'God of War Ragnarök is in zeven dagen tijd meer dan 5,1 miljoen keer verkocht'

PlayStation-game God of War Ragnarök is in zeven dagen tijd meer dan 5,1 miljoen keer over de toonbank gegaan. Hiermee is de game volgens Sony de snelst verkopende first-party game uit de geschiedenis van PlayStation.

Het spel is volgens een topman van PlayStation Studios ook de snelst verkopende PlayStation Studios-game ooit. De verkoopcijfers slaan volgens Sony op de periode van 9 november tot en met 13 november 2022 en omvatten de verkoop van de game op zowel PlayStation 4 als Playstation 5. Hoeveel exemplaren van de game op elk van deze consoles zijn verkocht, heeft Sony niet meegedeeld. Het is ook onduidelijk wat de verhouding van de digitale en analoge verkoop is.

Het is niet de eerste keer dat Sony first-party games die het goed doen aan de kassa in de kijker zet. In 2020 kondigde het Japanse bedrijf aan dat The Last of Us Part II na drie dagen al meer dan 4 miljoen keer over de toonbank was gegaan. Deze game kwam op 19 juni 2020 exclusief uit voor PlayStation 4. Volgens Sony was The Last of Us toen de snelst verkopende first-party PS4 exclusive.

God of War Ragnarök kwam op 9 november uit voor PlayStation 4 en PlayStation 5 en is ontwikkeld door Santa Monica Studios. Het is het vervolg op God of War uit 2018. Tweakers schreef een review over de actiegame en loofde enkele keuzes die Santa Monica Studios heeft gemaakt bij de ontwikkeling van de game.

Door Jay Stout

Redacteur

23-11-2022 • 17:48

66 Linkedin

Submitter: Xtuv

Reacties (66)

Wijzig sortering
Goed bezig, zodra ik een PS5 heb ga ik me deze ook halen, PS4 versie is ook wel te doen, maar wil liever het next gen gevoel bij dit spel.
Reageer
Geeft de ps5 versie je echt een next gen gevoel? Ik heb een ps4 en als ik kijk naar vergelijkingen tussen ps4 en ps5 dan vraag ik me af als je eenmaal aan het spelen bent of het je echt gaat opvallen, behalve de snelle laadtijden :-)

Ik vind het toch nog beetje tegenvallen dat next gen gevoel. De stappen die vroeger werden gezet waren veel groter voor me gevoel. Nu worden (ps4 gebruikers kunnen financieel niet genegeerd worden) games op meerdere generaties uitgebracht.

Ik vind het allemaal een beetje tegen vallen tot nu toe. Mis weinig aan ontbreken ps5 thuis.

Nb. Ik heb een xbox series x en ps4(slim) en een 120hz 4k tv

[Reactie gewijzigd door nijntje82 op 23 november 2022 18:18]

Reageer
Aangezien je wel een series X hebt, maar ik vond de overgang van ps4 slim naar ps5 behoorlijk. Vooral in Elden Ring en bijvoorbeeld meerdere games op 60fps
Reageer
Behoorlijk op welk vlak, omvang console? :+

Eens dat voor sommige spellen een toename van fps prettiger speelt. Tot nu toe vind ik de laadtijd van games nog het beste vd next gen (voelt bijna als instant gaming, terug naar cartridge laadtijden ;-)). Ik speel veel games die niet specifiek baat bij fps verdubbeling hebben. Die games die wel fps (165 sync met monitor) kunnen gebuiken speel ik meer op de pc (first person shooters).

Als de ps5 slim komt dan zal hij vast wel x hier komen. Maar ik voel totaal geen haast. De series x die ik heb had een vriend van me toevallig over. Fijn hoor die laadtijden. Maar ik kwam van xbox one X. Die deed al high fps.

Ik blijf bij m'n gevoel.

[Reactie gewijzigd door nijntje82 op 23 november 2022 22:02]

Reageer
Eens dat voor sommige spellen een toename van fps prettiger speelt.
Je bedoelt voor alle games?
Reageer
Als je 't interessant vindt, kan je Googlen op 'law of diminishing returns' om te leren waarom dat zo voelt.
Reageer
Het next-gen gevoel bij deze is dat je lekker rondhost a 80/90fps met vrr in pseudo-4K. Heerlijk! Heb dit keer echt niet het gevoel dat ik 'em over een paar jaar nog eens moet aanschaffen op PC.

