Horizon Forbidden West-update voegt VRR-ondersteuning toe

Guerilla Games heeft ondersteuning voor variable refresh rate (VRR) toegevoegd aan Horizon Forbidden West. Er is ook een high refresh rate-modus toegevoegd voor 120Hz-monitoren en een 'Balanced'-modus, die een minimale verversingssnelheid van 40Hz garandeert.

VRR zorgt ervoor dat de framerate en de verversingssnelheid van het scherm gelijk zijn en verbetert de dynamische resolutie op 60Hz, schrijft Guerilla in de patchnotes. De HFR-modus is bedoeld voor 120Hz-monitoren en gaat voor een verversingssnelheid tussen de 60Hz en 120Hz. Dan is er nog de 'Balanced'-modus. Hierbij krijg je minimale verversingssnelheid van 40Hz bij monitoren en televisies die dat ondersteunen. Verder is er een aantal problemen opgelost via de update. Zo moeten er minder crashes plaatsvinden en zijn er diverse bugs opgelost.

Horizon Forbidden West is de meest recente game van het Nederlandse Guerrilla Games, dat onderdeel is van Sony's PlayStation Studios. De openwereldgame werd in juni 2020 aangekondigd en verscheen in februari voor de PlayStation 4 en PlayStation 5. Het is de opvolger van Horizon Zero Dawn, dat in 2017 uitkwam voor de PlayStation 4 en later ook voor Windows verscheen. Tweakers publiceerde eerder een review van Horizon Forbidden West.

Door Loïs Franx

Redacteur

06-07-2022 • 20:29

65 Linkedin

Reacties (65)

Wijzig sortering
Volgens mij kloppen er twee dingen niet in dit artikel:

1. VRR voorkomt niet een daling in de framerate, het zorgt er alleen voor dat de Framerate en de verversingssnelheid van het scherm gelijk zijn.

2. Een balanced mode voor 40 hz schermen. Dit lijkt me juist een modus bedoeld voor 120hz schermen waarbij gekozen wordt voor een 40fps mode in plaats van de oude 30 fps “quality” mode.

[Reactie gewijzigd door FrankoNL op 6 juli 2022 20:52]

Het klopt wat je zegt. Ik heb het een en ander aangepast. Bedankt voor het doorgeven!
No problem! :)

Overigens staat het in de eerste alinea nog niet helemaal goed aangepast. :)
Oeps ja :+ . Aangepast.
Idd, voor de 2e zou dus dit iets moeten zijn als , "en een balanced mode, op 40 fps in een 120hz container (vergelijkbaar met ratchet and clank?)"
Hoe moet ik dit zien? Dat je 3x dezelfde frame krijgt?
Ja. Uiteindelijk zal een 120hz tv drie identieke beelden laten zien, na het derde frame komt er een nieuw beeldje uit de console en herhaalt dit zich. In tegenstelling tot een 60hz scherm zal dit zonder tearing verlopen omdat de frame times (waar het echt over gaat) netjes passen.
Ow wow. Dit is super. Ik zat al stilletjes te hopen dat er meer modus bij zouden komen. Ik vond die 60fps modus niet mooi op 4k, en 4k op 30fps vond ik net niet lekker genoeg spelen.

En nu zelfs twee nieuwe opties erbij! Ik slinger de ps5 maar weer eens aan.
Performance mode is geupdate in een vorige patch en heeft veel minder shimmering!! Ik zou deze toch echt aanraden hoor

Kijk deze video maar van DF

https://www.youtube.com/watch?v=uNXLZ-mkrHs
Yes, performance modus is nu helemaal niet meer storend op 4k. Speelt heerlijk weg nu. Bedankt voor het delen van de video. Zo zie je echt wat ze allemaal nog updaten in een patch, meer dan je denkt dus...

Zo zie je meer en meer wat er mogelijk is met de ps5. Ben erg benieuwd naar volwassen UE5 games straks...
Shimmering was al een paar updates geleden gefixed. Heb dus nu ook geen behoefte meer aan een 40fps modus eigenlijk.
Probeer het toch zou ik zeggen. Klinkt weinig maar als je een TV hebt die 120hz kan, is 40fps vele malen beter dan 30FPS. Het gaat om de frametime uiteindelijk, en die zit op 25ms, precies tussen wat 30 en 60 FPS doet. Winst is meer dan de nummer suggereert :)
Heb ik em echt net uitgespeeld... komen ze hiermee xD
Niet om de aankonding teniet te doen, maar dat maakt toch weinig uit?

Tenzij de game van origine een heel instabiele framerate heeft (wat je niet zou verwachten op een console),
merk je hier weinig van lijkt me.

(Ik zou bijna zover gaan om te zeggen dat vrr niets toevoegd, persoonlijk speel ik liever gewoon met v sync aan, ik vind de varierende framerate irritanter dan de input latency.. Maar wellicht kun je hier niet voor kiezen op een console, dat zou ik niet weten.)
Het maakt ook niet uit, maar alleen een VRR toevoeging gaat niet een reden zijn voor gamers om de game nogmaals uit te spelen.
Nu kun je wel New Game+ in VRR spelen ;)
Oh? Okay, I stand corrected xD
Oh was NG+ er inmiddels ook?
Heeft toegevoegde waarde met framerates boven de 60. Een console kan geen stabiele 120 fps halen. Daar is het dus belangrijk voor.

Een heel groot nadeel van vrr is dat ontwikkelaars lui kunnen worden. "Ach tussen de 50 en 60 fps schommelingen is niet erg doe maar lekker vrr aan." Je ziet het af en toe bij de xbox.
Tja, zie Elder Ring, nog steeds niet gefixt.
Vsync lost dat probleem helaas niet op, vrr zorgt alleen dat je het probleem minder snel ziet. Vsync is geen optimalisatietroef
Perfect moment voor new game + ;)
VRR moet in games geimplementeerd worden? Dacht toch dat het zonder expliciete game support werkte?
Beide kunnen. Ik zag net in het PS5 menu dat je het kunt forceren voor elk spel. Maar de meeste games hebben een 60fps of 30fps target. De implementatie bij Horizon ligt anders, die geven 120fps vrij en laat VRR het maar oplossen, want je haalt die 120 toch nooit. En het resultaat mag er wezen.

VRR is redelijk nieuw op de PS5, dus alle games tot dusver trachten netjes 30/60 of (heel zelden) 120 te doen en dat te halen om het spel "stabiel" te hebben. De system-wide vrr lost dus het probleem op voor games die hun target niet halen. Denk maar aan Elden Ring. Geweldig spel, maar technisch mogen ze die engine toch wel op de schop doen hoor. Ding kan echt niet meer mee.

[Reactie gewijzigd door KaiZas op 6 juli 2022 21:26]

komt dit spel nog voor PC uit?, heb deel 1 al 2 x gespeeld, geweldig, maar een playstation koop ik nooit.
Het uitbrengen van hun games op de pc heeft sony geen windeieren gelegd dus ik denk dat je er wel op kunt rekenen dat deze op termijn naar de pc komt.
Waarschijnlijk als de verkopen van de console versie beginnen te stagneren. ;)
Dat artikel zegt alleen dat ze goed verdienen op de PC markt. Als het ten koste gaat van de console markt dan legt het juist geen windeieren ;). Maar dat is dus niet uit het artikel of het voor integrale groei zorgt

[Reactie gewijzigd door cold_as_ijs op 6 juli 2022 22:11]

Heb je het artikel wel gelezen? of alleen de eerste paar regels ;)
Want dat is precies waar het over gaat..

De console verkopen van de ps5 zijn niet gestagneerd na de start van de verkoop van games op pc (integendeel).
De verkoop van de games maakt voor hen verder niet uit, of je het nu koopt op de pc of op de console Sony krijgt het geld in beide gevallen.
Het lijkt erop dat Sony (op dit moment) een goede balans heeft gevonden tussen exclusiviteit en massa.
Dan komt Horizon Forbidden West dit jaar al naar de PC want voor 40€ ligt het spel nieuw in de winkels en tweedehands een 20€ dus weer een Record.. meestal gaat een PS spel in het eerste jaar van 50€ naar 30€ maar HFW is in een paar maanden van 70€ naar 40€ gegaan en verwacht wel dat het dit jaar al zakt naar 30€ nieuw en 15€ tweedehands.
Verwacht van wel maar as usual pas veel later dan de ps5 release.
komt dit spel nog voor PC uit?, heb deel 1 al 2 x gespeeld, geweldig, maar een playstation koop ik nooit.
Ze brachten Horizon Zero Dawn op de PC uit vlak voor de release van Forbidden West, om zo ook mensen naar de PS5 te duwen, die na Zero Dawn niet weer twee jaar willen wachten om Forbidden West te spelen.
Eh.. Horizon Zero Dawn is op Augustus 2020 naar PC gekomen en Horizon Forbidden West is op Maart 2022 naar PS gekomen :+
Oops, dan ben ik in de war met een ander spel waar het wel zo ging.
Um.. God of War April 2018 op PS en Januari 2022 op PC en Days gone April 2019 op PS en Mei 2021 op PC en The last of us Juni 2013 op PS en de Remake (niet de Remaster) September 2022 en waarschijnlijk ook in 2022 op PC.

Voor de rest geen idee misschien Godfall ? die was bedoelt als PS Exclusive of als Timed Exclusive maar binnen een jaar was het ook op PC en sinds vorige maand ook op XB en timed exclusives is minimaal één jaar.
Hier hetzelfde, zal wel weer 2 jaar na dato zijn. Beetje jammer, want het spel verkoopt goed op de PC. Ze willen hun exclusieve console markt natuurlijk in stand houden en op het moment dat die zwaar afgeprijst op de console is kunnen ze hem weer voor de volle mep op de PC uitbrengen.
Hier hetzelfde, ga er geen PS5 kopen voor 1 spel.
Maar gelukkig hoeven we niet zo lang op Forbidden West te wachten.
Het komt al snel wordt er gezegd.

https://www.player.one/ho...ase-are-inevitable-145005
https://www.reddit.com/r/...date_leaked_20220930_for/
https://www.altchar.com/g...tion-release-a9KmH9T8L8NQ
Implementeert deze patch LFC zoals bij Ratchet & Clank?

[Reactie gewijzigd door lanarhoades op 6 juli 2022 22:03]

Guerilla game developers..... AUB voeg een optie toe dat je Aloy haar mond kan laten houden bij elke puzzel in het spel 🙏🙏🙏🙏. Ik word echt gillend gek van deze functie. Ik krijg geen mogelijkheid om zelf te mogen ontdekken en te falen. Ook het niet ontdekken valt onder het mom van onderzoeken🙏🙏🙏. Ik heb vorige week horizon zero dawn gespeelt en ik ben nog steeds dik onder de indruk en nu met deel 2 begonnen en ik baal als een stekker dat ik nu al cheatend door het spel heen moet lopen. Please geef ons geef mij een optie om Aloy haar mond te houden 🙏🙏🙏🙏🙏

[Reactie gewijzigd door innerchild op 7 juli 2022 10:34]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nooit zo bij stil heb gestaan dat mensen dit storend vonden, want ik ben zelf nogal een casual gamer die zo'n spel niet heel fanatiek speelt maar het vooral doet om z'n hoofd 's avonds even leeg te maken (daarvoor zijn de Horizon spellen wel m'n favoriet!)

Maar nu je het zegt, ik kreeg wel heeeel vaak na kort aankloten al allerlei hints van d'r. En dat zorgde er wel voor dat ik direct in de goede richting werd gewezen. Voor mij dus verder geen probleem tot zelfs fijn, maar dat er geen optie is om dat uit te zetten vind ik echt raar. Zit dat ook in 'moeilijk'? Daar mis je volgens mij wel bepaalde aanwijzingen toch?
Het is een geweldige game maar dit is inderdaad het grootste minpunt van het spel. Een optie om de ‘tips’ die ze zichzelf geeft terug te schroeven zou perfect zijn.
Zet je hem toch op Portugees zonder ondertiteling?
Zo leer je meteen ook weer wat Portugees erbij. :Y)

Meus mamilos explodem de prazer!
Dan mis ik alle communicatie in het spel🤷‍♂️🙋‍♂️.
Dit is echt verschrikkelijk storend.
Heeft VRR nut op 30fps? (Resolutie-mode)
Nee, VRR werkt op de PS5 tussen de 48 en 120Hz.
Het kan wel op framerates onder de 48fps met Low Framerate Compensation. Maar de VRR van de PS5 heeft geen LFC. Echter kunnen de game developers LFC zelf in het spel implementeren, zoals bij Ratchet & Clank en Spider-Man. Dus dan verdubbeld de game engine de frames als het onder de 48fps dipt in plaats van de hardware.
Maar ook dat is dan toch alleen nuttig wanneer je op hogere frames speelt en niet wanneer je op 30fps speelt?
LFC is juist om lage framerates te laten werken met VRR. Dus stel een game schommelt tussen de 25 en 36 frames dan is de output van het systeem tussen de 50 en 72 Hz dus binnen het VRR bereik. Natuurlijk het is niet zo soepel als frame rates boven de 48 maar het spel hoeft de frame rate dan niet te limiteren om screen tearing tegen te gaan, meer frames is altijd beter, en V-Sync hoeft niet aan. Waardoor het spel juist soepeler speelt. En frame rate dipjes zijn minder storend met VRR zelfs bij lage framerates.
Die wil ik nog steeds graag spelen. Ben echter aan het wachten op een PS5 nog.
Mocht je een PS4 Pro hebben. Forbidden West draait prima op een PS4 Pro met een super stabiele 30FPS. Beter dan Zero Dawn.
Nee, heb ik niet. Maar heb nog geduld :)
Ik heb dit spel afgelopen week uitgespeeld en het is wat mij betreft de grootste teleurstelling van het jaar tot nu toe... Zo veel open wereld onzin en laag op laag op laag van systemen dat het mij echt te "bloated" werd. De algemene visie leek vooral betrekking te hebben op meer erin proppen, maar niet volledig uitdenken wat datgene nou echt goed maakt. Het hele klimsysteem werkt de helft van de tijd niet eens.

Zelfs het verhaal had op den duur in de gaten dat het te bloated werd, want 20% tot 25% van de map (rondom Thornmarsh) is sidequest land.

[Reactie gewijzigd door VinylRecord op 7 juli 2022 10:39]

Dat is mijn ervaring ook. Ik vind Horizon Zero Dawn veel beter.

Forbidden West heeft ECHT last van "O, jaaaah!-Dat doen we er ook nog bij!-En dat!-En dat ook!"-developer-syndroom.

Waar je in het eerste deel Aloy als persoon zag groeien en je echt betrokken raakte bij haar ontwikkeling en de zeer interessante onthullingen en ontwikkelingen in het verhaal, vind ik haar nu een enorme suffe zeikdoos en is het verhaal hooguit "meh" te noemen. In het eerste deel ontmoete je interessante mensen tijdens je tocht die je vrienden werden en in dit tweede deel zitten je vrienden voornamelijk een beetje met hun focussen te spelen in de geheime basis. [sarcasme]Wow! Wat ontzettend interessant en boeiend![/sarcasme].

Het geluid en vooral de muziek valt mij ook tegen. Het begint al in het hoofdmenu. Waar is die geweldige soundtrack!? Dan hebben ze ook het klimmen niet gefixed. Ik had toch minimaal meer Breath-of-the Wild-achtig klimmen verwacht in dit tweede deel.

Maar... Ik heb mijn PS4 Pro nog nooit zoveel grafische pracht op mijn 40" TV zien produceren! Wow! Forbidden West is een genot om naar te kijken! En het is echt een super solide 30FPS. Ik ben nog geen stutter tegengekomen.

Ik heb het spel direct gekocht bij launch. Na een week of 3 zat ik er een kleine 30 uren in, maar ik kan mij er op het moment niet toe zetten om verder te spelen. Terwijl ik deel 1 in 1 ruk uitgespeeld heb, tussendoor geen andere game aangeraakt (en dat is voor mij héél uitzonderlijk). Ik heb deel 1 dan ook maar gekocht op de Steam Deck tijdens een sale en ben die weer helemaal gaan uitspelen.

Mijn conslusie: deel 1 is toch echt beter.

Desalniettemin is het mooi dat er VRR ondersteuning komt en ik hoop dat de game binnenkort naar de PC komt - mits ze die port beter doen dan die van Zero Dawn. Die is nog steeds niet perfect.
Ik ben voortaan niet echt snel meer onder de indruk van mooie graphics dus dat deed me vrij weinig. Heb veel liever dat ze een interessante wereld neerzetten die schreeuwt om te onderzoeken. Dat is helaas het punt waar Forbidden West behoorlijk te kort komt.

Ik heb ook geen idee waarom de cauldrons zo slecht zijn. In Zero Dawn vond ik dat de meest leuke sidequests. In Forbidden West zijn het grote clusterfucks van visuele informatie waar je van oranje/geel platform naar platform springt. Kreeg zelfs hoofdpijn van de visuele diarree.

Breath of The Wild heeft een glider, dus we voegen maar een glider toe. Moet je hem gebruiken? Neu, alleen op een paar voorgeprogrammeerde plekken na. Er zijn heel veel plekken waar je met de glider bij zou moeten kunnen. Dat kan echter niet, omdat je bijvoorbeeld eerst een trap naar beneden dien te schieten.
Iedere game heeft voortaan een hookshot, dus we voegen maar een hookshot toe. Kan je hem gebruiken om creatieve capriolen uit te halen? Neu. Kan ik bepantsering van bijvoorbeeld een Thunderjaw ermee lostrekken? Neu (heel erg gemiste kans).
Iedere open wereld game heeft crafting, dus we voegen een berg aan crafting nonsens toe. Maken we het craften leuk? Neu, we maken het upgraden van je uitrusting zelfs super vermoeiend.
Breath of The Wild gaf je de optie om alles te beklimmen, dus we voegen die optie ook maar toe, maar alleen als wij bepalen dat het kan.
Andere open wereld games hebben puzzels, dus we voegen puzzels toe. Hoe veel oplossingen hebben puzzels? Maar liefst één. Kan je deze oplossing op een creatieve manier vinden? Neu.

Het is allemaal zo scripted...

Ik snap serieus niet dat deze game vrijwel overal hoge cijfers heeft gekregen. Zero Dawn was een open wereld game die tot aan de details toe was gestroomlijnd. Met Forbidden West hebben ze dat vakkundig te niet gemaakt door alleen maar zaken toe te voegen, maar niets echt te verbeteren.

[Reactie gewijzigd door VinylRecord op 7 juli 2022 13:31]