ). Had ik het al gehad over Leeuwarden-Groningen?

(1) gewijzigd voor de tere kinderzieltjes die zelf niet meer kunnen nadenken. met "een" bedoel je in het Nederlands dus in dit geval een willekeurige docu.

[Reactie gewijzigd door divvid op 23 juli 2024 18:05]

kijk eens een recente docu over India/Afrika/Z Amerika en zie hoe men daar de elektra letterlijk aan elkaar knoopt
Kleur bij kleur en je bent elektromonteur! Dat geldt hier toch ook? :P

Alles op z'n tijd. Het duurde ook langer totdat men in die landen met de industriële revolutie mee ging, ook toen was het voor die landen te duur en qua infrastructuur 'onmogelijk'.
Kleur bij kleur? Daar doen we in de Filipijnen niet aan hoor. Je mag al blij zijn als je een elektriciteitsdraad van een andere kleur hebt dan zwart. (Beide aders). Inderdaad wordt de elektra letterlijk aan elkaar geknoopt.

Hetgeen niet zegt dat hier geen elektrische auto's, fietsen en motoren rondrijden. Ik zie hier dagelijks tientallen elektrische motoren (de 'tuk-tuk' al heet dat hier anders) als lokale taxi-vervoer rondrijden. Auto's wat minder, maar dat komt omdat we 1) nog veel oude wagens hebben, en 2) we relatief weinig auto's hebben.

Vergeleken met vroeger (ken het land al veertig jaar) is de stroomvoorziening al geweldig. Een storing komt nog maar ééns in de twee / drie weken voor. In minimaal de helft van de gevallen is het vanwege preventief onderhoud.
De EV's die we hier hebben zullen daar misschien niet direct potten breken. Maar daar verkopen ze nu ook andere wagens dan hier.

Chinese en kleine EV's zijn daar zeker in opmars.
Dergelijke bijvoorbeeld:
https://ev.africa/
Wat voor docu is dat? Heb je een url?
anything will do. Pak eens een random 'Rail Away' en kijk naar de elektriciteitspalen.

[Reactie gewijzigd door divvid op 23 juli 2024 18:05]

Dat is een foto, geen docu.
Doet ‘s ff zelf googelen, of vraag het chatGPT
Nee? Jij begint over een docu, deel ‘m dan ook gewoon.
M.a.w. vermeld gewoon je bron.

[Reactie gewijzigd door Tux3.14 op 23 juli 2024 18:05]

ik had het over 'een' docu, een willekeurige dus, maakt niet uit welke, laat je fantasie gaan, gebruik je zoek skills, denk eens zelf na. (als hint had ik 'een' rail away' aflevering die speelt in Azië voorgesteld, maar goed). Blijkbaar is de millennial generatie niet meer in staat tot enige generalisatie of zelfredzaamheid en moet je echt alles voorkauwen
Ik vroeg om je bron. Heeft niets met zelfredzaamheid te maken ;)
Als je die niet hebt ook prima, maar dan praat je nog al onzin.
nou hier heb je er één. Had je zelf ook kunnen vinden. Conclusie:niet zelfredzaam

[Reactie gewijzigd door divvid op 23 juli 2024 18:05]

In welk stuk praten ze over het aan elkaar knopen van elektra? Ik zie een docu over treinen.
sjeeez, ben je nou echt zo d...., of je houd je zo natuurlijk, dat kan ook. Nog d.. overigens.
In desbetreffende docu zie je een weerwar van draden. Net zo als in elke WILLEKEURIGE docu over Azië, los van het onderwerp van de docu.

Wat begrijp je niet aan "helemaal geen infrastructuur is om een BEV te laden" en een berg aan elkaar geflanste electriciteits draden? Denk je nu werkelijk dat als het gross van de bewoners daar een BEV zou hebben (los van of ze dat zouden kunnen betalen), ze geen probleem zouden hebben?
Hier hebben we in een woonwijk met nieuwe 3 fase aansluitingen en een zeer goed georganiseerde organisatie als Liander al problemen met de wijk trafo. Laat staan daarzo.

[Reactie gewijzigd door divvid op 23 juli 2024 18:05]

Je uit je frustratie wel heel persoonlijk door je eigen falen? Geef gewoon toe dat je geen fatsoenlijke bron hebt. En in landen als India en China word meer stroom gebruikt dan NL en maken ze een hele inslag, sterker nog in China zijn er nu meer BEV's gekocht dan in NL. Die worden prima opgeladen met de wirwar aan draden ;)

Het 2de stuk heeft niks met mijn vraag te maken. Kom gewoon met je docu ;)
succes, je snapt er blijkbaar helemaal niks van. Er faalt overigens helemaal niets. Jij snapt niet dat ik niet persé één specifieke docu aanhaal, maar meer de essentie van de wirwar aan draden (die ik overigens zelf ondervonden heb in India, Ahmedabad, een middelgrote redelijk ontwikkelde stad, maar die jij ook kan zien in een WILLEKEURIGE docu over Aziatische landen. (dus ook Thailand, Vietnam, Bangladesh etc) Mij gaat het er om dat je het woord "willekeurige" blijkbaar niet wilt snappen.

BEVs zie je daar weinig (beperkt tot de upperclass wijken en business centra) tot niet, en zolang als het aanzetten van een wasmachine daar kan leiden tot stroomuitval (ook helaas zelf meegemaakt) ga je in een gemiddelde volkswijk echt voorlopig geen BEV kunnen laden met 11-22 kW. Overigens iets dat de CEEW council, het bureau of energy efficiency (onderdeel van het ministry of power), NITI Aayog, BCG en nog een aantal anderen ook erkennen in hun verkenningen.

De minder bedeelde bevolkingsgroep (slechts een kleine miljard mensen in India alleen al) gaat dus de eerst komende decennia nog gebruik maken van brandstof motoren, waar de upperclass inderdaad een inhaalslag maakt. (daar ging het uiteindelijk over)
Koezie koezie. Bron please.
Als ik zeg dat één plus één, twee is wil je ook een bron

[Reactie gewijzigd door divvid op 23 juli 2024 18:05]

Ontwikkelingslanden zullen het ice-tijdperk gewoon grotendeels overslaan. Net zoals ze amper vaste telefonie gehad hebben.
Diezelfde zorgen waren er 20 jaar geleden ook, en ja, die Nokia 6310 cradle werkt niet meer en dat pechassistent/GPS abonnement ook niet, maar iedereen hangt zijn telefoon met in een plastic houder van twee tientjes en je kan nog decennia lang door.

