Valve: gebruik AMD Anti-Lag+ in Counter-Strike 2 kan resulteren in VAC-ban

Het gebruik van AMD Radeon Anti-Lag+ in Counter-Strike 2 kan onterecht resulteren in een VAC-ban. Dat bevestigt Valve. De functie, die momenteel alleen beschikbaar is voor RX 7000-videokaarten, maakt wijzigingen in dll-bestanden van de engine. Dat kan het VAC-systeem triggeren.

Valve roept AMD-gebruikers via sociale media op om geen gebruik te maken van Anti-Lag+ in Counter-Strike 2. De functie, die is bedoeld om latency te verminderen, werkt door features van dll-bestanden van de Source 2-engine 'om te leiden'. Dat kan door het VAC-anticheatsysteem van Valve worden opgemerkt als cheaten. "Knoeien met CS-code zal resulteren in een VAC-ban", schrijft het bedrijf.

AMD maakte Anti-Lag+ met zijn recentste driverversie, Adrenalin 23.10.1, beschikbaar voor Counter-Strike 2. Valve zegt dat het de betrokken gebruikers kan identificeren en de bans kan terugdraaien zodra AMD een update uitbrengt. De gpu-maker heeft nog niet gereageerd op het voorval, maar lijkt de driver inmiddels te hebben teruggetrokken. De downloadlink op de website van AMD werkt niet meer en de driver kan ook niet meer geïnstalleerd worden via de Adrenalin-software; dat laatste levert een foutmelding op.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

13-10-2023 • 20:56

92

Reacties (92)

92
88
52
4
0
22
Wijzig sortering
Haha Valve leeft in de omgekeerde wereld, die vind dat AMD het maar moet wijzigen, waarom fixen hun het niet, het probleem komt toch duidelijke door die krakkemikkige VAC van ze.
Krakkemikkig? Het is volledig terrecht dat de anti-cheat af gaat in dit geval. AMD hoort geen aanpassingen te doen aan andermans dll's, of in ieder geval niet zonder toestemming. Dit zijn JUIST de manieren hoe cheat-software werkt, dus gaat ineens software die de anti-cheat niet kent aanpassingen maken, dan is het volledig terecht dat dit de anti-cheat triggered.
Aanpassingen aan andermans dll's doen is een cruciaal onderdeel van wat de GPU-drivers goed maakt.

Als je de gamestudio en game developers kan aanspreken en ze zijn bereid om mee te werken. Dan kan er vanuit de gamecode als de drivers op elkaar afgestemd worden.

Als ze niet bereid zijn om mee te werken of de gamestudio bestaat niet meer voor de oude games (Intel gaat decennia aan achterstand moeten inhalen), dan ga je met andermans code moeten rommelen om de game werkend te krijgen, goed te laten presteren,...

Dit is waarom GPU-drivers grote downloads zijn, het zit vol met "vuile hacks" om onwilligheid, onkunde,... van de game-industrie op te lossen. Nvidia en ATI/AMD hebben door de decennia de expertise opgebouwd in het rommelen met andermans code totdat de games goed draaien. Dit maakt het zo moeilijk voor Intel om in de GPU-markt te stappen.
Dat doen GPU drivers door shader code te optimaliseren en vervangen die op de GPU wordt uitgevoerd. Niet (zoals antilag+) door aanpassingen te doen die teruggekoppeld worden naar het spel. Dat eerste is niet te detecteren door een spel, dat tweede is precies wat een cheat/hack doet en wordt daarom geblokkeerd door anticheat software. En shaders in runtime vervangen is geen aanpassingen doen aan andermans dll's.
Daarom is DX12 ook van belang, die kun je op een lager niveau aanspreken waardoor je minder hoeft te rommelen?!
Ik ben het niet met je eens @SuperDre

Ik heb 10 jaar geleden een soortgelijk iets meegemaakt met een indertijd beta van de superresolutie optie in AMD software. Door die beta, kreeg ik een VAC ban op mijn account van COD MW3 (de originele ja).
Valve weigerde de VAC ban terug te draaien, terwijl ik bij lange na niet de enige was met dit probleem.
AMD erkende dat de beta driver ten grondslag lag van dit probleem, maar dat het aan Valve was om de boel terug te draaien. Valve bleef heel star en verwees terug naar de videokaartfabrikant. Met als gevolg dat niet alleen ik, maar met mij nog zo'n 8000 mensen, een VAC ban kregen voor dit spel op Steam.

