Peugeot gaat ChatGPT integreren in spraakassistent voor auto's

Peugeot wil ChatGPT als eerste Stellantis-merk integreren in de ingebouwde spraakassistent van zijn auto's. Dat bevestigt het bedrijf op dinsdag. Peugeot begint in eerste instantie met een pilot in vijf landen en stelt het AI-model vanaf de tweede helft van dit jaar breder beschikbaar.

Moederbedrijf Stellantis zegt dat ChatGPT wordt toegevoegd aan de i-Cockpit van 'alle Peugeot-voertuigen', waaronder de nieuwe E-3008-EV. Dat geldt zowel voor de personenauto's als de bedrijfswagens van de fabrikant, meldt Stellantis in een persbericht. Het bedrijf begint daarmee in eerste instantie in Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië en Spanje, schrijft persbureau Reuters. Vanaf de tweede helft van dit jaar wordt de dienst 'breder' uitgerold.

OpenAI's ChatGPT-model wordt in Peugeot-voertuigen gebruikt voor de ingebouwde OK Peugeot-spraakassistent. Gebruikers kunnen die assistent verbaal vragen stellen, waarna ChatGPT een antwoord genereert. Volgens Stellantis kan de assistent antwoord geven op uiteenlopende vragen. Zo kunnen gebruikers de spraakassistent bijvoorbeeld vragen naar bezienswaardigheden in een stad en deze vervolgens automatisch instellen in het navigatiesysteem van de auto.

Ook automaker Volkswagen zei onlangs ChatGPT te integreren in de spraakassistent van zijn auto's. Dat moet medio dit jaar gebeuren. Mercedes-Benz begon vorig jaar al een ChatGPT-pilot in de Verenigde Staten. Peugeot wordt het eerste Stellantis-merk dat ChatGPT gaat gebruiken. Stellantis deelt nog geen plannen voor zijn overige merken, waaronder bijvoorbeeld Alfa Romeo, Citroën, Fiat en Opel vallen.

Peugeot E-3008
De Peugeot E-3008, die ook een ChatGPT-integratie krijgt. Bron: Stellantis

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

30-01-2024 • 15:19

115

Reacties (115)

115
115
35
0
0
60
Wijzig sortering
Tot de techniek/hardware weer een stap verder is en deze auto's nooit meer updates/upgrades krijgen, zoals de hele vorige generatie van 'connected' cars. Ergens is het grappig dat mijn 'oude' auto slimmer gemaakt kan worden dan de hele generatie van zeg 10 jaar geleden omdat die compleet hardware gelimiteerd zijn. (V60, I3, ampera etc).
Wellicht draait die hele integratie van chatgpt op iets in de cloud en is de enige echte afhankelijkheid de connectiviteit van de auto met die cloud.

Ben het wel met je eens dat het 'connected' idee redelijk geflopt lijkt te zijn, maar voorheen hing dat meer aan smartphone apps - waar men kennelijk niet zo goed had stilgestaan dat je dan wat meer afhankelijkheden hebt (zoals os-versies, appstores, etc).

Afhankelijkheid van connectiviteit met de cloud en een chatgpt api lijkt mij redelijk te overzien?
Wellicht draait die hele integratie van chatgpt op iets in de cloud en is de enige echte afhankelijkheid de connectiviteit van de auto met die cloud.
En die connectiviteit is fragiel:

• Autofabrikanten brengen niet zo lang updates uit als dat de gemiddelde auto meegaat.
• TLS-versies verlopen sneller als dat de gemiddelde auto meegaat.
• Diensten op de server van een ander blijven minder lang online als dat de gemiddelde auto meegaat.

Ter referentie, de gemiddelde sloopleeftijd was 19,2 jaar in 2019, en dat zal ondertussen waarschijnlijk hoger liggen gezien de trend.
Afhankelijkheid van connectiviteit met de cloud en een chatgpt api lijkt mij redelijk te overzien?
Hoeveel API's en connectiviteit afhankelijk van een enkele partij werken nog na 19 jaar?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 14:19]

Connectiviteit is niet zo fragiel als je schetst, 4G bestaat bijna 15 jaar en gaat in de komende 10 jaar echt niet ophouden met bestaan.

TLS 1.2 bestaat sinds 2008 en wordt nog steeds redelijk OK bevonden zolang je niet de weak ciphers/encryption gebruikt. TLS 1.3 bestaat sinds 2018 en zal nog wel even mee gaan.

Chatgpt is van openAI en daar kan je vanalles van vinden, ja het is proprietary - maar - het lijkt mij zeker niet de slechtste keuze die gemaakt kan worden.

