'Google Stadia-topman Phil Harrison is stilletjes bij Google vertrokken'

Voormalig Google Stadia-hoofd Phil Harrison is vertrokken bij Google, melden bronnen van Business Insider. Dit gebeurde al in januari, toen de dienst stopgezet werd, maar een bekendmaking is niet gedaan.

Waarom het vertrek van Harrison niet openbaar gemaakt werd, melden de twee bronnen niet. Harrisons LinkedIn meldt, indien het verhaal klopt, een ander verhaal: daar staat dat hij in april is vertrokken. Harrison en Google reageerden ook niet op een verzoek om commentaar van Business Insider. De man was sinds 2018 verbonden aan het bedrijf.

Harrison was vanaf het begin betrokken bij Stadia; hij was de man op het podium ten tijde van de aankondiging van de dienst. Daarvoor had hij sleutelrollen bij Microsofts Xbox-divisie en bij Sony PlayStation.

Gamestreamingdienst Google Stadia werd in januari van dit jaar stopgezet, na een periode waarin Google al eerder zijn investeringen in Stadia temperde, maar volhield dat het achter de dienst stond. Na het afsluiten was er naar verluidt nog de intentie om het als white label-dienst aan te bieden, maar ook dat gebeurt toch niet. Officieel ziet Google nog wel een rol voor zichzelf in de wereld van gaming, maar dan als een bedrijf dat technologie levert ter ondersteuning van live service-games. Tweakers schreef ook een langer artikel over het stoppen van Stadia.

Phil Harrison, Google
Phil Harrison tijdens de Stadia-aankondiging

Door Mark Hendrikman

Redacteur

06-04-2023 • 08:02

104

Reacties (104)

Sorteer op:

Weergave:

Nog steeds een gevoel van ‘het had zo mooi kunnen zijn’ als ik iets over Stadia lees. Prachtige techniek totaal verkeerd vermarkt. Zo zonde.
Betalen voor een service en vervolgens dan ook nog is los games kopen exclusief op hun platform.. mmm vraag je je af waarom zoiets flopt.... Als het nou een abbo was inclusief de games aka xbox pc gamepass.. Maar nee was shitty dus hard flopped
Je hoefde geen abo te nemen:

Google Stadia free: koop games apart
Google Stadia Pro: betaal een tientje, krijg games en als je wil kan je nog games erbij kopen.

Op het einde had ik ongeveer alles geclaimd met Pro omdat ze er waren. Maar Red Dead Redemption 2 was nooit Pro en toch kon ik het spelen omdat ik het had gekocht.

Het was natuurlijk geen levensvatbaar model maar je hoefde niks per maand te betalen als je dat niet wilde. Wilde je dat wel, dan kreeg je ongeveer 3 tot 4 games per maand die je kon spelen en die ook niet uit de roulatie gingen. (Wat bij Gamepads wel gebeurt)
Exact, maar dat @Ht87 denkt dat het alleen een abbo model was is wel precies het probleem. Het was gewoon voor de gemiddelde consument niet duidelijk hoe het werkte en wat er waarvoor betaald moest worden.

En ik denk dat er veel mensen waren die echt niet wisten dat je als je de games kocht je die zonder maandelijks te betalen "eindeloos" kon streamen.

Ik heb Cyberpunk 2077 b.v. in z'n geheel vanaf launch op Stadia gespeeld, 1 keer betaald en nooit de issues gehad die veel console en PC gamers wel hadden. Waneer het werkte was Stadia echt heerlijk.
En ik denk dat er veel mensen waren die echt niet wisten dat je als je de games kocht je die zonder maandelijks te betalen "eindeloos" kon streamen.
Maar dat kon dus ook niet. Ik vraag me sterk af als Stadia niet stopgezet was, of dat wel vol te houden was geweest voor Google.
Probleem is niet dat je de games moest kopen, probleem is dat je de games kocht op hun platform en vervolgens niks meer mee kan... Dus dikke flop, dat soort shit werkt niet bij PC gamers
Precies echt al vanaf de Beta gaf iedereen aan dat zonder Steam library access het zou falen.

Verder is het ook wel gewoon Google dat veelal hen projecten staakte dus dat maakte mensen nog afwachtender.

Eerlijk gezegd heeft deze blunder Cloud gaming wel negatief beïnvloed.. Na de announcement dat Google erin stapte werd echt op elk “platform” moeilijk gedaan om eigen libraries etc omdat men gewoon inhalig werd. Jammer.

Het grote verschil is echt dat meeste services een highend windows vm aanbieden en Google echt een virtual console in de cloud aan het bouwen was.
Ik denk dat je een andere tweaker bedoelt? Maar je punt klopt wel ;)
Je betaalde niet voor de service? Misschien heb je jezelf er niet echt in verdiept? Maar wel hard roepen. Zo herkenbaar tegenwoordig.
Jep, volledig verkeerd model om t in de markt te zetten. Ik ben ook vooral positief over de techniek hoor ;)
Gelukkig zijn er legio andere aanbieders die iets vergelijkbaars doen o.a. Geforce now
Vergelijkbaar, en toch behoorlijk anders. Stadia had echt wel zijn sterke punten.
Iedereen zegt dit maar ik lees nooit details. Wat was er dan zo veel mooier en sterkers aan de techniek achter stadia, en hoe vertaalde zich dat naar een betere ervaring voor eindgebruikers?

[Reactie gewijzigd door HooksForFeet op 24 juli 2024 06:46]

Ik kan zo veel voorbeelden geven.

Release Baldurs Gate : Ik zat 10 seconden na de release helemaal in de game. Vrienden via Steam enz: heel de avond bezig met aankopen en downloaden/updates enz.

Gezinsleven: lekker op de bank gamen, vriendin wil Netflix kijken, ik schakel naadloos over op mn laptop. Dit kan alleen doordat de controller via Wifi aan een scherm gekoppeld is, en niet via bluetooth ofzo. Vriendin wil mee doen? Prima, koop extra exemplaar Farming Simulator en binnen minuut lekker Co-op, een op de laptop ander op TV. Zo nice.

Snel erin-eruit hoppen: het werkte gewoon altijd, binnen paar seconden in een game, of er weer uit. Ook games welke ik een jaar of 2 niet meer gespeeld had starten direct op. Geen wachtrij, geen lagg. Heerlijk. Niets met inloggen of wat voor gedoe dan ook.

Kwaliteit: grafisch gewoon super door geweldige HDR ondersteuning.

