Ring-deurbellen kunnen nu voorgeprogrammeerde antwoorden geven in het Nederlands

Amazon-dochterbedrijf Ring heeft de functie 'Snelle antwoorden' in het Nederlands uitgebracht. Daarmee kunnen enkele vooraf opgenomen antwoorden ingesteld worden via de app. Bezoekers die voor de deur staan en op de deurbel drukken, krijgen dan het ingestelde antwoord te horen.

Er zijn in eerste instantie acht 'snelle antwoorden' beschikbaar. Bezoekers kunnen na het standaardantwoord zelf een bericht achterlaten, net als bij voicemail. Het is niet mogelijk voor gebruikers om zelf een antwoord in te spreken, er moet altijd gekozen worden uit de voorgeprogrammeerde opties. De functie was hiervoor enkel in het Engels beschikbaar. Volgens Ring is voor deze functie geen abonnement vereist, maar kunnen alleen Ring Protect-abonnees het 'voicemail'-bericht terugluisteren.

Gebruikers kunnen kiezen uit de volgende acht antwoorden:

  • 'Sorry, we hebben geen interesse. Fijne dag.'
  • 'Hallo, je mag het pakket voor de deur neerzetten. Als je een bericht wilt achterlaten, kun je dit nu doen.'
  • 'Hallo, we komen d'r aan.'
  • 'Bedankt voor je komst. Als je een bericht wilt achterlaten, kun je dit nu doen.'
  • 'We kunnen helaas niet naar de deur komen, maar als je wilt, kun je nu een bericht achterlaten.'
  • 'Het kan even duren voordat ik er ben. Een ogenblik geduld alsjeblieft.'
  • 'Hi, leuk dat je er bent, we komen eraan.'
  • 'Hallo, helaas zijn wij niet thuis. Je kunt nu een bericht achterlaten.'

Ring-deurbel-pro

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

30-11-2023 • 17:41

70

Reacties (70)

Sorteer op:

Weergave:

Ik kan de straat niet meer uit zonder door 10 deurbellen gefilmd te worden. Ja ik heb ze geteld 😉
De openbare ruimte filmen met een vaste camera mag zowel in België als Nederland niet, behalve onder voorwaarden, waaronder een aangifte en een pictogram.
Een parlofooncamera mag wél. Het onderscheid is dat deze gericht is op de persoon die aanbelt én enkel filmt om die persoon te identificeren - dus niet voortdurend. In het geval van een bel met bewegingsdetectie mag de camera enkel filmen als er daadwerkelijk iemand op privéterrein komt of voor de deur staat. De manier van monteren in de foto hierboven is dus waarschijnlijk illegaal.
Afaik voldoen de meeste 'slimme deurbellen' hieraan door een zeer kleine detectiehoek, timer (voor zowel in-als uitschakelen) en gebruikersinstructie. Waarschijnlijk is je zorg dus ongegrond.

Jammer genoeg kan je weinig doen om dat te bevestigen of ontkrachten. Eens met de buren praten, de wijkagent vragen om te bemiddelen... maar handhaving gebeurt zover ik weet enkel via de rechtbank. Gewoon aangifte bij de politie doen heeft dus, zover ik weet, weinig zin.

[Reactie gewijzigd door the_stickie op 23 juli 2024 07:24]

Zoals je zelf aangeeft mag het in bepaalde situaties wel.
Ik heb ook een ring deurbel die alleen actief wordt als er iemand aan belt. (Ik heb niet de behoefte om tientallen notificaties te krijgen van spelende kinderen die de gehele dag naar binnen en naar buiten rennen)

Daarnaast heb ik zowel op mijn voordeur, achter het raam naast de deurbel en op mijn brievenbus (bij de ingang van het terrein) een stikker geplakt waarop duidelijk wordt gemaakt dat er op het terrein gefilmd wordt met audio.
Dit betreft trouwens ook een stikker van de politie, die iets officiëler is dan de door ring geleverde stikker.

