Belg betaalt veel voor mobiele diensten vergeleken met buurlanden

Belgen zijn bovengemiddeld veel geld kwijt aan mobiel internet en bellen. Dat blijkt uit een internationale prijzenstudie van het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie. Vooral voor onbeperkt bellen en veel data betalen zij extra.

Het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie heeft een onderzoek gedaan naar de prijzen van mobiel bellen en mobiel internet in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk. Daarin komt naar voren dat België 'bijna systematisch tot de drie minst goedkope landen behoort', over de hele linie. Het BIPT keek naar de prijzen van verschillende bel- en internetbundels bij verschillende providers. De goedkoopste landen zijn Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Met name voor een bundel met onbeperkt bellen en 100GB data betalen Belgen veel meer dan hun buren.

Het BIPT zegt daarbij dat de veelgehoorde reden voor de hoge prijzen, de kwaliteit van de netwerken, niet opgaat. Het instituut herkent geen correlatie tussen de prijzen en de kwaliteit en dekking van Belgische netwerken. De mate van concurrentie is volgens hen 'een uitgesprokener verklarend element'.

Het instituut vergeleek voor het onderzoek prijzen van alle aanbieders in de zes landen. In België zijn, voor zover mogelijk, de nieuwe merken hey! van Orange en Orange Extreme, meegenomen. Hey! is een nieuwe prijsvechter in België, die sinds september de strijd aan moet gaan met Mobile Vikings en Scarlet.

Opvallend daarin is dat België vooral uit de pas loopt naar mate de hoeveelheid data toeneemt dat bijgeleverd wordt bij een abonnement met onbeperkt bellen. Waar in alle andere landen de prijzen vanaf 20GB per maand gestaag toenemen, schieten die omhoog in België. Voor een abonnement met onbeperkt bellen en 20GB data zijn Belgen minimaal 25 euro kwijt, voor 50GB data 40 euro en voor 100GB data 50 euro. In Nederland is dat 17,50 euro voor 20GB en net onder de 25 euro voor 50GB of 100GB data en onbeperkt bellen.

Prijsvergelijking van de laagste prijzen per land voor mobiel internet en data. Beeld: BIPT

Hetzelfde beeld komt naar voren in telecombundels, waarbij internet en telefonie gecombineerd wordt met digitale televisie. Hoewel de prijzen minder ver uiteen lopen, en Nederland ook gemiddeld in de bovenmoot zit in die bundels, betaalt de Belg voor het duurste pakket van 200Mbit/s, onbeperkt bellen en 40 kanalen minimaal 90 euro, waar dit in Duitsland, de op een na duurste iets meer dan 70 euro is en je in Nederland 64 euro betaalt, voor hetzelfde pakket.

Wel erkent het instituut dat België voor de goedkoopste pakketten niet meer betalen dan hun buren en dat de mobiele markt de afgelopen twaalf maanden, met de komst van nieuwe prijsvechters, flink veranderd is. Die prijsconcurrentie zal op termijn ook gevolgen hebben voor de gemiddelde prijzen, al was dat in dit onderzoek nog niet zichtbaar. Het BIPT herhaalt de prijsvergelijking jaarlijks.

Door Stephan Vegelien

Redacteur

22-12-2021 • 14:13

93 Linkedin

Submitter: M_K_

Reacties (93)

Wijzig sortering
titel is wel heel erg clickbait,, pas bij de hele zware abbonnementen wordt het aanzienlijk duurder in belgië.

tot aan 10 - 20GB ligt het allemaal redelijk dicht bij elkaar.. sterker nog de vraag is welke kwaliteit provider vergelijk je onderling we hebben in Nederland veel prijs vechters maar daar wil je meestal ook niet zitten.

En wie meer dan 20gb mobiel gebruikt is niet echt een normale gebruiker te noemen.
Nee niet bij zware abbo's wordt het aanzienlijk duurder, % gezien wordt het verschil dan minder.
alleen bij 60 min abbo is het bijna geen verschil, daarboven toch wel een aanzienlijk verschil.