[Reactie gewijzigd door 1234567y op 24 juli 2024 06:46]

Maar dit zijn gewoon algemene voorbeelden van de voorbeelden van streaming games. Dat is bij andere aanbieders niet anders. Wat was er specifiek aan Stadia dan zo goed?
Wat voorbeelden:
  • Nooit maandelijks kosten betalen voor het onbeperkt streamen op Stadia
  • Of je nou betaald of niet, je krijgt nooit wachtrijen en je wordt nooit uit sessie gekicked omdat je te lang gestreamed hebt
  • Geen loginschermen van Steam, Epic, Ubisoft. Het is zeer vervelend als je moeilijke wachtwoorden gebruikt en je moet het invoeren met je controller. En elke service heeft ook haar eigen F2A.
  • Stadia boodt beste game ervaring. Bij GeForce Now voel je dat je gebruikt maakt van remote-desktop achtige service. Je ziet soms Windows popups verschijnen op je Mac of Android of op TV. Bij Stadia werkt alles zoals een game console... je speelt eigenlijk op de gaming console van Google. Bij game console is de comfort belangrijk.
  • Youtube integratie, je kan je hele gameplay met 1 click automatisch streamen en opslaan naar Youtube.
  • Achievement die je behaald op Stadia voelen meer legit aan. Bij Stadia kan je geen cheat engine gebruiken om je stats op te boosten. Dus de achievements die je haalt met games via Stadia, voelen legitiem... want je het echt gedaan.
  • Als we over cheaten praten, met Geforce Now speel je gewoon Windows versies van je games, dus met online gaming kom je dus met cheaters. Met Stadia multiplayer games heb je nooit te maken met cheaters.
  • Je volle game library is automatisch gedeeld met je Google familieleden. Met GFN moet elke familie lid een apart abonnement nemen en vervolgens nog een eigen steam account bijhouden want Steam laat jou niet accounts delen zonder dat de andere uitgekicked wordt
  • 1 click refund. Je hoeft helemaal geen reden te schrijven waarom je iets refund zoals bij Steam of Battle.net. Bij Blizzard moet je zelfs met een werknemen in discussie dat je een refund wilt.
Ik vind het dus jammer dat Google gestopt is met Stadia, ze hadden echt een volle service aangeboden met hoge kwaliteit en focus op gebruikersgemak.
Voor mij was de onovertroffen soepelheid de reden om het te gebruiken.
Stap 0: alles staat uit (stand-by)
Stap 1: partner en/of kind pakt een controller en zet hem aan
Stap 2: alles ging volledig *automatisch* aan (chromecast ging aan, tv ging aan) en ze drukten na het korte laadscherm op ‘A’ op de controller
Klaar: Spelen maar: je zat in de game

Let wel: tot nog toe op 2 knoppen gedrukt. Absurd makkelijk. GFN is niet veel ingewikkelder maar dat krijg ik toch niet uitgelegd aan partner en kinderen omdat er steeds wat mee is.

Mocht je een andere game dan laatst gespeelde willen, dan kwam er voor stap 2 nog dat je op de d-pad drukt

Alternatief: ik koos in de Stadia app op mijn telefoon de game die ik wilde spelen. Drukte op 1 knop om te kiezen op welk device (dat kon van alles zijn). Meestal was dat de tv. Ik zette de controller aan en gamen maar. Wilde ik verder op mijn telefoon of tablet dan weer de Stadia app openen en telefoon kiezen als device. De game ging daar dan zonder wachten naadloos verder. Wilde ik verder op laptop, dan naar stadia.com en klik - verder spelen. Met diezelfde controller desgewenst.
  • Achievement die je behaald op Stadia voelen meer legit aan. Bij Stadia kan je geen cheat engine gebruiken om je stats op te boosten. Dus de achievements die je haalt met games via Stadia, voelen legitiem... want je het echt gedaan.
Sorry, het spijt me zeer, maar achievements op consoles of PC voelen niet legit aan? :/
  • Als we over cheaten praten, met Geforce Now speel je gewoon Windows versies van je games, dus met online gaming kom je dus met cheaters. Met Stadia multiplayer games heb je nooit te maken met cheaters.
Op Stadia (of iedere willekeurige platform for that matter) kun je cheaten, het is alleen lastiger.
Voor "gelockte" hardware heb je een PC, hdmi splitter, computer-vision gebasseerde auto-aim cheat, en een custom controller / hardware om een controller fysiek te bewegen nodig.
Sorry, het spijt me zeer, maar achievements op consoles of PC voelen niet legit aan? :/
PC/Steam achievements voelen het minst legitiem aan.

Ik weet dat je ook op je console kan hacken. Elke spel wat lokaal draait kan lokaal gemodificeerd worden. Maar de drempel is wel wat hoger dan een game-cheat.exe installeren en knopjes drukken of je save-files aanpassen.
Op Stadia (of iedere willekeurige platform for that matter) kun je cheaten
Cheats zoals map-hack, vliegen en onsterfelijkheid en alle andere RAM view/edit hacks is compleet onmogelijk met Stadia. Tenzij je de servers van Google kan doorbreken, wat behoorlijk onrealistisch is. Maar als je zover bent, dan kan je beter veel grotere buit maken.
Voor "gelockte" hardware heb je een PC, hdmi splitter, computer-vision gebasseerde auto-aim cheat, en een custom controller / hardware om een controller fysiek te bewegen nodig.
Dat is dus de enige (en de saaiste) manier om te hacken... een AI het spel laten spelen en dan toekijken.
Dat is dus de enige (en de saaiste) manier om te hacken... een AI het spel laten spelen en dan toekijken.
Je hoeft niet toe te kijken, je kunt op deze manier auto-aim werkend krijgen, en zelf spelen. Maar inderdaad, veel andere hacks zul je niet werkend krijgen.
Dan ben ik oprecht geïnteresseerd.

Ik wil best nog wel eens een co-op Farming sim doen met mn vriendin (een de TV, de ander de laptop). Hoe zou ik dit met een van de andere streaming diensten kunnen doen en wat heb ik ervoor nodig?
Via GFN kan dit gratis, mits je bij Epic Games Store destijds beiden de gratis game Farming Simulator 19 zou hebben geclaimd.

