Video toont geannuleerd dualscreen-OS Andromeda van Microsoft op Lumia 950

Windows Central heeft samen met een ontwikkelaar Andromeda OS werkend gekregen op een Lumia 950-smartphone. Andromeda was bedoeld als besturingssysteem voor dualscreen-apparaten zoals de Surface Duo, maar werd in 2018 geannuleerd.

De build van Andromeda OS lijkt sterk op een aangepaste variant van Windows 10 Mobile; het lockscreen, startmenu en de applijst komen bijna geheel overeen met dat mobiele besturingssysteem. Het is niet duidelijk of de uiteindelijke versie dit ontwerp had gehouden aangezien Windows Central benadrukt dat de build die zij laten zien een 'ruwe', pre-releaseversie is met missende functies en een interface die nog niet af is.

Een van de meest opvallende aspecten van Andromeda OS is de mogelijkheid om te kunnen schrijven op de lockscreen. Zo hadden gebruikers zonder de telefoon te hoeven ontgrendelen notities kunnen achterlaten op het scherm die de smartphone dan zou opslaan. Later waren deze notities weer in te zien. Hiervoor werkt de smartphone samen met de Surface Pen. Daarnaast werkte het schrijven ook op het startscherm van de telefoon, waar gebruikers notities, plaatjes en 3d-objecten bij konden plaatsen.

De schrijffunctie op Andromeda OS, bron: Windows Central

Het geannuleerde besturingssysteem werkte daarnaast met gestures, waardoor de Start- en Cortana-knoppen onderaan het scherm zouden verdwijnen als er een app werd opgestart. Om weer naar het startscherm te kunnen navigeren, moesten gebruikers vanaf de linkerzijde naar rechts swipen. Om Cortana te kunnen gebruiken, moesten gebruikers vanaf rechts naar links swipen. In dit Cortana-scherm waren ook de notificaties te zien. De slimme assistent had in Andromeda moeten fungeren als een 'beheerder' van alle notificaties, zo schrijft Windows Central.

Een swipe van boven naar beneden had het Control Center moeten openen, waar zaken als wifi, de helderheid, volume en het afspelen van muziek beheerd konden worden. De UI in dit scherm lijkt er volgens het medium op te wijzen dat Microsoft het Fluent Design-ontwerp van Windows 10 ook in Andromeda OS wilde gebruiken. Microsoft experimenteerde ook met een Radial UX Menu, een selectie van knoppen zodat gebruikers niet hoefde te swipen om bijvoorbeeld notificaties te kunnen zien.

Andromeda OS, bron: Windows Central

Andromeda was gebaseerd op Windows en was bedoeld als besturingssysteem voor 'pocket-pc's met belfuncties'. De Surface Duo, een apparaat dat als een smartphone wordt gezien, had aanvankelijk Andromeda moeten krijgen. Uiteindelijk kreeg het toestel Android. Windows Central werkte voor de build samen met Gustave Monce, die op Twitter schrijft dat de smartphone alles behalve stabiel is en vaak opnieuw opstart. Hoewel Microsoft niet van plan was om een Lumia 950 uit te brengen met Andromeda OS, werd deze smartphone intern wel gebruikt om het besturingssysteem te testen. Daardoor bestaan er images van Andromeda voor de Lumia 950 en wist Windows Central het besturingssysteem werkend te krijgen.

Door Hayte Hugo

Redacteur

21-01-2022 • 17:27

94 Linkedin

Reacties (94)

94
94
35
4
0
50
Wijzig sortering
Eeuwig zonde dat dit Windows mobile geen echte kans heeft gekregen . Nu al jaren tevredenheid over iOS, maar mijn 640 was echt prima.
Ik heb 2 generatie Lumia's gehad. Leuke telefoons met in die tijd nog best wat unieke futures. De navigatie app was echt briljant (volwaardig offline, wat maps toen nog niet kon), goede camera, lekkere accuduur, desktop modus en zeer stevige toestellen. Persoonlijk denk ik als Microsoft nog iets langer had doorgezet dat ze best een kans van slagen hadden.
Helaas hadden ze daar meer apps en support voor nodig, en het werden er alleen maar minder en minder. Daar was niet tegenop te boksen, zelfs via UWP lukte dat niet. De doodsteek (voor mij), was het afhaken van Whatsapp. Toen werd wel duidelijk dat een overstap naar een ander mobiel OS niet uit kon blijven, ongeacht hoeveel ik nog van mijn 950XL genoot.
Dat was ook vooral door Google die Windows actief boycotte. Samen met een paar andere grote ontwikkelaars zoals snap.

Als die apps (bv YouTube of Google Maps) er niet zijn wil niemand het besturingssysteem hebben.
Voor beiden waren prima alternatieven beschikbaar, maar idd, Google was niet welwillend richting Microsoft. En van het één komt dan het ander.
Volgens mij was er geen alternatief waardoor ik toch kon appen met iedereen die alleen maar Whatsapp had.