Waar ik ook meer op doelde is dat @SinergyX noemt dat de hardware alweer snel een stap verder zou zijn. Dat lijkt mij van minder belang als je die hardware (in het voertuig) voornamelijk gebruikt voor connectiviteit ipv computation in het voertuig zelf.
Waar ik ook meer op doelde is dat @SinergyX noemt dat de hardware alweer snel een stap verder zou zijn. Dat lijkt mij van minder belang als je die hardware (in het voertuig) voornamelijk gebruikt voor connectiviteit ipv computation in het voertuig zelf.
Het punt is niet hardware, inderdaad. Het is software. Opnieuw de vraag:

Hoeveel voorbeelden van een combinatie van gesloten client-side en server-side software en de gesloten API tussen die twee van verschillende specifieke meerdere betrokken partijen ken je die 19 jaar of langer meegaan?
Weinig of geen. In eerste instantie dacht ik aan iets van ActiveSync/MAPI - maar daar ken ik de details niet van. Dus wellicht geen.

Ik betwijfel alleen wel of het realistisch is om de gemiddelde sloopleeftijd te gebruiken als handvat, voor iets wat niet de primaire (of kritieke) functie is van een object. De vraag die ik heb is namelijk of dit uberhaupt wel een realistische verwachting is. Vooral als je bedenkt dat ongeveer 50% van de auto's 10 jaar of jonger is. Ongeveer 40% van de Nederlanders is 55 jaar of ouder. Zitten die uberhaupt te wachten op "connected fratsen"?

Hetzelfde zie je bijvoorbeeld (in veel sterkere mate) bij smartphones, maar ook bij ovens, vaatwassers, slimme deurbellen, mediaspelers, etc.

De overeenkomst is ontwikkeling in technologie en dan met name de snelheid van ontwikkeling. Kan je dat een (auto)fabrikant aanrekenen? Moeten we deze technologie dan maar niet meer willen gebruiken? Of - steunt die autofabrikant juist de verdere ontwikkeling door nieuwe technieken breder beschikbaar te maken?

Kortom: ik denk dat hier nog weleens wat diepere onderwerpen spelen dan alleen: autofabrikant deugt niet want support het niet tot de auto op de sloop ligt.

Tot slot, al dat (lease-)auto gedoe (en weinig jaren met een auto doen) is in mijn optiek ook gewoon een cultureel/samenlevings dingetje. Het lijkt me dus niet fair om alles zo op de autofabrikant te schuiven.
Weinig of geen. In eerste instantie dacht ik aan iets van ActiveSync/MAPI - maar daar ken ik de details niet van. Dus wellicht geen.
Met ActiveSync/MAPI heb je geen afhankelijkheid van meerdere betrokken partijen. De enige (noemenswaardige) clients en servers worden ontwikkeld door Microsoft. Dat is dus niet vergelijkbaar met Peugeot (clientleverancier) en OpenAI (serverleverancier). Peugeot maakt geen (publieke) AI's, OpenAI maakt geen auto's. Voor de functie "AI in mijn auto" ben je van beide partijen afhankelijk. Al laat één het afweten, dan werkt de functionaliteit niet meer. Dat zijn twee SPOF's.
Ik betwijfel alleen wel of het realistisch is om de gemiddelde sloopleeftijd te gebruiken als handvat, voor iets wat niet de primaire (of kritieke) functie is van een object.
Het wordt als verkoopargument gebruikt, dus ja. In berichtgeving wordt hard aangekondigd dat dit soort zaken er komen/zijn, maar niet met dezelfde energie hoe lang deze zaken meegaan. Het is dus niet zo verbazingwekkend dat een consument denkt dat dit net zo lang meegaat als andere functies van de auto die met dezelfde energie geadverteerd worden.
De overeenkomst is ontwikkeling in technologie en dan met name de snelheid van ontwikkeling. Kan je dat een (auto)fabrikant aanrekenen? Moeten we deze technologie dan maar niet meer willen gebruiken?
Technologie die onlosmakelijk afhankelijk is van een enkele andere partij moet inderdaad niet verder ontwikkeld worden. Technologie die een derde partij kan onderhouden is prima.
Of - steunt die autofabrikant juist de verdere ontwikkeling door nieuwe technieken breder beschikbaar te maken?
Of kan de consument dat doen door het te gebruiken op diens smartphone (al dan niet via een vorm van CarPlay/Android Auto/whatever)?
Kortom: ik denk dat hier nog weleens wat diepere onderwerpen spelen dan alleen: autofabrikant deugt niet want support het niet tot de auto op de sloop ligt.
Vanuit duurzaamheid denk ik juist dat dit speelt.
Tot slot, al dat (lease-)auto gedoe (en weinig jaren met een auto doen) is in mijn optiek ook gewoon een cultureel/samenlevings dingetje. Het lijkt me dus niet fair om alles zo op de autofabrikant te schuiven.
Volgens mij doet de tweedehandsmarkt het in Nederland best wel goed. En ja, je kan prima iets afschuiven op een fabrikant die inzet op geplande veroudering van een onderdeel van een product. Sterker nog, de fabrikant is de enige die hier wat aan kan doen (onderhouden, onderhoud overdragen, of opensource middelen beschikbaar stellen zodat anderen het kunnen onderhouden).

