Baldur's Gate III wint Game of the Year tijdens de Game Awards 2023

Baldur's Gate III van de Belgische ontwikkelaar Larian Studios is tijdens The Game Awards 2023 uitgeroepen tot Game of the Year. De door Dungeons and Dragons geïnspireerde rpg won ook de publieksprijs. Ook Alan Wake 2 viel veel in de prijzen tijdens de awardshow.

Larian Studios' Baldur's Gate III werd tijdens de The Game Awards 2023 in totaal in negen categorieën genomineerd voor een Game Award en wist in zes categorieën ook daadwerkelijk te winnen. De game werd als geheel geprezen en won een prijs voor het multiplayeraspect en de communityondersteuning. Stemacteur Neil Newbon, die Astarion speelt, won ook een prijs voor zijn rol. Baldur's Gate III nam het in de Game of the Year-categorie op tegen Alan Wake 2, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom, Marvel’s Spider-Man 2, Resident Evil 4 en Super Mario Bros. Wonder.

Alan Wake 2 won bijvoorbeeld in de categorieën voor het beste verhaal, gamedirection en artdirection. The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom won de award voor beste avonturengame. Super Mario Bros. Wonder wist de prijs voor beste familiegame in de wacht te slepen. De overgebleven games uit de Game of the Year-categorie wisten geen verdere awards te winnen.

Verder valt nog op dat Cyberpunk 2077 in de prijzen valt. De game van CD Projekt RED werd bij de release door velen bekritiseerd, maar krijgt mede dankzij de 2.0-update nu de award voor Best Ongoing Game. De uitbreiding Phantom Liberty werd ook enkele keren genomineerd, maar wist geen van deze nominaties te verzilveren.

Ook viel The Last of Us-serie van HBO in de prijzen in de categorie Best Adaption. Forza Motorsport kreeg prijzen voor toegankelijkheid en als beste racegame. Sea of Stars en Cocoon werden bekroond tot respectievelijk beste indiegame en beste indienieuwkomer. Valorant kreeg wederom de belangrijkste e-sportprijs. Street Fighter 6 wist Best Fighting Game te winnen. Tot slot wist Nintendo met Pikmin 4 het langverwachte Cities: Skylines II en Company of Heroes 3 te verslaan als beste strategiegame.

Winnaars The Game Awards 2023
Game of the Year Baldur's Gate III Best Action Game Armored Core VI: Fires of Rubicon Best Esports Team JD Gaming (League of Legends)
Best Game Direction Alan Wake 2 Best Action/Adventure The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom Best Esports Coach Christine 'potter' Chi (Evil Geniuses, Valorant)
Best Narrative Alan Wake 2 Best Role Playing Baldur's Gate III Best Esports Event 2023 League of Legends World Championship
Best Art Direction Alan Wake 2 Best Fighting Street Fighter 6
Best Score and Music Final Fantasy XVI, Masayoshi Soken Best Family Super Mario Bros. Wonder
Best Audio Design Hi-Fi Rush Best Sim/Strategy Pikmin 4
Best Performance Neil Newbon, Baldur's Gate III Best Sports/Racing Forza Motorsport
Games for Impact Tchia Best Multiplayer Baldur's Gate III
Best Ongoing Cyberpunk 2077 Content Creator of the Year IronMouse
Best Indie Sea of Stars Best Debut Indie Cocoon
Best Mobile Game Honkai: Star Rail Best Adaption The Last of Us, HBO
Best Community Support Baldur's Gate III

Most Anticipated Game

Final Fantasy VII Rebirth
Innovation in Accessibility Forza Motorsport Best Esports Game Valorant
Best VR/AR Resident Evil Village VR Mode Best Esports Athlete Lee “Faker” Sang-hyeok

Door Yannick Spinner

Redacteur

08-12-2023 • 08:03

129

Submitter: sam1987

Lees meer

Reacties (129)

129
129
61
2
0
47
Wijzig sortering
Beste EA, Ubisoft, Blizzard en andere triple-A publishers, kijken jullie even mee? Badur's Gate 3 is hoe een uitstekende game gemaakt moet worden. Een gepolijst en 'af' product, een goed verhaal, interessante karakters en vooral GEEN microtransactions of extra aanschaf om het verhaal knap afgerond te kunnen krijgen. Daarnaast uitstekende support en regelmatige updates na de release, waarbij ook nog eens door e community veel gevraagde functionaliteit wordt toegevoegd. Het is schrijnend om te zien dat een relatief kleine speler uit Gent het maken en uitgeven van games een heel stuk beter begrijpt dan internationale miljardenbedrijven en daarmee een stuk betere kwaliteit weet af te leveren. Het succes is Larian van harte gegund en ik hoop dan ook dat ze in de toekomst meer van dit soort parels af mogen leveren!
Ga toch weg joh, BG3 gepolijst? Af? Act 3 is gewoon snel afgeraffeld, en de epiloog hadden ze er uit geknipt in eerste instantie.
En qua updates, vorige update ervoor dat veel spelers niet verder konden in act 3.

