Google is begonnen met terugbetalingen aankopen Google Stadia

Google is begonnen met terugbetalingen van aankopen via Google Stadia. Stadia-gebruikers zullen e-mails van Google ontvangen met daarin uitleg over het terugbetalingsproces. Het bedrijf denkt rond 18 januari 2023 het merendeel van de Stadia-klanten te hebben terugbetaald.

Als de betalingsgegevens van een Stadia-gebruiker niet meer blijken te kloppen, zal Google een e-mail versturen naar het Gmail-adres van het gekoppelde Google-account. Daarin zal uitgelegd worden hoe gebruikers hun betalingsgegevens kunnen wijzigingen zodat het terugbetalingproces kan worden voortgezet. Bij gebruikers van wie het Google-account niet meer actief is, zal Google proberen om de terugbetaling te verwerken met de originele betalingsgegevens van dat account. Als dat niet mogelijk blijkt te zijn, dient er contact opgenomen te worden met de klantendienst.

Volgens Google zal het merendeel van de aankopen tegen 18 januari 2023 terugbetaald zijn. Dat is dezelfde dag wanneer de streamingdienst er definitief mee zal ophouden. Er zijn volgens het bedrijf wel vertragingen mogelijk als blijkt dat er extra stappen nodig zijn tijdens het terugbetalingsproces.

Google maakte in september van dit jaar bekend dat het zou stoppen met gamestreamingdienst Stadia. Het bedrijf gaat alle aankopen van Stadia-hardware en -software volledig terugbetalen aan gamers. Daarbij gaat het om alle gekochte games, in-gameaankopen en de controllers. Stadia Pro-gebruikers krijgen geen geld terug, maar kunnen tot de einddatum wel gratis gebruikmaken van de dienst. Die einddatum is vastgelegd op 18 januari 2023. Google kondigde Stadia in 2019 aan. Tweakers schreef een achtergrondartikel over de geschiedenis en mogelijke toekomst van de gamestreamingdienst van Google.

Google Stadia
Google Stadia

Door Jay Stout

Redacteur

09-11-2022 • 20:34

95

Reacties (95)

Sorteer op:

Weergave:

Ik ben geen Stadia gebruiker, nooit geweest, ik heb echter wel de hardware daarvoor aangekocht via de Google Store. Voor mij is het dus wachten op het volgende;

V: Wanneer krijg ik een terugbetaling voor mijn hardwareaankoop in de Google Store?
A: We zijn bezig met dit proces en verwachten nog steeds dat de meeste terugbetalingen vóór 18 januari 2023 zijn verwerkt.
Zelfde vraag hier. Heb een Stadia controller + Chromecast 4K bundel gekocht in de aanbieding, simpelweg omdat die bundel goedkoper was dan de losse Chromecast. Raar maar waar. Heel Stadia nooit gebruikt, de controller ligt nog ongebruikt in de doos.

Jouw vraag mét antwoord lijkt te suggereren dat ook ik mijn aankoopbedrag terug krijg. Dat zou me dus effectief een gratis Chromecast hebben opgeleverd. Ook raar eigenlijk, maar je hoort mij niet klagen...
Ik heb dezelfde bundel gekocht, met dezelfde reden. De stadia controller heb ik welgeteld 1x geprobeerd en toen gelijk mijn Stadia account opgezegd omdat ik het niets vond. Ik weet niet of het komt doordat ik stadia wel even heb geprobeerd, maar 11 oktober kreeg ik een mail van Google met de mededeling dat ze het aankoopbedrag gaan terugbetalen :)