Idem met de auto's met FM/AM radio en cassettebandjes uit de jaren 70 en 80.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 juli 2024 18:05]

Anoniem: 454358 @Dreamvoid9 januari 2024 13:58
een telefoon die verder niets met de auto doet is natuurlijk totaal niet te vergelijken met het huidge can bus systeem waarmee alles aan elkaar hangt. Tegenwoordig is nog maar bar weinig te repareren en dienen complete modules te worden vervangen. En als je die niet meer kan vinden of omdat ze niet gemaakt worden, of niet meer tweedehands te vinden zijn heb je wel een probleem.
Maar dat geldt voor alle onderdelen, ook die van 50 jaar terug. Als die niet meer gemaakt worden of niet meer tweedehands te vinden zijn, dan heb je ook een probleem.
Maar onderdelen waren 50 jaar geleden ook veel simpeler.

Een mechanisch brandstofpompje is vrij simpel uit te wisselen met een andere (adapterplaatje met spacers is in een uurtje gemaakt). Een carburateur gaat bijna niet stuk omdat het eigenlijk maar 1 of 2 echt bewegende onderdelen heeft. Gaat er toch iets als een membraam stuk dan is het niet meer dan een stukje rubber. Zelfde geld voor de onsteking, bijna alle bobines zijn gelijk en contactpunten blijven werken zolang ze maar contact maken (alleen stellen en schoonmaken).
Daarom blijven vooral de populaire modellen in trek en zijn de zogenaamde people's cars populaire oldtimers. De Kevers, Eenden, Fiat 500, Dafjes, etc zijn nu nog populaire oldtimers omdat er genoeg gebruikte onderdelen zijn en veel nu nog geproduceerd wordt.
Probleem als je nog een Saab hebt. Gelukkig wordt er tegenwoordig 3D geprint.
Zelfs bij mijn oldtimer die een stuk minder bekend is (Celica Liftback uit 1977) zijn er nog voldoende onderdelen nieuw te krijgen, momenteel hoofdremcilinger en wielremcilinders onderweg, gloednieuw kunnen kopen. Gebruikt is vaker een uitdaging maar met enig zoekwerk vind je nog wel wat, zo kon ik redelijk snel een gaspedaaltje vinden.

Ik kan mij niet voorstellen dat een EV van nu over 47 jaar nog altijd complete moederborden te vinden zijn die ergens nieuw geproduceerd worden, al is het alleen al omdat de auto steeds minder en minder een liefhebbers object wordt en steeds meer een vervangbaar iets wat te krijgen is met een abonnementje.
Over 20 jaar hoeft zoiets toch ook niet meer op voorraad te liggen? Je zegt gewoon tegen je replicator (opvolger 3D printer) welk onderdeel je nodig hebt en het wordt ter plekke geproduceerd. ;-)
Ik geloof ook nooit dat huidige nieuwe auto's over 20 jaar nog rondrijden.
Exact hetzelfde werd 20 jaar geleden ook al gezegd en kijk, die zijn er nog meer dan genoeg.
Anoniem: 454358 @cadsite9 januari 2024 13:56
alleen zijn die autos van 20 jaar geleden redelijk analoog nog.
Valt mee hoor. Ook toen zaten er al canbus systemen in de auto's en was niet zomaar meer alles te vervangen. Daarvoor zul je inmiddels echt naar 25+ jaar moeten gaan kijken.
Toen werd er ook al gezegd "zoveel elektronica, dat blijft nooit duren".
Jij zegt nu net hetzelfde.

De toekomst zal het uitwijzen.
Misschien zeggen we hetzelfde wel over 20 jaar over deze generatie auto's ;)
Bijna exact 20 jaar geleden werd EODB verplicht voor alle auto's. 1 januari 2001 voor benzine en 1 januari 2004 voor diesel.

https://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics#EOBD

De oude boubine en draaiende platina oplossing is vanaf begin jaren 80 uitgefaseerd en begin deze eeuw was injectie en elektronische control de standaard. De eerste auto met injectie en een ECU was al in 1968, de VW Type 3. De Typ 3 1600E (De E stond niet voor Electronisch, maar in Duitse traditie voor Einspritzung) was uitgerust met een Bosch Jetronic systeem.

Ik durf daarom met zekerheid te zeggen dat auto's van 20 jaar geleden digitaal waren, alleen zag je er toen nog niet zoveel van omdat het allemaal achter de schermen gebeurde. Tegenwoordig gebeurt er veel meer achter de schermen, maar is deels ook naar voren gehaald. Daarom denk jij dat auto's van toen niet veel electronica hadden, maar dat is niet zo.

[Reactie gewijzigd door TechSupreme op 23 juli 2024 18:05]

Alleen die hebben hun hardware én software lokaal draaien. Elke online functie werkt niet meer.
Als de nieuwe modellen meer online doen, dan hebben die later meer functies die niet meer werken.
Daar heb je zeker een punt.
Het type wagens waar ik mee rijd heeft niets online, dus daar kan ik niet goed over oordelen.
Maar wat ik zie en hoor van collega's zijn het enkel extra 'functionaliteiten' die via online werken. Zaken die totaal niet nodig zijn om een auto te gebruiken waarvoor deze dient.
OK, misschien kan je over 15 jaar je koffer niet meer openen via je gsm, maar goed, ligt daar iemand van wakker?
Als ik een van de meest "online" autos neem, dat is denk ik de Tesla?, en Tesla zou niet meer bestaan, dan zou het volgende niet meer werken:
  • De Tesla App (waar je best veel dingen mee kan doen)
  • De Tesla superchargers (iig niet zoals nu, inpluggen en klaar, mits je je CC hebt gekoppeld aan je account)
  • Navigatie (kaarten data wordt niet lokaal opgeslagen maar elke keer opnieuw opgehaald voor zover ik kan zien)
Wat mis ik nog? Ik rij wel eens op plaatsen waar helemaal geen bereik is. Het enige wat je dan merkt is dat de muziek stopt (spotify heeft geen verbinding) en de navigatie kaart ziet er niet uit omdat je een vrijwel blanco scherm hebt. Dit laatste is overigens wel een doorn in het oog. Ik zou toch echt iets meer in de cache verwachten.

Het valt dus denk ik wel mee, tenzij ik iets essentieels ben vergeten.
Zoals Jay Leno altijd zegt;
"Mechanical things break, electronic things degrade.

I can look at a mechanical part and deduce that it is broken. With a computer – or even a relay – all I can do is replace it. I have no idea whether it will work or not.

An example is the 1922 Model T a friend gave me that was given to him as a young man. It was parked 45 years ago next to his garage with a tarpaulin thrown over it. He never got around to doing anything with it, so he gave it to me. We parked it in my garage, its first time indoors for more than half a century.

After it had been sitting in my workshop for a year or more we decided to try to start it. We poured gas directly into the carburettor (the tank was too filthy to use), and after a couple of pulls on the starting crank it fired. All it needed was spark, gas, air and a little compression and it was ready to go. It didn’t even need a battery because it had a magneto. Try that half a century from now with your new supercar!