Valve is wat dat betreft een bedrijf dat door een ouderwetse en vooral Amerikaans gedreven mentaliteit opereert en elke fout in hun systeem bij de gebruiker ervan neerlegt, zonder erbij na te denken dat in veel gevallen de gebruikers er niets aan kunnen doen of veranderen.
En nu tien jaar later geven ze aan dat ze na een update van AMD deze spelers kunnen herkennen en de band kunnen terugdraaien. Fijn toch dat ze daar van geleerd hebben.

Nog steeds terecht dat VAc in werking treedt. Zeker aangezien AMD dit dus al vaker heeft meegemaakt zouden ze beter moeten weten dan dit uit te brengen zonder met Valve op te pakken .
Die redenering is prima, échter, de gebruiker wordt hier de dupe van. Valve weet dit en 'roept spelers om dit en dat niet te doen'. Dat de meeste gamers hier gehoor aan geven, eens, maar ook een hele zwik gebruikers leest deze info nooit. Ik speel zelf geregeld games, maar kan niet zeggen dat ik alles lees over elk spel dat ik speel. Sommige spellen (waar honderden uren in zitten inmiddels), daar lees ik nooit wat over.

Valve heeft een anti-cheat systeem, maar EA heeft dat ook, o.a. middels het bedrijf EvenBalance.
EvenBalance, dat weten veel mensen niet, heeft het anti-cheat systeem van Valve ontworpen.
Punkbuster bijvoorbeeld, wat veelal gebruikt wordt/is bij Battlefield spellen, maar ook in de Medal of Honor series, is een doorontwikkeling van Valve's anti-cheat systeem. EvenBalance kan, als blijkt dat door een driver of een voor een game benodigde software een ban wordt gegeven, zonder al teveel problemen of tegenspraak deze ban eraf halen. Valve kan dit ook. Het is enkel een setting die nagenoeg elke operator van Valve kan doen. Valve kiest er echter voor om de schuld van hun krakkemikkige software (systeem, red.) bij de gebruiker neer te leggen in plaats van bij henzelf. Toen ik mijn stage via IBMS volgde bij een bedrijf dat zaken deed met Valve, ben ik enorm geschrokken van hun gebrekkige kennis van hoe de gebruikerservaring is van Valve en hun hele programma. Het was toen al (en ik praat over écht lang geleden) bizar en er is niets veranderd. Ik heb af en toe nog wel eens contact met mensen die daar werken en zij stellen dat er in de afgelopen 12 jaar niets veranderd is. Het is, volgens hen, zelfs erger geworden. En niemand binnen Valve (de directie bedoel ik daarmee, die uiteindelijk de knoop doorhakt) schijnt überhaupt te willen luisteren. Geld is het enige dat hen klaarblijkelijk, als ik mijn oud-collegae moet geloven, interesseert. Dat mensen hun favoriete spel niet meer kunnen spelen, buiten hun fout om, interesseert ze niets.
Punkbuster is gereleased in 2000, en VAC in 2002; dus nee, PB is niet gebaseerd op VAC, en VAC IS zover ik weet een in-house product, waar EB niets mee van doen heeft.

Ik heb geen zin om al je andere “feiten” in je post te verifiëren, maar het geeft me niet veel vertrouwen…
>maar ook een hele zwik gebruikers leest deze info nooit

Een nog grotere zwik weet niet eens af van AMD anti lag... Als je zoiets aanzet moet er gewoon een waarschuwingsvenstertje komen van AMD.

[Reactie gewijzigd door Waswat op 23 juli 2024 02:28]

Dit. Het is een optie die in de .dll bestanden van spellen rommelt... AMD weet donders goed dat vele anti-cheat software hier juist gevoelig voor is en dit is ook niks nieuws want die anti-cheat software is er al jaren.
En als ze dat niet weten/wisten dan is dat incompetentie van hun kant om te denken dat je dat zomaar kunt doen zonder gevolgen.