Alinea over de terugbetaling uit de e-mail:
Terugbetalingen
Google biedt Stadia-gebruikers een terugbetaling aan voor aankopen van Stadia-hardware (Stadia-controller, Stadia Founder's Edition en het Spelen en kijken met Google TV-pakket) in de Google Store en voor aankopen van games en add-ons in de Stadia Store. Het kan enige tijd duren voordat we het terugbetalingsproces hebben afgerond. We verwachten dat de meeste terugbetalingen vóór 18 januari 2023 zijn afgerond. Een aanzienlijk deel van de transacties kan automatisch worden terugbetaald via de betaalmethode die voor de aankoop is gebruikt. Voor aankopen die we niet automatisch kunnen terugbetalen, krijg je een e-mail met meer informatie over de wijze van terugbetaling.
zelfde pakket gekocht, ongeveer 1 jaar terug denk ik. Maar hij zit nog in plastic, maar helaas 11 okt. geen mail gehad, maar ik wacht rustig af. Mocht iemand wat horen, dan zeker interessant.
Erg jammer blijf ik het vinden dat het geflopt is..
Er waren genoeg signalen aan het begin... En de gouden regel blijft: Ga nooit aan het zuurstof bij cloud services als het even kan.

Teveel afhankelijkheid.
Nouja, over enkele jaren is cloudgaming gewoon de standaard voor veel mensen, zeker met de prijzen van de nieuwe GPU's en CPU's.
Zeker niet! Niets werkt zo goed als je eigen hardware.

Cloud is een draak met gamen (Stadia en Xcloud beide hier), voor een rpg of single player sporadisch kan het wel. Opslag van je bestanden moet je gewoon niet willen in de cloud. Maar ik ben dan ook van de oude stempel. Eigen beheer boven alles.

En verder wist je allang dat Google hier uiteindelijk een einde aan zou maken. Daarom heb ik ook bewust geen games gekocht.
Ik ben ook van “de oude stempel”, maar inmiddels volledig over op xcloud icm met een gamepass. Niets zo praktisch als even snel even een spel opstarten in de cloud als je tussen alle drukte door van een jong gezin even een uurtje tijd hebt. Het echte competitieve gamen wat ik in mijn puberjaren deed achter de pc, dat hoeft van mij niet meer. De minimale latency en kwaliteitsverlies wegen niet op tegen het gemak van gamen in de cloud. Geen gedoe met je hardware up to date houden en updates installeren. Gewoon neerploffen op de bank en binnen 2 minuten zit je erin.
Dat kan ook gewoon met quick resume en dan gewoon vanaf je eigen hardware. Ik heb niks tegen xcloud maar het kan echt niet tippen aan gamen vanaf de lokale ssd in de series X. En met quick resume is het voordeel van direct gamen ook geen leverage meer.
Beetje zwart wit gezien, het ligt er aan wat je behoefte zijn om te bepalen wat beter is. Dat voor jou toevallig niks op kan tegen een Series X..
Ik maak de vergelijking tussen Xcloud en vanaf de ssd van de series X. In het meest gunstige geval bied het dezelfde ervaring maar ik zie niet in als je de keuze hebt welk voordeel Xcloud heeft. Het genoemde voordeel van snel opstarten is ondervangen door Quick resume. Wellicht als je Xcloud op een third party device speelt of een oude generatie console dat het de spelervaring ten goede kan komen maar tov een next gen Xbox heeft het geen enkel voordeel als je de hardware zelf al hebt.
Het grootste voordeel is prijs?
Als ik naar mezelf kijk, ik overweeg enorm hard om xbox game pass te nemen.
Ik ben een casual gamer, heb er eigenlijk te weinig tijd voor. Soms komt er toch een game uit waarvan ik denk die wil ik spelen! Zo bijvoorbeeld de nieuwe Call of Duty (don't judge me, nostalgie), ik wil er best voor betalen maar het is helemaal onnozel voor mij om een xbox series s of x te kopen enkel voor call of duty en eventueel forza horizon (waar ik beide waarschijnlijk geen tijd voor heb). Daar biedt cloud gaming de perfecte oplossing! Gamepass is zo'n €10 per maand, stel dat ik dat een heel jaar doe, dan kost dat mij €120. Wat realistischer lijkt voor mij, is dat ik dit een maand of 3 neem bij release van sommige games.

