Total War: Warhammer III verschijnt donderdag voor Apple-pc's met M1-soc

SEGA brengt op donderdag 5 mei een macOS-versie uit van Total War: Warhammer III. Deze versie vereist een Apple M1-soc en is geport door Feral Interactive. Het strategiespel verscheen in februari voor Windows-pc's. Feral werkt ook aan een Linux-versie van de game.

Feral Interactive meldt dat 'deze initiële macOS-versie' een M1-soc vereist. Door die bewoording lijkt het erop dat de game later ook voor Apple-pc's met Intel-processors beschikbaar komt, al wordt dat niet verder door Feral toegelicht. Naast een M1 is minstens macOS 12.0.1, 8GB geheugen en 125GB opslag nodig. De macOS-versie komt naar Steam. De game kost daar 60 euro.

Total War: Warhammer III combineert turn-based-strategie met real-time-strategie en speelt zich af in het Warhammer-universum. Deze game heeft onder meer met Grand Cathay en Kislev twee speelbare rassen die niet eerder in Total War: Warhammer-games zijn verschenen, een multiplayermodus met maximaal acht spelers en een uitgebreidere tutorial met de Prologue-campagne.

Vorige week bracht ontwikkelaar Creative Assembly een roadmap uit met informatie over de dlc en updates die de game nog krijgt. Zo verschijnt er in mei een update die bugs moet fixen en komt er deze maand gratis dlc. Tweakers schreef eerder een review over de Windows-versie van Total War: Warhammer III.

Total War: Warhammer III

Door Hayte Hugo

Redacteur

04-05-2022 • 16:57

90

Reacties (90)

Sorteer op:

Weergave:

Gaaf! Ben benieuwd hoe dit draait op een m1 Mac.
125GB is wel fors voor een instap 256GB Macbookje
In hoeverre zijn die macbooks te upgraden? Ik begrijp dat soms componenten door apple zijn gesoldeerd of softwarematig gelocked.

[Reactie gewijzigd door Waswat op 27 juli 2024 22:25]

Ja, niet dus helaas. Volgensmij is de ssd te vervangen/upgraden met een (duur) proprietary schijfje
De SSD is zeer lastig te vervangen, omdat Apple de SSD controller IN de M1 CPU heeft 'gebakken'. Je zou een SSD zonder controller kunnen plaatsen, maar die worden voor consumenten niet geproduceerd. Apple zou vervangende / groter opslagformaat SSD's kunnen aanbieden (zonder controller), maar dan uiteraard tegen een 'Apple prijsje'.
Dat is een design keuze van Apple. Het is prima mogelijk om een SSD met controller achter een bestaande SSD controller te plaatsen. Zie bijvoorbeeld de Sony PlayStation 5 die exact dit doet.
M1 is system on a chip design.
Maw, het geheugen wordt vooraf bij aanschaf gekozen en gesoldeerd. Dit is niet aan te passen of later een nieuw moederbord te laten plaatsen omdat dit geregistreerd staat op het serienummer en de nieuwe componenten activatie bij Apple vereisen om te functioneren.
Gaat over opslag niet geheugen
Geheugen en opslag zijn beide gesoldeerd bij aanschaf voor M1 en later.
enige uitzondering is momenteel de Mac Studio. Maar ook daar kun je niet zomaar de interne opslag vergroten ondanks dat de module los is.

[Reactie gewijzigd door Ashketchum22 op 27 juli 2024 22:25]

Externe thunderbolt-opslag moet wel lukken.
Waarom upgraden, gewoon externe TB schijf, werkt net zo goed
Omdat dat minder praktisch is. Neemt meer ruimte op je bureau in, niet handig op schoot en hindert de mobiliteit.
Tja, sommige mensen hebben nou eenmaal een Mac nodig. Er op kunnen gamen als je daarvoor verder niks in huis hebt is natuurlijk mooi. En wat let je om een Macbook met 2, 4 of 8TB storage te nemen.
1. Dat was @Waswat 's vraag helemaal niet
2. Wat heeft dat te maken met dit artikel?
3.
En wat let je om een Macbook met 2, 4 of 8TB storage te nemen.
Uhm Apple prijzen? Extra storage bij Apple kost al snel duizenden euro's :+
Uhm Apple prijzen? Extra storage bij Apple kost al snel duizenden euro's :+
Niet overdrijven he, 512GB vs 2TB is in NL een verschil van 690 euro. Of dat nou veel of weinig is, dat laat ik even in het midden, maar het is zeker geen "duizenden euro's".
8)7 bizar

Wat kost 2TB naar 8 TB?
Geen idee, zie die optie niet staan bij de Air.
Op de mac Studio, van 1TB naar 8TB kost je €2530 8)7 :o
Ah, dat is inderdaad wel een paar euro extra. Maar wat zijn dan de specs? 8TB, zeker, maar hoe zit het met snelheid e.d. ? Pas wanneer je dat weet, kun je bepalen of het duur is.

