Poolse fabrikant brengt DDR5-geheugensticks van 16GB met 5200MT/s-snelheid uit

Het Poolse bedrijf Goodram heeft twee nieuwe DDR5-ramsticks uitgebracht. Het gaat om een DIMM-Dram-stick met een singlechannelcapaciteit van 16GB en frequenties van 4800MT/s of 5200MT/s.

Goodram is een Pools bedrijf en daarmee een van de weinige fabrikanten die geheugensticks in Europa produceert. Het bedrijf heeft de Essential U-DIMM uitgebracht. Dat is een ramreepje met 16GB aan geheugen. Goodram verkoopt de reepjes individueel of als paar voor een dualchannelconfiguratie van 32GB.

Het bedrijf levert twee versies van de sticks. Die hebben beide een U-DIMM-formfactor en een spanning van 1,1V. Het verschil zit in de snelheden en de latency's. De goedkoopste stick heeft een snelheid van 4800MT/s en een timing van CL40, de duurdere variant heeft een snelheid van 5200MT/s en een timing van CL42. Daarmee komt de true latency voor de sticks uit op 16,7 en 16,1ns.

De sticks zijn inmiddels bij distributeurs te vinden. In Nederland staat alleen de 4800MT/s-variant bij enkel MaxICT in de webshop. Die kost daar 108,03 euro. Opvallend is dat daar ook een 4800MT/s-stick met een SO-DIMM-formfactor staat, al is die niet op de website van Goodram te vinden. Die stick kost 141,70 euro.

Goodram DDR5Goodram DDR5Goodram DDR5

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

14-02-2023 • 16:17

61

Reacties (61)

61
60
34
4
0
9
Wijzig sortering
Volgens wikipedia Goodram is de enige memory producent in Europa, niet een van de weinige.
Dit is toch gewoon reclame?
Het heeft geen enkele nieuwswaarde met betrekking tot land of snelheid of whatsnot. En Polen hoorde niet eens bij de originele DDR ;)
AuteurTijsZonderH Nieuwscoördinator @Ché Mig14 februari 2023 16:54
Ik heb het geschreven omdat het nieuws is dat deze apparaten uit Polen/Europa komen. Dat is het nieuwswaardige. Inderdaad, de sticks zelf stellen natuurlijk weinig speciaals voor. Maar als je dit binnen de huidige geopolitieke ontwikkelingen bekijkt, en je kijkt naar hoe Europa worstelt met eigen hardware en fabrikage op alle mogelijke vlakken, dan heeft iedere ontwikkeling automatisch meer nieuwswaarde buiten het product zelf. In een vacuum snap ik dat dit bericht weinig meerwaarde heeft, maar binnen een bredere trend heeft het zeker nieuwswaarde :)
Hoi Tijs, Thank you for the article and pointing out that Europe also has something to be proud of :) . Wilk Elektronik SA owner of Goodram and IRDM brands is memory and storage producer located in Poland --> as rightly noted by Tweakers users, we are not a component/ICs/ manufacturer, we are a manufacturer of MSDs - USBs - SSDs - Dram modules etc... What distinguishes us 👉 over 32 years of experience on memory&storage market, the quality and repeatability of our products!!! I greet everyone and please support companies from Europe, sometimes a good word is enough _/-\o_
Een achtergrondartikel over deze Europese fabrikant zou best interessant kunnen zijn, maar je besteedt er hier welgeteld één zin aan.
Zou een achtergrond artikel van een toch redelijk obscure geheugen-"producent" echt interresant genoeg zijn? Het nieuwswaardige is de geolocatie niet zozeer dat ze iets unieks produceren?
Nee ok ik zou er waarschijnlijk nog steeds niet heel warm van worden, maar als je zegt dat je dit artikel post omdat het gaat om de locatie van de producent en de geopolitieke situatie maar daar in het artikel verder helemaal niks over gezegd hebt buiten dat het uit Polen komt... Dat klinkt voor mij alsof je eigenlijk een achtergrondartikel wou schrijven. Dat was meer mijn punt. Nu leest het echt als niks meer dan een persbericht.
Dit heeft zeker nieuws waarde, fijn dat Tweakers hier ook actiever mee bezig is. Het is in het belang van ons allen om zo veel mogelijk binnen de EU te kopen en produceren. Ik ga dit meenemen bij mijn volgende PC build.