Als die schermen, touchscreens, moederborden, connectiviteit met het internet etc. etc. werkt simpelweg over 10-15 jaar niet meer goed (genoeg).
Denk aan smartphones; zou jij een smartphone van 10 jaar oud nu nog normaal kunnen gebruiken?
En dan zie je bij nieuwe auto's nu al dat die touchscreens traag zijn, lag hebben. Moet je voorstellen hoe dat over een paar jaar is.

We hebben het allemaal over duurzaam leven, maar ik zie het tegenovergestelde gebeuren met alles wat men koop en produceert. Overal wordt electronica en andere zut in gepropt (meestal onder het mom van 'smart') maar het komt er gewoon op planned obsolescence neer. De fabrikant (en in mindere mate de consument) weet bij aankoop al, dat het product over x-aantal jaar onbruikbaar is wegens wegvallen van ondersteuning.
En dan heb je het over auto's, wit- en bruingoed, alles.
Denk aan de tig voorbeelden van 'smarthome' apparatuur; lees de topics hierover op Tweakers door. Zut is verouderd en onbruikbaar voordat je er erg in hebt, wordt in de prullenbak gegooid en weer het nieuwste gadget/speeltje wordt gekocht.

[Reactie gewijzigd door Piet91 op 23 juli 2024 18:05]

Precies. Mijn Sonos, nogin prima staat, doet het niet meer ivm ontbreken van updates. En dat terwijl de gevraagde functionaliteit niet anders is dan 10 jaar geleden
Zo lang er vraag is naar reparatieonderdelen zal er iemand in de markt zijn die die onderdelen aanbied, simpelweg omdat daar geld mee te verdienen valt

[Reactie gewijzigd door jaapzb op 23 juli 2024 18:05]

Het is nu al prijs blijkbaar: de ID3 krijgt ChatGPT maar de vrijwel identieke Cupra Born niet.
Maar dat vind ik niet zo vreemd.
De Cupra is qua prijs onder de VW gepositioneerd en krijgt daardoor ook minder opties.

Net zoals de Skoda die daar onder zit die mogelijk ook weer minder opties heeft en goedkoper leer/plastic (bijvoorbeeld).
maar nee, dat was vroeger. quua techniek zijn ze identiek als een MEB voertuig, qua interieur zijn de interieurs van de cupra en skoda wel een niveau hoger. ID serie zit in de minimalisitisch en een open gevoel... VW is iets doorgedraaid hierin en andere twee nuchter gebleven.

[Reactie gewijzigd door Simply1337 op 23 juli 2024 18:05]

Dan moet je inmiddels wel heel ver terug in de tijd. Mijn Octavia II (bj. 2004-2008) was al net zo luxe afgewerkt als de VW Golf (5) waarop die gebaseerd was. Het enige verschil was dat de Skoda ruimer was, enkele duizenden Euro minder vanafprijs had en een aantal zaken als standaardoptie had die bij VW nog extra erbij kwamen. Dat laatste is tegenwoordig meer gelijkgetrokken. De dealer had indertijd een Golf V Station en een Octavia II Combi naast elkaar staan op de parkeerplaats, het was een "zoek de verschillen" plaatje toen hij de motorkap open zette van beide, ik was als VW rijder zo om.

Seat heeft nog wel enige tijd langer hard plastic in het interieur gebruikt bij de Leon en Altea (wederom Golf V), terwijl Skoda al wat eerder op het luxere zachte plastic is overgegaan, maar afgezien daarvan was er ook tussen die auto's geen verschil.

Loont zich ook gewoon niet, om drie verschillende auto's te ontwikkelen, het is veel kosteneffectiever om drie keer dezelfde auto met slechts wat andere deuken in het exterieur te ontwikkelen, die paar extra duizend die je dan voor het "merk VW" kunt vragen steek je dan in je zak, maar het is ook niet erg om ze te missen als er een Skoda of Seat voor in de plaats wordt gekocht, zolang het geld niet naar de concurrent gaat.
Ze horen gelijkaardig te zijn op gebied van techniek, maar niet noodzakelijk identiek. Over VAG kan ik geen uitspraken doen, maar van Hyundai en Kia is bijvoorbeeld geweten dat, ondanks dat wagens op hetzelfde platform zijn gebouwd, er bijvoobeeld verschillende batterijen in zijn gebruikt van verschillende fabrikanten.

En het is niet omdat je een voorkeur hebt voor het interieur van het ene submerk, dat het andere daarom op een lager niveau zou zitten.
Logisch toch, het gaat om een VW persbericht. Skoda, Audi worden ook niet genoemd. Dat wil toch niet zeggen dat zij dezelfde techniek in de toekomst gaan delen. Ook Skoda & Audi heeft auto's op bijv het MEB platform, net als de VW ID serie.
Helaas pindakaas: in conjunction with the latest generation of infotainment

Dus alle huidige ID3 en ID4 die op software 3.x zitten, gaan niet naar 4.0 of nieuwer. Alleen de fabrieksaf met 4.0 geleverde IDx (ID4 bijv, sinds deze maand) hebben een hardware upgrade voor deze versie. Deze krijgen dus GPT, de oude versies blijkbaar niet..
Dit is een bericht vanuit Volkswagen. Die andere merken krijgen dit ook gewoon uiteraard.
Tja het is tegenwoordig de bedoeling dat je om de 3 of 5 jaar van auto wisselt :+ We hebben toch geld zat. 8)7
Tja het is tegenwoordig de bedoeling dat je om de 3 of 5 jaar van auto wisselt :+ We hebben toch geld zat. 8)7
Ik vind nieuwe auto's 99% van de tijd écht RUK. Veel te nieuwe snufjes, veel te veel systemen wat zich met je rijden bemoeien.

Mijn auto is 22 jaar oud inmiddels, en heeft niet eens traction control. Heerlijk, zo'n dom ding. Ook nog lekker de gasklep opentrekken met een staalkabel. Geen bemoeial.
als alles goed gaat kan het wel leuk zijn.

Die vergelijking kan ik nu wel maken na 2 jaar een 2021 Jeep Renegade Limited full option waar alles feilloos werkt... de meeste dingen merk je niet als het goed werkt, anderen merk je pas wanneer ze ingrijpen.

En sommige dingen zijn van die "creature comforts" dat ik nooit dacht dat ik ging appreciëren, maar waar ik nu niet meer zonder wil: stuurverwarming, zetelverwarming, automatisch àlles (wissers, lichten, adaptive CC, FCW, actief verduisterende spiegels...)