Ps mijn deurbel is dus niet gericht op de openbare weg, maar omdat een voortuin tot aan de voordeur natuurlijk openbaar toegankelijk is, moet ik dit uiteraard zeer duidelijk communiceren.
M'n punt is vooral dat als de camera aan de voorwaarden voldoet , iemand die voorbij wandelt zoals MartijnH333 zich geen zorgen hoeft te maken dat ie gefilmd wordt.
Ik heb geen totaal zicht op de deurbelmarkt, maar zover ik weet gaan de fabrikanten daar meestal goed mee om dmv detectiebeperking of inderdaad door alleen te filmen als er gebeld wordt.

Imho is een sticker minstens even efficiënt dan de deurbelcamera als het erom draait kwaadwilligen af te schrikken :+

[Reactie gewijzigd door the_stickie op 23 juli 2024 07:24]

Je hebt volkomen gelijk, was vroeger al geregeld in de Auteurswet en ik denk dat dit er nog steeds in staat. Maar... ik denk dat het praten met de wijkagent niet gaat helpen. Je kunt je camera gewoon aanmelden bij de politie, zodat zij gebruik kunnen maken van de beelden als er iets gebeurd is. Nee, van de politie kun je geen verbod verwachten.
Hoe kom je aan die politie sticker? Gewoon opgehaald bij een bureau? Of stonden ze bij je op de stoep n.a.v. je deurbelcamera?
Je kan jouw vangers aanmelden bij de politie en het ontvangt dan gratis de sticker.
Het gaat niet om openbaar toegankelijk maar of het een openbare ruimte is of niet. Een voortuin is geen openbare ruimte, ongeacht of je er nu een groot hek met een slot omheen zet of een klein struikje. Je voortuin mag je dus ook gewoon filmen.
Wordt er ingebroken bij de buren, of eigenlijk een insluiping, wie staat er dan bij jou aan de deur om te vragen of er opnames beschikbaar zijn? Juist ja, de politie.

Die waren erg blij met de opnames, de vermoedelijke daders stonden er duidelijk op. Wat er verder mee is gedaan, is mij niet bekend.
Afaik kunnen ze dergelijk materiaal wel gebruiken in de opsporing, maar niet als bewijs.
Je kan een hele procedure doorlopen, waarbij je een klacht indient bij het AP of zelfs naar de rechter stapt. Helaas is dat een stuk meer gedoe dan gewoon een camera bij je voordeur ophangen en dus doet niemand er wat aan.

Ik kan ook niet meer door de straat lopen zonder dat ik overal gefilmd wordt (soms met irritante piep).
Verschuiving vind er plaats, vroeger zaten ze achter de geraniums; kon je nog eens zwaaien.

Tegenwoordig zitten ze achter hun monitor via de camera te gluren; heb hier binnen 20m afstand twee vrouwen die gluren via de camera.

Bij een doet ze het rolluik 10 cm omhoog zodat de camera alles kan zien. Soms zie je camera bewegen. Haar man en ik komen wel eens bij elkaar; hij geeft aan dat ze getikt is.

De ander heb ik aangegeven omdat de camera's niet in de tuin gericht zijn maar juist daar buiten; maar de politie doet niets. Ik had bewijs dat ze mensen volgde; politie doet niets. Haar buurman heeft 1 van de camera's eraf gemept; mijn buurman de andere; degene aan de voorzijde zit te hoog.
Politie doet niets.

(Niet) Grappig feitje, ze word nu lastig gevallen; stond zelfs twee weken terug in een krant.
Politie doet niets
Camerawetgeving handhaven behoort simpelweg niet tot hun takenpakket, zoals ik eerder aangaf.
Als je overlast ervaart en er iets aan wil doen is de eerste stap dit duidelijk maken aan de betrokkene. Een gesprek aangaan dus.Wijkagenten kunnen daarbij conflictoplossend tussenkomen. Als dat niet helpt kan je zover ik weet (in België) enkel bij de vrederechter terecht.

