Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Netflix komt eind 2022 met abo met reclame en zal delen accounts tegengaan'

Netflix zou al eind dit jaar een goedkoper abonnement met advertenties willen introduceren en tegelijkertijd willen starten met het optreden tegen het delen van wachtwoorden. Dat staat in interne communicatie van de streamingdienst die is ingezien door The New York Times.

Vorige maand gaf Netflix aan op termijn een goedkoper abonnement met advertenties te willen introduceren. Ceo Reed Hastings zei toen tegen investeerders dat Netflix de mogelijkheden voor zo'n abonnement zou onderzoeken en dat in de komende een à twee jaar te willen uitzoeken.

Uit interne communicatie van Netflix, die in handen is van The New York Times, zou blijken dat zo'n abonnement er al op korte termijn komt. Daarin staat dat het plan is om het nieuwe abonnement in de laatste drie maanden van 2022 te introduceren. Ook staat in het bericht dat Netflix in diezelfde periode begint met het optreden tegen mensen die een account delen door hun wachtwoord te delen. Hoe Netflix dat wil doen, is nog niet bekend.

In het bericht zou ook staan dat de tijdlijn ambitieus is en dat er daardoor wat compromissen zullen zijn. Ook wordt erkend dat de voorgenomen plannen anders zijn dan de eerder geschetste tijdlijn. Netflix heeft niet gereageerd op vragen van de krant. Twee anonieme bronnen hebben de informatie bevestigd.

Netflix heeft jarenlang gezegd niets te zien in abonnementen met advertenties. Toen de streamingdienst in het afgelopen kwartaal 200.000 abonnees verloor, veranderde het bedrijf van mening. Netflix verwacht in het huidige kwartaal nog eens 2 miljoen abonnees te verliezen. Het is voor het eerst dat het aantal abonnees van Netflix niet stijgt. Een goedkoper abonnement en actief optreden tegen het delen van wachtwoorden, zou dat tij moeten keren.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

10-05-2022 • 16:33

331 Linkedin

Reacties (331)

Wijzig sortering
Als Netflix actief het delen van accounts gaat verbieden gaan ze wel meer verliezen dan de 200k in afgelopen kwartaal, ik betaal nu 15,99 per maand en deel met mijn zus ik vind het nu al veel dat gaan we niet ieder doen ook nog (twee huishoudens ja)

Netflix is iets te gewend geraakt aan het alsmaar stijgende leden aantal en de cash flow die daar bij zit en ziet nu de normaliseren of het stabiliseren als verlies en wil dat nu zo gaan compenseren. Typisch Amerikaans beleid ''oh niet meer winst dit jaar?! hup! downsizen prijzen verhogen de winst moet hoger!''

[Reactie gewijzigd door 42dpi op 10 mei 2022 16:42]

Reageer
In mijn ogen zouden ze beter de abonnementen meer op de individuele gebruiker kunnen richten.

-1080p of 4k
-1, 2, 3 of 4 schermen voor gelijktijdige streams.
-reclame ja of nee

Er zijn namelijk in mijn ogen genoeg gebruikers die best vrede kunnen hebben met 1 gelijktijdige stream, maar wel 4k willen.
Het delen van een account wordt volgens mij alleen maar gedaan wegens het "onrecht gevoel" je betaald voor functionaliteit die je eigenlijk niet wilt, en daardoor ga je sneller delen.

Zelf deel ik mijn netflix account ook. (mijn vader heb ik toegang gegeven).
Maar ik zal er vrede mee hebben om de helft te betalen en dan maar 1 scherm te kunnen gebruiken.
Reageer
Klopt als een bus. Het is belachelijk dat ik een abonnement voor 4 gebruikers moet afsluiten om 4K te kunnen kijken, terwijl werkelijk alle concurrenten (HBO, Disney, Amazon) STANDAARD 4K aanbieden en daarbij ook nog 'ns de helft goedkoper zijn en nog 'ns korting geven als je eeen jaarabonnement afsluit.

Wanneer Netflix twee keer duurder is als de rest, is het niet gek dat mensen hun abonnement gaan delen om de abonnementprijs behapbaar te maken.
Reageer
HBO standaard abo is 720p je moet duurdere abo nemen (met ook meer streams) om 4k te krijgen. Gelukkig is het wel een schappelijke prijs, vooral als je tijdens de actie periode lid bent geworden.

Maar de kosten voor netflix worden inderdaad belachelijk. Tijdens de corona periode is er ook minder content gekomen en de bitrate ging omlaag maar de prijs ging omhoog. Als ze account sharing tegen gaan dan gaan ze mij als klant missen en neemt mijn zusje een goedkoper abo (die vind 4k niet nodig).
Reageer
Dat is al beter als Netflix Standaard, dat is geen 720p en zelfs geen 576p, maar 480p…
Reageer
Exact mijn mening. Ik zit vast aan vier schermen omdat ik 4K wil en aangezien ze me laten betalen voor die extra schermen zorg ik ook dat ze gebruikt worden.
Reageer
Precies dit, maar ook > 4 gelijktijdige streams zou fijn zijn voor de grotere gezinnen.

Als ze nou het systeem modulair maken dan kan je zelf kiezen wat je wilt.
Ja ik wil en UHD en 4+ streams dus voor mij zou het niet veel verschillen, mogelijk dat ik een 5de of 6de stream erbij zou willen.
Daarbovenop kan je kiezen voor een gedeelde stream (per stuk dus) en niet wel of niet delen voor alles.

Eventueel zelfs per stream instellen:
Dus hoeveel streams wil je en dan per stream: deel ja/nee, kwaliteit, reclame ja/nee en evt meer opties.
Reageer
Maar als ik betaal voor 4 streams, mag ik ze toch ook afnemen?! Ja ik deel mijn account, omdat ik ervoor betaal.

Ik kijk vrij weinig Netflix meer, dus als ze dit doorzetten, mogen ze mijn account sluiten. Daarnaast gaan mijn zwager en schoonzus geen eigen account afsluitende, hebben ze reeds aangegeven.

Ik heb ook nog HBO, Disney, Prime en Videoland lopen, dus ik heb Netflix niet nodig. We delen deze accounts met dezelfde gebruikers overigens.

Oh en ik heb nog VPN draaien op mijn NAS, misschien kan de familie via mijn VPN blijven kijken.

[Reactie gewijzigd door Tweak_ers op 12 mei 2022 19:25]

Reageer
Daarom wat mij betreft ook modulair maken.
En dan inderdaad lekker boeie of je de streams betaalt. Effectief betaal je dan ook gewoon x aantal streams. Dus dan wordt wel/niet delen geen optie het is je betaalt voor x streams dus mag je ze gewoon gebruiken. (dus 2x1 stream of 1x2 streams is dan net zo duur)

Maar nu heb je een account met alles erin en dan zijn de streams niet los en je betaalt per adres (net als bijvoorbeeld Ziggo & KPN). Ik mag mijn KPN tv app ook niet met de buren delen.
Reageer
1080p of 4k is een start, maar ook de bitrate mag best eens naar gekeken worden..
Reageer
Misschien niet het beste, maar wel vergelijkbaar met andere diensten.
Als je nagaat hoeveel content je kan streamen voor een vast bedrag, kan je er niet vanuit gaan dat je echt veel hogere bitrates gaat krijgen.

Netflix dient op veel plekken zijn data op te slaan, waar op elke plek meerdere snelle verbindingen naar de buitenwereld nodig zijn.
Vaak zijn er bij dit soort verbindingen geen mogelijkheid tot "onbeperkt dataverbruik" en dient er per 10TB afgerekend te worden (kijkend naar de openbare prijslijsten van Amazon en Microsoft waar deze diensten draaien).

Als ze een hogere bitrate willen aanbieden betekend dat ze naast hun bestaande versies van elke film, er nog eens extra versies opgeslagen moeten worden (opslag) en dat hun dataverbruik behoorlijk toe gaat nemen.

Eerlijk is eerlijk, als hier ook nog eens de licenties voor alle content in zitten, de ontwikkeling van het platform etc... Kan je eerder verbaast zijn dat het abonnement zo goedkoop is.

Een hogere bitrate als optie, ik zou er waarschijnlijk wel voor willen betalen.
Ik vrees alleen dat als dit wordt opgetrokken van de huidige 16mbps naar een fatsoenlijke 50mbps (of meer) dat een abonnement al snel €30 of meer moet kosten om deze rendabel te houden.
Reageer
Opslag kost niet zo veel. Het is niet zo dat ze voor iedere klant een aparte kopie in verschillende formaten opslaan.

Veel van de "verbindingen' komen uit afspraken met ISPs, die de stream dan lokaal aanbieden.

Dat het allemaal geld kost, ja...natuurlijk. Dat is ook het geval bij alle andere diensten.

Maar als Netflix moeilijk gaat doen omdat ze maar 200.000 klanten hebben verloren, na een gigantische groeipsurt de afgelopen twee jaar, dan ben je in mijn ogen heel zielig bezig.

De prijzen gaan gestaag iedere twee jaar met zo'n twee Euro omhoog, en Netflix is verreweg de duurste streaming dienst én de dienst met de slechtste kwaliteit. Ze hebben corona als excuus gebruikt om de bitrate te verlagen en nu de mensen weer wat om handen hebben is er een klein percentage dat het een overbodige uitgave vindt.

Misschien eens beter spul produceren in plaats van heel veel geld pompen in je Venn-diagram produkties die door mismanagement en slecht schrijf/produceer werk bij het grof vuil gezet kunnen worden. Ook de drang naar een Oscar kost volgens mij een vermogen. Wat mij betreft had Netflix rustig mogen blijven wat ze vroeger waren...maar ja.

Overigens zullen Amazon en Disney+ hun prijzen ook gaan verhogen.

Dat ze "op gaan treden" tegen het delen; ik weet nog steeds niet goed wat ik mij daar bij voor moet stellen. Ik heb dat al een aantal maal voorbij zien komen de afgelopen twee jaar, maar over het hoe en wat heb ik nog niets gehoord.

Als het IP-gebonden wordt dan kan je dus niet meer buitenshuis kijken, of als je bij iemand anders bent.
Wordt het apparaat gebonden, dan gaat dat ook voor problemen zorgen, en als je telkens als iemand Netflix wil kijken een code of iets dergelijks in moet voeren (een beetje zoals Tweakers die mij elke dag om mijn inloggegevens vraagt), dan wordt je daar na een paar dagen ook wel gestoord van.

De enige rede dat ik Netflix nog heb is omdat ik er anderen een plezier mee doe, maar als het een gezeur wordt dan zeg ik het op.

De reclame-versie is puur en alleen om zieltjes te winnen. Uiteindelijk zal een flink percentage van de 'gratis' kijkers toch overstappen naar een betaald abonnement. Amazon heeft ook zo'n optie met zijn IMDb series/films. Het is fijn voor sommige mensen. Er zijn genoeg ander streaming diensten die een dergelijke service aanbieden, bijvoorbeeld Pluto TV ...wat je overigens ook via een VPN kan kijken.

