Intel toont NUC 13 Extreme Raptor Canyon waar drieslots-gpu's in passen

Intel heeft de NUC 13 Extreme Raptor Canyon getoond, een barebones mini-pc die een grotere behuizing heeft dan eerdere NUC Extreme-modellen. Door die grotere behuizing past er een grotere grafische kaart in die tot drie sleuven in beslag neemt.

Het bedrijf zegt dat het de NUC 13 Extreme Raptor Canyon op basis van klantenfeedback ondersteuning voor grotere gpu's heeft gegeven. Intel toonde de nieuwe NUC in een Twitch-stream; de onthulling met meer specificaties volgt later. De NUC is 13,9 liter groot; de NUC 12 Extreme Dragon Canyon meet 8 liter.

De NUC 13 Extreme is niet alleen groter, maar heeft ook een andere indeling dan de NUC 12 Extreme. Bij de nieuwe NUC zit de gpu onder in de barebones-mini-pc en zit het moederbord daarboven in een eigen compartiment. Aan de linkerzijkant zitten twee 120mm-ventilators, die elk een van de compartimenten koelen. Intel levert de NUC's met Raptor Lake-processors.

Intel toont NUC 13 Extreme Raptor CanyonIntel toont NUC 13 Extreme Raptor CanyonIntel toont NUC 13 Extreme Raptor Canyon

Afbeeldingen via twitteraccount Charlie

Door Hayte Hugo

Redacteur

12-10-2022 • 09:41

77

Reacties (77)

Sorteer op:

Weergave:

dit begint langzamerhand een sffpc te worden ipv een mini pc. wist nog toen ze haast in je broekzak pasten
Ze verkopen ook gewoon de oude formfactor NUC hoor! Die van 12x12cm. Ook met 12th gen hebben ze eerst de high-end NUCs uitgebracht en dan pas de kleintjes.
Dat is ook gewoon de definitie die aan NUC gegeven wordt.
Next Unit of Computing (NUC) is a line of small-form-factor barebone computer kits
Dus NUC is niet persé mini maar "gewoon" zo klein mogelijk volgens hetgeen erin zit.
Wat Dell en HP (en waarschijnlijk ook de meeste andere fabrikanten) een SFF noemen zit rond de 8 liter inhoud, deze NUC zit met 14 liter meer in de range van de tower modellen.

Tower:
HP Elitedesk tower G9 >> 33,7 x 30,8 x 15,5 cm >> 16 liter
Dell OptiPlex 3000 Tower >> 15 x 29 x 32 cm >> 13 liter
SFF:
HP Elitedesk SFF >> 9,5 x 27 x 30,3 cm >> 8 liter
Dell OptiPlex 3000 SFF >> 9,2 x 29 x 29 cm >> 8 liter
Dat is toch niets mini meer aan...
Een NUC hoort iets te zijn dat je achterop je monitor schroeft, dit gaat nergens meer over. Is gewoon een mini-tower.
Volgens wie? De Intel NUC-series betekent niet "kleine unit voor achterop je scherm". Er bestonden al NUC laptops en workstations, die je niet achter je scherm kunt plakken. In 2016 was er al een grotere Skull Canyon NUC die je niet achter je scherm kunt plakken.
Volgens Intel zelf, en ik quote: "Intel® NUC packs the power of the latest-generation, full-size desktop PCs into a form factor small enough to hold in your hand."