Zie hier de compatibele apparaten waar GFN op draait, waaronder computers, mobiels en smart-tv's:
https://www.nvidia.com/en-gb/geforce-now/download/

Vervolgens maak je beiden een gratis account aan bij GFN, en je kunt samen gratis (1 uur onafgebroken, op drukke momenten mogelijk met een wachtrij) co-op het spel spelen.
Wat me bij andere streaming diensten tegenstaat is dat het aanbod niet persoonlijk bij me past;
  • Xbox Cloud: De selectie van games is beperkt, en je bezit de game niet waardoor je niet weet of deze ook beschikbaar zal blijven
  • Playstation Cloud: Maar op een beperkt hardware aanbod bruikbaar, terwijl ik juist op mijn TV en Android telefoon wil spelen.
  • Geforce NOW: Ook maar een beperkt aanbod uit een hele grote externe store (Steam), dit maakt het zoeken in het aanbod onnodig lastig.
Het gemak van Stadia was de grootste kracht, je koopt een game en je kunt spelen, de abonnementsdienst was een leuke plus om extra games te ontdekken voor weinig geld, en de uitvoering was kwalitatief het meeste van de tijd prima te noemen voor wie gewoon 'even lekker wilt gamen' en zich niet druk maakt om the latest and greatest.
Stadia was meer als een game console, met de hele ervaring in een enkele interface. GeForce Now heeft z'n eigen voordelen (goedkope games via Steam etc.), maar het draait overduidelijk als virtuele omgeving op Windows. Zo moet ik bijvoorbeeld regelmatig in een Steam venstertje weer m'n wachtwoord invullen (onthoud ie niet omdat je elke keer op een andere 'PC' gamed). Zo naadloos als bij Stadia was het zeker niet.
Als je een betaalde versie hebt dan hoef je niet meer je gegevens in te geven elke keer ;)
Waarom was het dan verkeerd vermarkt? Ik vond stadia ook goed werken, maar ik had het idee dat ik de enige echte doelgroep was: een man van middelbare leeftijd met baan en jonge kinderen die nauwelijks tijd heeft om te gamen, en daarom geen mooie game computer of console heeft. En aan mij heeft Stadia bijzonder weinig geld verdiend.
En hoeveel mensen in die doelgroep wisten ook daadwerkelijk van het bestaan van Stadia? Ik ken Stadia enkel en alleen door de artikelen hier op Tweakers, niet door een reclamecampagne van Google.
En dat Google altijd snel de handhoek in de ring gooit. Vrij snel na launch werden al studios die Stadia games maakte opgedoekt of verkocht. Games werden geannuleerd. Allemaal negatieve geruchten. Je zag vrij snel na launch die commitment minder worden. Tja dan ga ik ook niet instappen.

[Reactie gewijzigd door kr4t0s op 24 juli 2024 06:46]

Precies dat. Je moet echt de portomonee durven trekken als je zoiets succesvol wil maken. Het heeft Microsoft meer dan een miljard(!) Gekost om de Red Ring Of Death problemen goed op te lossen met de xbox 360. Hadden ze dat niet gedaan dan was de xbox een pijnlijke dood gestorven ongeveer. Dat is commitment.

Het kost tijd en veel geld om je te vestigen in deze markt. Als je die stap niet wil nemen moet je niet instappen.
Totaal mee oneens. We geven steeds meer bezittingen af aan deze grote tech giganten en hun macht groeit met de dag alleen maar groter. Ik wil niet meer bezittingen in hun onderpand geven, liever minder
Ik heb nog steeds een gevoel van overhyped en vals geklets.

Op reddit vertelden ze over zoveel features waarbij ze iedereen (bewust) het gevoel gaven dat het er op de lanceerdag erin zat: zoals vanuit youtube een linkje aanklikken om dan daar verder te spelen waar een influencer iets over vertelde.

Ze spraken ineens over pc, playstation en xbox als ouderwetse plastic doosjes, etc.

Allerlei hersenspinsels over lag wat niet verneembaar zou zijn, terwijl ik gewoon wagenziek werd met zo'n beetje de laagste ping op heel reddit.

En allerlei andere vormen van hete lucht.

Vond het echt hele smerige marketing. Zelfs na de lancering nog eens hun "ask us anything about stadia " reddit topic doorgelezen. Gewoon tenen krommend. Even snel wat linkjes opgezocht, niet gechecked of hier alle tenenkrommende zaken in staan.

https://www.reddit.com/r/...otes_on_first_stadia_ama/

https://www.reddit.com/r/...v_and_im_the_director_of/

https://www.reddit.com/r/..._stadia_team_here_and_im/

[Reactie gewijzigd door 2green op 24 juli 2024 06:46]

Denk dat er weinig gamers op te wachten zaten, non transferable games, niet geschikt voor competitive games, niet altijd even stabiel en de typische Google mentaliteit dat als het niet meteen een hit wordt dat ze de stekker eruit trekken.

(Sowieso mag game streaming van mij een snelle dood sterven aangezien we steeds meer de controle over onze eigen spullen uit handen geven en long term duurder uit zullen zijn).
(Sowieso mag game streaming van mij een snelle dood sterven aangezien we steeds meer de controle over onze eigen spullen uit handen geven en long term duurder uit zullen zijn).
Hoewel ik het niet volledig oneens ben met je stelling, redeneer je nu heel erg vanuit een enkel perspectief. Ik zeg niet dat alles naar streaming moet, maar er is ook een groep mensen die door een druk (gezins)leven, niet veel kunnen/willen gamen. Het is wel een groep die mogelijk af en toe een game wil spelen, zonder een upfront investering. Ik ken genoeg mensen in mijn omgeving, die best wel eens een game als Red Dead Redemption 2 wilde spelen, maar daar echt geen gamepc of console voor aan gingen schaffen. Voor dit soort mensen, kan een dergelijke dienst een hele mooie oplossing zijn. Maar gezien de afzet markt zal dit waarschijnlijk niet zo snel rendabel zijn.
Ja, veel mensen willen 'iets' doen zonder investering en daar wordt op ingespeeld maar dat verandert de uitkomst niet. Het punt is dat de eeuwig betalen voor iets waarnij de productiekosten al lang zijn terugverdiend en een mooie winst over is gemaakt, niet zo goed is vanuit een koper perspectief.

Nu hebben we datzelfde probleem ook al bij games die je koopt en 100% afhankelijk zijn van servers die door de fabrikant worden onderhouden (en niet zelf in te tichten zijn voor de kopers).

Alles huren geeft wel lage investeringen maar uiteindelijk veel hogere kosten en totale afhankelijkheid.
Je beschrijft nu ongeveer elke dienst qua entertainment die mensen afnemen (in de breedste zin van het woord).

Als je alles negatief beredeneerd is de uitkomst ook nooit heel positief.

Ik zie het probleem namelijk niet perse in van alles huren. Ik heb serieus naar Stadia gekeken als alternatief maar toen rommelde het al + speelt mee dat ik aan hardware knutselen té leuk vind maar financieel was het best een handige optie vond ik.

Van de aanschaf van een game PC had ik meer jaren een Stadia abbo kunnen afnemen dan dat die PC relevant had gebleven. Ik game soms maanden niet en dan kan het abbo stopgezet worden terwijl de PC stof staat te vangen.

En qua afhankelijkheid, ik speel voornamelijk openworld games. The Witcher III heb ik meer dan een jaar over gedaan, RD2D ook bijna een jaar over gedaan, nu staat Horizon Zero dawn op de planning die net gekocht is in de sale dus die €15 per jaar aan game licenties overleef ik wel mocht die verloren gaan.
Je beschrijft nu ongeveer elke dienst qua entertainment die mensen afnemen (in de breedste zin van het woord).
Ja dat is waar - het probleem is natuurlijk niet dat je niets meer zou moeten/mogen huren. Het probleem ontstaat als alles moet worden gehuurd.