Maar de bipt heeft natuurlijk gewoon boter op haar hoofd.
De overheid is grootaandeelhouder proximus 1 van de 2 duopolisten in vlaanderen/belgië.
BIPT zit vol oud medewerkers vantelenet, proximus.
de BIPT kan toegang tot netwerken afdwingen en de prijs daarvoor bepalen. Orange moet geld toeleggen als ze via de telenet kabel abbo's verkopen.

als ik het artikel lees moet ik kosten. Ze geven aan dat de prijzen onnatuurlijk hoog zijn er geen technische reden voor is maar de bipt doet niets, alleen ieder jaar mooi rapportje schrijven.
vooruit de politiek roept ook wel in België maar ja politici hebben gewoon betaalde bijbaantjes bij bedrijven dus ja vul zelf maar in of er in België iets gaat gebeuren.
De oorzaak van de hoge prijzen zit nog gewiekster in elkaar. Veel Belgen krijgen een abonnement van hun werkgever. Allemaal leuk maar het probleem is dat er een serieus addertje onder het gras zit. In dat geval wordt je als werknemer belast voor "voordelen alle aard" en als ik mij niet vergis komt dat neer op zo´n 10 euro per maand.

Het gevolg is dat als een provider een scherp geprijsd abonnement van 5 euro per maand in de markt zou zetten en jij "krijgt" zulk abonnement van je werkgever, je dan méér belastingen zou betalen dan de waarde van het abonnement. Je zou in dat geval beter die verloning weigeren en in de plaats privé het abonnement afsluiten.

De providers weten dit ook waardoor ze er in hun prijszetting van hun abonnementen mee rekening houden. Door de hoge belastingaanslag op mobiele abonnementen forceert de overheid eigenlijk minimumprijzen op de markt.

Erg leuk voor de overheid als je weet dat hoge marges in de telecomsector ook zorgen voor hogere dividenden bij Proximus. Meer dan 50% daarvan is in handen van de overheid...

Wil je in België zo weinig mogelijk betalen, dan neem je dus best geen abonnement. Koop zelf je simkaart. Betaal volgens verbruik en gebruik zo vaak mogelijk WiFi.
Het rapport op zich lijkt met toch objectief opgesteld te zijn, te hoge prijzen, België behoort tot het minst goedkope land, Belgen betalen veel meer dan hun buren, ... Ze moeten hun rapport opstellen en voorleggen aan de Kamer van Volksvertegenwoordigers wat ze ook effectief doen. De vraag is nu waarom gebeurt er niets met dit rapport ? Niet zozeer het BIPT is aan zet maar de politiek is aan zet. Spijtig genoeg voelt geen enkele partij zich geroepen om in te grijpen of om dit op de agenda te zetten en blijven we met een duopolie zitten.
Dat komt omadar de overheid dikwijls een graag doet in de pot met winst. Wat ook ongelovelijk is maar als de politiek aan dat potje gaat tornrn, hebben ze geen fallback
De politie en de brandweer moet ook betaald worden. Maar direct de belasting verhogen wekt weerstand op, dan liever indirect, via hoge kosten voor bellen. Dan kan niemand miepen dat de belastingen zo hoog zijn. Zo ook hier in Nederland: veilen van frequenties. Dit levert de schatkist veel geld op, maar die kosten gaan door de providers bij de gebruikers gehaald worden. Dus effectief is het een belasting, maar het belastingplaatje ziet er op deze manier minder guur uit.
Bipt heeft zelf de mogleijkheid tarieven voor toegang tot netwerken vast te stellen.
Orange zit op de telenet kabel maar als je zoekt lees je dat ze dat onder de streep geld kost. De bipt kan gewoon het tarief verlagen maar doet dat niet.
Dat kunnen ze ook voor het proximus netwerk.

Waarom doet de politiek niet. Proximus is voor groot deel in handen van de staat. verdiend goed geld, betaald dus dividend uit en dat zijn inkomsten voor de staat.
Neem daarbij de bijbaantjes van politici bij bedrijven, corruptie ?
Lees je dan eens in welke mensen er op sleutelposities bij de bipt zitten, vaak oud medewerkers van jawel proximus en telenet.
zo een rapport is leuk maar ook de bevoegden bij de bipt (de oud medewerkers) willen hun ex werkgevers vooral leuk laten verdienen.
En wie meer dan 20gb mobiel gebruikt is niet echt een normale gebruiker te noemen.
Een forens die dagelijks 60 minuten in het OV zit en die tijd gebruikt om Netflix uit te kijken op 1080p doet dat. Netflix op 1080p vraagt 5 mbit/sec, dus gemiddeld (5/8)*3600*5*4,2=47,25 GB per maand. Op 4K is het zelfs 236,25 GB per maand.