Bron(nen):
https://www.intel.com/con...uc/mini-pcs/business.html
https://www.intel.com/con...its/nuc/edge-compute.html
https://www.intel.la/cont.../nuc-digital-signage.html

[Reactie gewijzigd door UniPer op 24 juli 2024 23:01]

Ja, die quote je goed buiten context. Dit is een beschrijving van de kleinste unit. Als je naar beneden scrollt zie je ook de volledige workstations en NUC printplaten (die je ook niet achter je scherm plakt)
Nope!
What does NUC stand for Intel?
Next Unit of Computing (Next Unit of Computing) A bare bones mini PC from Intel, introduced in 2012.
The NUC includes the case, power supply and 4x4" motherboard. Commonly used for gaming or as a home theater PC (HTPC), it is small enough to be hidden behind the TV.
https://www.pcmag.com/encyclopedia/term/nuc
Zo kan ik ook wel een quote van een random website halen over elk merk. Interpretatie is nogal een dingetje. Deze quote komt rechtstreeks van de officiele Intel NUC pagina:
Intel® NUC Kits, Mini PCs and Elements give you the tools for innovative designs—from business productivity to visual solutions and extreme gaming.
Built for a range of workloads with trusted Intel quality and reliability, Intel NUC enables you to scale your unique business offerings.
Logischer ook, want NUC is meer dan alleen mini-pc tegenwoordig.
Intel heeft NUC altijd gepresenteert als een kleine unit welke makkelijk mee te nemen is, ook in de promo filmpjes op de website wordt het zo gepromoot met daarbij het antwoord op de vraag "Why make Intel NUC yours?"
https://www.intel.com/con...c-introduction-video.html

Daarbij heeft Intel het NUC concept ooit bedacht vanuit de gedachte om een handzaam en draagbaar product te lanceren. https://simplynuc.com/blo...ther%20hardware%20vendors.

Het lijkt mij dat Intel is gaan doorontwikkelen de afgelopen jaren en deze gedachtegang langzaam heeft moeten laten varen. Er zijn andere behoeftes ontstaan in de markt en hier speelt Intel op in met de laatste modellen. Hiermee laten ze de oorspronkelijke route (deels) los en passen een groter en minder draagbaar formaat toe.
Maar de kleine units bestaan toch nog steeds? Het is imo tijd om de branding te splitsen, maar het bestaan van deze producten maakt de standaard NUC niet beter of slechter.
Het ging me erom wat NUC betekend... (Next Unit of Computing) dus, dat verklaart je 'officiele Intel NUC pagina' niet ;)
Oke.
Het concept was dus een 4x4 mini-Barbonnetje en intel heeft dat inmiddels flink met stereoiden opgevoerd...
Ik denk ook dat dat erg vatbaar is voor interpretatie, want wat maakt de NUC exact de Next Unit of Computing? Is het de form factor? Is het het laptop hardware als PC? Tenzij Intel zegt dat de NUC bedoeld is om <zo groot> te zijn, kloppen beide statements nog steeds. Volgens Intel:
Intel® NUC is a small form factor PC that allows you to customize your mini PC experience to fit a wide range of use cases
Ik kan me niet herinneren dat Intel zelf ooit heeft gezegd dat de NUC per definitie een barebone is die X grootte heeft. Dus, ondanks dat dit inderdaad een grotere versie is, valt het nog steeds onder SFF voor het doeleind :).

[Reactie gewijzigd door geeMc op 24 juli 2024 23:01]

Het moederbord, zelfs in die grotere kast is nog steeds piepklein (sub-mITX)
Dat iets zo is betekent toch niet dat het zo moet blijven. Consumenten veranderen ook
Dat is dus precies mijn punt
TV's zijn gemiddeld 40" ofzo toch?
Mooie Intel-bron.
Je kunt hem nog steeds in je hand (en) vasthouden ;)
Maar inderdaad dit is niet klein (zie: handzaam) meer maar gewoon formaat mini pc.
Die Skull Canyon kan wel achterop een monitor; die kwam met een VESA-mount (bron: heb er zelf eentje).
"NUC" zegt formeel niets over het formaat. Maar ik hoor regelmatig "NUCje" in discussies over energiezuinige en ruimtebesparende computers. De klant associeert de term NUC daarmee. Het is niet handig van Intel om dergelijke naamsbekendheid te negeren.
Waarom niet dan? De gemiddelde NUC mini-pc staat nog steeds bekend om z'n kleine formaat en ook dit soort NUC extreme versies zijn erg klein voor wat ze kunnen. Als ik erop zou gamen achter mijn TV, dan zou ik alsnog veel liever een gaming NUC kopen dan een volwaardige PC, want deze past ten minste in mijn TV meubel.