Hebben hier een testserver staan met een Intel DC P5800X, was iets van 3800 USD voor 1.6TB. Ding is goud waard voor ons. Die was dus niet duur.
Mac studio is een consumer device, niet te vergelijken met een testserver natuurlijk. Qua benchmarks van de SSD kan ik vrij weinig vinden, ik denk omdat de benchmark tools vaak niet werken op de M1 chip. Deze video laat wel iets zien: https://youtu.be/pJ7WN3yome4?t=160

Niet heel indrukwekkend dus, zelfs nog trager dan de macbook pro.
En de vraag of je de snelheid nodig hebt... Ik heb een SATA SSD voor films, die doet het net zo goed als een megasnelle in deze applicatie.
Die P5800X een Optane drive. Iets andere klasse ;-) Bij Apple krijg je een gewone PCIe 4 NAND drive.
Het kan net zo goed duizenden euros zijn, beiden zijn bizar duur
Als mensen hun reactie aanpassen terwijl ik zit te typen, kan ik daar weinig aan doen.
Klopt had het laatste stukje verwijderd. Vond dat m'n mening over de keuze mbt gamen op macbook minder relevant was. Ik denk dat bijna niemand een Mac daadwerkelijk 'nodig' heeft, maar dat je er op kan gamen is wel mooi meegenomen.
Ik kan je verzekeren dat ik niet zonder Mac kan omdat ik o.a. software voor de Mac en iOS ontwikkel. Zo zijn er wel meer voorbeelden waarom mensen een Mac echt nodig hebben. Niet iedereen koopt een computer puur voor de hobby.
We hadden vroeger een compile bak op het werk voor dat soort dingen maar tegenwoordig kan je het ook gewoon op een virtual machine draaien. Je hebt geen mac nodig, je hebt een computer of laptop nodig. Het is vaak eerder dat mensen er aan gewend zijn en het fijner vinden om op te werken.
Ik zou zeggen: verdiep je in de materie. Ja, ik heb ook macOS in een virtual machine draaien, maar de licentievoorwaarden van Apple voor macOS staan het officieel niet toe. Je kunt het je niet veroorloven om commercieel software voor Apple platformen aan te bieden zonder de benodigde hardware te kopen.
Yep, daarom hadden we dus vroeger een compile bak. Iedere developer had een windows machine. Nu doen we inderdaad niets mbt applicaties specifiek voor iOS of macOS en zijn we veel meer platform agnostic geworden met webapps.

Edit: Misschien moet ik specificeren, de compile bak was een mac mini :P

[Reactie gewijzigd door Waswat op 27 juli 2024 22:25]

Hoezo? Ze geven het gratis weg. Niet onlogisch dat de voorwaarde is dat je het op Apple hardware draait.
Je zou kunnen stellen dat de TB4 poort er gratis op zit, bij de laptop die je koopt.
Geen idee waar je het over hebt
En wat let je om een Macbook met 2, 4 of 8TB storage te nemen.
... geld?
Een MacBook Air kost je iets minder dan € 1000. Het is niet goedkoop, maar zeker geen bittere pil.
Een MacBook Air met 2TB kost 920(!) euro extra bij aanschaf. Op pc kost een 2TB M2 SSD je 160 euro.
Klopt, maar de tweede stap van een halve TB is goed betaalbaar en dan kun je met gemak zo'n grote game installeren. De opmerking van terabytes aan interne opslag is inderdaad niet heel realistisch tenzij je geld te verspillen hebt, dan kun je beter de halve terabyte nemen met externe opslag.
De upgrade is inderdaad met 230 euro goed betaalbaar.