Mijns inziens dus volledig terecht dat Valve naar AMD wijst.
Als ik je verhaal lees, klinkt het voor mij als veel geruchten en koester je vooral wat wrok door je ban (wat ik wel begrijp), maar leg de "schuld" wel op de juiste plek.

Feit blijft, dat in dit geval, AMD iets deed wat echt niet zomaar kan: de bestanden van games aanpassen, het kenmerk van cheat software. Aan je verhaal te lezen lijkt het dat je wel iets van games en cheats begrijpt, en dus ook zou moeten snappen dat dit heel erg dom was van AMD om zomaar door te voeren, zonder Valve (en andere) op de hoogte te brengen. Wat ook blijkt omdat ze de update hebben terug getrokken.

En zoals Gubbel ook al zei, blijkbaar heeft in ieder geval Valve geleerd van de fout die ze bij hebben gemaakt. AMD stoot zich helaas een 2de keer aan dezelfde steen. En ja, de gebruiker wordt hier de dupe van, maar ga dan wel klagen over de juiste partij.

Edit met (een beetje absurde) analogie:
Tesla brengt een update uit "faster arrival" waardoor je 20km/u harder rijd dan je meter aangeeft, en viola, je krijgt een boete. Ga je dan over de politie klagen of Tesla?

[Reactie gewijzigd door bskibinski op 23 juli 2024 02:28]

Dat is een heel lange comment om iets te zeggen wat nergens op slaat. Nog als, Valve geeft heel duidelijk aan dat ze deze band van de accounts af kunnen en gaan halen, wat is nou het probleem?
Maar waarom is de anti lag nodig? Is het een lag die alleen voorkomt bij AMD gebruikers? Dan kan je bijna zeggen dat Valve een voorkeurspositie geeft aan Nvidia.
Nvidia heeft ook dergelijke technieken in gebruik. Beide proberen hier en daar wat millisecondes terug te winnen.
Alle voorgaande soortgelijke features aan AMD-kant gaven dit probleem trouwens niet.
Vooral die laatste zin; ze zouden beter moeten weten. Het is niet alsof AMD totaal geen besef heeft van de gaming industrie en anti-cheat technologieën. Alle bekende anti-cheats scannen op wijzigingen in het geheugen van het spel (dus de exe en de ingeladen dlls) dus daar is VAC niet uniek in. Elke anti cheat zal dus ook triggeren met zo’n AMD anti lag. Het enige verschil is dat de meeste het spel zullen laten crashen omdat er een onbekende wijziging is aangetroffen. Veel anti cheats hebben dan ook een tabel waarin geheugen patronen van bekende cheats zijn opgenomen. Enkel als die worden gevonden krijg je een ban (is dus 100% zeker een cheat). Tegelijkertijd hebben veel anti cheats ook een whitelist. AMD moet dus samenwerken met de anti cheats om gewhitelist te worden.
Je moet het niet eens zijn, maar dan mag jij me uitleggen hoe Valve dan wel zijn AC moet doen. Zij kunnen niet zomaar detecteren welke applicatie zich tussen hun software en het systeem plaatst om calls af te vangen en te bewerken. Het is al moeilijk genoeg om te detecteren dat het gebeurd.