Ik was echt gek op de Lumia. Heb de 710,de 1320, de 950 gehad en tot het allerlaatste moment gebruikt. Toen Whatsapp stopte was het echt afgelopen.
Microsoft had aangeboden om de app voor youtube volledig op zich te nemen, maar google stond dat niet toe en blokkeerde alle bruikbare youtube apps op windows.
Ja klopt, en dat was de doodsteek.
Kon prima overweg met Metrotube...
Waarom dat nooit een rechtszaak over machtsmisbruik is geworden is me een raadsel.
Machtsmisbruik? Je bent toch niet verplicht om als Mercedesgarage ook BMW-onderdelen te gaan leveren? Albert Heijn hoeft toch ook niet hun AH basic artikelen aan Jumbo aan te leveren omdat Jumbo deze graag in de schappen willen hebben liggen?
Als Mercedes en BMW de enige fabrikanten in de hele wereld zijn, de facto, dan gelden ook voor hun hele andere regels wat betreft mededinging ja.

De NS heeft ook haar spoor moeten delen met concurrenten. Er is een reden waarom bijvoorbeeld energienetwerken niet de leverancier van de stroom mogen zijn.

Ook als Microsoft een patch uitbrengt die Google diensten afsluit van Windows, heb je de poppen aan het dansen. Ook Microsoft heeft geen monopolie en ook nooit gehad, toch moesten ze de concurrentie bedienen, keuzevensters bieden, andere browsers toelaten etc. Verdiep je daar een beetje in, dit was gewoon toegelaten misbruik van positie. En dat is voortdurend.
Je auto voorbeeld klopt niet, want ook in de mobiele platformwereld is iedereen vrij om een nieuw platform te ontwikkelen: zie Huawei. Dus een ‘monopolie’ is er sowieso niet, want Apple bestaat ook nog.

De NS hoeft hun treinstellen niet te delen met Arriva of Connexxion…

En je voorbeeld van Microsoft een Patch uitbrengen om diensten af te sluiten van Google is een totaal andere kwestie dan Google die geen diensten van henzelf wilt uitbrengen voor een Microsoft platform.

Kortom: al je drie voorbeelden zijn bij deze ontkracht of kloppen niet

[Reactie gewijzigd door Woodsnaps op 24 januari 2022 12:27]

ik claimde ook niet dat de treinstellen gedeeld moesten worden. Ik claim ook helemaal niet dat Microsoft gebruik zou moeten mogen maken van de fysieke computers van Google oid.

Maar in een wereld waar een duopolie heerst op de smartphonemarkt, en je niet vrij je iOS op je Samsung of Android op je iPhone kan zetten (dus voor de klant is er eigenlijk de facto een monopolie) vind ik het wel eng dat het dus in de praktijk wel onmogelijk is om een alternatief met perspectief op de markt te brengen. Gaan we echt zo gemakkelijk Google en Apple omarmen en hun op de prachtige blauwe ogen vertrouwen dat ze beide hun marktpositie zo mogen gebruiken dat er geen concurrentie meer mogelijk is? Ik zie daar geen enkel voordeel in.

Vergeet niet dat Microsoft die boetes wel kreeg he, toen het Windows Media Player meeleverde standaard. Nu Google dergelijke dingen doet is er niets aan de hand. Ik snap nog steeds niet waarom het nu zo anders bezien wordt, terwijl de positie van Google nu veel sterker is dan Microsoft toen.
Ik had een Lumia, erg fijn toestel. De slechte ondersteuning vanuit Google heeft er voor gezorgd dat ik over ben gaan stappen op een eigen domein voor mijn e-mail!
Het hielp echter ook niet mee, dat Microsoft haar eigen apps ook eerst op de andere platformen uitbracht, en daarna pas naar WM bracht. Natuurlijk, uit het oogpunt van marktaandeel begrijpelijk, maar toch..
Volgens mij haakte Whatsapp pas af toen microsoft het project al end of life had verklaard. Voor mij was het echter wel de trigger om echt van het apparaat af te stappen, nog steeds zonde, want de telefoon werkte na enkele jaren nog prima
Microsoft had eerder al bepaald dat er geen heil meer was voor hun mobiele tak, de Whatsapp app was nog steeds op de basis van Windows Phone gebaseerd, nooit werd de moeite genomen om deze naar Windows Mobile (10) te brengen. De laatste software- en beveiligingsupdate voor Windows 10 mobile (o.a. voor de 950 serie) was voor dec. 2019 aangekondigd, er kwam er echter nog één achteraan in jan. 2020.

De aankondiging voor het stoppen met Whatsapp kwam al aardig wat eerder; nieuws: WhatsApp stopt eind dit jaar met support Windows Phone op basis van wat Microsoft had uitgesproken.