Maar zo'n upgrade zou niet meer dan een paar tientjes mogen kosten. Het verschil tussen de Samsung 980 M2 op 250GB en 500GB is bijvoorbeeld nog geen 10 euro:
pricewatch: Samsung 980 250GB
pricewatch: Samsung 980 500GB

En 500GB is nog niet echt geschikt om op te gamen he. Vooral niet met spellen van 125GB. Drie daarvan en hij zit vol.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 27 juli 2024 22:25]

Ging toch over opslag meerprijzen en dus expliciet niet over de startprijs?
Klopt, maar de tweede stap van een halve TB is goed betaalbaar en dan kun je met gemak zo'n grote game installeren.
Helemaal niet, 0,0%.

Maarja, in hoeverre is een Playstation 5 te upgraden. Je koopt een apparaat en je gebruikt het, wanneer het niet meer voldoet vervang je het, de oude kan iemand anders vast nog goed gebruiken.
Wel slecht voorbeeld want juist de PS5 heeft een extra slot waar je een extra SSD in kan doen…
Net alsof je geen extra storage aan een Mac computer kan hangen..
Is dat even snel en functioneel als een slot op je moederbord?
Ja, Thunderbolt 4 heeft 40gbps doorvoer, omgerekend 8 GB per seconde. In praktijk zal het rond de 6.5 GB per seconde liggen.
Dat klopt als je die poort exclusief voor een ssd gebruikt, maar er kan bv ook al een scherm aanhangen
+ je moet via bekabeling weer iets extra extern hangen, een vrij slot intern is toch handiger (zoveel plaats neemt dat ook niet in). Je kan niet ontkennen dat Apple je naar duurdere upgrades of accessoires stuurt dat is een deel van hun winstmodel.
Dat Apple haar winst pakt is waar, maar grote opslag is gewoon domweg nooit hun ding geweest.

Ze hebben nooit echt ingezet op triple-A games, het is altijd meer doekjes voor het bloeden geweest.

Verder. Er zitten op een Macbook pro meer Thunderbolt poorten en voor game-doeleinden is ook een gedeelde kabel snel zat (het is geen database).

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 27 juli 2024 22:25]

Daarom vind ik Apple echt overpriced meuk. Ze zijn geroemd om bijvoorbeeld grafisch design op hun apparaten en dat zal ik niet ontkennen, maar grafisch design vereist vervolgens ook veel opslag ruimte maar daar moet je je dan weer blauw voor betalen.

Uiteindelijk ben je dan veel goedkoper af met een Windows systeem voor het zelfde resultaat.
Grafisch inderdaad traditioneel. Wat mij opvalt is dat ook veel software developers gebruik maken van Mac.
https://9to5mac.com/2022/...bolt-4-ports-speed-tests/ (voor' wat oudere externe ssd's dan
Ik ben geen apple hater of zo, ik raad ze zelfs soms aan, hun nieuwe cpu's zijn fantastisch, maar grote opslag is soms ook nodig voor bepaalde usercases en die bieden ze aan tegen belachelijke prijzen.
Luister even naar de laatste tweakers podcast en zie bv hoe ze omgaan met repairability.dat is gewoon een farce.

[Reactie gewijzigd door redzebrax op 27 juli 2024 22:25]

Oh, mee eens. Aan de andere kant: ik heb nog nooit zelf een laptop willen repareren, dus ik kan me er ook niet echt heel erg over opwinden.

Dan kocht ik wel een ander merk.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 27 juli 2024 22:25]

Nee, dat is zijn punt.
Een beetje fatsoenlijke schijf over Thunderbolt is echt méér dan snel genoeg, ook bij Intel Macs met TB3. Laten we nou niet doen alsof men niet al jaar en dag matige 'SSD's' in hun laptop stoppen. Met de nieuwe 14"/16" is een SD-kaart met opslag permanent in je Mac stoppen ook weer een optie.
Het blijven belabberde opties die Apple biedt. De SD kaart is langzaam in verhouding en een externe schijf bungelt erbij.

Wat je wilt, is de M2 vervangen of een M2 erbij zetten. Zoals bij een fatsoenlijke laptop kan.