En als AMD geen mogelijkheid geeft aan Valve om te detecteren dat het hun software is en ook exact documenteerd wat ze doen,dan geef ik in dit geval Valve gelijk. Mogelijks ben jij aan het valsspelen. De enige andere optie is een belangrijke detectie voor valsspelers uit te schakelen, en dan maakt het spel voor velen een stuk minder interessant.
Dat kunnen ze zeker wel en dat doen diverse anti cheat softwares al jaren. Het probleem is dat je ergens een grens moet gaan trekken. Stel je staat het toe dan is het ook een mogelijke plek tot misbruik. Waarom denk je dat veel cheat makers zaken zoals discord / steam overlay hijacken om hun menu'tjes te tonen?
Misschien dat indertijd niet goed gelogt werd waarop de ban gebaseerd was en tja, iedereen kan dan wel beweren dat dat de oorzaak was van de ban. Nu geeft Valve aan dat wanneer AMD het probleem gefixed heeft (er is dus meer aan de hand) ze de ban automatisch op kunnen/gaan heffen. Maar je niet dan dus wel eerst nieuwere drivers hebben.
Goeie les om weg te blijven van cod :+
Inderdaad. Ben zelf een Battlefield liefhebber van het eerste uur. Helaas is BF2042 niet het beloofde spel geworden, dus die speel ik ook niet (meer).
Ik ben niet echt een gamer maar BF was inderdaad geweldig. Maar moet zeggen dat na 1,5 jaar stof BF2042 ook wel erg leuk kan zijn. Gewoon naar de portal gaan en de hardcore servers nemen die ook friendly fire aan hebben staan. Dat zijn er overigens maar weinig maar die voelen weer ouderwets. Nu weer heerlijk om eind van de dag ff te lachen door wat schieten.
Ja dat zeker. Portal mode is wel leuk. Maar ook nu nog teveel cheaters in Portal mode.
Speel daarom nog BF5 en BF4 heb ik ook nog, die wordt ook nog wel veel gespeeld. Het is nu ook nog te duur vind ik: nog steeds €60 voor een 2 jaar oud spel...... :+
De goede cheats tegenwoordig veranderen geen bestanden meer lokaal, die lezen enkel het geheugen uit en de cheat wordt op een tablet/smartphone gerunt, zo kan VAC ze ook niet detecteren
En voor het uitlezen van het geheugen heb je een kernel driver nodig. Oh waarom moet de MSI Afterburner mijn CSGO geheugen uitlezen? BAN!!!!! Nee het werkt echt vele malen complexer.
Dit is de normaalste zaak van de wereld, ze passen de DLL's niet aan maar vangen de functie calls af in situ en vervangen die door eigen calls. Dit is de voornaamste manier hoe GPU drivers krakkemikkige implementaties patchen en drivers maken voor nieuwe gpu's op oude engines.

Daarentegen is het niet handig om dit te doen bij games met een anti-cheat onderdeel, en was het wellicht handig geweest om contact op te nemen met de producent.
Dat VAC is nogal gammel: als je eenmaal een onterecht een ban dan kan je gewoon fluiten naar de games met VAC die je gekocht hebt op Steam. Ook al is het en noodzakelijk kwaad, ik blijf altijd uit de buurt van games met VAC.
Dat wordt dan wachten op een rijke gamer die valve in de US gaat aanklagen wegens het niet opheffen van onterechte bans
Niks krakkemikkigs aan; AMD had beter mogen weten en valve mogen benaderen om of een custom-dll te laten whitelisten, óf de benodigde dll aanpassingen door hen uit te laten voeren.

Verifyen van dll's (en vooral whitelisten van benodigde extra hashes) is zéér gesneden koek, ongeacht of het BE, EAC, VAC of welke andere anticheat dan ook betreft, die doen dit allemaal.
Mag je vinden maar imo ligt het aan AMD, beetje files van een game aanpassen en dan verwachten dat het geen (bij)gevolgen kan hebben, blijkbaar niet eens getest in een VAC server :+

Ben fan van AMD maar dit is echt omgekeerde wereld wat jij stelt. Of VAC ruk is of niet doet er verder helemaal niet toe.
De moderne cheats passen al lang lokaal geen games meer aan, gebeurt allemaal extern, zodat VAC het niet meer kan zien.
Ik denk dat hij bedoeld dat het raar is dat AMD de game wel kan verbeteren (minder lag) en Valve zelf niet.
Nee, hij bedoelt dat VAC (Valve Anti Cheat) 'krakkemikkig' is omdat het false-positives heeft.

En dat Valve de aangewezen partij zou zijn om dit op te lossen en niet AMD.

Al ben ik het daar niet helemaal mee eens.

[Reactie gewijzigd door Accretion op 23 juli 2024 02:28]