....maar idd... het gaat niet altijd steeds goed... m'n vorige wagen had al snel elektronische problemen en dan is het gedoe, start je het ding, werkt plots de snelheidsaanwijzer niet meer en geeft ie om de 5 minuten een luid gepiep... moet je op dat moment 120km doen met gepiep... tof. :X zal ik zeggen dat het een Franse wagen was? :D
Kom je voor de 5'de keer met hetzelfde probleem bij merkgarage: "ja, we weten het ook niet, waarschijnlijk vocht... voor de zekerheid canbus + bekabeling vervangen, zal je +2000 euro kosten" :X

[Reactie gewijzigd door PinusRigida op 23 juli 2024 18:05]

na 2 jaar
Kortom: Die zit nog in z'n garantieperiode. 2 jaar is ook niet oud voor een auto. Je comment past er pas bij als het ding 15 jaar oud is en alles nog steeds gewoon werkt.

Ik rijd een Mitsubishi Galant V6 uit 2002, ook full-option. ALLES werkt. Ja, ik sleutel er zelf wel aan, maar ik heb nog niets aan systemen voor comfort hoeven doen. Alles werkt vlekkeloos. Soms is wel hier en daar een lampje kapot, omdat het nog écht lampjes zijn. Maar de functie werkt gewoon.
adaptive CC
Verschrikkelijk klotesysteem vind ik dat. Doe mij maar gewoon de domme CC, zonder toeters of bellen.
zal ik zeggen dat het een Franse wagen was? :D
Wat een verrassing... xD
Ik koop bij voorbaat NOOIT Franse zooi. Ik loop er met een grote boog omheen. Los van het feit dat ik ook geen enkele Franse auto mooi vind.
yup, ik nu ook. :D (2x Frans gekocht, was 2x prijs, nooit meer) :X


En idd. 2 jaar is nog jong, is sowieso nog afwachten, maar tot nu toe geen issues (bij die Citroëns had ik nu al gedoe), dat was meer de insteek van mijn reactie: 'wanneer het goed werkt is het leuk'... ik weet natuurlijk ook niet of het zal blijven werken.

Heb zo'n kleine 20 jaar geleden voor 't werk ook met een Mitsubishi Galant stationwagen rondgereden, bouwjaar moet ergens eind de '90's geweest zijn, 2.0TD was idd betrouwbaar en best een bommetje. nadat ie afgeschreven was als dienstwagen, hebben ze hem nog zo'n decennium in gebruik gehouden als vervangwagen.

[Reactie gewijzigd door PinusRigida op 23 juli 2024 18:05]

(2x gekocht, was 2x prijs, nooit meer) :X
Je hebt dus de (financiële) pijnlijke route genomen :P
En idd. 2 jaar is nog jong, is sowieso nog afwachten of alles -blijft- werken, maar zolang dat gebeurt vind ik het wel leuk zo.
Jeep is van Fiat-Chrysler, en Fiat-Chrysler is van Stellantis. Stellantis is weer Frans. Dus in principe rijd je nog steeds een Franse auto :P. Dus tel je dagen maar uit.

Ik had een tijdje geleden ook een leasebak, totdat ik van werk wisselde en ik hem in moest leveren. Ik had gekozen voor een Mazda 3, wat tegenwoordig ook gewoon weer z'n eigen merk is. Een pure Japanse auto, en dan de full-option versie ervan. HEERLIJKE auto. Ik mis het ding af en toe wel. Voordeel van deze auto is dat je de meeste elektronische bullshit (waar dit topic eigenlijk over gaat), uit kan zetten. Dus wil je CC zonder het adaptive gedeelte? Dan zet je het uit en dan blijft het uit totdat je de auto weer herstart :).
Heb zo'n kleine 20 jaar geleden voor 't werk ook nog met een Mitsubishi Galant stationwagen rondgereden, moet bouwjaar ergens eind de '90's geweest zijn, 2.0TD was idd betrouwbaar en best een bommetje.
VET! Heel veel Galant TD's zijn er niet geleverd in Nederland, dus dat is wel gaaf. Ik ben zelf een complete liefhebber van de Galant (station). Ik rijd nu m'n 3e al. Ligt een lekkere 2,5L V6 benzine in met een handbak :D. Ik doe ook 98% van m'n eigen onderhoud verder. Ken de wagen uit m'n hoofd inmiddels.
[off topic]
Ja ben idd. op de hoogte over Stellantis (zie reactie hier ergens onder aan iemand die me hier ook op wees :) ) en toch is een Jeep -of een Fiat- geen Citroën of Peugeot, dat merk ik zelfs na 2 jaar al... maar idd. met wagens is het sowieso altijd afwachten. Zélfs met die merken waarvan "men beweert" niet kapot te krijgen te zijn... ik ken bvb óók mensen met Toyota's of Hyundai's die meer dan hen lief is in storing gaan.

Laat ik het zo zeggen: van de 6 wagens die ooit mijn eigendom waren zijn er maar 2 die me quasi onmiddellijk "gedoe" gaven;
1 VW = nooit gedoe behalve op het laatste toen het open dak begon te lekken door uitgedroogde rubbers.
2 Seat's = nooit gedoe (eentje zelfs +270.000 km. aangetikt zonder ooit pech of storing) (zal het er al bij zeggen voordat men me erop wijst: Seat is zoals Skoda eigendom van VAG. :D )
En nu de Jeep: tot nu toe ook geen gedoe.

Bonus: leren rijden met een Volvo 480ES die ondertussen al even old-timer is, die toen, in 2003 al flink wat jaren oud was: behalve één van de -toen al- elektrische ruiten, werkte daar ook alles nog tot m'n pa hem een paar jaar geleden verkocht (ja ok, ook wat lampjes in het dashboard waren stuk, wat wil je, het ding tikte ongeveer de 30 jaar aan op het einde)

Die 2 Citroëns: beiden al in het eerste jaar = gedoe. Van kleine slordigheden zoals blokkerende gordelspanners, of loskomende deurrubbers (2 maand na aankoop nieuw!), of defecte buitenspiegel-motortjes over naar grotere problemen (abs, steeds terugkomende speling op vooras) en een hele rist aan elektronische storingen. |:(

Idd. die Galant station was vet, zag er vet uit, en reed veel sportiever dan men zou verwachten.
Die van jou klinkt ook heel vet overigens!
[/off topic]

