Door Robert Zomers

Redacteur

Total War: Warhammer III

Verdeel en heers over de chaos

27-02-2022 • 06:00

39

Multipage-opmaak

Wat vooraf ging

Samengevat

In zes jaar tijd drie games ontwikkelen, dat is geen kleine opgave. Zeker niet als het Total War-games betreft die zoveel mogelijk van het haast oneindige Warhammer-universum proberen te omvatten. Het gevaar van herhaling ligt al snel op de loer, of er wordt veel te diep op de materie ingegaan. Creative Assembly heeft daar in Total War: Warhammer III een oplossing voor gevonden, in de vorm van vier Chaos-goden. Het resultaat is een zeer dynamische campagne waar je een goede dertig uur mee bezig bent.

Getest

Total War: Warhammer III

Prijs bij publicatie: € 54,99

Vanaf € 51,79

Vergelijk prijzen

Creative Assembly en de Games Workshop stapten iets meer dan zes jaar geleden in het huwelijksbootje om een Total War: Warhammer-game te maken. Het bleek een perfecte match tussen de game-ontwikkelaar en de maker van de Warhammer-table-topgame. De massale gevechten uit de Total War-serie lenen zich goed voor een stevige strijd tussen de monsters, elven en orcs uit de Warhammer-wereld. De setting in het Warhammer-universum trok fans van deze fantasywereld naar de Total War-serie omdat ze hun geliefde franchise erg graag tot leven zagen komen op het strijdtoneel van Total War. Andersom maakten de Total War-fans kennis met de wereld van Warhammer. Hoewel je in Rome: Total War en het meer recente Total War: Three Kingdoms de geschiedenis van het klassieke Rome of het oude China naar je hand kunt zetten, is Warhammer met vliegende demonen, grote ogers en dwergen wel even iets anders.

In de eerste twee delen van Total War: Warhammer hebben we al veel verschillende gebieden en figuren uit de fantasiewereld zien langskomen. Zeker als je ook de tientallen dlc's erbij pakt, kun je stellen dat Creative Assembly een aardige portie van het werk van Games Workshop heeft behandeld in de twee games. Het moet een behoorlijke klus zijn geweest om een groot deel van de wereldkaart en de verschillende facties uit te werken. Creative Assembly zette zelf een kroon op al dit werk, door alle uitgewerkte gebieden en facties samen te voegen in een grote campagne in Total War: Warhammer II. Na deze Mortal Empire-campagne kun je je afvragen waar je nog een derde deel voor nodig hebt, maar wees gerust. De wereld van Games' Warhammer en de creativiteit van Creative Assembly zijn nog lang niet uitgeput, zo hebben we gemerkt in Total War: Warhammer III.

Wanneer je een gigantische fantasiewereld hebt om inspiratie uit te halen, ligt het gevaar op de loer dat je er net iets te diep in duikt en je game niet meer toegankelijk is voor spelers die minder bekend zijn met de wereld. Gelukkig heeft Creative Assembly ervoor gekozen om in dit derde deel een volwaardige proloog te introduceren. Hierin word je niet alleen het verhaal van de campagne ingeleid, maar krijg je ook stapsgewijs uitleg over de interface en het aansturen van je legers en troepen. Deze tutorials zijn niet nieuw in de Total Warhammer-games, maar het is wel de eerste keer dat dit op een natuurlijke manier in het spelverloop is verwerkt. Hierdoor hadden we niet direct de behoefte om elke tutorial en tooltip meteen weg te klikken omdat we ondertussen ook het verhaal volgden.

Total War Warhammer 3

In de proloog volg je prins Yuri van de factie Kislev. Zonder het verloop van dit verhaal te verklappen, kunnen we je aanraden de proloog te spelen. De gebeurtenissen tijdens deze introductie zetten namelijk het verhaal van de campagne in gang. Natuurlijk is de tutorial die je tijdens deze proloog doorloopt overbodig voor menig Total War-veteraan, maar een korte opfriscursus kan nooit kwaad. Daarnaast zorgt Creative Assembly er met deze proloog voor dat ook nieuwe spelers op een prettige manier worden voorbereid op de chaos die hen staat te wachten in de campagne.

Een grote chaos

Na het doorlopen van de proloog moet je een van de zeven facties kiezen om aan de campagne te beginnen. Voor de eerste speelsessie wordt door Creative Assembly de Kislev of de Daemon of Chaos aangeraden. Net als in andere Total War-games hebben sommige facties nu eenmaal een iets makkelijkere uitgangspositie op de wereldkaart, zodat ze zich meer lenen voor een eerste playthrough. Daarnaast sluiten de verhalen van Kislev en de Daemon of Chaos nauw aan op de proloog, net zoals de Hobbit je voorbereidt op Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring.

