Logitech brengt Pro Racing Wheel met configureerbare pedalen en A30-headset uit

Logitech brengt een aantal nieuwe accessoires voor gamers uit, waaronder een direct drive racestuur en een pedalenset voor de pc en consoles. Ook komt het bedrijf met een nieuwe gamingheadset, oordopjes en een microfoon.

De producten komen van Logitech G, de gamingtak van de accessoirefabrikant. Het bedrijf brengt een direct drive stuur uit met bijbehorende pedalen om bij racegames te gebruiken. Het Pro Racing Wheel en de Pro Racing Pedals hebben Trueforce-technologie voor authentiekere feedback. De pedalen maken gebruik van een magnetisch systeem dat druk beter kan detecteren en kunnen worden geconfigureerd als dubbele koppeling of als een pedaal dat als handrem kan worden ingezet. De pedalen kunnen horizontaal worden verschoven zodat gebruikers de optimale configuratie voor zichzelf kunnen vinden. Ook andere componenten van de pedalen zijn aan te passen; zo kunnen gebruikers de druk instellen die op de drie pedalen zit door de springveren te vervangen.

Het racestuur heeft A-, B-, X- en Y-knoppen en nog een aantal andere knoppen die met een enkele duimbeweging kunnen worden aangeroepen. Spelers kunnen vijf verschillende profielen instellen en het stuur aan hun bureau of tafel klemmen.

Het stuur en de pedalen zijn deze maand te koop voor respectievelijk 1099 en 349 euro. Het stuur komt in een configuratie voor pc's en voor de PS4 en PS5, en een tweede configuratie voor pc's en de Xbox Series X en S en One. De pedalen zijn compatibel met pc's op Windows via een USB-poort en kunnen als ze gekoppeld zijn aan het stuur ook op de consoles worden gebruikt.

Logitech brengt daarnaast een nieuwe koptelefoon uit. De headset is de G Astro A30, een draadloze hoofdtelefoon met een afneembare microfoonarm. De A30 heeft een audiodriver van 40mm en ondersteunt 2,4GHz-wifi en bluetooth voor draadloze verbindingen over een afstand van 15 meter, en er zit ook een 3,5mm-aansluiting op. Gebruikers kunnen met een bijhorende app verschillende audioprofielen instellen voor bijvoorbeeld gaming of juist het luisteren van muziek. De A30 heeft oorkussens en een hoofdband met memory foam.

Volgens de fabrikant heeft de headset een accuduur van 27 uur. Die wordt opgeladen via een USB-C-aansluiting. Via die aansluiting kan ook een adapter worden aangesloten waarmee de hoofdtelefoon Logitechs eigen Lightspeed-verbindingsprotocol ondersteunt.

Naast de nieuwe hoofdtelefoon brengt Logitech ook de Fits-oordopjes uit de G-serie uit. Dat zijn witte of zwarte oordopjes met Bluetooth-LE met een frequentiebereik van maximaal 20KHz en een audiodriver van 10mm. De dopjes wegen 7,2 gram per stuk en meten 35x22,8x24,5mm. Via bluetooth hebben de oortjes 10 uur luistertijd en 6,5 uur spreektijd. Ze kunnen opgeladen worden in een doosje met een USB-C-aansluiting.

Tot slot brengt Logitech ook een nieuwe microfoon uit voor gebruik bij de desktop. Deze Blue Sona met een XLR-aansluiting maakt gebruik van ClearAmp-technologie die voor een 25dB-boost kan zorgen. De microfoon kan omgevingsgeluid filteren en het apparaat heeft een draaiarm die 290 graden kan draaien.

De A30-koptelefoon is vanaf oktober te koop voor 229 dollar, maar het is niet bekend of die ook in Nederland beschikbaar wordt. De G Fits zijn dat in ieder geval wel; die kosten in Amerika 229 dollar. De Blue Sona-microfoon is vanaf vandaag verkrijgbaar en kost 349 euro.

Door Tijs Hofmans

Redacteur

21-09-2022 • 18:00

109 Linkedin

Reacties (109)

Wijzig sortering
De belangrijkste spec van het stuurtje wordt niet genoemd in het artikel: dit is een Direct Drive wheel base. Dat zegt de gemiddelde sim racer een stuk meer dan Logitech's marketing term 'trueforce'. En daarom is deze set ook 3x zo duur als de vorige.
Reageer
true force heeft ook niets te maken met Direct drive, het is een techniek die meer diepte toevoegd in het detailniveau van de feedback. Helaas ging dit vaak verloren in het tandwielsysteem van de logitechs maar dit zit er sinds de laatst G923 al bij.

Maar als je nu bijv de review bekijkt van Boostes Media dan zie je dat dit in samenwerking met een direct drive wheel dit veel beter tot zn recht komt. zo ver zelfs dat hij direct verschil merkt als hij dit aan of uit zet. Hoe zich dat dan verhoud tot andere fabrikanten daargelaten.
Reageer
En ook: 11 Nm piek koppel!