[Reactie gewijzigd door PinusRigida op 23 juli 2024 18:05]

zie reactie hier ergens onder aan iemand die me hier ook op wees :)
Hahha, je word van alle hoeken even verteld hoe het in elkaar steekt dus :P
1 VW = nooit gedoe behalve op het laatste toen het open dak begon te lekken door uitgedroogde rubbers.
Ik kan met trots zeggen dat ik nooit een VW heb gehad. Ik had er wel 2 als leaseauto, maar dat was omdat ze er nog 1 hadden staan bij het bedrijf, en toen we een leasecontract afsloten met een ander bedrijf, ging de eerste VW (Polo overigens) eruit, en kwam er een 2e tijdelijke in de plaats. Dit was omdat ik m'n Mazda had besteld, maar daar een levertijd van bijna een jaar op zat. Dus hebben ze mij een random VW Polo R-line hok voor de deur gezet. Ding reed voor geen meter en had vrijwel geen vermogen.
2 Seat's
2 stoelen :P
Bonus: leren rijden met een Volvo 480ES [....] behalve één van de -toen al- elektrische ruiten, werkte daar ook alles nog
Volvo hé. Goeie shit, of je nou een oude hebt, of een nieuwe(re). Tot 2016 was een Volvo ook nog een Volvo (ook nog een tijd Ford, maar ik heb vrij weinig tegen Ford verder). Na 2016 is dat helaas ook een Volvo geen Volvo meer, maar een Geely.
Die 2 Citroëns: beiden al in het eerste jaar = gedoe.
Hier zal ik verder maar geen woorden aan vuil maken :P
die Galant station was vet, zag er vet uit, en reed veel sportiever dan men zou verwachten.
Die van jou klinkt ook heel vet overigens!
Ik heb de middendemper er tussen uit laten halen (gezien ik zelf niet kan lassen, dus gewoon lekker laten doen). Nu klinkt het ding iets feller, maar niet té luid. Verder heb ik nog een complete waslijst aan wat er moet gebeuren (ding is omgebouwd van automaat naar handbak), dus er zijn wat dingen die nog omgezet moeten worden. CC doet het bijvoorbeeld niet, maar dat komt door het ombouwen, verder werkt het systeem wel gewoon (zoals ik aangaf in m'n vorige bericht). Verder is de auto zwart, en is het een station. Een Galant Sedan vind ik er niet uitzien, dus ik heb altijd stations gereden. Zwart-leder interieur, stoelverwarming dus ook, elektrisch inklapbare buitenspiegels, hoog-contrast cluster. Er mist 1 luxeoptie, die nog mogelijk was op de auto: zonnedak. Die had ik wel graag gehad, maar helaas zit die er niet in. Je kunt niet alles hebben. Verder heeft de auto ALLES wat ooit configureerbaar was vanaf fabriek. Maar ik heb het ding wel moeten importeren, want het is de eerste 20 jaar van z'n tijd, een Duitser geweest. Er stond namelijk geen aantrekkelijke Galant te koop in Nederland.
Bijzonder dat je dan daarna een Jeep koopt, wat een merk is van… een Frans bedrijf. ;)
wist dat die ging komen, ik ben op de hoogte dat Jeep eigendom is van Stellantis (niet uitsluitend Frans trouwens) en stukken gebruikt van Fiat (dat was al langer zo).

En toch is het een heel andere wagen dan een Peugeot of een Citroën die "écht" Franse wagens zijn.
(de nieuwe avenger gebruikt dacht ik wel het chassis van een Peugeot 2008)
paard en kar, dat is pas vrijheid!
Care what you wish for.... Heel veel werk en veel vervuiling in de stad als iedereen dat doet. Het is fantastisch, maar het kost je veel werk en geld.
paard
Nou.. Da's bijna duurder dan benzine in je auto gooien en de auto onderhouden. Komt kar onderhoud er nog bij :P
De uitlaatprodukten van een paard overal op de straat vindt ik anders niet echt interessant hoor.
Mensen krijgen nu al het heen en weer van hondenpoep, stel je voor als je straat vol met paardenvlaaien ligt.
In de ochtend stap ik in, de auto gaat automatisch aan, vervolgens leg ik mijn jas op de stoel, doe ik de gordel vast, rijd ik naar het andere uiteinde van de gemeenschappelijke parkeerplaatsen, wacht ik op de garagedeur, rijd ik naar buiten en ofwel stop ik aan de lichten aan het einde van de straat ofwel stop ik meteen na de lichten, want dit is ongeveer het moment waarop de infotainment is opgestart en ik carplay kan aanzetten.

Maar de fabrikant heeft €100 uitgespaard met een aardappel-SOC!
Hahhaa arme jij. Ik stap in, doe m'n lampen aan, en m'n "infotainment" begint direct met spelen.

To be fair, ik heb geen beeldscherm voor multimedia in m'n auto, want dat heb ik niet nodig, en vind ik niet staan in zo'n oude auto. Ik heb genoeg aan m'n telefoonscherm voor het beetje navigeren wat ik doe.
Helemaal gelijk. Koop ook geen nieuwe auto meer. Die van mij is nu 6 jaar oud en heeft als laatste van z'n generatie nog gewoon KNOPPEN (je weet wel, die dingen waarmee je heel eenvoudig en veilig op de tast een functie kunt selecteren) en geen bemoeizuchtige 'veiligheidssystemen' die zo vaak ingrijpen dat het onveilig wordt.
Gemiddelde leaseperiode zakelijk is ook 3-5 jaar.

Maar de laatste jaren worden de rijhulpjes steeds invasiever en vervelender en dat gaat nog wel even door als volgend jaar ISA haar entree maakt.

Nu al bij mijn auto uit 2023:
Bij starten eerst wachten tot het systeem is opgestart. Ook al is het net aan geweest (tanken bijvoorbeeld), dan nog kan je soms minuten niks. Dan het ADAS menu openen
- automatisch zoom parkeercamera's uitzetten. Anders geeft ie top-down zicht en haalt ie het beeld weg van de camera waarmee je juist de hindernis aan het ontwijken was.
- lane assist uitzetten. Dit systeem probeert je op elke Nederlandse polderweg dood te rijden door je actief naar het midden te sturen, weg van de fietssuggestiestrook. Ook veel te fanatiek op onze smalle snelwegen.

Helaas kan de adaptive cruise control niet als normale cruise control werken. Dus onbruikbaar op snelwegen. Jee, vooruitgang. :X

Nu al zijn de discussies met voice-commands vrij kansloos. Ik wil niet eens weten hoe dat straks gaat als AI zich ermee gaat bemoeien.
Dat is een kwestie van contracten tussen Volkswagen en OpenAI.
Volkswagen zal een contract hebben dat het systeem minimaal zoveel jaar beschikbaar moet zijn.

Ik heb Renault Megane hutsefluts van 11 jaar oud. Ik kan nog steeds TomTom kaarten kopen die bij mijn auto horen. TomTom kan er ook voor kiezen om geen kaarten meer in dat formaat te leveren (geen idee hoeveel mensen er daadwerkelijk kaarten voor kopen). Goede kans dat ze een contract hebben met Renault om het zoveel jaar te blijven leveren.