We kunnen in elk geval aanraden om de campagne met de Daemon of Chaos een keer te spelen, omdat de Creative Assembly hier een speciaal uitrustingssysteem voor heeft bedacht. In plaats van dat deze leider de standaard items en volgelingen krijgt toegewezen, kun je zijn volledige uiterlijk aanpassen. Je kunt de Daemon gaandeweg als een soort Frankenstein-monster nieuwe ledematen aanmeten, voorzien van andere vleugels en verschillende wapens geven. Afhankelijk van de vraag aan welke Chaos-god je je lieert, komt je Daemon er volledig anders uit te zien en kun je de bonussen kiezen die handig zijn voor jouw speelstijl.

Total War Warhammer 3

Uiteraard ben je vrij om één van de andere zes facties te kiezen. Voor wie recent nog een Total War: Three Kingdoms-campagne heeft doorlopen, is Grand Cathay een voor de hand liggende keuze. Deze factie is gebaseerd op het oude China. De steden, eenheden en cultuur ontlenen aardig wat elementen uit deze eerdere game van de ontwikkelaar. Denk aan kruisboogschutters, grote kanonnen en strijders met lange hellebaarden. Daar houden de gelijkenissen echter op, want ook Grand Cathay zit vol met magie en andere fantasie. Zo kan de factieleider veranderen in een grote draak en kun je later in de game beschikken over grote terracottareuzen die alles onder hun laarzen van aardewerk vertrappen.

Mocht je dat toch allemaal wat te saai vinden, dan kun je ook voor een van de vier daemonische facties kiezen. Deze facties zijn aanhangers van een van de vier goden en je kunt je voorstellen dat ze iets minder voor de hand liggende eenheden het veld opsturen. Het zijn deze legers die zelfs de meest ervaren Total War-spelers van hun stuk kunnen brengen, want bij veel eenheden kun je niet direct zien met wat voor troepen je te maken hebt. Total War staat bekend om zijn steen-papier-schaar-principe. Zo zijn bijvoorbeeld boogschutters zwak tegen een cavalerie-charge en moeten de soldaten te paard juist weer oppassen voor infanterie met lange speren. Bij iedereen die ooit een Total War-game heeft gespeeld, zitten deze combinaties erin gehamerd. Deze kennis is alleen vrij waardeloos als het leger dat op je afkomt bestaat uit hellehonden, trollen of gehoornde duivels op kanonnen die vuurballen in de vorm van doodshoofden op je troepen afvuren.

Gelukkig helpt de game je door met kleine waarschuwingsiconen aan te geven hoe groot de kans is dat een charge succesvol is. Dat helpt je op weg bij de eerste gevechten. Daarnaast moet je ook gewoon logisch nadenken of het wel zo handig is om een cavalerie-eenheid recht op een zes meter hoge trol af te sturen. Als je met een van de Chaos-facties speelt, heb je extra studiewerk, want dan moet je ook je eigen eenheden leren kennen. De vier facties verschillen namelijk genoeg om ervoor te zorgen dat kennis van de legers van Exiles of Khorne niet overdraagbaar is naar de Poxmakers of Nurgle.

Total War Warhammer 3

Een race tegen de klok

Nu maakt het voor je doelen in de campagne niet uit met welke factie je speelt. Om een herhaling van zetten te voorkomen, heeft Creative Assembly de campagne namelijk iets anders ingestoken. De wereld van Warhammer wordt geteisterd door demonen uit de Realm of Chaos en om deze chaos te stoppen, moeten vier Chaos Lords worden verslagen. Degene die hier als eerste in slaagt, mag het met zijn factieleider en leger opnemen tegen demonenprins Be’Lakor. Hij is de grote, boze eindbaas in Total War: Warhammer III. Hij houdt de god Ursun gevangen en elke factie heeft zijn eigen originele motivatie om bij deze god te komen. De Daemons of Chaos hebben nog een appeltje te schillen met Ursun, Kislev wil hun god juist bevrijden, en de ogers willen bij Ursun komen om een keer goddelijk vlees te kunnen eten.