...en daar wil ik mee afsluiten. Ik wordt niet goed van het feit dat ik mijn VPN uit moet zetten om te kunnen kijken naar iets waar ik voor heb betaald...en dat geldt voor alle grote diensten.
Reageer
Ik gebruik Blokada VPN op mobiel, laptop en tv en op alle apparaten doet Netflix het zonder dat ik mijn VPN uit hoef te zetten.
Reageer
Ik gebruik mijn VPN niet óm Netflix mee te kijken, dat boeit mij niet. Het feit dat ze weigeren te streamen via een VPN is mij een doorn in het oog. Ze kunnen heel simpel het aanbod laten zien van het land waar jij je abonnement hebt afgesloten. Ze kunnen je alleen veel minder goed volgen via een VPN.

Ik ken Blokada overigens niet zo goed, maar volgens mij is het geen VPN. Het draait als VPN op je mobiel, maar is in feite een adblocker.

Als het wel een VPN is, dan is dit leuke info voor iemand die het wil gebruiken.
Reageer
Voor zover ik weet gebruikt Blokada een implementatie door een VPN op te zetten naar localhost dus de telefoon zelf om zo DNS verzoeken weg te filteren. Daarbovenop bieden ze nog een betaalde VPN dienst aan waar wel verkeer over het internet naar externe servers wordt geroute(Blokada Plus).
Reageer
Nagenoeg alle services die een VPN, adblock, DNS changer of firewall aanbieden voor mobiele apparaten draaien als VPN. Anders heb je namelijk root-toegang nodig, wat voor de meeste gebruikers veel te ingewikkeld is, en ook problemen kan veroorzaken voor andere diensten zoals bijvoorbeeld bankieren.

Leuke aanvulling door het noemen van Blokada Plus, dank je.
Reageer
Mwa. Sony was aan het experimenteren met bitrates van 100mbit. Het issue is dat een 4k film met HDR op een bluray disc dit gemakkelijk haalt. En je kunt het verschil gewoon zien. Hoe vaak je wel niet banding tegenkomt op Netflix of AppleTV.... En dat is puur het gevolg van compressie.

Dus als je een keer van die discs afwilt, dan zullen de rates wel omhoog moeten.
Reageer
Ik ben dat geheel met je eens, alleen had Sony een voor hun test een pay-by-view principe.
Al was dit in de vorm van een voucher bij een nieuwe tv, zonder de mogelijkheid bij te kopen.

Er is voor de zeer rijke klanten wel een bestaande dienst:
Red Carpet Home Cinema

Deze bieden alle films en series aan die ooit zijn gemaakt in de hoogst mogelijke kwaliteit. (zeer oude films zullen dus geen 8k bereiken). Maar veel moderne films bieden ze gewoon in 8k aan met een bitrate tot 600mbps.

Echter betaal je dus echt een vermogen (je creditcard moet een kredietcheck van minimaal $50.000 doorstaan.

aanmelding: $15.000
apparatuur: $3000
per maand: $1500

en dan komt er nog een pay-by-view voor alles wat je wilt bekijken. (zelfs de meest recente biscoopfilms kan je kijken voor bedragen tussen de $1500 en $3000. oudere films kosten je rond de $50.

Dus als je echt wilt zijn er mogelijkheden 8)7
Reageer
Sodeju! Da's echt voor de happy few. En dan thuisbezorgd bestellen uit het Amstel Hotel ofzo.
Reageer
Nou, pagina niet bereikbaar als je probeerd te joinen. Ik denk ik weet wel waar dat geld naar toe gaat.....
Reageer
Volgens mij bestaat Red Carpet Home Cinema al niet meer... artikels erover zijn ook van 2019... veel is er niet meer over te vinden.
Reageer
Interessant verdienmodel. Ik vraag me toch af of een 1000x kleinere prijs niet voor minstens 1000x meer klanten zou zorgen. Ik snap dat onnodig hoge prijzen goed kan werken omdat het de exclusiviteit en luxe-factor verhoogt (zie bijvoorbeeld Rolex), maar in dit geval hebben we het over een dienst met extreem goede schaalbaarheid.

Wellicht komt deze dienst alleen aan al deze rechten omdat het niet toegankelijk is voor het gepeupel en daarom geen bedreiging vormt voor alle andere kanalen (bioscopen, blu-rays, streaming diensten, TV enz.).
Reageer
Deze dienst bestaat alleen in Hollywood.
Reageer
Ik ben tot op heden nog geen enkele 4K BluRay film tegengekomen met een bitrate van meer dan 100mbit. Hoogste wat ik ben tegenkomen zat in de 80.xxx range.
Reageer
Is nog altijd minstens het dubbele van wat je op streaming tegenkomt.
Reageer
Ja, dat is het zeker.
Reageer
Netflix draait echt niet bij amazon aws dat is veel en veel te duur. Ik verwacht wel degelijk dat ze "unlimited data" hebben. De providers zijn allang blij dat ze al het netflix verkeer niet over hun hele netwerk te verstouwen krijgen.
Reageer
eigenlijk wel, het is zelfs een van de partners op de website ;)

https://aws.amazon.com/solutions/case-studies/netflix/

Netflix heeft ook echt wel een deal die niet op de website staat. Daarnaast kan ik uit eigen ervaring zeggen dat met Amazon heel veel te onderhandelen valt. (net zoals dit ook gewoon bij Microsoft en Google kan)

Als je een hoge afname doet met een commitment voor meerdere jaren, dan zijn de kortingen gigantisch.
Mijn werkgever bied als technisch partner ondersteuning aan meerdere klanten, die hun diensten bij Microsoft en AWS wegzetten.

Bij order die meer als $100.000 op jaarbasis opleveren valt er korting af te dwingen.
Hoe hoger het bedrag en des te langer de commitment, des te meer korting er te halen valt.

Bij amazon hebben we in een specifieke case wel 60% korting, bij Microsoft in een andere case 45% korting. En de bedragen die hier betaald worden zijn misschien wel miljoenen op jaarbasis, maar nog steeds een schijntje met wat Netflix zal afnemen.
Reageer
Alles wat je noemt zijn goede punten, maar laat ik het vanuit de andere kant eens bekijken:

Opslag van bestanden is ondertussen enorm goedkoop geworden (0,0225$ per GB per maand voor 1 van de duurste tiers op amazon AWS (S3)) dit is de prijs zonder afspraken voor groot verbruik. Ik kan me niet voorstellen dat een klant als Netflix geen speciale afspraken heeft.

Bitrate hoeft in principe niet voor alles omhoog, ze zouden prima kunnen stellen dat de top 10% meest bekeken content bijv op 30mbps zit, de volgende 15% op 40mpbs, de volgende 25% op 50mpbs, en alles daarna op de 16mbps blijft. De meest populaire content wordt te vaak gestreamed en is dus te duur voor de volledige 50mbit, alles wat relatief weinig gestreamed wordt kan ook gewoon op het laagste blijven.

Het verdien model moet wellicht wat veranderd worden, waar ze nu dus ads willen introduceren en het account delen tegen willen gaan (beiden begrijpelijke keuzes). Kunnen ze ook ervoor zorgen dat mensen niet meer de behoefte hebben om te delen. Specifiekere abbonementen helpt daar een handje in zoals je zelf ook noemt, maar ook meer duidelijkheid over welke releases beschikbaar zijn en wanneer releases van het platform verdwijnen. Ze missen nu ook een groep potentiele klanten die wel van hun DVD/Bluray's afwillen maar het vanwege het verschil in kwaliteit nog steeds niet doen.
Reageer
Ik vind bij Prime (persoonlijk) altijd de beste beeldkwaliteit (*). Wellicht ben ik gek, maar ik zie daar echt wel verschil tussen (het meerendeel) van Netrflix aanbod. Prime heeft veel betere beeldkwaliteit (althans wat ik tot dusver heb gezien).


(*) van alle diensten waar ik gebruik van maak; Videoland, NPO, Netflix, Videoland, Prime. En had er nog één maar daar kom ik niet. Volgens mij dit beter uitzoeken en opzeggen, als ik het niet eens kan herinneren... :P

[Reactie gewijzigd door Oudbrandswaard op 10 mei 2022 18:34]

Reageer
Voor zover ik kan vinden streamen ze beide in 15Mb/s,
Netflix streamt blijkbaar in h.264, terwijl Amazon op h.265 zit.
H.265 is veelal beter/efficienter bij stilstaande beelden,
het is dus zeker mogelijk dat je Amazon Prime er beter uit vindt zien dan Netflix.

Overigens nog steeds een belabberde bitrate als je het vergelijkt met bijvoorbeeld bluray die meestal op 40Mb/s zitten.

Als je gaat voor beeld kwaliteit moet je eigenlijk niet bij de streaming services zijn.
Reageer
Netflix doet 4K via h264? Ik dacht dat dat niet kon?
Reageer
4k 60fps is al een tijd mogelijk, volgens wikipedia vanaf 2014, maar is inderdaad niet erg gebruikelijk.
Je kunt zelfs prima 8k in h.264 proppen als je dat wil ;)

Overigens lijkt het erop dat netflix wel degelijk ook op h.265 streamde, maar nu bezig is met overschakeling naar AV1

[Reactie gewijzigd door xenn99 op 11 mei 2022 02:29]

Reageer
In bijna alle gevallen gebruikt Netflix HEVC voor 4K content.
Reageer
Dat biedt ruimte voor een high definition abonnement, ik zie dit nog wel verschijnen op den duur, zeker nu 4K als resolutie ingeburgerd begint te raken en 8K nog niet echt aan de orde is.
Reageer
Ik denk dat het wel mee valt met "onrecht gevoel" want zo ken ik ook genoeg mensen die ook disney,prime, videoland etc delen, en daar krijg je wel de hoogst mogelijk kwaliteit zonder daarvoor extra te moeten betalen. Ik ben niet zo een groot fan van het delen van accounts en heb liever zelf in handen wanneer ik wel of niet opzeg zonder extra gedoe maar goed, 1 scherm met 4k is indd een gemiste kans bij netflix
Reageer
Het delen van een account wordt volgens mij alleen maar gedaan wegens het "onrecht gevoel" je betaald voor functionaliteit die je eigenlijk niet wilt, en daardoor ga je sneller delen.
Nee hoor, dat is gewoon om de kosten te drukken van het moeten hebben van steeds meer streaming services. In veel betaalt de een Netflix, de ander D+, de volgende HBO, etc.
Reageer
Je maakt de aanname dat de prijzen zijn gebaseerd op productiekosten (of in dit geval van een online dienst: resources). Dat is zelden tot nooit het geval, en dus hier ook niet. De prijzen gaan echt niet omlaag wanneer ze 2 streams in 4K zouden aanbieden.