Wat mij betreft mogen ze nog lang cross-gen titels blijven maken want eerlijk gezegd is dit mooi zat en het draait als een trijn. Ik zit eigenlijk helemaal niet te wachten op de terugkeer van 30fps.
Reageer
30fps cap via V-sync vs 80-90fps met VRR is een gigantisch verschil in waar het meest uitmaakt : Gameplay. Het spel speelt gewoon veel beter.
Reageer
Ik speel ook nog veel retro consoles en ik kan je zeggen dat de stap in kwaliteit van 480p naar 720p veel groter dan 1080p naar 2160p. Het wordt gewoon niet heel veel scherper op de afstanden en schermformaten waar we nu mee zitten. Zaken als antialiasing worden ook steeds minder belangrijker op hogere resoluties. RT maakt dingen realistischer, tenminste als ze al de spiegelende waterplassen weglaten ;), maar tov van goede implementatie van vorige generatie technieken zoal global illumination is het niet zoveel beter tijdens het gamen. Ja statisch beelden zie je het wel, maar tijdens het gamen valt een stuk minder op.

Anyway de next gen ervaring is zoals je het zelf zegt is de instant loading, zou niet meer terug kunnen
Reageer
Ik was na aanschaf van mijn ps5 toch behoorlijk onder de indruk van de graphics in forbidden west ...
Reageer
Ik vind het wel next gen. Heerlijk om te zien dat veel games nu een 60 fps modus hebben, maakt het allemaal veel fijner te spelen als je van PC af komt. Nooit meer 30fps
Reageer
Dan had je voor pc moeten kiezen.
Reageer
Er zijn ook nog geen echte next gen games. Die komen pas met UE5 en dat gaat niet meer draaien op de PS4.
Reageer
Maar die gaan ook weer zwaar worden op de ps5.
Reageer
Ik speel hem op een tv die vrr heeft en hij draait op ongeveer 80fps. Dat speelt wel weer iets lekkerder dan 60fps.
Reageer
Ik heb zelf de PS4 Pro en de Xbox Series X. Maar als ik kijk naar games als Horizon Forbidden West en Assassin's Creed Odyssey, dan merk je toch wel dat hij moeite heeft met laden en stabiel lopen.

Bij Horizon zag ik hem af en toe grafisch iets afschalen, en hier ook een 4K OLDED 120hz
Reageer
Next gen?

Noem het nou maar gewoon current gen want de ps5 is al 2 jaar op de markt.
(Al is die tot op heden nog steeds lastig te bemachtigen :o )

Ik vind het persoonlijk wel een beetje tijd gaan worden om deze consoles current gen te gaan noemen..
Reageer
Ik wacht tot ik op PC kan spelen, of ik moet ineens een PS5 kunnen krijgen voor <300 euro of er een kunnen lenen van iemand. Maar aangezien de GoW 2018 ook naar PC is gekomen en Sony daar nu toch wel enig budget op heeft gegooid verwacht ik dat deze ook vanzelf een keer komt
Reageer
Tip: je kunt jezelf inschrijven voor een PS5 verkoop slot op direct.PlayStation.com

Heb ik ook gedaan en in de zomer een uitnodiging gehad om te bestellen, die had ik gemist door vakantie. Nu twee weken terug weer een uitnodiging gehad en een PS5 met Ragnarok kunnen bestellen.
Reageer
Dat is niet zo het probleem, heb al paar keer de kans gehad eentje te kopen, maar heb dit jaar al een Xbox Series X, een LG OLED EVO C2 en soundbar geïnvesteerd. Buiten de normale privé dingen die nog moesten. Dus de PS5 staat voor volgend jaar gepland.
Reageer
en het spel kost ook nog 70 euro op de ps5.. wat juist interessant zou zijn welke PlayStation wat heeft verkocht.
want het is wel 50 euro ps4 vs 70 euro ps5 wat best wel extreem prijs verschil is.
Reageer
en het spel kost ook nog 70 euro op de ps5.. wat juist interessant zou zijn welke PlayStation wat heeft verkocht.
want het is wel 50 euro ps4 vs 70 euro ps5 wat best wel extreem prijs verschil is.
Bij Sony zelfs €79,99

[Reactie gewijzigd door Donstil op 23 november 2022 18:07]

Reageer
dat is de psn versie wat te verwachten is want die zijn wel vaker duurder geweest.
Reageer
Bij de release zijn spellen op PSN altijd duurder. Ik kocht dit spel op schijf voor de ps5 voor €62 en ik kan hem doorverkopen als ik klaar ben. Die belachelijke prijzen op PSN bij de release was ik nu wel een keer klaar mee…
Reageer
XBox Live en PSN versies zijn duur omdat beide bedrijven niet willen concurreren met spellenboeren.
Reageer
dat is de psn versie wat te verwachten is want die zijn wel vaker duurder geweest.
De adviesprijs voor de disk variant is ook €79,99, dat is de nieuwe standaard voor Ps5 games.
Reageer
Bizar wat een prijzen. Zou geen game meer halen.
Reageer
De prijs om een game te maken zijn dan ook aanzienlijk gestegen de afgelopen 15 jaar. Bovendien moeten de meeste games het hebben van in-game aankopen, maar dit is bij GoW nooit het geval geweest en je krijgt dus een volledige game voor het geld.
Reageer
Wachten, zou ik zeggen. Veel van deze titels gaan na verloop van tijd zakken. Dat zag je ook met Horizon forbidden west. Die is nu ook €40.
Reageer
Wachten ga ik zeker, tot de PC versie :D
Vorige GOW voor 30 euro op de kop getikt toen hij uitkwam!
Reageer
De adviesprijs voor de disk variant is ook €79,99, dat is de nieuwe standaard voor Ps5 games.
Dat is de nieuwe standaard voor bijna alle games van de grote publishers, ook op Xbox consoles. Modern Warfare 2 heeft zelfs op een Series S een 80,- adviesprijs (correct me if im wrong).
En dan zal ik je volgende antwoord alvast invullen: "ja maar niet MSFT first party titels hoor. bovendien -> iets met gamepass"
Waarschijnlijk heb je deze hele conversatie al 2 jaar onder de ctrl-C ctrl-V. Ja.. we weten intussen wat de nieuwe adviesprijzen zijn. Noem het schofterig, boycot games of wacht tot ze goedkoper worden. Wat is het nut van dat eindeloze gezeur erover?

Anyway, on topic voor degene die WEL geinteresseerd zijn in deze game.
Als GOW 2018 je interessen had -> Ragnarok proberen. En voor degene die nog helemaal in shock zijn van die 80,- adviesprijs. Kijk dan even naar die black friday deal bij Allyourgames -> 60,- voor PS5 versie. Of elders, want 80,- hoef je absoluut niet voor deze game neer te leggen.

Als GOW 2018 je niet veel deed, dan vooral GOW R laten liggen. Dat 'meer van hetzelfde' sentiment gaat absoluut op. Bepaal zelf of dit positief of negatief is.
Reageer
Gewoon omdat het kan. De enige reden zou zijn dat je voor de PS5 versie betere graphics hebt. Het is gewoon een business plan heb je PS5 betaal je voor "Next gen" heb je een PS 4 ben je goedkoper uit op dit moment voor iets mindere graphics/FPS.

Heb bijvoorbeeld 2e hands PS4 Death Stranding gekocht voor €10 en daarna de PS5 upgrade voor €10. Waar toen nog DS 49,99 was voor PS5. Je zult niet altijd geluk hebben dat je een next gen upgrade kan kopen, hadden bij Nedgame gezegd van neit en kon toch.
Reageer
Hadden er veel meer kunnen zijn als het ook op pc was uitgebracht gemiste kans als je het mij vraagt.
Nu zijn pc gamers nog geïnteresseerd omdat ze het recent op pc hebben gespeeld de vorige titel doel k dan op.
Echter als je dit jaren laat liggen is de interesse al stukken minder...
Reageer
Zal net als bij de vorige een leuke verassing zijn, die was er voor mij ook 'ineens'. Helaas hebben uitgevers blijkbaar redenen om de PC gamers in eerste instantie links te laten liggen, en als het spel uiteindelijk wel uitkomt kopen we hem toch wel?
Reageer
Ik zeker! Maar ik heb alles gespeeld behalve de PS vita versies. Mijn punt doelde niet specifiek op mij maar over het algemeen vanuit een marketing point.
Reageer
Nee, 'Sony' heeft redenen. MS exclusives komen standaard op de PC uit, er is verder geen console exclusive game meer beschikbaar. De voorganger is namelijk nu ook gewoon nog op PC uitgekomen, net als Spiderman, games die prima op dag 1 dat ook konden. Maarja.. 'redenen'.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 23 november 2022 20:04]

Reageer
Ik doel op het vermoeden dat deze reactie vooral voortkomt uit een teleurstelling dat de games niet direct op pc uitkomen, verhuld in 'hadden er veel meer kunnen zijn'.