Een compromis: de fabrikant maakt de specifieke functies opensource zodat anderen het kunnen onderhouden, en anderen kunnen in plaats van ChatGPT ook bijvoorbeeld via een eigen selfhosted Home Assistant-installatie een eigen AI koppelen. Als dat gedaan wordt, dan lijkt deze ontwikkeling mij prima. :)

Vergelijk de ontwikkeling van autoradio's vroeger, die vervangen konden worden door andere modellen zonder functionaliteit van de auto zelf te verliezen. Die modulariteit moet terug (desnoods softwarematig) om geplande veroudering te voorkomen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 14:19]

Ik vraag mij sowieso af of de levensduur van de auto afhankelijk wordt van de updates van de software.
In tegenstelling tot je telefoon komt de veiligheid van iedereen in gevaar als een auto gehackt wordt. De gemiddelde levensduur zou door dit probleem weleens flink kunnen zakken.
Het betreft hier slechts updates en systemen van het infotainmentsysteem. Alle rijhulpsystemen kunnen alleen offline worden geüpdatet bij de dealer.

Laten we dus geen onwaarheden verspreiden. Er komt helemaal niemand in gevaar.
Hier is Tesla het niet mee eens.
De hele auto kan OTA geupdate/upgrade en downgrade worden.
Ja, dat is leuk, maar niet relevant voor deze discussie. Bij Peugeot zijn die systemen van elkaar gescheiden en daarmee geen gevaar.
Bij dit model nog wel. Maar hoe lang nog voor er modellen volgen waar dit niet meer is?
Daarbij het info systeem heeft nu al bidirectionele verbindingen met de ECU en Display unit.
Eenmaal binnen op het info systeem kan dus een heel groot probleem worden.
Ik heb het helemaal niet over online en offline. Ik heb het over updates van de software van de auto zelf. En weet jij dan hoe lang deze ondersteund wordt? Als je het weet, moet je het zeker vertellen, anders blijft mijn statement gewoon staan en is er niets onwaar en kan het best gevaarlijk worden.
LOL, moet je eens in de UK gaan rijden, of in Frankrijk of Duistland of de Alpen. De dekking is verwaarloosbaar behalve in een paar grotere steden. In de UK op vakantie heb je letterlijk meer 2G bereik op een heuveltop, in de dalen valt het compleet weg. Soms 3G en 4G misschien in London. We zijn heeeeel erg verwend in NL.

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 22 juli 2024 14:19]

Ik heb met mijn connected auto door Duitsland en Oostenrijk gereden. Alleen bij grensovergangen is de dataverbinding eventjes weg. Verder is de volledige rit gewoon 4G beschikbaar geweest. Stond keurig heel de rit in het scherm.

Vergeet niet dat auto-antennes groter zijn dan je mobiel en veel betere ontvangst hebben daardoor.

Met andere woorden: jouw persoonlijke ervaring van dekking op je mobiel is heel wat anders en dus niet relevant.
ah, dat had ik me niet geraliseerd, goed punt

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 22 juli 2024 14:19]

Vergeet niet dat auto-antennes groter zijn dan je mobiel en veel betere ontvangst hebben daardoor.
Bij veel voertuigen zit de antenne ook aan de buitenkant gemonteerd. Het plaatmateriaal en tegenwoordig ook vaak twee lagen glas dempt het signaal enorm. Dat laatste is ook een vaak voorkomend probleem in nieuwe kantoorgebouwen met driedubbelglas.
Connectiviteit is niet zo fragiel als je schetst, 4G bestaat bijna 15 jaar en gaat in de komende 10 jaar echt niet ophouden met bestaan.
Of 4G nu 15 jaar of 100 jaar bestaat, in beide gevallen is er gewoon geen bereik. Een cloud oplossing heb je niets aan zonder bereik.