Je voorstel van 2x4x2 = 16 verschillende abonnementen aanbieden gaat ook niet echt vliegen. Maakt het veel te complex voor de gemiddelde gebruiker, en daar is Netflix niet bij gebaat.
Reageer
Precies, als je niet deelt is het gewoon overdreven wat je voor de hoge resoluties betaalt. Dan denk je gauw van "Tja ik betaal er voor dus dan ook maar lekker delen". Als het de helft zou kosten dan zou dat niet hoeven idd.
Reageer
Mijn gedachte ook. Ik wil 4K en Atmos, dus nu heb ik 4 accounts en ben alleen. Omdat ik er nu toch voor betaal, deel ik het account met 3 andere. Als ik 4K op een enkel account kan hebben - voor een lagere prijs - dan prima. Maar niet alleen 4K bij een abbo waarmee ik 3 accounts te veel heb.
Anders wordt het weer de old skool torrents. Zo veel staat er ook niet meer op Netflix.
Wel benieuwd hoe de andere er mee omgaan (Disney, HBO Max ) die zijn nu nog stil
Reageer
Goed verwoord, dat is precies ook bij mij het geval (ik heb het duurste abonnement omdat ik 4K wil, maar ik hoef niet per se te delen. Dat doe ik echter wel omdat het kan en om zo de kosten te drukken).

Handig zou gewoon een modulair abonnement zijn.

Basisabonnement á, ik zeg maar wat, 5 euro.
+ 1080p voor €1 extra of 4k voor 2 euro extra
+ extra gebruiker voor €2 per account
+ reclamevrij voor €2 extra

Iets in die trant.
Reageer
Inderdaad, dan gaat bij mij Netflix ook eruit. Zeker als ze reklame gaan tonen.
Reageer
Delen met je zus is een leuke case. Netflix zegt namelijk dat je het met je gezin mag delen. Volgens mij is gezin niet hetzelfde als huishouden en is mijn zus wel degelijk onderdeel van mijn gezin.
Reageer
Ik denk dat je gezin en familie door elkaar haalt.
Volgens Vandale zijn huishouden en gezin hetzelfde.
Zolang je thuis woont ben je onderdeel van het gezin, maar ga je op jezelf wonen wordt je je eigen huishouden. Je zus is daar geen lid van. Wel van de overkoepelende familie.

[Reactie gewijzigd door michaelkamen op 11 mei 2022 09:17]

Reageer
https://www.vandale.nl/gr...ederlands/betekenis/gezin

Uh nee. Letterlijk: Ouders en kinderen. Dus mijn zus is mijn gezin, net zoals mijn kind dat is. Er is volgens de definitie uit de Van Dale een overlap met de twee gezinnen waar ik dus onderdeel van ben. De amerikaanse 'Family' wordt vertaald als gezin, maar dat betekent wel degelijk wat anders. Benieuwd op Netflix die nuance heeft meegenomen (weet het antwoord waarschijnlijk al)

[Reactie gewijzigd door Travelan op 11 mei 2022 13:52]

Reageer
https://www.vandale.nl/gr...ands/betekenis/huishouden
Bij huishouden staat:
bewoners van een huis, gezin;
Dus huishouden en gezin zijn hetzelfde en zijn gerelateerd aan het samen bewonen van een huis.
Zodra mensen op zichzelf gaan wonen zijn ze dus niet langer onderdeel van het huishouden of gezin. Ze worden namelijk hun eigen huishouden. Ze blijven uiteraard onderdeel van de familie.
Reageer
Volgens mij gaat je logica prat. Er staat Huishouden → Gezin (among others), maar dat betekent natuurlijk niet dat Gezin → Huishouden. Implicatie (→) is niet commutatief. Als dat wel zo zou zijn, betekent dat als je zegt dat "Alle vogels kunnen vliegen", alles wat vliegt, ook per definitie een vogel is (wat dus niet zo is).
Reageer
Volgens mij klopt dat niet helemaal. Gezin is ouders [jij] met kinderen en hond, kat, goudvis. Een huishouden kan zijn, jij met je vrouw kinderen, zus, hond, kat , dakloze die bij je inwoont. Je zus is dus geen onderdeel van je gezin, maar eventueel van je huishouden. Dus delen van je account met je zus is dan niet toegestaan. Jij en je zus behoren tot het gezin van je ouders als je nog thuis woont bij je ouders

[Reactie gewijzigd door NoahAmber op 11 mei 2022 10:15]

Reageer
Dat vermoed ik ook. Ik denk dat door deze beslissing wel ergens een lampje gaat branden. Dit klinkt als een plan dat op een gegeven moment teruggedraaid zal worden.
Reageer
Ik vermoed dat dit heel erg gaat tegenvallen, er zijn zat mensen die hun account delen met totaal 4-5 mensen, wellicht dat ze dan 4-5 'klanten' verliezen, maar ze hoeven er eigenlijk maar eentje voor terug die hetzelfde betaald. In het geval van @42dpi kunnen ze op die manier 50% van hun 'klanten' kwijtraken, in de extreemste gevallen kunnen ze 80% van hun 'klanten' verliezen. En er zijn zat mensen die zich kunnen afvragen of ze de €16 versie dan wel nodig hebben, @42dpi kan er ook gewoon voor kiezen om de €8 versie te pakken...

Kosten is veel minder een issue dan aanbod. €16 is peanuts als je daarmee een maand voorzien bent van TV/film. Ik check net de Pathe Bioscoop site en voor 1 volwassen kaartje ben je al €15 kwijt (dolby, niet eens 3D of 4DX??).
Reageer
480p voor 7,99 definitie van geldklopperij en ik durf de gok wel te maken dat er weinig mensen zijn die dat abonnement hebben, het is puur voor Netflix om te zeggen ''kijk er is een andere optie maar de duurdere is veeeeeeeeel beter en daarom kost die meer'' Marketing 101 het creëren van iets ''speciaals''

[Reactie gewijzigd door 42dpi op 10 mei 2022 17:16]

Reageer
Is toch niet zo vreemd ?
Smartphones/laptops/tablets/computers worden ook verkocht op die basis met specs die soms nergens op slaan en dus velen een upsell doen voor meer storage, betere camera, grotere accu.

Ga eens een auto kopen en kijk dan eens naar de vanafprijs en wat hij je uiteindelijk kan gaan kosten.
De meeste mensen zijn gevoelig voor opties en dat weten ze en daar verdienen ze extra aan, en dat doet Netflix ook, net als vrijwel ieder commercieel bedrijf.
Reageer
Auto branche is niet te vergelijken met wat hier gebeurd aan abonnementen verkopen, Netflix weet heel goed dat wij apparaten hebbend die gemakkelijk HD content kunnen afspelen en wij hier ook gewend zijn aan HD content alles lager willen we eigenlijk niet dat is beneden onze standaard.

Als Netflix 1 abonnement aanbiedt en deze kost 15,99 gaan mensen twijfelen of ze het nou wel of niet moeten nemen, laat je mensen denken dat er een goedkopere optie is gaan ze extra opties bij een duurder abonnement zelf goedpraten en is de drempel lager en ''je kan altijd nog terug'' ''nu heb ik extra beeld kwaliteit zoals overal'' en ja het is een vorm van upselling maar niet te vergelijken met een object van tussen de 10 en 20K.
Reageer
Niet vreemd, wel consument onvriendelijk en geniepig.
Reageer
Als je er consumenten mee verliest die toch niet echt betalen, wat verlies je dan?
Reageer
Ik vind 16 euro per maand toch wel echt veel voor die paar keer dat ik het gebruik. Nu ik het deel prima, als dat niet meer kan ben ik weg. En nee ik ga geen SD stream als alternatief gebruiken.

Idealiter betaalde ik gewoon euro per aflevering ofzo. En ja, dat is een realistisch bedrag als je van genoeg series kijkt wat ze opleveren per kijker. Dan zit ik niet vast aan één aanbieder. Of vijf en dan zestig euro per maand kwijt...
Reageer
Aan de andere kant, als ze het combineren met een prijsverlaging (ja I know, gaat in de praktijk niet gebeuren :+ ) wordt het wel een stuk eerlijk voor mensen die nu niet delen; doordat de prijzen er nu min of meer vanuit gaan dat het buiten het eigen huishouden gedeeld wordt.

Stel dat ze terug gaan naar zeg een tientje per maand, dan wordt het slechts beperkt duurder voor de mensen wie het nu delen met 2 huishoudens maar het kan mensen die nu niet delen en 16 euro te veel vinden wel over de streep trekken het (weer) af te gaan nemen.

[Reactie gewijzigd door !mark op 10 mei 2022 18:29]

Reageer
Ja precies, de enige reden dat ik meer ben gaan betalen is omdat we ons account delen, waar heb ik anders zoveel schermen tegelijk voor in mijn abonnement?

Als Netflix duurder wordt dan gaat Netflix eruit, en gaan we gewoon Plex meer gebruiken
Reageer
Nou eigenlijk niet. Ten 1st als er 1mil ophouden bedoel je dan die bende van 4 a 5 per account die er mee stoppen. Dan leveren ze 200.000 tot 250.000 in ipv 1 miljoen.
En winnen in lagere server belasting de volgende 250.000 klanten compenseren dus die miljoen
Daarin tegen, zal mogelijk het huidige instap abbo populairder worden. Monder vraag naar multi stream.
De UHD gebruiker zal minder vaak 4 streams trekken. Lichtere server belasting,
Reageer
Dat is het slechte aan aandeelhouders. Die verwachten continu groei terwijl dit niet mogelijk is.
Ze maken winst, en als over de jaren het aantal klanten stabiel blijft dan zit je gewoon goed in deze markt.

Er zijn nu sterke concurrenten en het is onrealistisch dat mensen al die abo's hebben.
Als ze dit soort domme beslissingen blijven maken dan vraag ik me af of ze over 5 jaar nog bestaan of dat aandeelhouders ze dwingen om te verkopen aan een concurrent.
Reageer
Snap dat veel krenterige Nederlanders dan hun abonnement opzeggen. Maar ja je kan nu eenmaal niet voor een dubbeltje op de 1e rij zitten. Op zich zijn de abonnementen helemaal niet duur, als je je bedenkt hoeveel je ervoor terug krijgt, dan was vroegah de videotheek vele malen duurder ;-)
Reageer
Maar ja je kan nu eenmaal niet voor een dubbeltje op de 1e rij zitten.
Dat is het punt natuurlijk. Dat kan wel.