Nu hebben we een keuze; huren op kopen. Als je die keuze wegneemt krijgen de aanbieder onevenredig veel macht. En het effect hebben we al kunnen zien; muziek, boeken en films die eerst wel te horen/zien/lezen waren, zijn dan niet meer beschikbaar.
En de kosten kunnen blijven oplopen.
Je beschrijft nu ongeveer elke dienst qua entertainment die mensen afnemen (in de breedste zin van het woord).
Maar is dat dan ook niet juist het hele punt? Dat dit soort diensten gewoon gedoemd zijn om te floppen (commercieel gezien), omdat mensen vrij snel afhaken nadat de nieuwigheid eraf is, geen zin meer in terugkerende betalingen, en er vervolgens dus geen droog brood mee te verdienen valt?

Voorbeelden te over, niet alleen alle verschillende game streaming diensten die gefaald zijn, maar zelfs grote namen als Netflix, Disney+, Spotify hebben grote problemen om winstgevend te zijn. Er moet continu geld bij in de 'opstartfase', en op het moment dat er geld verdiend moet worden en de abbo prijzen omhoog gaan haken er te veel mensen af.
Als je alles negatief beredeneerd is de uitkomst ook nooit heel positief.
Noem het negatief, of noem het gewoon logisch nadenken. Ik zeg al vanaf dag 1 dat de business case voor game streaming buitengewoon twijfelachtig is. Je moet achterlijk veel investeren in hardware, om de latency laag te houden moeten je servers overal ter wereld staan, en vervolgens staan ze 3 kwart van de tijd uit hun neus te vreten omdat iedereen in de buurt van jouw server alleen in het weekend en 's-avonds wil gamen. En om dat terug te verdienen moet je concurreren met een 'investering' die je klanten anders ook hadden kunnen doen van ~500 euro over een geschatte levensduur van 5 jaar voor een console.

Dus ja de technologie is mooi, en leuk voor een handjevol mensen dat per se buitenshuis PC/console games wil spelen en/of geen apparaten wil kopen, maar ik zie de business case gewoon niet. Tot nu toe heb ik nog geen enkele keer het idee gehad dat ik het bij het verkeerde eind heb.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 24 juli 2024 06:46]

Je kunt het ook van de andere kant bekijken. Alles kopen en bezitten geeft veel meer afval en ongebruikte hardware. Nu staan er tientallen miljoenen xboxen en playstations niets te doen over de hele wereld. Omdat al die mensen er eentje thuis hebben staan, maar uiteindelijk aan het werk of naar school zijn. Je bent als totale groep dan toch suboptimaal bezig

Het is dus uiteindelijk maar net vanuit welk perspectief je het wil bekijken. En hogere kosten is ook heel erg afhankelijk van het gedrag. Speel je een enkele game heel erg veel uur of kijk je een film meerdere keren, dan is bezitten waarschijnlijk beter. Speel je een game 1 keer en kijk je een film 1 keer, dan is huren mogelijk een veel betere optie. Er zijn maar weinig spellen die ik een 2e keer speel. Daar heb ik gewoon simpelweg de tijd niet voor of wil daar de tijd niet voor maken.
Nu staan er tientallen miljoenen xboxen en playstations niets te doen over de hele wereld.
Dat probleem is niet heel anders bij verhuur; Als een aanbieder iets verhuurd wordt het ook afgeschreven. En niet alles wordt continue gebruikt.
Dat technologische vooruitgang zaken eerder obsolete maakt is een gegeven. Dat kun je moeilijk tegen gaan door te verhuren i.p.v. kopen.

De hogere kosten zijn natuurlijk afhankelijk van gebruik. Maar als het produkt feitelijk herbruikbaar blijft (zoals muziek, boeken en films) dan ben je veel eerder/vaker duurder uit bij huren (t.o.v. kopen). Nu vinden we gemak ook wel wat waard dus huren we wel. Maar als de mogelijkheid om te kunnen kopen wegvalt dan verandert het speelveld.

Huren is goed voor items die enorme hoge investeringskosten vergen maar zodra het gebruik frequent is of de mogelijke gebruiksduur heel lang, dan is kopen voordeliger.
Daarom kopen we bijv. onze eetkamerstoelen ook al gebruiken we die een groot deel van de dag niet. Maar de frequentie en gebruiksduur zijn heel hoog/lang.

Bij spellen is het een moeilijker verhaal omdat die dus afhankelijk zijn van onderliggende technologie maar ik heb en speel wel spellen van meer dan 10 jaar oud (zoals bijv. C&C Tiberian Wars :Y) ). Die investeringskosten heb ik er ruimschoots uit.
Maar ook jouw punt is valide; Bij slechts 1 keer spelen is huren goedkoper.
Dus ik zeg ook niet: "huren is slecht" - ik zeg wel: "alleen kunnen huren is slecht".
Je vergelijkt nu een aantal dingen die niet echt 1 op 1 te vergelijken zijn. Computerhardware huren in de cloud is heel wat anders dan eetkamer stoelen huren. Computerhardware in de cloud kun je delen. Je hoeft niet 10 miljoen hardware devices te hebben voor 10 miljoen klanten. Je kunt optimaliseren voor parallel gebruik. Eetkamer stoelen is een heel ander verhaal, want als jij ze niet gebruikt, kan een ander ze niet uit je huis halen en gebruiken. Dus ja, het verhuren van hardware in de cloud is toch echt anders, en daar kun je door slim om te gaan met hardware, optimaliseren.
Ja dat is waar - dankzij centralisatie ontstaat een voordeel. Maar die centralisatie (van spel-servers) heeft wel tot gevolg dat het non-stop aan moet staan. En omdat het non-stop aan staat slijt het sneller en ook moet deze apparatuur eerder worden vervangen om de betrouwbaarheid (uptime) niet in gevaar te brengen.
Ik gaf alleen maar een extreem voorbeeld om aan te geven dat relatief weinig gebruik per dag maar wel gedurende een hele lang tijd, niet zo erg is.
Het Geforce Now model is een mooie, je koopt je eigen gaming licentie en draait dan die op een PC in de cloud. Maar Xbox game pass en Stadia zijnw eer paltformen waar je de sleutels echt weggeeft. Je ziet nu al met platformen zoals Netflix, Disney+ de problemen ontstaan dat je meerdere susbcriptions nodig hebt voor content.
Je ziet nu al met platformen zoals Netflix, Disney+ de problemen ontstaan dat je meerdere susbcriptions nodig hebt voor content.
Het grootste probleem is dat ze na de introductie periode leeg sterven. Alle coole en leuke gelicenseerde content verdwijnt, partijen maken hun eigen slechte content die nooit veel waardering zou hebben gekregen buiten hun eigen platform, en mensen gaan naar een andere platform om daar het begin feest een beetje uit te proberen.
Stabiliteit lag voornamelijk aan je eigen verbinding en responsetijden waren zeker voor cloudgaming enorm goed.
Ik denk dat de bottleneck inderdaad was dat niet helemaal duidelijk was voor wie het een hit had kunnen zijn: de casual gamer van rond de 30-45 jaar oud. Competitive games gingen, getuige Destiny 2, best goed overigens. Maar ja, die beroerde pr!
Wat is best goed, ik had Destiny 2 zowel op PC als op Stadia, en Stadia was duidelijk de mindere ervaring. Niet dat het onspeelbaar was op Stadia of iets in die richting, maar ik merkte het verschil wel en dan heb ik een zeer goede en zeer stabiele glasvezelverbinding. Daarnaast is Destiny 2 volgens mij ook niet echt een competitive game met bijvoorbeeld een grote E-Sports scene, dan denk ik eerder aan shooters als CS:GO, CoD, Overwatch, of moba's als LoL Dota of bijvoorbeeld Rocketleague