€1099 klinkt prijzig, tot je naar alternatieven gaat zoeken:

~10Nm alternatieven:

- CSL DD met 8Nm voor €500 + €140 (basismodel wiel, een "fancy" wiel kost €350 en het kan nog duurder). PS-compatibility kost €100 meer.
- Moza R9 met 9Nm voor €500 + ~€350 te halen. Geen console support.
- Simagic Alpha Mini voor €1000 (inclusief wiel). Geen console support.

Dan klinkt €1099 niet al te slecht: Console compatibiliteit, goed stuurwiel, goede quick-release (die van Fanatec is... matig). Over software valt te twisten, maar het lijkt allemaal wel gepolijster te zijn dan de rest.
Reageer
De alternatieven zijn al veel langer op de markt, daarnaast heb je voor 950euro bij de fanatec CSL DD bundle een stuur en de pedalen (met koppelings pedaal), deze kun je dan nog op pc, xbox (met een ander stuur volgens mij) en Playstation gebruiken. ik weet niet hoe je er bij komt om te zeggen dat de 1099euro niet prijzig klinkt voor alleen het wiel? Logitech is een veel groter bedrijf die veel meer doen dan alleen "sim" racing stuff.

[Reactie gewijzigd door justgopown op 22 september 2022 08:35]

Reageer
de gran Turismo DD Pro Premium bundle kun je al krijgen voor 970 euro en dat is met de load cell kit
Reageer
Dan klinkt 1100 juist heel slecht.
Waarbij dit stuurtje ook een basis model is + plastic logitech meuk.

Hoe is de quick release van Fanatec matig?
Bij mij werkt deze precies hetzelfde als een normaal race stuur....

[Reactie gewijzigd door Therealest op 22 september 2022 10:02]

Reageer
Wat houd Direct Drive precies in?
Reageer
De motor zit direct vast aan de stuur-as. Dit in tegenstelling tot andere sturen waar het ofwel met een riem, ofwel met tandwielen gekoppeld is. Voordeel is dat dit dus veel sneller reageert en veel realistischer krachten op het stuur kan zetten (met veel meer definitie... zie het als overschakelen van een SD film naar een 4K UltraHD film). Nadeel is dat de motor vele malen sterker moet zijn om dat te doen, en dus vele malen duurder.
Reageer
Veel stuurtjes maken gebruik van een riem (beld) om de weerstand en force feedback te creëren, doordat dit element de informatie moet overdragen zit hier een kleine vertraging in. Een direct drive geeft zoals de naam al aangeeft 'direct' de informatie door.

Doordat je direct de informatie van je auto ontvangt, kun je sneller en beter handelen.
Dat is het in een notendop :)
Reageer
Goede opmerking. Met TrueForce zat ik ook te denken dat een uitgeklede G29 is met mogelijk opnieuw feedback met de band.
Trueforce-technologie voor authentiekere feedback
Want dit zegt weinig en is meer een marketingterm

Ik ben benieuwd of dit aanslaat. Naar mijn idee hadden ze eerder een beter product moeten aanbieden, maar kwamen met soortgelijke G923. Terwijl de concurrent (Trustmaster) al een tijd met tandwielen werkt in (vergelijkbare) prijsklasse.

Het lijkt erop dat Logitech meer tegen de Pro-producten aan wilt concurreren (gezien de prijs. Naar mijn idee ziet het beter uit (alsnog veel plastic fantastic, achja Logitech he), maar het zou op werking nog baseren of de 3x prijs waard, vergeleken met G923.
Reageer
Aller eerste zin, maar dan nog veel te weinig benoemd inderdaad.
Reageer
Dit soort prijzen zijn niet leuk meer, ik ben dan ook erg benieuwd waarom de prijs zo hoog ligt.
Reageer
Direct Drive is vrij prijzig. Blijkbaar ook krachtiger met 11 Nm (in tegenstelling tot de goedkopere Fanatec DD met 5 of 8 Nm).

Ziet er wel goed uit, prijskaartje is pittig maar niet heel raar in dit segment van stuurtjes.

[Reactie gewijzigd door Jorrie op 21 september 2022 18:16]

Reageer
Ik wil googelen wat "Direct Drive" is maar, Google maakt het mij op dit moment lastig. :P
Reageer
Direct drive is volgens mij dat het stuur direct op de as van de motor is gemonteerd. Geen tandwielen of riemaandrijving.
Reageer
Ja - maar in feite kan juist een motor met een overbrenging makkelijker meer kracht overbrengen. Dus dat begrijp ik niet helemaal. Dat een DD stuur wellicht sneller kan reageren dat zou wel kunnen omdat een overbrenging, vertragend werkt [pun not intended].
En elektromotor draaien vaak/makkelijker sneller dan een auto-stuur - dus een reductie ligt voor de hand.
Reageer
Je wil er dus juist geen vertraging/tandwielen tussen hebben omdat je dan weerstand introduceert(een combinatie tussen een rem en een demper). En dat is precies wat je bij tandwielsturen(maar ook belt drives) voelt als je sneller stuurt dan het stuur mee kan draaien(bijvoorbeeld bij tegensturen). Als ik zonder dat er spanning op staat mijn DD een zwengel geef draait ie een rondje of 3 (ik vermoed meer) door. Bij een G25t/mG923 o.i.d zou het me verbazen als dat meer dan een half rondje is. En ze zijn enorm veel trager met draaien(en veel lawaaieriger).