In de praktijk zal het wel kunnen blijven werken, gezien niet de auto zelf, maar het product aan de achterkant met ChatGPT praat. Zo interpreteer ik het verhaal in elk geval. (zover ik weet is IDA (deels) cloud-afhankelijk. Als dat niet zo is, dan is het mogelijk een ander verhaal)
Mijn auto heeft een bug die erkent wordt door de fabrikant, een update moet nog volgen.... en we zijn al 2 jaar verder. En mijn auto is 4 jaar oud. Dus ook zonder high tech features is het een ramp

[Reactie gewijzigd door moonlander op 23 juli 2024 18:05]

heb je dan ineens een auto die niet meer volledig werkt?
Wat zou er dan niet meer werken denk je? (buiten misschien stemassistent)
Tegenwoordig gaat alles via Apple CarPlay of Android Auto, dus nieuwe features komen via je telefoon, de auto is alleen een dom scherm.
Totdat de CarPlay/AA versie op je telefoon niet meer compatible is met de versie van je auto. Geen idee of dat ooit voortgekomen is, maar ik zie het zomaar gebeuren.
Tot er dus weer een Apple CarPlay of Android Auto update is die niet backwards compatible is.
Vergeet niet dat dat momenteel ook is met iPhones en Android toestellen.
Wat is her probleem? Ik snap het niet.
Meeste hier op tweakers vinden het goed om alles te huren en niks meer van jezelf te hebben. Als je de berichtjes leest. En ja een auto met software erin hoort ook ge-update te worden.

Alles soft as-a-service. Daar hoort dus binnenkort ook de auto bij. Mercedes is al de heer en meester die wilt je betalen laten voor massagestoelen. Iets wat al ingebouwd is staat uit. Maar kan als een service geactiveerd worden.

Fancy pency headlights misschien dat het er al is. Maar as-a-service ze je het aanbieden. Dit vinden we hier allemaal geweldig.

Binnenkort ook je huis als een service.
Ik vond het nooit wat die as-a-service producten. En iedereen ziet me voor gek aan. Maar binnenkort own je helemaal niks meer. Kan je net zo goed niet meer focussen op dingen.
Tweakers is geen gemiddelde van Nederland, en ook niet de gemiddelde auto koper. Je opmerking vind ik dan ook wel erg kortzichtig.

Je opmerking als 'huis als een service' heet huren, geen ongewoon concept in Nederland.
Valt onderhoud ook onder updaten?
mijn Fiesta is uit 2006 en technisch gezien 100% door jaarlijkse updates..lol
Maar wat als OpenAI een nieuw model uitbrengt, of een endpoint wijzigt.. heb je dan ineens een auto die niet meer volledig werkt?
Ik zie het kunnen "antwoorden" van een gestelde vraag niet echt een onderdeel van de auto maar eerder als "leuk erbij". Deze toevoeging van chatgpt functionaliteit aan de stem assistent staat dan ook volledig los van de werking va de auto lijkt mij.

De auto zal in alle gevallen blijven werken. Je stem assistent iets minder voor zaken die totaal niks te maken hebben met auto rijden ;)
Meestal is het entertainment system in een auto redelijk gescheiden van de rest. Je kan de auto ook gebruiken zonder radio enzo. Dus ik denk dat dit wel los loopt.
ChatGPT is volgens mij niet bedoelt als vervanger van de huidige stembesturing van autofuncties maar een aanvulling op algemene vragen ala "zoek een restaurant in de buurt etc"
Mijn 20 jaar oude auto heeft nooit updates en blijft altijd werken (valt weinig te updaten).
Er zijn auto's van +20 jaar oud die geen nieuwe kaarten meer krijgen voor het meegeleverde en geïntegreerde navigatiesysteem. Nu is dat een losstaand (offline) deel t.o.v. de rest van de auto dat geen invloed heeft op veiligheid. Ook is de functionaliteit daarvan zo te vervangen d.m.v. een andere, minder geïntegreerde oplossing. Bij moderne auto's zijn dit soort zaken steeds meer met elkaar vermengd, met een permanente online verbinding erbij.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 18:05]

Dit zal steeds verder gaan. Het probleem ontstaat, waar nu bijna niemand (die er toe doet) nog aan denkt, als elke VW connected is en VW gaat een keer failliet. Dan is niemand, die een VW rijdt, meer connected en mag je het allemaal zelf gaan uitzoeken, met je VW.

Daarnaast lees ik, in de reacties, over alle wensen van het automatisch doorgeven van bestellingen...
Let wel: een toename in ICT-mogelijkheden, is een significante afname in sociale interacties!
De afname van sociale vaardigheden van meer en meer mensen, begint enigszins zorgelijk te worden.

De grap is, dat niemand wordt gevraagd, of we dit als mensheid willen. Ook is niet inzichtelijk wat alle ICT-mogelijkheden ons allemaal eigenlijk kost in materële en immateriële zin. Wat zijn de gevolgen? Hoeveel mag het ons kosten? We moeten maar met de trein mee en anders haak je af. Als je dan afhaakt, kun je over enkele jaren ook helemaal niets meer regelen! Dat is pure controle en machtsmisbruik! Het is het afnemen van autonomie en zelfbeschikking!
Ik ben ervan overtuigd, dat alle ICT zoals we daar nu gebruik van maken, ons in materiële zin al veel meer kost dan dat we ons bewust zijn. Maar dat het in immateriële zin ons al ontzettend veel meer heeft gekost dan ons lief is.
Een uiterst interessant boek over o.a. deze onderwerpen is "The age of surveillance capitalism" van Soshana Zuboff. Ik kan echt iedere tweaker aanraden dit te lezen; mijn perspectief op de drijfveren achter dergelijke technologische vooruitgang (en het verpieteren van het menselijke) zijn er enorm door beïnvloed.
Dit zal steeds verder gaan. Het probleem ontstaat, waar nu bijna niemand (die er toe doet) nog aan denkt, als elke VW connected is en VW gaat een keer failliet. Dan is niemand, die een VW rijdt, meer connected en mag je het allemaal zelf gaan uitzoeken, met je VW.
Als VW failliet gaat dan zou ik me meer zorgen maken over reserveonderdelen dan over het wel of niet werken van de stem assistent ;).

Maar ik zie nergens staan dat je continu online moet zijn. Als de auto antwoord kan geven op de vraag (wat is de spanning van de banden?) dan zal dat niet eerst "online" gaan maar direct afgehandeld worden lokaal. Pas als de stem assistent geen raad weet met de vraag gaat het richting "online" chatgpt. Dat laatste zou je niet meer hebben als VW failliet zou gaan. Tenminste, zo interpreteer ik de implementatie van chatgpt in de stem assistent.

Reserveonderdelen zijn belangrijker denk ik dan weten wat de gemiddelde temperatuur is op de noordpool (als je dat al zou willen vragen terwijl je auto rijdt :+ )

Wat betreft de rest van je ICT betoog. Je hebt het alleen over de kosten van ICT in materiele en immateriële zin. Ik zie alleen geen baten genoemd, terwijl die juist nodig zijn om een degelijke afweging te maken kosten/baten.

Ik zie het wat positiever in en denk dat ICT gemiddeld genomen meer baten heeft dan kosten. Voor het afnemen van autonomie en zelfbeschikking heb je overigens geen ICT nodig. Dat doen we al duizenden jaren met een "stok". Ik zou zeggen dat ICT ons juist meer autonomie en zelfbeschikking heeft gegeven, maar dat is al een discussie op zich ;)
Je zorgen maken om de onderdelen? Die zijn allemaal "after market" verkrijgbaar, dus dat is waarschijnlijk wel het laatste waar je je zorgen om hoeft te maken.