Referentiepunt: Los Angeles, Topanga. Vanaf hier naar LA is 10 minuten met de auto, maar de eerste 5 minuten geen 4G of enige andere vorm van data connectie te bekennen. Oorzaak: Weinig masten en veel bergen. Elders speelt dat issue nog veel meer.
In Europa speelt dat probleem helemaal niet. Alle belangrijke wegen zijn voorzien van dekking. Een rit van Nederland naar Oostenrijk betekent onafgebroken 4G-ontvangst voor het infotainmentsysteem.

Peugeot-modellen zijn niet te koop in de VS, dus de ervaring die jij schrijft is niet relevant.

[Reactie gewijzigd door Naafkap op 22 juli 2024 14:19]

En in Oostenrijk, Tsjechië, Frankrijk, etc. heb je geen bergen? En de 4G-ontvangst is daar altijd goed genoeg? Dat jouw snelwegrit vanuit Nederland naar Oostenrijk goed genoeg is, dat is één ding. Dat het áltijd werkt, dat is een totaal ander ding.

Stellantis is hier in de USA actief, denk aan Jeep en Chrysler. Techniek wordt gedeeld binnen de groep.
In de bergen van Oostenrijk inderdaad ook geen enkel probleem gehad met de ontvangst.
Dat is mooi, maar volgens nPerf is er zeker geen 100% dekking in Oostenrijk (wat overigens niet zo bijzonder is).

Geen probleem is iets anders dan geen dekking. Problemen duiken pas op wanneer je er van afhankelijk wordt. En dat is met cloud diensten waar functionaliteit in jouw auto van afhankelijk is, het geval.
Het probleem van al die connected technologie is dat sommige delen hiervan basale/geintegreerde functies bevatten, zoals verkeersbordherkenning, aansturen van climate control, etc, etc. Ik vraag mij dan ook serieus af, of je hiervan nog gebruik kan maken, zodra de online-diensten niet meer aanwezig zijn, of dat men die niet meer kan gebruiken op den duur, door verlopen certificaten, uitgefaseerde security, etc, etc. Om nog maar te zwijgen over belachelijke abonnementen op bepaalde features in auto's...
Dat dachten ze van 3G ook, wat door mijn auto voor de connected services wordt gebruikt. Hoewel connected... :/ De 3G verbinding is er niet meer en die connected services doen nu niets. Mijn auto is bijna 10 jaar oud. Ik verwacht dat het ook zo zsl gaan met de huidige auto's en 4G verbinding. Tenzij de fabrikanten die connectie modulair hebben gemaakt en je die later voor een nieuwe module kan vervangen. Hoewel ik dat 0% kans geef dat ze dat zo doen.

Dus, ja. Ik ben niet zo optimistisch over de connected car. Maar het is voor mij ook geen wegwerpartikel die ik na 4 (of 5) jaar lease door een andere auto vervang.
Software in een auto is gewoon onderdeel geworden van de hele 'core' software van die auto, maat gemaakt voor dat model dat dat specifieke hardware/sensoren/model, daar moet dan nog steeds een stukje ontwikkeling/onderhoud voor worden gedaan en na ~5-8 jaar is dat gewoon een kostenplaatje dat wordt afgeschoten, mede door de hogere roulatie snelheid van (hoofdzakelijk) zakelijk/lease auto's.

Gros gooit er dan maar gewoon een smartphone bij, kijkt nooit/amper meer naar de software in de auto zelf, terwijl het gros van auto's nog prima aftermarket/opensource verder zou kunnen op de huidige hardware die in de auto zit.
Gedeeltelijk mee eens, het zal op sommige stukken vervlochten zijn, maar bepaalde stukken van het infotainment (waar chatgpt in mijn mening onder valt) niet.

"Vroeger" had je nog onboard navigatie op basis van een DVD, later met USB/disk. Daar kwamen geen updates meer voor dus zinloos verouderde navigatie aan board. Als je dat soort dingen niet binnen het voertuig houdt, maar daarbuiten (in een cloud bijvoorbeeld), verbeter je naar mijn mening wel het een en ander.

Ik ben het wel helemaal eens dat het bijzonder is dat een autofabrikant kan blokkeren dat je na X jaar nog steeds niet zelf mag bepalen welke software er in de auto draait op infotainment gebied. Ik denk ook dat die "vervlochten" software bewuste keuzes zijn.
Ik ben het wel helemaal eens dat het bijzonder is dat een autofabrikant kan blokkeren dat je na X jaar nog steeds niet zelf mag bepalen welke software er in de auto draait op infotainment gebied.
Aan de ene kant is het goed dat de fabrikant dat bepaald, vanuit security-oogpunt, aan de andere kant is het op deze wijze een gemakkelijk verdienmodel geworden, waarnbij de gemiddelde consument, soort van gedwongen wordt, om "the latest & greatest" te hebben.
Vind overigens wel dat hiervoor betere regelgeving moet komen, aangezien het niet zo mag zijn, dat je voor basale functionaliteit afhankelijk bent van online services, cq. support vd. fabrikant.
Anoniem: 718943 @SinergyX30 januari 2024 15:42
Naar mijn mening kun je ook veel beter inzetten op technieken zoals android auto, zodat het scherm in de auto niet meer is dan een thin client om je telefoon heen. Iedereen loopt wel met zo'n telefoon rond, en voor het geval er geen telefoon is, zorgen dat elke auto in ieder geval de broodnodige basis heeft. Dan maar geen AI en internet streaming enz. Als je de auto volledig kunt bedienen en je hebt navigatie, dan is de basis compleet.