De streamingdiensten hebben het gewonnen van het illegaal aanbod door het gemak en redelijke kosten. Het gemak staat flink onder druk door de spreiding van content over de verschillende diensten. De kosten komen ook steeds meer onder druk. Maar downloaden is niet weg en gaat ook nooit weg, het kopieren is iets van alle tijden, voor de computer werden er al bandjes gekopieerd. En videobanden/DVD's, in de tijd van die videotheek. Ik huurde bijv. altijd films om te rippen.

Niemand downloadt meer muziek omdat spotify en apple music e.d. zo goed zijn voor een redelijk bedrag. Met video komt dit steeds meer onder druk te staan. Dus het zou me niet verbazen als dit weer een retour van het downloaden oplevert. Uiteindelijk zullen ze dat toch weer in de overweging mee moeten nemen, wat de prijs dan wel weer zal doen laten zakken verwacht ik. Dus op zich niet slecht voor de consument.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 10 mei 2022 18:52]

Reageer
Wat het downloaden betreft; dat neemt nu weer toe door de enorme fragmentatie vd streamingdiensten. Als je een fatsoenlijk filmaanbod wil hebben, dan moet je noodgedwongen minimaal 2 abonnementen hebben en dat is op den duur een dure grap. Duurder naar verhouding, dan als je het nog in de videotheek (voor zover er die nog zijn) zou moeten huren.
Reageer
Je mag het krenterig noemen, maar Netflix heeft tegenwoordig heel wat concurrenten die goedkoper zijn.

Het beleid van Netflix met series is voor veel mensen een flink punt van kritiek. Er zijn al heel wat series waarvan één of twee seizoenen te zien waren, maar er inmiddels al vijf of meer van zijn opgenomen. Of die seizoenen ooit op Netflix komen is afwachten. Standaard X jaar wachten is OK, maar wachten op een nieuw seizoen wat pas drie jaar (of meer) na het toevoegen van het laatste seizoen wordt toegevoegd is belachelijk. Dan heb je nog mazzel, want voor het zelfde geld komen die seizoenen helemaal niet, of alleen in andere landen.
De grote films komen maar mondjes maat naar Netflix en blijven daar vaak maar een paar maanden tot een jaar staan.
Als Netflix wil overleven zullen ze hun beleid moeten verbeteren. Nu op jacht gaan naar gedeelde accounts gaat ze niet helpen om meer klanten te krijgen.
Reageer
Ja, heb zelf naast Netflix, HBO Max, wat een stuk goedkoper is. Alleen het aanbod is significant kleiner. Het filmaanbod vind ik persoonlijk slecht, bij Netflix, maar voor series vind ik het nog steeds de beste keuze. En er zijn inderdaad series, die lang op zich laten wachten, voordat je ze weer ziet op Netflix. Jammer, maar voor mij geen reden om mijn abonnement op te zeggen.
Reageer
Ik probeer alleen maar aan te geven dat Netflix wat prijs betreft aan de dure kant is, en dat het beleid omtrent het aankopen van films en (vooral) series erg ondoorzichtig en onvoorspelbaar is.
Over het algemeen willen klanten toch een stuk voorspelbaarheid en Netflix zou er beter aan doen om daar verbetering in aan te brengen, anders gaan ze uiteindelijk toch weg, Als het delen van abonnementen buiten het huishouden onmogelijk gemaakt wordt is dat mogelijk net de druppel die de emmer doet overlopen en de klanten wegjaagt.
Reageer
Tja, aandeelhouders.
Reageer
inderdaad,
Netflix heeft niet door dat ze iets bij de consument hebben goed te maken.
Wanneer deze relatie hersteld is met
- goede content. zoals ze ijzer sterk begonnen
- hun woke propaganda imago van zich af weten te schudden
- De prijs stijgingen van de afgelopen jaren goed maken

wellicht dan komt er weer een stijgende lijn.
advertenties en het delen van het account tegen gaan, dit zal de negatieve spiraal waar netflix zich op dit moment in bevind enkel versnellen.
en ik hoop dan oprecht dat netflix kapot zal gaan
Reageer
Volgens mij is dat het doel van alle bedrijven, groei. Zelfs als concurrenten met tien tegelijk komen.

Als Netflix account delen onmogelijk maakt, dan is het exit. Ik wil graag 4K kijken, hoewel Netflix meer en meer troep produceert. Maar ik ga niet in m’n eentje 16 euro betalen. Het is bizar dat je niet gewoon 1 scherm, 4K kunt krijgen.

[Reactie gewijzigd door iAR op 11 mei 2022 07:28]

Reageer
Vraag is hoe ze het gaan implementeren; puur een IP check gaat 'm niet worden. Dan ga je mensen "verbannen" die via 4G kijken bijv.

Ik verwacht daarom dat ze niet veel meer gaan doen dan het experiment waar ik vorig jaar al mee geconfronteerd ben; je gaat regelmatig lastiggevallen worden met verificatie van je e-mail adres. Heb je geen toegang tot het e-mail adres wat aan je Netflix account gekoppeld zit? Dan valt de toegang tot Netflix weg.

Voor "grote" gezinnen is het dan alsnog makkelijk op te lossen; een dedicated e-mail adres in het leven roepen voor streaming diensten waar iedereen toegang toe heeft.
Reageer
Zoiets heeft Spotify ook geprobeerd met locatie bevestigen (wat echt voor geen meter heeft gewerkt) mijn IP geeft mij aan ergens in Almere (Yup Tweak)

Ik hoop voor netflix dat het net als Spotify een hoop boe en bah roepen is en verder geen uitwerking of significante uitwerking heeft.
Reageer
Ik zit inmiddels al een jaar op een gedeeld account van een in Hong Kong gebasseerde streaming-account-boer, maar ik ben geenszins van plan over te stappen op een account van 16 Euro (of tegen die tijd waarschijnlijk 18 of meer Euro) om 4K HDR te krijgen, en ik ga ook niet naar een SD of HD account over, daar heb ik geen mooie OLED voor staan (al is de compressie ook in de dure tier niet denderend voor de beeldkwaliteit).

Het is gewoon te duur in vergelijking met de concurrentie. Ik kan prima de avond omkrijgen met Disney+, HBO Max, en Amazon Prime... En dan kost het met nog minder dan Netflix op zichzelf nu al kost (7,5 + 4 + 3 = 14,5 Euro).

Zoals ik het zie is account delen is het enige wat Netflix overeind houdt, daar zullen ze denk ik eind van het jaar wel achter komen. Tenzij ze met een 1-screen 4K abo komen voor circa 8 Euro (marktconform met Disney+ en HBO Max), zie ik niet in dat dit ze gaat redden van de terugloop in abonnees van afgelopen kwartaal.
Reageer
“Tenzij ze met een 1-screen 4K abo komen voor circa 8 Euro (marktconform met Disney+ en HBO Max)”

Hoezo marktconform? Bij Disney+ kan je gewoon op 4 apparaten tegelijk streamen tegen die prijs…
Reageer
Fair, maar uiteraard lijkt mij 8 Euro een prijs die mensen wel willen betalen, ook al hebben ze geen gezin met 4 man, zonder moeite te hoeven doen met account sharing.
Reageer
Die 8 euro (en ook US dollar) gaan ze hier niet voor altijd kunnen aanbieden. Komend jaar gaat Disney al hun content output verdubbelen en hebben ze ook aangegeven dat ze prijs zullen verhogen t.z.t..

En vergeet niet dat we hier praktisch (bijna) alle Hulu content er gratis bij krijgen. Dat gaat ook niet voor altijd door kunnen voor 8 euro per maand. In Amerika is Disney+ en Hulu bundel in de buurt van Netflix premium.
Reageer
Bedoel je star? Of welk content is van Hulu hier in NL? Truth be told gebruiken we Disney+ hier eigenlijk uitsluitend voor Marvel en NatGeo content.
Reageer
Het sentiment dat Netflix geen kwaliteit content uitbrengt is naar mijn inziens overdreven en niet evenredig met de werkelijkheid. Als je kijkt naar de top uitgebrachte TV series van het afgelopen jaar dan zie je Netflix in de top staan samen met HBO.
Internationaal doen ze het nog steeds heel goed en is Netflix voor veel mensen synoniem aan TV.

Desalniettemin zal concurrentie steeds toenemen. Niet alleen wanneer het gaat om abonnees maar ook de concurrentie van andere streamingdiensten bij het creëren van content.

Ze hebben jarenlang potten met geld uitgegeven om toptalent content te laten maken waardoor het voor de hele industrie duurder is gaan worden. Nu zal ook weer afkoelen.

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 10 mei 2022 17:25]

Reageer
Ben ik wel benieuwd wat die top is. En ik ben bang dat het met smaak te maken heeft. Netflix heeft voor mij eigenhandig series om zeep geholpen (stranger things, sex education).
Reageer
Netflix heeft zeker wel eens af en toe goede series, helaas moet je er tegenwoordig wel actief naar zoeken en wordt goede content daardoor sneller begraven.

Wat echter nog veel erger is, is dat Netflix ontzettend veel van hun goede series vroegtijdig cancelled, en dat helpt ook niet bij die perceptie van kwaliteit. En ja, ik ben nog steeds boos over Glow en Teenage Bounty Hunters, verdulleme.
Reageer
Ben erg benieuwd hoe ze delen van wachtwoorden willen tegen houden. Ik reis veel in NL, en heb ook Netflix in mijn auto (tesla), dus heb veel verschillende ip adressen, op veel verschillende devices. Wie zegt dat ik dus mijn wachtwoord deel.

Ik snap wel dat je niet 2 streams tegelijk kan kijken op verschillende locaties, maar ook dat zou toch moeten, bijvoorbeeld ik kijk Netflix in de auto, en mijn zoon kijkt thuis iets op Netflix tegelijk. Hoe willen ze dat beperken?
Reageer
simpel, 1 actieve sessie per account
Reageer
Met €16 betaal je voor 4 actieve sessies.
Met €12 betaal je voor 2 actieve sessies.
Met €8 betaal je voor 1 actieve sessies.
Reageer
Maar je hebt geen keuze om 4K/1 scherm te kiezen he...
Reageer
Dat werkt niet als je voor meerdere "schermen" betaalt.
Reageer
Ik betaal voor 4 streams tegelijk. Dus 4 actieve sessies per account.
Reageer
Dan zou ik per direct mijn abonnement opzeggen want dan zou Netflix niet meer te gebruiken zijn. En met account sharing verbieden verliest Netflix in ons geval ook geld, want dan ga ik weer terug naar 2 schermen. De enige reden dat we nu op 4 schermen zitten is omdat ik mijn gegevens met m'n moeder gedeeld heb.
Reageer
Ik denk dat jouw profiel dan makkelijk ertussenuit te halen is. Namelijk een profiel dat op heel veel verschillende locaties word gebruikt. Als je bijvoorbeeld binnen 1 account 3 profielen hebt die altijd van 3 vaste ip-adressen streamen dan is dat waarschijnlijk wel account sharing.
Reageer
En als je een kind hebt, die ene week bij papa en andere week bij mama woont, en een ipad mee heeft waar Netflix op staat? Dan stream je regelmatig van 2 verschillende IP-adressen
Reageer
Maar die situatie is wel te herkennen. Het is zelfs hetzelfde device en dat device is ook nog eens de helft van de tijd wel daar waar de abonnementhouder woont.