Valve mag daar waarschijnlijk niet aankomen.
Nee, AMD's app modificeert DLL bestanden waar ze met hun tengels van af moeten blijven.
DLL bestanden zijn, net zoals binary EXE bestanden, gewoon uitvoerbare compiled code, die AMD modificeert. Dit is ook soms wat cheatapps doen. AMD moet maar een betere manier bedenken, wat door Valve goed gekeurd wordt. Aanpassen van DLL bestanden klinkt sowieso vies.
Om dezelfde reden dat activision (blizzard) hun ban systeem in COD niet fixt denk ik. Die bannen voor gebruik van RGB systemen die de game uitlezen voor het bepalen van kleurtjes, zoals asus aurora enzo
Ik knoei niet met de code, daar is AMD's software verantwoordelijk voor. Ik begrijp dat Valve dit niet toestaat, maar misschien toch ergens een middenweg vinden, dit herkennen en de speler een notificatie sturen of iets dergelijks. Ik weet dat VAC bans best wel permanent zijn. Ik hoop dat als er spelers zijn die een VAC gekregen hebben, dat dit wel ongedaan gemaakt kan worden.
Idd dat kan zo niet natuurlijk. Veel gebruikers zullen dit gewoon niet weten omdat ze het nieuws en twitter niet lezen, en denken gewoon dat ze een driver hebben geinstalleerd.

Maar het lijkt er op dat dit inderdaad ongedaan gemaakt gaat worden:
Once AMD ships an update we can do the work of identifying affected users and reversing their ban. @AMD

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 23 juli 2024 02:28]

Veel gebruikers zullen dit gewoon niet weten omdat ze het nieuws en twitter niet lezen, en denken gewoon dat ze een driver hebben geinstalleerd.
Die zullen zonder verdere eigen actie ook geen ban krijgen, men heeft het immers over "DO NOT ENABLE ANTI-LAG/+", dat staat dus niet aan per default, dat moet iemand specifiek aanzetten. En als ze dat niet weten omdat ze het nieuws en twitter niet lezen, kunnen ze het ook niet aanzetten... ;)
Ik heb de previewdriver voor mn 6700xt geïnstalleerd en daarin zit AMD Fluid Motion Frames (AFMF) al in verwerkt, schijnbaar word deze functie wel automatisch geactiveerd in de ondersteunde games, ik kan me voorstellen dat anti lag+ ook (per ongeluk) geactiveerd word, dan zit je dus wel met een ban, tenzij je het per game aan of uit zet.
Zover ik weet staat Anti-Lag / Anti-Lag+ automatisch uit. Hier staat bij elke driver update / herinstallatie Anti-Lag uit.
AFMF aanzetten zet ook meteen Antilag+ aan. Zet je AFMF uit blijft Antilag+ aan staan.
Zo simpel is het dus niet. Verder mag je gewoon kunnen verwachten dat je driver functies aan kan zettem voor de beste gpu prestaties en vooral de laagste latency in de nr 1. Game waar men probeert competitief te spelen en de laagst mogelijke latency een must is. Mensen kopen letterlijk een kaart van 1000+ euro en een high end systeem en high refresh monitor om de latency zo laag mogelijk te maken.
Ja maar dan speel je op moment van spreken dus ook met preview drivers, iets wat alleen gedaan wordt door mensen met wat meer verstand van zaken. Daarnaast kun je dus ook verwachten dat in dergelijke drivers foute keuzes gemaakt worden zoals het automatisch aanzetten van functies die problemen kunnen veroorzaken of mogelijk nog vele ergere gevolgen kunnen hebben, daar is specifiek een disclaimer voor die je moet accepteren. En als je toch goed weet je doet kun je ook best zelf Antilag+ aanzetten als je dat zo graag wilt. Ik zie niet in waarom mensen die 1000+ euro uitgeven aan een videokaart daarbij geholpen zouden moeten worden. Het zijn soiezo early-stage functies waarvan we weten dat ze nog grondig getest moeten worden. Hoe dan ook, AMD heeft hier behoorlijk gefaald, ze zouden beter moeten weten.

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 23 juli 2024 02:28]

Voor zover ik weet staat het niet automatisch aan. Maar weet wel dat sommige van die toetsencombinaties van AMD adrenalin om dit aan te zetten nogal makkelijk per ongeluk worden ingedrukt.
Maar het gaat niet om 'sommige toetsencombinaties' die makkelijk zijn, het gaat toch specifiek om die voor deze functie, de rest geeft immers geen ban.
Nee maar dat zal in die AMD driver wel een optie zijn natuurlijk. Sommige mensen komen die toch uit zichzelf wel tegen. Niet iedereen heeft het nieuws nodig om in opties rond te neuzen.

Ze kunnen beter iedereen die het gekocht heeft ff mailen (immers hebben ze die data van hun eigen Steam) dan het twitteren, lang niet iedereen volgt ze natuurlijk (ik heb zelf helemaal geen Twitter meer sinds de Muskopalips).