Zo'n 'thin-client' is een stuk langer te onderhouden (en ontwikkelt zich minder hard).
Inderdaad, ik denk dat dit voor de toekomst veel interessanter is. Er moet een goede (open-source) basis zijn om je telefoon te verbinden en te gebruiken met het scherm, zoals Carplay of Android Auto. Ik vind dat de EU hier best wel op mag pushen dat een nieuwe auto minimaal een open-source versie van Carplay/androidauto moet ondersteunen, zodat over 10 jaar alsnog een telefoon kan worden verbonden met het autoscherm. Smartphones zullen dan nog niet verdwenen zijn, waardoor je altijd geüpdate navigatie en dergelijke in je auto hebt.
Dan heb ik toch liever Android Automotive (niet te verwarren met Android Auto), opensource, draait op de hardware van de auto, geen telefoon nodig.

Overigens zijn er wel automakers die al 12 jaar software updates doorvoeren en nog steeds blijven doen op autos van 2012 en nieuwer ;)
Ik had een renault laguna die wel geteld 3 jaar navigatie updates heeft gehad, er waren ze;fs kopers die maar 1 jaar een update hebben gehad. Dat is hoe de auto industie werkt, het is zelfs niet te koop. En vrijgeven hoe de maps gemaakt moeten worden nee dat kan niet, zit je daar met een 10 jaar oude auto waar de navigatie al 7 jaar out of date is .
Klopt dat is inderdaad een irritante bijwerking van het moderniseren van de wagens.

Opties tot modulair maken van de systemen zodat je ze in de toekomst kunt upgraden zoals bv de 1 din radio is er nog niet.
Hangt vd. fabrikant af. Bij mijn auto was het relatief goedkoop/gemakkelijk om het infotainment-systeem te upgraden, naar Android Auto/Apple Carplay, zonder aftermarket soft/hard-ware.
En dan gebruik je Apple Carplay of Android Auto en gaat de spraakassistent knop gewoon naar je telefoon.
Dat is verplaatsen van het probleem naar een verplichte smartphone in je auto, het scherm van een Ampera of I3 blijft vrolijk 'zijn eigen ding' en dacht zelfs Ampera niet eens directe ondersteuning heeft.

Mijn 2003 auto kan volledige ECU uitlezen, heeft nieuwste navigatie, zelfs met een ODB complete rit statistieken over verbruik, afstand etc en kan ik op elk moment weer upgraden naar een nieuwer model. Maar mijn buurmans 2011 auto kan niet eens bij ons de wijk in via navigatie omdat simpelweg de wegen op zijn kaarten niet bestaan (ondersteuning gestopt in 2018) of uberhaubt spotify gebruiken.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 22 juli 2024 14:19]

Niks is verplicht. Apple carplay werkt ook alleen maar als je een iphone hebt
Benieuwd hoe je dat dan voor elkaar gekregen hebt.

Of zit er simpelweg een aftermarket dubbel DIN radio in je oudere auto?
Is een beter vraag niet, waarom kan er niet simpelweg een aftermarket dubbel DIN radio je een nieuwere auto?
Nu gewoon een 'simpele' 2din android met een ODB dongle, hiervoor zat er een mini-PC in met een 12inch HD scherm in eigen ontwerp behuizing (ik heb een extra din slot bovenop dashboard zelf), daar kon ik werkelijk alles mee draaien wat je met een PC/laptop zou kunnen draaien.

Aftermarket is voor 'oudere' auto's enorm groot, van prefix 2Din tot complete dash-vervangers, hardware specifieke aansluitingen en aansturing. En ga je dan in het gebied van Pi's kijken, kan je echt leuke dingen.

Natuurlijk, niet iedereen wil 'tweaken' aan z'n auto, helemaal prima, maar bij die 'tussengeneratie' (of voorloper, ligt er aan hoe je huidige generatie bekijkt) is het (technisch) niet mogelijk.
Tijden veranderen. Het infotainmentsysteem uit een auto van 2003 is op geen enkele manier te vergelijken met een systeem uit Peugeots van 2024. Dat is totaal andere koek en daarmee zijn ervaringen met systemen uit 2003 totaal irrelevant.