De grootste misbruikers zullen m.i. wel te herkennen zijn (zoals: profiel A altijd op locatie X, profiel B altijd op locatie Y, locaties ver uiteen, beide profielen tegelijk in gebruik). Maar ik zou liever zien dat ze de abonnementsstructuur overhoop gooien en het probleem oplossen door (flink) extra te laten betalen voor het aantal streams tegelijk. Dan is er geen gedoe verder.

[Reactie gewijzigd door Ultimus XI op 10 mei 2022 17:00]

Reageer
Eerlijk gezegd heb ik met mijn Netflix account ook wel eens ingelogd op de TV op een vakantie adres. (Wel uitgelogd toen we weg gingen, omdat ik die maximale aantal streams wil behouden.) Hoe filter je dat eruit?

Ik vond de huidige setup van Netflix juist fijn dat je het overal kon gebruiken. Vroeger heb ik wel eens meegemaakt dat ik live wedstrijden kijken heb gekocht in NL, maar opeens voor werk moest reizen en daar erachter kwam dat ik het daar niet kon kijken.
Reageer
Ook niet altijd, Netflix staat zowel bij mij als mijn ex ingelogd op de tv zodat ze bij allebei haar series/films kan kijken.
Haar tablet vind ze maar niets hiervoor, klein scherm, minder goed geluid en het zit niet fijn als je een film kijkt.
Reageer
Maar dan heb je ook 2 verschillende huishoudens en zou je dus 2 accounts moeten gebruiken. 1 van papa en 1 van mama.
Reageer
Hoe zie je dat precies voor je? Kinderen elke week uitloggen en weer inloggen op het andere account, met hetzelfde device? En dus hun series weer moeten opzoeken etc. Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren. Ik ben echt heel benieuwd hoe Netflix dit gaat aanpakken, want er is gewoon geen doeltreffende methode om accountsharing te detecteren zonder dat je ook legitieme use cases pakt. Alleen een maximum aantal gelijktijdige streams zou kunnen werken, met bijbetalen als je meer wilt.
Reageer
Waarvan de helft van de tijd van hetzelfde op adres als de hoofdgebruiker. Dat zal allemaal niet snel een probleem zijn, er zijn dat vergelijkbare situaties.

Ik stream altijd met mijn profiel van mijn ip adres, degene met wie ik account deel met haar profiel van haar ip adres. Dat is duidelijk genoeg dat we delen.
Reageer
Ja precies, dat heb ik ook. Ik deel het account met mijn ex zodat de kinderen hun profiel in beide huizen hebben. Zelf ben ik ook nog eens bijna de helft van mijn tijd bij mijn vriendin in een ander dorp waar ik ook op mijn account kijk. Lijkt me allemaal 1 huishouden, namelijk de mijne, maar wel 3 verschillende locaties. Maar hoe gaat NF dit dan controleren? En hoe ga ik dit uitleggen?
Reageer
dan is het simpel
Je zet een vpn op en elke keer iemand Netflix wilt kijken maken ze verbinding naar jou persoonlijke thuis locatie. Altijd hetzelfde ip
Reageer
Ik snap wel dat je niet 2 streams tegelijk kan kijken op verschillende locaties, maar ook dat zou toch moeten, bijvoorbeeld ik kijk Netflix in de auto, en mijn zoon kijkt thuis iets op Netflix tegelijk. Hoe willen ze dat beperken?
Meerdere streams tegelijk kan wel. Wat wel stom is, is dat het ook gelinkt is aan de max. kwaliteit waar je voor betaalt:
* Basic = SD (echt niet meer van deze tijd) + 1 gelijktijdige stream
* Standard = HD + 2 gelijktijdige streams
* Premium = UHD/HDR + 4 gelijktijdige streams

Die gelijktijdige streams maken wel misbruik toe waarbij 4 vrienden die elk op hun eigen adres wonen allemaal tegelijk Netflix kunnen kijken in UHD en daarvoor maar een kwart van de normale prijs betalen. Dat is waar ze willen tegen optreden.
Reageer
Dat is alleen geen misbruik. Dat mag gewoon volgens de voorwaarden.

Netflix heeft de fout gemaakt een woord te gebruiken wat in de Nederlands juridische context gelijk staat aan vrienden die worden beschouwd als familie.

Ze gebruiken namelijk huiselijke kring en niet huishouden. Bij een rechter hebben ze geen poot om op te staan, en mochten ze nu de boel gaan aanpakken plegen ze contractbreuk,

Volgens de voorwaarden van Netflix mag ik netflix delen met vrienden, familie en andere mensen die zeer dicht bij mij staan en buiten mijn huishouden wonen. Huiselijke kring is namelijk veel breder dan het huishouden zelf.

Daarnaast is het natuurlijk van de zotten dat ik voor 4 streams moet betalen als ik UHD content wil. Wat mij betreft vraag je er dan ook om.
Reageer
Ze gebruiken huishouden, geen huiselijke kring.
https://help.netflix.com/nl/legal/termsofuse
4.2. De Netflix-dienst en de content die via de dienst toegankelijk, zijn alleen bedoeld voor je persoonlijke, niet-commerciële gebruik en mogen niet worden gedeeld met personen buiten je huishouden.
Reageer
Ok maar zijn mijn kids op kamers mijn huishouden?. Ik vind dat maar lastig, en hoe oud zijn ze dat niet meer ? zodra ze getrouwd zijn ? partner? zelf kinderen?. De grens is voor mij lastig heb zelf 3 kids op kamers en gebruiken dus één account en IK denk terecht.
Reageer
Ok maar zijn mijn kids op kamers mijn huishouden?.
Nee.
Ik vind dat maar lastig, en hoe oud zijn ze dat niet meer ? zodra ze getrouwd zijn ? partner? zelf kinderen?.
Als ze bij jou onder 1 dak wonen wel, anders niet.
De grens is voor mij lastig heb zelf 3 kids op kamers en gebruiken dus één account en IK denk terecht.
Dus niet, kinderen die op kamers wonen hebben hun eigen nieuwe "huishouden".
Reageer
Op kamers is een tijdelijke huis voor een door de weekse dag, in het weekend en vakanties woon je thuis. Zo zijn er ook mensen die een "werk" huis hebben, of een vakantiehuis. De verzekeringen zijn daar juist vaak heel duidelijk in. (En zit het zelfs in de dekking). Ze zijn ook nog gewoon op het ouderlijk adres ingeschreven.

[Reactie gewijzigd door willieverhoef op 11 mei 2022 16:36]

Reageer
Ahw snap. Dan hebben ze hem dus aangepast.

Stond eerst namelijk expliciet huiselijke kring en de zin dat je niet mocht delen buiten het huishouden stond er niet in.

De engelse ToS had het er wel in staan dus is waarschijnlijk een keer “lost in translation”.

Volgens mij heb ik dat stukje eerder een keer gequote dus zal het even opzoeken.
Reageer
De fout die Netflix gemaakt heeft, is reclame maken dat je het met vrienden mag delen. Dat het met meerdere huishoudens gedeeld mag worden.

Dit is veelvuldig terug te vinden op hun eigen social media accounts.

Maakt niet uit dat ze het anders verwoorden zoals @ninjazx9r98 aanbrengt, Netflix heeft juridisch geen poot om op te staan zodra iemand er een zaak van maakt als hun gedeelde account ineens gebanned wordt. Hadden ze er maar geen reclame voor moeten maken.
Reageer
Goed punt. Ik houd die accounts zelf niet in de gaten, maar dan valt het dus zeker wel binnen redelijke verwachtingen dat dit mag.
Dit is veelvuldig terug te vinden op hun eigen social media accounts.
Misschien goed als we die dingen even ergens opslaan als community. zou niet het eerste bedrijf zijn wat alles wist xD.
Reageer
Zal wel handig zijn ze op te slaan. Ik gebruik geen twitter, maar er her en der wel een paar tegen gekomen. Er stond er niet zo lang geleden nog een bericht van Netflix dat ze het mooi vonden hoe we in het Nederlands onze accounts deelde ofzo.

Net als dat "love is sharing a password" van wat jaartjes geleden.

Dat zal in Nederland onder reclame vallen. Dus succes Netflix.

Vroeger beweerde die CEO dat ze ook geen problemen hadden met mensen die d.m.v. VPN naar de verkeerde Netflix konden kijken. Maar goed, daar hebben ze geen accounts voor gebanned, alleen de IP adressen van VPN diensten.

Netflix is echt hun kudo's aan het kwijtraken, ik had er hoop voor dat ze "anders" waren en die open mindset van een goede dienst te willen aanbieden heeft ze groot gemaakt. Met de huidige concurrentie gaat die winstmaximalisatie ze hopelijk keihard in hun achterste bijten.
Reageer
Ze gebruiken namelijk huiselijke kring en niet huishouden. Bij een rechter hebben ze geen poot om op te staan, en mochten ze nu de boel gaan aanpakken plegen ze contractbreuk,
Dan wordt het contract ontbonden :) Ik denk niet dat ze daar wakker van liggen en dat het ooit tot een rechtszaak komt.
Reageer
Wie zegt dat het bij de rechter komt ?
Ze ontnemen je gewoon je account, of je recht op een account.

Dus dan neemt iemand anders van de kring een abonnement en deelt dat. En zo gaan we even door.
Reageer
Sorry maar huiselijke kring wil gewoon zeggen dat iemand bij jou thuis mag komen kijken, maar staat voor mij niet gelijk aan ik mag delen met vrienden etc. Dat is echt voor interpretatie vatbaar. En dat hangt gewoon af wat de rechter beslist

[Reactie gewijzigd door cricque op 10 mei 2022 19:52]

Reageer
Denk je echt dat Netflix zijn eigen klanten gaat aanklagen?
Reageer
Ik doelde op alle dingen, ja maar dat is niet wettelijk, dat is contractbreak . Dan moet je dus naar een rechter gaan en wat gaat een rechter geloven ? Ik doelde dus niet op dat netflix naar de rechtbank stapt, maar jij als privé persoon voor de contractbreuk
En daarbij als ik een dienst lever, en ik zeg dat dit niet mag ... wat ga jij doen ? Ik ben een buitenlands bedrijf, niks gaat er van komen. Ik kan jou ook gewoon weigeren van mijn dienst gebruik te kunnen maken. Niemand heeft een poot om op te staan. Tenzij Netflix een afdeling heeft in Nederland, kan je daar misschien je gelijk gaan halen. Maar je heb ook nooit iets moeten tekenen. Alleen een overeenkomst aanvaarden. En daar staat wel degelijk in, bij onrechtmatig gebruik dat ze je mogen schrappen, ook dat ze wijzigingen daaraan mogen doen
Reageer
Nee dat is dus niet zo ambigu omdat je dus betaald om op X devices de dienst te gebruiken. En er stond dat je de dienst mag gebruiken in huiselijke kring. Als ik dus voor 4 devices gelijktijdig betaal en zelfstandig woon houd ik dus nog 3 units over.

En dat is dan dus heel erg voor interpretatie vatbaar. Sterker nog. Mijn interpretatie geeft dan dat ik de dienst (en dus credentials) mag verdelen binnen huiselijke kring. Hetzelfde als ik met de huidige ToS dus mag doen binnen het huishouden.
Reageer
Dan hebben ze dus gewoon heel slechte advocaten, want anders zouden die T&C al lang aangepast zijn.

Anderzijds is het gemakkelijk daarmee te zwaaien, maar 99% van wie nu een account deelt buiten gezinsleden om, heeft volgens mij totaal geen idee wat er in de T&C staat, laat staan dat ze begrijpen dat ze dus eigenlijk de T&C niet overtreden.
Reageer
mochten ze nu de boel gaan aanpakken plegen ze contractbreuk,
In de voorwaarden van vrijwel iedere dienst op de wereld staat dat ze ten allen tijden voor welke reden dan ook je toegang mogen ontzeggen. Een soort catch-all voor gevallen die net in een grijs gebied vallen.

Dus nee, dat is geen contractbreuk, dat mag gewoon
Reageer
Een dergelijke catch-all houd alleen niet altijd stand. Zeker als dit indruist tegen de wet en tegen redelijke verwachtingen.
Reageer
Sterker nog, voor die functionaliteit om op meerdere schermen tegenlijk te kijken betaal je.
Reageer
Daar moet ik dan wel op aanmerken dat ik het altijd een beetje vreemd heb gevonden dat je voor 4 'tegelijktijdige streams' één account moet gebruiken. Die andere 3 (of 4, 5, 6, 7, maak er maar wat van) gebruikers kunnen gewoon mijn profiel aanklikken en mijn hele kijkgeschiedenis met de daardoor gevormde aanbevelingen zijn een zooitje.

Wij zijn met z'n 4en, betalen voor 4 streams dus wat bij betreft maken ze daar een 'gecombineerd' of 'familie pakket' van met 4 aparte log-in accounts, zoals bij andere providers.
Reageer
Als je verschillende profielen hebt dan is het kijk gedrag per profiel.
Aangenomen dat je verschillende profielen gebruikt.

#toevoeging,
1 Account kan goed zijn voor meerdere profielen. Deze feature is in zichzelf een teken dat Netflix het gebruik door meerdere mensen, niet enkel een split tussen kinder profiel en volwassen profiel maar ook meerdere volwassenen, als een kern feature beschouwd.
Hoe wil Netflix gaan controleren of deze 2, 3, whatever, volwassenen wel of niet behoren tot het zelfde huishouden...

Ik denk dat ze in werkelijkheid de uitwassen willen aanpakken. Iemand met een profiel voor 4 schermen tegelijk waar tig profielen op staan en die van een breed scala aan IP's/devices inloggen. De gemiddelde gebruiker die zijn account met ouders en/of broer/zus deelt ga je nooit technisch kunnen vinden zonder een groter ongewenste bijvangst aan grote gezinnen die zich ineens moeten gaan verantwoorden met dito slechte PR.

[Reactie gewijzigd door JMS 450 op 10 mei 2022 17:13]

Reageer
Precies dat dus. 1 profiel wordt 1 account. Voorkom je meteen dat de Kids gewoon op papa's profiel klikken.

't zou wat zijn joh als de rest van mijn familie in mijn Office 365 Family pack zomaar een beetje in mijn profiel kon neuzen ;) Nee, gezamenlijk betalen maar wel iedereen z'n eigen data.

[Reactie gewijzigd door pimsaint op 10 mei 2022 17:29]

Reageer
Prima als het je ongedeelde smartphone of tablet betreft met Netflix app.

Maar op gedeelde apparaten zoals Smart TVs gaat dat niet werken, tenzij je optioneel een pincode op elk profiel kunt zetten. Maar dat zorgt weer voor een drempel die veel mensen zal irriteren (pincode vergeten, etc).
Reageer
Pincode kun je al instellen per account.
Reageer
Ik vind één account met profielen wel beter werken. Moest bij Spotify voor m'n kinderen een email account aanmaken om ze een een eigen profiel in Spotify family te kunnen geven.
Reageer
Niet, je gaat niet exclusief Netflix kijken buitenshuis en de andere in huis, want dan is de kans zeer groot dat je wel degelijk op verschillende adressen woont.
Reageer
Als je kinderen hebt die studeren in een andere stad. Of je bent regelmatig onderweg voor werk ofzo. Dat zijn denk ik zowat de randgevallen. Maar wat dan met mobiel kijken ... Bij telenet hebben ze hier zoiets, je mag 5 toestellen registeren. Wil je een nieuw toestel dan valt er een oude weg, en je moet x aantal dagen wachten voor je weer een nieuw toestel kan registreren als je aan de limiet zit.
Reageer
Kinderen die studeren in een andere stad en daar wonen vallen ook niet binnen het huishouden.
Reageer
Dat is ook weer debateerbaar, als mijn zoon van maandagochtend tot vrijdagavond op kot zit, maakt hij wel deel uit van het huishouden voor mij. Dat is het probleem van de hele definitie, wat niet en wat wel.
Reageer
Ik verwacht zoals ze dit nu ook al eens doen op enkele devices.
Je moet periodiek de inlog bevestigen via een verstuurde email met code/hyperlink die maar 10 min geldig is.
Ook dat kan je omzeilen via een distributielijst o.i.d. maar je maakt het een stuk moeilijker.
Reageer
Als dat 3x gebeurt dan zeg ik acuut m'n abonnement op. Streamingdiensten zijn bedoeld om kijken makkelijker en gebruiksvriendelijk te maken. Als ik om de haverklap m'n inlog moet bevestigen, dan kan ik net zo goed wat torrents binnenhalen. Gezeik is het dan toch wel.
Reageer
Ach als je het met je vrienden/familie doet, dan maak je toch even een filter aan dat e-mails van Netflix direct worden doorgestuurd.
Reageer
En stel dat kinderen ene week bij hun moeder zitten? Of mijn vrouw is op familie bezoek in Istanbul?
Reageer
Als je vrouw op bezoek is bij familie in Instanbul kan zij beter ff een account aanmaken en abonnement afsluiten, want dan betaal je rustig 75% minder per maand voor dezelfde content en abonnement…
Reageer
Betaal 5,55 voor het meest uitgebreide pakket via turkije. Dat is na de prijsstijging. Ooit was het zelfs duurder, zal wel met de koers te maken hebben. Maar nog steeds goedkoop in vergelijking met nederlandse prijzen.
Reageer
Ik betaal 55TL voor Premium 4K, dus zal iets van €3,50 zijn. Heb prepaid kaartjes gekocht om het een jaar of 2 af te dekken. Mocht de Lira in (nog een) vrije val raken: soit, ik ben uiterst tevreden met de koers waartegen ik de kaartjes gekocht hebt. Stijgt de lira opeens drastisch? Mooi, scheelt weer. :P

Geloof wel dat er een prijsverhoging aankomt binnenkort naar 78TL (€4,75 ofzo?) als ik sommige posts mag geloven, maar tot dusver nog geen mailtje over gehad en zie nu nog altijd 55 staan.
Reageer
Vreemd, ik heb ook een Turkse 4k Netflix abo en onlangs idd een prijsverhoging naar 78 lira..
waarom ik wel en jij niet? ;)
Reageer
Ze vinden mij aardiger. :P Maar alle gekheid daargelaten; wellicht is het verschil dat ik het heel recent heb afgesloten? (Begin maart) Wellicht doen ze het in batches en vanuit marketing oogpunt nog niet aan de beurt. Kan ook zijn dat jouw en mijn billing cycle anders loopt en het bij jou reeds verhoogd is maar bij mij contractueel nog gezeik zou opleveren. Zo ja, dan verwacht ik helaas volgende week een mailtje dat m’n volgende cycle 78TL gaat zijn :P
Reageer
Als je het net hebt afgesloten dan krijg jij je verhoging waarschijnlijk pas volgend jaar.
Daarna zal je meelopen met de rest.
Reageer
Helaas, zoals min of meer voorspeld heb ik een mailtje gekregen dat het inderdaad per volgende maand omhoog gaat naar 77.99.
Reageer
omhoog gaat naar 77.99.
Dat is wel hééééél erg veel :D

Ach ja...voor een aantal gezinnen zal het binnenkort toch kiezen of delen worden.
Je hoeft ook niet alles te hebben/zien...daar heeft niemand de tijd voor!

Je kan ook altijd een maandje afsluiten en bingen. Als je dat ieder half jaar een maandje doet dan verlies je ook je profiel niet.

Ik bedacht mij laatst hoe vreselijk hypocriet Netflix eigenlijk is.
Ze zijn er direct de oorzaak van dat we geen videotheken meer hebben.
Films die je huurde kon je rustig delen met de buren en je familie.

Toen begon Netflix met het versturen van films via de post, dan kon je een film (of meerdere) kijken en wanneer je die terugstuurde kreeg je de volgende. Netflix was natuurlijk gemakkelijker dan de videotheek.
Het was in Nederland op zich niet zo groot, volgens mij, en als Netflix niet de markt had veroverd met streaming services dan was het wel een ander geweest, maar het voelt toch wel alsof ze heel hard vergeten zijn waar ze vandaan komen.

Eten of gegeten worden!
Reageer
Grappig, ik maak mij schuldig aan account sharing (zus en schoonmoeder). Maar betaal wel de Nederlandse hoofdprijs sinds 2014 aan de 'luxe' variant.

Als Netflix moeilijk gaat doen cancel ik m'n abbo (heb toch HBO en Disney en die deel ik overigens niet). Dit kan onder de streep positief uitpakken voor Netflix, maar alleen als die familie leden wel zelf een abonnement nemen en de Nederlandse hoofdprijs blijven betalen...
Reageer
€2,61 is het bedrag dat de laatste keer bij mij is afgeschreven voor het standaard abbo.
Reageer
Simpel: de kinderen hebben geen account.
Jij hebt er een: kinderen hebben een profiel op jouw account.
Je ex heeft een account: kinderen hebben een profiel op haar account.
Wel jammer dat ze dan niet bij jou kunnen beginnen en bij haar verder kunnen kijken.

Als je vrouw in het buitenland zit, kan ze inloggen met haar eigen account.

[Reactie gewijzigd door GeeBee op 10 mei 2022 19:44]

Reageer
Daar hebben ze dan maling aan.
Spotify doet dat ook gewoon zo en gooit het op een huishouden en dus hetzelfde fysieke adres.
Dat kinderen ergens studeren is niet hun probleem, zo simpel bekijken ze het.
De mensen zijn inmiddels zo afhankelijk dat ze weten dat die niet massaal stoppen met Netflix en naar een andere dienst gaan.
Reageer
Dat zou voor mij anders wel een reden zijn om netflix te stoppen. Ik wil gewoon overal kunnen kijken zonder gezeur. Ik deel geen account en betaal voor meerdere streams. Als ze dat gaan tegenwerken qua locatie dan stap ik op.
Reageer
Dat boeit niemand ... Ze missen jou niet als ene klant.
Natuurlijk zijn het er veel meer maar velen roepen het maar gaan het niet doen en dat weten ze.

Pas als ze bijv. 25% van hun vaste klanten verliezen dan opeens moeten ze wat doen.
Zagen we ook bij Tidal toen Apple music lossless ging aanbieden voor niks extra en toen was Tidal opeens te duur. Opeens kon het abo een stuk goedkoper.
Reageer
Gewoon een Internationale Cancel Netflix dag organiseren.
Even een paar weken zonder Netflix zal ze flink pijn doen.
Als iedereen in Europa daar bovenop nog even een verzoek doet tot inzage van hun gegevens, dan heb je een hele leuke campagne.

Wat betreft het herkennen van sharing accounts...ik denk dat maar weinig mensen doorhebben hoeveel informatie Netflix over bijna iedereen verzamelt. Zelfs als je geen Netflix account hebt weten ze precies wanneer je welk apparaat gebruikt, daar zijn je IP- en MAC-adressen aan gekoppeld en natuurlijk via andere bronnen ook je fysieke adres en naam.

Wat ook een leuke vraag gaat worden is of het koppelen van informatie door Netflix, om te bepalen of iets een gedeeld account is of niet, ook op rechtmatige wijze gebeurd.

De Voorwaarden van bedrijven hebben nooit een groter belang dan het geldende recht.
Reageer
De Nederlander heeft zich nooit kunnen mobiliseren want die heeft nergens tijd voor en is niet van echt actievoeren of wat dan ook.
Niet voor hun baan, niet voor de zorg, niet voor Netflix.
Zit niet in ons en we hebben kwaliteiten maar solidariteit is daar absoluut niet 1 van.
Reageer
Ik ben het, helaas, met je eens ;(

ik denk trouwens dat ze bij het weglopen van 5% van de klanten al heel erg zenuwachtig gaan worden. Bij 25% minder klanten kunnen ze voorbereidingen gaan treffen om de boel op te doeken, vooral als die klanten uit de hoogbetalende regionen komen.

[Reactie gewijzigd door Dazenet op 11 mei 2022 01:01]

Reageer
Natuurlijk zijn het er veel meer maar velen roepen het maar gaan het niet doen en dat weten ze.
...Geen nieuws gelezen de afgelopen paar weken?
nieuws: Aantal abonnees van Netflix is voor het eerst in tien jaar tijd gedaald

Er lopen steeds meer mensen weg door een gebrek aan kwaliteit in de programmering bij Netflix (en bij de meeste andere streamers), en deze actie gaat daar in het geval van Netflix absoluut niet aan bijdragen.
Ik denk dan ook dat BREIN en consorten het nog wel eens druk kunnen gaan krijgen...
Reageer
Ja gedaald. Maar dat is iets anders als een exodus.
Er is nu eenmaal een complete saturatie van dat soort diensten en mensen maken nu keuzes.
Na jarenlange een mega groei kan je niet verwachten dat het blijft oplopen.

Ik blijf bij mijn standpunt, veel geschreeuw .. weinig wol !
Vooral de Nederlander roept veel maar blijft vaak bij het oude.
Let op mijn woorden.
Reageer
De volgende stap van Netflix, want op dit moment kunnen ze zich dat nog veroorloven, is het opkopen van een of meerdere andere streaming diensten.

Dat is een geijkte manier om op legale wijze je concurentie de nek om te draaien (zolang er nog maar genoeg andere spelers overblijven), en tegelijkertijd je aanbod te vergroten en je klantenbestand omhoog te krikken.

Shareholders weer even blij en je bent weer de grootste op de markt.

Disney+ had ook al heel snel door dat ze met alleen Disney spul de markt niet zouden veroveren en heeft snel andere diensten toegevoegd, die overigens een veel interessanter aanbod hebben dan Disney zelf.

Het gebrek aan kwaliteit is overigens maar een gedeeltelijke reden om "weg te lopen". Als jij 5, misschien 6 Euro in de maand betaald voor een goede kwaliteit stream (niet zo'n afgeknepen sub-HD stroompje), dan blijf je best hangen als je af en toe iets kijkt. Maar als je boven de 10 Euro uitkomt en je wordt doodgegooid met bagger, of series/films waarvan maar de helft van de seizoenen beschikbaar is of niet alle delen van de franchise, dan heeft het ook helemaal geen nut om te blijven. Het is gewoon weggegooid geld.

Je kan dan gewoon beter een maandje afsluiten rond de Kerst en met zijn allen lekker bingen. Dan ben je weer helemaal bij de tijd met je Bridgerton en Better Call Saul.

Het allerliefste zien ze dat iedereen zijn eigen abo afsluit, en ze zijn daar ook nog toe in staat. Ze kunnen alle abos beperken tot maar één stream...dat gebeurd dan onder het mom van; "om jou beter van dienst te kunnen zijn" en/of "uit onderzoek is gebleken dat veel van onze klanten het op prijs stellen als we de veiligheid van hun account verhogen. Om hieraan gehoor te geven hebben we....enz."

Ach ja...BREIN... het enige wat ik daar over kwijt wil is dat ik niet begrijp hoe een stichting zoveel ongeoorloofde macht kan hebben in een land als Nederland.

Edit: Ik moet leren typen

[Reactie gewijzigd door Dazenet op 11 mei 2022 00:55]

Reageer
Hoewel ik denk dat je gelijk hebt dat Netflix een andere dienst zou moeten opkopen om relevant te blijven, denk ik niet dat dat nog gaat lukken.
De in-house Animatie gaat de deur uit (zie ook het geannuleerde project van Meghan Markle), er worden allerhande projecten én lopende series geannuleerd *kuch*Cowboy BeFlop*kuch*, en dit alles alleen maar om de kosten te drukken...
Ik vermoed dan ook niet dat het Netflix zal zijn dat een andere dienst opkoopt, maar eerder andersom.

En over BREIN; mee eens.
Wat ik tevens ook niet begrijp is dat een constructie met thuiskopie heffingen (die illegaal werd verklaard door een Europese rechter!) nog altijd rustig doorgaat...
Reageer
Dat van Netflix die wordt op/uitgekocht, daar heb ik over nagedacht.

Omdat ze nu (nog) de grootste speler zijn denk ik niet dat dat zomaar gebeurd. Ze hebben namelijk maar een beperkt eigen aanbod, maar wel een groot klantenbestand.
De meeste "Netflix Originals" zijn gewoon "Netflix Exclusives" die geproduceerd zijn door (of met) andere producenten. (Voorbeeldje van de Marvel series die ook "originals" waren en nu ineens Disney Originals zijn)

Ze kunnen voorlopig nog behoorlijk wat krediet scoren bij de banken om een (eventueel vijandige) overname te doen.

Tegelijkertijd zijn ze ook in staat om overnames door anderen af te slaan, iets wat op dit moment nog de voorkeur zal genieten van de shareholders.

...en ja...de thuiskopie discussie :)
Reageer
Daarom heeft spotify ook studenten versies.
Reageer
Toch pure onzin als mijn zoon gewoon deel uit maakt van mijn familie !
Het slaat nergens op.
Reageer
Familie != huishouden...
Reageer
Een mobiel (als in verplaatsbaar) apparaat is inderdaad een beetje tricky, maar een Chromecast en een Apple TV (of de tv-apps) die altijd op dezelfde twee verschillende adressen afspelen is natuurlijk wel verdacht :)
(Zie hier het ‘nadeel’ van een vast op adres ;) )

Het zal ook vast niet 100% waterdicht zijn. Ik vermoed overigens dat ze voornamelijk achter de handel in gedeelde accounts gaan (dat is schijnbaar een ding). Nergens op gebaseerd, anders dan mijn gevoel.
Reageer
Dit soort bedrijven doen dat intelligent met machine learning. Zo gaan ze proberen de appels van de peren te scheiden. Buiten dat kan je al eens beginnen met het laaghangend fruit en de groep die heel duidelijk shared eruit filteren.
Reageer
Voor jou veranderd er niks...
Reageer
Enige hanteerbare filtermogelijkheid lijkt me kijken naar combi van profiel en IP. Als op een account meerdere profielen zitten die nooit van hetzelfde IP gebruik maken, is dat een sterke aanwijzing dat men niet tot hetzelfde huishouden behoort.

Uiteraard ook weer te omzeilen door allemaal onder hetzelfde profiel te kijken, maar dat is best irritant qua gebruiksgemak.
Reageer
Desnoods hang ik ze aan een VPN hier thuis. :P
Reageer
En het MAC adres van de apparaten.
Dat kan je ook beperken.
Dat je bv per jaar maar max 10 unieke apparaten mag hebben voor het zwaarste abbo en max 5 tegelijkertijd.

Zo kan je de misbruikers er wel deels uit halen.
Reageer
zo moeilijk zal dat toch niet zijn?
Als ik op mijn mobiel kijk, en kom 's avonds thuis, log ik weer in op mijn huis wifi. Dat huis ip zal het hoofd ip adres zijn waar de meeste gezinsleden toch meer dan geregeld op inloggen?
Als ik een serie kijk weten ze precies waar ik ben, als ik dan op een ander ip adres zit, en ineens 3 episodes eerder of verder, of zelfs een ander seizoen ga kijken is dat verdacht. Ook als er ineens andere content wordt bekeken dan op het hoofd ip adres gemiddeld wordt bekeken. Het lijkt mij niet heel moeilijk daar iets voor te verzinnen.
Reageer
Je hebt misschien wel 200 ips, maar je tesla heeft ook een unieke identifier. Als netflix in hun back-end ziet dat je tesla nooit op het hetzelfde IP-adres van je TV of iPad komt, is het een voor de hand liggende aanname dat het een gedeeld account is.

Natuurlijk, blijft een aanname dus zullen ze wel voor een workaround moeten zorgen voor als vb. de dochter 3 maanden in het buitenland zit. En uiteraard is het zoals met alles een actie-tegenreactie en zal netflix later een andere workaround moeten voorzien om de VPN te detecteren.
Reageer
Een beperking op het aantal apparaten waar je kan op inloggen?
bv max 5 verschillende devices(MAC address) per 6 maand.
Reageer
Lekker dan ik heb een tablet, een telefoon voor in huis, 2 tv's, een telefoon voor buiten de deur, 2 computers en een laptop in huis. En dat is voor mij alleen.

Soms wil ik even in de tuin zitten en dus de laptop, soms in bed, soms achter de pc als ik foto's aan het editen ben en de app staat op beide telefoons en de tablet om re casten naar de tv zodat ik gewoon de dichtstbijzijnde telefoon of tablet kan pakken.
Als je dat op mac adres doet heb ik al een probleem. Op ip-adres is onuitvoerbaar doordat je met mobiel internet continu een andere heb.
Enige omweg is een huis abonnement met voorwaarden datje alleen thuis mag kijken. Maar dan zeggen mensen massaal op omdat velen juist buiten de deur kijken.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 11 mei 2022 01:54]

Reageer
Mac, (e)simkaart, maandelijks verbinden met een officieel thuis netwerk,...
Er zijn mogelijkheden zat.
Ik geef maar enkele voorbeelden hoe het zou kunnen. Maar het kan heel degelijk.
De cijfers die ik mee geef zijn ook puur uit mijn gat getrokken als voorbeeld.
Reageer
Het zou me niet verbazen als er ook gebruikers zijn die dan hun abonnement opzeggen. Naast dat er genoeg mensen zijn die wel gewoon een volledig abonnement zullen gaan betalen ipv een met anderen te delen.
Reageer
Mijn abonnement staat al maanden op de tocht, omdat Netflix links en rechts van alles cancelled. Het optreden tegen account delen zal voor mij de doodsteek worden.

Ze produceren ondertussen enorm veel zooi en hopen dat er iets blijft steken wat geld opbrengt. Brengt het niet genoeg op, hop, cancellen die hap. Troep zoals Drive to survive blijft dan weer wel doorgaan.

Ik begin ondertussen niet eens meer aan iets nieuws op Netflix.
Reageer
Die zullen er geheid zijn. Een aanzienlijk deel zal , volk dat voor dubbeltje op de 1st rij moet en daar heel ver in gaan. Maar ja commercieel moet je het juist van die groep niet hebben. Deel zal gaan voor de instap abbo die dan voldoet .

Denk dat de oorzaak meer is te veel concurrentie zijn er nu een aantal. Dus er moet iets gebeuren. Denk dat de nieuwere diensten dit al redelijk op orde hebben.
Het is eerder dat ze dit te lang gedoogden in gooddays en nu in de komende magere jaren dit gaan handhaven.
Reageer
Nieuwe streamingdiensten kunnen ook gewoon gedeeld worden veelal. Als je in de omgeving gaat navragen hoeveel mensen diverse diensten delen met anderen dan schrik je denk ik.
Alleen de werkelijkheid gaat uitwijzen of een Netflix er wat aan gaat hebben of dat ze zichzelf in de voet schieten met dit nieuwe beleid.
Reageer
De cancel culture is real, niet alleen TV-persoonlijkheden and influencers moeten er aan geloven, ook bedrijven die snijden in de perks voor hun 'loyale gebruikers' worden met een simpele druk op de knop 'gecanceled'.
Reageer
Wat een waardeloze reactie. Als een bedrijf een service aanbied die qua kwaliteit/prijs niet vergelijkt met de concurrentie dan gaan de klanten ergens anders heen. Dit is al honderden jaren zo, heeft niks te maken met "cancel culture".
Reageer
Netflix is eerder die gecanceld gaat worden als ze dit echt structureel gaan doorvoeren . :+
Reageer
Dat is precies mijn punt.
Reageer
Misschien als ze eens een concurrende prijs zouden aanbieden, 16 Euro voor 4K terwijl dat bij Disney+ en Prime in de normale prijs zit inbegrepen.
Reageer
De prijzen die de andere diensten hier hanteren zijn nu voor zwaar gesubsidieerd om de groei instant te houden. Dat gaat niet voor altijd zo door kunnen en ook hier zullen de prijzen omhoog gaan. HBO Max is in Amerika 15 dollar per maand en hier 6 euro. Ook is Prime op jaar basis meer dan hier.

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 10 mei 2022 17:52]

Reageer
Nou ja... gesubsidieerd - of nog niet maximaal uitgemolken? Zoals jij het beschrijft leggen die diensten er geld op toe.
Reageer
Prime is een heel slecht voorbeeld in Nederland (subsidized).
Disney+ betaal je inderdaad significant minder voor, zeker als je direct per jaar betaald. 4k is trouwens voor een beperkte selectie series/films beschikbaar (~100). Echter is HD wel standaard, wat bij Netflix ook niet het geval is voor het goedkoopste abo. Netflix heeft dan wel weer 1000+ 4k titels...

Ik verwacht dat de prijzen bij Disney+ de komende jaren zullen stijgen terwijl die bij Netflix gelijk blijven (of significant minder stijgen). Ik zie het ook gebeuren dat HD bij alle abo's standaard wordt... Maar eerst zien...
Reageer
Vreselijk dom plan indien de huidige abonnementsopties blijven bestaan.
Zo logisch dat iedereen beseft dat dit gedoemd dreigt te mislukken, behalve Netflix zelf blijkbaar.
Ik vraag mij dan ook af welke onderzoeken er zijn uitgevoerd door de marketing research afdeling, want die zal er ongetwijfeld zijn.

Wanneer je als eenpersoonshuishouden, dat groeiende is, 4K wil hebben betaal je 15,99. Wat heb je dan nog aan meerdere schermen. Veel te prijzig.
Enige oplossing wanneer ze willen optreden tegen het delen van accounts is een éénschermoptie zonder reclame plus 4K voor een bedrag van 9,99 ?
Reageer
Ik hou het aan voornamelijk voor mijn zoon op de zorgboerderij. Ik vind het aanbod niet zo goed. Oude films of pools etc. Vroeger waren er nog wel goede series. Je kan het net zogoed een paar maanden opzeggen en dan weer een maandje kijken.
Reageer
Het is sowieso tekenend voor de onzin van een beursgenoteerd bedrijf toch? Goed businessmodel, leidend in de industrie, bekend en geliefd, gigantische groeispurt met corona, al heel lang goede groei daarvoor; dan komt er een einde aan de groei en is het meteen chaos en stress waardoor ze haast letterlijk de basis van hun concept (geen advertenties) gehaast weggooien om korte termijn extra geld te verdienen (of gebruikers binnen te halen).

Gewoon totaal niet realistisch, de groei stopt een keer, zorg gewoon voor een fatsoenlijke winst en dan hoef je ook niet te blijven doen alsof je oneindig kan groeien op een eindige wereld.
Reageer
Uit het artikel van de NY Times:
Last month, Netflix also announced that it intended to begin charging higher prices to subscribers who share their account with several people.

“So if you’ve got a sister, let’s say, that’s living in a different city; you want to share Netflix with her, that’s great,” Greg Peters, Netflix’s chief operating officer, said on the company’s earnings call. “We’re not trying to shut down that sharing but we’re going to ask you to pay a bit more to be able to share with her.”
Het zou geen groot probleem zijn om de abbo duurder te maken, maar misschien dat het een idee is dat Netflix gewoon de kosten koppelt aan het gebruik?
Reageer
Heel raar, want je betaalt al om op meerdere schermen te mogen kijken.

Rupsje Nooitgenoeg is Netflix aan het worden. Als je maar op één scherm mag kijken, dan moeten ze dit loskoppelen van de kwaliteit van de stream, en wil ik ze best 4 euro betalen om op één scherm 4K te mogen kijken
Reageer
Je mag op meerdere schermen binnen 1 huishouden kijken. Dus bv op de TV en op de computer. Je mag het niet buiten je huishouden delen van de voorwaarden waarmee je akkoord bent gegaan. Dus deel je buiten je huishouden pleeg je in feite contractbreuk.
Reageer
Dit is idd ook op Tweakers al voorbij gekomen: extra sokken om je account te mogen delen. Als je je 4-streams account dan deelt met 3 anderen ga je wellicht iets van €30 per maand betalen. Dat is nog steeds goedkoper dan €16, maar ook alsnog achterlijk duur. (En in mijn ogen niet waard)
Reageer
De enige reden dat ik Netflix (nog) niet opzeg, is omdat ik mij account deel met 3 andere mensen en ik met hen de kosten deel. Ik vind 16 euro voor mijzelf simpelweg te duur voor die enkele keer dat ik kijk. En ik wil wel UHD content kijken. Zodra ze mijn 'vreselijke wangedrag' gaan aanpakken zeg ik op en hou ik het bij Prime, Apple tv+ en HBO Max. Zij bieden mij wel 4k voor een schappelijke prijs.
Reageer
Die prijsverhogingen bij Prime, Apple en HBO zitten er vanzelf aan te komen. Linksom of rechtsom ga je naar een aantal jaren altijd de kostprijs betalen.

Nieuwe partijen maken gebruik van Penetration Pricing [1] en zullen altijd goedkoper lijken. Maar de aandeelhouders verwachten na een paar jaar een ommekeer.

[1] https://en.m.wikipedia.org/wiki/Penetration_pricing
Reageer
Ben benieuwd hoe ze dit willen doen. Geen simultane verbindingen vanaf ip adressen die geografisch gescheiden zijn? Das makkelijk te omzeilen voor de deskundige: Wireguard op je PI draaien en de remote kijkers via je thuisadres laten kijken. Maar das niet echt een Jip en Janneke oplossing voor de grote groep alleen voor de echte Tweakers
Reageer
Als commercieel bedrijf is het totaal niet interessant om resources te verspillen aan uitzonderingen.
Met de benodigde technische aanpassingen, beperken het overgrote deel van de misbruikers en is het doel met minimaal effort al geslaagd.
Reageer
Dat eerste gaat sowieso al niet werken. Zoiets ging in 2004 goed, maar in 2022 kijkt iedereen onderweg op zijn telefoon, op openbare Wi-Fi als je een of meerdere dagen per week aan de andere kant van het land bent etc.

De huidige accounts zijn bedoeld voor huishoudens en dan kan het voorkomen dat vader thuis blijft en dochter op pad is... Dat beperken gaat op grote schaal ten koste van niet-delers. Vraag me dus sowieso af hoe ze dit willen gaan doen inderdaad, maar alles op basis van IP lijkt me geen optie, tenzij er langdurig op twee vaste locaties gekeken wordt, iedere dag opnieuw. Maar zelfs dan kan het zijn dat dochter alleen kijkt als ze in de trein onderweg naar huis zit om 19:00 's avonds. Zelfs bij twee landen kan je er pas na een hele poos vanuit gaan dat er wel eens door twee huishoudens gekeken kan worden ipv dat er gewoon een familielid op vakantie is.
Reageer