YouTube introduceert reclamevrije videospeler voor onderwijsomgevingen

YouTube heeft een ingesloten videospeler voor onderwijsomgevingen aangekondigd die geen advertenties of aanbevelingen zal tonen. Het platform introduceert ook opties waarmee makers betaalde lespakketten zullen kunnen aanbieden en quizzen zullen kunnen opstellen.

De ingesloten videospeler heeft de naam YouTube Player for Education meegekregen en zal eerst gebruikt kunnen worden in digitale onderwijsomgevingen van de Amerikaanse onderwijsbedrijven EDpuzzle, Purdue University en Purdue Global. De speler wordt ook opgenomen in Google Classroom. Het ontbreken van advertenties, aanbevelingen en externe links moet volgens Google voor minder afleiding zorgen bij studenten.

YouTube-makers krijgen vanaf volgend jaar de mogelijkheid om online videolessen aan te bieden op het platform, en dat betaald of gratis. Kijkers die een lessenpakket op YouTube hebben aangekocht, kunnen de video’s bekijken zonder dat er reclame vertoond wordt. Ze zullen de videolessen ook kunnen afspelen op de achtergrond van hun mobiele apparaten. De nieuwe functie heeft de naam Courses meegekregen en zal eerst worden uitgetest in de Verenigde Staten en Zuid-Korea voordat het wordt uitgerold naar andere landen. Wanneer dat is, heeft Google niet bekendgemaakt.

De aanbieders van lespakketten zullen binnenkort ook een quiz kunnen opstellen in de Community-sectie van hun YouTube-kanaal. Hierdoor kunnen hun kijkers hun opgedane kennis toetsen. Deze functie heet Quizzes en zal de komende maanden worden uitgerold als bèta. Volgend jaar moet de Quizzes-functie naar alle YouTube-makers komen.

YouTube Courses

Door Jay Stout

Redacteur

08-09-2022 • 19:53

97 Linkedin

Reacties (77)

Wijzig sortering
Geen reclame, maar wel persoonlijke accounts voor de kinderen en scholieren?
Profiel opbouwen vanaf moment dat Jantje en Femke in groep 1a zitten levert meer op dan advertenties.
Reclamevrij wil niet zeggen dat je niet bespioneerd wordt - dat uw kijkgedrag niet gelogd wordt en doorverkocht. Google trackt veel (te veel naar mijn smaak - elke bit die ze tracking is mij te veel - ik wil zero-tracking!).
Is het eigenlijk mogelijk voor content-aanbieders om (tegen betaling) hun video’s zonder advertenties op YouTube te zetten? Er staan een heleboel video’s op YT die eigenlijk reclame zijn, denk aan game/video trailers, product video’s, etc. Het is dan wel raar als jouw reclame video vooraf gegaan wordt door een andere reclame.
Blijkbaar wel, alleen vermoed ik dat het echt grof geld kost waardoor weinig merken dit zullen doen.

Maar als ik bijv naar de coca-cola user ga dan zie ik nergens ads voor die videos.
Alleen buiten dit expliciet opgezochte voorbeeld zie ik het zo goed als nergens, dus ik vermoed dat het simpelweg te duur is om echt lonend te zijn.
Volgens mij wel. Je kan in ieder geval per video kiezen of ze geld moeten genereren of niet. Die niet krijgen dan geen of heel weinig reclame. Ook als je zegt dat het voor kinderen is krijgt het geen advertenties. En nieuws ook niet geloof ik.
Waarom kan ik dan bij videos van de user coca-cola geen ads terugvinden?

Oftewel ik vermoed van wel.
Hell it is...

Je kan per video aangeven wat je wilt met "Monetization"
Zet je dit uit, krijg je dus geen geld / revenue van de gehele video, maar worden er geen ads getoond.

Soms is dit ook noodzakelijk als je bepaalde copyright content laat ziet / horen, sommige zaken mogen wel gebruikt worden, mits er geen geld aan verdient wordt bijvoorbeeld.
Youtube kan er toch gewoon zelf een ad voor gooien?
Ja maar dat doen ze dan niet als je dit uitzet op die video.
Aangezien je dus aangeeft dat er iets in kan zitten waar geen geld op verdient mag worden (Dus ook youtube niet)

Ook krijgt de uploader een beetje geld per view, of vanuit een premium user gewoon betaald door youtube. Of door een ad in geval van een free user.

Zodra ze dit uitzetten krijgt ook de uploader geen stuiver meer.
Ja maar dat doen ze dan niet als je dit uitzet op die video.
Aangezien je dus aangeeft dat er iets in kan zitten waar geen geld op verdient mag worden (Dus ook youtube niet)

Ook krijgt de uploader een beetje geld per view, of vanuit een premium user gewoon betaald door youtube. Of door een ad in geval van een free user.

Zodra ze dit uitzetten krijgt ook de uploader geen stuiver meer.
Je info is achterhaald. Sinds vorig jaar speelt Youtube ook advertenties af bij "non monetized" content. Dus jij krijgt niets, maar Youtube plant er mogelijk toch advertenties voor.
ja, je kan bij elke video die je online zet zelf kiezen of er reclame bij mag komen of niet. Uiteraard kan je er niks aan verdienen als je kiest voor geen reclame :-)
Gek word ik van die reclames.

Eerst 2 reclames voor de video dan na 1 minuut er weer een enz.
yt-dlp 8-) https://github.com/yt-dlp/yt-dlp elk formaat wat je maar wilt, downloaden op volle snelheid, nog ondertiteling erbij?

[Reactie gewijzigd door n0np3r50n op 9 september 2022 08:31]

Google eens op Revanced of SmartTubeNext :)
Maar niet voor de Google TV van Sony.
Adblock doet ook al wonderen op je pc/laptop/tablet
Maar die kan ik niet gebruiken op mijn Google TV van Sony.
Is dit wel een video-speler?

Het klinkt gewoon als een andere manier van YouTube filmpjes aanbieden als slechts ad-supported.
Het lijkt me extreem sterk dat dit slechts in 1 specifieke speler zou werken.

Ik verwacht gewoon dat dit in alle YouTube players werkt etc.
Alleen ipv dat je nu enkel filmpjes ad-supported of niet (net naargelang je YouTube premium) krijgt aangeboden ga je nu varianten krijgen die "gegarandeerd" gratis zijn of die enkel vooruit betaald te bekijken zijn.
het is een embedded player, geen idee wat jij verstaat onder "1 specifieke speler", terwijl er staat dat de leerlingen het op hun apparaat kunnen afspelen desnoods in de achtergrond.
Het zal dus misschien een aparte app worden of in een app in te bouwen zijn.
Waarom zou je in hemelsnaam een aparte aparte embedded player gaan bouwen voor hetzelfde type content, de content (/bits en bytes) gaan niet veranderen en geen andere codering etc krijgen als elke andere YouTube video.

Praktisch gezien verwacht ik gewoon dat ze een subdomein oid gaan lanceren : courses.youtube.com of mogelijk zelfs een los domein met dus enkel maar courses-videos maar wel voor iedereen en alles toegankelijk.
Dan kunnen scholen etc in de firewall zeggen : YouTube niet, courses.youtube is wel toegestaan.

En de "embedded player" zal dan niets meer zijn als gewoon iets als een chromium kloon die enkel toegang biedt tot courses.youtube.com en niets meer dan dat.

Youtube zou gek zijn om iets nieuws te lanceren en dan niet te profiteren van de bekendheid en install base van hun huidige player en gewoon maar even op 0 te starten met een nieuwe "embedded player".

Sowieso wil niemand in de huidige tijd nog een eigen player bouwen, je bouwt een schil die een paar dingen aan elkaar koppelt en dan gewoon teruggrijpt naar de video-player geleverd door het os voor het afspelen van de video.
Een eigen (embedded of niet) player maken betekent dat je te maken krijgt met alle nukken van alle hardware terwijl je ook gewoon tegen elk os kan zeggen : speel dit af en het os handelt de nukken van de hardware af.

Het hele embedded player verhaal is een leuk marketing stukje voor de ouders die geen YouTube app willen installeren etc. echter is het technisch niets.
heel je uitleg komt op quasi hetzelfde neer ;)
Waarom zoveel toeters en bellen? Nu ik er bij nadenk kunnen ze gewoon accounts met een .edu email adres advertentieloos maken.
Dan kan iedereen alsnog alle YouTube filmpjes zien en dan blijft een school het verbieden (omdat het te veel afleiding brengt)

Vanuit scholen is er een wens voor een walled garden die alle bad content buitenhoud.
Het ad-free concept is enkel voor het groeien en niet omdat onderwijs het echt noodzakelijk acht.
Scholen in Nederland hebben echt geen domeinnaam op een tld zoals . edu. Die hebben allemaal alleen maar .nl
Tenzij die onderwijsinstellingen graag gebruik willen maken van de extra mogelijkheden kan ik hen alleen maar adviseren een ad blocker te installeren hiervoor. Dat vind ik sowieso een must voor iedere internetbrowser, maar dat is persoonlijk.

Ik gebruik uBlock (en Privacy Badger hoewel dat geen ad blocker is) en ik krijg nooit reclame op youtube. Niet voor de fimpjes, niet tussendoor en niet achteraf.

Het nadeel is wel dat streamen naar mijn (Samsung) tv of KPN decoder niet werkt, want dan gaat het schijnbaar weer via de apps op die apparaten en daar werkt de ad blocker van de browser op de computer weer niet.

Op mijn iPhone heb ik ook diverse ad blockers voor Safari geinstalleerd en dat werkt ook prima. Uiteraard Youtube openen via Safari en niet via de Youtube app.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 9 september 2022 10:32]

Heeft youtube reclame dan?
UBlock origin zegt van niet.
Kan men dan alleen een onderwijs gerelateerde video's advertentievrij zien? Ander zou het oneerlijk zijn voor de mensen die wel voor Youtube Premium betalen.
Waarom zou dat oneerlijk zijn? Je betaalt Premium zodat je geen reclame ziet op geen enkel (type) video. En daarnaast betaal je ervoor zodat je gebruik kan maken van YouTube Music.
(er is tegenwoordig een goedkoper abonnement zonder Youtube Music overigens).
Je betaalt om reclamevrije content te kunnen zien. Youtube music is een bijzaak, wat door vele niet eens gebruikt wordt. Als het vervolgens voor bepaalde groepen gratis wordt aangeboden, gaat dat het doel voorbij. Daarnaast bestaat er ook zoiets als Youtube Premium Lite, waar geen advertentievrij Youtube Music bij inbegrepen zit. Maar wat wel $7 dollar gaat kosten.
This offer is not available, to manage your account please go to Account > Purchases and Memberships.
Gek, misschien niet voor iedereen beschikbaar ofzo.
Er gaat nu veel geld naar uitgevers, en of dat allemaal niet wat efficiënter kan? Er gebeurt een heleboel achter de schermen in een wereld van studiemateriaal. De consument is een hele andere tak van sport met abominabel veel mogelijkheden tot geld uitgeven. De vraag is wil je dat…

Verbeter de wereld met onderwijs.
Dat is toch zo vaak met zaken die op studenten gericht zijn? Krijgen korting op vele plekken. Maar het is weer niet eerlijk voor ... :z
"wezenlijk" - fundamenteel, echt bestaand. Wat is het fundamentele, echt bestaande verschil tussen:

* 99.999% korting of 100% korting
* 50% korting bij aanschaf van 2 artikelen vs 2e gratis

Jij maakt er een hele halszaak van dat iets gratis is vs 'korting met een percentage'. Even afgezien hoe arbitrair dat onderscheid is, wat verandert er voor jou (als betalende Youtube Premium klant) aan als iemand anders het kostenloos krijgt?

Er zijn legio mensen die betalen voor ESPN, maar sommigen krijgen het gratis van hun provider. Er zijn legio mensen die gratis toegang tot het OV hebben, maar ik moet ervoor betalen. Ongetwijfeld heeft iedere baan zijn perks waar je 'gratis' dingen krijgt die je anders moet betalen.
Als student krijg ik al 50% korting voor YT Premium
Dit is 100% korting, probleem opgelost?
Nee hoor. Want ze gebruiken heus wel je data. Dus niet gratis.
Dat was misschien een klein beetje zo als iedereen niet gewoon legaal alle reclame kon vermijden.
Ik vermijd de YT reclame zonder problemen. En geheel legaal. Doubleclick.net, wordt hier standaard tegengehouden. Wat een rust.
Dus je heb nog nooit reclame voor Raid Shadow Legends gezien? Of Skillshare, NordVPN, RidgeWallet?
Jawel, maar dan in de video's van de Youtubers zelf. Niet als een voorafje van de YT-video.
Het makkelijke is, als de YouTuber voor een van bovenstaande reclame maakt, ik deze simpel kan skippen.
Op welke manieren kan je dat inregelen? Heb ook interesse namelijk 😀
Met uBlock Origin en Sponsorblock.
Vergeet niet in de instellingen de extra opties aan te vinken. End credits, self promotion, intro e.d. staan standaard volgens mij niet op autoskip.
en op android newpipe (installeren via F-droid), helemaal top
Ik gebruik NoScript, een browser add-on. Browser is in dit geval Firefox, maar de add-on is er ook voor Chrome/Edge.
Zo goed als zeker wel.

Het probleem met YouTube in het onderwijs is dat men normaliter alles kan bekijken waardoor men afgeleid etc wordt en Minecraft videos gaat bekijken tijdens lessen etc waardoor het enkel afleiding is.

Oftewel veel scholen verbieden YouTube om de afleiding te minimaliseren.

Ad-vrij of niet dat is redelijk irrelevant voor het onderwijs op zich. Wil je iets doen in het onderwijs dan zul je de bad content moeten buitensluiten die afleid. Dat gebeurt nu dus door een separaat subdomein oid te maken.

Ad-vrij is enkel maar om de viewers en de content-creators te overtuigen om te gaan kijken en content te gaan maken.
Ik vermoed dat als het groot genoeg wordt dat er vanzelf reclame zijn intrede gaat krijgen (of er moeten inkomsten uit andere bronnen komen voor dit gedeelte).
Dit gedeelte kost simpelweg geld en dat moet ergens van betaald worden, je kan het tijdelijk gratis aanbieden om het op te bouwen, maar uiteindelijk moet iemand de rekening gaan dragen.
Dus Windows en Office goedkoper is wel goed maar gratis mag niet ?
Gratis bestaat niet.

Als je 50mln kinderen/jeugd kunt binden dan kun je in de vrije tijd “betere” aansluiting vinden.


In oa de VS is onderwijs redelijk duur met oa bijscholing en een flinke markt te winnen/toe-eigenen.
Sorry maar jij bekijkt dit wel vanuit een egoistische visie hoor.
Je gaat er meteen vanuit dat iets van jou word afgenomen ipv dat iemand iets cadeau krijgt.
Het is voor studenten, en word dan nog eens uitgerold in een land waar studenten het al moeilijk genoeg hebben financieel.
Als dit betekend dat zij alle youtube fimpjes kunnen bekijken zonder reclame dan ben ik gewoonweg blij voor ze.
Ik betaalde toch al voor premium, voor mij veranderd er niets.
Voor het huidige onderwijs, hoog naar laag, en uitgevers is dit waar al lang op gewacht wordt. Uitgevers bedenken elke keer iets nieuws en kijken uit naar de diensten zoals Youtube.

Op sommige scholen draaien ze nog lekker ouderwets, old skool, Flash.
Voor het huidige onderwijs, hoog naar laag, en uitgevers is dit waar al lang op gewacht wordt.
No shit sherlock, niet alleen het onderwijs, de hele wereld zit te wachten op een dienst die gratis filmpjes host, re-encode en viewed.
Dat is juist waarom YouTube zo groot is geworden.

Alleen bestaan dit soort dingen nooit gratis en daarom heeft YouTube meer en meer reclames gekregen.
En dat zal ook met YouTube courses gebeuren als er niet op een andere manier geld binnenkomt (via de overheid of uitgevers of onderwijs zelf)

En opzich vind ik het wel vermakelijk dat je uitgevers noemt, dat zijn gewoon commerciële bedrijven die gewoon geld vragen voor hun diensten maar blijkbaar denken dat andermans diensten maar gratis moeten zijn.
Ik hoop dat YouTube gaat zeggen : Uitgevers mogen gratis gebruik maken van deze dienst, als zij kunnen aantonen dat al hun uitgaven 100% gratis digitaal ter beschikking zijn.

De combi van scholen en uitgevers verdienen momenteel goud geld aan verplichte boeken etc en dan zou die combi behoefte hebben aan gratis videos?
Als een school zegt dat zij boek x verplicht stellen dan weet de uitgeverij direct dat de prijs omhoog kan en dat er geen aanbiedingen meer nodig zijn want boek x heeft nu ongeacht prijs simpelweg een minimum oplage die tig keer hoger ligt dan reguliere verkoop tegen bodemprijs.
Ben op zich al content met dat er scholen zijn die voor digitaal gaan. De hele leerlingen portal en ook bijzonder goed te monitoren. Er valt nog veel werk te doen en het is bij lange na niet af. Voor sommige lui zou het een uitkomst zijn om hun energie in zulke diensten te verwerken. Een EU variant voor Youtube, die het bijzonder goed doet, is zeldzaam.

Uitgevers hebben, nog altijd, een uitstekend verdienmodel gezien de be-nodig-d-e-afname in het onderwijs.
nee, nu moet je ook niet gaan praten over kinderen in Afrika, je vorige comments zijn overduidelijk. Het gaat je niet om die kinderen, het gaat je om premium gebruikers die moeten betalen voor iets dat studenten mogelijks gratis gaan krijgen.
Je kan het draaien hoe je wil, ik blijf bij mijn statement.
Alles dat studenten kan helpen is goed voor mij, zelf als dat betekend dat ik nog steeds premium moet betalen.

edit: Leuke edit van je comment nadat ik mijn antwoord al gegeven heb :+

[Reactie gewijzigd door Amnesia85 op 8 september 2022 21:09]

Alles dat studenten kan helpen is goed voor mij, zelf als dat betekend dat ik nog steeds premium moet betalen.
Minimaal 10 euro per dag overmaken naar mijn rekening "kan studenten helpen", oftewel het is goed voor jou.
Waar kan ik mijn rekeningnr naartoe sturen?

Of ligt het toch niet zo simpel als je schetst?
Oneerlijk?

Jobs komen met perks. De één een gesubsidieerde salariswagen onder z'n gat, de ander reclamevrij YouTube. :+

[Reactie gewijzigd door Dashter op 8 september 2022 20:19]

Het is net zo oneerlijk dat mensen in het onderwijs bepaalde voordelen genieten t.o.v. mensen erbuiten, als dat mensen in bepaalde privésectoren andere voordelen genieten t.o.v. mensen buiten die sectoren.

Als in: Het gebeurt overal en is totaal niet oneerlijk. Of is het ook oneerlijk dat mensen met een gezin een lagere prijs/hoofd betalen voor veel abonnementen dan alleenstaanden?

[Reactie gewijzigd door Dashter op 8 september 2022 20:28]

google wil gewoon meer voet aan de grond krijgen bij scholen.
Dat is inderdaad waar het hier om gaat: klantenwinning en klantenbinding. Het liefst iedere leerling en leerkracht en elke school aan de google: google voor de planning, voor de fileopslag, voor het lerarenoverleg, voor de administratie, voor alle documenten, voor de mail, voor de correspondentie met de ouders - en ja, dus eigenlijk het liefst ook voor het onderwijsmateriaal.

Deze 'consumer insights' zullen 'valuable' zijn etc etc.

B is for Buy 'n Large, your very best friend.
Dan begrijp jij het gewoon totaal niet.
Je hoeft niet zo aanvallend te zijn. Je kan ook zeggen "Dan heb jij een andere mening" ;)
Ik verwijt jou niet dat jij 'het niet begrijpt'.
Het bieden van kortingen is gebruikelijk
Hier een korting van 100% dan.
Als dit niet de definitie van het creëren van verschillen dekt, dan doet niks dat.
Opnieuw een argument dat net zo goed voor 50% als voor 100% korting geldt.

[Reactie gewijzigd door Dashter op 8 september 2022 20:53]

Nee, ik begrijp het net zo goed als jij. Maar omdat het een andere visie is maak je voor jezelf een rationalisering voor jouw visie door te stellen dat ik het dan maar niet zal begrijpen.

Jammer van die aanvallende stijl (zie ook andere comments hier), en dan houdt het op.

Ik zie geen enkel verschil in oneerlijkheid tussen een korting van 50% of een van 100%/gratis. Jij wel.

[Reactie gewijzigd door Dashter op 8 september 2022 21:05]

Ja, je creëert verschillen, maar ik mis even waarom dat zo’n enorm probleem voor jou is.
Studenten hebben het al lastig zat.
Overigens houdt niks of niemand jou tegen om ook te gaan studeren om dan je YouTube premium abonnementje “gratis” te krijgen (je betaald alleen maar €2000,- per jaar + paar honderd voor schoolboeken ofzo?) maar hé, gratis YouTube.

Studenten krijgen ook gratis OV (mits ze binnen bepaalde tijd afstuderen), daar kan ik ook om gaan zeuren, maar ik heb weer andere voordelen die zij niet hebben.
Zo zijn er ook voordelen die @Dashter aankaart die gewoon aan je beroep gekoppeld zijn. Ik heb bijvoorbeeld redelijk toegang tot machines waar ik hobbyprojectjes op zou kunnen uitvoeren (in eigen tijd, zolang het veilig is etc.), een docent of ambtenaar zal dat niet kunnen.

Nogmaals, dit is niet iets waar jij ook maar iets van merkt. Er verandert niks aan jouw abonnement, alleen iemand anders die iets gratis krijgt. Als je dit bericht niet had gezien was er ook niks aan de hand geweest.

Wees eens blij voor het geluk van een ander.
Daarnaast begrijp je de essentie van het bericht niet. Waarom zou je in dezelfde leeftijdscategorie mensen uitsluiten. Wat maakt een student op een school in Amerika beter dan een student elders.
Lees het bericht nog eens rustig door. Deze 'player' is geen portaal naar alle beschikbare content op YouTube.

De player wordt gebruikt (hoogstwaarschijnlijk betaald door) een aantal Amerikaanse educatie platformen.

Daarnaast worden ze later op YouTube ingezet voor educatieve video's onder de noemer "Courses". Deze worden in de eerste fase beperkt tot Amerika en Zuid-Korea. Daarna rollen ze uit naar andere landen.

Weinig draagvlak voor geopolitieke en daarmee ethische discussies lijkt mij. :?