Snap introduceert Pixy-drone met 12-megapixelcamera voor 229 dollar

Snap heeft een nieuwe drone geïntroduceerd, de Pixy. Het toestel weegt 110 gram, bevat een 12-megapixelcamera om opnames mee te maken, 16GB opslagruimte en een verwisselbare accu waarmee gebruikers vijf tot acht vluchten kunnen maken via de vier standaard vliegmodi.

De afmetingen van de Pixy-drone bedragen 131,7x106x17,6mm. Het toestel, inclusief de accu, weegt volgens Snap 101 gram. Opnames gebeuren standaard in 2,7K en dat met een framerate van 30fps, maar wel zonder geluid. Foto’s kunnen worden genomen met een 12-megapixelcamera. De drone bevat een tweede camera. Die is naar onderen gericht en dient enkel om veilig te kunnen landen.

De drone bevat geen beeldstabilisatie via een gimble en heeft geen afstandsbediening. De Pixy bevat wel een draaiknop waarmee tussen vier verschillende vliegmodi, Hover, Reveal, Follow en Orbit, gewisseld kan worden. De gebruiker kan een opname beginnen door de drone in te schakelen en op zijn of haar handpalm te plaatsen, met de cameramodule naar het gezicht van de gebruiker gericht. Vervolgens dient de gebruiker op start te drukken en zal de drone de gekozen vliegmodus uitvoeren.

Elk toestel krijgt een meegeleverde verwisselbare accu mee, inclusief een USB-C-kabel om deze op te laden. Snap geeft geen details over de capaciteit van de accu, maar zegt dat de cellen voor 80 procent opgeladen kunnen worden in 20 minuten als er een standaard adapter wordt gebruikt. Het duurt 40 minuten om de accu volledig op te laden. Volgens het bedrijf kunnen gebruikers vijf tot acht vluchten maken via de standaard vliegmodi.

De drone heeft 16GB opslagruimte aan boord en dat is volgens Snap goed voor 100 video’s of 1000 foto’s. Het beeldmateriaal kan teruggevonden worden in de Snapchat-app, in de sectie Herinneringen. Daar kunnen de video’s gedeeld of bewerkt worden. Snap heeft filters ontwikkeld om met het beeldmateriaal van de Pixy te kunnen gebruiken.

Snap brengt zijn Pixy-drone voorlopig enkel uit in de Verenigde Staten en Frankrijk vanaf 229 dollar. Waarom net Frankrijk werd uitgekozen, is niet duidelijk. Het is niet bekend wanneer de drone ook in andere landen beschikbaar wordt. De standaarduitrusting bevat naast de drone en een case, ook een rubberen stootbumper, draaglint en USB-C-kabel. Een losse accu kost 20 dollar.

Snap Pixy
Snap Pixy

Door Jay Stout

Redacteur

28-04-2022 • 21:13

62

Reacties (62)

Sorteer op:

Weergave:

Is dat een foto of een 'render' van de drone?
Hier paar close ups en specs.
https://www.theverge.com/...-pixy-revealed-fcc-photos

[Reactie gewijzigd door OxWax op 22 juli 2024 21:36]

Tja, echter wel jammer dat je dan voor 23euro een exploitant nummer aan moet vragen bij de RDW voordat je d'r mee mag vliegen. Welke je elk jaar moet verlengen voor 13euro.

Je hebt echter geen vliegbewijs nodig, maar die kun je online gratis halen voor categorie A1/A3.

[Reactie gewijzigd door Accretion op 22 juli 2024 21:36]

(niet echt on-topic maar ik heb een vraag over jouw comment) Waar is het mogelijk om je vliegbewijs gratis te halen?
Het drone bewijs is een Europees bewijs en A1/A3 vereist geen fysieke lessen (e-learning is een mogelijkheid).

Bij bijvoorbeeld 'Eurocontrol' kun je een account aanmaken en een digitale cursus (in het Engels) doen en ontvang je via de E-mail een A1/A3 certificaat nadat je de cursus gedaan hebt.

De vragen/antwoorden zijn vrij logisch (en je kunt eindeloos opnieuw proberen) maar de cursus is wel goed opgebouwd.
Een kleine aanvulling, het is inderdaad een Europees bewijs, en de UK heeft het dan ook recent overboord gegooid en een eigen drone bewijs (Flyer ID) ingevoerd. Ook die is gratis te halen via deze site: https://register-drones.c...ster-and-take-test-to-fly
Ook hier kun je hem gratis halen https://online-kurs.dronespace.at/online-pruefung/ (mocht de engelse site offline gaan)
Ja, maar daar heb je niet veel aan in de UK :P
Ah hahaha 8)7 .

Nouja bij deze een link om hem in de eu te halen :P
Is dat wel zo?

"Drones zonder camera lichter dan 250 gram geen exploitantnummer nodig
Heeft u een drone zonder camera, die minder dan 250 gram weegt? Dan hoeft u geen exploitantnummer aan te vragen.

Let op: Als je een speelgoeddrone mét een camera hebt, die minder dan 250 gram weegt, dan heb je ook geen exploitantnummer nodig. "

https://www.rijksoverheid...ftware%20van%20uw%20drone.

Deze is lichter dan 250 gram... dus je aanname lijkt niet te kloppen.

[Reactie gewijzigd door souljah1h op 22 juli 2024 21:36]

Edit:

Van de user manual van de Pixy:

"Pixy is a small smart drone with a camera and camera functions. It is not a toy and it is not intended for anyone under the age of 13"

Volgens de RDW:

Een speelgoeddrone is ontworpen en bedoeld voor kinderen jonger dan 14 jaar. De fabrikant is verplicht om de leeftijdsinformatie bekend te maken. Deze informatie staat meestal op de verpakking van de drone, maar kan ook vermeld staan in de handleiding of op de website van de webshop.

En:

Een exploitantnummer is verplicht als u eigenaar (exploitant) bent van een drone of een onbemand luchtvaartuig met een camera of een gewicht van 250 gram of meer. Heeft u een speelgoeddrone ? Dan is een exploitantnummer alleen verplicht als deze 250 gram of zwaarder is. Het maakt daarbij niet uit of de drone wel of niet een camera heeft.

Dus conclusie is, ja.

[Reactie gewijzigd door Accretion op 22 juli 2024 21:36]

Er staat toch als het een speelgoed drone is en zwaarder dan 250gram? Deze drone
is 110gram dus volgens mij klopt je conclusie niet en heb je geen exploitantnummer nodig.
Een exploitantnummer is verplicht als u eigenaar (exploitant) bent van een drone of een onbemand luchtvaartuig met een camera of een gewicht van 250 gram of meer.
Het woordje OF is hier cruciaal.
Deze drone heeft een Camera en valt dus direct buiten de gewichtscategorie. Ergo, aangezien Snap deze drone niet aanmerkt. als speelgoed ben je in Nederland verplicht een exploitantnummer te voeren.
Let op: Als je een speelgoeddrone mét een camera hebt, die minder dan 250 gram weegt, dan heb je ook geen exploitantnummer nodig. "
Hier staat juist dat voor de combi camera en < 250gram een exploitant nummer niet nodig is, mits het een speelgoeddrone is. De website is niet duidelijk en consistent.
Maar het is dus GEEN speelgoedcamera, dus wel een exploitantnummer nodig.
Zie op de site nergens vermeld dat het een speelgoedcamera moet zijn. Wat is de definitie voor speelgoeddrone en speelgoedcamera?
Wat @Accretion zei:
Van de user manual van de Pixy:

"Pixy is a small smart drone with a camera and camera functions. It is not a toy and it is not intended for anyone under the age of 13"
Het ding wordt hier nog niet eens verkocht. Niemand weet nog wat de Nederlandse handleiding hierover gaat zeggen.
Hoogstwaarschijnlijk een vertaling van de Engelse tekst naar het Nederlands :P
Ik bedoel dan of ze 'm hier ook aanmerken als 'geen speelgoed'. Maar misschien brengen ze 'm ook helemaal niet uit als dat regelgeving-technisch te lastig wordt.
Maar dit heeft iemand anders toch al aangekaart ?

Volgens de RDW:

Een speelgoeddrone is ontworpen en bedoeld voor kinderen jonger dan 14 jaar. De fabrikant is verplicht om de leeftijdsinformatie bekend te maken. Deze informatie staat meestal op de verpakking van de drone, maar kan ook vermeld staan in de handleiding of op de website van de webshop.

Dus dat is de officiele standpunt van de RDW kwa definitie wat een speelgoed drone is.

Van de user manual van de Pixy:

"Pixy is a small smart drone with a camera and camera functions. It is not a toy and it is not intended for anyone under the age of 13"

Dat is dus de informatie op de verpakking v.d de drone waar de RDW naar doelt.
En deze geeft duidelijk aan dat het GEEN SPEELGOED is, en zowieso NIET voor mensen onder de 13 jaar. Maar omdat er feitelijk staat dat het geen speelgoed is op de verpakking, valt dit dus niet onder een speelgoed drone.

Lijkt me vrij duidelijk allemaal. In discussie gaan is letterlijk gewoon niet willen begrijpen wat er staat.
Er zit een gat in de leeftijden, RDW praat over onder 14 en Pixy over 13 en ouder. Lijkt dus dat je geen nummer nodig hebt omdat 13 jarige hier binnen vallen
Er zit geen gat. RDW spreekt over dat speelgoed drones zijn voor de leeftijds categorie 14 jaar en jonger. Dus ben je 13,5 en mag je volgens de handleiding de drone die besproken wordt in het artikel niet gebruiken, mag dat niet volgens het RDW. Want 14,5 is jonger dan 14 jaar.

Ik snap sowieso de verwarring niet..

Pixy geeft duidelijk aan dat dit GEEN speelgoed is. "NOT a TOY" staat vrij duidelijk in de handleiding.
Dan maakt het gewicht al helemaal niet meer uit en de leeftijds categorie word daarmee ook teniet gedaan die omschreven staat in de handleiding. Want.. Het RDW geeft aan dat niet-speelgoed drones voor 14 jaar en ouder is. Dit is geen speelgoed drone. en dus niet bestemt voor iedereen jonger dan 14 binnen Nederland, waar wij voornamelijk de drone gaan gebruiken.

Het heeft ook een camera, en heb je dus een exploitant nummer nodig. Enkel wanneer de camera er niet op zit heb je geen Exploitantnummernodig echter zit de camera er wel op en heb je dus het nummer nodig.
Edit: verkeerd gelezen.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 22 juli 2024 21:36]

Eens. Hieronder gaat een discussie los over wat een speelgoeddrone is. Ik vermoed dat de aanduiding in de gebruiksaanwijzing of het bedoeld is voor kinderen niet persé maatgevend is. De verplichting om een exploitantnummer te hebben voor lichte drones met camera's lijkt ingegeven vanwege privacy. Dat lichte speelgoeddrones met camera's zijn uitgezonderd lijkt mij ingegeven door de te verwachten matige kwaliteit van een speelgoedcamera wat betreft scherpte, zoom en stabilisatie. Vanuit de vermoedelijke bedoeling van de wetgever denk ik daarom dat de kwaliteit van de drone en de camera bepalen of het iets kwalificeert als een speelgoeddrone.
Deze heeft natuurlijk een camera en moet daarom geregistreerd worden. Tenzij de Pixy als speelgoed kan worden aangemerkt?

[Reactie gewijzigd door MichaMichaMicha op 22 juli 2024 21:36]

Deze heeft natuurlijk een camera en moet daarom geregistreerd worden.
Het lijkt mij aannemelijk dat dit een speelgoeddrone is. Het is wel een heel verwarrende verwoording die de overheid er op nahoudt. Het lijkt me absurd dat er professionele (niet-speelgoed) drones met camera bestaan die minder dan 250 gram wegen.
edit:
I stand corrected, blijkbaar vind Snap dat dit serieus materiaal is :P

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 22 juli 2024 21:36]

Dji mini 3 gaat een geweldige drone onder de 250gram worden.

4k60fps beeld gestabiliseerd door 3 assige gimbal, 40 min vliegtijd, ocysync3 connectie (dus 3-8km bereik)
Advanced obstacle detection.

Als deze drone uitkomt hoef ik nooit meer een andere, deze heeft letterlijk alles en veeeeeel meer dan mijn 5000 euro kostende hobbydrone van 8 jaar oud.
Vergeet dan niet je exploitant nummer aan te vragen ;-). Wel onder de 250gr, maar met camera heb je deze als of nodig.
ik heb net mijn a1/a3 in oostenrijk gehaald. helemaal gratis, maar ik had met liefde 20-30 euro afgerekend.

https://online-kurs.dronespace.at/online-pruefung/

Echt weer Nederlandse gierigheid dat we 90 euro moeten betalen. En dan die 23 euro voor een exploitant nummer.... Heb het net gedaan. je maakt 23 euro over en krijgt..... een nummer sticker om op je drone te plakken moet je zelf maar regelen. Is de overheid een bedrijf ofzo?
DYI heeft genoeg drones van 249g welke niet echt speelgoed voor een 13jarige zijn, die kunnen zich 100m hoog/ver en hebben propellors die niet afgeschermd zijn.

Zie mijn reactie, de RDW zegt dat op de verpakking/in de handleiding een leeftijdscategorie moet staan.

Bij de Pixy staat uitdrukkelijk in de handleiding dat het geen speelgoed is. En daarnaast is Snapchat ook voor mensen boven de 13 jaar.

[Reactie gewijzigd door Accretion op 22 juli 2024 21:36]

Het lijkt mij aannemelijk dat dit een speelgoed drone is.
Dat lijkt me niet zomaar aannemelijk, vooral omdat het hoofddoel van deze drone opnames maken en delen met anderen is.

Maar gelukkig is er een definitie voor wat een speelgoeddrone is:
Een speelgoeddrone is ontworpen en bedoeld voor kinderen jonger dan 14 jaar. De fabrikant is verplicht om de leeftijdsinformatie bekend te maken. Deze informatie staat meestal op de verpakking van de drone, maar kan ook vermeld staan in de handleiding of op de website van de webshop.
Bron: https://www.rdw.nl/partic...itantnummer-van-een-drone

Snapchat gaat de drone lastig kunnen verkopen als bedoeld voor kinderen, aangezien snapchat een minimum leeftijd van 13 aanhoudt voor het maken van een account voor de app...

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 22 juli 2024 21:36]

Tja, wat is speelgoed, voor mij is zo'n DJI drone ook speelgoed.
Tja, jouw mening is in dit geval niet echt relevant, die van de RDW/wetgever echter wel :)
edit:
I stand corrected, blijkbaar vind Snap dat dit serieus materiaal is :P
Voor de serieuze snappers!
Volgens mij lees je niet goed.

"Let op: Als je een speelgoeddrone mét een camera hebt, die minder dan 250 gram weegt, dan heb je ook geen exploitantnummer nodig. ""
Dit is geen speelgoed drone.
Volgens de handleiding van de Pixy is het geen speelgoeddrone, de RDW zegt de leeftijdscategorie te handhaven uit de handleiding.
trouwens hij weegt minder dan 250gram en hij is sowieso niet sneller dan 60km/h dan hoef je hem al helemaal niet :)
Jawel, want hij heeft een camera en volgens de handleiding is het geen speelgoeddrone.
Tja, echter wel jammer dat je dan voor 23euro een exploitant nummer aan moet vragen bij de RDW voordat je d'r mee mag vliegen. Welke je elk jaar moet verlengen voor 13euro.
Waarom is dat jammer? Persoonlijk vind ik het erg goed. Scheelt weer een paar van die nutteloze zoemende dingen in de lucht. Helpt daarom mee aan het consuminderen en is dus beter voor het milieu.

Verder als het echt een hobby van je zou zijn dan is eenmalig 23 euro en daarna jaarlijks 13 euro helemaal niets. Zelfs de vispas kost meer.

[Reactie gewijzigd door turbojet80s op 22 juli 2024 21:36]

Nee, die regelgeving is niet gericht op consuminderen. Overigens is het ook maar vaag om een heffing te maken op alles wat jij nutteloos vindt.

In het geval van een vispas betaal je voor contributie voor de vereniging, dit is bij drones niet het geval.

De (gratis) cursus is goed, dat zorgt ervoor dat men zich netjes aan de regels houdt, maar jaarlijks betalen is gewoon vervelend en geldklopperij.
Jij gaat uit van brave burgers die zich altijd aan allerlei regeltjes houden. Zolang onze handhavers het veel te druk hebben met van alles en nog wat (dus zeg maar onderbezet zijn), doen ze vrij weinig aan de 'onschuldige' zaken zoals mensen die met drones rondvliegen in de stad. Ook zie ik hier (Rotterdam) heel veel van die electrische steps, die op een enkeling na ook helemaal niet toegestaan zijn. Om maar iets te noemen.
Zo'n vrijwillige cursus zapt men natuurlijk gewoon doorheen. En ik denk zelfs dat veel mensen niet eens zo'n vliegbewijs gaan halen.
Tja, eigenlijk met alle regels is het zo dat het pas een probleem wordt als er geklaagd wordt.

Dus ja, als je buren klagen over jou drone, kun je verwachten dat de handhaving/wijkagent langs komt om het e.e.a te controleren.

Als je met je drone daadwerkelijk schade aanricht en/of een gevaar bent, dan komt de politie.

Die regeltjes zijn enkel de stok om mee te slaan in het geval dat het mis gaat.

Wat jou verhaal over de gemiddelde consument, ja daarvoor vindt ik zo'n goede (gratis) cursus belangrijker.

Juist omdat dat effectiever is.

[Reactie gewijzigd door Accretion op 22 juli 2024 21:36]

Punt is dat als er geen of nauwelijks handhaving is, men ook minder snel geneigd is om te klagen. Met die steps zal er wel niet zoveel geklaagd worden. Maar iedereen ziet dat ze gewoon rondrijden en veel mensen weten best dat ze op een handvol na niet toegelaten zijn. Dus ja, je ziet het gebeuren en je ziet dat de politie niets doet, dus denken mensen dat de politie ook niets aan andere zaken zal doen.
Ach, ja we mogen met z'n alle best een beetje minder klagen?

Als de politie iets ziet wat gevaarlijk is, grijpt de politie in.

Wat mij betreft zijn de regels er om te kunnen handhaven, maar als daar geen toeleiding voor is, lekker laten gaan.

Dit telt natuurlijk niet voor elke situatie, maar wel voor veel.
Begrijp mij niet verkeerd, ik ben niet voor een politiestaat. En van klager hou ik ook niet zo. Maar zaken die de burger opvallen, en waarvan men ziet dat er niet tegen wordt opgetreden, wakkert het gevoel van 'de politie doet toch niets'.

Bijkomend probleem van die steppies is overigens dat 'niet toegelaten' ook betekent 'niet verzekerd'. Dus als je iemand aanrijdt, ben je behoorlijk zuur, want jouw WA-verzekering betaalt niets.
Ik weet dat hij daar niet op is gericht, maar dat is wel mijn persoonlijke reden waarom ik het goed vind. Achter de oorspronkelijke reden sta ik trouwens ook, maar die vind ik iets minder belangrijk.
Wat als je dit "vergeet"
Dan maak je kans op een maximale boete van 8700 euro.
Ligt er vast aan wat je met die drone aan het doen bent, maar dat nummer is gewoon het kenteken van zo'n drone voor het geval er een keer wat mis gaat. Rijden zonder kenteken wordt ook niet geaccepteerd ook niet als je 'vergeten' bent je nummerplaat vast te maken.
Ik betwijfel het serieus dat hier echt gehandhaafd gaat op worden, tenzij je allemaal domme dingen aan het doen bent of je drone overduidelijk te groot is.
Google maar eens op "boete gekregen drone".
Natuurlijk krijg je geen boete als je zo'n speelgoedding een rondje door je achtertuin laat vliegen, maar zeker in de openbare ruimte zou ik toch oppassen. Waarschijnlijk dekt je verzekering niks als je je niet aan de regels houdt dus je neemt gewoon een risico als je per ongeluk schade veroorzaakt.
Maar dat eerste is toch altijd zo met een drone waarmee je ook maar ene beetje serieus een foto of filmpje wilt maken?
nee hoor, dit is alleen voor drones boven de 250 gram ;)
Welkom in NL !
Het verdienmodel aan zelfs drones. De registratie snap ik mischien nog wel maar de jaarlijkse verlenging gaat nergens over.
5 tot 8 vluchten... en hoe lang duren die dan, 5 seconden of wat?
Snap is groot geworden met foto's die maximaal 10 seconden zichtbaar waren, dus waarschijnlijk zijn het inderdaad geen hele lange filmpjes.
Maar.. Dat ding bepaalt zelf waar hij naartoe gaat en hoe hij vliegt? Dat gaat goed?
Met alleen een sensor aan de voorkant en onderkant, waarschijnlijk niet nee.

De orbit modus moet je dus alleen gebruiken als er niets in de weg zit, de propellors zijn echter wel afgesloten en de drone is niet zwaar.

Dus het zal wel meevallen qua schade.
Klopt, maar moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als je zo'n ongeleid projectiel in de stad in druk verkeer laat vliegen en het ding bv op een auto klapt. Die drone weegt niets, maar een bestuurder die in paniek de stoep op rijdt wel...
Tja, als bestuurder moet je ook wanneer er een voetbal op je voorruit komt, je voertuig kunnen besturen.

Deze drone is overigens meer een tennisbal dan een voetbal.

Maar ja, als bestuurder/eigenaar van de drone ben je wel verantwoordelijk voor je drone.
De drone is dood in Nederland !!

Registreren a 23 euro, ieder jaar verlengen a 13 euro. En dat is per drone !!
Altijd mensen die altijd bereid zijn de politie te bellen en je erbij lappen (extreem dicht bevolkt land) en
kijk dan eens naar de vliegbewijzen die je bij de echt bruikbare drones moet hebben ($$$).
En tenslotte kijk eens waar je 'netto' echt mag vliegen, nou practisch bijna nergens of het is steeds weer hetzelfde stukje heide, riviertje en weet ik wat. Velen in NL zullen moeten gaan reizen om fatsoenlijk wat te gaan schieten.

Nee, leuk is echt anders en het is een kwestie van tijd voordat die hele markt instort want de regelgeving wordt er niet makkelijker op.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 22 juli 2024 21:36]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.