Samsung brengt functie die privébestanden afschermt bij reparatie wereldwijd uit

Samsung brengt de Maintenance Mode wereldwijd uit, een functie waarmee gebruikers hun privébestanden kunnen afschermen als ze hun telefoon bijvoorbeeld wegbrengen voor reparatie. De modus maakt een los gebruikersaccount aan dat bij een herstart wordt geleegd.

De Maintenance Mode maakt een nieuw gebruikersaccount aan dat de 'kernfuncties' van een telefoon kan uitvoeren, maar geen toegang heeft tot foto's, berichten of contacten. Dat nieuwe account kan ook geen gebruik maken van apps die de eigenaar van de telefoon heeft geïnstalleerd, maar kan wel nieuwe apps installeren via de Galaxy Store indien nodig. Die apps worden verwijderd als de eigenaar van de telefoon Maintenance Mode uitschakelt, evenals alle data die sindsdien door de telefoon is verzameld en is opgeslagen.

Samsung heeft de functie ontwikkeld om de privacy van gebruikers te beschermen als zij hun telefoon opsturen voor reparatie. De functie is bij Battery and device care binnen het instellingenmenu in te schakelen. Na een reboot zit de telefoon in Maintenance Mode.

De functie werd eerder dit jaar op Galaxy S21-telefoons getest in Zuid-Korea. Vorige maand werd de functie beschikbaar in China. De komende maanden komt deze functie gefaseerd naar alle gebruikers wereldwijd, mits ze een ondersteunde telefoon hebben. Vooralsnog gaat het om 'bepaalde One UI 5-telefoons, waaronder de Galaxy S21- en S22-smartphones'. Samsung raadt gebruikers wel als voorzorgsmaatregel aan om een back-up van hun data te maken voordat ze Maintenance Mode gebruiken.

Door Hayte Hugo

Redacteur

26-10-2022 • 14:17

57

Lees meer

Reacties (57)

57
57
18
1
0
32
Wijzig sortering
Mooie functie, maar om heel eerlijk te zijn, ik heb zelf een tijdje bij een bedrijf gewerkt waar o.a. veel mobieltjes werden gemaakt, zowel software als hardware problemen..

8/10x hoef je de telefoon niet eens in en die 2x wanneer het wel moet hebben wij nooit het idee of het gevoel gehad om eens rond te gaan snuffelen tussen bestanden waar wij niks te zoeken hebben.
Het feit dat je de behoefte niet hebt, maar het technisch wel kan, kan in sommige gevallen al gezien worden als een datalek. In die zin is het wel een fijne functie denk ik.

Vraag me af of je hem dan via usb als drive kunt benaderen of dat dat ook netjes dichtgetimmerd is.
De vorige generatie Samsung-telefoons waren al niet bereikbaar als drive als je niet je scherm ontgrendelde, dus ik denk dat de huidige toestellen ook prima beschermd zijn.
Maar als je scherm vergrendeld is kun je ook niet bij de overige bestanden?
Het feit dat je de behoefte niet hebt, maar het technisch wel kan, kan in sommige gevallen al gezien worden als een datalek. In die zin is het wel een fijne functie denk ik.
Niet echt zinvol. Als een ander code kan uitvoeren op jouw hardware dan moet je 'm als compromitteert beschouwen. De telefoon is niet meer in jouw handen en je kan niet zien wat er mee gebeurt is. Je moet er dus 100% op kunnen vertrouwen dat het niet mogelijk is uit deze sandbox uit te breken. Heb jij dit vertrouwen ? Op mijn iPhone is een wipe en restore zo triviaal dat ik hiervoor nooit het risico zou willen lopen, en ik vermoed dat dit bij Samsung niet anders is.
Heel strict gezien heb je denk ik gelijk maar in de praktijk is elke enigzins moderne smarthpone ook gewoon versleuteld. Dus als je hem niet in maintenance mode zet kan een ander er niets mee als diegene hem niet kan ontgrendelen.

Ja, diegene zou een factory reset kunnen doen. Dan is je data niet compromised, maar wel weg ;p
Als je data weg is, kan je in ieder geval terug om te gaan klagen,
Als je zelf propere backups bijhoud, dan zou dat nog niet eens een probleem zijn.

Als je data uitgelekt is, hoe en wanneer kom je daar uberhaupt achter? Als je daar al achter komt, is het over het algemeen ook al veel ste laat. Dusja, eerste situatie absoluut preferable over de laatste.