Al die connected meuk is het werkelijke risico voor ons als consument. Alles waar we zelf geen volledige controle over hebben (hetzij via een vrije keuze voor onderhoud) is een enorm probleem.
Dit zal steeds verder gaan. Het probleem ontstaat, waar nu bijna niemand (die er toe doet) nog aan denkt, als elke VW connected is en VW gaat een keer failliet. Dan is niemand, die een VW rijdt, meer connected en mag je het allemaal zelf gaan uitzoeken, met je VW.
Dat zal zo de eerste jaren zijn, misschien moet er regulering komen. Want dat kan ook allemaal problemen met zich meebrengen als de wagenfabrikant buiten europa ligt en verbind met die buitelandse servers..

Gelukkig beginnen llm's heel klein te worden en kunnen ze binnenkort draaien op simpele laptops, dus ook wagens. Dan is een verbinding niet meer zo nodig, tenzij voor connected information.
Zoek maar eens naar SFD2 en UNECE. Dit gooit al roet in het eten, zoals online component protection al deed in de afgelopen jaren. Tot nu toe gaat het nog goed (thuis kun je ook het een en ander met Chinese login services en een gepatchte ODIS installatie), maar stel er zijn server problemen oid, dan kun je niet verder. Dealers werken ook niet altijd mee, waardoor zelf dingen doen ook lastiger wordt. Alles voor de veiligheid dat mensen niet lopen te klooien met de systemen.

Maar de Volkswagen groep gaat echt niet onderuit, er zijn heel veel merken die eronder vallen.
Maar de Volkswagen groep gaat echt niet onderuit, er zijn heel veel merken die eronder vallen.
Volkswagen zit in zwaar weer en dat als gevolg van ...slechte software.
Zeker mee eens wat je daar schrijft van die afhankelijkheid van VW en het inmiddels wel al vaker gebeurd is dat 'slimme' apparaten opeens niet meer slim waren. Dit doordat dan de fabrikant ermee gestopt is of opeens geen online ondersteuning meer wil bieden. Heb dit zelf o.a. meegemaakt met een CV thermostaat waarbij dan opeens de online ondersteuning stopte en het apparaat stopte met werken.

En tja, AI, helemaal met je eens dat sociale interacties zo om zeep geholpen worden en men met AI gewoon veel te ver aan het doorschieten is. Helpdesks die langzaam maar zeker verdwijnen en robots met AI dan daarvoor in de plaats zijn gekomen. Dingen die alleen heel zakelijk en strak zijn zonder ook maar enige menselijkheid.
Ik voel me hoe langer hoe meer "fossiel" worden. We knopen maar alles aan alles. Data wordt 'geanonimiseerd' doorgestuurd, daar kan ik uiteraard volledig op vertrouwen bij de bigtech. Ik ga maar in een oldtimer rijden denk ik tzt ...
Ja en helaas worden we ook gewoon aan de kant geschoven (uiteindelijk) door de (directe) maatschappij ;)
We moeten maar gewoon meegaan, angst overboord gooien en maar hopen dat we zo klein zijn in zo'n grote databubbel dat we niet interessant zijn ;)

[Reactie gewijzigd door mgizmo op 23 juli 2024 18:05]

Ik heb het gevoel dat de generatie van jaren 80 / 90 anno 202x in een "digitale versnelling" zit nu. Waar vroeger 1800/1900 in sommige gevallen 50 jaar duurde voordat er iets veranderde (zelfs toen had je vaak mensen die met hun hakken in de zand zette) is anno nu om de 1/2 jaar filosofie van bepaalde dingen compleet omgegooid. Je kan het bijna niet eens bijbenen...
Ik heb het gevoel dat de generatie van jaren 80 / 90 anno 202x in een "digitale versnelling" zit nu.
Ja dat gevoel heb ik ook, maar ik denk dat mijn ouders dat gevoel ook kennen, maar of je dat met elkaar kan vergelijken... Ik merk het in ieder geval nu, ondanks ICT vakgebied, dat social media aan mij voorbij gaat, en dat mijn dochter van 13 nu, op TikTok, Insta e.d. zit samen ook met mijn vrouw, dat ze over dingen praten dat ik denk "uhhh waar hebben jullie het over?". Nu gaat dit niet over technische zaken, maar wel elementen in sociale toepassing van ICT gerelateerde producten.
Mooi plaatje wat dit illustreert.

En nog één.

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 23 juli 2024 18:05]

Dat eerste plaatje gaat ook maar tot 1990, "Mobile technology". Ik weet niet wat je daar allemaal nog achter wil plakken, in ieder geval de smartphone, misschien ai. Het gaat zo snel tegenwoordig dat je eigenlijk al nauwelijks kan bijhouden wat nou echt een significante nieuwe technologie is
't Ging niet eens om de bijschriften, meer om het exponentieel karakter ...
Je bent nooit klein genoeg om niet gericht getarget te worden voor bv. reclame.

Hoe meer data, hoe specifieker je ingedeeld kan worden.

[Reactie gewijzigd door haam op 23 juli 2024 18:05]

klopt, maar ik heb nog liever specifieke reclame van bedrijf x, dan ik mijn VOG niet krijg van de overheid, omdat data y bevat. Ik bepaal alleen niet waar die data terecht komt helaas.
We moeten maar gewoon meegaan, angst overboord gooien en maar hopen dat we zo klein zijn in zo'n grote databubbel dat we niet interessant zijn
Een gezamenlijke bubbel heb ik dan weer nog nooit van gehoord, dus iedereen zit al in zijn/haar eigen (data)bubbel. ;) Uiteindelijk worden aan al die bubbels dan dus labels gehangen, je zult dus wel altijd opvallen wanneer je voldoet aan de (set van) bubbel(s).