Mede dankzij ingebouwde data-verbindingen en de antenne op het dak is gewoon in Europa op in ieder geval de hoofdwegen zo goed als onafgebroken 4G ontvangst mogelijk. Ik spreek uit eigen ervaring met mijn auto met 4G-verbinding en ritten door Europa.
tja

zou het niet geweldig zijn als al die slimme Electronica weer wat dommer werd?

gewoon een 85inc oled 'tv' met een DisplayPort connector en verder niets

aansluiten op je kpn ziggo google apple tvkastje en je hebt je 'smarttv' maar wel met eindeloze updates want ergens krijg je dan van je tvboer gewoon weer een nieuwe als de hardware niet meer voldoet

zelfde met auto's maar maar een api beschikbaar die via usb aangesloten is op je slimme radio wil je nieuwe features gewoon een ander kastje

zo kan bijna elke auto met stuurbekrachtiging lane assist door een software update en het plaatsen van extra sensoren (denk autoradio met achteruitrijcamera)

in principe is er al zo'n debugpoort waar dit mee zou moeten kunnen
maar iets meer standaardisatie zou geen kwaad kunnen

dus laat ze dat eerst eens fixen voor ze met AIomzin aan de slag gaan

[Reactie gewijzigd door i-chat op 22 juli 2024 14:19]

Klopt, heb onlangs een 2008 gekocht. Heel enthousiast. Alleen geen kaartupdates e.d. meer want auto is te oud. Oftewel mijn auto heeft -net als de Subaru mini jumbo van '85 van m'n vader- alleen radio. Meer krijg je niet, want dan mag je eerst een geheel nieuwe computer bij ze kopen en laten installeren.
Terwijl USB e.d. alleen geactiveerd hoeft te worden, doen ze niet.

[Reactie gewijzigd door _Dario_ op 22 juli 2024 14:19]

Net zo erg: abonnementsvormen voor functies en daarmee tijdens het rijden gespammed worden. Is op dit moment al aan de hand bij Peugeot/Citroen. Probeer het al driekwart jaar eruit te krijgen i.v.m. verkeersveiligheid, maar dat gaat nog niet bepaald vlot daar bij Stellantis...
Krijg hier altijd het gevoel van die ingebouwde navigatiesystemen bij van vroeger. Kaarten raken achterhaald en een nieuwe kaart kostte meer dan een losse TomTom.
Hopelijk spoort dit Google aan om wat aan de erbarmelijke kwaliteit van Google assistent te doen. Voice assistents zijn heel nuttig in de handsfree context van het autorijden, echter loopt het meer fout dan goed bij de meest simpele taken als een naam uit een contactlijst selecteren, of een nummer afspelen op spotify.

En dat ligt eerder aan de voice to text dan aan de functionaliteit van wat er met die input moet gebeuren. Maar als peugeot een 'buiten google om' experience kan bieden en wie weet hopelijk ook functies van de auto kan koppelen aan chatgpt, dan krijgt google wat motivatie om zowel functioneel uit te breiden als de kwaliteit van die voice to text te verbeteren.

Vrij schandalig dat na 15 jaar voice to text nog steeds zo slecht is en 'smart' assistents niet op zijn minst een gooi doen naar een partial match van een naam in een contactenlijst om de boel nog te proberen redden.

In naam van vooruitgang en verbetering kan ik Peugeot enkel maar toejuichen met hun ChatGpt integratie.
Wat je maar schandalig noemt. Ik vind het dan weer schandalig dat we ons als mensheid zo ongelooflijk afhankelijk maken van (online) technologie.
Alles aan "AI" koppelen en "smart"-producten hebben klaarblijkelijk positieve marketing impact, ik koop het liefst 'domme' producten die op zichzelf kunnen staan.
In welke zin wordt je afhankelijk? Alles in mijn huis is smart, alles in mijn auto is smart. Maar ik kan prima zonder, en alles blijft zonder die smart functionaliteit ook prima werken. Dus in welke zin ben je dan afhankelijk? Het is uitsluitend gemak. Ik hoef om de software van mijn auto te updaten, niet meer naar de garage. Hij werkt zichzelf bij op de oprit. Als ik ergens heen moet kan ik op mijn telefoon het adres opzoeken, of het Google vragen, en zodra ik in mijn auto stap gaat automatisch de navigatie lopen. Mijn auto ontdooit zichzelf voor ik weg ga. Geen geklooi meer met een krabber. Het is allemaal gemak en comfort.
Paar maanden geleden een nieuwe wasmachine moeten kopen. Er zijn dus genoeg wasmachines die niet de volledige functionaliteit beschikbaar hebben via de knopjes op de wasmachine zelf, als er nog genoeg knopjes op zitten.