@Aaargh! dit is niet om gestolen telefoons of iets dergelijks te bestreiden, dat een telefoon simpel te wipen is, is dus niet aan de orde. Als jouw telefoonreparateur zonder te vragen dat doet heb je sowieso al problemen, maar dat zijn dan in ieder geval zichtbare problemen. Een datalek is dat niet.

Hoe makkelijk je uit die sandbox kan breken en dan alsnog bij andere accounts kan komen (hoe zit dat dan met encryptie?), tsja, is een goeie vraag. Maar als je simpelweg op een knopje kan drukken en het wordt kwaadwillende al een stuk moeilijker gemaakt ... Dus in plaats van "oh, ik kan deze map met foto's zien, es ff kieken" t.o.v. "oh dit is locked, niks te zien, we gaan verder", en sure, je zal vast slimmeriken hebben die daar omheen kunnen, maar dat is dan alweer een stap verder.

Ik zie het nut wel van zo'n functie, zelfs als blijkt dat het grotendeels "security through obscurity" zou zijn.
Maar waarom zou je dat doen als je ook gewoon een wipe & restore kan doen, wat vrijwel net zo makkelijk is en gegarandeerd veilig ?
Ah zo bedoel je, alsin, je maakt hem leeg voordat je hem inlevert, en restored daarna? Dat lijkt mij inderdaad een prima oplossing waar je alles mee tackled. Ik denk dat dit wellicht iets te ver is gegrepen (of te eng) voor de doorsnee gebruiker. Een dedicated knopje voor afscherming klinkt dan simpeler voor de huis-tuin-en-keuken-gebruikers.
Vrijwel net zo makkelijk? Mijn backups zijn een rotzooi en restore werkt op Android niet bijzonder goed. Laat staan dat gesideloade apps het doen of dat mijn router het MAC adres herkent.

Dan lijkt me dit een mooie oplossing. Anders geef ik gewoon het paswoord aan de reparatielui en hoop dat dat er niks fouts mee doen.
ja behalve dat ik enkel mijn smartphone binnenbreng *als* er een probleem is, en kan je dan nog 'wipe en restore' uitvoeren?
Als ie dusdanig kapot is dat dat niet mogelijk is, hoe dacht je ‘m dan in maintenance mode te kunnen zetten ?
je hebt gelijk, het is even stom.

het werkt dus enkel als je hem 'bewust' klaarmaakt om in te brengen, zoals batterijwissel of nieuwe achterkant of zo... of dat het touchscreen nog net genoeg werkt voordat je het scherm verandert.

Dan is 'wipe en restore', mss zelf veiliger dan 'Maintenance mode'. Dat tweede vereist wel geen connectie/externe storage.
Jij niet maar er zijn mensen die het wel doen. Ik heb collega's op klantendiensten gehad die dagelijks op de vloer aan het roddelen waren over klanten met adres etc er bij. Dan vind ik deze functie als consument eigenlijk wel erg prettig. Al heb ik de laatste keer dat ik een telefoon weg bracht voor garantie herstel het ding wel eerst volledig leeg gehaald, juist om snuffelende mensen tegen te gaan. Het gebeurt weldegelijk.
Heb je die persoon ook aangegeven bij je leidinggevende voor het lekken van gevoelige informatie van hun klanten? Zou wel integer geweest zijn namelijk om dit soort figuren geen plek te gunnen op dit soort werkplekken.
Helaas heb ik ook een keerzijde gehoord van een ex medewerker bij een smartphone reparatiebedrijfje. Daar gingen sommige medewerkers gewoon door alle foto's heen bladeren en foto's delen met elkaar. Geen groot bedrijf, gewoon zo'n reparatiezaakje op de hoek waar enkel familie en vrienden werken, dus geen ''echt professionals''. Maintenance mode is echt een handige functie, moeten ze ook bij andere gebruiksvoorwerpen implementeren (laptops, tablets etc.).

[Reactie gewijzigd door Jaïr.exe op 22 juli 2024 13:52]

M'n vorige werkgever had ook een aantal van die kut figuren in dienst. Heb er wel eens m'n beklag over gedaan, heb niet het idee dat er iets mee gedaan werd. Onderhoudsmodus is niet altijd even praktisch, je moet het eerst inschakelen, veel plezier als je scherm defect is. Je toestel moet nog iets of wat operationeel zijn.
Bij een officiële reparatie is dat altijd noodzakelijk. Dit komt omdat er na de reparatie altijd tests moeten worden uitgevoerd op alle sensoren en functionaliteiten, bijvoorbeeld ook waterdichtheid. Leuk en aardig dat ze dat bij de zaak om de hoek niet hoeven te doen, maar het is eigenlijk wel noodzakelijk na een reparatie.
@Tosti55 : Ik heb helemaal het omgekeerde meegemaakt.