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 18:05]

Ik ga maar in een oldtimer rijden denk ik tzt ...
Dat kan ook weer niet, die wordt te vervuilend. Steeds meer steden hebben een zogenaamde milieuzone.
Oldtimers van 40 jaar en ouder zijn vrijgesteld van dit soort zones, zelfs van Zero Emission zones: https://www.opwegnaarzes.nl/vrijstellingen
Ah, ik zie dat de regels aangescherpt zijn, ik dacht altijd dat 25 jaar oude auto's bestempeld werden als oldtimer, maar dat is opgerekt naar 40. :)
Het nut ontgaat me nu nog een beetje. Het systeem is tot nu toe gescheiden, namelijk je hebt het chatgpt systeem en het interne systeem (om bijvoorbeeld de airco lager te zetten). Ze zijn nu nog niet gecombineerd. Het zou mooi zijn dat je bijvoorbeeld kan vragen om een route te plannen met laadstops waar ook een macdonalds is. Dan zou ik de meerwaarde er nog wel van inzien. Maar nu kun je eigenlijk alleen algemene info opvragen...
. Het zou mooi zijn dat je bijvoorbeeld kan vragen om een route te plannen met laadstops waar ook een macdonalds is. Dan zou ik de meerwaarde er nog wel van inzien. Maar nu kun je eigenlijk alleen algemene info opvragen...
Hoewel ik alle zure reacties hierboven begrijp, en zelfs deels onderschrijf, ben ik het hier helemaal met jou eens. Uiteindelijk wil ik een auto die problemen voor me oplost: "Ik wil naar dit adres in Duitsland rijden, en rond lunchtijd wil ik ergens wat eten. Bij voorkeur gecombineerd met de accu volladen en je krijgt een schouderklopje als ze pompoensoep serveren; doe in dat geval ook maar meteen een reservering met bestelling". Nu zijn dat nog vijf verschillende toepassingen (apps) die ieder een deel voor elkaar kunnen krijgen, maar als ze alles goed aan elkaar knopen (zoals @Houtenklaas dat noemt) kan dit misschien over een jaar of vijf. Al hoop ik wel dat er voordien eisen zijn over ondersteuningstermijnen, want zoals @Bender al suggereert verwacht ik ook dat het een paar jaar werkt, en je daarna nog twintig jaar een kreupele auto gebruikt. Misschien kunnen gestandaardiseerde interfaces hierbij helpen?
Vanuit mijn technische invalshoek, hoe gaaf is dit ... Zeker die pompoensoep trouwens, dat is een +2 waard. Maar telkens blijken bedrijven de drempel over te stappen die privacy heet, omdat er harde pecunia lonkt over die drempel. Dat we dit goed aan elkaar knopen, ik geloof oprecht dat we dat kunnen. Dat we een oplossing verzinnen voor gestandaardiseerde interfaces zodat je je systeem kunt upgraden/vervangen geloof ik ook. Maar dat een verzekeringsmaatschappij straks vragen stelt waarom ik in de auto voordat ik de auto start laat starten ik altijd 2 pillen slik en dat ze voornemens zijn mij uit de verzekering te zetten ... Dat is iets waar ik bulten van in mijn nek krijg. (geen camera op de achterbank hoop ik). En ja, wellicht ben ik de zwartkijker die vooruitgang in de weg zit, over 20 jaar kan ik het je vertellen.
Stel dat het systeem een vraag op dergelijke manier voor je kan oplossen, ik zie dan voor me dat je gestuurd wordt naar de plekken die het meeste betalen voor advertentie-ruimte. Dus duur laden, matig eten ipv één straat verderop waar een lekker restaurant zit dat niet de ad-tax betaalt aan de techreus van dat moment.
Wat mij het meest "stoort" in die bericht is dat er staat "de nieuwe ID.7-, ID.4-, ID.5- en ID.3-EV's"....
Betekend dit dat de huidige ID.'s auto's deze update niet krijgen?
Ps. ik bezit geen van deze auto's.
Volkswagen kennende zul je een nieuwe auto moeten kopen. Softwareupdates doen ze liever niet meer zodra de auto de showroom uit is.
Mwoah dat is niet helemaal waar. Ik heb nog een significante update en een accu gekregen nadat ik mijn ID4 al een jaar had.

Enige nadeel is dat dit altijd bij de dealer moet. En dat VW langzaam beweegt naar meer abonnementen op features zoals via de app je auto op afstand verwarmen etc. Deze beweging zie ik nog wel gebeuren met dat ChatGPT verhaal.

Ik had liever een integratie/samenwerking gezien met bijv een Apple new gen CarPlay dan deze feature. Die menu structuur en navigatie etc van VW is gewoon slecht.
Yep.... heb hier ook collega's die dagenlang hun auto kwijt waren omdat er een softwareupdate mislukte. tot zover de belofte van Over The Air updates ala tesla....
Sommige updates komen weldegelijk OtA, maar inderdaad, het gros (wat ik in ieder geval tot nog toe gehad heb met mijn ID.4) was bij de dealer. En de 12V accu was een terugroepactie.
Er wordt specifiek ‘nieuwe’ EV’s genoemd. Hoe zit het met de huidige ID modellen? Krijgen deze gratis een update?
Ik gok dat dit in de app wordt gegooid onder het mom van extra features bij een bepaald abonnement.
Een ID luistert naar "Hallo (of hello) ID", niet naar "Hello IDA" maar goed, die huidige spraakassistent (iig in mijn ID.4) is belabberd dus in de helft van de keren reageert "ze" helemaal niet of begrijpt niet wat ik bedoel. En als de auto net is gestart zo traag als blubber.
Mijn auto (24 jaar oud) heeft qua 'opties' ABS en airco. De rest niet. Navigatie heb ik via een Garmin apparaatje icm. een magneet welke ik gratis update.
Van het weekend in de nieuwste BMW 5-serie gereden; machtig veel opties, maar ook onwijs veel irritante functies. Bij elke snelheidsoverschreiding gaat hij piepen (EU wetgeving begrijp ik), het stuur trilt, knoppen zitten verstopt achter onlogische menu's op een touchscreen, het dashboard is een iPad, hij remt vanzelf af voor rotondes of houdt in als je gas geeft.
Ik hoef zo'n nieuwe auto niet.
Bij elke snelheidsoverschreiding gaat hij piepen (EU wetgeving begrijp ik),
Kan je instellen
het stuur trilt,
Kan je instellen en 85/100 keer rij je dan ook gewoon niet in het midden van de rijbaan (het gaat zeker nog wel eens mis, bijvoorbeeld bij spitsstroken.
knoppen zitten verstopt achter onlogische menu's op een touchscreen,
Zou kunnen, is ook wat gewenning.
hij remt vanzelf af voor rotondes of houdt in als je gas geeft.
Klinkt als adaptive cruisecontrol, werkt als je er op ingesteld bent eigenlijk best wel fijn
Kan je instellen
Instelling wordt gereset elke keer nadat je de auto uitzet (geeft de auto zelf ook aan dat hij dit doet).
Zou kunnen, is ook wat gewenning.
Blijft nog altijd onveiliger dan fysieke knoppen.
Klinkt als adaptive cruisecontrol, werkt als je er op ingesteld bent eigenlijk best wel fijn
Dat is het dus niet, de auto doet dit altijd.
Machtig man, je bent no1 in AI en de data komt (direct of via) naar je toe, waar bijna niemand zich van bewust is door dagelijks gebruik.

[Reactie gewijzigd door mgizmo op 23 juli 2024 18:05]

Dat is weer een mooie abonnements feature voor volkswagen!

[Reactie gewijzigd door moonlander op 23 juli 2024 18:05]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.