Intel gaat geen nieuwe NUC-mini-pc's meer uitbrengen

Intel stopt officieel met investeringen in de Next Unit of Computing-afdeling, zo bevestigt het bedrijf tegenover Tweakers. Het is nu aan 'ecosysteempartners' van Intel om de minicomputers door te ontwikkelen.

Intel NUC 13 Pro
De Intel NUC 13 Pro, mogelijk Intels laatste NUC-mini-pc

"We hebben besloten om te stoppen met directe investeringen in de Next Unit of Computing Business en onze ecosysteempartners door te laten gaan met NUC-innovatie en -ontwikkeling", meldt Intel in een verklaring aan Tweakers. Het bedrijf zegt dat andere divisies van het bedrijf niet getroffen zijn door deze beslissing en dat al geplaatste bestellingen nog voldaan zullen worden. Ook moet ondersteuning voor bestaande NUC-producten voorlopig doorgaan.

Intel geeft niet aan waarom er niet meer in de NUC-afdeling geïnvesteerd zal worden. De chipmaker behaalde de afgelopen kwartalen slechte resultaten, onder meer door de tegenvallende vraag naar consumentenproducten als cpu's. In het eerste kwartaal van dit jaar noteerde Intel een recordverlies. Intel zei eerder al dat het op kosten wil bezuinigen; het bedrijf wil dit jaar nog drie miljard dollar besparen.

Intel bracht sinds 2013 dertien generaties NUC-pc's uit, waarvan de recentste variant eerder dit jaar op de markt kwam. Deze pc's zijn doorgaans barebones die door klanten samengesteld konden worden, al waren er ook kits beschikbaar met enkele essentiële onderdelen.

Het ecosysteem van de mini-pc's was daarentegen ook beschikbaar voor partners. Onder meer Akasa, Bluejour en PasunTech hebben eigen pc's binnen het NUC-ecosysteem uitgebracht. Voor zover bekend blijven alle huidige partners deze producten maken, al is niet duidelijk wat het gebrek aan investeringen vanuit Intel voor effect gaat hebben op de doorontwikkeling van het ecosysteem.

Door Yannick Spinner

Redacteur

11-07-2023 • 15:52

97

Submitter: jeffrey4413

Reacties (97)

97
96
46
1
0
42
Wijzig sortering
Ik lees vooral reacties als: "genoeg andere fabrikanten die mini-pc's maken", en dat is zeker waar, maar toch kwamen die qua kwaliteit nooit in de buurt van de Intel NUC.

Zo gauw uit m'n hoofd even wat verschillen:
  • Je kunt NUCs met Intel vPro krijgen
  • NUCs hadden vaak nieuwe hardware features ver voordat ze mainstream werden (Thunderbolt 4 poorten, enz)
  • NUCs hebben een grafische BIOS die geen enkele andere concurrent heeft
  • BIOS en driver updates waren extreem goed geregeld. Zelfs voor NUCs van een paar generaties oud verschijnen er nog regelmatig nieuwe BIOS updates, bij mijn Chinese Mini-pcs heb ik nog er nog nooit 1 gehad
Een tijd terug heeft Tweakers ook een review gedaan met een aantal verschillende NUC-klonen en daarbij kwam de officiele NUC ook duidelijk als de winnaar uit de test op alle vlakken.

Dus baal echt dat ze stoppen, want er is gewoon niet echt een gelijkwaardig alternatief.
Helemaal eens. Ik gebruik een low-power NUC in de meterkast voor allerlei zaken zoals DHCP server, DNS, Pihole, home automation, energy monitoring, Teslamate, ... Heb een paar jaar met een Raspberry Pi lopen klooien (met SSD), maar dit is zoveel stabieler, sneller en vrijwel dezelfde power consumption dat ik echt niet meer anders wil. Heel erg jammer dat ze er mee stoppen.
Zo gebruik ik mijn NUC ook. Ik had er ook een als mediaspeler bij mijn TV, maar die is definitief vervangen door Google TV op een Chromecast. Zo'n NUC is stabiel, zuinig, snel en prima afgewerkt. Ik heb ook wel eens modellen van Zotac gehad, die waren in principe ook wel prima, maar voelden toch minder degelijk aan.
Acer heeft enige tijd ook NUCs verkocht - zelfde behuizing (H-models) en alleen een andere PHY chip.

Over de support en kwaliteit van de Gen9 en 10 nucs verschillen de meningen wellicht (gebaseerd op een landschap met 70+ in gebruik).