Gelukkig heb ik ook geen counterstrike meer gespeeld sinds CSS.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 23 juli 2024 02:28]

De eerste opt-in die ik tegenkom met echte gevolgen.

[Reactie gewijzigd door TweakerCarlo op 23 juli 2024 02:28]

als ze dat niet weten omdat ze het nieuws en twitter niet lezen, kunnen ze het ook niet aanzetten
Jawel, iemand zit gewoon een beetje de instellingen te bekijken, ziet "Anti-Lag+", en denkt: "Hmm, minder lag, wie dat nou niet?". En dan BAM: VAC ban op je bakkes, hele Steam library (multiplayer games met VAC-protected servers dan) naar de Filistijnen
Niet helemaal waar, bij mijn weten telt dit alleen voor de game waarin je gebanned wordt, niet voor alle games met Valve Anti-Cheat.

Het is wel zo geweest (of nu nog?) dat alle accounts met hetzelfde telefoonnummer dezelfde ban kregen, ongeacht op welk account de ban is getriggered.
Ja maar wanneer? AMD is al 4 versies lang aan het releasen met een bug die ervoor zorgt dat Adrenaline niet opstart.
Source: https://community.amd.com...23-9-2/td-p/632786/page/3

Vraag me echt af hoe lang dit gaat duren en hoeveel mensen er na een nieuwe update alsnog gebanned worden.
Gaat Valve dan weer naar deze bans kijken als ze een mass-unban hebben gedaan?

Er is trouwens nog een Game ban wave waar spelers een console command gebruikten om 180's te maken, deze command was gewoon in console en mensen zijn gebanned hiervoor. Niemand is unbanned terwijl de command nu achter sv_cheats zit.

[Reactie gewijzigd door Joao op 23 juli 2024 02:28]

Ik heb ook dat de software niet opstart. Maar als je 1x zelf de software handmatig start en reboot werkt het wel weer. Geen idee wat dit veroorzaakt maar als het eenmaal gestart is werkt het weer normaal en start het zelf op. Gelukkig installeer ik niet alle drivers meteen dus heb er niet vaak last van.
De middenweg lijkt me dat Valve de code van AMD overneemt en zelf in haar dll's implementeert. Alle spelers hebben toch baat bij zo min mogelijk latency?
Dit wou ik ook net posten. Ook vreemd dat AMD zoiets doet zonder overleg met Valve.
In het artikel staat dat ze de ban ongedaan maken als ze indentificeren dat het door de anti lag komt.
Nee dat staat er niet. Dat is wat jij en anderen interpreteren uit de tekst.

Er staat in het artikel en in de tweet dat Valve het kan doen. Ze beloven nergens het ook daadwerkelijk te gaan doen.
Ik knoei niet met de code, dat doet de cheatsoftware die ik geinstalleerd heb. Misschien moet Valve maar een middenweg zoeken om die software niet toe te laten tot hun code ipv mij te verbannen uit hun spel Ik wil gewoon kunnen winnen.
Cheatsoftware is in deze context niet te vergelijken met videokaart drivers. Zo kan ik er ook wel een paar maken!
Maar wel een mogelijk punt om flink misbruik te maken!
Uit mijn ervaring kan je dat wel vergeten bij Valve: ze geven geen antwoord of uitleg, je bent gewoon levenslang veroordeeld ook al ben je onschuldig.
In specifieke gevallen kan dit heel vervelend zijn, een speler kan een exotische inventaris hebben die tezamen 'bijvoorbeeld' een ton aan waarde hebben. Als je een VAC ban krijgt wordt je inventaris ook gesloten. Het is niet meer toegankelijk. Als er een VAC ban uitgedeeld wordt bij een persoon met een omvangrijke inventaris, hoe zou hij of zij dit gevecht als nog kunnen winnen? Kan Valve aangeklaagd worden? Hoe is AMD hier in betrokken
Dat hele VAC is een lachertje en Valve lijkt geen klap te geven om het aanpakken van cheaters in CS, zoals ze dat eigenlijk nog nooit gedaan hebben in de hele geschiedenis van het spel. Het was amper een dag uit of de aimbots, autoshoot en ESP bots vlogen je al om de oren. Irritante spelers die onder elkaar opscheppen welke beta van skeet/aimware/etc hebben draaien en hoe goed die wel niet is. Waardeloos...
Ik weet niet hoezeer dit tegen de haren in is bij sommigen… maar ik vond dit best een grappig filmpje;

https://www.youtube.com/live/Z4mwfVULlRA

Deze jongen ‘onderzoekt’ hoever je kunt gaan met cheaten voordat de VAC ‘AI’ je pakt.