Het is een goed spel, maar verre van perfect en ook zeker geen goed voorbeeld.
Dit is een bekend probleem bij Larian. Ook bij Divinity OS 1/2 is chapter 1 het meeste aandacht aan besteed en tevens minste bugs. Hoe verder je in het spel komt hoe slechter de kwaliteit. BG3 begint met een 9, daalt naar een 8 halverwege en eindigt met een 7 in de laatste chapter. Uitstekende game maar inderdaad verre van perfect zoals je zei.
Ik vond persoonlijk het echt steeds vetter worden naarmate de game verder ging. Ik ben zelf niet heel veel dingen tegengekomen in mijn playthrough die niet af waren, maar bij mijn vriendin die hem op de ps5 speelde was het wel duidelijk dat er dingen miste. Probleem met zo’n complexe game is ook wel dat veel van die problemen je pas opvallen als er miljoenen mensen mee aan de slag gaan. Early access was alleen Act1, en snap ook wel dat ze niet de hele game in early access wilden releasen.
De Game Awards en de rest van wereld denkt er anders over :)
En hoe weet jij dat? Dat een spel het meest populaire spel dit jaar is, wil toch helemaal niet zeggen dat de mensen die dat vinden (en laat staan dat er nog meer dan genoeg mensen zijn die dat niet zo vinden), ook van mening zijn dat het spel gepolijst en af is?
Het is niet het meest populair,
Call Of duty en fortnite etc hebben tig meer gebruikers.

Maar het is verkozen door de industrie en de fans die erom geven (hardcore) als “de beste game van 2023”

Mag je het mee oneens zijn maar laten we niet ineens gaan zeggen dat het iets anders is.
Het meest populaire, gezien het de publieksprijs heeft gewonnen. Dat win je niet als het spel niet het populairste is dit jaar, het aantal spelers is dan ook niet relevant gezien het onderwerp van dit artikel. Een beetje flauw om daarover te muggenziften.
Het meest populair onder de stemmers.

Denk jij dat de miljoenen die fortnite speelden en cod of candycrush hebben gestemd?

Nee ik ook niet.
Dit is de hardcore crowd.

Maar de echte massa speelt fortnite cod en mobile games.

En dat is niet muggenziften
Meest populair is meeste uren gespeeld, of meeste gebruikers of whatever.

Dat heeft deze game bij lange na niet.

[Reactie gewijzigd door freaq op 22 juli 2024 19:11]

Act 1 was bijna drie jaar lang beschikbaar via early access, dan is het niet zo gek dat dit deel het meeste aandacht heeft gehad.
En hoeveel miljarden winst draait men bij Larian?

"Triple A" zou men dan ook beter kunnen omschrijven met "Triple €"

Klasse prestatie van Larian, maar zolang de grote uitgevers het primair om de winstgevendheid gaat, zullen ze hun geld eerder in cashcows investeren, dan in games waar de speler en diens beleving centraal staan.
Bij die bedrijven gaat het al lang niet meer om een goed product, maar alleen maar om het geld. Je hoeft ze daar ook niet meer op aan te spreken. Je kunt beter de gamer aanspreken, want die bepaalt uiteindelijk met zijn portemonnee. Als gamers geen spellen meer kopen of pre-orderen die niet af zijn, of met microtransacties vol zitten, van de bedrijven die jij noemt, dan keert de wal het schip vanzelf.
Ik denk dat het onderhand nogal naïef is als je verwacht dat EA, Ubisoft, blizzard etc. wat om gamers geven..

Die bedrijven zijn enkel en alleen bezig zoveel mogelijk geld binnen te harken voor hun aandeelhouders. Als ze al een 10/10 game maken dan doen ze dat puur omdat ze overwogen hebben dat het uit kan en meer geld op levert dan een 5/10 game. De reden dat je zoveel bagger ziet tegenwoordig is omdat mensen die bagger gewoon kopen. En zolang als dat zo blijft gaat er niks veranderen voor die bedrijven.

De laatste CoD is overweldigend negatief ontvangen op Steam en guess what.. het levert ze weer ééns 400 miljoen op bij launch en is een commercieel succes. Waarom zouden ze dan ineens baldurs gate 3 als voorbeeld nemen? Ik denk zelfs dat ze zich rotlachen en zeggen "zie je wel, maakt niet uit hoeveel tijd je in het maken van een goede game stopt, onze game is bagger en het levert meer geld op".
Anoniem: 1849202 8 december 2023 08:10
De uitslag van GOTY-award en de speech:
https://x.com/thegameawards/status/1732978182788415755

De speech moest klaarblijkelijk binnen 30 seconden afgerond worden, achter het publiek stond namelijk een bord dat aftelt, dat vervolgens de tekst weergeeft 'Please wrap it up'.. als het te lang duurde.
https://x.com/javierabegazo/status/1732975428237934964

Vandaar dat de speeches zo vlugjes gedaan zijn tijdens deze awards...