Als (degelijke) telefoon is ie nog steeds heel goed bruikbaar, en is zelfs uitermate geschikt voor mensen (vooral ouderen), die dat soort toestellen alleen voor mobiel bellen gebruiken, zonder allerlei apps dus. Wel zo veilig voor die groep.

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 22 januari 2022 13:51]

Ook ouderen vinden het leuk om fotos van hun kleinkinderen te zien, en hun bankrekening te bekijken. En hun digiD te gebruiken.

Iemand van 80 nu is een ander iemand dan iemand van 80 30 jaar geleden.
Ik doel ook niet op alle ouderen, wil beslist niet generaliseren (ben zelf ook niet al te jong meer). Maar er zijn er helaas ook (zoals mijn wijlen vrouw), die werkelijk niet uit de voeten kunnen met diverse apps en hun beveiliging, daarvoor is zo'n "domme" telefoon een uitkomst. Daarbij zijn er diverse ouderen die het niet meer zo goed weten dan toen ze nog wat jonger waren, u begrijpt waar ik op doel?

Er kan "per ongeluk" ook niets op geïnstalleerd worden wat ook niet wenselijk is, is simpelweg niet beschikbaar. Foto's maken/bekijken/delen is nog steeds niet zo'n probleem, behalve als je het over het delen via Whatsapp hebt, die vlieger ging niet meer op.
Ik snap wat je bedoelt. Overigens was de logica en tiles en hele interface ook echt geweldig van de Lumias. Ik heb in mijn directe omgeving 2 leeftijdsgenoten, 2 tantes mijn vader en moeder allemaal op de Lumia gekregen en allemaal vonden ze het zonde toen het stopte. Het is ze wel gelukt over te stappen op Androids gelukkig. Maar mijn moeder vloekt nog steeds wekelijks op haar Nokia android :-)
WhatsApp ondersteuning is pas gestopt in 2019, toen had Microsoft de ondersteuning al twee jaar gestaakt (los van dat in 2015 de laatste Windows Phone toestellen van Microsoft werden uitgebracht).

De doodsteek voor Windows Phone was naar mijn inzien het voortdurend breken van beloftes en tot drie keer toe de community splitsen (WP7-->WP8-->W10M). Bovendien vond ik W10M lang niet zo'n prettige ervaring als de voorgaande besturingssystemen. De prestaties van W10M waren langzamer en de meeste apps waren een downgrade ten opzichte van de Windows Phone 8.1 (of lager) variant (Lumia Camera vs Camera, Here Maps & Here Drive vs Kaarten, etc). Ook werd het besturingssysteem (zeker in het begin) geplaagd met bugs. En voortdurend vasthouden aan een Closed Source OS heeft ook weinig goeds gedaan. Tot slot begon het design ook steeds meer op Android te lijken, ook dat was voor mij onbegrijpelijk, omdat ik juist de toestellen aanschaften wegens de fijne gebruikersinterface. Nog steeds zit de UI van WP7 en WP8 naar mijn idee heel prettig in elkaar.
Het waren Windows Mobile toestellen die pas eind 2015 op de markt werden gebracht, voorzien van versie 10, een ander OS dus. Die W10M toestellen hebben nog tot begin 2020 updates ontvangen, is niet eerder al gestopt. Windows Phone was in 2015 al een gepasseerd station voor Microsoft, en niet alleen voor Microsoft.

We kunnen er lang en breed over blijven praten maar wat geweest is, is geweest. Als er geen draagvlak is voor een mobiel OS, dan maakt het niet uit hoe goed de software en/of hardware in elkaar steekt. Bij nul app support is zoiets gedoemd te mislukken.
Helaas hadden ze daar meer apps en support voor nodig, en het werden er alleen maar minder en minder. Daar was niet tegenop te boksen, zelfs via UWP lukte dat niet. De doodsteek (voor mij), was het afhaken van Whatsapp.
, het ironische is dat MS Surface kort daarna nog verder groeide, dus als MS Windows Phone in leven had gehouden dan was er denk ik nog best kans geweest voor een genoeg aantal gebruikers van de Windows Store.
Window Phone / Mobile was zeker in de eerste jaren superieur aan Android, maar is ten onder gegaan aan slecht beleid bij MS, waardoor ontwikkelaars geen apps wilden maken. Ik kijk nog af en toe met weemoed naar mijn Lumia 735; compact, snel, zeer snelle UI, goede camera.
En nu lopen de developers te zuren dat ze te veel moeten betalen om dat 2 bedrijven een bijna monopoly hebben 8)7 |:(
ja de standaard camera software was echt super met veel mogelijkheden om mooie foto's te maken
Het beleid bij Microsoft, en vooral het gebrek aan beleid, heeft inderdaad niet meegeholpen. De gesloten systemen die de mobiele hardware van Apple en Google vormen, afgeschermd door hun OS en play store maakten dat alternatieven als dat van Windows Phone nooit tot een gelijkwaardige concurrent heeft kunnen uitgroeien.