Zo te zien bouwen ze ook SSD's, usbsticks en andere flash opslag.
Mooi! Want nu staat Goodram wel even op mijn inkooplijstje voor mijn nieuwe PC waar 32Gb DDR5 in gaat.
"Goodram is een Pools bedrijf en daarmee een van de weinige fabrikanten die geheugensticks in Europa produceert."
Dit is het 'bijzondere' denk ik. Meer is goed?
Fabriceren is een groot woord. Hun chips maken ze niet zelf. Ze kopen die in o.a. bij Nanya en dat is een Taiwanees bedrijf. Ze zijn dus evengoed afhankelijk van niet-Europese fabrikanten dan andere merken.
Op hun doosjes staat "assembled in Poland", niet "made in Poland".
At Goodram, customer is in the first place and he decides what configuration and on what ICs he wants the DRAM module -->this flexibility has given us the first place in terms of share on our domestic market for several years/Dram 35-45%/
Op zich vind ik het wel interessant dat er een alternatief is voor de Chinese, Koreaanse en Taiwanese reepjes. Globaliserig heeft ook wat nadelen :)
nou nee, want de belangrijkste componenten (memory IC's) komen uit Taiwan en China. Er is dus geen alternatief.
Persoonlijk vind ik het in dit geval wel leuk om te lezen dat dit dus een tech bedrijf is die in Europa produceert.

Is dit reclame? Geen idee, de videokaarten van Nvidia en de nieuwste processoren van AMD en Intel worden ook altijd toegelicht middels een artikel. Valt dat ook onder reclame? Of is dit soort nieuws gewoon het nieuws waarvan de redactie denkt dat het interessant is voor hen bezoekers?
Maar dat zijn werkelijk nieuwe producten (in tegenstelling tot gewoon variant 43 van hetzelfde product wat dit is). Ik snap ook niet echt wat hier nieuwswaardig aan is.

Als het nou geheugen was wat echt iets nieuws bracht, in snelheid, prijs of wat dan ook, dan zou het interessant kunnen zijn... Maar alleen omdat ze in Polen geassembleerd (de chips zullen alsnog ergens anders vandaan komen) worden? Nah...

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 31 juli 2024 07:41]

Dit is toch gewoon reclame?
Geldt dat niet voor elke product aankondiging?
Nee, dit is de vertaling en/of interpretatie van een persbericht. Als je kritisch kijkt naar een ruim deel van de artikelen op dit platform zie je dat dat zo is.
Er zijn in z’n algemeen weinig echt zelfgeschreven artikelen (op de reviews na natuurlijk)
Polen hoorde bij de Sovjetunie en had weinig tot niets met de DDR te maken ;)
Nee, Polen hoorde bij het Warschaupact, niet bij de Sovjetunie.
Dear user/nelizmastr/ - Poland was never part of the Soviet Union - sometimes it's worth getting acquainted with basic information about the country🤠!
Ik dacht net hetzelfde. Alsof ze dit op de verkeerde site hebben geplaatst (lees: HWinfo staat vol met zo'n PR-aankondigingen).
En hoe stel je voor dat nieuws aankondigingen van telefoons, moederborden en processoren er dan uit moet gaan zien?

“De grootste processorfabrikant heeft een nieuw model aaangekondigd. Dit type is anderhalf keer zo snel als het vorige type van dezelfde maker” ?
Heel simpel. Niets aankondigen. Alleen reviews.
Er is een merkbare omslag bij tweakers, boeken die ineens verschijnen nu dit weer. Soms staat erbij dat het een adv is maar dit sluipt er langzaam tussenin.
Mooie..DDR
(Als niemand het zegt doe ik het wel... ik von' em leuk!)
Welke betaalde artikelen?
Heb jij iets gemist, of heb ik iets gemist?

.plan: We stoppen met Tweakers Plus
Ah dat heb ik gemist. Niet dat dat veel aan mijn mening verandert, maar goed dat maakt niemand wat uit gezien de -1 :+
Ik vermoed dat het gewoon niet rendabel is om de diepte in te gaan als zijnde een Nederlands talige site. Dus ze moeten wel de breedte in om genoeg bezoekers te trekken. Ook is er natuurlijk internationaal (Engels) te veel concurrentie met verschillende YouTube kanalen die vaak ook nog een eigen site er naast hebben, die wel de diepte in kunnen gaan.

Nu is het hier meer een globale informatie voorziening met een community van een breed publiek. Dit publiek kan dan gelijk gezinden met verschillende achtergronden elkaar helpen (of onderuit proberen te halen, als je sommig commentaar of topics leest ;) ).

Zo kijk ik er nu tegenaan.