[Reactie gewijzigd door alt-92 op 22 juli 2024 15:17]

Heb net nog een nieuwe Intel NUC Pro 13e generatie gekocht. Blij dat ik dat gedaan heb. Ze zijn snel en stabiel. Geluidproductie kan wel wat beter maar daar zijn aftermarket behuizingen voor die "silent" zijn. Al met al een kleine powerhouse.

Silent case voor 12e en 13e generatie:
https://www.akasa.co.uk/search.php?seed=A-NUC94-M1B

Windows 11 installatie was in een paar minuten klaar. Geen problemen met drivers zoeken of chipset drivers, alles in een keer out of the box geinstalleerd en stabiel.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 22 juli 2024 15:17]

Mee eens. Intel hardware is echt een klasse beter dan het spul van Asus, Gigabyte enz. dat hier op Tweakers vooral voorbij komt. Het is de hogere prijs zeker waard. In het verleden echt helemaal nooit problemen met Intel moederborden gehad, met alle andere merken wel. En ik heb de afgelopen 30 jaar echt honderden PC's onder handen gehad.

Hier in de meterkast draait een NUC7PJYH al 5 jaar volledig probleemloos een paar websites, Nextcloud en Discourse. Met 32 GB, hoewel de specs van max. 8 GB spreken.

Achter mijn TV hangt een HTPC obv een Asrock DeskMini A300. Doet het, maar is kwalitatief niet vergelijkbaar met de Intel NUC. Blijft eens in de paar weken in een vroeg stadium van POST hangen.
A300 is ook AMD geen Intel. (Deskmini zijn er ook in Intel smaak overigens)
Inderdaad, klopt helemaal en dat is ook mijn eerste reactie.

Nu krijg je veel van die Chinese rommel die misschien v.w.b. specs in de buurt komt, maar daar blijft het bij.

Erg jammer en ik hoop dat er een (nog) beter vervolg komt op de NUC vanuit Intel.
MSI en Gigabyte maken ze ook, misschien zijn die zijn hogere kwaliteit dan de Chinese mini-pc's.
Ik kan je verhaal alleen maar onderstrepen. In de afgelopen jaren tientallen al dan niet honderden NUC´s toegepast voor verschillende doeleinden. Grootste voordeel vond ik de compatibiliteit met drivers, vrijwel alles draaide erop. Waar een Raspberry Pi net niet handig is ivm hoeveelheid schrijfbewegingen was een NUC altijd een perfect alternatief met een SATA of M.2 SSD.

Vroeger was ik ook altijd fan van de moederborden van Intel, niet geschikt voor gaming maar wel ongekend stabiel.
Sonde! Ik vind juist de NUCs qua prijs/features mooie systemen en er is een ZEER grote aftermarket voor!
Ik heb nog een NUC7 in dienst en die gaat nog lang de deur niet uit.

Zeer perfecte systemen voor kleine hypervisors, mediaserver of als host voor HomeAssistant.
Ze verdwijnen niet als concept, Intel gaat ze alleen niet meer zelf produceren. Er zullen genoeg fabrikanten zijn die compacte doosjes als de NUC blijven maken, ook toegespitst op de toepassingen die jij noemt.
Alleen zullen die niet de infra hebben die Intel heeft, en volgens mij is het heeeel prijzig om custom mobos en kastjes te laten bakken. Intel kan die kosten spreiden over vele miljoenen units, een kleine speler kan dat niet, dus die zal meer moeten rekenen voor dezelfde hardware.

Misschien krijgen we nu wel meer opties, of pakken een paar grote spelers het marktaandeel over, maar ik voorzie vooral een verlies aan standaardisatie.
Ik denk niet dat Intel vele miljoenen units van dit platform verkocht heeft, dat zal waarschijnlijk een van de redenen zijn om zelf geen producten meer uit te brengen. Gezien het zware financiële weer waar Intel zich op dit moment in bevindt lijkt het me dat ze zullen proberen te concentreren op de traditioneel sterke producten met misschien hier en daar een potentiële money-spinner voor de toekomst (zoals ARC). Maar ook daar zal kritisch naar gekeken worden en zullen producten gecancelled of zelfs in het geheel niet meer op de markt gezet worden. Kijk maar naar het stoppen van de eigen ARC 770 special edition kaarten en het niet op de markt zetten van Meteor Lake CPU's voor de normale consument.
Kijk eens bij HP, die hebben mini pc's wel wrs een pak duurder maar tegenwoordig ook uitbreidbaar.
Bedrijven die laptops in hun assortiment hebben is nuc vreemde schermloze laptop tech ding waar hardware voor moet ontwikkelken. Kast mobo.
Doen er al velen dus keuze genoeg. Het eerder grote concurrent valt weg. Dus kunnen meer verkopen.