Toch iets waar ik rekening mee heb moeten houden, dat 100% van de functionaliteit offline EN op het apparaat zelf beschikbaar is. Helemaal omdat ik toch wel weer van ruim 10 jaar levensduur uitga.

Waar ik persoonlijk tevens rekening mee hield, is de mogelijkheid voor (offline) HA integratie. Dat hebben ze ook lang niet allemaal.
Anoniem: 718943 @skralan30 januari 2024 15:47
Een van mijn jongens zat op de achterbank te praten over de politie bellen om iets, en om de een of andere reden registreerde de auto eerder in het verhaal ergens (ten onrechte) 'oke google' en begon de auto zich klaar te maken de politie te bellen.
Er gebeurt wel vaker onverwacht zoiets, maar dan gaat ie meestal iets opzoeken, maar nu was het toch wel even een 'Oh nee!' moment.

Het kan inderdaad wel beter.
Dit weekend nog: "hey Google, bel bomma."

-"Ok, ik bel restaurant De Bomma." NEE! Mijn grootmoeder staat gewoon in mijn telefoon als "bomma". Hoeveel moeilijker kan het zijn? Die Android Automotive assistant is echt gatachterlijk.
ChatGPT gehallucineerd: "Hier naar rechts!"
Maar wel pas een goeie 10-30 seconden nadat er om gevraagd was, want het is even druk op de OpenAI servers dus het duurt allemaal wat langer :+
Daar hebben we hier de laatste dagen behoorlijk last van, iedereen klaagt er over
Zou er nog een merk zijn dat tegendraads gaat zijn en geen AI in gaat bouwen? Ik zou er zeker klant van worden. Ik wil al geen moderne Volvo vanwege Android auto, maar deze nonsens hoef ik al helemaal niet.
Nou, met wat we tegenwoordig onder noemer AI gooien, ga ik er van uit dat menig voertuig met een boordcomputer al AI heeft.
Die gebruikt techniek van Renault, dus ook gewoon Android Auto/Apple Carplay.
Ik wou Lada noemen, maar daarvoor geldt eigenlijk hetzelfde :/. Het duurt alleen nog langer voordat het doorsijpelt.
Vanwege Android Auto? Het is niet omdat het er op zit dat je het moet gebruiken toch? Zonder te koppelen aan uw Android Smartphone doet dat helemaal niks...
Of bedoel je Android Automotive?
Ja ik zeg het idd verkeerd, ik doel op Android Automotive. Android auto of Apple carplay is prima.
Als meer dan trotse Peugeot-rijder (en moet ook echt niets anders hebben 8-) ) blijft het Infotainment systeem gewoon bagger vergeleken met de concurrent (208 2020 model). Als ik zie hoe vloeiend alles daar werkt, baal ik soms wel dat mijn Peugeot dat niet heeft. Van audio inregelen, de status van je auto of domweg full screen Android Auto... Ook de connectie met HomeAssistant werkt (bij mij) gewoon niet, terwijl een maatje met een BMW uit 2020 dit met 1 druk op de knop gedaan kreeg.

Ik had dus ook graag gezien dat ze hier tijd in zouden besteden zodat dit 10 stappen vooruit zou gaan. Voor de slimmigheden gebruik ik wel Android Auto en dat geldt ook voor spraak. Ik zou dan ook liever zien dat er ook een koppeling hiermee mogelijk is, zodat ik het allemaal gewoon via Google Assistant kan doen!
Eens, ook ik rijd al jaren met plezier Peugeot, maar erger me groen en geel aan het UI-design van de boordcomputer. Nutteloze popups (van radio-frequentie gewisseld) terwijl je op een kruispunt de navigatie probeert te volgen en climate control-opties verstopt achter menu's.
Liever een keer geld in overhaul van dat systeem dan dit soort 'slimmigheden'.
Gek dat ze niets doen met (het Franse) open source model Mistral.
Laat ze eerst eens hun software op orde krijgen die vol met bugs zo starten ze regelmatig op in het frans. Moet je regelmatig je telefoon opnieuw verbinden. Stuurt hun eigen kaart je langs de gekste routes en omwegen en zelfs dwars door weilanden. Iphones gaan alleen over handsfree bij de 2e keer dat iemand belt. En zo zijn er nog wel meer dingen. Alle collega's hebben hier last van dus is niet 1 geval
Tip: koop nooit een Franse auto gewoon niet doen
Ik kan niet wachten om vunzig rollenspel met mijn auto te hebben.
Ben blij met mijn 15 jaar oude auto. Enige wat ik nodig heb ik een bluetooth connectie voor geluid over speakers en een houder voor mijn telefoon. Nog nooit behoefte gehad voor een groot scherm in de auto. Echt nog nooit.
En wat is hier het praktisch nut van.
Wel, ik kan, zonder al teveel moeite, wel wat dingen opnoemen die hier gaan helpen. Maar dat ga ik niet doen, want alles wat ik op ga noemen wordt door jou onverwijld afgeschoten als "overbodig" of "onzin" of "daar heb je toch een knop voor".