Maar ja, dan kan Apple geen fancy bedragen vragen voor extra opslag. 2TB kost bijvoorbeeld 920 euro extra, terwijl dat 160 euro kost voor M2 op pc.
Blijft belabberd ja, meer geld besteden aan opslag behalve het 'high-end' model, ofwel dubbele opslag t.o.v. de low-end samenstelling is het niet echt waard (tenzij je veel geheugen nodig hebt, dan kun je beter extra opslag nemen, tenzij je apps hebt die dedicated RAM opzij zetten).

Aan welke laptops denk je bij 'fatsoenlijke laptop'?
in theorie kan een TB4 NVMe storage snellere doorvoersnelheden halen dan de interne SSD van de MacBook. Dus ja, dat is wel degelijk haalbaar.
Zie reactie van iApp voor de technische info.
Maar dan heb je dus zo'n externe SSD aan je lichte en draagbare Macbook Air hangen...
Zelfs dan is hij nog altijd draagbaarder dan een PS5, waar mijn vergelijking qua upgradebaarheid in eerste instantie over ging.
Helemaal niet, 0,0%.
Oef. Heftig...
Maarja, in hoeverre is een Playstation 5 te upgraden. Je koopt een apparaat en je gebruikt het, wanneer het niet meer voldoet vervang je het, de oude kan iemand anders vast nog goed gebruiken.
Goed punt, maar aan de andere kant zijn er zo veel varianten van de mac (laat staan windows laptops/PCs) dat het lastig te vergelijken is met een ps5 (en z'n toekomstige varianten) die een specifieke performance in gaming moet halen. Op een console veranderen de eisen van games niet zomaar.
Dat klopt, maar dat was ook altijd met PC gaming hoe ik het mij kan herinneren. Je kocht een nieuwe rig, alles draaide op de hoogste instellingen met goede framerate, dan gedurende de jaren werden de games zwaarder en moest je teruggaan naar medium settings. Dan kwam er een moment (of een spel) dat je er klaar mee was en kocht je weer een nieuwe PC. Maarja, laatste 10 jaar volstond het vaak om alleen een nieuwe videokaart te kopen, die tijd heb ik echter amper gegamed.
Dan kwam er een moment (of een spel) dat je er klaar mee was en kocht je weer een nieuwe PC.
Hier kan ik me niet in vinden. Ik kocht nooit een nieuwe rig maar frankensteinde mijn weg naar de top wanneer ik interessante upgrades zie, componenten via marktplaats en dergelijke waren soms ook interessant als student. En inderdaad, in de laatste 10 jaar was het veelal GPU & voeding upgrades. Afdank componenten waren mijn vrienden ook gewoon erg blij mee.
Hij heeft het over langer geleden. Toen verdubbelde de CPU snelheid (Pentium era) soms elk jaar. Voor GPUs hetzelfde. Dan was na 2 jaar je game pc gewoon waardeloos voor nieuwe games.

Nieuwe quake == nieuwe pc 😉

PS: PC Privé hielp hier elke 3 jaar ook bij herinner ik me

[Reactie gewijzigd door Madthijs op 27 juli 2024 22:25]

Ok dat is een beter punt, maar ja, zelfs toen vond ik het vaak waard om de kast, voeding en de diskette/cd drive te behouden totdat ik af moest stappen van molex connectors en IDE. :D
opslag kan je uitbreiden :)
Iets met appels en peren
Niet upgrade baar. Dus een nieuwe kopen
Wtf externe drives zijn een ding hoor.
Een Mac vergelijk je met pc builder Dell of HP etc.
En M1…. macs vooral ook met consoles maar dan extreem consoles die niet als game platform gepushed worden.
Ik denk dat de game prima zal draaien op Thunderbolt 4 externe opslag. :)
Games zijn gemaakt met bepaalde non-directstorage en recommended memory footprint van 4 8 of 16GB.
Die games kunnen 50gb tot 250gb groot zijn.
Mac m1 socs hebben 16 32 64 128gb on soc.
Houd dus in dat M1-ultra 128gb de meeste complete games in ram kan hebben.
Maar er is nog geen game die hier mee rekening houd als meest insane nog beter dan direct storage 5 tot 8GB/s heb 128gb met 400gb/s
Waarom neemt het zoveel data in? Ik neem aan dat dit voornamelijk textures en object files zijn. Ik hoop dat het gangbaarder wordt om "high-def" textures+objects optioneel te downloaden.
Bijzonder en ook wel een gave ontwikkeling. Dan wordt osx dus gezien als een ander platform dan windows, niet zoals bij de oude blizzard games die voor beide werkten.. dubbel kopen zal ik toch niet gauw doen. Hoe zit dit dan bijvoorbeeld bij pc game pass, daar zal die dan alleen op windows draaien? (Ik meen me te herinneren dat TW:W3 in pc game pass zit)
Dit is op zich best gebruikelijk. Feral Interactive doet al jaren de Mac versies van Total War games. Aspyr doet onder andere Civilization.