Ik heb aan een service desk gewerkt waar van alles binnen kwam, mobieltjes, fototoestellen, laptops (pre 2010, dus nog geen enkele laptop geëncrypteerd/locked). Afhankelijk van wie (een dame) de laptop of fototoestel binnen kwam brengen werd daar wel eens in gesnuffeld naar de foto's. Duidelijk dus niet met de intentie om het probleem op te lossen.

Dus ik vind dit van Samsung nu een erg goed initiatief! Nu ook breng ik af en toe eens een laptop voor herstelling binnen voor het werk op een andere plek en er wordt altijd best wel agressief gevraagd voor het wachtwoord (om bijv. een batterij te vervangen). Als ik dat weiger - wat ik steeds doe - zeggen ze nog eens dat ze dat écht nodig hebben of alle data gaat eraf.

Maar dus, daar word ik persoonlijk heel erg boos van als ik daar weer moet afblokken, want ik weet dat dat niet nodig is en ik weet hoe het ook wel minder netjes kan gebeuren uit eerste hand ervaring. Het gros van de klanten die daar staan hebben geen idee dat je voor een batterij te vervangen absoluut geen wachtwoord nodig hebt en dat het ook niet nodig is om een laptop te wipen om een batterij te vervangen als je het wachtwoord niet geeft.
Jammer dat dit er nu pas is. Toen de S22 Ultra net uit was had ik veel batterijproblemen ben ik langs geweest bij de Samsung winkel in Utrecht. Daar werd de telefoon ongevraagd aan hun computer gelegd en verschenen ineens mijn bestanden en foto's op hun scherm. Nu ben ik niet zo interessant en heb ik vooral foto's van werk op mijn telefoon staan. Maar je zou maar jurist zijn en geheime documenten erop hebben staan.
Maar je zou maar jurist zijn en geheime documenten erop hebben staan.
Als je geheime documenten op je mobiel hebt staan dan gaat er al iets fout. Zeker als het een standaard consumenten mobiel is die je naar een lokale repair shop brengt, ipv de in house ict afdeling.
Dat lijkt me namelijk vragen om problemen.
Vervang geheime documenten met intieme foto's. Doel ik niet eens op persé naakt foto's van jezelf maar bijvoorbeeld foto's van je kinderen in bad. Daar heb ik geen in house ICT afdeling voor nodig. En als mijn telefoon een nieuw scherm nodig heeft gaat die wel naar een lokale reparatie winkel.

Onder het mom.. iedereen heeft wel wat te verbergen. Dan is dit toch wel een hele handige feature.

[Reactie gewijzigd door Senaxx op 22 juli 2024 13:52]

Beste is om dat soort foto's sowieso niet te nemen; je weet vaak niet wat je telefoon er mee doet, nu of in de toekomst.
"Sorry kinderen, maar ik heb geen foto's van jullie van vroeger. Van in bad of zo of zelfs maar in badkleding, want YopY op tweakers zei dat ik dat beter niet kon doen".

Kidding aside, je bent je er wellicht niet van bewust, maar dit is victim blaming wat je hier doet en dat zou je niet moeten willen doen. Ja, in theorie heb je gelijk, maar het zou veilig moeten zijn om allerlei soorten foto's op je toestel te hebben zonder dat iedereen er in neust. Of dat nou foto's van jezelf in travestiekleren of je nakie is of van je kinderen of van je kat, een reparateur heeft daar niets mee te maken.

En bij sommige situaties zou je misschien nog een béétje een punt hebben, bv als ik met mijn opzichtige, dure Rolex een steegje in loop waarvan het algemeen bekend is dat het er onveilig is, ja dan misschien* maar bij het maken van foto's op je eigen toestel? Nee, dat zou veilig moeten kunnen.