Edit: overigens zijn dit ‘gewoon’ injectie cheats. DMA is praktisch onmogelijk om te detecteren als het niet heel bont maakt. Je hebt dan aim assist en een perfect minimap op een tweede PC.

Iets minder controversieel filmpje van Sparkles over DMA cheats

https://youtu.be/AIbkt6Rl8FA?si=2LqmPK8onzXyXnGS

[Reactie gewijzigd door MiesvanderLippe op 23 juli 2024 02:28]

Je doer net alsof anti-cheat zo makkelijk is. Helaas vinden de cheat-makers altijd weer manieren om te kunnen cheaten. Enige hoe zoiets ooit opgelost kan worden is door de game alleen maae via streaming te kunnen spelen, en zelfs dan kan nog middels AI via videoanalyse aimbots gemaakt worden (daar kan dan eigenlijk nooit wat tegen gedaan worden omdat die extern gedaan kan worden).
Er worden dagelijks heel veel cheaters gebanned, maar die pakken dan weer een nieuw account en spelen vaak weer even verder.
AI kan helpen bij aimbots op een streaming game, maar maakt het sowieso een stuk moeilijker om bij snelle beweging goed te kunnen richten. Sowieso zie je spelers niet afkomen of zie je ze niet door rook, je moet ze effectief zien en ook correct identificeren, zeker in team based games waarbij je je eigen team kan verwonden/doden kan een AI het ook heel fout doen.
AI kan veel sneller reageren als een mens, en kan veel beter teamleden detecteren. Een getrainde AI obv videostreaming kan echt veel beter spelen dan een mens. Maar dat is dan dus ook de enige manier van cheaten die bij gamestreaming mogelijk is.
Ik heb honderden matches gespeeld in Premier mode (waar je Prime voor moet hebben, wat ook 14-15 euro kost). Daar vind je geen cheaters, ik heb in al die honderden premier matches misschien maar 1 of 2x het gevoel gehad van Wat? Oke... maar misschien waren dat ook terecht goede spelers. Ik heb weinig tot geen last van cheaters, tenminste niet in Premier mode.
Ook prime zit vol cheaters, voornamelijk in de hogere ranks zitten veel cheaters, je ziet de cs2 streamers met hoge ranks continu tegen cheaters spelen in youtube video's/twitch.

Ik kom ook niet veel cheaters tegen, omdat ik in een lage rank zit.
Mee eens, het hangt ook echt van je Trust Factor af. Veel mensen hebben een slechtere Trust Factor zonder het te weten.
Helemaal mee eens, Erger nog, je wordt ook makkelijk geband als ook je account gehackt wordt, je per ongeluk een target volgt die aan de andere kant van de muur loopt.. Wat gewoon ook toeval kan zijn. En als je heel goed bent met een nieuw account. Iemand heeft ooit op mijn eerste account gehackt hij was heel 13 en familie. Maar de andere twee accounts nooit een tool gebruikt. Alles is geband en ik speel Counter Strike sinds ik 10 ben, Ik ben nu 30, 20 jaar lang Head shots oefenen is geen Aimbot. ze moeten een container maken als ze willen dat hun software niet vatbaar is voor hacks. Dat zou echt heel tof zijn en al die VAC onzin er uit slopen want het maakt niet uit als je begint, 1 uit de 2/3 matches speel je tegen Hackers.
Die container noemen we een console.
Nee ik bedoel letterlijk een container, zoals het concept van Docker of Anaconda waarin je software draait in een "eigen omgeving" of misschien makkelijker uitgelegd zoals Samsung doet met Knox in Android. Dit maakt dingen heel wat hack ongevoeliger omdat memory hack's niet echt meer mogelijk zijn (wat nu 90% van de hacks wel zijn).
Er vliegt niks, ik ben nooit cheaters tegengekomen. De laatste en enige keer dat ik echt een cheater tegenkwam was jáááren geleden in... volgens mij was dat zelfs nog counterstrike source. Die had zo'n aimbot hack of zo en dat kon je makkelijk zien omdat z'n poppetje door de cheat heel snel ronddraaide. Toen werd hij ook wel gebanned.