Wacht, ik doe het toch:
1. Hierboven al ergens opgenoemd: het zou erg fijn zijn als je je auto kon vragen wat er aan de hand is als er een lampje begint te knipperen of er ergens een piepje klinkt.
2. Nog fijner: opdrachten aan je navigatiesysteem, hoe beroerd ook geformuleerd, worden begrepen en uitgevoerd
3. De handleidingen van moderne auto's zijn hele boekwerken geworden die niemand meer leest. Hoe fijn is het als je gewoon kunt vragen: "Ik wil kilometers zien in plaats van mijlen in mijn navigatie, hoe stel ik dat in?". Of "Hoe kan ik er voor zorgen dat het regeneratieniveau standaard op drie staat?".
4. Ook weer navigatie: "Kun je me naar de dichtstbijzijnde supermarkt leiden, waar ik mijn auto ook kan opladen?

Helpt dit?
Ik zou eerlijk gezegd liever zien dat er gewoon een koppeling is met Google Maps & Google Assistant voor Navigatie!

Dat lampje wat knippert, zou trouwens wel makkelijk zijn! Maar ook dat zou ik liever geïntegreerd hebben in Google Assistant :)
1 en 3 voelen meer als een workaround dan een daadwerkelijke oplossing voor het probleem, betekent gewoon dat ze de UI/UX absoluut niet in orde hebben.

Komt bij de OpenAPI afaik geen heel recente data heeft, dus ook niets kan met auto's die nog niet uitgebracht zijn (dit kan ik mis hebben hoor)
1 en 3 voelen meer als een workaround dan een daadwerkelijke oplossing voor het probleem, betekent gewoon dat ze de UI/UX absoluut niet in orde hebben.
Oh, maar dat klopt. Maar dat zal nooit veranderen, moderne auto's zitten zo bomvol met instellingen en snufjes, dat je dat via een GUI niet regelen kan en al helemaal niet in een handleiding kan verwerken die bruikbaar is.
Mwah, helpt niet echt. Het is overbodig of onzin en anders is er wel een knop voor.
}> We aim to please :+

Meer serieus, mijn Citroën Berlingo uit 2011 kan wel contact maken met mijn telefoon via Bluetooth zodat ik handsfree kan bellen. Maar als de stem van mijn navigatie op de telefoon iets zegt, gaat gelijk de muziek aan op mijn telefoon en dus in de auto. En dat wil ik niet.

Enige optie is de stem van de telefoonnavigatie uit te zetten. Blijkt dat ik dat fantastisch vindt, had ik veel eerder moeten doen, maar uiteindelijk word ik door de achterhaalde hardware/software combinatie in de auto gedwongen mijn gedrag te veranderen. Terwijl de aftermarket auto radio die ik in mijn vorige auto inbouwde (VW Polo uit 2006) perfect samenwerkte met mijn telefoon.

Wat mij betreft gewoon een 'domme' auto en de 'smartness' overlaten aan de telefoon, die je toch al nodig hebt.
Wat mij betreft gewoon een 'domme' auto en de 'smartness' overlaten aan de telefoon, die je toch al nodig hebt.
Da's prima, maar twee van de vier voorbeelden die ik verzon hebben informatie over/van de auto nodig. V.w.b. de navigatie: dat kan inderdaad ook prima in of met de telefoon, maar feitelijk zit je dan met twee assistenten in de auto. Als het met eentje kan, dan heeft dat wel mijn voorkeur
Informatie van/over de auto kan je prima delen via een gecertificeerd systeem dat open is en dus via een app op een telefoon te gebruiken is van een open source aanbieder. Het probleem is juist dat iedere automaker zijn eigen plasje wil doen en je dan, op termijn, inderdaad altijd met meerdere systemen in je auto zit. Want geen enkele autobouwer gaat zijn software/hardware systemen 20+ jaar van updates voorzien, waardoor je wel gedwongen bent om een, tweede, third party systeem te gebruiken.

Maar ja, money talks...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.