In mijn ogen is dat een volstrekt normaal gebruikspatroon.
Dan sla je die tijdelijk op, probleem opgelost.
Dan sla je die tijdelijk op, probleem opgelost.
Mobiele opslag is duur, dus waarom zou u dat doen terwijl u al zoveel betaalt aan uw mobiele data, telefoon en Netflix? Het hele idee van streamingdiensten was toch dat wij dat niet hoefde te doen? Als u de opslag zelf moet gaan betalen en na moet denken over wat u wanneer wilt kijken, kunt u net zo goed kijken naar alternatieve methoden om de video's te bekijken.

Daar komt bij dat de gemoedstoestand en/of de omgeving van de gebruiker op dat betreffende moment, lang niet altijd past bij wat zij van tevoren heeft gedownload.

Het ging toch juist allemaal om "gemak" en "onmiddellijke bevrediging"?

Lever maar lekker uit door het mobiele netwerk en laat providers maar investeren in infrastructuur. We betalen er genoeg voor.

[Reactie gewijzigd door vliegendekat op 22 december 2021 14:49]

Mobiele opslag is duur
1080p is een 2 gb/uur. Elke nieuwe smartphone nu kan dus makkelijk genoeg voor een week opslaan moet je enkel in het weekend de volgende erop zetten. Je kan er zelfs meerdere opzetten.

Ik vind dat tweakers tegenwoodig eerder gaat over hoe zaken aankopen en niet zelf de beste/goedkoopste oplossing vinden.

EN wil je dat niet wel dan pak je een abbonement en betaal je voor de dienst, 50 gb heb je voor 29 euro en dan kan je elke dag zonder problemen kijken.
Dat is niet het punt dat ik maak.

Het punt is dat het allemaal gaat over "gemak", "onmiddellijke bevrediging" en "niet meer hoeven nadenken".

Overigens heeft u onbeperkte data al voor 27 euro per maand.
in belgie is dat onbeperkt*

Echt onbeperkt is iets van een 50 euro.

*volle snelheid tot 40-60GB
Mobiele opslag is duur
SDkaartjes kosten €12 voor 128GiB en €25 voor 256GiB. Hoezo duur?
Daar kunt u niet met elke telefoon uw series op opslaan.

Daarnaast staat het punt "gemak", "onmiddellijke bevrediging" en "niet meer hoeven nadenken", nog steeds.
Klopt op zich maar Netflix is best slim, het download steeds de volgende episode van de series die je kijkt plus dingen waarvan het denkt dat je ze wilt zien dus meestal heb je de download al binnen voor een dagelijkse trip. Al werkt het maar 80% van de tijd dan bespaar je toch flink wat GBs en je hoeft er niets voor te doen.

Maar je het alsnog aardig gelijk hoor, ik kijk veel YouTube en daar kun je wel ‘Watch later’ gebruiken maar het eet toch aardig wat data als je zit te browsen.

[Reactie gewijzigd door Superstoned op 26 december 2021 11:16]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. België en in mindere mate Frankrijk zijn toch echt fors duurder dan de andere 4 landen bij de kleine abo's. Je betaalt tot in België toch bijna het dubbele als je 1GB internet wilt. Gemiddeld een euro of 8 tegenover 15 voor België is toch echt forst meer vind ik. Ook interessant is dat Franse providers bijna een flat fee lijken te vragen. Mobiele abo kost je ongeveer 13 euro minimaal, zo'n beetje ongeacht wat je wilt.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 22 december 2021 14:26]

met onbeperkt bellen ben ik het deels met je eens het verschil is meer hoe het in België wordt aangeboden. Daar is onbeperkt bellen feitelijk pas gewoongoed vanaf data bundel 5gb onder de 5gb betaal je dus in België meer voor onbeperkt bellen dat is dan de juiste conclusie.

Echter mensen die onbeperkt bellen hebben over het algemeen geen bundel lager dan 5gb data. En ook dan is het nog enigzins vertekend want welke kwaliteit vergelijken we in de landen. Hollandsnieuwe, lebara etc in Nederland kan ik nou niet bepaald echt als serieus aanmerken in betrouwbaarheid en klantenservice. Als je dan gaat kijken naar de grotere merken KPN, Vodafone, T-mobile, proximus.