Het verslaan van Be’Lakor als ultiem doel betekent dat het simpelweg veroveren van gebieden niet genoeg is in deze Total War-campagne. Dat is even wennen. Hoewel in Total War-campagnes wel vaker wordt geëxperimenteerd met speciale missies en einddoelen, zijn deze doelen meestal te bereiken door steeds meer land te veroveren. Nu is dit ook in Total War: Warhammer III van belang, maar om andere redenen dan in de eerdere games. Je territorium, macht en allianties zijn nog steeds essentieel om niet onder de voet te worden gelopen, maar je moet ook een oorlog op een ander front voeren in de Realm of Chaos. De vier Chaos-goden staan hun ziel namelijk niet vrijwillig af, die moet je met je factieleider gaan halen. Elke dertig beurten brult Ursun vanuit zijn gevangenschap en zorgt hij ervoor dat er in de wereld portalen verschijnen naar de Realm of Chaos, waardoor je naar een van de vier rijken van de Chaos Lords kunt afreizen. In elk rijk moet je een net wat andere uitdaging voltooien en uiteindelijk een mini-eindbaas verslaan, met de ziel van de Chaos Lord als beloning.

Total War Warhammer 3

Oorlog op twee fronten

Natuurlijk proberen de andere facties dit ook, waardoor je in de Realm of Chaos niet alleen tegen legers van demonen vecht, maar ook tegen andere facties. Dit terwijl de strijd in het rijk der sterfelijken gewoon doorgaat. Sterker nog, zodra de portalen openen, kun jij niet alleen naar de Realm of Chaos afreizen, maar kan er uit deze portalen allerlei onheil komen dat je provincies destabiliseert. Dit maakt de campagne onvoorspelbaar, waardoor je zelfs als ervaren speler goed bij de les moet blijven, zeker omdat via de portalen ook legers van rivaliserende rijken kunnen worden geteleporteerd. Dat zorgt voor enige dreiging, maar het is ook vooral een buitenkans om zelf plots in de achtertuin van je tegenstander te staan.

De oorlog in de Realm of Chaos is uiteindelijk toch het belangrijkste. Het is de plek waar je progressie kunt maken en bij de eindbaas kunt komen. Aangezien je alleen je factieleider door de portalen kunt sturen, wandelt hij dus ongeveer de helft van de game in de Realm of Chaos rond. Daarbij voelt je missie om als eerste de zielen van de Chaos Lords te bemachtigen echt als een race tegen de klokt. Het is iets dat niet iedere speler prettig gaat vinden, want rustig je troepen opbouwen en broeden op grote invasies is er niet bij in deze campagne. Wij vonden het niet zo erg om een keer een andere strategie te moeten proberen en onder een beetje tijdsdruk te staan. Hierdoor is de Total War: Warhammer III-campagne namelijk een van de meest verfrissende campagnes die we de afgelopen jaren hebben gespeeld.

Total War Warhammer 3

Innovaties op het slagveld

De ontwikkelaar experimenteert ook op het slagveld zelf. De gevechten tegen je buren op de wereldkaart zijn goed vergelijkbaar met die uit Total War: Warhammer II, behalve dat het er grafisch allemaal een stukje mooier uitziet. Van fantasiewezens tot allesvernietigende magische spreuken: het is een groot spektakel. Dat geldt trouwens ook voor de wereldkaart, waar prachtige details in zijn aangebracht. Oude gebieden zijn opgefrist met nieuwe fauna en gedetailleerde nederzettingen. In de nieuwe gebieden is elk bos en elk meer met veel zorg op de uitgestrekte wereldkaart aangebracht.

Total War Warhammer 3

Deze details spreken heerlijk tot de verbeelding, maar de écht grote veranderingen kom je tegen tijdens de gevechten tegen de demonenleiders, die we ook al in de preview bespraken. Tijdens deze Survival Battles moet je niet alleen de troepen verplaatsen waarmee je het gevecht ingaat, maar kun je tijdens de veldslag nieuwe troepen laten aanrukken en verdedigingswerken opwerpen. Deze troepen en verdediging heb je hard nodig, want je krijgt vijandelijke aanvallen in meerdere golven voor je kiezen.

In eerdere Total War-games kon je bij Siege Battles al vlak voor het gevecht barricades opwerpen. Dit systeem is niet alleen uitgebreid met meer gebouwen, maar kan ook worden gebruikt als de strijd eenmaal is losgebroken. Zodra je tijdens deze gevechten een eerste punt hebt veroverd, kun je torens, muren en barricades bouwen; althans, voor zover je beperkte aantal bevoorradingspunten dat toelaten. Je moet in elk geval snel keuzes maken, want op het moment dat je het eerste punt hebt veroverd, stuurt de tegenstander binnen een minuut een nieuwe golf legers op je af. Overleef je deze aanval, dan kun je door naar het volgende punt. Je krijgt dan ook de gelegenheid om bevoorradingspunten in te ruilen voor het helen van je troepen en het aanroepen van versterkingen. Als je hier de juiste keuzes in maakt en goede strategische beslissingen neemt, eindig je de Survival Battle meestal met een groter leger dan waarmee je begon.