Dit is een beetje als zeggen dat Lamborghini maar geen SUV mag maken omdat ze zich voornamelijk richten op snelle auto's en ze daarom minder reputatie krijgen :?
Natuurlijk mag het wel. Het is alleen zonde van de naamsbekendheid van het product. En dit ding past echt niet in alle TV-meubels, net zoals andere mini-towers.
Nee, dit is meer dat Lamborghini een nieuwe Countach of Diablo zou maken, die een standaard minivan blijkt te zijn. Dezelfde naam gebruiken voor iets heel anders.
Ik snap nooit zo goed wat het voor zin heeft om op de stoel van hun marketingafdeling te gaan zitten. A. hebben wij nooit de volledige kennis in huis om hun marketingstrategie te beoordelen B. maakt het verder alsnog niet uit of onze analyse wel of niet klopt
Gewoon grotere monitor kopen :+
Maat nee, je hebt gelijk. 'Gewoon' matx formaat bijna.
Dit is 2L groter dan een Silvertone Sugo of nagenoeg even groot als een NZXT H1 wat beiden voor mij maatstaven zijn als "klein". Dit valt toch reuze mee als je kijkt naar de foto's hoe compact alles zit zou ik me zorgen maken om de warmte afvoer zeker van de nieuwe CPU/GPU's waar dit specifiek op toegespitst is. Immers Intel maakt juist deze case voor de 4090 doe eraan komt. Dit is helaas de nieuwe generatie, groter en warmer.
De 'normale' NUC is nog geen halve liter, dit monster is 13,9 liter, 28x zo groot. Dat vind ik een enorm verschil!

Wat ik begreep van de reviews van de 4090 (LTT in dit geval) gaat dat ding wellicht fysiek passen in een relatief kleine case, maar zo een case gaat de hoeveelheid warmte niet kunnen verwerken. Wellicht dat Intel de case klaar maakt voor hun eigen top end kaarten?
Dan zet je die RTX4090 op 250W TDP waarbij je 85% performance overhoudt* wat nog steeds sneller is dan al de rest maar bijna de helft van de stock warmteproductie? :P


* Ruwweg afgeleid uit https://www.computerbase....e-rtx-4090-review-test/5/
Bij dit soort cases zouden naast maximale afmetingen van videokaarten ook iets gezegd moeten worden over hoeveel energie in warmte maximaal afgevoerd kan worden (in de standaardconfiguratie).
...en 13,4 liter te groot om een echt NUCcepucje te zijn. 8-)
ook het eerste wat ik dacht, een Nuc was voor mij altijd een mini PC die je in essentie overal kon wegbergen. Al zijn er al enkele jaren natuurlijk de Extreme edities die groter uitvallen maar dit doet me al bijna weer denken aan een typische Dell/HP/... mini desktop PC van formaat zoals je in zovele kantoren vindt
Ik pak al 5-10 jaar de sff van Dell voor kantoren, omdat vaak zelfs alles wat groter is, niet op prijs wordt gesteld...
Zelfde met HP. Eigenlijk zijn ze al te groot geworden. De DVD en mech-hd kunnen eruit dus tegenwoordig hebben we 2 5,25" bays over. Je zou er nog een mini-PC bij in kunnen drukken. Dat haalt de voeding ook wel als het een workstation is. :+
Met een Pico psu aan de 12V lijn zou dat nog best kunnen ja :p
Of, als je écht avontuurlijk bent een volledige NUC met een flinke buck converter om 19v te kunnen leveren via je 12v lijn :+
Wat is een 5,25" bay?

Grapje natuurlijk, ik was best wel verbaast toen mijn tower niet 1 bay bevatte, ik wilde er toch wel graag een Blu-ray recorder in hebben voor long term backups of een fimpje uit mijn collectie.
Nou ja, zo klein heb ik ze nog niet gezien met ruimte voor een 3-slots kaart. Moederbord is volgens mij nog steeds een stuk kleiner dan een mini-ITX. Ben meer benieuwd naar de thermals. Kleine cases als de DAN-A4 SFX hebben technisch gezien ruimte voor een full-size kaart, maar ding werd veel te heet door het sandwichen van 2 high-end borden. (en daardoor te luid)
Klopt, maar de echte nucs zijn nog steeds mini. Dit zijn grotere varianten (maar nog steeds behoorlijk klein in volume) waar je je eigen GPU in kan steken.
Nou idd. Ik heb hier een NUC 8 van 11x11cm en 2cm hoog. Praktisch de afmeting van twee bankpasjes naast elkaar. Dit is gewoon een pc in een wat kleinere behuizing. Lijkt me ook niet dat deze usercase past bij de filosofie van de NUC.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 24 juli 2024 23:01]

Ofwel ga je voor een nuc, ofwel ga je voor een pc waar je zoiets in kan monteren. Zeer raar product dit ...
Ik ga inderdaad geen 4090 in zo'n eng doosje hangen (eng = klein), mocht ik er al een kunnen kopen. Ik zou zorgen voor een grote bak met alle mogelijkheden tot goede airflow. Inderdaad, ik weet niet wie hier plezier aan zal beleven.
Betwijfel of er al sff psu's zijn die dat aankunnen naast dat de kast al amper een 3090 (fysiek) kwijt schijnt te kunnen, de 4090 is nog aardig forser :p

Als je er al een psu voor vindt lijkt mij aannemelijk dat LC een vereiste is :p
Heb een NUC voor home automation, lief klein dingetje. Dit is meer een PUC. Previous Unit of Computing.
Qua omvang dan. Maar als je er zelf niet in hoeft te sleutelen is zo'n kleine form factor wel mooi. Zelfs deze reuze-NUC :)
Maakt dit uit? Het is duidelijk dat er vraag naar is als Intel dit bouwt op basis van de terugkoppeling die ze kregen. Overigens ziet het er nog best compact uit voor een doos waar een 3-slot GPU in past.
Dit is toch geen NUC meer. Is gewoon onderhand een desktop meer niet. :|
Precies dat. Zelfs de mini-PCtjes van ASRock zijn kleiner.
Past daar een 3-slots GPU in? Dan geloof ik namelijk niet dat die dingen fatsoenlijk koelen.
Dat gaat vast niet passen. Maar dergelijke GPUs zijn naar mijn mening niet echt NUC materiaal. NUCs zijn juist hericht op klein, zoals de HP Eliteboxes. Brute compute power zit daar gewoon niet in.
Zie je die koeler zitten? Dat houd een hoge middenklasse GPU wel aan het werk hoor. Ik denk dat je gewoon wat verder moet kijken dan de naam, en dan is dit gewoon een vet product.
Het is absoluut een leuke PC, ja.
Dat zul je mij niet horen ontkennen. 8-)
Het 'leuk' varieert wel met de prijs voor mij.
In de zin dat wanneer hij heel duur is dat niet zo leuk is. ;(

edit: Zucht.. altijd die boos :( als ik droevig ;( probeer

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 24 juli 2024 23:01]

Lamborghini's zijn ook leuk. Kan ik in de verste verte niet betalen, maar dat maakt ze niet minder leuk.
Het is ook allemaal subjectief natuurlijk.
Voor de techniek is het wel sexy. Helemaal mee eens.
Ik heb een Node 202. Daar past een 2,5 slot videokaart in, en met wat modificatie wellicht ook een drie slot (zonder extra fans). Een Node 202 is slechts 10,2 liter, en daar kan een normaal ITX moederbord en SFX(-L) voeding in.

Een GPU tot 200 watt gaat in de standaardconfiguratie prima. Wellicht kan het met wat modificaties beter worden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 juli 2024 23:01]

Maar ik neem aan dat je dat een mooi ding vindt toch? Dan is dit toch ook een mooi ding? Alleen veel makkelijker om samen te stellen.
Mooi is subjectief. De Node 202 voldoet aan mijn functionele eisen.

Over of 'dit ding' 'mooi' is kan ik nog geen oordeel vellen. Daarvoor mis ik de functionele specificaties.

Het voordeel van mijn Node 202 is dat de kast herbruikbaar is, zelfs als ik alle interne hardware vervang. Hierbij maakt het niet uit welk merk ik gebruik. Ik denk daarom niet dat ik snel over ga op een NUC.
Een NUC is niet perse een (kleine) computer zonder beeldscherm :P .Maar idd, "mini" mogen ze wel weglaten ondertussen :P .

[Reactie gewijzigd door boot020 op 24 juli 2024 23:01]

Mooi LAN formaatje of een formaatje dat veel mensen wel zien zitten om hun achter monitor kwijt te kunnen.
Zal waarschijnlijk niet goedkoop zijn ;)
Nou 13,9 liter stop je niet zomaar achter je monitor weg :-).

Ter illustratie, deze is van vergelijkbaar formaat: https://quasarzone.com/vi...8c22c83831f94c2b8c8e8.jpg
Gewoon dieper bureau kopen dus! :P :P

[Reactie gewijzigd door LongTimeAgo op 24 juli 2024 23:01]

Interessant. 13700k + A770 en ik heb zeker interesse.
Mooi apparaat! Zou de behoefte van 80% van de PC gamers prima vervullen. Snelle CPU, te upgraden GPU en in een handig kastje waar je niet zoveel fout aan kunt doen.
Ik wil nog wel een NUC, omdat ik nog een Gigabyte 3090 eGPU heb liggen en prima met NUC bij de tv kan om te gaan gamen... is not net klein genoeg... maar dat zou dan niet samen met deze bak zijn. Dit is gewoon een Pc en heeft niks mini meer xD

[Reactie gewijzigd door Kusanagi op 24 juli 2024 23:01]

Mijn volgende htpc wordt weer een NUC. Zijn fijne dingetjes met goede firmware support, nooit problemen mee gehad. Heb een vrije oude NUC8 met i3, en hoewel die zelfs als htpc wat traag begint te worden, loopt-ie lekker stil en koel. Afwachten of dat voor nieuwere modellen nog steeds geldt. Jammer dat de NUC11-modellen zo duur zijn.
Ikzelf heb een nuc8i5beh(i5) met 16gb ram, 1gb nvme ssd, 4gb sata ssd.
Dit ding gebruik ik hoofdzakelijk om te dloaden(alleen legale filmpjes via spotnet uiteraard 🤭), uitlezen van men zonnepanelen en kweenie hoeveel tabs in een browser om live dingen op te volgen(crypto related).
Voor dit soort dingen werkt dit gewoon perfect, maar stil en koel is ie zeker niet!
Breng dan een reguliere mini tower uit. Dit formaat heeft weinig meer met NUC te maken in mijn ogen. Maar goed, daar zijn de meesten het hierboven ook wel mee eens :X
Er is nog geen prijs genoemd, maar ik denk dat die hoog zal uitvallen. Zoals alle game-pc’s betaamt dus.
De nuc zelf is nog smal, maar man om die GPU te ondersteunen gaat 80 procent van de ruimte naar een PSU en GPU, hahaha.

Je moet dit wel willen om het te halen, want voor veel mensen was het kleine formaat van de NUC juist een selling point. Nu wordt het een soort van halve prebuilt waar je nog een GPU in kwijt kan.

Voor de klanten die hier om vroegen is dit waarschijnlijk een goed product. Hopelijk maken ze nog wel een kleinere variant.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.