Ik wacht nog wel even op de nextgen met APU met wat flinkere igpu stixhalo of meteorlake of arrowlake.

Al vind ik behuizing waar midrange g-kaart inpas met itx mobo klein zat.
Wat is het concept? Volgens mij begon het met enigzins grote USB-sticks. Nu is het niet meer anders dan nano- en pico-ITX...
Behalve dat ik als consument geen recente nano- of pico-ITX-bordjes kan bestellen, en al zeker geen bijbehorende behuizingen... Een compute-stick is ook geinig maar meestal net even te beperkt voor mijn doeleinden (klein servertje met disk-space), dus juist die NUCs waren een perfect formaat.
Met een standaard m-ITX raak je ook al heel ver.
Dat is idd niet zo klein als een NUC, maar je kan er wel desktop-CPU's insteken, dus méér performance, en je kan een minder hysterische koeler gebruiken, dus mìnder geluid.
Hier in huis een NUC7i7 en onder een beetje belasting maakt de koeler een "south-bridge-achtig" geluid. Gruwelijk.
Een NUC hang je typisch achter uw scherm, met heel wat m-ITX cases kan dat ook.
Wel bedoelde vraag: is een thin client niet vergelijkbaar? Heb hier een hp 260 g3 naast een Intel nuc van de 8e generatie draaien. De nuc blijft omwille van het bestaan van passieve behuizingen (Akasa), maar qua soliditeit, performance en stroomverbruik verschillen ze weinig imho.
Anoniem: 390704 @blorf11 juli 2023 18:03
NUC is begonnen als doosje, en is dat altijd gebleven. https://en.wikipedia.org/wiki/Next_Unit_of_Computing

Die compute-sticks waren iets aparts, van 5 jaar geleden.
Hm ja, ik haal dat door elkaar. Geen van beide gehad.
Microkid Frontpage Admin @spone11 juli 2023 16:06
De echte Intel NUC is toch wel 1 van de meest compacte. Andere merken zijn ook klein, maar vaak toch weer net wat groter. Ik vind de 11x11x4cm van Intel heerlijk compact.
Maar goed, we gaan zien wat de tijd ons gaat brengen. Ben iig niet blij met het besluit.
Anoniem: 390704 @Microkid11 juli 2023 16:20
Ik heb hier een Gigabyte "nuc" van 11x12x4.5 cm. Dus ook anderen kunnen dat
Ik heb hier macmini x86 is ook soort van nuc.
Grapjas. Doe 's windows draaien dan! ;)
Andersom kun je op een NUC wel OSX draaien. :D
Volgens mij is het draaien van Windows op een x86 Mac mini juist heel simpel: https://support.apple.com/en-us/HT201468

OS X op een NUC kan wel maar is volgens mij best een uitdaging.
Ik ben inmiddels allang x64 gewend.
Heb op mijn NUC niet geprobeerd te OSXen maar heb het wel gezien, Zelfs met dualboot! :)
Ik heb hier zo'n 8 nucs gehad. Geen enkele met Windows (of macOS). Waren dat geen NUCs dan?
Zei ik dat?
Die dingen draaien bijna alles.
Is toch net wat groter zoals aangehaald :+
Ze verdwijnen niet als concept, Intel gaat ze alleen niet meer zelf produceren.
Nee, dat snap ik dat het niet verdwijnt als concept, maar ik vind juist de Intel NUCs zo'n fijn platform. Gewoon no-nonsense systemen waar gewoon goede support op word geleverd.
Nieuw vind ik ze juist redelijk prijzig voor de geleverde hardware, zeker in vergelijking met concurrentie. Technisch zijn het prima beestjes inderdaad. Hier ook in gebruik met Promox en HomeAssistant.
Is dat niet enorme overkill?
Yep. En niks mis mee. Hier een NUC12 voor Home Assistant :+ Omdat het kan :9
Het ligt eraan wat je allemaal draait. Ik heb al mijn 'projecten' overgezet van een ESX server (VM's) naar een NUC (docker). Als je alleen al kijkt naar de stroombesparing is het een enorme consolidatie.
Daarnaast heb ik laatst Home Assistant naar een eigen NUC verplaatst (HAOS). Met lokale voice assistant verwerking is dat ook weer geen overkill.
Ik vind mini pc's echt super tof, vooral de iets zuiniger versies maar toch krachtig.