Het rekt de gevechten tegen de vier Daemon Lords op een prettige manier, want je bent al snel een goede veertig minuten bezig met een Survival Battle. Het geeft deze sleutelmomenten in de campagne meer gewicht en impact. Dit wordt versterkt door de over-de-top omgevingen waar deze gevechten in plaatsvinden. Je kunt je voorstellen dat het domein van een opperdemoon er niet heel alledaags uitziet en Creative Assembly heeft zijn wildste fantasieën gebruikt om te zorgen dat het allemaal lekker buitenaards aanvoelt. Denk aan gigantische bloedwatervallen, torens die tot aan de hemel reiken en natuurlijk talloze doodshoofden en tentakels.

Total War Warhammer 3

Survival Battles op een hand te tellen

Het is daarom jammer dat deze Survival Battles op dit moment beperkt zijn tot een handvol gevechten tijdens de campagne. Je kunt ze daarna vanuit het hoofdmenu nog wel een keer spelen als Quick Battle vanuit het hoofdmenu. Bijvoorbeeld met een andere factie of hogere moeilijkheidsgraad, en mocht je er echt alles uit willen halen, dan kun je de Survival Battles ook nog co-op spelen in de multiplayer. Meer mogelijkheden zijn er niet. Het fortificatiesysteem zien we weliswaar terug bij het aanvallen en verdedigen van nederzettingen, maar verder zijn er geen gelijkenissen met de Surival Battles.

Dit kan te maken hebben met de complexiteit van de gevechten. Een bekend probleem bij de Total War-games is de routes die de eenheden soms kiezen. Denk aan kanonnen die achter een hoekje vast komen te zitten of vliegende eenheden die hun weg naar beneden niet lijken te vinden. Deze bugs werden tijdens de Survival Battles die wij voerden extra zichtbaar. Daarnaast is de game niet helemaal stabiel, want we moesten twee van de vijf Survival Battles overdoen omdat de game crashte. Het is dus de vraag of we deze gevechten snel in een andere vorm gaan zien. Wel heeft de ontwikkelaar beterschap belooft en meerdere patches aangekondigd die deze problemen moeten verhelpen.

Verder moet er nog wat gebeuren aan het lobbysysteem van de multiplayer. Het lukte namelijk vaker niet dan wel om met een online tegenstander verbinding te maken voor een gevecht. We hopen in elk geval dat dit snel beter gaat werken, want hoewel we ze nog niet hebben kunnen checken voor onze review staan er liefst drie multiplayer-campagnes klaar in Total War: Warhammer III. Naast de normale campagne kun je ook twee campagnes online spelen met een vriend. Deze campagnes draaien om twee van de facties die centraal staan in dit derde deel: Kislev en Grand Cathay.

Total War Warhammer 3

Conclusie

Creative Assembly wil spelers zowel op het slagveld als in de campagne nieuwe uitdagingen en spelelementen bieden. Daarbij heeft de ontwikkelaar een verhaal en setting weten te creëren die in alle opzichten absolute chaos ademen. Het spelverloop wordt op zijn kop gezet door de demonenleiders en een grote eindbaas als het ultieme kwaad. Dat zorgt ervoor dat je als speler in de campagne onder een grotere tijdsdruk staat en er niet altijd ruimte is voor een rustig potje landjepik. Om te winnen, moet je een oorlog voeren op twee fronten en zorgen dat je de andere facties op beide fronten weet af te troeven.

Deze race tegen de klok zal niet elke Total War-fan waarderen. Voor sommigen is het beter om te wachten op de aangekondigde campagne waarin de ontwikkelaar de facties, eenheden en wereldkaarten uit alle drie de games combineert tot één grote campagne, vergelijkbaar met de manier waarop dit gebeurde in de Mortal Empires-campagne in Total War: Warhammer II. Deze megacampagne wordt als gratis dlc beschikbaar gemaakt, maar het is nog niet bekend wanneer. Tot die tijd moeten we het dus met de huidige campagne doen en dat is wat ons betreft echt geen straf.