Maar goed ik speel nooit competitive, misschien dat die hackers waar je op doelt daar rondlopen?
Hoeveel weet jij van 'de hele geschiedenis'? CS bestond al long voor steam en VAC. In CS Go werkt prime erg goed en kom ik nooit cheaters tegen.
en hoe zit het met nvidia's low latency mode? werkt dat op een andere manier of is dat ook vatbaar voor een ban? (ik heb geen idee of cs2 nvidia's low latency dinges gebruikt)
Relex (de Nvidia versie) moet door de devs aan het spel worden toegevoegd. Dus voor Reflex hoeft de code niet worden aangepast door de driver.
Of daar houdt de VAC al rekening mee omdat die al langer bekend is, deze AMD aanpassing is pas sinds de laatste driver.
cs2 heeft reflex support ja. Dan is het dus in samenwerking met de devs en die whitelisten dan ook alle acties en files die nodig zijn voor reflex.

AMD heeft dat duidelijk niet gedaan en dan ziet rotzooien met DLL’s er verdacht uit
Ik vind het ook wel logisch. Zomaar DLL bestanden aanpassen, tja, natuurlijk ziet een anticheat dan dat er aan het spel is gerommeld en dat het niet meer klopt. Dat is wat er feitelijk gebeurt. Het zou typisch iets zijn dat een cheat programma zou kunnen doen.

En wat nou eigenlijk wel of niet cheaten is, is eigenlijk een erg menselijke en wazige definitie. Een anticheat is eigenlijk niet om cheaten te voorkomen, maar om gerommel van buitenaf te voorkomen. Want dat is een stuk makkelijker te definiëren dan wat nu wel of niet een cheat is.

Voor dit zal Valve dan een expliciete uitzondering moeten inprogrammeren.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 23 juli 2024 02:28]

Geheel terecht. Een video driver die aanpassingen maakt op dll's van een game is echt extreem slordig van AMD.

Het is overigens niet de eerste keer dat AMD f'd up met het aanpassen van OS configuratie wat totaal onnodig is.

Een tijd geleden werdt er geforceerd de platform clock geforceerd via bcd, waardoor HPET in veel systemen werdt gebruikt ipv. invariant TSC (Hpet veel trager). Dit werdt gedaan door een niet-kritieke AMD third party app.
Snapt iemand waarom niet iedereen die dit aanzet keihard deze ban krijgt?
Ik! Omdat het geen cheaten is. Wellicht is het een trigger voor een VAC ban maar wordt er pas gebanned bij meer dan 1 trigger.
Duidelijk. Dank je voor je uitleg.
Dat betekent dus dat ze hun eigen triggers sowieso al niet genoeg vertrouwen.

edit: Onsympathieke term verwijderd.

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 23 juli 2024 02:28]

Niet vertrouwen is een groot woord ze zijn gewoon uiterst voorzichtig. Wat jij en ik een prima oplossing vinden is niet genoeg voor hun. Zie het als puntjes sparen. Voor elk vuiltje / melding krijg je een puntje. Heb je er genoeg dan kun je met zekerheid zeggen dat die persoon zich misdraagt.
Als petrolhead had ik heel andere ideeën bij het woordje "anti-lag" :? :+
Niet mijn probleem Valve moet daarmee maar leren leven, ze hadden daar geen probleem mee met CSGO en nu pas hun bek optrekken.
Moest wel lachen toen ik een bekende trader die in het verleden niet vies was van schunnige acties.
Die kan voorlopig totdat AMD een update uitbrengt geen gebruik maken van zijn inventory van 130k+ :+ :+

Enfin voor alle duidelijkheid de spelers die geband zijn vanwege het gebruik van m_jaw command, zijn na 28 dagen nog steeds niet unbanned...

[Reactie gewijzigd door V1RT op 23 juli 2024 02:28]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.