Wat ik alleen jammer vind is dat je, je externe videokaart niet tot zijn volle potentie kan benutten, dat was eigenlijk mijn reden bij vernieuwing om toch voor een desktop weer te gaan.

Ik kan begrijpen waarom Intel wilt stoppen, aangezien er goedkopere alternatieven zijn volgens mij.

[Reactie gewijzigd door ilaurensnl op 22 juli 2024 15:17]

Intel stop omdat het niet goed gaat. De aandeelhouder drijven soort van reorganisatie aan. Dus er moet gehakt worden. En daarmee zal intel ook stuk minder slagkrachtiger zijn. En daarbij zal de recessie intel harder treffen dan AMD.
We kunnen de mogelijkheden van desktop en mini pc ook heel goed naast elkaar zien. Die mini pc's zijn gewoon een uitbreiding van onze mogelijkheden, en dat is denk ik alleen maar winst. Office pc's, htpc's of kleine servertjes zijn alle met dit soort oplossingen uit te voeren.

De thermische huishouding is een limiet in wat je met ze kan, al is veel hardware inmiddels best vergevingsgezind naar kleine behuizingen. Mini ps's zijn hiervoor schatplichtig aan de ontwikkelingen in mobiele hardware, zoals bijvoorbeeld laptops. Kan je toepassing en hardware wat afstemmen op de beperkingen van een mini pc behuizing dan zijn er genoeg toepassingen mee af te dekken.

En gelukkig blijven er genoeg toepassingen over voor desktops (grafische werkstations, simulatie hardware, game pc's, ontwerp computers). Investeren in veel processorkracht of grafische hardware zou nu eenmaal hand in hand moeten gaan met het verzorgen van een behuizing met goede koeloplossingen. Als je het tweede niet doet gooi je de investering van het eerste weg.

[Reactie gewijzigd door teacup op 22 juli 2024 15:17]

Als die zo groot was, dan hadden ze hem niet gesloten.

Er wordt al lang gesproken over de return van thin clients, en daar zou dit goed inpassen. Maar die revolutie blijft uit. Laptops zijn te goedkoop en veel completer. En voor veel andere toepassingen is een kleine Android box (zoals Shield) ook gewoon prima.

Er is absoluut wel een markt voor, maar erg groot is die niet.
Nee, dat komt omdat het concept thuiswerken nu meer dan ooit een rol speelt. Na de corona crisis is het concept thuiswerken gewoon doorgegaan. Dus laptops zijn dan handiger want je kunt ze zowel op het werk als thuis gebruiken. Thin clients gaat wat lastiger. Alhoewel een NUC net zo gemakkelijk mee te nemen is maar dan weer een scherm ontbeert.
Het scherm van laptops vind ik te klein om langere tijd productief op te zijn als ontwikkelaar. En werkelijk overal waar ik op lokatie zit, zijn er werkplekken met een hub, muis, tobo en scherm aanwezig waar ik gewoon in kan prikken met m'n laptop. Dat zou met mijn NUC ook makkelijk kunnen en die is een stuk handzamer dan mijn laptop. Voor mij een goed alternatief en ik ben er over na aan het denken om dat als volgende werkmachine te gaan gebruiken.
Check de records aan files op de weg even... de overgrote meerderheid werkt gewoon weer op kantoor.
Sonde??? Typefout mag ik hopen
Genoeg andere merken tegenwoordig die prijs stuk interessanter is.
Ik heb voordat ik de NUC kocht wat onderzoek gedaan en wil je een mini pc die in de buurt komt van de features namn de laatse generatie NUC's dan zit je toch wel redelijk binnen dezelfde prijsklase.
Zeker jammer.

Ze zaten kwalitatief goed in elkaar en het leek alsof ze een goed product hadden in een specifieke markt.
Juist, zeer sund, wilde voor thuis er ook altijd 1tje, maar de GPU daarvan was niet voldoende, wat juist met de komende generatie wel voldoende, voor mij, zal zijn.
Ik heb onlangs een NUC12WSKi7 in mijn handen gehad en was erg onder de indruk. Je merkt alleen dat nagenoeg alle software GPU acceleratie wenst of vereist, en dan moet je over naar de NUC Extremes die dan weer net te groot en te duur worden. Voor iedereen die geen laptop wil hebben en een desktop kast veel te groot vinden, is een NUC een echte verademing. Dalende inkomsten zullen wss liggen aan de super lage beschikbaarheid vorig jaar.
Over wat voor software heb je het dan? Want de NUC heeft gewoon 2D/video acceleratie dus afgezien van heel specifieke paketten zoals Unity/Autocad/render software zijn er weinig applicaties die zwaar leunen op 3D acceleratie.