Als ik die op deze manier zou doen zou het mij heel veel geld besparen.
Dat snap ik, maar wellicht heb je mijn laatste zin over het hoofd gezien. Als je de hardware al hebt en je bent dus vrij om te kiezen tussen installeren op je XSX en Xcloud dan heeft die laatste niet echt voordelen (meer). Daar ging het volgens mij over.
Maar goed ik zou iemand ook blind game pass aanbevelen zonder hardware, geen enkel probleem!
Natuurlijk ligt het er altijd aan wat iemands persoonlijke wensen of eisen zijn, die bepalen welke oplossing het beste past, maar objectief gezien is lokale hardware kwalitatief sowieso wel de beste optie:
  • net zo snel en/of sneller starten
  • geen lag
  • games in eigen beheer
  • niet afhankelijk van remote servers/behoud van games
  • meer zekerheid betreffende hogere beeldkwaliteit en frame rate
  • eventueel ook offline kunnen gamen
En ik ben er vast nog wel een paar vergeten... ;)

In feite is het enige echt grote voordeel van cloud-based gaming het gemak, maar daarnaast ben je dus wel volledig afhankelijk van de aanbieders, die bepalen of en wanneer je bepaalde games kunt spelen.

Het is in dat opzicht niet veel anders dan een streaming dienst zoals Netflix; daar heb je ook te maken met de aanbieder die bepaalt wat er wordt aangeboden en tot wanneer het beschikbaar is, wat in feite nooit in het voordeel van de consument is. Ik wil zelf kunnen bepalen wat ik kijk, en wanneer ik het kijk, en het moet ook een prettige ervaring zijn, en niet eentje waarbij ik gedwongen wordt om een serie binnen bepaalde tijd af te kijken omdat hij anders verdwijnt...

En datzelfde geldt voor cloud gaming. De populariteit van een titel of serie bepaalt hoe lang het beschikbaar blijft, dus als jouw smaak in games niet overeenkomt met de massa, dan heb je vaak pech. Met lokaal geïnstalleerde games heb je ook in dat geval dan nog steeds een dikke meerwaarde qua gebruik.

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 22 juli 2024 16:54]

Maarja, met cloudgaming is het nog sneller dan quick resume en verbruikt totaal geen extra stroom, en aangezien het niets meer dan een videostream is dus het zou dan wel degelijk kunnen tippen aan de lokale ssd in de series X, hell, bij servers kan het zelf nog sneller zijn. Naast natuurlijk dat die Xbox Series X wel maar op 1 plek staat, en bij cloudgaming kan ik rustig op mijn eigen bank maar ook als ik bv bij mijn ouders of vrienden ben doorspelen (zonder dat ik thuis nog serverachtige zaken moet gaan opzetten zodat ik zou kunnen streamen vanaf die xbox/playstation/whatever).
Ongeveer 1/3de van de mensen heeft 1 of andere vorm van bewegingsziekte en tot wel 80% heeft daar een lichte/tijdelijke vorm van. Voor een behoorlijk deel van deze groep is de latency tussen input en beeld funest.

Deze groep houd de adoptie van VR ook behoorlijk tegen.

De bedrijven willen dat cloud gaming groot wordt, lekker nog een subscription model erbij. Zelf denk ik niet dat het ooit het lokale gamen zal vervangen en dat er niet veel ruimte is in de markt voor te veel partijen.
Wat een onzin, VR is een hele andere gradatie van bewegingsziekte. De latency tussen input en beeld bij een vaststaande flatscreen heeft niets meer te maken echt met bewegingsziekte en de groep die bij flatscreen gaming daar last van heeft is echt marginaal, zeker in vergelijking bij VR, waarbij veel meer redenen grondslag hebben voor bewegingsziektes.
Eigen beheer zou in theorie prima kunnen icm cloud. Dan host je bijvoorbeeld je user data ook nog elders. Feit dat je aparte licentie moest afnemen was hetgeen ik geen zin in had. Jouw nickname is Segafreak83 dus jij zult het wel acceptabel vinden die proprietary ecosystemen; voor mij is een computer een computer. Als een computer puur qua hardware iets kan draaien, dan maakt het onderliggende platform niet uit. Een licentie voor de software is dan overdraagbaar tussen de diverse computers waar je het op zou willen draaien, inclusief de cloud van Nvidia. Google wilde het zoveelste proprietary console pretparkje worden. Mij niet gezien.
Het is wel heel erg je eigen mening die je hier projecteert.