PR was inderdaad niet goed, denk bijvoorbeeld aan de 4K belofte bij launch en de andere niet of veel te laat ingeloste beloftes. Daar hebben ze denk ik echt een valse start gemaakt die ze niet meer te boven zijn gekomen. Het andere probleem dat ik voornamelijk tegenaan liep was het dubbel moeten aanschaffen van games. Dat blijft toch een vreemde gewaarwording. In console land heel normaal, maar voor een PC gebruiker toch was vreemd en voelt dan ook niet goed.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 24 juli 2024 06:46]

Een 100mbit glasvezel verbinding, bekabeld aan de router, met 3ms naar de AMS-IX mag in geen enkele situatie problem vertonen met een Cloud platform (en dat doen andere platformen zoals Geforce Now ook niet).

Destiny 2 draaide met een enorme latency dat zelfs de Xbox One versie @ 30fps nog meer responsive aanvoelde en ook daadwerkelijk in data was.
non transferable games
Een van hun sales pitches was juist dat als Stadia ooit ophield je je aankopen gerefund zou krijgen of kon transferren naar een ander game platform. Dit was voor mij een reden om het maar eens te proberen. Andere platformen zoals Steam, Nintendo of PSN staan je juist niet toe om digitale aankopen over te dragen of verkopen op Marktplaats oid.
Maar Steam kan ik op mijn eigen hardware draaien, hetzelfde geld voor Nintendo en PSN. Bij Stadia bezit jij niet het platform zelf en als zij die wegnemen heb jij niks aan je game licenties.
Als Steam een licentie intrekt heb je wettelijk gezien ook niks meer. Je zou gedownloade games nog kunnen spelen als je de DRM uitschakelt, maar op dat moment is het gewoon piraterij met extra stappen. Je bent gewoon overgeleverd aan de goodwill van die bedrijven. Nu mag je hier bij Steam wel hoge verwachtingen bij hebben, maar je account zou maar een gehacked en gebanned worden oid. Helaas gaat het met fysieke media ook de verkeerde kant op laatste tijd. Gigantische downloads die je moet binnenhalen (via een geregistreerd account) voor je een net nieuw gekochte game kan spelen. Gelukkig kan je een disk of cartridge nog wel doorverkopen als je bent uitgespeeld.
Als Steam een licentie intrekt heb je wettelijk gezien ook niks meer.
In de EU is een licentie daadwerkelijk van jou, die mogen wij dan ook doorverkopen. Tevens heeft Steam aangegeven een backup plan te hebben voor als het platform de lucht uit gaat. Voor consoles kan je de game vaak gewoon op disc kopen en op wat online titels na zijn die ook daadwerkelijk te spelen gelukkig nog.
Steam staat je echter niet toe je licentie te verkopen. Wat mij betreft een behoorlijk gemis, en dit zou wat mij betreft vanuit de EU afgedwongen moeten gaan worden.
Net zoals weinig videoliefhebbers er op zaten te wachten voor streaming te gaan ipv een collectie dvds in huis te hebben?

Ik denk dat cloud gaming de toekomst is, zeker als er cloud native ontwikkeld zou worden. Er is simpelweg veeeeeel meer (parallel) processing power aanwezig dan jij ooit onder je tv of op je desktop kunt plaatsen.

We zijn gewoon wat vroeg denk ik. Geen significant voordeel om in de cloud te gamen, en een vooralsnog te grote tradeoff in beeldkwaliteit en latency.
Eerst was Netflix heel goedkoop en had extreem veel content, nu verhogen de prijzen terwijl de content minder wordt vanwege de competitie. Meer restrictie sop accounts etc en mensen beginnen weer af te cancellen. Uiteindelijk kan het alleen rendabel zijn als vrijwel de hele wereld op 1 platform zit en dat zal dus nooit lukken. Gamepass kost nu bijvoorbeeld geld en zal dat blijven doen totdat ze een monopolie hebben. Het is zeker niet de toekomst tenzij het Geforce Now style is.
Eens, ik mis het echt
Gelukkig zijn er nog genoeg andere alternatieven op de markt, waarbij je wel je eigen steam/epic etc library kan meenemen/gebruiken.
Die alternatieve geprobeerd, ze bieden mij lang niet de naadloze ervaring die ik bij Stadia had.

Het is voor mij wachten tot er echt een dienst komt welke zo soepel werkt als Stadia, voordat ik weer in het gamen stap.

Nu speel ik gewoon wat oude PC games die niet teveel grafisch eisen.
De kans is groot dat je heel lang zal moeten wachten op een echt stadia alternatief
Google profiteerde met stadia van z'n bestaande globale infra en connectiviteit om latency behapbaar te houden en heeft daarenboven veel geïnvesteerd in gpu rekenkracht in datacentra wereldwijd.
Je hebt dus een gelijkaardig grote partij nodig die een mislukt experiment van een ander wil herhalen...
Nee idd... bvb. het gratis Geforce Now abo zuigt verschrikkelijk en is zelfs onlangs nog erger geworden, overduidelijk stevige pogingen om alle free-users zo te frustreren dat ze een betalend abo afnemen of. zoals ik, de handdoek gooien.

Op z'n minst was het gratis Stadia abo functioneel, vlot speelbaar en geen nonsens met "239 spelers vóór je" |:(

En ja, er is wat te zeggen van een gratis dienst afnemen en hier nadeel t.o.v. betalend door te ondervinden, vind ik ook logisch maar bij Stadia zat dat wel beter in elkaar, de nadelen maakten de dienst niet onspeelbaar en zorgden er ook niet voor dat je urenlang je beurt moest afwachten om 40 minuutjes je game te kunnen spelen.

Het was niet perfect maar als casual gamer zonder competitie-drang vond ik de ervaring meer dan goed genoeg dat ik deels om gratis games te kunnen claimen maar ook deels uit steun voor het voortbestaan (niet gelukt dus :D ), vrij snel naar Stadia pro ben overgegaan.

[Reactie gewijzigd door PinusRigida op 24 juli 2024 06:46]

Maar dat is een compleet oneerlijke vergelijking. Bij gratis Stadia, betaalde jij Google voor spellen. Bij gratis Geforce Now, betaal je Nvidia voor precies niks. Uiteraard is het dan niet meer dan een demo omgeving, dat is gewoon niet realistisch om te verwachten dat je zonder iets te betalen, wel hun servers zonder flinke limitaties kan gebruiken.

En zelfs bij Stadia is het ondanks dat je Google moest betalen voor spellen maar helemaal de vraag of dat op termijn vol te houden was voor ze. Maar ik kan je 100% garanderen dat er nooit een game streaming service komt die gratis is en waar je niet op een andere manier betaald (zoals dus dat je verplicht bij hun spellen moet kopen).
...
Je hebt helemaal gelijk, is een slechte vergelijking maar het is de enige vergelijking dat ik kan maken vermits het de enige 2 gamestreamingdiensten zijn waarvan ik ooit gebruik maakte.

GeForce Now zelfs zo kort gebruikt dat ik niet eens weet of alle beschikbare games gratis te spelen waren, jij zegt het, dus je zal het wel weten.
Ik heb slechts 1 game gespeeld bij GeForce Now en van de -pakweg- 5x dat ik zin had om te gamen, heb ik misschien 2x daadwerkelijk gegamed omdat de wachttijden belachelijk lang waren, een halve dag wachten en m'n pc wakker houden om 1 game te spelen voor 40 minuutjes, thanks but no.

Ben het met je eens dat ik niet kan verwachten dat een gratis dienst me op m'n wenken bedient en dat de vergelijking met Stadia -waar je in je gratis abo wél games koopt kocht- misschien niet opgaat, maar i.m.o. was het wel een veel bruikbaarder systeem en da's de vergelijking die ik dan maak;

Beiden "gratis" diensten, de éne volledig gratis maar onbruikbaar op piekmomenten, de andere alleen gratis in de zin van geen maandelijkse vaste kost, maar wél vlot bruikbaar voor de games die je aankocht.

[Reactie gewijzigd door PinusRigida op 24 juli 2024 06:46]

10 euro voor Stadia Pro was prima, maar 10 euro voor Geforce Now Priority is niet te behappen? :9
Al vind ik het wel spijtig dat Stadia eruit ging -had al wat geld en tijd in Stadia geïnvesteerd, gelukkig het geld-gedeelte netjes teruggekregen van Google, dat zat wel goed, geen gezeik mee gehad- had ik verwacht dat ik het harder ging missen...

Het enige wat ik eigenlijk mis, vooral wanneer ik er nog 's aan herinnerd word door bvb. een artikel in die context, is dat het voor mij de enige mogelijkheid was om RDR2 te spelen, dat was één van die games die me vastgrepen en niet meer loslieten.

Nu moet ik al wat investeren want m'n oude gamelaptop (2015) draait die game logischerwijs echt niet vlot en zeker niet mooi met alle 'eyecandy' uitgeschakeld en eigenlijk ben ik niet meer zinnes om een gamelaptop aan te schaffen, zit eerder te twijfelen tussen een hybride tablet-pc zoals een Surface, of een NUC-type pc...

Afhankelijk van de specs zal dat nog steeds RDR2 kunnen draaien, maar wellicht niet zo goed als een game-pc/laptop...
waarom dan niet een tweedehands ps4 pro op de kop tikken? Dan kun je RDR2 ook prima spelen?
Nja, voor 1 game een gameconsole kopen vind ik ook niet 'dàt'... àls ik dat zou doen dan zou ik trouwens voor Xbox gaan vermits ik daar nog een 'slapend' live-membership heb van vroeger.

Maar vooral: ik heb sowieso een nieuwe PC/laptop/surface-ding/nuc nodig om m'n ouwe laptop te vervangen en terug aan m'n Steam-bibliotheek te kunnen, maar ook voor niet-game dingen.
Andere betaalbare optie: Steam Deck. Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat deze ook prima RDR2 draait.
Ja idd... die speelt ook al 'n tijdje in m'n hoofd, het trekt me wel aan want in een ver verleden heb ik ontzettend veel plezier beleefd aan andere portables zoals Gameboy (uiteraard) , Nintendo DSI, maar ook PSP (die heb ik letterlijk opgebruikt tot ie niet meer kon)
...dat ik met de Steam-deck bovendien niet naar nóg een ander platform moet en gewoon m'n Steambibliotheek kan koppelen is extra voordeel...
...maar sowieso moet ik dan ook nog voor een aparte PC-oplossing gaan om m'n laptop te vervangen...

...options options... :D

[Reactie gewijzigd door PinusRigida op 24 juli 2024 06:46]

Andere optie: een VM met grafische kaart bij bijvoorbeeld Paperspace of Shadow huren, krijg je gewoon een windows 10 bak waar je je eigen games op kan installeren, en dan naar je laptop of televisie streamen. Nadeel is dat je wel een redelijke internet-verbinding moet hebben, voordeel is geen eenmalige aanschaf.
thanx, ga ik eens over informeren want m'n internetverbinding is zat snel en utp in -bijna- elke kamer.
Zoveel dingen waar de stekker uit getrokken wordt. Denk dat dit echt een belemmering wordt voor innovatie.
Aan de andere kant voedt het juist ook innovatie. Als je alleen maar diensten kan opzetten die vervolgens tot in den treure moeten door blijven draaien, begin je nergens meer aan.
DAB wordt de toekomst, nee DAB+ wordt de toekomst. En in de praktijk draait FM prima en wordt er een vermogen voor de zendrechten betaald. Dat gevoel krijg ik bij veel 'innovaties'.
Die varianten die zo mooi zijn heten o.a. GeForce Now, Boosteroid, Shadow en airgpu.

Naast het rare model dat je voor een niet-fysieke service ook nog dienst-specifieke games moest kopen, viel mij vooral op hoe slecht de latency was t.o.v. bv. GFN. Met GFN zit ik (met Priority abo, T-Mobile 1Gbit u/d glas, Ubiquiti Unifi huis(wifi)netwerk) op < 10ms ping, totale input/output vertraging ca. 16ms (binnen 1 frame op 60 fps), waardoor de speelervaring niet te onderscheiden is van een prima game-PC / current-gen console. Met Google Stadia had ik daarentegen gemiddeld een ping van ca. 30-40ms, met een i/o vertraging van > 50ms, waardoor het gewoon nooit lekker speelde.

Naast het model had Google de techniek dus ook niet op orde.
Geen wonder dus dat deze cloud-gaming poging jammerlijk gefaald is.

Geluk voor de early adopters dat Google iedereen voor aankoopprijs gecompenseerd heeft.
Daar moeten ze weer heel wat advertenties voor verkopen.

[Reactie gewijzigd door Relaxations op 24 juli 2024 06:46]

Ik was er blij mee. Zo heb ik gelukkig geen schade geleden aan het Cyberpunk debacle, en er zelfs een gratis Stadia controller + een Chromecast ultra aan over gehouden. Erg netjes ook dat Stadia de controller nog even gepatched heeft voor stand-alone operatie nadat de service uit de lucht ging.
Zeker netjes, alleen erg jammer dat de bugs die bestaan in de bluetooth firmware niet gepatched zijn, dus als dagelijkse controller is hij niet geschikt...

Had dan liever een unlock tool gezien voor de bootloader van dat ding, dan had de community ondertussen wel een prima firmware gemaakt.
Mja los van een korte proef-periode dat ik Stadia getest heb voor mezelf (met de Stadia kit van 29.99) vond ik het niet geheel geweldig. Anderzijds was het voor mij een laagdrempelige manier om te zien of gamen om deze manier iets voor mij was (als PC gamer zonder consoles), maar ik heb er niet aan kunnen wennen. Enerzijds door de manier van spelen maar ook omdat mijn ervaring met controllers gewoon beperkt is en ik het daardoor niet lekker vond spelen.

Moet zeggen dat men wel Stadia "netjes" heeft opgeruimd. Vooral de actie waarbij men het geld van de hardware terug kreeg maar de hardware wel mocht houden. Zelf had ik een "Stadia Premiere Edition" kitje met een controller en een Chromecast Ultra; alleen de Chomecast was destijds al de moeite waard omdat die al 2x duurder was dan de hele kit. Dat we en geld terug kregen en de hardware mochten houden was wel een hele mooie bonus op die manier.
Iemand als Phil Harrison is niet verantwoordelijk voor het falen van Stadia. Hij is zo iemand die ingezet wordt om dit soort ontwikkelingen te kickstarten en daarna moet het vermarkt worden en gaan een salesafdeling maar ook een calculator en hogere besluitvormers er mee aan de haal. Die kunnen een product maken of breken en hier is mijns inziens het product te duur geweest voor de doelgroep van product want te weinig interessante content. Technisch gezien werkte het prima, ofwel, het bekende kip-ei verhaal. Ze hadden wellicht een integratie met Steam moeten nastreven, maar met de komst van de Steamdeck is dat ook niet meer relevant en uiteindelijk de doodsteek voor Stadia..

[Reactie gewijzigd door Ootje70 op 24 juli 2024 06:46]

Technisch gezien was er wel een groot probleem - het was te duur om games naar Stadia te porten. Voor games als RDR2 en de Ubisoft titels heeft Google tientallen miljoenen per game betaald.
Daarnaast was het model om gebruikers vooraf voor de games te laten betalen gewoon niet geschikt voor de cloud, omdat iedereen wel wist dat ze op ieder moment de stekker eruit konden trekken.

Dit was voor Phil Harrison het derde mega-fiasco waar hij bij betrokken was. Hoe zeer dat zijn verantwoordelijkheid is durf ik niet te zeggen, maar je gaat wel vragen stellen als dezelfde persoon aan het hoofd stond van de PS3*, de Xbox One* en nu Stadia.

*Beide consoles werden pas succesvol nadat Phil Harisson vertrok
Ik wil ook niet uitsluiten dat Phil medeverantwoordelijk was voor de fiasco's waar jij aan refereert. De PS3 was een goed product (dus zijn succes) maar Sony zag Microsoft toen niet als een echte concurrent en Sony management bepaalde de verkoopprijs wat op dat moment een veel te hoog bedrag was. Dat Sony nadat de launch dreigde te mislukken een andere koers ging varen en de strijd wel aanging met Microsoft en de prijs verlaagde was het een succes. Hij schijnt juist hier aan bijgedragen te hebben maar moest uiteindelijk alsnog het veld ruimen.
Dit was voor Phil Harrison het derde mega-fiasco waar hij bij betrokken was. Hoe zeer dat zijn verantwoordelijkheid is durf ik niet te zeggen, maar je gaat wel vragen stellen als dezelfde persoon aan het hoofd stond van de PS3*, de Xbox One* en nu Stadia.

*Beide consoles werden pas succesvol nadat Phil Harisson vertrok
Ik weet niet waar je die wijsheid vandaag haalt dat dit allemaal met Phil Harrison te maken heeft, maar hij heeft bij zowel Sony en Microsoft zich voornamelijk met het managen van game studio's bezig gehouden.
Ten tijde dat Stadia nog 'up and running' was viel iedereen over Stadia heen hoe ruk het wel niet was. Terwijl het overgrote deel van deze reacties slecht onderbouwd was. Deze reacties bestonden uit 'van horen zeggen' en 'napraterij', maar wel dit dan als waarheid in de reacties plempen. Stemming makerij.

En was er bijna geen tegen geluid te horen. Tegen geluid dat er wél was, was daarentegen wél onderbouwd. Maar ja, dat tegengeluid was vaak niet schreeuwerig en daardoor kwam de boodschap niet aan.

Nu Stadia weg is (misschien wel hierdoor?) komen ineens deze nostalgische geluiden boven drijven.
Ik was zelf een groot fan van Stadia, maar ik ben niet het type dat overal op moet reageren. Wellicht geldt ook wel voor de doelgroep dat Stadia heeft gebruikt? Dit is onderzocht geweest..

Ik vind het nog steeds erg jammer dat Stadia weg is. Het was een gat in de markt, amper te vergelijken met de alternatieven. Het enige dat Google wat mij betreft is aan te rekenen is dat ze het niet goed vermarkt hebben en wellicht te veel geluisterd hebben naar de schreeuwerige reacties van mensen, die niet eens de doelgroep zijn.
Ik mis het ook. Zoals hierboven al opgemerkt was je heel snel aan het spelen. De games die ik speelde gingen heel vlot.
Onwards to fail upwards! Als deze man de leiding krijgt over je project weet je dat het geen lang leven meer heeft. Jammer, want Stadia was eigenlijk kwa techniek en werking wel de beste van de cloud diensten.
Concludeer je dat allemaal op basis van dit ene bericht waarbij Stadia niet is geworden wat men er van had gehoopt? Of heeft deze man een trackrecord van gefaalde projecten? Dat kan ik zo niet terug vinden. Vind het dan ook niet netjes om die man zo aan de schandpaal te nagelen..
Wellicht had ik inderdaad mijn motivatie moeten uitleggen;
Ik raad je aan om zijn carriere eens door te nemen. Van Gaikai, de 600 euro ps3 launch, de xbox one kinect/always online launch. De nintendo ds voorspellen als een gimmick die absoluut niet gaat verkopen en irrellevant is vergeleken met de psp. Het gaat maar door met hem. En ik weet dat het achteraf makkelijk praten is. Maar die man heeft dingen gedaan en uitspraken gemaakt die zo voorspelbaar slecht waren dat het knap is dat hij ze alsog doorgedrukt heeft.

Als deze faaltornado van een man 10 jaar geleden al wat luider aan de schandpaal genageld waren er bergen projecten die een stuk beter ervoor zouden staan op het moment.
als ik dit zo lees zou je verwachten dat een carrière in de politiek perfect in zijn straatje past :X :+
De nintendo ds voorspellen als een gimmick die absoluut niet gaat verkopen en irrellevant is vergeleken met de psp.
Als hij destijds bij Sony werkte snap ik die uitspraak wel :P Wat moet hij zeggen dan? "De PSP is echt vet al die games en oh ja, de DS is echt een top apparaat en ik kan niet wachten om straks weer Mario Kart DS op de bank te spelen. Vind ik stiekem toch wel leuker dan Ridge Racer..." Nou ja goed hij had misschien een neutraler antwoord kunnen geven in plaats van de DS afbranden maar volgens mij had iedereen in die positie wel zoiets gezegd.

En ja ach, de PS3 voor 600 euro, hoe is hij daarbij betrokken dan? Heeft hij die prijs voorgesteld? Die was tenminste verkrijgbaar, was niet twee jaar lang vrijwel niet verkrijgbaar en werd niet voor schandalige bedragen op internet aangeboden zoals de PS5. We kennen allemaal het verhaal dat voor 600 euro de PS3 nog steeds met verlies wegging, wees blij dat het niet duurder was. De PS5 kost advies 550, dat is slechts 50 euro minder. Of heb je met dat bedrag ook een probleem?

[Reactie gewijzigd door Armselig op 24 juli 2024 06:46]

Hij had idd wat zakelijker kunnen opstellen. Of überhaupt zichzelf niet voor lul kunnen zetten met zulke uitspraken, je hebt een goed product, praat naar de merits van het product.

En het bedrag van 600 is absurd veel. In jouw verhaal vergeet je even voor het gemak inflatie etc. Dat is vandaag ruim 830 euro. Denk je dat als de ps5 gelaunched was voor 330 euro meer dan de concurrentie dat het allemaal goed was gekomen? En het feit dat die schandalige prijzen op het internet komen door schaarste. In de ps3 tijd was er niet zo'n enorme vraag naar, of een componenten tekort, of een pandemie, of stilstaande schepen die het halve vervoer van de wereld stoppen....
Die 600 euro voor een PS3 was een prima prijs, afgezet tegen de 300-400 euro die je 2-3x uit moest geven voor een Xbox 360 die keer op keer stuk ging. ;)
Maar goed, wellicht moet ik niet te veel zeggen voordat je ook tegen Phil Spencer een persoonlijke vendetta uitspreekt.
Hij stond ook aan het roer van de lancering van zowel de ps3 als de xbox1, welke ook niet echt soepel liepen.
Of heeft deze man een trackrecord van gefaalde projecten?
Hij was degene die de Playstation 3 aan de wereld mocht presenteren en daarbij loog over het feit dat ze neppe gameplay toonden (in werkelijkheid hadden de meeste ontwikkelaars nog geen devkits).
Hij was ook verantwoordelijk voor de Xbox One, die dankzij de focus op multimedia features bijzonder onpopulair was bij de lancering.

Beide consoles zijn uiteindelijk succesvol geworden, maar pas na het vertrek van Phil Harrison.

Dus ja, er lijkt wel iets van een patroon in te zitten. :+

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 24 juli 2024 06:46]

Hij was degene die de Playstation 3 aan de wereld mocht presenteren en daarbij loog over het feit dat ze neppe gameplay toonden
Liegen impliceert dat je weet dat het nep is en doelbewust een onwaarheid verteld. Onvolledig ingelicht zijn kan nog steeds een van de redenen zijn geweest waarom hij die uitspraak deed.

Kan deze video trouwens aanraden over Killzone door de jaren heen: https://www.youtube.com/watch?v=iwMmLltobj8
Beide consoles zijn uiteindelijk succesvol geworden, maar pas na het vertrek van Phil Harrison.
Die kun je natuurlijk ook makkelijk omdraaien. Dankzij het werk dat Phil gedaan heeft, konden beide consoles uberhaupt succesvol worden ;)
Dat was ook mijn gedachten. Die man is echt een zo'n figuur dat mooie verhalen kan vertellen om allerlei investeerders binnen te halen. Maar wanneer het even niet goed gaat, dan is die gelijk weer vertrokken om bij het volgende bedrijf aan te kloppen. Zijn track record met dit soort projecten is overigens niet mis.

Waar zou hij de volgende keer gaan verschijnen? :X
Ik denk niet dat het vertrek vrijwillig was. Wellicht dat er daarom weinig ruchtbaarheid is gegeven aan de zaak. De afkoopsom moest misschien nog geregeld worden. Dat zou ook de discrepantie verklaren tussen de vertrekdatum die Google citeert (toen is hem de wacht aangezegd) en die op LinkedIn staat (toen pas was de zaak geschikt en was er formeel sprake van een beëindiging). We zullen het niet zeker weten.
Dat was ook mijn gedachten. Die man is echt een zo'n figuur dat mooie verhalen kan vertellen om allerlei investeerders binnen te halen. Maar wanneer het even niet goed gaat, dan is die gelijk weer vertrokken om bij het volgende bedrijf aan te kloppen. Zijn track record met dit soort projecten is overigens niet mis.

Waar zou hij de volgende keer gaan verschijnen? :X
Dat valt wel mee toch? Als je zijn LinkedIn bekijkt, zie je dat hij voor bijvoorbeeld Sony 15 jaar heeft gewerkt. Dan lijkt het me niet dat je niks kan.
Erg makkelijk zoals je dit stelt. Het is niet zo dat het hele proces onder zijn verantwoordelijkheid valt. Hij was waarschijnlijk de man die alles in plaats moest brengen en de boel moest overzien. Of hij ook de strategische beslissing nam of die van de Googlebazen moest volgen en of hij de sales en PR overzag is onduidelijk. Ik heb het idee dat hij meer de infrastructuur moest mede opzetten en uitlijnen rond het runnen van de dienst.
Snap niet dat ze het stop hebben gezet, was echt mega simpel om stadia accountje aan te maken en te gaan gamen.
Google heeft gewoon veel moeite met zijn producten te adverteren. Ze hadden dit product groot moeten aanprijzen in winkels ook.
Kijk Gameshops zaten hier niet op te wachten. Want geef fysieke verkoop, maar ze hadden games op kaart kunnen verkopen. Accessoires etc.

Het had in potentie heel groot kunnen worden.
Eerst Dr.Phil, nu deze Phil??..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.