Ik wil nog eens benadrukken dat de aanwezigheid van een camera niet betekent dat je gefilmd wordt.
Je weet helemaal niet of die dingen je filmen. Die van mij doet dat bijvoorbeeld alleen als je aanbelt.
Dat maakt het niet beter. Plus weet je zeker dat ze niet filmen. Of zijn de beelden alleen voor jouw beschikbaar als er wordt aangebelt.
Of dat het beter maakt of niet is een tweede, het ging mij er om dat veel mensen zoals jij nu ook er altijd maar gelijk vanuit gaan dat ze gefilmd worden en dat de eigenaars de wet overtreden.

En ja ik weet het in mijn geval vrij zeker want als ik hem instel om ook te filmen als er mensen langs lopen dan loopt de accu leeg. Met alleen filmen als er aangebeld wordt is de oude deurbeltrafo genoeg om deze altijd vol te houden.
Het helpt gewoonweg niet dat Amazon in de VS al proeven aan het doen is om Ring deurbellen aan elkaar te koppelen, hiermee kunnen ze een hele straat in beeld hebben. Dan kunnen ze bijvoorbeeld zien wat voor auto je voor de deur hebt, zodat ze je nog meer targeted ads kunnen voorschotelen. Of iets "duisters" als een surveillance netwerk.

Dit is op zijn minst een zorgelijke ontwikkeling, ik ben hier dan ook totaal niet blij mee. Ik snap dat mensen iets van camera's willen ophangen en dat een videodeurbel handig is, maar pak dan iets wat je volledig lokaal kan gebruiken en waar de data je huis niet verlaat (e.g. Unifi). In mijn ogen is dit een grote misser van de EU dat ze dit niet hebben afgedwongen bij de opkomst van de cloud-everything. We leven in een absurde tijd waarbij je magnetron zelfs een app met subscription + cloud dienst heeft, waar gaat het over?
Ja super is dat!!! Het gaat de goede kant op, zo wordt Nederland een stuk veiliger. Onlangs hier nog een inbraak aan de hand van camera's de daders weten te betrappen en opgepakt op een later moment.
En ja wat is het probleem? Als er ooit iets gebeurd ben je blij dat ze er zijn.

Altijd dat gezeur over dit soort dingen.
Bij mn buren raampje ingetikt van hun bus die voor de deur staat. Kon niets met de beelden. Politie ook niet.
Maar ze vroegen wel of mn vrouw wat had gezien omdat ze vaak zien op de beelden dat ze in de avonden thuis komt…
Probleem is dat als mijn vriendin langs komt als mijn vrouw weg is er buren zijn met opnamens.
Dan laat je je vriendin toch gewoon komen als je vrouw WEL thuis is? Of denk ik nou weer te simpel….?
Ik houw van sushi en van pizza. Heb je dat wel eens tegelijk gegeten ;-)
Persoonlijk vind ik het echt debiel dat er überhaupt een verbod is op het filmen van de OPENBARE RUIMTE

Op een gegeven moment moet je straks dus met je ogen dicht lopen omdat je anders mensen hun privacy schendt

De grens van dit alles is natuurlijk
A: dat je die data alleen lokaal en persoonlijk mag bekijken verwerken en opslaan
B: Dat de data alleen persoonlijke mag worden bekeken en gebruikt en alleen met de politie mag delen na een rechtmatig gegeven bevel en mrt niemand anders
C: dat je camera hardware danwel softwarematig is ingesteld om de privacy van buren niet te schenden
- niet hun grond, huis, tuin of naar binnen filmen
D: dat na vaststellen van onnodig zijn van data (geen incident) de data direct wordt gewist (vergeten)

Anders dan deze beperking zou iedereen juist het recht moeten hebben om te filmen voor de eigen veiligheid of die van anderen of voor het bewaken van eigendom
Ik werkte 20 jaar geleden in een supermarkt. Als er een winkeldief was mochten we zelf niet naar de beelden kijken. Daar moesten wij de politie voor bellen.
Ik heb hier ook wel problemen mee. Zeker als het zo'n Ring of Nest ding is, dan weet je bij voorbaat dat je 'bakkes' in een wolkje wordt geüpload. Met een beetje paranoïa denken zijn er best wel enge scenario's mogelijk.