En zelfs daarin presteert de NUC vrij aardig, zijn weinig spellen die je niet met redelijke framerates kunt spelen op een Iris XE zolang je niet alle settings op "max" zet.
Tegenwoordig kun je externe usb4 graka's koppelen aan een NUC. Ook al geen probleem meer, al zij het niet de goedkoopste oplossing.
En op de laatse generatie NUC's kun je best een game spelen, mits die niet al te zwaar is.
Geen game spelen waarmee de losse grafische kaarten al moeite mee hebben.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 22 juli 2024 15:17]

Ze worden ook veel ingezet als mobiel datacenter. Groot deel ervan was vrij makkelijk met ESXi uit te rusten omdat het allemaal standaardonderdelen waren waar ESX gewoon drivers voor heeft.
Opzich zonde maar er zijn onderhand veel NUC alternatieven. Ook voor AMD CPU's.
Wel degelijk een mooie innovatie geweest van Intel.
Ik vraag me een beetje af waarom Intel met alle soorten NUC's stopt want hun eigen kleine modellen waren toch vrij populair. De NUC-Extreme modellen met de doodshoofdjes zette ik wel mijn vraagtekens bij.
Anoniem: 310184 @Osiummaster11 juli 2023 20:25
De 1-liter PC's van o.a. Lenovo en HP zitten op sommige punten beter in elkaar en zijn gemiddeld stiller dan de Intel NUC; concurrentie is goed :) Intel heeft doorgaans nog wel wat voordelen t.a.v. compatibiliteit, support en garantie.

Momenteel kun je goed zien hoe het bij de best presterende mini-pc's wringt tussen afmetingen, prestaties (throttling / stabiliteit door warmteproblemen) en geluidsproductie. Intel is daarbij doorgaans in het nadeel vergeleken met mini's met vergelijkbare generatie AMD processor.

Ik hoop dat we snel een nieuwe generatie Zen4 1-liter pc's van Lenovo (en HP?) gaan zien. De Chinezen laten al zien wat de mogelijkheden zijn, maar kwaliteitscontrole, support, garantie en vaak ook geluidsniveau en service mogelijkheden van de hardware laten vaak te wensen over terwijl Lenovo en HP laten zien dat het beter kan (tegen hogere prijs, dat wel).
Hoezo kan je refereren naar 'De Chinezen' enerzijds en daarnaast 'terwijl Lenovo' schrijven?
Dat was slordig geformuleerd, ik bedoelde daar de nieuwere / kleinere Chinese fabrikanten zoals Minisforum, Beelink etc. in tegenstelling tot de gevestigde grote PC merken zoals Lenovo en HP (die tegenwoordig allemaal tot op zekere hoogte ook "Chinees" zijn, in de praktijk ...).
Maar helaas vaak toch nog steeds groter dan die van Intel.
Anoniem: 310184 @SuperDre11 juli 2023 20:16
De ervaring leert dat Intel NUCs ondanks de doorgaans goede hardware kwaliteit niet bepaald de stilste zijn en dat heeft deels te maken met iets te compacte behuizingen (een probleem dat we bij Chinese mini-pc's momenteel ook goed zien). Veel kleiner betekent meestal minder prestaties (zoals heel kleine mini's met N100 cpu) of meer herrie ;(
Ik kan dit bevestigen. Jarenlang heb ik een NUC gehad, ontzettend fijn device, maar als je er flink wat load tegenaan gooide, dat gingen de fans en temperaturen erg omhoog. Bij bijvoorbeeld transcoden ging hij met gemak naar 90C, al blijft dit een probleem voor alle SFF PC's. Gelukkig iets met cpulimit gevonden, maar blijft oppassen.

Destijds had ik het grotere model, dus met de 2,5 HDD erin hielp ook niet mee om de temperatuur omlaag te krijgen.

Begrijp mij niet verkeerd, zou er zo weer een kopen, het is krachtiger en stabieler dan een Raspberry bijvoorbeeld, maar momenteel heb ik er niet echt een toepassing voor.
Jammer want we gebruiken ze veel, met name de goeie ondersteuning qua drivers en updates, en het lage verbruik is een mooie combi. Dat er een gerenommeerde partij achter stond als Intel betekende ook dat we van klanten nooit vraagtekens kregen over kwaliteit of betrouwbaarheid van het merk. Als we over moeten op een Gigabyte Brix of een Dell o.i.d. moeten we dat waarschijnlijk toch weer gaan uitleggen. Kan me haast niet voorstellen dat Intel verlies draaide op de NUC's, lijkt me een vrij populair product. Zal wel buiten hun strategie liggen van omschakelen naar alleen nog een Fab zijn voor anderen.
Als we over moeten op een Gigabyte Brix of een Dell o.i.d. moeten we dat waarschijnlijk toch weer gaan uitleggen.
Erm... zijn er serieuze partijen die vraagtekens zetten bij Dell omdat dit geen gerenommeerde partij zou zijn?
Bij Dell niet zozeer qua merk, maar wel qua voorkeur. Als de vaste leverancier HP is, en wij komen met Dell aan dan krijg je weer vragen of het niet anders kan. Als je met Intel aankomt komen die vragen niet, want Intel heeft eigenlijk alleen die NUC's en concurreert niet met de rest van de kantooromgeving. Dat is tenminste mijn ervaring, de logica erachter snap ik ook nooit, maar het is wat het is... Niet onoverkomelijk, maar zulke dingen wel vaker gemerkt. Het is bijvoorbeeld ook de reden dat we alles maar in Microsoft Azure hebben gezet, alleen bij het horen van de naam nemen mensen aan dat het wel goed zit. Als je moet gaan uitleggen dat je bij een kleinere lokale onbekende partij de hosting doet, dan mag je weer allerlei certificaten gaan laten zien. Zeg je Azure, dan is de weerstand weg. Ik realiseer me heel goed dat dat überhaupt niks zegt over de implementatie, maar daar heb ik het liever met de IT'ers over dan degenen die het geld uitgeeft.
We hadden een keer zo'n gigabyte brix, maar daar was vaak gedonder mee, totdat we over gingen op de kleine intel Nucs.
Als je ziet wat die proc's e.d. los zouden moeten kosten maken ze er niet heel veel winst op hoor.
Ik zal deze lineup missen (ook al heb ik er zelf geen gehad). Alsnog blij dat de NUC ons dingen als de Lenovo Tiny, HP DeskMini, Dell Micro, Gigabyte Brix etc. heeft gebracht.
Daar moeten we het vanaf nu dus mee doen... ;)
Maar als ik even naar een Dell optiplex Micro met een i7 kijk, dan zit ik wel 1K duurder dan de Nuc. En de Dell heeft dan componenten die ik niet wil. De Nuc met de componenten die ik WEL wil is bij lange na niet zo duur als de Dell optie.

Dus ik vind Dell niet echt een alternatief.
Dan is het toch erg fijn dat Dell niet de enige is ;)
Dan is het toch erg fijn dat Dell niet de enige is ;)
Maar ik vermoed dat het bij de anderen niet veel beter is ;)
Als je iets "niet zakelijk" wil kan je kijken naar een Brix of een Beelink o.i.d.
Snap het wel, het is een markt met flink wat competitie. Sowieso de eigen partners maar er zijn natuurlijk ook de aanbieders met eigen product lijnen zoals Gigabyte, Asus, HP en Dell alsook de populaire Chinese Minisforum en Beelink.

Dus de vraag is of de NUC afdeling nog wel winstgevend was. Als de vooruitzichten voor verkoop van de mini-pc's niet heel geweldig zijn en ze draaien globaal verlies...
Heel erg jammer!
Deze units zijn ideaal. Neemt weinig tot geen ruimte in en krachtig genoeg voor een doorsnee gebruiker. Ook leuk voor een homeserver met Umbrel OS om een Bitcoin Node te laten draaien.
Jammer, het feit dat Intel de hardware samenstelde en ondersteunde was voor mij de reden om in het geval van een mini pc praktisch automatisch een NUC te kiezen. Bij de rest van de merken heb ik niet zo'n goed gevoel.
Jammer dat ze niet meer direct met vanuit intel komen. Misschien beetje achterhaald met inbuild systemen voor op afstand monitoren/displayen en of android devices die nog kleiner even effectief zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.