Het is ongeveer het verschil tussen het duwen van een auto in de neutraal en in de eerste versnelling. Net als bij het stuur moet je niet alleen bekijken hoeveel moeite de motor heeft met het voortbewegen van een stuur of auto, maar ook vanuit de gebruiker.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 21 september 2022 20:27]

Reageer
In principe heb je amper weerstand als een groot tandwiel aan je stuurkolom wordt aangedreven door een kleiner tandwiel op een motor. Het grote voordeel van direct drive is dat er geen speling is, die je wel hebt met tandwielen of een riem. Niet dat het veel speling geeft, maar je voelt het wel degelijk.
Reageer
Wat tandwielen doen, is het mogelijk maken met een of eerdere kleinere motoren toch een leuke kracht over te brengen. Op de G25 tot en met de G923 wordt de tandwieloverbrenging zo gebruikt i.c.m. 2 kleine motoren.

Het grote nadeel dat ik heb gemerkt, is dat de draaisnelheid beperkt wordt. Nou kun je een grotere motor pakken om de draaisnelheid op te krikken, maar dan kun je op een gegeven moment beter het stuur direct aan die motor-as hangen :P
Reageer
Ik kan er zelf wel wat van maken maar hier is wel een handig artikel er over :+

https://coachdaveacademy....ve-wheels-complete-guide/
Reageer
Meer kracht is niet beter. Tenzij je pro racer bent en dynamiek van weg gevoel ook voller wordt doorgegeven. Zelf casual racer die goede tech wil hebben en DD naar de 1000,- is gezakt dat was vroeger 2k tier. Afhankelijk van race sim krijg bij crash ook flinke feed back en ben blij dat die van mij licht is en ook licht ingesteld. Gezien dan nog slag die je krijgt niet mals is.
Reageer
Oh zeker, echter schijnt het gevoel van detail wel veel beter te zijn met meer Nm. Ik heb zelf een DD met 5Nm en overweeg de upgrade te maken naar 8 vanwege die reden. Maar voor pure kracht moet je het inderdaad niet doen want het kan dan wel degelijk blessures veroorzaken.
Reageer
Ben je zelf handig met voedingen en elektrakabels?
Dan kan je voor een paar tientjes zelf de voeding maken i.p.v. de booster kit te kopen.
Reageer
Ja redelijk dus op zich is dat wel een optie, ik zal het overwegen!
Reageer
er is op marktpaats iemand de de voeding voor 90 euro verkoopt, helft van de prijs van de fanatec mocht je er zelf geen verstand van hebben.
Reageer
Op de PS4 GT7 valt kracht mee.
Op PC iRacing en crash krijg je ook flinke crash force feedback dus dan moet je ten alle tijden je stuur als pro vast houden.
Dus test ritje in iracing als je gt7 gewent bent
Zo met hogere tier DD met 20NM of meer ik mogelijk nu revaliseren van pols blessure.
Met 8nm op low settings was die verrassing niet zo dramatisch.

Maar ja fanetec DD straalt kwaliteit ook stuur en pedalen zijn ook mechanical van hogere kwaliteit. Met een next level racing dd stand en lock goot voor bureau stoel ook compacte weinig ruimte innemende setup. In mijn computer hoekje.
Ik heb die kracht niet nodig omdat ik met 50+ leeftijd en beperkte race skills dat weg gevoel niet kan interpreteren en dat ideale lijn niet ingebakken zit. En niet als max vetstappen ontwikkeld is van klein kind voor racing. Maar die degelijkheid van DD ook helpt bij goed wagen gevoel.
Reageer
Onder de 15 Nm is meer kracht over het algemeen wel beter. Je voelt meer en de immersie wordt vergroot. Al is brute kracht niet het belangrijkste van een DD: dat is acceleratie. Je kunt hierdoor hele kleine details veel beter voelen dan riem- of tandwiel aangedreven stuurtjes.
Reageer
Dit is ook wat Barry Rowland van Simracing Garage zegt.
Al die kracht is allemaal leuk, maar je moet ook de kracht en conditie hebben om
dit allemaal aan te kunnen en vol te houden.
Reageer
In mijn ervaring kun je de feedback-kracht van het stuurwiel instellen in je game-settings. Het lijkt me dus geen probleem als je een stuur hebt die heel krachtig kan zijn. Is wel lang geleden dus durf weinig te zeggen over moderne games, maar kan me niet voorstellen dat dat aspect van software er slechter op geworden is :)
Reageer
25nm hier, gebruik het zo goed als nooit op die hogere power levels.
Ik heb me ook al een paar keer goed pijn gedaan met te crashen.
De dynamic range is blijkbaar wel een voordeeltje van een hoge max limit te hebben.
Reageer
Het is wel op de site van Logitech te vinden dat dit stuur DD is, maar dit artikel vermeld het niet,
wellicht dat daardoor wat verwondering over de prijs ontstaat. Dat was bij mij in eerste instantie
ook. En dat terwijl ik toch zeer behoorlijk op de hoogte ben van prijzen van simracing hardware,
van low-end tot "wat de gek er voor geeft".
Reageer
Had ik ook hoor, ik kon me niet voorstellen dat voor die prijs het geen DD zou zijn. Had het daarom ook nagezocht. Misschien even als verduidelijk in het artikel @Tijs Hofmans
Reageer
Dat dacht ik ook ongeveer wat ik aan fanatec setje uitgegven had. Dus een vermoeden van zou het DD zijn
Reageer
Het stuur + pedalen is logisch, dat is direct drive (het beste kwa force feedback) al zijn daar ook al goedkopere versies van van fanatec voor maar 350 euro
Reageer
350 euro voor de Fanatec base, hier is er ook een stuur bij.
Reageer
Alleen zijn ze bij Fanatec al tijden niet of bijna niet te krijgen...
Reageer
Lijkt erop dat ze met deze producten zich meer richten op de meer serieuzere sim racers, die nu veelal spul van fanatec gebruiken.