Dan zit je op Nederland 25 euro en belgië 27 euro. dat ligt dus nog erg dicht bij elkaar. De grote verschillen van vroeger zijn er niet meer. Het grote verschil is dat er in Nederland meer keuze vrijheid is in samenstellen van een pakket in België heeft proximus bijvoorbeeld maar 4 pakketten.. Onbeperkt bellen is daar pas bij 5gb databundel. In Nederland kan je voor 1-2 euro extra vaak onbeperkt bellen mee bestellen ongeacht je data bundel.
Daar ben ik het niet volledig mee eens. Mijn voorbeeld is hier Free Mobile in Frankrijk. Dit abonnement heb ik nu sinds 2014 en heb deze meegenomen naar Zuid Afrika (2.5 jaar) en Belgie (waar ik nu een half jaar woon).

Ik betaal bizar weinig voor wat ik terug krijg.. Ik betaal net geen 20 EUR per maand voor 150 GB in Frankrijk (4/5G, afhankelijk van de dekking) en 25 GB in Europa (en meer dan 70 andere bestemmingen*) op 4G.

In het begin (2014/2015) was het niet super goed, want 3G en toen 4G dekking was alleen perfect in grote steden en ze hadden nog niet heel veel eigen masten je zat al heel gauw op gereduceerde snelheid op het Orange Netwerk indien je buiten de grote steden kwam. Nu is dat echt wel anders en als ik de situatie zoals deze nu is vergelijk met andere referenties die ik heb in Nederland en Belgie, is Belgie veruit het slechtst af waarna Nederland ergens tussen mijn ervaring met Free Mobile is en de providers in Belgie.

Het goedkoopste abonnement bij Free Mobile in Frankrijk is 2 euro per maand. SMS en MMS volledig inbegrepen, 50 MB (ja, Megabyte) en 2 uur bellen. Ik ken echter niemand die dit gebruikt of überhaupt zou willen gebruiken.

Er is wel een kanttekening, en wel dat ik eigenlijk contractbreuk maak door niet meer in Frankrijk te wonen. Ik heb een Franse adres nodig en een Franse rekening om hiervan gebruik te kunnen maken.

* [quote]
Vanuit het buitenland en DOM:
• Onbeperkt bellen, sms'en, mms'en vanuit Europa (1) en DOM naar vaste en mobiele nummers in Europa, DOM en het vasteland van Frankrijk en vanuit de Verenigde Staten, Canada, Zuid-Afrika, Australië, Nieuw-Zeeland en Israël naar vaste lijnen en mobiele telefoons in hetzelfde land en op het vasteland van Frankrijk.
• Internet 25 GB / maand vanuit Europa, DOM, Zwitserland, Guernsey, Jersey, Isle of Man, Verenigde Staten, Canada, Mexico, Brazilië, Argentinië, Algerije, Tunesië, Israël, Turkije, Zuid-Afrika, Australië, Nieuw-Zeeland, India, Maleisië, Thailand, Sri Lanka, Bangladesh, Rusland, Oekraïne, Servië, Montenegro, Wit-Rusland, Macedonië, Armenië, Georgië, Kazachstan, Pakistan, Oezbekistan en China (Exclusief Taiwan, Hong Kong, Macao)
[/quote].
Als je een beetje uitkijkt betaal je 10 euro / maand voor 5 Gig
Ik snap echt niet waarom dat onbeperkt bellen er bij moet (als je geen bedrijf hebt)
Bellen is qua volume toch al lang niet meer wat het vroeger was....
Ik heb zelf onbeperkt Bellen en sms’en bij tmobile in Nederland,

Ik wou beide onbeperkt hebben zodat ik kwa kosten altijd op hetzelfde bedrag zit, als ik 120 belminuten neem en moet achter bepaalde dingen aanbellen en regelen (en dan vooral met die COVID wachtrijen bij klantenservices momenteel) ben je er zo doorheen..


Ik denk dat mensen gewoon graag net als mijzelf een vast bedrag in de maand betalen en zich nergens meer druk over hoeven te maken…
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. België en in mindere mate Frankrijk zijn toch echt fors duurder dan de andere 4 landen bij de kleine abo's.
Wel fair om er dan bij te vermelden dat je in Frankrijk voor hetzelfde geld ook onbeperkt bellen + 50Gb kunt krijgen.
In Frankrijk kun je 20GB voor 10€ op het Orange network krijgen of 100GB voor 10€ op het SFR netwerk, en dat zijn de beginabonnementen met een bruikbare hoeveelheid data. Lastig vergelijken als er geen abbo’s zijn met minder (maar meer dan 1GB) data.

Tevens zijn er zeer regelmatig aanbiedingen. Mijn zoon heeft een 20GB abbo op het SFR netwerk voor 5€ per maand.
Je betaalt tot in België toch bijna het dubbele als je 1GB internet wilt.
https://www.edpnet.be/nl/thuis/mobiel.html

€8 voor 1GiB data + 400 min/sms (i.e. zo goed als onbeperkt, want welke gek belt nu meer dan 400 minuten per maand via het klassieke netwerk? VOIP is goedkoper als je zulke hoeveelheden moet bellen)

Als je écht onbeperkt wilt, dan betaal je €12 icm 1GiB data, maar persoonlijk zie ik daarvan de meerwaarde niet in. Anderen misschien wel?

[Reactie gewijzigd door RuddyMysterious op 23 december 2021 16:03]

Van 8Eur naar 10Eur is een stijging van 25%..
En van 1 naar 2 is 100% ga je daar nog meer van maken?
Dit is per jaar 24 euro.
Ik betaal als Belg €10 voor onbeperkt bellen en 13gb per maand. Als je een beetje inzet toont kan het dus weldegelijk de moeite lonen.
titel is wel heel erg clickbait,,
Ja, jouw quote is zelf wel mooi genuanceerd. Als je dit al 'heel erg clickbait' noemt, vraag ik me af wat voor jou geen clickbait is.

Het goedkoopste pakket ligt in euro's uiteraard dichtbij elkaar. Het verschil is dat diezelfde prijs in buurlanden pas veel later begint te stijgen naarmate je pakket groter wordt, terwijl België vrijwel onmiddellijk de hoogte in schiet qua prijs. Dat goedkoopste abonnement bestaat vooral om goede reclame te kunnen voeren: Al een abonnement vanaf € X!!

Ik gok dat, als je gaat kijken welke abonnementen ook daadwerkelijk populair zijn om af te nemen, België daar steevast duurder in is.
zoals in mijn eerdere reactie hierboven al de clue zit in het onbeperkt bellen in Belgïe. Die bieden ze pas aan bij pakketten vanaf 5Gb dus ja dan is onbeperkt bellen met 1Gb duurder want je krijgt al 5Gb. Dit noemen ze statistieken bedrog. België biedt helemaal geen 1-4GB aan met onbeperkt bellen wat inhoud dat je die daar ook helemaal niet kan vergelijken.
Als ik als Belg nood heb aan 2GB mobiel internet met onbeperkt bellen dan ben ik verplicht de optie van 5GB te nemen, ondanks dat ik 3GB daarvan niet nodig heb. Dan moet ik toch echt meer betalen dan in een buurland.

Als belgische providers enkel een pakket van 100GB/onbeperkt bellen aanbieden, zijn dan alle statistieken met een mobiele datacap onder 100GB bedrog?
... Dus staat er in dat geval toch echt gewoon een duurder bedrag op je maandafrekening.

Dat je niet 1-1 kan vergelijken omdat sommige opties niet bestaan is geen statistiekenbedrog.
titel is wel heel erg clickbait,, pas bij de hele zware abbonnementen wordt het aanzienlijk duurder in belgië.
Alleen als je het enkel vergelijkt met Frankrijk. 15 EUR vs 8-9 EUR is nog steeds een +50% hogere prijs t.o.v. de andere landen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 december 2021 18:39]

Niets clickbait aan.

Het is letterlijk de 1e conclusie van het BIPT in het bronartikel
het verschil van 5 euro op een abbo van lage prijs is wel degelijk een groot verschil voor de meeste mensen. imho is dat dus geen clickbait.

[Reactie gewijzigd door Yoshi op 22 december 2021 14:45]

Hebben ze in België ook nog limieten op bekabeld internet?

Ik ben blij dat Vodafone/KPN het toch een beetje verliezen van verschillende initiatieven en providers die glasvezel aanleggen.
In theorie is het internet onbeperkt, MAAR je hebt maar beperkt volume aan volledige snelheid.

Enige bij mijn weten is Edpnet die écht unlimited is.
Proximus zijn FUP is basically echt unlimited.
Je hebt een meter van 3TB/maand, maar je kunt onbeperkt gratis datapacks toevoegen hieraan. Enige dat nadeel hieraan is dat je dat manueel moet doen. Dus op moment dat je limiet overschrijd even aanmelden op je proximus klantenzone, paar keer datapack toevoegen en je kunt weer door.
In tegenstelling met Telenet, werkt proximus ook niet met piek- en daluren voor internet verkeer.
Je kan die datapacks van 300 GB ook al onbeperkt toevoegen voor je aan de limiet zit ;)
Ik heb bij Telenet ook onbeperkt.

Niet dat het nodig is want ik gebruik geloof ik 200 GB per maand :P Ik stream toch alles.
Welk pakket heb je dan?
Voor zover ik weet is onbeperkt bij Telenet niet echt onbeperkt of toch niet aan de volle snelheid.
Ik heb KLIK zakelijk, maar het zou kunnen inderdaad dat je bij 3 TB wordt teruggeschroeft.
Ah ja, ging van de gewone consumenten versies uit en niet de zakelijke.
3TB tijdens piekuren is nu, enkel het allergoedkoopste is beperkt tot 150gb of zo.

3TB is echt wel genoeg voor 99% van de gebruikers.

[Reactie gewijzigd door k995 op 22 december 2021 14:42]

Als die 3TB genoeg is voor 99% van de gebruikers, waarom maken ze het dan niet gewoon echt ongelimiteerd?
Zoveel zou die 1% toch niet extra kunnen verbruiken?
Je zou verbaasd zijn.
Die moeten gewoon een andere abbonement pakken.

Het is trouwens 3TB in piekuren, in daluren is het altijd volle snelheid.
-verkeerd gelezen-

[Reactie gewijzigd door Dashter op 22 december 2021 14:45]

Orange: ook onbeperkt, zonder uitzondering.
Internet is onbeperkt.
Snelheid is beperkt tot 3TB, daarna zit je op tragere verbinding.

Zie:
https://www.orange.be/nl/...t-surfen-met-de-love-pack
Waar staat dat juist in de voorwaarden :?
Orange: ook onbeperkt, zonder uitzondering.
Ja, maar dit is al een verbetering tov vroeger.
Bvb de FUP van Orange:
Indien je tijdens piekuren* meer dan 3 TB tijdens eenzelfde maand verbruikt, zal je tijdelijk beschouwd worden als een intensieve gebruiker. In dit geval kan je internetsnelheid tijdens de piekuren tijdelijk verminderd worden (20 Mbps download en 2 Mbps upload) maar je volume blijft onbeperkt.

Bij telenet is het ongeveer hetzelfde, intensieve gebruiker vanaf 3TB in de piekuren.
Tenzij je hun goedkoopste internet formule kiest, dan is het een volume van 150gb per maand (en dat voor maar 30euro per maand 8)7 )
Volgens mij is die grens voor intensieve gebruiker een pak lager, namelijk 750GB tijdens piekuren.

Telemeter:
Verbruik tijdens piekuren meer dan 750 GB? Dan surf je tijdelijk trager tot je Telemeter weer op nul staat. Deze tragere snelheid is ruim voldoende voor gewoon internetgebruik, streaming en e-mailen. Je behoudt je onbeperkt volume.

[Reactie gewijzigd door C-Gate op 22 december 2021 14:45]

Bij telenet hangt het af van welk abbonement je hebt:
Abonnement? Intensieve gebruiker vanaf? Surft dan aan welke snelheid tijdens de piekuren?
WIGO's en YUGO's > 750 GB vast internet verbruikt - 10 Mbps1 downstream en 1 Mbps1 upstream
ONE > 3 TB vast internet verbruikt - 10 Mbps1 downstream en 1 Mbps1 upstream
ONEup > 3 TB vast internet verbruikt - 20 Mbps1 downstream en 2 Mbps1 upstream
All-Internet > 3 TB vast internet verbruikt - 10 Mbps1 downstream en 1 Mbps1 upstream
Hebben ze in België ook nog limieten op bekabeld internet?
Ja ...150-300GB (goedkoopste Telenet internet only)
zit bij telenet zakelijk en dacht 3tb limiet. Je moet wel heel veel doen wil je dat gebruiken.
Ik heb sinds Augustus dit jaar een "Internet Maxi" abonnement bij Proximus (Brussels hoofdstedelijk gewest), deze heeft een limiet van 3 TB / maand. Ik kan 300 GB extra volume aanvragen voor nop, hetgeen ik overigens nog niet heb hoeven doen.