Neil Newbown (Astarion) heeft de de Best Performance award gewonnen:
https://twitter.com/thegameawards/status/1732932097302818951

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1849202 op 22 juli 2024 19:11]

De speech moest klaarblijkelijk binnen 30 seconden afgerond worden, achter het publiek stond namelijk een bord dat aftelt, dat vervolgens de tekst weergeeft 'Please wrap it up'.. als het te lang duurde.
https://x.com/javierabegazo/status/1732975428237934964
Mja, standaard tellertje wat begint te lopen denk ik zodra de speech begint en iemand op de knop drukt. Maar in het geval van deze speech/tweet wellicht niet heel handig. Maar ja..... dat weet degene die op de knop drukt natuurlijk ook niet.

[Reactie gewijzigd door PdeBie op 22 juli 2024 19:11]

Welkom in de generatie waar mensen zomaar iets roeptoeteren voordat ze überhaupt nadenken, voor wat digitale aandacht en validatie.

Misschien had diegene ook 30 seconden nodig, voordat zijn tweet verzonden kon worden.

Ik heb begrip dat het op een ongelukkig moment wordt weergeven, maar kan me in 3 tellen bedenken dat dit onbedoeld en geautomatiseerd gebeurd is.
Over roeptoeteren gesproken... Indien geautomatiseerd, dan had men er wel wat langer over na mogen denken voor het geval er een uitzondering nodig is.
Of, meer pragmatisch, in dat uitzonderlijke geval negeer je het timertje gewoon. Het is niet meer dan een suggestie.
Bij elk event waar verschillende sprekers, en al helemaal ad-hoc sprekers zoals bij een award show, zijn er tellers hoe lang je nog mag spreken. Ook bij grote en kleine events. Oscars? Timers. TED talks? Timers! Zelfs als ik spreek bij een tech-meetup zijn er timers. Niet altijd zichtbaar, maar bij meetups wordt altijd met een spreker afgesproken hoe lang ie mag spreken.
Ik ben onlangs begonnen met Cyberpunk en vermaak me er prima mee. Maar wat maakt dit spel "ongoing"?
Dat het een 2.0 versie kreeg voor het originele spel dat al weer een tijd geleden uitkwam. Ongoing support.
2.1 is inmiddels uit die ook nog grote changes meebrengt.
Wist niet zeker of die voor Phantom Liberty is of ook voor het orginele spel. 2.0 stond lost van de DLC.
Ook voor de base game :)
Er zijn behoorlijk wat grote patches en recent nog Phantom Liberty DLC uitgekomen voor de game, afelopen week zelfs nog 2.1, wat de game flinke uitbreidingen blijft geven.
Het gaat om spellen die dit jaar zijn uitgekomen. Met ongoing kijken ze naar spellen die nu nog significante updates krijgen en dan natuurlijk op hoog niveau.
aanvullend wat SinergyX en Benjamin- zeggen.

Cyberpunk is uitgekomen in 2020. Doordat deze nog (flinke) updates krijgt valt deze onder de categorie "ongoing".
Volledig terecht. Nu maar hopen dat meer games BG3 als voorbeeld nemen.
Anoniem: 1849202 @ErikT7388 december 2023 08:13
Dat zal lastig worden, want de meeste game developers zitten vast aan Publishers en/of andere corporate 'meuk' dat pusht en dramt om snel-snel-snel iets uit te brengen met alle gevolgen van dien.

Larian Studios publiceert zelf en heeft dus alles volledig in eigen hand, dus kan zodoende ook de tijd nemen om een spel zoals deze te creëren.
Wat een onzin. Games als BG3, Alan Wake, Elden Ring, Zelda, Spider-Man 2, Horizon Zero Dawn, etc.

Er worden nog steeds kei veel goeie games uitgebracht. Al jaren op rij. Maar soms zit er inderdaad een tegenvaller bij (Starfield, Diablo IV). O.a. omdat er verwachtingen geschept zijn die niet waargemaakt worden of omdat er corporate greed bij zit, maar dat wordt in de hand gespeeld door spelers die pre-orders en te dure DLCs blijven kopen.