Dit stuurtje lijkt mij geen opvolger van de G29, maar eerder een upgrade, waar de G29 enkel een opvolger van de G27 was met wat kleine veranderingen.
Reageer
Als dit echt Direct Drive is en van een heel klein beetje kwaliteit, dan voelt een G25-G923 in verhouding als speelgoed. Dat had ik al toen ik van een G25 naar een T500 ging, CSW 2.5 was weer een stapje fijner en de DD1 is echt subliem(natuurlijk zijn er andere DD's die nog weer beter zijn, maar deze werkt bijna overal out of the box). Daarna moet je eigenlijk nooit meer een G25 aanraken, want dan denk je hoe heb ik hier ooit plezier aan kunnen beleven? :) Zelfs een arcade achtig spel als Forza Horizon wordt er enorm meer immersive van(die weiger ik ook resoluut met controller te spelen).

Neemt niet weg dat het altijd fijn is als er meer betaalbare modellen zijn, dus kan me voorstellen dat dit nogal een bedrag lijkt. Maar ben altijd van mening geweest dat als je een stuur koopt en enigszins het idee hebt dat rijden/racen iets voor jou is, dat je dan beter meteen een goeie kan kopen, anders ben je om de 3 aan het upgraden omdat een beter stuur altijd blijft kriebelen. Mijn probleem is dat het betere stuur er niet gewoon was toen ik de voorloper kocht, vandaar ook een aardige collectie opgebouwd ;)

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 21 september 2022 18:47]

Reageer
Klopt de prijs is ook wel aan de hoge kant. Misschien dat het over een paar jaar goedkoper wordt, zoniet is 2e hands altijd een optie om na te gaan als ze dan binnen het budget passen.
Reageer
Dit zijn idd hele hoge prijzen. Ik vraag me af of Logitech, als massa fabrikant, daadwerkelijk hoge kosten moet maken om dit te produceren of dat deze prijs wordt gehanteerd om in een bepaald segment aanwezig te zijn.
Reageer
nah hele hoge prijzen valt wel wat mee lijkt me, het lijkt hoog maar in het segment boven de 10 Nm is dit redelijk schappelijk
Reageer
Misschien handig om ook in het artikel te vermelden dat het hier om direct drive stuurtje gaat.
Dat is eigenlijk het (grootste) nieuws hier; Logitech die (for the first time ever) met een direct drive stuurtje op de markt komt (tot nu toe altijd basic gear driven stuurtjes), maar dat wordt niet eens vermeld.

[Reactie gewijzigd door BeetjeVreemd op 21 september 2022 19:04]

Reageer
Oh het is wel een direct drive? Dat maakt de prijs een stuk logischer
Reageer
Pikant detail: Thrustmaster zit al een jaar Direct Drive te teasen met twee dagen geleden een aankondiging voor de presentatiedatum in November.

Deze mic-drop van Logitech zal bij Thrustmaster vast voor wat hoofdpijn hebben gezorgd. Gewoon uit het niets een mooi aanbod, dat goed de concurrentie aan kan met de rest van de DD-markt.
Reageer
Waarom niet 1 model die werkt op PS5 en Xbox series x/s en pc?
Reageer
Ik kan er geen info over vinden, maar ik heb een sterk vermoeden dat één van beide merken (misschien allebei) het niet toestaat dat een accessoire voor beide apparaten geschikt is. Kan zijn dat ze niet willen dat de naam van de ander op de doos staat als gecertificeerd product, maar kan ook zijn dat ze bijvoorbeeld vereisen dat de vier buttons gestandariseerd zijn (ABXY of kruisje-rondje-vierkantje-driehoekje), waardoor ze elkaar al uitsluiten.

Toen ik nog in de markt was voor een stuurwiel, zag ik een merk (weet even niet meer welke) die het had opgelost door de base compatible met de ene te maken, en de losse stuurwieltjes compatible met de ander, waardoor de combinatie altijd compatible was met beiden. Ik denk dus dat het iets te maken heeft met een exclusiviteitsclausule in het certificeringsproces van MS en/of Sony per individueel product.

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 21 september 2022 19:14]

Reageer
Dat is dus Fanatec. Als je de GT DD Pro base koopt, een XBOX compatible stuur erop doet, dan heb je een setup die op alle systemen werkt. En met een beetje shoppen op de site van Fanatec, krijg je dan een complete setup van base, stuur en pedalen met loadcell voor onder de 1000€. Dat de base van Logitech 11 NM is dan leuk en aardig, maar de prijs is bijna 50% hoger als je het stuur-base + pedalen koopt voor 3NM meer. En bij Fanatec heb je ook al een aardige keus qua sturen, die je kan kiezen voor jouw voorkeur qua racen.
Reageer
Voor zover ik begrijp hebben beide consoles verschillende authenticatie systemen / chips. Al zouden ze wss vast wel beiden in 1 set kunnen stoppen. Fanatect lost dat iig op door voor ene systeem de chip in de basis te stoppen en voor de andere in het stuur. Als je dus een basis voor ene koopt en een stuur voor de andere, kan je ze samen op zowel ps als xbox (en pc) gebruiken.
Reageer
Hopelijk komen ze dan ook met sturen met riemen, en niet weer met versie zoveel met hopeloze tandwielen. Sinds de g27 is het allemaal hetzelfde tot nu

[Reactie gewijzigd door mr thee op 21 september 2022 18:16]

Reageer
Deze betreft DD, dus geen tandwielen of riemen.
Reageer
Klopt, stappen eindelijk af van hun design met tandwielen.
Reageer
Ik denk niet dat de g29 / g923 nu plots uitgefaseerd worden, dit is een extra premium optie voor de hard core simracers. Gaan hier directe concurrentie met Fanatec aan.
Reageer
Eindelijk, jaren op gewacht, een direct-drive Logitech stuur! Geen gezeik meer met die gears. Wel weer jammer dat er minder knoppen op zitten t.o.v. de G29-serie. Persoonlijk zou ik graag nog wel eens een tussenmodel willen zien die belt-driven is.
Reageer
Ik vermoed dat er nog extra losse sturen voor komen, al dan niet third party. De quick release laat het toe, en is denk ik ook belangrijk om daar niet achter te hinken op bv. Fanatec die ook vele stuurtjes aanbiedt.
Reageer
1450 euro voor een stuur/pedaal combo? Voor dat geld haal je een fanatec direct drive setup.
Reageer
Dat niet alleen het is gewoon een verkapte Xbox controler:
Het racestuur heeft A-, B-, X- en Y-knoppen :o
Als ik een stuur van die prijsklasse koopt wil er er zeker geen xbox / ps funties op hebben.
En zeker geen logo van een XBOX or wat.
Dan verwacht ik wel een bekent racemerk of zo

[Reactie gewijzigd door ravw op 21 september 2022 18:33]

Reageer
Mijn Fanatec gear heeft ook “kapjes” met daarop Xbox-knoppen dus dat is niet per see iets slecht. Wat (naast de prijs) wel erg jammer is is dat het erop lijkt dat je geen andere stuurtjes erop kunt plaatsen en dat de behuizing vrij groot is voor DD.

Maar ze zijn eerder dan Thrustmaster met DD dus mensen die enkel bij bekende (web)shops willen kopen en niet bij de fabrikant zelf komt al heel snel hierop uit.
Reageer
Ja dat kan wel maar ik zelf doe veel aan flightsim en heb daarbij ook de airbus TCA gekocht met alles er op en er aan.
Maar echt geen Xbox of PS knopjes er op .. puur de real deal
Dat zou je van een stuur in deze prijs ook wel verwachten, en zeker dat die verwisselbaar is.
Want veel die hard simmers rijden niet met 1 vast stuur maar hebben diverse sturen.
Hadden ze nu een F1 / DTM stuur er opgezet dan was het nog wel te begrijpen
Reageer
Volgens mij zijn er 3 varianten.... Xbox ps en pc.

edit
tenminste zo stond het op de website, ik begrijp het uit het nieuwsbericht anders btw

[Reactie gewijzigd door WeeDzi op 21 september 2022 18:55]

Reageer
Er zijn 2 versies, een versie voor PS en een versie voor Xbox, beide zijn te gebruiken op PC
Reageer
In die zin vind ik die fanatec stuurtjes fijn. Als je een stuurwiel voor PlayStation koopt en een stuurbasis voor Xbox (of andersom, kan het nooit onthouden), dan kan je de set op beide consoles gebruiken, en ook de pc. Wil je gamen op alle systemen, lijkt dat eigenlijk de enige optie, tenzij je 2 hele sets wilt aanschaffen.
Reageer
Idd andersom. Playstation heeft een compatible base nodig en XBox een compatible stuur. Combineer je die, dan kan je overal op gamen.
Reageer
Excuses, ik was niet erg duidelijk. De kapjes zijn optioneel. Zo heb ik de McLaren GT3 stuur en hier een foto met optionele xbox knoppen en hier zonder.

En inderdaad, ik heb zelf ook meerdere sturen. Deze McLaren gebruik ik voor F1/GT3 en dan heb ik nog een rond wiel voor o.a. Dirt Rally 2.0. Naast dat het stuur bij deze Logitech er klein uit ziet zou ik hier nooit in een open wheeler mee willen rijden.