Heel goed beleid van Microsoft had een verschil kunnen maken. Maar dan nog zou het een lange en zware strijd zijn geweest om tot voldoende marktaandeel uit te kunnen groeien. Of het Microsoft management zolang de commitment aan mobiles had kunnen geven. We weten allemaal hoe het is gegaan. Ga je mobiles afzonderlijk beoordelen, dan is de tak niet houdbaar. Microsoft heeft dat op een gegeven moment gedaan. Dat mobiles een extra pilaar is onder het Microsoft landschap, en een stabiliserende factor is, dat is op een gegeven moment onvoldoende onderkend.

[Reactie gewijzigd door teacup op 22 januari 2022 11:48]

MS heeft echt een gouden kans laten liggen. Denk je eens in wat ze hadden kunnen bereiken met de aankoop van GitHub in de pocket.....
Ja daar noem je een mooi voorbeeld. We zitten hierin ook op een lijn denk ik. Ik vind synergie altijd een rotwoord (management blah blah blah) maar een groot belang dat die mobiles tak vertegenwoordigde waren die synergievoordelen en de horizonverbreding die het Microsoft gaf. Zelfs al zou het op implementatievlak lang een moeizaam verhaal blijven.

Github (2018) kwam wat dat betreft net een beetje te laat. Kijk je naar de tweakers Windows 10 mobile artikelen dan is te zien dat Github werd aangekocht niet lang nadat het besluit was genomen om niet verder te ontwikkelen aan 10 Mobile. Github kan hiermee nog steeds een rest zijn van het beleid om meer invloed bij developers te krijgen (wat Microsoft op mobiel vlak door die gesloten platformen onvoldoende had). Had Microsoft meer succes gehad met haar inspanningen op het vlak van bijvoorbeeld UWP apps, dan had ze wat meer eigen bestaansrecht opgebouwd, los van en naast de twee gesloten mobiele platforms.

Dat Github dus misschien een restje oud beleid was maakt helemaal niet uit. Om meer redenen naast mobile is die strategie een hele slimme geweest. Andersom denkend, Github is een van de randvoorwaarden om in een niet te verre toekomst een reboot te kunnen geven aan die mobiles tak. Dus wie weet. Wie weet ook wat voor side notes er bij Microsoft hierover bestaan.

[Reactie gewijzigd door teacup op 22 januari 2022 17:24]

Zou je mij kunnen uitleggen waarom GitHub zo'n invloed zou kunnen hebben op de mobile-markt? Ik leg de link zelf niet direct.
Nou ben ik zelf geen developer, maar als je een platform host waar veel developers gebruik van maken dan kan dat de drempel verlagen om met ze in dialoog te komen over hoe nu en in de toekomst software te ontwikkelen. Misschien is het hierbij nog meer van belang dat Microsoft zich kan richten op de ontwikkelaars dan andersom. Zou Microsoft door de opgedane kennis in staat zijn haar platform meer ontwikkelaars vriendelijk te krijgen dan kan dit er weer voor zorgen dat ontwikkelaars makkelijker voor haar platform aan het werk gaan. Werken ze aan haar platform, dan kan dat uiteindelijk ook mobile ten goede komen.... zou dat weer aan de orde zijn.

Of het ook zo uit kan pakken als ik hierboven schets, daarvoor zit ik te ver van het vuur. Gegeven is wel dat met alleen mobile Microsoft niet kan opboksen tegen Apple en Google. Het lijkt mij dat het voor developers alleen interessant kan zijn als ze tools kunnen ontwikkelen die op echt alle met Microsoft aangedreven hardware kan draaien. Eigelijk analoog aan die vroegere UWP gedachte, los van hoe dat dan nu verwezenlijkt zou moeten worden.
Dezelfde weemoed hier, mijn Lumia 530 is nog steeds prijs/kwaliteit de beste telefoon die ik ooit gehad heb. Dat ding deed alles wat ik nodig had voor de 75 euro die ik er voor betaald had :). Dat ding was ook niet stuk te krijgen. Meermaals van de trap laten vallen hier en dan viel dat ding gewoon in drie stukken uiteen en kon ik hem snel terug in elkaar klikken en gaan. En ik vond het ook een prettig OS om mee te werken.

Correctie, het was de 535!

[Reactie gewijzigd door marinostrus op 22 januari 2022 14:30]

heeft genoeg kans gekregen maar is gewoon niet populiar geworden. Jammer jammer. Had het graag willen houden veel beter dan mijn huidige samsung
Dat was zeker een probleem. De apps kostten zeker geld en bij een nieuwe versie van de app of het besturingssysteem kon je zo weer opnieuw de portemonnee trekken....

En toen verkochten we onze data en identiteit aan Google of Apple en werd alles gratis, of wacht......
kan me niet herrineren dat ik voor de apps moest betalen.
:Y) Nokia 640 was echt een heerlijk no-nonsense apparaat en windows phone echt heel goed als je iets zocht dat gewoon snel en efficient werkte. Jammer van zwalkende beleid.
Ah, de Lumia telefoons _/-\o_ ... Krijg warme gevoelens van binnen als ik daar aan terug denk. Altijd zeer tevreden geweest met zowel de hardware als de software. Ja, beschikbaarheid van apps was wel een dingetje, maar in de basis werkte de software wel echt heel fijn.

Lumia 930, met die metalen rand, was denk ik mijn favoriet!
Ja, ik heb de 920 en 930 gehad. Geniale apparaten! En snel tot het einde, maar helaas het wegblijven van anders veelgebruikte apps was jammer.
Hoezo heeft het geen echte kans gekregen? Windows Mobile heeft heel veel kansen gehad. Het was gewoon niet goed genoeg.
Ik denk dat het in de basis wel goed genoeg was, maar het beleid van Windows Phone is echt verkeerd geweest: https://youtu.be/m60m25m3sD8
aan het os was weinig mis, er waren gewoon geen apps voor omdat men het niet zag zitten om naast android en is nog een versie te maken met een kleine install base.

En de incompatibilities' tussen versies was ook wel een flop
Windows phone was wel goed! Het had alleen te weinig apps.
Eeuwig zonde dat dit Windows mobile geen echte kans heeft gekregen
Tsja, in een straat waar 10 pizzeria's zitten moet je geen pizzeria beginnen - da's een bekend economisch fenomeen. Een OS staat of valt met de apps. En aangezien de mobiele markt allang was verzadigt op het moment dat MS zich in de strijd ging mengen, hadden ze met een wel heel erg sterke app moeten komen om hun mobiele OS levensvatbaar te maken. Maarja - verzin maar eens zo'n 'killer-app' in een markt waarvoor al zo'n beetje voor elk denkbaar idee een app bestaat....
En ook niet onbelangrijk - MS wilde geld voor hun mobiele OS. En in een markt waar het dominante OS 'gratis' is, is dat geen slimme zet....
Tsja, in een straat waar 10 pizzeria's zitten moet je geen pizzeria beginnen - da's een bekend economisch fenomeen.
Microsoft was de tweede, na Symbian, die een smartphone OS maakte....
En ook niet onbelangrijk - MS wilde geld voor hun mobiele OS. En in een markt waar het dominante OS 'gratis' is, is dat geen slimme zet....
Denk niet dat het zo werkt. Android werd destijds door Google over de schutting gegooid en de hardwareintegratie was de OEM zijn probleem, bij Windows Phone engineerde Microsoft mee met de OEM en handelde Microsoft ook de updates naar de telco's af. Dus dan zie je dat de business case echt anders wordt en de kostenstructuur voor de OEM behoorlijk voordelig kan uitpakken.
Was Palm niet eerder? Misschien niet hoor, maar ik was met Palm al bezig ver voordat er een mobile OS was en Palm heeft op het laatst ook een telefoon versie gehad volgens mij. Daarna had ik Windows Mobile, waar ik destijds al op afknapte. :) De Windows Phones waar we het hier over hebben vond ik echt 100x beter.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 21 januari 2022 18:35]

We missen WebOS, Maemo, Meego en natuurlijk Tizen. Helaas allemaal geen voet aan de grond gekregen.
Tizen zit in miljoenen TV'S, substantieel minder smart watches en een behoorlijk aantal feature phones die onze markt niet bereiken.
Je hebt helemaal gelijk hoor. Ik heb de Treo gehad en dat werkte uitstekend. Ik blijf ze toch de pionier vinden.

Ik kan me nog herinneren dat ik uitgebreid verkondigde dat een PDA en telefoon in één echt nooit mainstream zou worden.

PalmOS is later webOS geworden. Ik weet het niet zeker meer maar volgens mij kwam eerst de Psion, toen Symbian op n95 en tegelijk Palm met de III en later de IIIc met kleur die echt doorbrak.

En toen de Vx echt een briljant ontwerp!

Dat waren tijden. Iedere fabrikant en eigen visie, voordelen, nadelen, hardware met één of twee schermen, vast toetsenbord of schriftherkenning (moest je voor de Palm wel leren).

Iedereen kijkt naar de iPhone maar toen die uitkwam dacht ik nog: dat bestaat toch allang? Ligt hier op tafel.....
Palm heeft volgens mij nooit mobiele telefoons gemaakt. Pas toen het WebOS werd (na aankoop door LG?) is het pas ergens rond 2010 op een telefoon terecht gekomen. Maar ze waren eerder in de PDA-markt inderdaad...
Mijn Palm Treo 650 met PalmOS dacht daar anders over. In 2003 kwam Palm met zijn eerste "smartphone", de Treo 650 volgde in 2004.
I stand corrected...
Zeker wel. Zoek maar eens op de Palm Centro. Dat is een telefoon met PalmOS (hij ligt hier ergens in een kast).