Maar dat het ‘lastig wordt’ om een vergelijkbaar goede game uit te brengen is echt onzin.
Anoniem: 1849202 @RobbieB8 december 2023 08:40
Ik doelde er daarom ook meer op dat de meeste game developers vanwege publishers weinig speelruimte/tijd krijgen om een fatsoenlijke (of innoverende) game te maken, dat betekent niet dat er géén publishers zijn die de touwtjes losjes vasthouden en ondanks dat eerste gegeven goede games uitkomen.

Vaak wat je tegenkomt bij game developers met een publisher die in hun nek hijgt is 'crunches' waar een game snel voor een bepaalde datum afgemaakt moet worden. Je noemt nu een aantal goede games, maar tegenover dat staan tientallen die geflopt zijn, ondanks een meer ervaren team en hoger budget dan BG3 o.a. had. Daarbij worden vaak 'veilige' keuzes gemaakt in game development i.p.v. innoverende features toe te voegen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1849202 op 22 juli 2024 19:11]

Maar dat is niet anders dan bij andere cultuurvormen. Films, series, theater, cabaret, kunst.

Over de hele linie is de games community best wel verwend met de hoeveelheid goede releases. Zeker in de afgelopen 10 jaar.
Anoniem: 1849202 @RobbieB8 december 2023 09:15
Uiteraard, maar daarom vind ik het ook verfrissend om te zien hoe Larian Studios te werk gaat, dat zie je ook terug in interviews zoals deze:
https://youtu.be/Mz72rGRQOds?t=248

Waarin Swen Vincke (Game Director / Eigenaar van Larian Studios) o.a. denkt over data, de veilige keuze in deze zou zijn 'We gaan volledig focussen op de 80%', maar dat is niet het gedachtegoed waar hij zijn team op stuurde.

Dat zal bij een aantal game developers, met publishers in hun nek hijgende niet de eerste keuze zijn. Als ik een voorbeeld moet noemen van een studio die eigenlijk jaren geen échte (of weinig) goede games heeft gemaakt dan denk ik dat Ubisoft daar wel in aanmerking voor komt. Vervolgen van games die zij o.a. maken zijn meer van hetzelfde, niet tot weinig innoverend, deze spellen komen dan grotendeels ook niet verder dan een 6-7 als cijfer van zowel critics als spelers. De games zijn dan wellicht niet perse slecht, maar ze zijn aan de andere kant ook niet geweldig.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1849202 op 22 juli 2024 19:11]

BG3 of eigenlijk CRPG was natuurlijk altijd een niche markt, maar door Kickstarter platform, kwam er een renaisance voor CRPG (Pillars, Shadowhunters, Wasteland 2, enz). Larian had de zeer succesvolle Kickstarter met DOS 1, en dat heeft zoveel geld op geleverd dat ze zelfstandig DOS2, konden en wat een nog groter succes werd. En met het geld van DOS2 heeft Larian BG3 kunnen financieren. Maar ook hier hebben ze strategisch een goede zet gemaakt door eerst early access te verkopen voor de retail prijs.

Een studio als Bethseda , rockstar etc kunnen niet vooraf hun projecten laten financieren zoals Larian heeft gedaan. de besluitvorming is anders etc, maar ook nu is toevallig CRGP hip, maar dit was 10 jaar geleden anders. Voorbeeld 90% van de Mensen die Witcher 3 hebben uitgespeeld, hebben nog nooit Witcher 1 gespeeld. Grotendeels van de Witcher 1 fans, liepen niet heel warm voor the witcher 3.


Kickstarter heeft laten zien, dat er echt een markt is voor deze indie-genre gaming, maar ook d
Anoniem: 1849202 @korenpc8 december 2023 23:42
Een studio als Bethseda , rockstar etc kunnen niet vooraf hun projecten laten financieren zoals Larian heeft gedaan. de besluitvorming is anders etc, maar ook nu is toevallig CRGP hip, maar dit was 10 jaar geleden anders. Voorbeeld 90% van de Mensen die Witcher 3 hebben uitgespeeld, hebben nog nooit Witcher 1 gespeeld. Grotendeels van de Witcher 1 fans, liepen niet heel warm voor the witcher 3.
Besef wel dat studio's zoals Bethesda leunt op miljarden, met een publisher boven de keet die bij wijze van ongelimiteerd geld kan spenderen(miljarden) als het zou willen.

Als Baldur's Gate 3 ongekend geflopt was dan had Larian Studios ook een ongekend probleem gehad. Games zoals Fallout 76 die gigantisch floppen bij Bethesda dat is voor hun geen enkel probleem, als ze geld tekort komen kloppen ze wel even bij Microsoft aan, een mislukt project kan gebeuren.

Baldur's Gate 3 had een budget van circa 100-200 miljoen euro, Starfield's budget is 7 jaar terug geschat op 200 miljoen maar met COVID, conflicten/oorlog tussenin en alles wat er bijkomt kijken schat men dat dit uiteindelijk ergens in de 400 miljoen moet liggen. Microsoft heeft ze nog een jaar extra gegeven om de game te polishen. Dat is even een budget van 2-4x meer dan BG3 afhankelijk van de uiteindelijke getallen... dus dat studio's zoals Bethesda dit niet kan ophoesten klopt niet helemaal.

Sterker nog ze hebben een team met mensen die al tig jaar in het vak zitten, kunnen aankloppen bij Microsoft voor budget en/of personeel die wellicht bij andere studio's tijdelijk vandaan geplukt kan worden om te adviseren etc etc. dat is iets wat Larian Studios allemaal niet op kan terugvallen.
Starfield was inderdaad flink aangedikt door marketing.
Zoals iedere Bethesda game sinds TES4
Euh...
Allan Wake publisher: MS
Alan Wake II publisher: Epic Games
Elden Ring publisher: Bandai
Zelda: Niet alle games worden door Nintendo zelf ontwikkeld.
Spider-Man 2 publisher: Activision
HZD: Guerillia Games, publisher Sony, maar Sony is eigenaar van Guerillia Games. Het issue is met ports, Virtuos deed bv. de PC port and it shows...

Niet elke developer is hetzelfde, niet elke publisher is hetzelfde en niet elke game is hetzelfde. Veel games hebben polish, maar BG3 lijkt zowel polish als een stevige dosis liefde te hebben gehad. Larian gaat over het algemeen above and beyond met diens games. Hoewel je gamelist niet slecht is, heb ik dat gevoel niet bij de games die je opnoemt.
Dan ben ik toch benieuwd naar welke Zelda games volgens jou niet door Nintendo zijn ontwikkeld. De enige uitzondering is volgens mij Hyrule Warriors, maar dat is ook geen echte Zelda game, maar simpelweg een Dynasty/Samurai Warriors game met een Zelda sausje eroverheen.
Er zijn ook een aantal Zelda's door Capcom gemaakt, voor de Gameboy en de Advance. Minish Cap en Oracle of Ages/Seasons en Four Swords. Geen grote games, maar toch.

edit: game toegevoegd aan het rijtje

[Reactie gewijzigd door Peenutzz op 22 juli 2024 19:11]

Ah, alleen oudere games dus. Tegenwoordig worden alle Zelda games gewoon in-house gemaakt. Op Hyrule Warriors na, dan.
Skyward Sword HD => Tantalus Media
Link's Awakening => Grezzo
Twilight Princess HD => Tantalus Media
Majora's Mask 3D => Grezzo
Ocarina of Time 3D => Grezzo
The Minish Cap => Capcom/Flagship
Oracle of Seasons and Oracle of Ages => Flagship

En nog twee titels zijn samen gemaakt met externe studios.
Ah, je bedoelt dus alleen oude games of remasters. Die remasters tel ik eerlijk gezegd sowieso niet mee omdat de originele versies van die games gewoon door Nintendo zelf zijn gemaakt, en uiteraard de twee titels uit de Breath of the Wild cyclus ook. Dus dan zijn het alleen die paar oude Game Boy/GBA games en de cross-platform titel Four Swords en als enige recente titel dus Hyrule Warriors, die echt exclusief door externe partijen zijn gemaakt.
Ah, je bedoelt dus alleen oude games of remasters.
Nope, Link's Awakening by Grezzo is een remake uit 2019 voor de Switch. Niet oud of een remaster (wat iets anders is dan een remake). En als Hyrule Warriors (2014) nog recent is, dan is Majora's Mask 3D (2015) ook recent... En Tri Force Heroes (2015) is samen met Grezzo ontwikkeld...

Nog meer ad hoc regeltjes die je wil introduceren? ;)
Ik bedoelde de Switch versie van Hyrule Warriors (waarvan de uitbreiding in 2020 uitkwam), niet de Wii U versie. Overigens geen regeltjes, meer wat ik, zoals gezegd als nieuw beschouw, en dan klopt het over het algemeen wel, want het gros is remakes/remasters, alleen toegegeven, ik heb er een paar gemist. My bad, bedankt voor de info. ;)

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 22 juli 2024 19:11]

Spider-Man 2 publisher: Activision
SIE?
Dat is dus niet altijd zo geweest, Larian is zelfs bijna ten onder gegaan door hun publisher. Een paar mensen van het team was toen begonnen aan een klein project waarvan Swen inzag dat het veel potentie had en heeft daar toen alle resources op gezet en het spel zelfstandig als een Divinity titel uitgebracht (DOS:1). Larian is niet zelfstandig begonnen maar heeft zichzelf zo gemaakt.
Alsjeblieft niet. Één van de grootste problemen in de gaming industrie is dat ze overal een voorbeeld aan nemen. En dat maakt alles zo generiek als maar kan zijn. Kijk niet naar de concurrentie. Luister niet naar gamers. Kijk niet naar trends. Laat management niet je games analyseren en of de koers bepalen "omdat ze de markt onderzocht hebben". Maak de game die je wilt maken. Maak de game die jij zou willen spelen.

We zijn al meer dan de helft van alle game genres verloren door al die ruis.
Één van de grootste problemen in de gaming industrie is dat ze overal een voorbeeld aan nemen
Ik denk niet dat er bedoeld wordt dat ze BG3 exact over moeten nemen qua game, maar dat ze een voorbeeld moeten nemen aan hoe ze een game uitgebracht hebben: weinig problemen on-launch, origineel verhaal, geen predatory geldstromen en gewoon een game die af is als het uitgebracht wordt.
Ze nemen alleen een voorbeeld aan games met een duidelijke formule die makkelijk te kopiëren is.
Echte wRPG’s zijn een zeldzaamheid, hoe goed ze ook verkopen. Far Cry 3 is daarentegen een blauwdruk voor honderden AAA games geweest.
Het is puur risicomanagement.
Anoniem: 1849202 @Seth_Chaos8 december 2023 08:44
Kijk niet naar trends. Laat management niet je games analyseren en of de koers bepalen "omdat ze de markt onderzocht hebben". Maak de game die je wilt maken. Maak de game die jij zou willen spelen.
Dat is juist exact wat Larian Studios gedaan heeft met Baldur's Gate 3, Swen Vincke benadrukt ook in dit interview hoe hij over 'data' denkt:
https://youtu.be/Mz72rGRQOds?t=248

Nu gaat dit grotendeels over in-game keuzes voor spelers, maar geeft wel weer dat hij niet zijn team pusht als Game Director om het spel voor die '80%' te maken, iets wat bij andere game developers wellicht wel eerder gebeurt.
Ja, zij hebben het goed aangepakt. Maar oproepen om exact hetzelfde te doen resulteerd weer in precies hetzelfde probleem. 20 Baldur's Gate knockoffs die geen hond wil spelen.

De volgende studio die me een survival game voorschoteld waar ik een foundation, 4 muur delen en een plafond mag plaatsen om er vervolgens een furnace in te zetten nadat ik uren boompjes heb staan hakken, steentjes heb staan hakken en struikjes heb mogen verzamelen, daar koop ik nooit meer wat van.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 22 juli 2024 19:11]

Het ding is als je wekt zoals hen zal je nooit een "1 op 1 copy met andere skin" game maken.

BG3 had een reskin van DOS:II kunnen worden dat is het niet.
Zou er niet op rekenen. Ondanks dat het een goed verkopend genre is neemt het aantal AAA RPG’s af. Met veel keuzevrijheid komen veel bugs. Het is een lastig genre om te maken.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 19:11]

Lijkt me sterk. Ondanks dat het een goed verkopend genre is neemt het aantal AAA RPG’s af.
BG3 is AA, geen AAA. De meest vernieuwende en hoge kwaliteitspellen zijn al even geen AAA meer.

[edit]
Veel verwarring over de termen AA en AAA. Een definitie die vaak gebruikt wordt is dat AAA en AA inhoudelijk nauwelijks van elkaar verschillen. Bij AAA is het marketingbudget simpelweg groter (soms gelijk aan de overige kosten). De marketingkosten van BG3 zullen niets zijn in verhouding met spellen van EA, Ubisoft, Activision, ...

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 19:11]

Larian heeft inmiddels 450 werknemers. Dat mag toch wel AAA genoemd worden. Ze zijn behoorlijk gegroeid voor BG3.

Meer credits dan Tears of the Kingdom.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 19:11]

AAA zegt niets over kwaliteit en slaat puur op het zak geld en het bedrijf er achter:

The term "AAA Games" is a classification used within the video gaming industry to signify high-budget, high-profile games that are typically produced and distributed by large, well-known publishers.
Nou nee, niet bepaald. De termen high-budget en high-profile zeggen wel degelijk iets over de kwaliteit van een game, of welk ander medium dan ook. Dat een film of game dan eventueel nog steeds slecht kan zijn of kan scoren, staat daar helemaal los van. Een triple A product wordt niet ineens een C product simpelweg vanwege slechte recensies of receptie.
Ik zeg toch letterlijk dat AAA niets te maken heeft met kwaliteit. De stempel AAA komt van de production values. Een spel kan bar slecht zijn maar nog steeds AAA. Volgens mij heb jij mij niet goed begrepen.
Of jij mij niet, want ik zeg namelijk dat een triple A titel, of dit nu een game of een film is, of voor mijn part is het een ander triple A product, wel degelijk iets zegt over de kwaliteit. Alles eromheen is groot, dus niet alleen het productie proces of het budget, maar op zich ook al de naam.

Voorbeeld: Assassin's Creed is per definitie een triple A titel, en kwaliteit zit hem in meer dan alleen of een game als goed of slecht wordt beoordeeld, want ook een slechte game kan nog steeds een hele hoge productie waarde hebben.

Ander voorbeeld: een slecht verkopend model Rolls Royce is nog steeds een auto van een merk met een triple A status. ;)

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 22 juli 2024 19:11]

Nogmaals, kwaliteit heeft 0 invloed op een triple AAA status dus ik snap niet dat je dat er bij blijft halen. Je zou kunnen zeggen dat de standaard voor kwaliteit qua verwachting hoger is bij triple AAA maar het afgelopen jaar heeft juist bloot gelegd dat dus een verkeerde aanname is. Maar het ging er om waar triple AAA voor stond.

En volgens herhaal je in je laatste zin dus exact wat ik zeg. Ik denk dat je moet werken aan je begrijpend lezen.
Alleen al door de size van de game, de mogelijkheden die er zijn om op jouw manier door het verhaal te gaan, keuzes met impact zelfs uren later in de game, verschillende eindes, de humor (!!), de uren/dagen/weken aan ingesproken dialogen van topkwaliteit, zeer goede graphisch voor dit genre, erg goede muziek (Raphael, omg kippevel...), ondersteuning met patches die de game nog beter maken (on top of een relatief bugvrije launch), ...

Ik weet niet wat jij nog meer wil van een AAA game... voor mij overtreft BG III dit jaar alles en het is het enige spel dat ik de laatste 10 jaar gespeeld heb dat echt afgewerkt aanvoelde. Voorlopig 2 playthroughs en net geen 300u op de teller.

Nieuwe category: AAA+

[Reactie gewijzigd door Inrage op 22 juli 2024 19:11]

Ik ben er eerder van om de categorie te laten vallen. AAA is puur een marketing term om een game als belangrijk te hypen omdat er een grote studio of publisher achter zit. Maar het toont geen enkele garantie, en het is bijna willekeur wat wel/niet AAA is.

Kleinere en minder bekende studios kunnen even goed kwaliteit produceren als de grote. Laten we games blijven bekritiseren en aankijken op de kwaliteit, in plaats van ons te laten afleiden door niets-zeggende claims of het een A-AA-AAA of Mega super AAAA+++ game is.
Die kwaliteit kost echter ook geld, en feit is dat een indie studio nu eenmaal veel minder budget heeft dan bijvoorbeeld een EA of een Ubisoft. En dus leveren die doorgaans sowieso meer materiaal af met een veel hogere productiewaarde.

Dat sluit overigens niet uit dat een indie titel het beter kan doen dan een titel van zo'n grote ontwikkelaar, en dat ligt ook aan de voordelen van indie developer zijn, met name bijvoorbeeld niet gebonden zijn aan bepaalde regels waar die grotere studio's wel mee te maken hebben.
Persoonlijke smaak, maar dan liever niet met de letterlijke DnD bordspelregels implementaties.
Ik wil hem nog een keer uitspelen, maar de combat in BG3 is niet voor mij. Ik snap nu waarom de oudere games van BG en NWN een realtime action met optionele pauze knop hadden :)
maar de combat in BG3 is niet voor mij
We zijn allemaal wel heel erg gewend geraakt aan de 'moderne' (action) RPG's en de meeste D&D-games gingen naar een tussenvorm.
Het turn-based concept werd, zeker met de invloed van de dobbelstenen, toch als ouderwets en te traag, te repeterend beschouwd en eigenlijk alleen leuk voor een kleine groep spelers die fan zijn van het specifieke genre.
Het was des te verrassender om te zien dat BG3 zo massaal werd gekocht, gespeeld en omarmd.
Ik wil hem nog een keer uitspelen, maar de combat in BG3 is niet voor mij.
En daar komt het denk ik op neer.
Het zal voor de meeste mensen niet het geprefereerde speltype zijn maar dat komt op de 2e plaats als het spel goed in elkaar zit, een goed verhaal heeft, goede karakters heeft en je steeds maar weer nieuwsgierig maakt naar wat er om de volgende bocht te beleven valt.

Dat was ook de reden van de ophef. Dit spel laat gewoon zien wat er mogelijk is als de juiste prioriteiten worden gesteld.
Is dit ook nog ergens op gebaseerd? Of zijn het meningen van jury leden?
Het publiek kon al een tijdje stemmen, ik heb het ook gedaan.
Ligt aan de award, de GOTY award wordt voor 90% door jury en 10% public bepaald, en de publieksprijs voor 100%.
Maar dit betekent dat het zowel voor jury als players de beste game van het jaar is geworden.
De game of the year award is 90 procent jury en 10 procent publiek. Maar toevallig heeft BG3 ook de publieksprijs gewonnen waar het 100 procent om het publiek draait. Dus in dit geval kunnen we oprecht zeggen dat de jury en het publiek op één lijn zaten!
Terechte winnaar wat mij betreft.

Ik was bang dat Larian er niks van ging bakken, en dit een slap aftreksel van BG1 en 2 zou worden. Maar ze hebben wat mij betreft een mooie opvolger gemaakt.

Is de game perfect? Nee, maar voor een game anno 2023 is deze ouderwets compleet, biedt het de beloofde gameplay, en is hij meteen goed speelbaar. Bugs super snel opgelost, en de support om te dromen. Zelfs nieuwe content sinds deze maand!
Wat het vooral heel goed doet is een game bieden die vanaf entry-level tot super-expert-DND speler te spelen is.

Ik ben echt een n00b qua DND, maar kom (soms met moeite) door ieder gevecht en dialoog. Een goede maat speelt al jaren DND en komt met tactieken en combinaties waar ik nooit aan zou denken, maar het kan allemaal.

Daardoor werd de doelgroep opeens gigantisch, van casual gamer tot hardcore DND. Dat is voor een cRPG echt ongekend.
Ik was bang dat Larian er niks van ging bakken
Nou dat was altijd al onnodig geweest denk ik! Al zolang Larian bestaat laten ze zien tot het naadje te willen gaan voor alles wat ze doen en nog voor BG3 uberhaupt was aangekondigd hadden ze al die stevige repuratie opgebouwd die nu breed bekend is geworden. Anders gezegd; toen bekend werd dat Larian BG3 ging maken, wist is juist zeker dat het wel goed zou komen.
Daar was ik juist door DOS1 en 2 niet overtuigd van. Ik heb een hekel aan die elemental zones, en de battles die bijna allemaal vanuit een hinderlaag beginnen, ook als mijn main vooral perceptie skills heeft… ;)

Dat viel me in BG3 reuze mee, afgezien van dat laatste stuk naar de eindbaas. :|

[Reactie gewijzigd door Flozem op 22 juli 2024 19:11]

Wat mij betreft een terechte winnaar. Het spel is niet alleen aangeslagen bij het d&d publiek maar ook ver daarbuiten. Chapeau!
Grappig gevolg is dat er, aldus een bekend sociaal media platform met een enkele letter, mensen zijn die BG3 aan tafel willen spelen, maar schijnbaar niet weten dat het D&D is.

Zijn er ongetwijfeld heul weinig, maar ze bestaan wel...
"Het spel is niet alleen aangeslagen bij het d&d publiek maar ook ver daarbuiten."

Klopt, ik ken meerdere mensen die nooit van hun leven een turn based game zouden aanraken maar nu al 200uur in BG3 hebben.
En terecht!
De details en de hoeveelheid keuzes die je kan maken zorgen dat je telkens weer nieuwe mogelijkheden ontdekt.
Naar mijn mening mogen de meeste studio's en uitgevers hier een voorbeeld aan nemen.
Deels wel verwacht Baldur's Gate III ging winnen, want je hoort er echt veel goede dingen over. Maar stiekem toch gehoopt dat The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom ging winnen, maar tenminste wel beste Action game.

Starfield helemaal niks gewonnen wel jammer, want ik vermaak me kostelijk met die game. Hogwarts Legacy helemaal niet eens erbij vind ik wel een gemist, zeker aangezien die bij Tweakers gewonnen heeft.

Best Sports/Racing: Forza Motorsport, Best Family: Super Mario Bros. Wonder, Best Adaption: The Last of Us, HBO, Best Audio Design: Hi-Fi Rush en Best Sim/Strategy: Pikmin 4 voor mij alle 5 terecht.
Dat HL er niet bij zit zal wel te maken hebben met dat volstrekt absurde boycot van Rowling. Dat maakt de boel wel wat oneerlijk noch objectief. Doch doet het niets af aan de terechte winnaar. :)
Ik begrijp niet helemaal waarom Sea of Stars het gewonnen heeft van Dave the diver maargoed. Ook Forza in de race categorie kan ik niet plaatsen.
Welk spel had beste race-game dan moeten winnen?
Eerlijk gezegd vond ik Dave the Diver niet passen in de categorie, omdat het technisch gezien geen Indie is.
Ja het is lekker pixelated en heeft een aestethic waarvan je zou gokken dat het van een indie dev afkomt, maar de developer is Mintrocket dat onder uitgever Nexon werkt.
Kun je niet independant noemen.

Het is wel een prachtig spel, heb er zelf ook al uren inzitten, en ik geniet er ook echt van.
Ik denk niet dat ze het konden maken om Dave the Diver te laten winnen na al het gedoe om de nominatie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.