Edit: additionele knoppen met stickers zijn ook los aan te schaffen (of zitten deels al bij een stuur). Ik kijk hier eerlijk gezegd zelf niet naar omdat ik toch enkel in VR speel.

[Reactie gewijzigd door Trekfolie op 22 september 2022 07:19]

Reageer
Het racestuur heeft A-, B-, X- en Y-knoppen :o
Welke knoppen wil je anders? Elke controller - waar racesturen ook onder vallen - die compatibel is met PC, zij het Windows of Linux, heeft zulke knoppen.
Reageer
Op Fanatec-wielen zijn die knoppen te wisselen met andere kapjes. Dan kun je bijvoorbeeld je eigen "mapping" op het stuur hebben, zoals een DRS-knop.
Reageer
knoppen is niet erg maar zet er geen A X B en zo op en zeker geen windows Xbox logo
wat is er verkeerd met gewoon rode knoppen of zwart zonder opschrift.
En waarom moet alles gemerkt worden met een console logo ?
Ik zit zelf hier nog met een G25 , die had al die gekke dingen nog niet er opzitten ..
dat is ook een van de redenen dat ik niet over stapt .
Zal mooi wezen als ze eens old skool sturen gaan gebruiken , Mahonie Hout en zo .
Voor die prijs verwacht ik wel dat je iets in handen krijgt van een realthing.
en niet zo plastic x box look stuurtje
Reageer
Omdat sommige spellen gewoon werken met een standaard button mapping. Dan is het wel handig voor de gebruiker om te weten welke knop op je stuur de x-knop is. Niet elk spel staat custom mapping van buttons toe en je wil eigenlijk ook niet een controller ernaast moeten gebruiken om door een menu te komen. Dus is het handig om bij gebruik op een console, te weten waar welke knoppen zitten. Als je alleen een x-knop moet onthouden, lukt dat wel, maar je heb op de playstation ook nog het driehoekje, vierkantje, rondje, R1, R2, R3, L1, L2, L3 en directional buttons. Succes alles te onthouden waar het zit in spel A. Want spel B heeft ze natuurlijk weer anders ingedeeld en kan je weer opnieuw een mental map maken.
Reageer
voor dat geld koop je ook een echte auto ;).
Reageer
Op de Nederlandse occassionmarkt moet je voor 1500 euro hopen dat er banden en een motor inzit, dat wel. :+
Reageer
ik rij al paar jaar in een auto van 1250 euro.
Reageer
Dus ga je daar ook wereldwijd alle race circuit af :)
Reageer
dus jij gaat met je stuurtje en pedalen onder arm alle circuits rond?
Reageer
Voor dat geld heb je ook een echte auto :X veel leuker dan een game-stuurtje!
Reageer
En dan lekker "racen" op de openbare straat? Brandstof, verzekering, onderhoud en boetes zijn allemaal gratis natuurlijk. En racen met een afgetrapte twingo van 20 jaar oud en 40pk is natuurlijk net zo spannend als met een virtuele F1 auto op Zandvoort.

Racen in het echte leven is inderdaad veel leuker, maar ook oneindig veel duurder dan een game-stuurtje van 1000-1500 euro, een console, een game en stroom. 1 crash in het echte leven en je bent klaar als je verder geen geld hebt. Op de console is het reset en weer opnieuw beginnen.
Reageer
niet alles letterlijk nemen maar 1200 betalen voor een stuur is natuurlijk belachelijk duur.
Reageer
Ik heb ook niet gezegd dat je het met elkaar moet vergelijken :P Ik geef alleen aan dat het een relatief duur game-stuurtje is. En deze nieuwe lijkt me absoluut geen 'speelgoed' :)
Reageer
Apart dat er ook op de Xbox versie een rpm-limiter zit, buiten externe apps (en specifieke games) heeft de Xbox geen ondersteuning voor zulke dingen. Zie nu ook video op youtube waar ze ook totaal niet werken.

(wat ik nog steeds niet begrijp bij pedalen, waarom zij geen rumble ondersteuning hebben zoals controllers ze hebben. ABS en wheelspin zit gewoon in de rumble, maar blijkbaar is dat simpelweg niet te vertalen naar een setje pedalen).
Reageer
De Fanatec Clubsport V3 heeft een rumble-motor op de remmen.

Ben het verder wel met je eens - vooral een gemiste kans voor Logitech, want met hun "TrueForce" verwerkt de wielbase zelf telemetrydata. Daaruit kun je goed ABS/Traction control/Stability control data uit halen en verwerken in de pedalen.
Reageer
Volgens Jordan van GTPlanet.net transformeert Gran Turismo 7 volledig met dit stuur. Enkel de pedalen vind hij niet top.

https://www.gtplanet.net/logitech-g-pro-wheel-pedals-review/

[Reactie gewijzigd door Rivanov op 22 september 2022 07:14]

Reageer
Sorry maar ik vind 1099euro wel erg overdreven duur voor een Logitech Direct Drive stuur. Zelfs Fanatec lukt het om een stuur met pedalen aan te bieden die goedkoper is dan alleen de wheelbase met een stuur van Logitech??? Daarnaast krijg je zo een grote Plastic wheelbase terwijl Fanatec een mooi compact design heeft, Moza is dit ook gelukt. Daarnaast heb je bij Gran Turismo DD Pro Premium Bundle support voor Xbox, PC en Playstation. Al moet ik zeggen dat je voor Xbox een ander stuur moet kopen, maar zelfs dan scheelt dat nog minimaal 800euro met Logitech, aangezien je bij hun nog een keer de wheelbase met stuur kan kopen om op een andere console te spelen. En ja ik weet je hebt dan een minder krachtig stuur, maar het zit er niet van weg en ik durf te beweren dat de meeste mensen het verschil niet eens gaan voelen.

Mocht je al zoveel geld uitgeven zou ik altijd eerder de Fanatec Podium DD1 kopen voor 1199euro en er goedkoop stuurtje bij kopen aangezien je dan niet meer een instap model koopt.
Reageer
als ik Barry van Sim Racing garage mag geloven (en dat doe ik graag) heeft Direct drive onder de 10Nm weinig toegevoegde waarde omdat de maximale kracht nog te weinig is om en de details en de kracht goed weer te geven. dus daarvoor is dit toch echt wel een groot argument en is de prijs van de grotere motoren en dus de hogere prijs van de logitech in dit geval wel te verantwoorden.
Reageer
Als je sturen met 20NM+ gewend bent, dan snap ik deze uitspraak van Barry. Echter praat je dan ook over hele andere bedragen, zeker als je speelt op een console. Voor elke prijsrange is er gewoon een beste product, ook al voldoet deze niet aan de minimale eis van Barry van minimaal 10NM. Als je kijkt per prijsrange wat er voor de racer beschikbaar is, dan is het niet helemaal eerlijk om te gaan vergelijken. Een set van Fanatec die onder de 1000€ blijft voor 8NM, hoor je niet te vergelijken met een Logitech set die 1500€ kost en 11NM biedt. Dat is 50% qua prijs en valt daarmee al in een andere categorie. En met die 1500€ ben je er nog niet, want die 11NM zou ik niet graag een een Ikea bureau vastmaken. Dan mag je wel beginnen met je monitor vast te schroeven, om te voorkomen dat die van je bureau wandelt tijdens een Dirt 2 sessie. ;) Dan komt er dus ook nog een stevig rig bij, die ook weer snel 500€ kost. Dan loopt het al aardig in de papieren.

Ik geloof best dat deze Logitech direct drive een prima product is, maar dan wel graag vergelijken met gelijkwaardige producten die qua prijs in dezelfde range liggen. Te hopen is dat Fanatec nog met een CSW DD gaat komen met een 12-15NM motor en dan een prijs die vergelijkbaar is met deze Logitech.
Reageer
nou gaat niet om wat je gewend bent gaat om de technische invulling hoeveel power je hebt hoeveel power je over houd voor effecten. En dus overdrijf je met 20Nm. Een prijs range van andere stuurwielen rond 10Nm ;laat zien dat logitech nog steeds wel duurder is inderdaad, Maar gewoon niet heel overdreven zoals hierboven werd gesteld.

dat je dan nog extra kosten moet maken voor assemblage ed geld voor alle systemen.

en ja dat je dan bij die fanatec een pedalensetje krijgt waar je verder niet zo gek veel mee kan is dan ook geen toevoeging. als je een DD set koopt voor die 1000 euro wil je een degelijk set pedalen. ik denk dat in de praktijk het fanatec setje dus ook maar weinig verkocht wordt.
Reageer
Barry gebruikt regelmatig sets die ver over de 20NM gaan als max torque. Dat een 5-8NM set dan aanvoelt als iets dat te zwak is en geen overhead meer heeft voor effecten, is dan ook best aannemelijk. Dat bedoelde ik. En niet iedereen heeft zoveel geld liggen om het beste van het beste te kopen. De een is tevreden met een entrylevel base met gears of belts, de ander heeft geld als water en koopt top of the line base die je armen eraf kan rukken. En dat een 20NM set meer details doorlaat, geloof ik ook meteen. Maar je kan niet voor <1000€ voor een complete set van base-stuur en pedalen verwachten dat alles top of the line is. Net als dat je mag verwachten dat een complete set onder de 500€ nog minder doet. Elke prijsrange kent zijn eigen toppers en dan is het niet geheel eerlijk dat je een set uit de 1500€ range gaat vergelijken met een set onder de 1000€. Natuurlijk zal de set van 1500€ beter (moeten) presteren, anders doet die fabrikant wel iets heel erg fout.

Een 8NM systeem kan je nog op een Playseat challenge monteren of aan een redelijk bureau. Naar mate het koppel van de motor hoger wordt, moet je een steviger platform gebruiken om te voorkomen dat je teveel speling krijgt. Speling in je setup laat je namelijk ook heel veel details en effecten verliezen. Dan kan je 11NM base wel beter zijn dit door te geven, maar als dat verloren gaat in je rig die teveel beweegt, schiet je er nog weinig mee op. iets wat Barry ook altijd zegt.
Reageer
ja het gaat er juist NIET om wat je VOELT, maar wat technisch MOGELIJK is om door te geven aan kracht. een set van 5Nm heeft niet genoeg kracht om EN feedback te geven EN details weer te geven. Wel individueel maar niet wanneer beide aanspreekt. Juist omdat Barry veel ervaring is voelt hij dat verschil. Wat jij nu eigenlijk zegt is dat barry niet meer geschikt is voor het reviewen van stuurwielen onder de 20Nm ..... dat lijkt me niet wat je wil zeggen

waarom je dat andere elke keer aanhaalt weet ik eigenlijk niet, of wilde je zeggen dat je de logitech minder goed kan bevestigen dan een Fanatec?
Reageer
Ik stel alleen dat de prijsklasse bepalend is of producten fatsoenlijk met elkaar vergeleken kunnen worden of dat het een appel-peren vergelijking gaat worden. Feit is dat Fanatec een complete DD set voor onder de 1000€ biedt. Feit is dat de Logitech set compleet rond de 1500€ zit. Dus 50% meer kost. Ik stel dat dit een te groot verschil is om ze direct met elkaar te vergelijken. Zou de Logitech set compleet 1100€ kosten, dan zou ik zeggen: Kom maar op met die vergelijking.

En nee, dat zeg ik ook niet. Je snapt mijn montage eisen niet. Des te meer NM een motor heeft, des te steviger de ondergrond moet zijn waarop die gemonteerd moet worden. Als jij het stuur vasthoudt en de motor gaat maximaal FFB geven, dan wil die kracht ergens heen. Jij houdt stand en kan het stuur doodstil houden, dan gaat die kracht proberen de base te bewegen tov de ondergrond. Des te groter de kracht, des te meer krachten je ondergrond moet absorberen, anders zal deze in beweging komen en in het slechtste geval kapot gaan. Als de ondergrond waarop de base zit gaat bewegen, verlies je dus krachten die niet meer op jouw lichaam worden uitgeoefend. Daarmee verlies je dus effectief NM aan FFB, maar ook details, want die verdwijnen ook in de ondergrond. Dus des te sterker de base is, des te sterker moet je ondergrond zijn. Dat is simpele natuurkunde. Waarom denk je dat nagenoeg iedereen die een beetje sterke wheelbase heeft, kiest voor een zwaar stalen rig of een modulair aluprofiel rig? Omdat die geschikt zijn om die krachten op te vangen, zonder speling te vertonen, waardoor alle krachten en details via jouw stuur en handen op je lichaam werken.
Reageer
nou ok maar daar ben ik het dan met je oneens :) ik vind een 5 Nm setje met de pedalen waarmee ze komen gewoon niet vergelijkbaar. Een Simagic Alpha Mini vind ik bijvoorbeeld wel vergelijkbaar en is 100 euro goedkoper. Moza R9 met 9Nm is 250 goedkoper en vind ik enigszins vergelijkbaar. dus logitech is duurder maar niet exorbitant.

ik snap gewoon niet wat de montage eisen of ze nu van jouw of wat dan ook zijn meespelen in deze discussie. Ik snap prima de fysische aspecten die je nu allemaal opnoemt, maar een setup met kracht heeft een goede ondersteuning nodig...Dus iemand die kijkt naar dit soort sturen heeft wel een rig....
Reageer
wil je echt voor realisme gaan, koop je geen logitech stuur, maar ga je zeker minimaal voor de fanatec podium DD1 die tot 20nm gaat dan heb teminste iets wat vergelijkbaar is met echte racen, daarnaast zit je met de prijs van de logitech niet ver weg voor een set met podium DD1
Reageer
moah dat klinkt meer als een aanname op basis van Logitech G25 dan op deze DD van hun. Die echt niet slecht uit de reviews komt. al is het wachten tot is in de SRG komt voor een review.

Maar met die DD1 heb je nog geen stuur. Maar klopt ik zou zelf ook meer die kant op neigen.

Ik probeer hier de prijs stelling van Logitech ook helemaal niet te verdedigen in de zin van dit is allemaal beter oid. Sommigen hier zeggen dat het een bealchelijke prijs is wat dus als je het gaat vergelijken met andere sturen best wel mee valt. Duurder ja belachelijk nee.
Reageer
ik bedoel qua realisme van de kracht niet perse van het gevoel, daarover kan ik niet oordelen. Ik meende ergens iets gezien te hebben dat race coureurs aangaven dat de 20-25nm eerder verglijkbaar is met wat je in een race auto voelt. Natuurlijk niet ten alle tijden, dat is dan aan de game om het mooi om te zetten in "echtheid"
Reageer
Hangt ook wel heel erg af van wat voor auto je wilt simuleren, vooral oudere autos zul je inderdaad wel richting die 20Nm gaan. Nieuwere autos of GT3 oid zullen waarschijnlijk wel iets lichter zijn.

Ik vraag me ook af of je die Nm van de servo kunt vergelijken met 20Nm op het stuur door externe factoren.
Als ik soms een filmpje zie van mensen die hun DD wheel op max zetten lijkt het wel of er geen beweging in te krijgen is.

dit is wel een interessant document van een paar jaar geleden wat sim vergelijkt met real https://repository.tudelf...tream/OBJ/download#page35
Reageer