Ik gebruik zelf een deurbel die lokaal opneemt. Ingesteld om alleen maar getriggerd te worden na het betreden van mijj erf - plus een retentie van vijf dagen. De privacy van mijn bezoekers respecteren is ook belangrijk!

Het zou heel mooi zijn als meer mensen er bewuster mee omgaan. Vanuit een kostenperspectief snap ik het op zich wel (maar niet mee eens). Over het algemeen zijn de deurbellen met Privacyinbreuk-as-a-Service goedkoper en ook (beperkter) te gebruiken zonder abonnement. Nog even wachten tot je moet betalen om 'm überhaupt te kunnen gebruiken :+
Fantastisch toch. Mocht er ooit ergens ingebroken worden of schade worden veroorzaakt. Heb je de dader vermoedelijk op beeld. Ik vind het geen enkel probleem..
'Hallo, helaas zijn wij niet thuis. Je kunt nu een bericht achterlaten.'
Superhandig voor inbrekers en ander gespuis!
Ja, want een inbreker belt altijd even aan om te zeggen dat die even langskomt :+
Nou dat is zeker een optie, eerst aanbellen in de nacht en kijken wat er gebeurd. Gebeurt er niks dan kunnen ze gaan inbreken.
Je hebt het wel over een Ring deurbel, he? Je weet wel, zo eentje waarvan je op je telefoon bericht krijgt als er iemand aanbelt....?
Als ik al deze opmerkingen zo lees, lijkt het erop dat vele mensen niet snappen hoe een doorbell met camera werkt

Je kan zones instellen zodat hij alleen filmed als er iemand binnen de zone stapt, plus dat als iemand in de zone stapt krijg je meteen een notificatie

En natuurlijk wat je zegt, als er aangebeld wordt sta je ten eerste op de camera en ten tweede krijg je een notificatie op je telefoon

[Reactie gewijzigd door Sinester op 23 juli 2024 07:24]

Inderdaad, binnen zelf in te stellen grenzen kan je de bewegingsdetectie instellen. Bij mij alleen van mijn tuin. Krijg je gelijk bericht van op je telefoon. En de hoeveelheid meldingen kan je ook aanpassen. Ligt er dus gewoon aan hoe je je deurbel laat werken.
En dan met een Ring deurbel staan ze op camera. En met wat mazzel ook met andere camera's rond het huis. Oké, ze hebben een bivakmuts op, maar aanbellen is wel riskant.
De meeste inbraken gebeuren overdag, niet in de nacht. Het valt overdag veel minder op omdat er toch al lawaai is, er is genoeg licht waardoor je goed kan zien en mensen zijn vaak niet thuis ivm werk en dergelijke. Dan is aanbellen en kijken wat er gebeurt zeker een veelvoorkomende truc. Wordt er niet open gedaan? Dan betekent het dat je je gang kan gaan.

Nu is het natuurlijk wel zo dat een inbreker wel heel dom moet zijn om aan te bellen waar een videodeurbel hangt, en wanneer er niet open wordt gedaan meteen het hele huis leeghalen. Dan zou deze al onherkenbaar moeten aanbellen, wat al verdacht genoeg is.

Dus conclusie van mijn betoog: deze berichten maken voor een inbreker geen zak uit, en er zal niet meer of minder door ingebroken worden.
Dat lijkt me een gangbare praktijk, beste manier om te checken of de kust veilig is en anders ben je gewoon een 'verkoper'
Bij mij Ring deurbel hoef je niet aan te bellen. Ik krijg al een melding als je met je grote teen op m'n grond komt :+
Volgens mij klik je zelf aan wat je op dat moment wilt toesturen. Als je een bezorger ziet en je weet dat je bijna thuis bent of dat je een oprit hebt waar het veilig staan klik je het antwoord aan van zet maar voor de deur neer.
Daarom gebruiken wij "Hallo! We zijn thuis, maar komen niet open doen."
[...]


Superhandig voor inbrekers en ander gespuis!
Ze leggen het bericht wel even binnen dan..... ;)
Ik wist niet dat ik dit miste!
Nu nog in mijn UniFi deurbel.

En nog een standaard bericht: "Leg het pakketje maar daar of daar neer."

[Reactie gewijzigd door joosie op 23 juli 2024 07:24]

Je kunt een tekst weergeven op de nieuwste Unifi deurbel
Ja, maar het is zeer beperkt. 30 karakters maar. Daar kan je maar weinig mee doen. Hopelijk schroeven ze dit nog op.
Als je je Unifi-deurbel in Home Assistant integreert kun je automatiseringen maken en via TTS zelf spraak genereren die op de deurbel wordt afgespeeld. Dus met de juiste software, kan dit nu al!
Het lijkt me een hele handige feature als:
- er een AI check op zit, ziet eruit als pakket bezorger speel bericht A, ziet eruit als bekende speel bericht B, etc
- hij zou weten wanneer ik gewoon heb open gedaan, hij vind alles een gemiste ring als je niet de app gebruikt, dus als ik gewoon open doe gaat ie dat bericht ook afspelen
- Als ik de feature zou kunnen activeren vanuit mn integraties, iedereen van huis, zet maar aan
Weet niet precies hoe het is bij de Ring doorbell, maar bij de Google doorbell wordt er instant herkent als er iemand met een pakketje bij je deur komt

Ook kan hij herkennen als de bezorger een pakketje voor je huis gedropt heeft
Ja zulke features heeft Ring ook, maar daar kan je in deze feature naar het lijkt weer niets mee.
In de iOS app staat hier gewoon nog ‘alleen beschikbaar in het Engels’.
Smart responses aanzetten en dan geeft hij het bij mij in het Nederlands aan
Mijn Google Doorbell heeft dit en hoewel het handig lijkt gaan in de praktijk mensen hele gesprekken voeren waar je dan dus alsnog zelf op moet reageren.
Maar je kan bij de Google Doorbell toch niet instellen dat er automatisch een antwoord wordt gegeven als er wordt aangebeld. Of mis ik iets? Ik kan wel een "automatisch" antwoord kiezen, maar dat moet ik dan zelf selecteren zodra er wordt aangebeld.
Echt perfect. Op m’n Reolink deurbel heb ik het altijd aan staan. Hoi leg het pakketje maar bij de deur. Ik ben d’r zo weer. Kan je zelf opnemen en na een bepaalde tijd speelt hij het af. Heb het op 5 seconden staan. Meestal is dat net voordat de pakketbezorger weer weg wil lopen.

Normaal ben ik altijd te laat als ik het via voice wil zeggen. Nu geen gezeur meer en hoeft de bezorger niet voor niets opnieuw te rijden :)
Bedankt voor het komen en goede reis terug!!!!!

(Voor de tweakers met kleine kids hier)
"Het kan even duren voordat ik er ben. Een ogenblik geduld alsjeblieft. "

top. hoe ik het zelf niet meer te zeggen met echo.... alleen even wachten met doorspoelen :D }:O
Ik heb die functie al jaren op Eufy en die kun je zelf inspreken. Heb ik door Google laten na zeggen. Werkt prima.

Bezorgers hebben alleen geen geduld om überhaupt te wachten tot ik op een knop heb gedrukt…

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.