Alle zeven facties zijn stuk voor stuk uniek en de moeite waard om mee te spelen. Dat houdt niet op bij de eenheden en startlocaties; elke factie heeft ook unieke gameplayelementen die zelfs de ervaren Total War-spelers op scherp zetten. Dat geldt ook voor het nieuwe type gevecht. De Surival Battles bieden een bijzondere, nieuwe uitdaging en het is jammer dat ze op dit moment beperkt blijven tot een handvol veldslagen, want het smaakt naar meer.

Total War Warhammer 3

Helaas bevat de game nog altijd een aantal zichtbare bugs en is het spel ook niet altijd stabiel. Deze foutjes weerhielden ons er gelukkig niet van om de campagne met succes te voltooien. Het is wat ons betreft een van de meer dynamische Total War-campagnes die we ooit speelden en na het verslaan van de eindbaas willen we eigenlijk nog wel een keer. Dat is gelukkig geen probleem, want de facties zijn verschillend genoeg om het verhaal nog eens te doorlopen. De grote epische gevechten die de Total War-franchise bieden, gaan ook niet bepaald snel vervelen.

Reacties (39)

Sorteer op:

Weergave:

Goede review, tot nu toe hebben de warhamer games van Total war mij nog niet kunnen overhalen. Is deze game weggelegd voor iemand die tot nu toe alle Total war games gespeeld heeft, maar tot nu toe alleen de non-fantasy versies.
Ik ben niet bekend met de Warhammer lore, terwijl ik een LOTR versie zonder twijfel wel zou spelen.

Off-topic:
Weet iemand of met dit derde deel je de kaarten van de eerdere 2 delen ook combineert tot een. Of grotere kaart, of zit deze integratie alleen tussen deel 1 en 2?
De vorige versies, TW:WH1 en 2, vond ik toegankelijker qua setting/sfeer.

Als je de vorige versies niet interessant vond, gaat dat met 3 niet veranderd zijn. Alles werkt in 3 gewoon net wat lekkerder (veel QOL verbeteringen), maar in principe is het dezelfde game.

Je speelt nu een nieuwe kaart (campaign). Maar er komt ook een sandbox-kaart waar je alles combineert mits je ook de vorige games in bezit hebt, waarschijnlijk binnen 1 a 2 maanden. Die map/game mode noemen ze Mortal Empires. Dan kun je ook met de oude races spelen. Persoonlijk kijk ik hier heel erg naar uit omdat je nu geen sandbox kaart hebt en verplicht bent om met de campaign mee te spelen. Dat is 1 of 2x leuk en daarna vooral vervelend.

[Reactie gewijzigd door Vivec0 op 22 juli 2024 16:59]

maar in principe is het dezelfde game
Dit staat mij een beetje tegen weer 55 euro voor een vergelijkbare game. Deel 1 en 2 zijn zo groot dat er voor mij nog genoeg mogelijkheden zijn. Zie daarom niet echt het nut van nog een vergelijkbare nieuwe versie.
Het is natuurlijk niet helemaal hetzelfde, de basis is natuurlijk warhammer en dus die setting maakt dat het vergelijkbaar is, maar de nieuwe campaigns en races / lords zijn toch wel weer flink verschillend. Ik zie het zeker niet als €55 uitgeven voor 'dezelfde game'. Al weet je bij Total War games dat het niet bij €55 blijft natuurlijk over de levensduur van de game.

Aan de andere kant is dit wel een serie games die normaal gesproken heel veel waar bied voor het geld, als je het geld dat je uitgeeft uitsmeert over het aantal uur dat je doorgaans in eens game als deze zal steken over gedurende de komende jaren kan je bijna geen goedkoper entertainment vinden.
Dit staat mij een beetje tegen weer 55 euro voor een vergelijkbare game. Deel 1 en 2 zijn zo groot dat er voor mij nog genoeg mogelijkheden zijn. Zie daarom niet echt het nut van nog een vergelijkbare nieuwe versie.
Dat kwam ook als eerste bij mij op, maar ja dat dacht ik ook toen deel 2 uit kwam...
Nooit spijt gehad dat ik toen toch maar deel twee gekocht heb want het speelt veel lekkerder.
Waarschijnlijk zal ik dat ook binnenkort wel deel 3 gaan kopen of even volgen en wachten op een aanbieding bij steam hij zal er vast wel in zitten bij het einde jaars event van steam.
Warhammer (niet alleen de Total War versie) draait om verschillende facties/legers die van nature heel anders zijn dan de andere. Elke Total War: Warhammer game (€60) had 4-6 van die facties/legers die je in de core game kon gebruiken, daarnaast had je DLC van €10-€19 die dergelijke facties/legers uitbreide of een geheel nieuwe facties/legers introduceerde.

De core games Total War: Warhammer I/II/III en de bijhorende DLC kunnen met elkaar gebruikt worden en elk heeft verschillende rassen, verschillende kaarten, etc. Het zijn daarmee geen nieuwe iteraties, maar games die je naast elkaar kan draaien en zowaar aan elkaar kan koppelen. Ik zie het als uitgebreide DLC pakketten voor een aantrekkelijkere prijs...

Veel van de improvements worden ook uitgerold naar de vorige versies (ik krijg altijd updates voor zowel versie #1 en #2 tegelijker tijd)...
Wh1 vind ik toegankelijker qua sfeer, maar heeft uiteindelijk niet helemaal gebracht wat ik ervan had verwacht imo. Die zelfde vage rng met traits voor je generals zoals in sommige voorgaande tw spellen.
Gebrek aan diversiteit op de campaignmap en units, want heel WH1 is in WH2 gestopt + nog meer.

Dus ik ben niet helemaal eens dat WH1 toegankelijker was.
Daarnaast vind ik wel jammer dat sommige regios van de map in WH2 nog steeds vrij statisch zijn, omdat het copy-paste van WH1 regios zijn.


Ik zou dus niemand aanraden WH1 te kopen voor een ander doel dan het unlocken van de extra campaign in WH2, en dan straks in 3. Want qua gameplay, diversiteit en QoL is WH1 hopeloos verouderd

[Reactie gewijzigd door Otjenyn op 22 juli 2024 16:59]

Daarnaast vind ik wel jammer dat sommige regios van de map in WH2 nog steeds vrij statisch zijn, omdat het copy-paste van WH1 regios zijn.
Hoe bedoel je dat precies? Dat delen van de map overeen komen is vrij logisch natuurlijk, de games spelen immers in hetzelfde universum op deels dezelfde plekken (zeker als je Mortal Empires speelt). Die worldmap hoort dus overlap te hebben.
Het is niet zozeer het overeenkomen. Maar het is meer dat bepaalde factions gecopypaste zijn uit WH1 zonder dat ze nieuwe campaign of faction mechanics hebben, en of omdat de gebieden (eromheen) erg statisch zijn door of een gebrek aan settlements en of vijanden.

Dan heb ik - ik ga nu wel erg in detail- over o.a. Border Princes, Tilea, Estalia. Goed die zijn dan unplayable, maar de regio's en daarmee die factions voelen vrij vlak aan. Maar ook de regio's van Bretonnia, zo zijn daar zeer weinig vijanden, en valt er niet echt veel te veroveren. Je kan die minor factions vrij snel vriendelijk overnemen.

En er zijn nog wel een paar voorbeelden

[Reactie gewijzigd door Otjenyn op 22 juli 2024 16:59]

Maar dat is toch alleen in Mortal Empires, waar dat juist logisch is, daar dat een samensmelting is van WH1 en WH2. Je zou daar eigenlijk niet anders verwachten. Dit zal je straks in de gecombineerde WH1 / WH2 / WH3 map weer gaan zien.

Bretonnia heeft trouwens in een latere DLC wel een flinke overhaul gehad, met eigen campaign in zowel ME als The Vortex campaigns, volgens mij hebben sowieso alle in WH2 gereleasde of geupdate factions unieke campaign machanics in The Vortex campaign en na de updates ook in ME, denk ook bijv. aan de overhaul voor Empire en Vampire counts tijdens WH2 uitgekomen.
Bedankt voor je feedback. Misschien er toch eens een blik op werpen. Het combineren van de kaarten tot enen grote game spreekt mij namelijk wel aan.

In andere Total war games ben je op een moment zo machtig dat er weinig anderen zijn die nog echte weerstand kunnen bieden. (Ook met moeilijke instellingen)

Hopelijk is er met een grote kaart meer ruimte voor tegenstanders om zich te ontwikkelen en als groot rijk tegenstand te bieden.
Zeker! Endgame is met Total war aanwezig. Als je standaard total war games leuk vindt ga je hier zeker van genieten.
Ik zat in hetzelfde schuitje als jij, bijna alle total wars gespeeld behalve de warhammer reeksen.
De fantasy ervan sprak me niet aan.

Maar WOW, wat heb ik me hard vergist toch, er is zoveel meer diepgang en zo veel meer speelmanieren mogelijk met de warhammer reeks!
Elke factie heeft een totaal andere resource management en soms zelf verschillende recruitment manieren.

Nu nog wachten op wat hotfixes en beetje balancing fixes om het af the maken.