Het zouden er veel meer kunnen zijn is waar. Maar meer games verkopen op andere platformen hoeft niet per se een beter beleid of business model te zijn voor Sony. Dit zullen ze nog steeds onderzoeken en mee experimenteren. Sony brengt denk ik alleen games uit op de pc om een beetje tegengewicht te bieden aan het Xbox platform en af en toe de pc gamers te prikkelen met Sony studio games. Je kan het eigenlijk bijna zien als reclame voor het Playstation platform (wat alleen een console is).
Reageer
Het is een mooi spel. Maar die verzameldingen en zijmissies ben ik nu wel zat. Ik wou eerst voor platinum gaan, maar telkens hetzelfde doen gaat heel ergelijk worden. Ik speel nu alleen nog de hoofdlijn en zijmissies die wat anders zijn dan met die geesten praten en puzzelschatkisten.
Reageer
Prachtige game, nog lang niet uitgespeeld.
Reageer
Het is niet de eerste keer dat Sony first-party games die het goed doen aan de kassa in de kijker zet. In 2020 kondigde het Japanse bedrijf aan dat The Last of Us Part II na drie dagen al meer dan 4 miljoen keer over de toonbank was gegaan.
Maar wat heeft God of War Ragnarök gedaan in 3 dagen? Dat is wel zo eerlijk voor de vergelijking die gemaakt wordt.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 23 november 2022 18:07]

Reageer
Welke titel?
God of War Ragnarök, waar het artikel over gaat zeg maar, ik verduidelijk het wel even.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 23 november 2022 18:04]

Reageer
Dat heet creatief boekhouden.
Gewoon de meest gunstige datum en aantal verkopen uitzoeken en je hebt weer een best verkochte game tot nu toe als uitgever. En zo sta je “te boek” met alleen maar kaskrakers.
Reageer
Ik wacht met smart op de PC versie. Niet al te lang geleden de vorige op de PC gespeeld, heerlijke game.
Reageer
God of War en Gran Turismo zijn de enige spelreeksen die me af en toe hebben laten denken of ik toch niet een PS zou willen kopen, maar nee, ik blijf een pure PC-gamer en moet dus veel geduld hebben.

Ik ga er stiekem wel van uit dat deze en Horizon Forbidden West wel naar PC geport gaan worden. Ik hoop alleen dat dat een stuk sneller gaat dan de vorige keer, toen zat er 3,5 - 4 jaar tussen de PS en PC releases.
Reageer
Ik ook, het vorige deel heb ik op de PS4. Maar gezien de prijs en leverbaarheid van de PS5 ga ik voor deze game niet speciaal een PS5 aanschaffen. Nu hopen dat ze niet 2 jaar wachten voordat ze hem uitbrengen op PC.
Reageer
Ja, ik vermoed van wel. Tegenwoordig doen de meesten dit via steam bijvoorbeeld. DVD's/Floppy's ed. zijn niet meer van deze tijd.

Zonder gekheid, deze comment slaat nergens op. Sommige van ons zijn pc-gamers. Mogen wij dit spel dan nooit kopen? Mij zul je nooit achter een console zien. Geef mij maar een muis & toetsenbord en een stuk betere graphics.
Reageer
Heerlijke game!
Heb die van 2018 nog eerst even uitgespeeld op de Steam Deck om alles weer helder te hebben.

Ben nu halverwege en vind het gewoon sonde om het verhaal uit te spelen, wetend dat we minstens 3 jaar gaan wachten op een volgend deel.
Reageer
Ik heb gisternacht de credits zien rollen (wilde wel op tijd naar bed maar dat einde is zo'n rollercoaster dat je wel door moet), en ik ben erg benieuwd _of_ er nog een nieuw deel komt, en hoe die er dan uit gaat zien. Kratos is al een oude vent in deze iteratie, als ze dan nu nog een andere mythologie willen exploreren zoals geteased in GoW2018, issie bejaard!

Hoewel het zijn natuurlijk goden, dus je kunt het narratief rekken naar wat je wilt, maar ik vraag me af of ze er mee weg gaan komen om de serie met een nieuw verhaal weer in een andere setting te zetten, en alles nog canon te laten. Maar dan ook weer, dat zou ook onmogelijk lijken voor GoW2018 uitkwam...
Reageer
PlayStation-game God of War Ragnarök is op zeven dagen tijd meer dan 5,1 miljoen keer over de toonbank gegaan.
Op zeven dagen tijd??

In zeven dagen tijd
Reageer
"Op zeven dagen tijd" is Vlaams.
Reageer
Ik vond het ook al vreemd lezen :X
Reageer
Heb veel getwijfeld deze via de Turkse PS store aan te schaffen en toch besloten nog even te wachten op korting, kost in mijn geval nu zo'n 42 euro.
Reageer