Voor mij werkt cloud juist veel beter dan eigen hardware.
Ik ben niet zo'n gamer, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat je de output van een beetje Nvidia-kaart over je internetverbinding naar binnen haalt en speelt op dezelfde performance als met lokale graphics-hardware. Dat is veel te veel data. Ook I/O is een probleem. Het anticiperen op een toetsenbord-actie via een internet-lijn gaat nooit niet de snelheid halen van een hardwired game-setup.

[Reactie gewijzigd door blorf op 22 juli 2024 16:54]

hoezo veel meer data? het is niets meer dan een 1080p/60fps videostream, dus aan de kant van de gamer maakt het niet uit of een GTX1060 de graphics stuurt of dat de RTX4090 dat doet, maar wat betreft wat de gamer aan zijn/haar/het kant ziet is een ander verhaal, de graphics die de RTX4090 genereert zal een stuk leuker visueel beeld opleveren dan de GTX1060, maar de gamer zelf heeft dan niet duizenden euro's meer geld uit moeten geven in de loop van de jaren.
En ja, het zal nooit kunnen winnen van hardwired game-setup als je theoretische reactietijden gaat vergelijken, maar praktische reactietijden is weer een ander verhaal, en het ligt natuurlijk ook aan wat voor spel je speelt. Naast het feit dat voor multiplayer games je dan ineens weer een grote factor van cheaten tegen gaat, want de gamedata is nergens lokaal dus de enige cheats die geschreven kunnen worden is obv videoanalyse, niet meer, zoals heel veel cheats werken, obv gamedata. En als iedereen dus dezelfde beperking heeft in basis latency dan is het ook allemaal weer ineens een stuk eerlijker, dus niet zoals nu bij PC waar iemand met een highend PC wel degelijk voordeel heeft op iemand met een lowend PC, of waar de 1 de settings lager zet om zo voordeel te hebben.
het is niets meer dan een 1080p/60fps videostream
Het is een interactieve videostream. Klein detail...
Oneens, op het moment dat ik Forza Horizon 5 speel op mijn Xbox One lokaal geinstalleerd is het beeld echt niet zo mooi als wanneer ik het stream via GamePass via diezelfde Xbox..
De versie die je streamed is de Series X versie, daarom oogt/loopt die beter.
En geef je dus dat gamestreamen dus beter is dan de lokale versie, zonder dat je nieuwe hardware hebt hoeven te kopen... En DAT is dus ook 1 van de grootste voordelen van gamestreaming.
Ik was ook niet in discussie hahaha.
Ik deelde een feitje
Ik ben ook van de oude stempel. Tenzij het echt digital-only releases zijn of DLC betreft koop ik mijn games fysiek, speel ik ze het liefst op mijn Playstation of Xbox en gebruik ik de cloudopslag van Sony en Microsoft puur als backup.