Warhammer 3 is imho de meest uitgebreide Total War spel.

Ga zelfs deel 1 en 2 kopen als ze in de sale komen !
Ik heb werkelijk alles van Total War gespeeld behalve dan die Troy die niet op Steam beschikbaar was. In eerste instantie was ik ook sceptisch over een fantasy storyline, maar toch geprobeerd. Gameplay wise heeft de Warhammer trilogy echt heel veel diepgang. Het is echt wel aan te raden deze te spelen.
De Immortal empires update komt later uit, Waar ze inderdaad alle 3 de campaign maps bij elkaar hebben gedaan. Om toegang te krijgen tot de Factions van de vorige games, dien je de vorige games in bezit te hebben op steam(en eventuele DLC).

Immortal empires is dan ook de grootste campaign map in de hele total war serie met de meeste variantie in factions, units en mechanics.
Aan de ene kant is WH3 veel meer toegespitst op de lore, doordat je een duidelijk onderscheid hebt tussen de Chaos legers, dat was voorheen nog niet zo. En ook zal deze game veel meer 'compleet' zijn dan de vorige 2 versies.

Maar er zit in deze game veel door de devs bedachte factions en mechanics, denk tot nu toe meer dan in de vorige. Een demonleider die je zelf kan samenstellen is daar een voorbeeld van.


Wat WH3 beter maakt dan WH2 zijn vooral de QoL updates, waaronder siege battles die hiervoor vrijwel niet aanwezig waren, of niet fatsoenlijk.

[Reactie gewijzigd door Otjenyn op 22 juli 2024 16:59]

als je een fan bent van LOTR dan is warhammer wel echt een aanrader! Alleen al met de base game kan je humans, dwarfs of elfs spelen en in de latere kan je ook de "dark side" spelen
Ik zie dat er geen aandacht besteed is aan de mixed reviews op Steam wegens de performance issues en resource-hongerige DRM. Betekent dit dat het inmiddels is opgelost?
WH3 is door Chinezen ge review bombed omdat de review copy's daar vooral aan err, "persoonlijkheids" streamers gegeven zijn en niet aan mensen die daadwerkelijk weten hoe een strategie spel werkt. Daar waren een hoop mensen boos over.

Dit is in ieder geval deel van de oorzaak van de lage score.
Dat zou zomaar kunnen inderdaad. Dank je wel voor het inzicht. Icm de onderstaande specs en ervaringen lijkt het mij een veilige bet op Steam.
Ik draai een I5 4770k en een Vega 56. Uiteraard is het een gevalletje N=1, echter heb ik buiten her en der een kleine framedrop geen problemen ervaren bij WH3, redelijk steady 60-90 fps, met de drops in de gevechten waar 5 legers tegen elkaar knokken. Als ik terugdenk aan de release van WH2 dan was dat vele malen minder dan deze release.

Hierom kijk ik dus ook op van de waslijst aan slechte reviews op Steam. Het voelt een beetje aan als reviewbombing, maar dat hoeft niet zo te zijn natuurlijk. Je kan het altijd een kans geven en refunden binnen 2 uur speeltijd mocht je het willen proberen.
heb een laptop i7 8750 en een 2060 nvdia. Geen enkele performance issue. Ben een multiplayer campaign met 3 vrienden aan het spelen en het gekke is dat er 1 vriend is met performance issues. Hij heeft een i9 met een 3090 nvdia.. Zijn framerates is soms minder 1 en soms werkt het wel en soms niet. Het enige verschil is dat hij via game pass speelt en wij via steam. Moeten nog testen of het daar eventueel aan ligt.
In de review staat:
"De gevechten tegen je buren op de wereldkaart zijn goed vergelijkbaar met die uit Total War: Warhammer II, behalve dat het er grafisch allemaal een stukje mooier uitziet. "

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De campaign map was grafisch een stuk minder gedetailleerd: lagere resolutie, bomen zijn duidelijk 2 platte lagen in elkaar geschoven. Waar ik me bij deel 2 vergaapte aan de prachtige jungles, vulkanen, bergketens etc., had ik dat hier niet.

Wel waren de gevechtkaarten interessanter en mooier door de prachtige rijstterrassen en kleine dorpjes e.d.. Ik vond sommige eenheden en de grond-textures er desondanks iets minder gedetailleerd uit zien, maar misschien heb ik deel 1 en 2 te mooi in mijn herinnering. Ik kan ze helaas niet meer vergelijken: deel 3 heeft 112GB nodig, dus ik heb 1 en 2 moeten de-installeren. Ik hoop dat wanneer je ze alle 3 hebt en straks de grote Mortal Empires campaign map wordt toegevoegd, gedeelde assets niet 3x hoeven te worden geïnstalleerd.

Voor mij de belangrijkste wijziging is echter dat multiplayer nu simultaneous turns heeft. De lange wachttijden bij de coop campaign in Mortal Empires campaign van deel 2 stonden me tegen. Ook de laadtijden in de beurten van de AI lijken een stuk sneller te zijn. Misschien komt dat omdat het er minder zijn t.o.v. de Mortal Empires map, of dat ik pas bij beurt 60 ben. Het loopt nu i.i.g. allemaal wat vlotter door.

[Reactie gewijzigd door Paul_1982 op 22 juli 2024 16:59]

Mortal Immortal Empires vereist dat je alle drie de games geïnstalleerd hebt.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 16:59]

Niet, je hoeft bij Wh2 alleen een DLC te hebben en Wh1 in je library.

Bron: https://totalwarwarhammer.fandom.com/wiki/Mortal_Empires

[Reactie gewijzigd door Horatius op 22 juli 2024 16:59]

Ohh dat heb ik nooit geweten. Bedankt!
En ik iedere keer beide games installeren :+
Vind het jammer dat er al 3 delen "normale" wh zijn. Zou erg graag eens in het 40k universum total war beleven. Ik heb wh tw 2 gespeeld maar kom daar toch minder in. En enorme laadtijden (hdd) tussen de gevechten wat me echt uit de game haalt (makkelijk een paar minuten van kaart naar gevecht en terug).

Ik blijf hopen, denk niet dat ze al klaar zijn met de wh franchise :)
Nouja, het is niet van Total War dan maar de Dawn of War serie is legendarisch, deel 1 is top maar verouderd (ziet er nog prima uit hoor, daar niet van), deel 2 deed het in de reviews ook heel goed en deel 3... werd unaniem afgeslacht. Ik kan echter niet uit ervaring spreken want ik heb de game ook (nog) niet dus ik weet niet waarom het slecht zou zijn, dan moet je even de reviews op steam lezen. Het lijkt me ondanks alles in ieder geval geen miskoop maar wellicht een sale afwachten voor de zekerheid?

Dan is er nog de Battlefleet Gothic serie die het ook erg goed doet, daar vecht je dus voornamelijk met vloten ruimteschepen in de euh.. ruimte dus :P Er is ook nog Warhammer 40,000: Mechanicus, een strategy game waar je vecht met de Adeptus Mechanicus tegen de Necrons en dan heb je nog Warhammer 40,000: Gladius - Relics of War, ook een turnbased RTS met goeie reviews en Warhammer 40,000: Armageddon.

Er zal nog wel meer zijn maar ik deed effe een snelle greep in de bak. Genoeg keuze dus :D

[Reactie gewijzigd door Armselig op 22 juli 2024 16:59]

Dawn of war ben ik zeker bekend mee, speel deel 1 nog regelmatig. Het is alleen geen "total war" qua hoeveelheden eenheden helaas. De andere games zal ik eens bekijken, tnx voor de suggesties :)
Geeft Tweakers geen ratings meer in zijn game reviews? Ik vond het altijd wel fijn om even snel naar de conclusie te gaan voor de rating als ik geen tijd had voor het hele artikel.
Naast de normale campagne kun je ook twee campagnes online spelen met een vriend.
Benoem dan ook even dat de “Realm of Chaos” campagne met 8 spelers in co-op te spelen is, één van de grootste vernieuwingen van WH3.
Heb er zelf al 60+ uur inzitten, en vermaak er mee nog steeds enorm mee. Beste in de Warhammer serie!
Wou eigenlijk nog even wachten met deze te kopen, maar was verbaasd dat deze ook direct met de MS game pass te spelen was. Voor de uurtjes die ik er nu in heb zitten vind ik deze game zeer vermakelijk.
warhammer 2 heeft mij erg bevallen.
Ik vind het echt jammer dat er weer een 'fantasy' variant is gekomen van Total War. Ik hoop toch echt dat er een Total War Empire 2 aan zit komen. De hele setting van Empire 1 vond ik heel gaaf. Gameplay wat minder.
Mee eens, de kracht van de tw serie ligt voor mij in zo realistisch mogelijke strategie. Vind het jammer dat ze met name de fantasy kant ontwikkelen. Voor mij is de Napoleon TW de meest interessante route, zou het top vinden als ze die kant verder uitdiepen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.