* Maar eigenlijk ook niet; vervang "ik" door "knappe dame" en "dure Rolex" door "kort rokje" en je weet waarom. Het blijft victim blaming
Bedankt voor de tip! /s
Dan is dit toch wel een hele handige feature.
Oh ik heb ook niks tegen deze feature. Lijkt me in bepaalde gevallen erg handig. Maar met de twijfelachtige privacy/security en macht van platformen is het wel de vraag of je dat soort foto's uberhaupt wil maken/hebben op een smartphone.
Misschien geen geheime documenten, maar wel bijna net zo schadelijk als ze uitlekken. Of in de online backup terecht komen.
Als je de telefoon daar laat repareren, vragen ze je een backup te maken en wissen ze je hele telefoon. Heel erg irritant, maar wel veiliger.
Ik heb het scherm van mijn S22+ daar onlangs laten repareren. Vraag me af of er met deze modus nu een andere procedure geldt (heb het vermoeden van niet).
Dit is wel erg erg erg handig, hopelijk volgen andere fabrikanten Samsung!
Dit zou je op Xiaomi telefoons ook zelf kunnen doen met second space. Je maakt hier een geheel eigen gebruiker aan die je met een ander wachtwoord opent. Is dan heel clean profiel afgeschermd van je eigen bestanden. Dus als je de telefoon afgeeft kan je dat wachtwoord aan de reparateur geven.
Anoniem: 57381 26 oktober 2022 14:34
Moet hij niet zo erg kapot zijn dat je dat nog wel aan kunt zetten. Of kan je het via ADB ook aanzetten? Waarom eigenlijk niet standaard beschikbaar maken via het bootmenu of het inlogscherm?
Wat heb je er aan als Service en Repair je telefoon doodleuk wiped als je je scherm moet vervangen?

Gehad met mn Note10+ en ik was er niet blij mee.
Veel data kwijtgeraakt van een week ofzo.
Ik weet niet maar ik wis gewoon mijn toestel. Zou verre van dit vertrouwen en zie de noodzaak ook niet. Vaak zeggen ze ook dat je je toestel moet wissen voor je hem opstuurt.
Ik weet niet maar ik wis gewoon mijn toestel.
Dat is ook mijn eerste instinct, maar dat kan natuurlijk niet altijd. Als hij gewoon niet aangaat ofzo heb je niet zo veel keuze.

Daarbij, ik vind mezelf wel een poweruser, maar heb tegenwoordig toch zomaar een uur of vier nodig voordat ik een kale telefoon weer een beetje naar wens heb en al mijn data er op heb.(waaronder mijn fotobibliotheek)
Als er dan alleen een nieuwe accu ofzo in gaat hoeft die reparateur er verder ook niet in en lijkt locken me wel adequaat.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 22 juli 2024 13:52]

[...]
Dat is ook mijn eerste instinct, maar dat kan natuurlijk niet altijd. Als hij gewoon niet aangaat ofzo heb je niet zo veel keuze.
Dan krijg je deze modus ook niet ingeschakeld.
[...]
Daarbij, ik vind mezelf wel een poweruser, maar heb tegenwoordig toch zomaar een uur of vier nodig voordat ik een kale telefoon weer een beetje naar wens heb en al mijn data er op heb.(waaronder mijn fotobibliotheek)
Als er dan alleen een nieuwe accu ofzo in gaat hoeft die reparateur er verder ook niet in en lijkt locken me wel adequaat.
Daarvoor heb je toch een backup (al dan niet in de cloud)?
Oprechte vraag: wat is een goede manier om een volledige backup van mijn android te nemen? Is mij tot nu toe nog niet echt lekker gelukt. En hoe moeilijk is het om deze terug te zetten?
Dan krijg je deze modus ook niet ingeschakeld.
Dit moet je aanzetten? Dan gaat dit ook niet werken.
Ging er van uit dat dit altijd "aan" staat of je daar anderszins zonder inloggen gebruik van kan maken anders heb je er precies geen drol aan.
Daarvoor heb je toch een backup (al dan niet in de cloud)?
Dat heeft er toch niks mee te maken?
Je moet toch gewoon altijd wel een bak data terugzetten? Apps configureren. Indeling aanpassen en weet ik wat meer.

Alleen al het terugzetten van mijn huidige foto collectie kost een heel dik uur en die is alleen maar aan het groeien.
En al die apps die op je telefoon stonden kan je wel automatisch her installeren maar moet je ook weer configureren, dat werkt niet zomaar vanzelf weer allemaal.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 22 juli 2024 13:52]

Dat heeft er toch niks mee te maken?
Je moet toch gewoon altijd wel een bak data terugzetten? Apps configureren. Indeling aanpassen en weet ik wat meer.

Alleen al het terugzetten van mijn huidige foto collectie kost een heel dik uur en die is alleen maar aan het groeien.
En al die apps die op je telefoon stonden kan je wel automatisch her installeren maar moet je ook weer configureren, dat werkt niet zomaar vanzelf weer allemaal.
Als dit zoveel werk is als je zegt wordt het tijd voor een iPhone. Ik kan mij hier namelijk totaal niet in vinden met iCloud backup aan. Je pakt een nieuw toestel, logt in en afhankelijk van hoeveel data ben je na een half uur tot uur wachten helemaal klaar. (Alleen de bank app even opnieuw inloggen). Heb 186 apps en allemaal zijn precies klaar voor gebruik zoals ik ze had achtergelaten. Inclusief de scherm indelingen.