Maar dat Xbox Gamepass cloudstreaming is wat mij betreft gewoon een hele fijne aanvulling. Kan ik mooi tijdens een treinrit verder aankloten met de livery en setup van m'n racewagen in Forza Horizon
Ik ben ook vd. oude stempel & bouwde vroegah altijd game PC's totdat ik op een gegeven moment besefte dat ik niet echt een hardcore gamer ben & het prima af kon met een console. Bespaarde mij enorm veel geld & vond het ook wel lekker om comfortabel in de huiskamer op mijn HT-setup te gamen. De PS & Xbox waren wat dat betreft een mooie "gateway-drug" om over te stappen op game-streaming & ik was was al snel verkocht toen ik via Stadia ging gamen. Kwa stabiliteit & snelheid vond ik het overwegend goed presteren, zeker voor mijn casual gaming. Zeer jammer dat Google al zo snel de stekker eruit getrokken heeft, hadden ze het nog 2 jaar de tijd gegeven, dan was het zeker een succes geworden, lijkt mij.
Ja, niets werkt zo goed als je eigen hardware, maar zelf geen omkijken meer naar en gigantische kosten te hebben aan upgraden kan daar dan ook weer niet echt tegen op, nieuwe fatsoenlijke videokaart alleen al kost tegenwoordig meer dan een nieuwe console (even van uit te gaan dat je ook dan de beste graphics wil). Ben nu zelf ook toevallig aan het rondkijken voor een nieuwe PC, maar de prijs voor vergelijkbare prestaties (verhouding tussen low en highend) zoals dat in 2013 was is nu minstens in prijs verdubbeld, waar ik toen nog een highend PC (kast/voeding/moederbord/CPU/Ram/opslag, maar GPU 'maar' een 760 was) kon bouwen voor 1200 euro, ben ik nu al zonder losse GPU bijna het dubbele kwijt (let op, obv wat nu dan dus highend is).

Cloudgaming staat, ondanks dat het al jaren in ontwikkeling is, nog steeds relatief in de kinderschoenen, en een service als Stadia was echt al klasse, en nu dan ook XCloud en Geforce Now. Zeker over 10 jaar zie ik wel dat de doorsnee gamer gewoon via de Cloud gamed, want zeker de doorsnee gamer maakt het niet zoveel uit, gemak gaat boven alles, dus geen gezeur met upgraden/onderhoud/etc.
Cloud gaming heeft enorme potentie imo. En dan bedoel ik niet het draaien van een remote console of pc zoals nu gebeurt.

Wat nou als je een game bouwt die parallel gebruik kan maken van grote hoeveelheden compute?
Cloud native gaming.

Dan kan het (naast prijs en eenvoud) écht meerwaarde bieden.
T is maar net waarvoor. Gamen is totaal niet kritisch (in mijn leven dan)
In dit geval was het dus een leuke dienst, maar totaal niet noodzakelijk, dus ook niet erg als het stop of verandert.
Voor kritische backups zou ik de cloud eerder mijden.
Ik persoonlijk vind niet dat het een flop was, maar dat Google simpelweg te snel de handdoek in de ring heeft gegooid. Uiteraard zeg ik dit als een gebruiker, en niet als iemand die kennis heeft van Google/alphabet haar kant, maar als ik naar haar statistieken kijk met diensten uitfaseren, denk ik niet per se dat ik hier verkeerd zit. Alphabet verwachtte naar mijn mening een te snelle return on investment, en wilde niet afwachten.
maar als ik naar haar statistieken kijk met diensten uitfaseren
Laat die statistieken eens zien, ben wel benieuwd :Y)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 16:54]

https://gcemetery.co/ Zoiets?

Laat iig zien dat meerdere diensten nooit de leeftijd van een kleuter gehaald hebben.
Die site lijkt aardig achter te lopen (t/m 2020).

https://killedbygoogle.com/ was bij mij achtergebleven.
Weet je.. het probleem met deze zaken is dat ze bijvoorbeeld er 400 man tegenaan gooien. En dan maken ze 200 miljoen winst per jaar. Maar Google weet dat je met 400 man 20 Miljard winst kan maken. Dus dan prikken ze de proefballon door en maken een nieuwe.
Whoa, totaal offtopic: @410Gone Ik moest lachen om je avatar. Tijdje geleden dat ik de sprites van Jet Set Willy heb gezien...
Ik heb 2 van die controllers, ik hoop dat ze ook nog ergens anders voor gebruikt kunnen worden.
Zou wel heel ernstig zijn als er miljoenen van die dingen weggegooid moeten worden.
Ik gebruik de controller bekabeld op mijn pc en Nvidia Shield. Niet ideaal maar het kan wel.
Ik heb 2 van die controllers, ik hoop dat ze ook nog ergens anders voor gebruikt kunnen worden.
Zou wel heel ernstig zijn als er miljoenen van die dingen weggegooid moeten worden.
Dat besef zullen ze bij Alphabet het moederbedrijf van Google ongetwijfeld wel hebben, maar een vergoeding aan de gebruikers, voor de overtollige geworden controllers heeft denk ik meer prioriteit, later dit jaar zal de communicatie afdeling van Alphabet ongetwijfeld met een O-) milieu besef (oplossing) recycle verhaal komen voor de overtollig geworden controllers.
Met USB-C kabel aan je PC is het echt een fijne controller. Blijft natuurlijk persoonlijk, maar ik vind het fijner dan de xbox controller.
Fijn, maar ook een beetje pijnlijk.

Stadia heeft mij weer aan het gamen gekregen, ik heb echt 2 jaar enorm genoten. Nu blijven alleen heel goede herinneringen over.

Het gamen in de cloud, zo intuïtief zoals het bij Stadia werkte, is voor mij pas echt 'next gen'. Misschien was google te vroeg, of had een te korte adem? Ik wil niet terug naar een lomp stuk hardware. Nu game ik wat op mn PC, wachtende op betere tijden.

Dan maar even geen Grafisch geweld in 4K HDR surround op 65inch TV. Voor die paar keer dat ik daar echt van kon genieten ga ik geen console in huis halen.

[Reactie gewijzigd door 1234567y op 22 juli 2024 16:54]

Idem... 20 jaar geleden was ik een fervente gamer... tijdens mijn studie nog een beetje en daarna nooit meer gegamed tot Stadia. Kon gewoon op de laptop van het werk, de tv boven en beneden en geen gedoe met games kiezen waar ik toch geen verstand van heb.

Aan en gamen maar. Aardig wat uurtje All Orcs Must Die 3 gespeeld. 1 level is precies even lang als op het werk bij de koffie automaat hangen. Dus met al dat thuiswerken een goede afleiding als de werk stress even wat te hoog werd.
RIP stadia
Een console een lomp stuk hardware noemen terwijl de gemiddelde Pc behuizing vijf keer groter (en lomper) is. Je hoeft niet te doen alsof consoles het ultieme kwaad zijn hoor...
Ik denk niet dat @1234567y het als zodanig heeft bedoeld. Maar ik vind persoonlijk de consoles van Microsoft echt wel lomp, de consoles van Sony elfelijk curvy, wimpy en lelijk en die van Nintendo lomp of lelijk. PC behuizingen zijn inderdaad ook vaak eenheidsworst, maar er zitten ook wel pareltjes tussen waar geen enkele console aan kan tippen. Het is een kwestie van smaak. En bovendien: lomp <> groot.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 16:54]

Dat geen enkele console daar aan kan tippen is natuurlijk ook maar een mening/smaak kwestie. En volgens mij kan je de Switch veel dingen noemen, maar lomp of lelijk? Maar goed, ook dat is een persoonlijke mening. ;)
Ik vind de Switch net een te dikke tablet met een klein scherm. Begrijp me niet verkeerd. Het is een uitstekend en goed doordacht apparaat. Leuke functionaliteiten ook. Mijn zoontje heeft plezier gehad van de Pokemon- en Mariogames die ervoor waren bedoeld en ik heb ook genoten van Mario Cart. En als er uitbreidingen daarvoor komen zullen wij de Switch welzeker weer gaan gebruiken voor een aantal weken. Maar mooi vind ik anders. En smaak is inderdaad subjectief. Er zijn genoeg mensen die een Daihatsu Materia of Fiat Multipla prachtig vinden.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 16:54]

Nou, daar noem je wel wat op, zeg. Er zullen maar weinig mensen zijn die de Fiat Multipla mooi vinden. Waarschijnlijk alleen de bezitters ervan... ;)

En de Switch werd natuurlijk vaak vergeleken met (en moet gezien worden als) de opvolger van de Wii U, dus de verbeterde versie. En dat is inderdaad een flinke verbetering geworden, als je het dus wel even in die context bekijkt. En dan is hij dus wel degelijk flink slanker. Je moet het natuurlijk niet met een smart device gaan vergelijken. Niet alles met een touch screen is automatisch een tablet.

Overigens speel ik zelf meestal op de TV, dus heb ik niet zoveel last van een te klein scherm, en persoonlijk vind ik ook dat meevallen, want als je de Wii U GamePad gewend ben, waar ik ook nog wel eens op speel, dan is het al een wereld van verschil.
Ik zat volledig tevreden op de stadia trein... jammer. Ondertussen heb ik 1st een seriesx gekocht in afwachting om een ps5 te vinden, ondertussen heb ik deze ook. Ik speel nu voornamelijk op de ps5, maar ik vind deze eerder een (niet) goedkoop plastiek ding itt de xbox.
Een chromecast werkt anders ook prima met Stadia. En die is nou alles behalve lomp
Ja sorry ik zei PC, maar bedoelde laptop.

En inderdaad is het niet zo zeer het formaat, maar het is gewoon het 'weer een apparaat erbij'
Ik vind de Xbox cloud gaming service toch wel een stuk beter dan Stadia hoor. Stadia haperde bij mij vaak terwijl ik thuis glasvezel heb met een mesh netwerk dus dekking in huis is prima.
idem hier... Als vader van jonge kinderen heb je amper nog tijd om eens een spelletje te spelen. Dus koop je er ook die hardware niet voor.
Nu kon ik 2 keer in de maand een uurtje spelen zonder updates te moeten installeren, van alles op te starten wachten laden... Gewoon in de zetel zitten, op de knop drukken en gaan!

Het verdienmodel was gewoon fout. Voor 10 euro (die ik ook al gratis had gekregen) kon ik jaren lang spelen...

Hopelijk komt er dus ooit een even goedkoop alternatief.
Ik hoop toch stiekem dat Google de techniek niet helemaal laat verdwijnen. Ze hadden echt wel een stabiele dienst met heel veel potentie te pakken. Al betwijfel ik of er nog een game ontwikkelaar zal zijn dat ooit in Google zal investeren.
De techniek wordt nu als whitelabel aangeboden aan andere bedrijven, ze gaan zelf in ieder geval richting de eindgebruiker er niet mee verder.
je bedoelt licenceren aan Microsoft, Sony, EA of welke partij dan ook... ?

ik heb natuurlijk geen flauw idee hoe goed deze technology naar beneden schaalt... maar als men bijvoorbeeld gewoon een privé cloud kon inrichten dan zouden heel veel startups gewoon bij partijen als hetzner of amazone of google zelf... een platform kunnen hebben dat uiteindelijk gewoon games draait zoals de uitgever dat wil.. het zou eigenlijk de perfecte vervanger kunnen zijn voor DRM.. gewoon een maandelijks abonnement inloggen en spelen maar... geen dikke game-pc geen brakke drm die je halve pc naar de ..... helpt, ik kan me eigenlijk alleen maar zeer goed voorstellen dat makers van next-gen gaming-engins maar wat graag een remote-play always-works platform willen bouwen.

ik kan me van een bedrijf als nintendo zelfs voorstellen dat ze ... in plaats van bepaalde games laten porten naar hun platform, gewoon een streaming versie naar de switch zouden brengen ... (voor niet native nintendo games dus).

[Reactie gewijzigd door i-chat op 22 juli 2024 16:54]

ik kan me van een bedrijf als nintendo zelfs voorstellen dat ze ... in plaats van bepaalde games laten porten naar hun platform, gewoon een streaming versie naar de switch zouden brengen ... (voor niet native nintendo games dus).
Nintendo heeft daar zijn eigen cloud-oplossing voor, ik weet dat onder andere Control en Resident Evil Village beschikbaar zijn.

[Reactie gewijzigd door hcQd op 22 juli 2024 16:54]

Nou ja, "eigen" oplossing: ze werken voor al hun online activiteiten samen met DeNA, één van Japan's grootste online content providers, als het inmiddels al niet de grootste is...
Het probleem met Stadia, is het opnieuw moeten kopen van je games.
Als ik mijn huidige library over zou kunnen zetten, dan was het anders geweest.

je ziet nu, stadia de stekker eruit trekt mensen toegang tot hun games kwijt zijn. In dit geval krijgen ze het een en ander gerefund. en mogelijk zelfs de optie to account transfers. maar dit had ook anders kunnen zijn. en ik vraag me af of jij je in-game aankopen ook vergoed krijgt.

Deze afhankelijkheid is wat voor mij een no go was.

was het meer als Geforce now geweest waarbij je gewoon je eigen gekochte games kon spelen, op je eigen account welke ook te gebruiken was op een computer. Dan had het mijn interesse wel gewekt.

Beetje vanuit bed Forza spelen op een TV, klinkt geweldig. en daarna verder gaan op de pc.

Dat wat de steamdeck nu doet.
Aan de ene kant snap ik dat standpunt wel. Maar aan de andere kant zijn er ook legio spelers die een playstation 2 of 3 hebben gekocht die niet backwards compatible was. Zelf heb ik spellen als Uncharted ook opnieuw moeten kopen bijvoorbeeld.

Uit nostalgisch oogpunt is het leuk om oude spellen te spelen maar in de praktijk valt het mij vaak tegen. En voor echt oude games zijn wel emulators te vinden.
Niet zozeer het backwards compatible maar vooral ook het vast zitten aan 1 store vond ik lastig. Geen tweedehands spellen voor een tientje zoals op de PS wel. Beperkte aanbiedingen ook.
De games kwijt zijn is denk ik op zich het ergste nog niet, maar wel het verlies van je progress/save games, die blijkbaar niet over gezet kunnen worden naar PC of console, omdat Google voor Stadia één of andere achterlijke proprietary methode heeft gebruikt om die save games te genereren en op te slaan.

Enige tijd geleden las ik dat ze alleen voor sommige games een soort van oplossing hebben, volgens mij niet eens officieel, maar de meeste mensen hebben dus gewoon pech en zijn straks alles kwijt.

Er is ook een verhaal bekend van een YouTuber, zwaar fan en promotor van Stadia, die letterlijk honderden uren in een bepaalde game had zitten, en die moest hij nu op zijn console opnieuw aanschaffen, wat hij op zich niet zo'n probleem vond, maar wel dat hij al die speeltijd en voortgang in de game weer helemaal opnieuw moest zien te behalen, dus daar was hij op zijn zachtst gezegd nu niet bepaald blij mee...
Ik heb liever dat ze de volledige bluetooth stack activeren op de Stadia Controller; dan hoef ik deze niet weg te gooien (bedraad moeten gebruiken is een beetje jammer).
Er is een update dan kan je hem als gewone Bluetooth controller gebruiken.
Is dat zo? Waar is die dan te vinden?
Heb je een bron waar ik hier meer over kan lezen?
Volgens mij is de huidige stand van zaken "We kijken ernaar, maar beloven nog niets"
Ik heb dit zelf nog niet gezien; maar dit zou geweldig zijn!
Of compatibel maken met Tesla. Kan ik hem daar nog gebruiken om Sonic te spelen :-)
Ik heb mijn eigen VM game streaming systeem op basis van KVM en PCIe passthrough. Voor het streamen gebruik ik meestal Parsec en soms Nvidia Gamestream.
Het netwerk is FTTH gebaseerd, low latency en 500/100 Mbps. Ik merk toch wel input latency op als ik op afstand een Cyberpunk speelde.
Met Google Stadia had ik dat gevoel echter niet, om maar te zeggen hoe goed ze hun systeem hebben gemaakt. Hun software en architectuur vond ik bij het testen geweldig.
Als ze er meer reclame voor hadden gemaakt denk ik dat het iets zou geworden zijn want de enige momenten dat ik er iets van hoorde was 1 keer op Gamescom voor de pandemie en wat reviews iets later, daarna niets meer van gehoord.
Ik had liever dat ze mijn geld houden en ik verder kan spelen
30 fps gaming.. ik ben er niet rouwig om

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.