Hierover klagen heeft eigenlijk geen zin en wat jij dus ook al geaccepteerd hebt. Misschien als ze 15+ jaar geleden de overstap naar het Engels hadden gemaakt, was het anders geweest. Maar ja iets met een glazen bol :+

Verder, van wat anderen en de auteur ook gezegd hebben, vind ik het nieuws dat er reepjes uit Europa komen wel interessant. Ik had ook graag gelezen waar de chips op de stick vandaan komen.
Anoniem: 1578568 @Stonehawk14 februari 2023 20:17
Ja, goed punt. Dan nog zouden ze er in mijn ogen goed aan doen om meer de diepte in te gaan, in dit geval bijvoorbeeld over de fabrikant zelf, en eventueel een kort stukje over welke andere relatief nieuwe hardware fabrikanten er in Europa zijn. Een beetje meerwaarde voorbij een simpele "Hey, dit bestaat. Leuk he?" want nu kan ik net zo goed adblock uitschakelen, adverteerders weten ook dat ik hardware leuk vind.
Dat beetje extra informatie had ik ook leuk gevonden. Ik ben het dus met je eens. Misschien bij het volgende berichtje.

"Hoop doet leven" ;)
Ik vraag het toch even voor de zekerheid. Betekent dit dat de geheugenchips zelf ook in Europa zijn gemaakt? In plaats van alleen de reepjes?
De faq op de site stelt dat ze gebruik maken van de bekende producten en niet zelf de chips maken.

"We build our modules using the components manufactured by the world biggest chip companies like Micron, Hynix, Nanya and Samsung."
Ah, inderdaad.
Maar dan elke memory “producent”gebruikt of Micron of Hynix of Samsung chips, er bestaan geen andere.
Niet zo gek. Deze capaciteiten behaal je met EUV, en dus ASML machines. Dat is prijzig.
En vooral bidden dat je Samsung B-die krijgt want dan kun je flink boven XMP gaan klokken :9
SK Hynix en Samsung IC's worden in China gemaakt.
Micron en Nanya IC's komen uit Taiwan.
Is zuid Korea geannexeerd door China :z dan heb ik even zitten slapen 😜
Dezelfde vraag. Van website van goodram, lijkt maar wel dat er is ook productie, niet alleen assemblage.
Zo te zien maakt alleen kingston ram stickjes met dezelfde eigenschappen. En ze zijn nog eens goedkoper ook.
Noem mij eens één reden waarom je exact die eisen zou hebben?
Volgens mij valt het gewoon tussen de specs van talloze andere latjes in. Je hebt het nu gewoon zo nauw afgebakend dat het lijkt alsof het uniek is maar er is nauwelijks reden om voor dit product te kiezen.
Omdat ik niet appels met peren wilde vergelijken. Mijn doel was juist een equivalent te geven dat nu al in de pricewatch staat. Op technische specificaties maakte ik daarom geen onderscheid, enkel op fabrikant.
Iemand heeft ervaring met goodram producten?
De SSD's van 10 jaar geleden gingen na enkele jaren bij bosjes. RAM werkt prima! :)
Ik hoop van harte dat de kwaliteit van de SSD's sterk is verbeterd.

[Reactie gewijzigd door PD2JK op 31 juli 2024 07:41]

Jep, met hun hele assortiment, via m’n winkel is het een van onze merken

Ddr3, ddr4
Sata ssd, nvme ssd
Usb flashdrives op usb 2.0 en 3.0
(micro)SD kaartjes

Heb in de afgelopen jaren nu 1x een ddr4-3600 module gehad die na een jaar er mee gestopt is. Verder totaal geen uitvallers gehad tot nu toe. Zowel vanuit losse verkoop als gebruikt in assemblage, prima spul.

Was een onbekend merk, maar na 5-6 jaar heeft het zich bij ons in de winkel absoluut bewezen.

[Reactie gewijzigd door sus op 31 juli 2024 07:41]

Ik vraag me af wat voor soort opmerkingen we zouden krijgen als Polen niet in het artikel wordt genoemd? :)
Good question :) - maybe none because DDR5 4800 MT/s will soon be mainstream but pointing out that it's a European product - may force readers to look for additional information - about what we do at the factory in Poland ;)
Wat leuk, een Europese fabrikant!

Ik zal ze zeker in overweging nemen
De naam Goodram ken ik nog wel van vroeger. Laatste tijd weinig meer van gezien/gehoord. Nooit geweten dat ze Pools waren :)
We are from Poland :) , we invite you to visit, we are located in the southern part of the country
Als het alleen op de prijslijst van MaxICT staat dan weet je dat het niet verkrijgbaar is.
… “verkrijgbaar” In de webshop van MaxICT… 👀 :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.