[Reactie gewijzigd door Dennisb1 op 22 juli 2024 13:52]

tijd voor een iPhone.
Nee :')

Google blijf ik expliciet zo veel mogelijk uit de cloud en Apple heb ik niet fundamenteel meer vertrouwen in.
Bovendien moet ik af en toe wel eens de iPhone van mijn vriendin gebruiken en ik wil er altijd binnen tien seconden mee gooien.

Dat je met een iPhone sneller klaar bent snap ik wel want daar valt ook niet zo veel aan te customizen.
Bovendien wordt mijn use case dus ook met een iPhone snel ruk.
IOS is geen haar beter dan Android als je buiten hun respectievelijke moederschepen om zaken wil regelen.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 22 juli 2024 13:52]

Niet iedereen is daar even handig in. Voor de leek is het dan praktischer om deze functie aan te zetten om het toestel met een gerust hart uit handen te geven.
Denk je? Voor een leek?
Deze functie gaan de echt ook niet begrijpen hoor, leveren hem in met 0000 als pincode. (0000 in juiste volgorde)
Je gaat toch niet hele hele telefoon wipen als je alleen een scherm laat vervangen ofzo?
Jazeker wel, in geval van Apple moet je hem ook opsturen als je niet in de randstad woont.
Mijn data is mijn data en die geef ik niet uit handen.
Samsung eist zelfs dat je je telefoon wiped als dat nog mogelijk is voordat je 'm opstuurt.
uit mijn ervaring kreeg ik bij mijn S4 elke keer een ander toestel\moederbord terwijl alleen het scherm defect was. dus was ik alles kwijt. dat was toen bij Dynafix (Belgarant) toen is mijn toestel ook nog eens 4x weggeweest voor antenne problemen die er volgens hun niet waren.
Dynafix... daar noem je er ook eentje :D. Die herstellen/introduceren problemen die er niet waren en vergeten hierbij je echte probleem op te lossen.

Nu soit, dat bedrijf heeft er naar verluid ook een compleet wanbeheer wat personeel aan gaat. Hun techniekers moeten een bepaald (hoog) quota halen, waardoor toestellen onhersteld/slecht hersteld terugkomen, want jouw probleem oplossen zou teveel tijd kosten waardoor het quota niet gehaald werd.

Geen idee of het waar is, maar ik denk van wel. Genoeg RMA's nagekeken die van Dynafix terugkwamen die gewoon niet hersteld werden of terugkwamen met dat ene probleem wel opgelost, maar 20 nieuwe problemen erbij kwamen die ervoor niet bestonden.
Samsung gebruikt Dynafix als reparatiepartner. Nu had ik jaren geleden hetzelfde als wat jij beschrijft.. Komen meer problemen terug dan toen je 't toestel had opgestuurd.. Maar...

Ik moet zeggen.. vorige maand mijn telefoon moeten laten repareren.. door Dynafix, en die is als nieuw en niets op aan te merken.
Dynafix ontslaat personeel zodra ze een vast contract horen te krijgen en zeggen daarbij dat ze over 6 maanden weer terug mogen komen. Wat je ondertussen doet, niet mijn probleem. Je kan je voorstellen dat kundig personeel daar dus niet lang zullen of kunnen blijven.
Maak gewoon een backup + fabrieksherstel, of beter nog repareer zelf je telefoon en of leer het.
Zou ik nooit aanraden als je nog garantie hebt op je telefoon.
Vooral goed in te schakelen als je een defect scherm hebt, of je telefoon niet meer aan gaat...
Ja, lekker negatief zijn helpt ook!

Net als een slot in je huis als je wel eens je sleutels vergeet.

Nou en? Voor de vele keren dat het wel handig is, is het handig!
Net als een slot in je huis als je wel eens je sleutels vergeet.
Scheelt dat ik nog nooit m'n sleutels ben vergeten..
Net als de telefoon. Het scheelt dat de meeste mensen geen reparatie nodig hebben.

Gelukkig en goed voor je. Maar erg fijn voor de mensen die het wél kunnen gebruiken!
Ik keek alleen realistisch naar de oplossing die Samsung aanbied. Je kunt het ding niet in maintanance mode zetten als je telefoon niet aan gaat of als het scherm dood gaat. Ik snap om die reden je eerste comment ook niet. Je moet niet boos doen tegen mij, want ik kan daar niks aan doen.

Ik heb hier sowieso niks aan, ik heb niet eens een Samsung telefoon. Maar ik hoop wel dat andere fabrikanten dit ook gaan doen. Mooie feature.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.