Maar de meeste games op Mac zijn inmiddels met Unity gemaakt. Die engine werkt in principe probleemloos op MacOS, dus kan de ontwikkelaar het zelf doen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 27 juli 2024 22:25]

Mensen met een Intel Mac die willen gamen starten toch gewoon windows op?
Verreweg de meeste Intel Macs trekken deze game toch niet. Iets met geïntegreerde GPU's...
Ja bij die krengen hang egpu eraan van AMD.
Mensen met een intel mac die ook graag gamen kochten een intel mac met een separate grafische kaart.
Niet iedereen wil een hele dual boot inrichten voor gaming, veel fijner als het native draait.

[Reactie gewijzigd door eggsforpedro op 27 juli 2024 22:25]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar benchmarks, ik ga geen MacOS (M1) device aanschaffen, maar ben benieuwd hoe een titel als deze presteerd op de verschillen Apple hardware...
Meeste games zijn gpu afhankelijk ik hoop dat deze dev manieer hebben gevonden dat als de cores niet zwaar benut worden wel gpu dat niet in 50w eco mode vervalt ipf de volle 100+ mag gebruiken. Dat probleem nu met de M1-Ultra
Het spel valt me ontzettend tegen. Ik speel niet graag met de facties speelbaar zijn, ik vind ze niet leuk. Het is in mijn geval wachten tot je weer met humans, dwergen of elven kunt spelen.
Nou da zullen dr net iets meer dan 3 zijn, deze M1 gebakjes zijn redelijk goed verkocht!

Ik heb dr toevallig ook 1 en ik ben zeer benieuwd hoe dit spel gaat draaien.
Tenzij @Snarewin Linux bedoelt, maar die Steam Decks lopen ook wel als een trein, al zal de productie wel lager liggen dan dat Apple spul. Daar zal ook wel wat vraag te vinden zijn.
De productie ligt lager dan Apple-hardware, maar er is wél een verschil: een hoop mensen gebruiken een Mac niet om te gamen (of in ieder geval niet dit soort uitgebreide games), terwijl de Steam Deck voor niks anders bedoeld is. Er zit dus meer verkooppotentie op SteamOS dan op macOS.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 27 juli 2024 22:25]

Dat is wel een goed punt. Waarschijnlijk zal bijna niemand echt verwachten om met de M1 te kunnen gamen. Het is meer dat als het kan, het mooi meegenomen is. Bij Steam Deck gebruikers verwacht 100% van de gebruikers het, alleen zullen niet alle gebruikers interesse hebben in dit specifieke spel.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 27 juli 2024 22:25]

Het is dat apple de Mac niet push als gaming platform. Maar M1 soc lijn kan je kwa hardware vergelijken door de gedeelde highbandwide en low latency met AMD custom SoC’s
M1 xbox-s
M1-pro xbox x.
M1-max xbox x pro
M1-ultra xbox hedt
Uiteraard is prijs aanzienlijk meer, maar ja Mac worden niet verkocht rond de kost prijs maar met marge en dus kwa prijs meer met PC gemeen hebben.
Naast voordeel van on Soc memory ipv on PCB en optie van heel veel memory
Maar ja een top-end Game PC €5000,- vs Mac studio met heel veel meer ram €6000
Zou er game studio exclusief Mac M1 platform pushen door zelfs game config optie voor top-end M1-ultra zoals 8K RTS game waar de vele cores en ook AI engines en de gpu en memory zwaar benut worden.
Waarbij Apple je ook relatief langere SKU cycle hebt van aantal jaren zo een Mac studio pak je ook voor minstens 3jaar tot 5jaar.
De M1 heeft al net zoveel marktaandeel onder Steam gebruikers als heel Linux.
Dat klinkt indrukwekkend, maar je hebt het over 1 of 2%.
Het moet toch rendabel zijn, anders was niet iedere Total War game op Mac beschikbaar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.