Mijn snelheid is nog wel best droevig.. 40-50 Mbps down en 10-18 Mbps up, maar dit is ADSL en geen glasvezel.
Dan neem je toch een simpele bundel om te bellen en een tweede (e)sim voor je data die niet uit belgie komt? Roaming for the win _/-\o_
En dan in de voorwaarden lezen dat je maar X-tijd mag roamen (en de simkaart meerendeels in NL moet gebruiken). Dan wordt je vanzelf afgesloten helaas.
Ik zit al een paar jaar in Zwitserland met een KPN-abo. Tot nu toe niet afgesloten.
Zwitserland valt niet onder de EU-roaming regels, dat je daar gratis kan roamen is dus iets dat KPn als service biedt, niet iets dat valt on de de EU roaming regels.

Die EU roaming regels shcrijven een minimum voor wat providers moeten bieden, en dat is als ik me niet vergis in tijd ongeveer 2 maanden per jaar, en in volume minimaal 1GB/3cent die je betaalt in je abo.

Het staat providers uiteraard vrij om gullere roamingregels op te stellen, zoals bvb Zwitserland ook gratis roaming maken.
Ik zit al twee jaar bij simpel en woon in het buitenland. Ik gebruik mijn telefoon bij lange na niet meegedeels in Nederland.
Hebben veel providers geen extra limieten op dataverbruik in het buitenland net om dit soort van aankopen tegen te gaan? Volgens mij zijn ze in ieder geval gemachtigd om extra kosten aan te rekenen als je permanent roamt. Zie ook de informatie op europa.eu:
Er gelden wel regels en beperkingen voor de hoeveelheid data die u mag verbruiken tegen thuistarief Die beperkingen zijn afhankelijk van het soort contract dat u hebt.
Voor prepaidkaarten geldt:
Als u een prepaidkaart heeft (...) kunt u roamen tegen thuistarief. Uw provider kan voor roaming tegen thuistarief echter wel een datalimiet toepassen als u per gigabyte betaalt en het bedrag per gigabyte lager is dan 3 euro.
Voor abonnementen met een data limiet geldt:
Heeft u een mobiel abonnement met een beperkt datavolume, dan mag u dat ook in een ander EU-land gebruiken zonder dat u daarvoor extra moet betalen. Het datategoed van uw bundel is dan ook de limiet voor roaming.

Maar betaalt u erg weinig voor mobiele data (minder dan 1,50 euro per gigabyte in 2021), dan mag uw provider bij dataroaming een limiet voor "redelijk gebruik" vaststellen. Die ligt meestal lager dan uw binnenlandse datalimiet.
En voor abonnementen met onbeperkte datat geldt:
Heeft u een contract waarbij u voor een vast bedrag per maand ook mobiel mag surfen zonder datalimiet, dan moet uw telecombedrijf u bij roaming een groot datavolume aanbieden. Het exacte volume hangt af van de prijs die u betaalt voor uw mobiele bundel. Het moet ten minste het dubbele zijn van het volume dat wordt verkregen door de prijs van uw mobiele bundel (excl. btw) te delen door de maximale groothandelsprijs (3 euro per GB in 2021).
En providers mogen inderdaad nakijken of je onredelijk gebruik maakt van de roamingregels in Europa:
Om te controleren of u zich wel aan het beleid inzake redelijk gebruik houdt, mag uw provider uw roaminggedrag volgen over een periode van vier maanden. Bent u in die periode meer in andere EU-landen geweest dan thuis én hebt u daar meer gebruikgemaakt van mobiele diensten dan thuis, dan kan uw mobiele provider u om uitleg te vragen. U krijgt daarvoor 14 dagen de tijd.

Bent u ook daarna meer in het buitenland dan thuis en blijft u daar meer dan thuis verbruiken, dan mag uw provider u een toeslag voor roaming aanrekenen.
Bron: https://europa.eu/youreur...oaming-costs/index_nl.htm

Er kunnen dus wel extra beperkingen van toepassing zijn. Deze zijn natuurlijk in het leven geroepen om te voorkomen dat consumenten enkel nog abonnementen gaan kopen uit het goedkoopste land.
Funny thing is, dat ik hier gelijk aan dacht toen ik de Headline las. :)
Ik zou een vergelijkbaar onderzoek wel eens willen zien voor de Nederlandse markt voor 'vast internet, zowel met als zonder bundeling van allerlei diensten als TV en mobiele abonnementen', maar ook voor de Nederlandse markt voor brief- en pakketpost.

Met name voor briefpost behoort Nederlands volgens mij inmiddels tot een van de duurste landen van Europa. En ook voor vast internet denk ik dat Nederland zo langzamerhand tot de duurdere West-Europese landen behoort.
Op papier is Nederland vrij voordelig. Tenzij je in een gebied zit waar Ziggo jouw enige rendabele optie is, die zijn gewoon onwijs duur tegenwoordig.

Als de verglazing eens een beetje opschiet zullen de prijzen snel gaan dalen.
Zolang Ziggo en KPN in heel veel regio's een duopolie hebben op het fysieke netwerk zal die verglazing niets, maar dan ook niets veranderen aan de hoge prijzen aldaar.

[Reactie gewijzigd door zordaz op 22 december 2021 15:04]

Sorry maar cijfers kloppen langs geen kanten voor belgie

50gb=29 euro
10gb = 15 /16 euro

Onbeperkt bellen is vanaf 9 euro met 1 gb 10 euro.

Mobile vikings/orange/youfone

Maar ja dan is er geen clickbait titel natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door k995 op 22 december 2021 14:37]

Ja die prijs van 50GB zat ik ook al naar te kijken, aangezien Tweakers laatst zelf een artikel heeft geplaatst over de wijziging bij Mobile Vikings.
Ach ja heb je met copy paste artikels.
Wat me zo fascineert is dat de verschillende abonnementen voor de provider praktisch hetzelfde kosten. 100 gb of 1 gb verbruik zal voor het netwerk amper uitmaken behalve een flufje meer stroom.
Mogen we hier ook het % personeel zien van outsourcing in het buitenland aan minimumloon? In België heeft Proximus nog duizenden Belgen in dienst met goede arbeidsvoorwaarden. Kan dat ook gezegd worden van de landen die goedkoper zijn? We willen EN het goedkoopste EN eerlijke arbeidsomstandigheden EN duurzaamheid. Guess what, die gaan niet hand in hand samen...
Volgens mij is dat in Nederland ook zo. Goed misschien niet bij elke afdeling. Maar zelfs als dat niet zo is, waarom zou een Tsjech noet iets van financiële administratie mogen doen? Dat is goedkoper, eerlijk, duurzaam en het creëert werkgelegenheid waar dat nodig is, als kers op de taart maakt het Tsjechië dan iets rijker, iedereen wint!
Proximus, Telenet en Bpost doen ook aan outsourcing naar landen met lage lonen hoor.
Bij deze drie zijn een hoop indiërs in dienst, en wordt administratie ook gedeeltelijk uitbesteed naar Oost Europese landen.
Valt wel mee want ze vergelijken met 100gb.
Heb een abonnement van Proximus sinds een tijdje welke voor 50 euro per maand echt unlimited is --> Mobilus Unlimited Premium 5G
Knal er vlot 1 à 2tb mee door op een maand en heb dus ook geen vaste lijn maar wel de luxe dat ik overal waar ik kom een goede privé verbinding heb.
Ik zou best willen ruilen.
Belgie goedkopere internet abbo/bundels

En Nederland goedkopere benzine
Zorgverzekering, huizenprijzen, lonen en ga zo maar door. Beide landen hebben voor en nadelen, als je van beide wil profiteren ga je gewoon in de grensstreek wonen en geniet je voordelen langs beide kanten van de grens. De vergelijkingen in artikelen zoals dit zijn leuk om te brullen maar het wordt pas interessant als je kijkt naar de kosten van levensonderhoud totaal. En waar het dan beter is zal ieder voor zichzelf moeten uitmaken, dat verschilt per situatie.
jaa ga je gewoon even in de grensstreek wonen....
Constant top 3 uit de top 7, waarvan ééntje al geen EU zone meer is. Overigens wat is de relevantie van 5-10 euro ? Tuurlijk niemand betaald graag teveel, maar om eerlijk te zijn, het BIPT zou zich beter eens kritisch uitlaten over het duopolie Telenet/Proximus. Ik betaal nu ~30 euro voor 150-300GB internet, en het blijft maar stijgen. Als ik een upgrade wil dan betaal ik per maand het dubbele. Hoe vergelijkt dit met het buitenland ?

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.



Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee