Logitech en Tencent brengen dit jaar handheldconsole voor cloudgaming uit

Logitech en het Chinese Tencent gaan samenwerken om een eigen handheldconsole te maken. De gaminghardware is specifiek bedoeld voor cloudgaming, maar details of specificaties zijn nog niet bekend.

Logitech G, de gamingtak van het bedrijf, schrijft op Twitter dat het met het Chinese Tencent Gaming gaat samenwerken aan hardware. Tencent is onder andere bekend van battleroyalegame PUBG. Het bedrijf heeft een maillijst geopend voor geïnteresseerden, maar het geeft vooralsnog geen informatie over de console.

In een persbericht noemen zowel Logitech G als Tencent geen technische specificaties van de handheld. Wel zeggen de bedrijven dat het gaat om 'een cloudgaminghandheld' die later dit jaar op de markt moet komen. De handheld is 'een combinatie van Logitechs expertise in hardware en Tencents expertise in softwarediensten.' De handheld zal verschillende cloudgamingdiensten ondersteunen. De bedrijven noemen Xbox Cloud Gaming en Nvidia's GeForce Now als voorbeelden. In het persbericht wordt geïmpliceerd dat er geen games lokaal op het apparaat kunnen worden geïnstalleerd, maar dat die alleen maar via de cloud worden gestreamd.

Door Tijs Hofmans

Redacteur

02-08-2022 • 11:06

84 Linkedin

Reacties (84)

Wijzig sortering
Cloudgaming,

GeForce Now heb ik geprobeerd en oprecht een kans gegeven. Voor mij waren de low resolution textures en “hoge” latency echt vervelend. Games spelen op native hardware gewoonweg beter.

Google Stadia,
Echt een mooi platform met hun naar mijn mening echt goeie controller erbij. Helaas te weinig games en ook hetzelfde qua low resolution textures en “hoge” latency.

Misschien mensen die niet op native hardware gespeeld hebben er niet veel van merken. Maar voor mij is het echt storend. Ik heb het idee dat het voorlopig nog lang niet goed genoeg is om ervoor te betalen.
Reageer
Even over die low res... heb je daar dan écht zoveel last van?! Ik game al een paar jaar regelmatig via Stadia, games van simpele turn-based Worms tot "mooiere" Metro Exodus en z'n spin-offs, The Division 2, Doom Eternal etc... eerlijk: latency is -periodiek- m'n grootste gripe maar low-res is me echt geen issue...

En ja, ik heb bovengenoemde games native gedraaid op dedicated game-rig op hoge resulutie via m'n Steam bib. (en heb ze dus idd ondertussen dubbel betaald... ;( ) ... uiteraard is het een verschil maar om er "last van te hebben"... zo erg vind ik het ook niet... afhankelijk van de game (bvb. Metro Exodus) ben ik soms echt verbaasd hoe knap ze het hebben kunnen maken om cloud-based en toch nog speelbaar te maken qua latency.

'Genoeg om voor te betalen'? da's een lastige... soms denk ik zelf dat het het niet waard is, periodes zoals nu bvb: maar eens of twee keer per maand dat ik via Stadia game (ttz: dat ik hoegenaamd een game spéél), dat is m'n Pro-abo idd. niet waard... maar wacht deze winter... dan haal ik er weer alles uit en dan komt het gebruiksgemak toch wel weer mee in de vergelijking: tv aan = gamen maar, geen gedoe met 3,8 kilo zware laptop met kappotte accu maar gewoon in de zetel met controller. Het is dubbel... ik vind het (pro abo) wel duur voor wat het (nu nog) is, zeker ook gezien de matige, zeg maar karige bibliotheek... anderzijds... de tijd van 600 euro voor een splinternieuwe console, of 1500 euro voor een gamelaptop die binnen anderhalf tot 2 jaar later verouderd is en een opvolger heeft, is -voor mij- voorbij, en dat vind ik de waarde van Stadia...

[Reactie gewijzigd door YourMom op 2 augustus 2022 13:47]

Reageer
Misschien een beetje off-topic maar ik wilde het toch vragen. Zijn er spin-offs van Metro?
Reageer
Ik vrees dat ik de term spin-off redelijk losjes heb gebruikt, het gaat eigenijk over DLC's (Sam's Story en The Two Colonels). My bad... :)
Reageer
Het blijft mijn persoonlijke mening. Maar games zijn mijn hobby. Ik geef graag geld uit aan een GPU. Als ik het dan vergelijk met een clouddienst heb ik een beter gevoel met het spel als het op native hardware draai. Zowel input lag als textures. Het is allemaal beter op native hardware.
Reageer
Oh maar dat het béter is spreek ik niet tegen, alleen... mja, de ene zal minder snel last van iets ervaren als de andere wellicht, ik denk dat dat idd. het verschil zal maken. Ik ben ook maar een casual-gamer, wat maakt dat m'n verwachtingen sowieso al niet te hoog zijn. Wat verklaart waarom ik Stadia ervaar als "het heeft z'n nadelen, soms zichtbaar, maar al bij al verbaast het me toch dat ik games als bovengenoemde hoegenaamd vlot kàn draaien als cloud-dienst, via m'n provider-router."

Het is sowieso een keuze die we maken he... ik vond m'n gamelaptop echt top, en dat was ie ook toen ie nieuw was; alle recente games op ultra kunnen draaien... en toen waren we een paar jaar verder en moest ik in The Division 2 al 3-vierde van de graphic instellingen op low gaan zetten om de game, lokaal, ietwat speelbaar te maken... toen kwam Stadia en was ik gered...

...alleen: Ik wil m'n Steam-bibliotheek écht wel op Stadia maar ik vrees dat ik op m'n honger zal blijven zitten...
Reageer
Ik game nu een maandje met boosteroid, omdat deze ook games als gta5 en rdr2 heeft. Werkt best goed op mijn shield tv pro, ja er is wel vertraging maar dat komt vooral door mijn vdsl. Het is wel een bedrijf uit Oekraïne dus voor een jaar vooruit betalen vind ik een beetje link in verband met de oorlog.
Reageer
Ik probeer het soms wel eens met AMD Link, de latency is minimaal, maar toch speelt het bij de meeste spellen gewoon niet lekker. Een spel als Civilization gaat nog een beetje, maar moet ik ook niet te lang doen.

Wel ben ik heel erg gevoelig voor wagenziekte en andere bewegingsziektes, motion blur wordt ik vaak al misselijk van.
Reageer
Ik zat toevallig bij het vorige topic te kijken naar de latencies tegenwoordig, en zag dat vooral GeForce Now de latency gelijk is (zo niet lager) dan de XBOX native:
https://www.neogaf.com/th...xcloud-vs-stadia.1628150/

Ook stadia doet goed mee met de latency in vergelijking met de XBOX. In vergelijking met de PC doet GeForce Now niet echt meer onder als ik de bron mag geloven.
Reageer
Met Stadia heb ik een latency van 25ms, dat is echt niet merkbaar of noemenswaardig. Daarmee speel ik CoD op de PC ook prima.

Edit: Latency is natuurlijk niet de enige factor die het gamen beïnvloedt. Ik heb T-mobile glasvezel 1GB, dus ook de datastream kan stabiel doorgegeven worden en Stadia heeft bewust gekozen voor een controller die direct via wifi werkt om niet eerst een input signaal te versturen naar een apparaat die het dan weer door moet sturen naar de server.

[Reactie gewijzigd door Patrick_Wolf op 2 augustus 2022 11:51]

Reageer
Mijn favoriete cloudgaming platform is nog altijd Shadow, waar je een VM krijgt en je gewoon alles kunt installeren op je eigen Windows omgeving. Dit is wat mij betreft ook de "way to go" met cloudgaming
Reageer
Helemaal mee eens! Love it!
Reageer
Ik heb zelf mijn gratis maand Stadia geprobeerd (kwam samen met een controller met een goedkope Chromecast). Ik had eigenlijk geen enkel probleem met de latency. Ik heb vooral een paar racegames gespeeld en ik zit natuurlijk op glasvezel (over ethernet), maar ik vind het allemaal wel meevallen. De latency lijkt mij aardig soortgelijk aan gamen met een console op een TV een paar jaar terug (een milliseconde of 10 tot 20) en de graphics komen aardig in de buurt van wat op de PS4/XB1 lijkt te spelen.

De compressie is soms wat jammer maar met de juiste prijs lijkt het me een prima platform, eigenlijk. In een tijd dat een midrange GPU vijfhonderd tot zeshonderd euro kost, zie ik de waarde wel van games als service (ondanks dat ik zelf nooit voor zoiets wil betalen).
Reageer
Same here, alleen ben ik bang om games aan te schaffen, via Stadia. Het is nog steeds niet zeker of het over een paar jaar nog bestaat.
Reageer
Ik gebruik zelf Shadow.
Op mijn eigen netwerk heb ik eigenlijk nooit last van latency en kan ik 1440p alles spelen wat ik wil :)
Reageer
Als je gewend bent aan current-gen consoles en degelijke gaming PCs dan zullen die cloud-diensten weinig aan meerwaarde te bieden hebben inderdaad, ook wanneer de latency en resolutie verbeteren. Ik denk dat maar weinig mensen zullen beweren dat gamen in de cloud beter is dan op degelijke native hardware.

Het voordeel is juist dat je op een systeem zonder een geweldige videokaart etc wel gewoon recente games kan spelen. Dat scheelt een flinke aanschaf en die zullen ook niet zo snel vallen over een niet-perfecte latency of resolutie.
Reageer
Heb je GeForce Now geprobeerd als betalend lid? Want wordt daar de kwaliteit niet beter als een betaald abonnement hebt? Staat me zoiets bij dat je met het duurste abonnement 4K en 120fps kreeg of zoiets.
Reageer
Jazeker, ik heb zowel Stadia als Geforce Now als betalend lid gebruikt voor een aantal maanden. Maar dit is mijn mening, sommige gebruikers kunnen het natuurlijk anders ervaren. Je kunt beide platforms gratis proberen.
Reageer
Ik wil best remote gamen, maar dan wel met m'n eigen licenties en niet met aparte licenties. Dus Google Stadia wordt het niet. En met GeForce Now zit je aan groen vast, terwijl ik rode hardware heb.
Reageer
Ja dan draai je zelf de server op je PC toch? Daar is weinig bijzonders aan. Het gaat mij om het abonnement gedeelte waarbij je de gaming hardware (GPU) huurt maar wel je eigen licenties kunt gebruiken.
Reageer
Waarom maakt in een remote machine de GPU uit? Nvidia kom je simpelweg vaker tegen in virtuele omgeving. Als je de GPU eis los laat kan je aan de slag met een dienst als paperspace: https://workstream.paperspace.com

Daar krijg je een volledige virtuele desktop waar je zelf controle over hebt. Vervolgens kan je met Parsec er een game streaming machine (https://blog.paperspace.c...g-with-paperspace-parsec/) van maken en elke game die je bezit via die manier streamen.

Overigens niet goedkoop, maar je krijgt er dan ook een volledige desktop voor terug waar je meer mee kan dan alleen gamen.
Reageer
snap wat je bedoelt heb het zelf ook ervaren, met name jaren terug in de begin tijden van geforce now. zelf gebruik ik geforce now gratis versie (mobiel met controller, laptop van 13 jaar oud) echter met single player games en slow play style multiplayer games heb ik geen last van hoge latency (~103ms dit is dan wel weer zeer irritant bij native hardware) of low resolution textures, echter dat laatste speel ik zelf wel op 1080p 1920x1080 laptop en mijn native hardware, sommige vinden dat al laag en onscherp en tuurlijk blijft het een stream en krijg je wel is wazig beeld door een soort van refresh. als je dan van 1080p heel even of vaak naar 480p piekt is dat niet wenselijk. dit laatste wil je natuurlijk niet bij competitief gamen.

Vaak werkt het zelf om even dieper in de instellingen te gaan om te zeggen wat voor kwaliteit en internet verbruik zulke cloudgaming programma's mogen gebruiken. Tevens mag men rekening houden als je thuis internet al met native gaming 40+ ms oplevert via kabel of wifi, dit niet ten goede komt zodra je gebruik gaat maken van cloudgaming.

(competitief games zeer goed te doen in cloud, WoWs, Warthunder, tft → niet meer nodig sinds mobiele versie, games niet te doen in cloud, R6 siege, CSGO, LoL, WoT, Apex, warframe, smite)
Reageer
Het gaat er meer op waar je dit probeert volgens mij
op een joekel van een oled TV valt het mij ook op als een game in lagere resolutie draait maar op een handheld console ( waar het hier om gaat ) ?

ik gebruik nu actief vaak gamepass en ps+ op steamdeck en dat is in lagere resolutie en toch stoort dat totaal niet door het kleinere scherm

en met de latency is het eigenlijk nog zo erg niet meer gesteld. zoals gezegd de steamdeck ( op een wifi6 netwerk wel meestal ) doet het heel erg prima

zet wel niet even 3 netflixstreams aan op dezelfde moment :p
Reageer
Beide diensten heb ik geprobeerd op een 65inch OLED van Philips en op mijn PC. een 35inch 3440x1440 120hz van AOC. Waarschijnlijk zou het op een Steamdeck wel mooi zijn. Maargoed die inputlag... In de snellere games is dat echt een disadvantage.
Reageer
Tencent? uhm ik skip wel...

Koop beter gewoon Steam deck.
Reageer
Ik denk dat deze vooral gekoppeld wordt aan Tencent en Nvidia platforms waar de Steamdeck je meer vrijheid hebt qua installatie opties.

ik ben dan ook benieuwd wat de prijs gaat doen. Veel meer dan €300 moet het niet worden.
Reageer
300 is al veel te veel, dat is veel te dicht op de goedkoopste Steam deck. Als het meer dan 200 wordt geef ik het weinig kans.
Reageer
DIt is hoe ik het dus ook zie, stel dat ze dit 99EUR kunnen maken en dan fixeren op alleen Nvidia GeforceNow of whatever andere cloud partner, dan kunnen ze daarna via het partner platform gaan cashen.

Als je met 99EUR iedereen zo'n ding kan bezorgen dan is het nog wel interessant zou ik denken
Reageer
200~250 Euro met een jaar gratis Geforce Now of Xbox Cloud Gaming en je hebt al een aardige deal, afhankelijk van hoe de hardware is.
Reageer
Of aan (Google) Stadia. Die willen toch die kant op.
Reageer
Tencent? uhm ik skip wel...

Koop beter gewoon Steam deck.
Nou beetje kort door de bocht..

Ben ook geen fan, puur om het feit dat ze zo enorm groot zijn en daarom, naar mijn mening, teveel macht hebben.

Maar laten we eerst afwachten waar ze mee komen. Logi kan echt wel degelijke hardware maken en Tencent heeft eindeloos geld om goeie marketing op te zetten.

Als het bedoelt is voor streaming only is het sowieso een onevenredig vergelijk met de Steam Deck.

Wellicht wordt het een stuk compacter en lichter, wat best wel een doelgroep aan zou kunnen spreken.

Edit: Quote toegevoegd

[Reactie gewijzigd door B0KIT0 op 2 augustus 2022 11:33]

Reageer
Logitech is flink achteruit aan het gaan de laatste jaren. De Nederlandse klantenservice is gesloten, en de vervanging gebruikt Google Translate om te chatten. Die begrijpen serieus niet waar ze mee akkoord gaan.
Ook qua hardware word het minder. De G502 was ooit één van de beste gaming muizen maar word nu duidelijk goedkoper geproduceert.
Reageer
Ik vond de G502 persoonlijk een eerste teken van de val. Naderhand nog een g900 gekocht. Maar ze zijn naar mijn mening nooit meer in de buurt gekomen van hun G5 en G700. Een Mx master is nog oke, maar voor gamen is dat echt geen optie met de sensor die er in zit.

Inmiddels ben ik overgestapt op Glorious.
Reageer
Voor mij is het grootste probleem met Logitech degene die over de divisie van de toetsenborden gaat. Die heeft echt het IQ van een grindtegel met de beslissing dat Europa alleen maar ISO toetsenborden wil hebben, en geen ANSI.

Ik heb hier inderdaad een MX Master 3 liggen en die werkt prima, maar qua toetsenborden ga ik een loket verder, bij bedrijven die me niet die achterlijke layout door mijn strot willen wurgen.
Reageer
Steam Deck heeft deze markt aangeboord maar kan inderdaad veel meer.

Een Steam Deck kan streamen (bijv van PC met Steam naar Steam Deck) maar je kunt ook lokaal het spel spelen. Wil je alleen maar streamen dan moet je ongeveer op die performance een video of kunnen spelen want het renderen vindt remote plaats. En je zult moeten zorgen voor relatief lokale servers ivm latency. Maar dat is prima te huren. Ergo er is lokaal geen sterke hardware nodig. Een 720p filmpje afspelen met 30 FPS kan m'n laptop van 12 jaar oud ook nog. Logitech maakt vind ik goeie hardware. En dat is dan ook waar het bij dit product op aan komt. Jammer dat Logi met zo'n discutabele partner in zee gaat. Dat had niet gehoeven.
Reageer
Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat Tencent een Chinees bedrijf is.
Reageer
Ok ja dat is inderdaad zeker wel een belangrijk punt, als dat de achterliggende gedachte van de post was.

Alhoewel onze data waar dan ook misbruikt lijkt te worden, zeker ook in de USA bijvoorbeeld, maar in principe door elke tech reus.

Anyway Logitech maakt best wel fijne spullen, soms zelfs zeer goed naar mijn mening. Ben benieuwd naar de details van deze samenwerking.
Reageer
Logitech maakt zeker fijne spullen maar spullen die ze in samenwerking met Tencent maken heb ik ook geen belang bij om eerlijk te zijn.
Reageer
De Verenigde Staten is onze (belangrijkste) bondgenoot. China niet. Simpel maar heel belangrijk onderscheid. Ik vertrouw mijn gegevens eerder toe aan EU lidstaten en NAVO bondgenoten dan aan Rusland of China.
Reageer
Dat is niet m'n punt.. maar ok.

Mijn punt is dat iedereen maar zijn privacy te grabbel blijft gooien zonder zelf even op te letten en er wat aan te doen, maar tegelijk ook zit te klagen dat het zo slecht gesteld is met privacy.. De engelsen hebben hier een perfecte uitspraak voor

You can't have your cake and eat it too.
Reageer
Jouw punt was dat het hypocriet is om Amerika wel data te geven en China niet. Ik leg uit waarom dat niet het geval is.

Vertrouw je jouw gegevens toe aan een land waar we al decennia lang een bondgenootschap mee hebben, het land dat medeverantwoordelijk is voor onze vrijheid en economische welvaart. Of kies je voor China? Het land dat keer op keer aantoont totaal geen respect te hebben voor de Westerse wereld en haar inwoners. Een dictatuur dat concentratiekampen gebruikt om hele bevolkingsgroepen te doen verdwijnen. Een overheid die haar eigen burgers onderdrukt en bespioneert.

Het is dus helemaal niet zo gek dat mensen Amerikaanse bedrijven wel vertrouwen en Chinese bedrijven niet.
Reageer
Ik vertrouw ze niet aan een land toe wat:

Keer op keer eist dat backdoors worden gebouwd in apps
Keer op keer heeft bewezen dat het stallen van data in hun land gevaarlijk is (Dropbox e.d.)
Keer op keer heeft bewezen schijt te hebben aan privacy

3x raden over welk land ik het heb, en nee. Het is niet China.
Reageer
Heb je het over Nederland? Onze vorige Minister JenV liep ook te balken over backdoors inbouwen, het in kunnen zien van opgeslagen data en heeft naar mijn inzicht ook altijd een totale schijt aan de privacy (en de rest van de bevolking gehad, gezien zijn hypocriete acties).

We kunnen invloed uitoefenen op de VS, China heeft complete schijt aan ons.
Reageer
Nederland vind ik ook niet betrouwbaar. Maar ik vind het gewoon bijzonder dat China keer op keer wordt aangevallen, wat overigens 100% terecht is. Maar dat landen als de VS en Nederland gewoon worden goedgepraat want "Ja maar het is een bondgenoot! Dus dat is allemaal goed en veilig".

Als het allemaal zo goed en veilig was, dan hadden verschillende bedrijfstakken (medisch onder andere) geen strenge eisen om geen data in de VS op te slaan. Maar gelukkig doen bedrijven het daarin stukken beter dan mensen zoals hier op tweakers en andere (social) media.
Reageer
Ik zie het niet als goedpraten is. Maar eerder kiezen tussen de 2 kwade. En we kunnen vandaag de dag niet echt zonder(tenzij je als echte kluizenaar wilt leven). En dan kiezen de meeste 100% terecht voor de VS en niet voor China. Het liefst hebben we beiden niet.
Reageer
Je weet dat al die dingen ook gelden voor China maar dan nog vele malen erger?
Reageer
Tja dat kan zo zijn maar als nog is het opslaan van EU inwoners in een niet EU land (lees USA) niet toegestaan zonder expliciete toestemming van de inwoner. Die regels gelden voor zowel China als de Verenigde staten. Ik snap dat over het algemeen meer vertrouwen is kin de Verenigde Staten omdat het inderdaad een bondgenootschap is maar dat betekent niet dat ze jouw data niet kunnen misbruiken.

Ik snap daarom wel het punt van @corset dat het hypocriet is om de een wel te vertrouwen en de ander niet. Of we een bondgenootschap hebben maakt niet veel uit.. De grote bedrijven verkopen je data toch wel..
Reageer
Maar @EnigmaNL geeft nergens aan dat de VS niet zijn data zou misbruiken. Maar ik heb liever dat de VS mij misbruikt ipv China. Misbruikt worden we aan het eind van de toch helaas toch wel.
Reageer
Het is kiezen uit twee kwaden. Liever het kwaad dat we kennen dan het onbekende kwaad.

Chinese bedrijven houd zich overigens vrijwel nooit aan regels en verdragen. Amerikaanse bedrijven over het algemeen wel.
Reageer
Dat ze Epic games exclusives maken is vrij logisch. Ze zijn voor 48,4% aandeelhouders.

Dus ja dan ga je niet ook nog eens je spullen bij de concurrent aanbieden.
Reageer
Voor 'Ten cent' is deze wel een stuk goedkoper. :+
Maar los van alle grappen... dit is appels met peren vergelijken.

De vergelijking met een goede smartphone met externe 'click on controller' lijkt mij veel relevanter.
Deze zie ik eigenlijk nooit gebruikt worden in mijn omgeving.
Ook kiezen de meeste in mijn omgeving uiteindelijk nog steeds voor een een switch .
Reageer
Ik vind streamen veel prettiger dan lokaal gamen met 2 uur batterijtijd.
Reageer
Ja lekker handig als je onderweg bent... Dat werkt dus niet voor een "handheld".
Reageer
Nooit last van. Met 5g werkt het echt helemaal prima.
Reageer
Dan ben je nog nooit in het buitenland geweest? Maar ook NL zijn er zat blackspots qua dekking.
Reageer
Gebruik Odin Pro eigenlijk alleen in het buitenland en thuis. Ook in praktisch elk hotel is snelheid tegenwoordig zat. Als ik aan het wandelen ben in de bergen speel ik meestal geen spelletjes.
Reageer
En waarom werkt dat dan niet onderweg ?
Reageer
Die 'link' laat niet zien dat het niet zou moeten werken.
Los daarvan heb ik net als @giantgiantus overal eingelijk nog wel 4G of 5G dekking.
Zelf op vakantie binnen europa werkt alles bij mij gewoon prima.
Het probleem dat de dekking slecht is.. dat bestaat al heel wat jaren niet meer in mijn beleving.

De meeste zullen dit soort producten met het OV gebruiken in nederland naar mijn verwachting.
Op dit soort trajecten kan wellicht in de spits een beperking optreden met snelheid.
Maar dat soort communicatie problemen hoor je over het algemeen enkel met de jaarwisselingen.

[Reactie gewijzigd door Emiel1984 op 2 augustus 2022 11:40]

Reageer
Ik was in Duitsland, bagger internet.
Ik was in Turkije, bagger internet
Ik was in Belgie, bagger internet.

Zelfs hier in de binnenstad van 1 van de 3 grote steden in NL kijk ik soms naar blokjes wanneer ik F1 aan het streamen ben. Het enige waar ik echt versteld stond over de dekking was Oostenrijk, zelfs op de snelwegen prima internet.
Reageer
Neem je toch een batterijpack mee?
Reageer
Handheld en cloud-gaming gaan in mijn wereld niet samen. Het fijne van een handheld is dat je die overal kan spelen, maar je maar hebt zelden overal internet.
Reageer
Lijkt mij ook. Lekker op de achterbank, op vakantie of bij oma.
Reageer
Voor 15 euro koop je een Moga gamepad of iets dergelijks voor je smartphone en met Nvidia Gamestream, Steam Link of Xbox cloud gaming heb je alles wat je nodig hebt voor cloud gaming en houd je je data veilig uit de klauwen van Tencent.
Reageer
Het scherm van je smartphone is echt een klap kleiner dan het 7 inch scherm van de Steam deck of switch oled. Voor mij met mijn S20 FE in ieder geval te klein om echt van te kunnen genieten (ik heb zo'n Razer controller voor mijn telefoon in de kast liggen, kishi als ik me niet vergis).
Vergeet niet dat die smartphones weliswaar ook flinke diagonalen hebben, maar dat ze veel langer dan 16:9 zijn. Ga je er 16:9 content op afbeelden dan blijft er effectief veel minder van over.
Reageer
Hoe deden we dat toch 'vroeger' met de PSP/PS Vita en de Nintendo New 3DS XL / Switch (oude/lite)?
Met 4,5 of hooguit een goede 6 inches waren er maar weinig mensen die echt klaagde over de schermgroot heb ik zo'n vermoeden.

Groter kan misschien prettiger zijn, maar het zit heb denk ik toch voornamelijk in de ergonomie van de controller.
Reageer
Daar speelde je vooral games op die gemaakt waren voor die kleinere schermpjes.

Ik heb ook een 2DS en een 3DS XL gehad, ging prima. De Switch lite ook maar die vond ik dan weer niet fijn om op te spelen omdat inderdaad het scherm te klein wordt voor de games die er op draaien. Toen ik naar een Switch oled ging was het veel beter te doen.

Tuurlijk, je kunt wel op een klein schermpje spelen, maar als je de keus hebt dan zullen de meeste mensen toch eerder naar zo'n groter scherm kijken. Mijn punt was dus ook niet dat je je niet zou kunnen redden met zo'n controller voor je telefoon, maar het blijft veelal behelpen.
Reageer
Die hadden games ontworpen voor kleinere schermen. Maar als je een console/pc game op het kleine scherm van een telefoon perst verlies je vaak al de leesbaarheid van de tekst.

Zelfs de Switch (vooral de Lite) heeft daar last van met sommige multiplat games.
Reageer
Ik heb afgelopen weekend een Switch OLED gekocht en alleen het scherm naast mij S20 FE gelegd maar het verschil is toch echt niet zo heel groot... Als ik ook naar de specs kijk is het scherm van de S20 FE 6,5 inch terwijl de Switch OLED maar 7 inch heeft. De normale Switch heeft maar een scherm grootte van 6,2 inch, kleiner zelfs!

Ik denk dat een handheld speciaal voor cloudgaming niet veel toevoegt of het moet met exclusieve games komen zoals de Switch.. De grootste uitdaging is denk ik ook een stabiel netwerk, waarvoor je dus eigenlijk altijd sterke wifi nodig hebt ( Gaat echt niet lukken met wifi in de trein) of een 5G abonnement wat het geheel nog duurder maakt.

Ik denk dat een (recente) smartphone beter geschikt is voor cloudgaming dan een speciale handheld ervoor omdat de meeste mensen het gewoon al hebben en niet iets extra's nodig heeft.
Reageer
Je mist mijn punt over de aspect ratio... Ja, die schermen schelen qua diagonaal niet zo gek veel. Maar ga je werkelijk een game streamen naar die S20 FE, een stream in 16:9 verhouding, dan zul je substantiele zwarte balken aan de zijkanten zien. Het scherm van de S20 FE is 20:9, geef je er 16:9 content op weer dan verlies je dus 20% van het oppervlak.

Ik heb even geen zin om het nu uit te rekenen, maar ik meen me te herinneren (van toen ik het berekend heb) dat het ongeveer op hetzelfde uitkwam als een switch lite die een 5,5" scherm heeft.

En zoals ik hierboven zei, daar kun je wel op gamen, ik vond het zelf alleen te klein met games die niet voor kleine schermen ontworpen zijn om echt lekker te gamen. Kun je prima voor kiezen om dat te accepteren, of misschien heb je er niet zo'n last van als ik, maar er is dus zeker wel een voordeel aan een los dedicated apparaat met een 7" scherm. Los nog van het feit dat het best lastig is als je even iets anders op je telefoon zou willen doen terwijl hij in die controller zit (als je gebeld wordt, berichtje krijgt, iets wil opzoeken...)
Reageer
Ik heb op Prime day de MG-X Pro gekocht. Een prima controller (goedgekeurd door oa Microsoft) waar je je telefoon in vast kunt klemmen. Werkt geweldig met de diverse cloud gaming diensten.

Niet als fulltime vervanging van een console. Maar voor die momenten waarop je console geen optie is. Zoals nu op vakantie of voor de kids onderweg in de auto als we naar opa en oma gaan bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door 4Lph4Num3r1c op 2 augustus 2022 16:27]

Reageer
Met de soms niet echt geweldige internet ontvangst buitenshuis lijkt mij cloudgaming niet echt aangewezen. En thuis lijkt mij een traditionele console een stuk beter.
Tweede probleem is als de dienst ermee ophoud je all je spellen kwijt bent.
Al die cloud toepassingen doen mij gewoon denken : haal je hoofd uit de wolken en houd je voeten stevig op de grond!
Reageer
Dat tweede probleem is echt zo'n non-probleem waarvan ik maar niet begrijp waar het vandaan komt. Je raakt geen spellen kwijt, je betaald voor de dienst, niet voor de spellen. Daarom heb je voor een maandbedrag een zooi games om te spelen. Vanwaar die drang naar bezit? De games worden er niet beter of slechter van en de meeste games die je speelt speel je enkele weken tot misschien een maand of twee en daarna nooit meer. Hoe erg is het dan dat die game die je ooit speelde niet eeuwig in een library staat?

Als ik zo'n game bij Xbox Cloud Gaming kan spelen voor een tientje per maand, of ik moet hem kopen voor 60 Euro, dan kan de meerwaarde van "bezit" mij nogal gestolen worden.
Reageer
Omdat ik soms nog spellen speel die ruim 20 jaar geleden uitgekomen zijn?

Oh wat vind ik het toch fijn dat ik mijn NES library gewoon digitaal beschikbaar heb, lekker af en toe een oud spelletje spelen op de Pi via RetroArch naar de smb share. Techniek van tegenwoordig. Ik heb 3 keer een NES gekocht tijdens mijn leven, allemaal stuk (naja, 1tje gewoon uitgeleend en nooit meer terug gekregen). Ik blijf bezig, nu een switch kopen en een deel van de spellen opnieuw kunnen kopen, net als ik vroeger al een keer gedaan heb met de Wii? Haha, tig keer betalen voor hetzelfde spel, dankje de koekoek. Op de PC kan ik gewoon mijn originele UT, Red Alert (2), Dungeon Keeper of whatever blijven spelen, soms met wat community patches. Maar ik heb er al een keer voor betaald, ik blijf niet bezig.

Nu kan je leuk elke maand een zakcentje overmaken, om er aan het einde gewoon _helemaal_ niets aan over te houden. Als het aan de uitgevers ligt (Zie Ubisoft recent) zijn zulke games ook never nooit in de toekomst meer te spelen als het ze beter uitkomt om je de toegang gewoon te ontzeggen of de games uit het abo te halen.

Waarom zou je in godsnaam stukjes creativiteit en vermaak beschikbaar houden voor je eigen toekomst, die van je kinderen, of die voor de mensheid in zijn geheel.
Reageer
U betaalt dan ook niet voor het BEZIT maar voor het GEBRUIK voor een bedrag per maand.
"as a service" ook wel geheten.
Reageer
Je ziet steeds vaker dat games/films die op online platformen worden gekocht, ook heel makkelijk weer afgenomen kunnen worden. Ik vind het persoonlijk niets, maar mensen die er mee opgroeien kan het misschien weinig boeien. Dat Tencent het bedrijf is die o.a. de Chinese Firewall beheert weten veel consumenten niet, die kennen het alleen van PUBG.

Over het device zelf; Als de prijs laag genoeg is en de hardware van hoge kwaliteit (de controles, maar zeker ook de 4/5G en WiFi modems) dan is er vast een markt voor.

[Reactie gewijzigd door Flumedu op 2 augustus 2022 11:23]

Reageer
Aanbod komt en aanbod gaat, dat was vroeger bij de videotheek en bibliotheek niet anders. Soms kon je een titel nog bestellen, dan kwam hij van een andere videotheek naar de jouwe en kon je hem een paar weken later ophalen. Tegenwoordig is dat weinig anders, als een serie hier verdwijnt, dan kun je hem vaak daar weer verder kijken.
Reageer
Het gebeurt zelden dat aangekochte games echt verdwijnen, los van de sluiting van servers - maar daar doet fysieke media ook niks tegen.

Daarnaast vind ik het niet zo'n probleem dat niet alles eeuwig beschikbaar is. Als ik een game echt goed vond dan koop ik die als die verdwijnt, maar 99% van wat ik op Game Pass speel is even een weekje leuk. En als ik het later alsnog een keer wil spelen kan je het altijd nog kopen, want er verdwijnt zelden nog iets uit het assortiment zoals vroeger.
Reageer
UX van cloud gaming is op dit moment gewoon nog erg ruk.
Reageer
Persoonlijk zie ik niet het nut van een aparte Handheld voor Cloudgaming.. net iets als Expresso apparaat die je alleen gebruikt om melk schuim te maken of een GamePC om als media speler te gebruiken 8)7 koop dan een Nintendo Switch of gebruik apparatuur wat je al hebt zoals een Tablet of een Smartphone voor Cloudgaming en ik neem aan dat de meeste mensen zo iets wel hebben.

Tenzij het iets zoals Google Chromecast of Microsoft Keystone dan kan het nog interessant zijn als het iets van 50€ kost maar hier wordt gepraat over een Handheld en dat is niet vergelijkbaar met deze producten maar eerder met een Switch, 3DS, Gameboy, PSP, PSvita, Gaming tablets zoals Shield K1 enz. en dat zijn producten vanaf 120€ tot een 320€ en die hebben geen cloud abo nodig dus waarom dubbel geld uitgeven om eerst hardware te kopen en dan software te huren..

Google Stadia setje is regelmatig in de aanbieding voor iets van 70€ met Chromecast die weer voor 30€ verkocht kan worden + een Stadia controller die ook voor 30€ wel verkoopbaar is + een paar maanden Stadia Pro + een paar gratis (in principe al betaald) spellen dus als de ervaring tegenvalt maar 10€ verlies of koop een Switch Lite voor 200€ a 250€ dan zitten er vaak een paar Mario en of Pokémon spellen bij van 30€ a 40€ per stuk ;)
Reageer
Ja, dit snap ik dus echt niet...

Een draagbare console die permanent internet nodig heeft om te kunnen functioneren... Natuurlijk, ik weet dat mobiel internet bestaat, maar ik betwijfel of veel mensen lekker hun GB's er doorheen knallen om onderweg een AAA game te kunnen spelen. En dan heb ik het nog niet eens over de latency die mobiel internet met zich meebrengt...

Handheld gaming heeft zeker een toekomst, dat heeft de SteamDeck ook keihard bewezen, maar ik denk dat de hardware dan toch wel in het apparaat aanwezig moet zijn.
Reageer