Verder zette Palm WebOS ook op eigen telefoons, namelijk de Pre en Pixi. Later nam HP het over en werd er enkel nog de Pre 3 als telefoon uitgebracht.
Ik moet weer terugdenken aan mijn eerste 'smartphone'

https://tweakers.net/pric...mis-zilver/specificaties/

Met trackbal en stylus pen. Want het was wel touchscreen, maar te mini voor mijn dikke worsten.
Ik vond windows mobile 6 best ok (wist natuurlijk ook niet beter). Best lang mee gedaan, mede dankzij de navigatie (TomTom).

Hij ligt nog steeds ergens in de kast (en doet het nog steeds). Heb niet snel last van sentiment, maar die gooi ik nooit meer weg.
Ha, ja. Ik begon na de Pam met een O2 XDA, beetje vergelijkbaar denk ik. Ik heb er nooit echt aan kunnen wennen, het was me toen al allemaal wat te klein, touchscreens waren nog niet prettig etc. Toen de iPhone uitkwam tikte dat alle boxen die me irriteerde, dat was wel echt zo'n "momentje". :) Heb toen nog, want niet te krijgen, een HTC Touch gehaald ook weer met Windows Mobile, maar ook dat was (voor mij persoonlijk) een miskoop. Zowel de tijd van Parm als daarna het begin van de moderne smartphones waren leuk mee te maken.
En al die review sites (waaronder tweakers) die Microsoft niet hip vinden en leunen op hun adverteerders eco-systeem en android / Ios aanbeveelden. Gevolg is nu dat er niet meer gekozen kan worden voor een systeem waarin de volledige 100% van de capaciteit ingezet wordt voor de gebruikers-processen. En dat in een tijd waarin energieverbruik belangrijker zou moeten zijn dan een advertentie-ecosysteem.
Windows was best efficiënt, maar er is geen enkel os tegenwoordig waar 100% voor de gebruikersprocessen ingezet wordt. Dat wil je ook helemaal niet.
MS had zeker wel wat kunnen worden, echt veel goede features, maar bij elke versie van windows mobile moets op een nieuwe manier apps gemaakt worden en waren niet compatible met de oudere versies , bij android is dat niet echt een probleem.. bij ios ook niet ... dat heeft ze de das omgedaan developers zieken terwijl ze die juist zo hard nodig hadden... maar ja developers wilde er niet al te veel tijd in steken... en nu zeuren ze over monopoly van de grote apple em Google... terwijl ze zelf de alternative links laten liggen...
Op een miljarden markt is er voldoende plaats. Immers daar voor had ook elke fabrikant zijn eigen os. Het zijn de developers die support moeten geven... probleem is als zij het niet doen er 3th party developers zijn die het dan voor hun doen... maar die projecten worden door de FB WhatsApp telegram etc etc de nek om gedraaid, maar met een alternatief komen ze niet.. de grote developers zijn de schuldige aan dat de andere ogen het niet halen. BB , microsoft sailfish en nog een paar zo lang die grote niet mee doen zijn dat soort platforms gewoon niet levens vatbaar... in China is er geen google maar wel android dus het kan echt wel ...
Het was als bedrijf lastig te verantwoorden om constant zowel tijd aan het leren van steeds veranderende systemen en tijd aan het herschrijven van apps te alloceren, voor een veel kleiner platform dat elke zoveel tijd alles overnieuw deed in hun eigen stijl. Android en iOS zijn altijd makkelijk geweest om in te stappen toen zij nieuw waren omdat men ervaring met Java en Obj-C konden gebruiken, Windows Phone had een hogere drempel die zij frequent aan het verwisselen waren.

Qua snelheid en gebruikservaring was WP8.0 wel echt geweldig.
640 en 930 wordt hier nog gewoon gebruikt, app`s niet zo belangrijk op onze leeftijd.
Beetje browsen, telegram en sms en af en toe een foto schieten en natuurlijk bellen.
Ik krijg op de 840 helaas de store niet meer aan de praat. Alle, tis te zeggen, ik krijg de full store zoals op pc te zien en kan er niks in downloaden.
Jammer, verder nog een oerdegelijk toestel en ik was echt fan van het OS.
Misschien met een factory reset?
Na van iPhone naar Windows Phone overgestapt te zijn en nu helaas op Android nadat het echt niet verder kon op mijn 950xl mis ik Windows Mobile nog steeds. Op de een of andere manier werkte primaire dingen precies zoals ik het wou. Ik zou nu ook direct een Windows phone nemen als de hoofdzakelijke dingen native waren (camera, mail, Whatsapp browser) en als die paar apps via een emulatielaag gingen had ik dat meer dan prima gevonden. Android is het ook niet voor mij en wil eigenlijk niet terug naar iPhone en een ander alternatief is er helaas niet.
Je kan sailfish of linux proberen, maar dat lijkt me ook niet optimaal.
Idem, maar ik switcher naar Android. Hoewel ik 10 jaar zowel Windows, iOS en Android in parallel gebruikt, vond ik Windows Windows veruit het prettigst, gevolgd door Android. IOS was, zeker tot een paar jaar geleden, erg restrictief (Apple's way or no way)
Een apple achtige ecosystem van Microsoft op basis van Windows 11 UI zie ik best zitten.
Helaas heeft MS hun kans verspeeld op de mobiele markt.
MS zag te laat in dat content king was, en niet het OS of office applicaties.
Toen ze dat doorkregen had Google alles al staan. En werkte niet mee om hun concurrent toegang te geven.
Het was powerplay en MS kreeg een flinke dreun en uiteindelijk KO.

En nu zitten we met Google en Apple. Ook mooi. Maar niet heus.
Teveel gefocust op legacy, begon al met de geweldige PDAs. Hopelijk slopen ze nog een keer alle legacy uit Windows en forceren ze ontwikkelaars om moderne applicaties te maken.
Het is een vloek en een zege, die backwards compatibility. Denk alleen dat als ze dat doen Windows instant een flink deel marktaandeel verliest. Kijk alleen maar eens naar de backlash over Windows 11 met wat strengere eisen qua hardware ...
Geen idee, is daar backlash over? Heb er zelf ook geen last van, als je geen windows 11 kan draaien dan is er altijd nog win10.
Juist, maar de mogelijkheid Android apps te draaien op Windows interesseerde me wel. Helaas heeft mijn Alienware geen TPM dus ...
volgens mij is windows phone juist hard achteruit gegaan op het moment dat de legacy eruit gesloopt werd.

legacy uit windows slopen kan dus het einde van Windows betekenen.
Ik denk dat het probleem was dat de legacy wel op de desktop bleef. Er werden daardoor weinig volledige windows UWP apps gebouwd en daardoor konden deze ook niet naar telefoon en tablet worden geport.
Leuk, heb nog een werkende Lumia 950 liggen. Gebruik 'm in sommige situaties nog steeds als tweede telefoon. (Wat een kwaliteit qua hardware trouwens, vergeleken bij de huidige vluchtige phones.) Zou 'm best willen 'upgraden' naar een moderner OS, heerlijke spielerei.
Ik deel jouw gevoel. Heel bot gezegd: 5 jaar later en ik heb nog steeds het gevoel dat de Camera van mijn huidige toestel (OnePlus 9 Pro) niet echt veel betere resultaten levert dan mijn Lumia 950.
Die heb ik nog mee gehad op vakantie als primaire camera. Weergaloze foto’s mee gemaakt. Wat zou ik graag willen dat Windows OS terugkomt. Direct zou ik terug gaan!
Welk operating systeem microsoft ook uit brengt: als het niet compatibel is met msWindows zal dat een serieus minpunt zijn waar ze rekening mee moeten houden.

Al zouden ze er een gratis en echt werkend msOffice op zetten, dan zouden ze er mee weg kunnen komen dat de rest niet of niet zo goed werkt. Dan wel outlook, word en excel minimaal, liefst alle andere apps ook.

Tegenwoordig zou het kunnen draaien van android apps (alles uit de google play store) ook een plus punt zijn, met als alternatieve app-store de apple app store. microsoft heeft zelf nog niet een appstore die goed genoeg is gevuld met mobiele applicaties.
Win32 applicaties moet je ook niet willen op een telefoon. Dat werkt nauwelijks op een tablet.
Hoezo niet? Kijk eens naar de spelletjes en de social-media apps? Dat is wat het publiek wil.

Het gaat er om dat er applicaties op gezet kunnen worden uit een bron die de klanten kennen. Bij het begin van het smartphone tijdperk zijn het ook de app-stores geweest die een stevige duit in het zakje hebben gedaan. Voor microsoft systemen zijn de applicaties op de andere microsoft omgevingen daar de eerste bron voor.

Bekijk en vergelijk het met google haar operating systemen: onder android is veel beschikbaar en bekend bij het grote publiek. Nu komen ze met ChromeOS op laptopjes. Dat gaat nu pas echt harder lopen nu de applicaties uit het andere google systeem (android) ook beschikbaar komen. Zelf ben ik om, mijn 11-inch ChromeBookje vervangt ondertussen de 10-inch samsung tablet.
Omdat 99% van die applicaties niet op DPI schaalt, en je piepkleine icoontjes aan moet klikken met een muis. Dat lukt niet op een 5" touchscreen.
Kan je tegenwoordig (behalve; 'een oude, ergens in een la') een smartphone vinden met een 5" scherm dan? ;)
Ja https://tweakers.net/smar...DuuehoSRwt1khCI7nv4Ca21Pw

Verkrijgbaar sinds 01-01-2021 ;)

[Reactie gewijzigd door Damic op 21 januari 2022 21:29]

Zijn het:
'Phones', ja!
'Smart', nee...

Zijn precies zoals die ouwe dingen in die eerder genoemde la. :+
Android/ios = smartphone, zelfde als een smart tv, daar moet je zoeken om iets zonder android tv ofzo tevinden.
Klopt helemaal hoor, zit ook maar 'een beetje te stangen' natuurlijk.
Gelukkig kun je een TV vaak nog 'dom' gebruiken en dan een Android-box of (mini)PC-tje eraan koppelen. Van een smartphone kan je niet 'even een stukkie afknippen' om het toch aan de wensen te laten voldoen. ;)
MS heeft door zwalkend beleid zelf het besturingssysteem onaantrekkelijk gemaakt en ze kregen ook geen steun voor apps van google.
Windows phone was een heerlijk systeem. Lekker simpel met al die blokjes. Erg jammer dat hier geen goede appstore voor was.

Hetzelfde geld eigenlijk ook voor BlackBerry os 10
Ach Windows Phone. Zo jammer. Zoveel goede ideeën.

Ik denk nog steeds dat het dwarszitten van Google uiteindelijk de strop voor ze is geweest. Geen YouTube app. Geen Google maps (al was here maps een goede vervanger). Maar als zij al niet in de store stonden,waarom zouden andere devs de sprong wagen?

Ook zune integratie was fantastisch ooit. Maar dat had geen goede naam in de VS, dus werd het allemaal ge axed. Dan nog de ongelukkige switch van Silverlight naar RT. Dom Dom Dom. Giga performance hit, met als voordeel een cross platform integratie.

Nouja dus eigenlijk een hoop dingen. Wp8 en Windows 8 (met gestures!) op een tablet waren toch echt heel bijzonder en uniek. Maar dat hadden ze nooit moeten pushen op desktops. Gewoon omdat het zo anders was dan Windows 7. En mensen houden nou eenmaal niet van grote veranderingen.
Oh alleen al die foto en ik verlang gelijk terug naar mijn 950. Ze hebben meer niet goed aangepakt. Iedereen belde ermee in Goede Tijden, Slechte Tijden, net als in de wereld aan internationale series. Maar er was totaal niks om de interesse die daardoor opgewekt werd te bevredigen. 0,0 marketing buiten dat ze op tv gebruikt werden. Op Twitter iedere avond weer vragen wat voor telefoon Ludo had, maar niemand van Microsoft die er op inhaakte. In winkels werd er niet over gerept, zelfs als je er over begon werd je wat anders aangeraden. Ik was fan. De achterkant van de 950 werd afgezeken als goedkoop, ik vond het een zegen. Ik heb nog nooit een hoesje gebruikt voor welke telefoon dan ook. De 950 bleef overal op liggen. Vrienden met een iPhone hebben allemaal meermaals hun telefoon moeten oppakken van de grond in te beseffen dat ze weer een nieuw scherm moesten laten installeren haha. Prachtige achterkant, maar dan in een hoesje moeten stoppen. Nee, ik hou van stoere sneakers en niet van glazen muiltjes. De 950 was mijn werkpaard. Nooit apps gemist eigenlijk, via de browser ging het vrijwel allemaal net zo prima. Ik begon het te missen met dingen als Philips Hue en tado achtige dingen. En qua werk ontkwam ik er niet meer aan. Specifieke apps om mijn werk te kunnen doen. Nog een tijdje twee toestellen willen hebben, maar daar was ik snel overheen. Het eind van mijn 950 avontuur was eigenlijk wel raar en achteraf heel logisch, maar niemand bij MS had enige idee. Niks in mijn telefoon kwam terug na een reset, zoals mijn contactpersonen. Ooit aangemaakt in het Engels met de personen onder contacts. Bij herinstallatie zei het ding welkom! En zocht in contacten. En zo nog wat meer van dat gedoe door een taalverschil. Zelfs voor opgestuurd geweest naar de andere kant van Europa en zelfs daar kon niemand het probleem vinden hahahahahaha. Ik kwam er zelf achter toen ik al een Android Nokia had met MS Launcher, dat dan weer wel.
Heb zelf een 640XL, 950XL en 1520 in gebruik gehad. Windows Mobile was superieur, Android en iOS liepen achter.
App support en beleid is idd de doodsteek geweest.
Maar ik moet ook zeggen dat de grote telefoon winkels klanten liever een iphone of dure Android telefoon aansmeerde.
Dit heb ik zelf bij verschillende winkels getest, 99% zei Windows phones moet je niet kopen.
Dit heeft ook een rol gespeeld denk ik.
Heb mijn 1010 nog in gebruik als "fototoestel"....
Vele malen beter dan mijn nieuwere Nokia 8. Die valt daarin echt tegen.
Zo ook met het OS. En dan is de Nokia nog wel voorzien van een 'kale' Android.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee