Proximus verhoogt prijzen van meeste Flex- en Epic-bundels met 4 euro per maand

De Belgische provider Proximus voert per 1 mei een prijsverhoging door bij zijn Flex-, Business Flex- en Epic-bundels van internet, tv en telefonie. Tegelijkertijd verlaagt Proximus de prijs van zijn goedkoopste internetabonnement.

Alle Flex- en Epic-bundels worden 4 euro per maand duurder, met uitzondering van Epic Combo Light. Bij dat pakket gaat het om een prijsstijging van 3 euro per maand. Bij de zakelijke Business Flex-abonnementen gaat het om een prijsverhoging van ongeveer 4 euro per maand. Ook gaat de korting voor het toevoegen van extra mobiele abonnementen aan een bundel met 1 euro per extra abonnement omlaag.

Het goedkoopste internetabonnement van Proximus wordt 2,5 euro goedkoper. Dat gaat om Internet Essential, dat vanaf 1 mei het huidige Internet Start zal vervangen. Het nieuwe abonnement kost 25 euro per maand, heeft een datalimiet van 100GB en een downloadsnelheid van 50Mbit/s.

Volgens Proximus is de prijsverhoging nodig vanwege de hoge inflatie en gestegen kosten van telecomapparatuur. Proximus zegt dat klanten steeds meer gebruikmaken van hun internetverbinding en zegt daarom veel geld te investeren in zijn vaste en mobiele netwerken. Het dataverkeer op het vaste netwerk nam in de afgelopen twee jaar met 50 procent toe en voor het mobiele netwerk ging dat om een stijging van 73 procent, aldus de provider.

Proximus zegt de prijsverlaging bij het goedkoopste abonnement door te voeren om 'tegemoet te komen aan gezinnen die de inflatie het hardst voelen'. Per 1 januari verhoogde Proximus al de tarieven van veel oudere abonnementsformules. Die prijzen worden in mei niet aangepast.

Flex S-abonnementen (Internet + Tv) Huidige prijs (per maand) Prijs per 1 mei Prijsverhoging
Flex S 60 euro 64 euro 4 euro
Flex Fiber S 65 euro 69 euro 4 euro
Flex (Internet + Vaste telefonie + Tv)
Flex 71 euro 75 euro 4 euro
Flex Fiber 76 euro 80 euro 4 euro
Flex Premium (Internet + Vaste telefonie + Tv)
Flex Premium 124 euro 128 euro 4 euro
Flex Premium Fiber 129 euro 133 euro 4 euro
Epic Combo (Internet + Tv + Mobiel)
Epic Combo Light (zonder decoder) 65 euro 68 euro 3 euro
Epic Combo Full (met decoder) 80 euro 84 euro 4 euro

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

01-03-2022 • 09:47

83

Submitter: Asterion

Reacties (83)

Sorteer op:

Weergave:

En dan kijk je naar een concurent als EDPnet dat 1 verhoging in 10 jaar doorvoert ipv elk jaar enkele euro duurder te worden en je weet direct dat hun opgegeven reden een leugen is. Je moet maar naar de winstcijfers kijken om te weten wat de echte beweegreden is van die jaarlijkse prijsaanpassingen.
Kosten en winst zijn direct aan elkaar verbonden... als de kosten hoger worden, wordt de winst lager, en gaan de prijzen omhoog.
Verwijderd @Zer01 maart 2022 10:48
Mij ontgaat de logica, een aantal abonnementen gaat in prijs om hoog,
de goedkoopste abonnementen gaan in prijs naar beneden.
Als de kosten hoger worden, moet dit ook gelden voor de goedkoopste abonnementen.
het getuigt mijns inziens van maatschappelijke betrokkenheid een ieder toegang te bieden voor een niet extreme prijs. Zonder internet zijn basishandelingen niet meer mogelijk.
Bijv. contact met de overheid, een bankrekening voeren en u kunt er nog wel een paar bedenken.

Het beslag op de infrastructuur met een 50mb/s verbinding met een beperkt verbruik per maand is proportioneel veel geringer dan het verschil in prijs. Dus ik snap niet wat uw punt is.
Dat is wat men ons wilt doen geloven, maar dat is gewoon PR.
Hoe komt het anders dat EDPnet onder hun prijs kan gaan voor hetzelfde product?
edpnet leeft ervan, en ook proximus snoept er van mee en nog zijn ze goedkoper.
Ja, moeilijk he?
Als ze allerlei redenen opgeven om hun abonnementen te verhogen,
gelden die toch voor ieder abonnement, lijkt mij.
Is het Proximus zijn verantwoordelijkheid dat iedereen internet nodig heeft?
Vraagt Proximus daarom, nee de maatschappij is tegenwoordig zo dat je zonder internet niet mee kan.
De overheid moet je daarop aanspreken.
Zo werkt dat niet helemaal. Prijzen worden bepaald door wat men er voor kan vragen. Dat men de prijzen verhoogt ivm. hogere kosten/inflatie is niet meer dan een excuses om de prijzen te verhogen. Het is niet alsof een leverancier een vaste marge hanteert op de kosten om winst te maken en zo de eind prijs rekenen. Die €4 verhoging is waar men denkt mee weg te kunnen komen bij het gros van de klanten. Maak die prijs verhoging te groot en men gaat naar de concurrentie. Normaal als de kosten hoger zijn dan de prijs die je er voor kan vragen, dan bied je de dienst of het product niet aan.

Natuurlijk is telecom infra een wat vreemde eend ivm. doorsnee consumenten producten/diensten, lang lopende investeringen in infra en licenties op frequenties, weinig concurrentie, tegenwoordig een noodzakelijke levensbehoefte, etc. Waardoor mensen niet heel veel keuze hebben in de concurrentie (zitten vaak op het netwerk van de concurrent), maar telecom bedrijven kunnen er ook geen potje van maken voordat de staat ingrijpt...
Dat betwijfel ik, want hun winst wordt elk jaar groter en groter. In 2021 alleen al 5.8 miljard euro winst. Profit maximalism heet het, dat begint zware gevolgen te geven voor kapitalisme.
Of je neemt gewoon Scarlet Trio voor 40euro/maand wat gewoon Proximus is zonder enkele nutteloze opties...

Ik heb werkelijk geen idee waarom de meeste mensen een abbo hebben bij Proximus en niet bij Scarlet.
Misschien betalen Belgen gewoon graag te veel?
Verschillen zijn upload en service. Het klinkt hier vreemd maar er zijn bv best veel mensen die niet weten hoe ze zelf hun wifi instellen of verbeteren. Scarlet laat je dat zelf uitzoeken, Proximus helpt hun klanten daar verder mee, eventueel met technieker. Ook die mensen moeten eten dus ja, dat kost geld. En dat is een van die "nutteloze" opties die toch gewaardeerd worden.
Dit zijn wel heel heftige prijsverhogingen 8)7
Proximus heeft momenteel de laagste snelheden in Vlaanderen (100mbps op veel plaatsen, terwijl concurrenten telenet en organge 150mbps aan standaard, en 300-500mbps met optie aanbieden).

Sinds de telenet one abbonomenten heeft proximus nogal wat klanten verloren, door de prijsverhoging compenseren ze dit verlies hoogstwaarschijnlijk en houden ze de winst tov vorig jaar min of meer gelijk.

Dit is vooral een ingreep die ze op korte termijn, max een aantal jaar zullen kunnen volhouden. Dit gezien ze momenteel met hun paketten last hebben van het aanbod van de concurrentie. Op lange termijn zullen ze hier niet veel ana kunnen doen en asap naar glasvezel moeten kunnen overstappen in een groot deel van hun gebied (=vlaanderen en wallonie)
Klopt maar de uitrol van glasvezel is dan ook serieus versneld. Ik woon in een niet zo grote stad (Kortrijk) en heb sinds enkele maanden toegang tot glasvezel. Echt overal waar je kijkt, zie je bestelwagens van fiberbedrijven die aan de slag zijn voor Proximus.

Binnen een 3-tal jaar is Telenet de trage provider en niet langer Proximus als ze zo doorgaan. Ik ben overigens ook aangesloten bij EDPNet voor mijn glasvezelverbinding omdat internet het enige was dat voor mij telde. Veel mensen blijven gewoon bij de grote twee omdat ze daar een alles-in-één abbonnement voor het hele gezin kunnen nemen. Sommige mensen boeit het echt niet dat ze 20 EUR/maand te veel betalen als dat hen een hoop gedoe kan besparen.
Correctie:

Sommige mensen boeit het echt niet dat ze 20 EUR/maand te veel betalen als ze denken dat hen dat een hoop gedoe kan besparen.

Ik ben ondertussen iets meer dan een jaar edpnet klant en kan echt niet inzien welk 'gedoe' dat dan zou zijn.
Maandelijks de factuur betalen...
EDPnet biedt geen tv, winkels waar je met vragen terecht kunt, combinatie abonnementen met Netflix, gsm (al dan niet op afbetaling) en apparatuur voor wifi etc. Er zitten meer factoren aan een telecom abonnement dan enkel de prijs, hele volksstammen bellen hun provider omdat wifi op zolder of in het tuinhuisje niet werkt.

[Reactie gewijzigd door Andros op 24 juli 2024 19:11]

Om nog maar te zwijgen van de hoop mensen die effectief gebruik maken van hun @telenet @scarlet of @proximus e-mail, die durven al vaak niet omschakelen uit schrik hun mail kwijt te spelen.
Klopt, het ontbreken van tv is nu éénmaal voor het overgrote deel van de mensen een must bij een bundel. Je kan zeggen: ja, neem dan TV Vlaanderen ofzo, maar de meeste mensen vallen niet voor zo'n aanbod omdat dit te "ingewikkeld" zou zijn.

Bovendien, en dat is de reden waarom ik het niet neem, is dat ze geen native Apple TV app hebben. En eerlijk gezegd snap ik ook niet waarom ze dat niet doen...

Het meest ideale scenario, voor mij, is een NLZiet variant in Vlaanderen. Dat bestaat dus totaal niet. Als je TV wil, buiten de TV Vlaanderen optie (die er dus eigenlijk amper 1 is), kan je enkel terecht bij Proximus, Scarlet (dochter Px), Telenet, Orange of Tadaam. Maar dit altijd in combinatie met een internetabo. Scarlet en Orange bieden eigenlijk ook helemaal geen of geen native apps voor Apple TV.
Ook hier wederom, zie ondersteuning van TV Vlaanderen:

https://www.tv-vlaanderen...e-tv/smart-tv-applicatie/

Ze bieden ondersteuning voor Android TV en gangbare smart tv's van Samsung (Tizen), LG (WebOS), Panasonic ea. Slechts 1 platform wat weinig gebruikt wordt ontbreekt, inderdaad Apple maar je kunt moeilijk beweren dat het slecht ondersteund wordt. Wellicht staar je je blind op Apple tv terwijl de rest wel ondersteund wordt door de verschillende aanbieders?

[Reactie gewijzigd door Andros op 24 juli 2024 19:11]

Ik zit hier nog met een "domme tv" waar de Apple TV aan hangt. Volgens mij is het ook niet zo moeilijk om een iOS app om te zetten naar een Apple TV app. Dus snap niet waarom ze dat niet gewoon doen... Zou hun makkelijker klanten van Apple kunnen opleveren...
Een android stick of eender welk open eco systeem (dus niet apple) en je probleem was al opgelost.... je enige probleem is dus eigenlijk Apple :)

ik heb trouwens al 4j geen setop box meer van providers, veel te duur voor wat de vlaamse tv nog is... je kan alles trouwens native draaien met android apps of casten....
Da's dan toch raar dat bv in NL dit wel mogelijk is en in Vlaanderen niet om een native Apple TV app te maken. Raar toch he......

Ik ga hier thuis niet nog eens een andere stick of box zetten als ik iets staan heb dat in feite probleemloos zou moeten werken.
Misschien eens afvragen waarom je apple tv in de eerste plaats hebt... gesloten eco systeem....
Ja en geen open pruts systeem dat amper eco te noemen is... Been there, done that. Was dat beu. Mag het?

Toch raar waarom je op Apple blijft kakken terwijl het overduidelijk is dat er een wil ontbreekt bij verschillende spelers in Vlaanderen/België terwijl het in andere landen allemaal wel kan. Maar blijf jij maar gerust in je eigen wereldje voor Apple bashing.

PS: ik was tot een aantal jaar geleden ook geen Apple fan, maar het spijt me te zeggen dat ik mij momenteel geen ander eco systeem kan inbeelden zonder al dat gepruts waar ik me jaren mee bezig gehouden heb om het samen te doen werken (Windows, Linux, Android, ....). Ook al geef ik toe dat het vandaag de dag al gemakkelijker zal zijn dan toen.
Alsof je gemakkelijk (windows, linux, apple ) kan doen samenwerken. NOT

iTunes is utter garbage op windows, tenzij je enkel wat muziek wil beluisteren in het wederom gesloten eco systeem...

dit is geen bashing, het is realiteit... te veel consumenten denken dat ze bij apple in het walhalla zitten en alles als enige kan, terwijl het net zeer beperkt is en enkel om gebruiksgemak gaat van een gesloten eco systeem. Ja op android is er soms wat meer manueel werk, net als windows, dat is het resultaat van open systeem.
Ik zeg niet dat ik in een walhalla zit, zeker niet. Maar mijn ervaring is wel dat het het meest complete eco systeem is op de markt. Dat kan niemand ontkennen, gezien je alles kunt kopen van dezelfde maker met software die echt samenwerkt. Bij de anderen is het altijd zoeken naar die mogelijkheid.

Maar deze discussie begon vanaf het moment ik zei dat er in Vlaanderen/België geen onafhankelijke spelers zijn met native Apple TV support, terwijl dit in andere landen wel zonder probleem kan. Dat heeft niets te maken dat Apple een gesloten systeem is, maar uit pure onwil van de spelers. Dat was gewoon mijn punt.
https://www.bndestem.nl/m...t-een-dooie-mus~a4fd3595/

Met uitspraken van politici zoals dit, blijven de KPN en Ziggo's ( en Proximus/Telenet) stevig in het zadel
Toen ik EDPnet klant was had ik toch wel vaak last van routing issues, de ene fiber hier kapot dan daar, etc.
Ook internationaal haalde ik met EDP maar zelden volledige snelheid naar bvb Hetzner, bij Telenet meestal wel, zelfs naar USA waar ik bij edpnet met moeite 10Mbit had.

Ben dan overgestapt en had blijkbaar geluk, want toen kwam er een DDoS en zijn er nog enkele geweest.
Maar de support is veel beter dan Telenet had daar ook eens 2maanden 400ms latency... (dat was m'n beweegreden om edp te proberen, jaar later terug naar Telenet omdat de VDSL slecht is hier, 60Mbps die even uitvalt om de x uren of soms minuten, 1x proximus die de kabel om 6uur s'ochtens uit trok dus 2dagen zonder internet)
Dat is niet door edpnet, dat is door de slechte verbinding van het proximus netwerk, wil dus zeggen dat je steeds een slechte VDSL connectie gaat hebben bij Proximus, scarlet, edpnet etc.....

En ja er is wel eens een storing op het net, maar dat kan je evengoed bij telenet tegenkomen. Zeker bij wegenwerken in de ruime buurt.

En definitie volledige snelheid... de vdsl geeft je max 80-100mbit afh vna connectie type, bij fiber zit je al als start abbo 200mbit, tuurlijk ga je dat verschil dan wel eens merken.
Ja maar bedoel internationaal is edpnet, niet proximus... proximus is enkel België tot aan een punt waar het op edpnet gaat.
Over 15 jaar sneller past beter dan over 3 jaar.
Gho ik vermoed dat over 3 jaar nog steeds de dekking van glasvezel geen 50% zal zijn om eerlijk te zijn.
Bovendien kan je NU via de koper van telenet al 1gbps krijgen op bijna alle plaatsen, grote kans dat er over 3j een nieuwe standaard is waarbij hogere snelheden behaald kunnen worden op koper (docsis4 = 10gbps)

Al bij al, ben benieuwd naar de toekomst.
docsis 3.1 kan ook al 10gbps aan. Ik dacht dat Telenent trouwens al docsis 3.1 modems aan het verspreiden was, maar ik kan daar mis in zijn. (de upstream bij docsis 4 ligt wel een pak hoger). maar het is natuurlijk meer als dat alleen dat de snelheid maakt natuurlijk :)

[Reactie gewijzigd door Yoshi op 24 juli 2024 19:11]

Telenet verdeeld al ruim 1 jaar Docsis3.1 en kunnen 1,2Gbps aan
98% van de Telenet klanten kunnen vandaag 1Gbps aan.
Docsis 4.0 wordt de opvolger en kan 10Gbps down en 6Gbps up aan.
https://www.cablelabs.com/technologies/docsis-4-0-technology

[Reactie gewijzigd door corpetter op 24 juli 2024 19:11]

Ik ben volop aan het wachten tot ik kan overstappen naar EDP-net, want momenteel is dat helaas nog niet mogelijk waar ik woon (buurgemeente van kortrijk). Momenteel zit ik bij orange, ook enkel internet, aangezien dat de enige is die voor die prijs 'onbeperkt' aanbiedt.
Als je in Fiberklaar gebied woont, kan je ook voor RapidXS opteren. Prijs is 49,95€ voor 1Gbps up en down. Slechts 4€ meer dan EDPnet die 500/100 aanbiedt.
mijn postcode wordt niet herkend, dus ik betwijfel of ik in fiberklaar gebied woon :D
mijn huidige aansluiting is ook nog coax die via een elektriciteitspaal loopt, dus echt modern is de aansluting nog niet.
Hier was dat ook zo tot enkele maanden geleden, maar mijn straat wordt momenteel heraangelegd en de fiberklaar kabel ligt klaar (de wachtbuizen). De fiber zelf verwacht ik de komende weken tot in huis. Vandaar dat ik ook allerlei opties aan het bekijken ben, maar TV blijft het struikelblok...
Ik vond het te duur worden met Proximus trage internet en slechte tv met v7 ben nu bij Telenet gegaan betere tv en 940Mbps aan snelheid dus zou niet weten waarom Proximus sneller gaat zijn bij OneUp is snelheid standaard 1 Gbps trouwens Telenet zit ook op glasvezel tot thé note nog niet tot thé home maar dat komt ook als je dan glasvezel in de straat hebt kan Telenet je er ook op aansluiten
Valt behoorlijk tegen.

Ik woon in centrum Antwerpen, toch nog altijd de grootste stad van Vlaanderen, en heb nog geen glasvezel beschikbaar.

Proximus is inderdaad wel bezig met de uitrol. Maar kom op, het is 2022, dit hadden ze jaaaaaren geleden al moeten doen. Het lijkt alsof ze pas 2-3 jaar geleden opeens wakker zijn geworden dat er geen toekomst meer zit in de koperen kabels.... Toen ik in Atlanta in de VS woonde had ik 7 (!) jaar geleden al gigabit fiber.

En neen, het is niet omdat ze moeten graven overal dat dit zo moeizaam zou gaan. De kabel wordt hier doodleuk tegen de gevel gehangen, net zoals de Telenet koperkabel. Werkje van niets. In een uurtje of twee doet men een hele straat.

[Reactie gewijzigd door lazershark op 24 juli 2024 19:11]

hier (zaventem) is Fiber al beschikbaar... alleen...
is een appartementsgebouw, en de VME staat Proximus de aansluiting of fiber niet toe...
het aankaarten in de VME heeft geen zin, vele oudjes die niet eens weten wat fiber is
Jammer inderdaad.

In vele gevallen is het eigenlijk omgekeerd: als je in een nieuwbouw appartementsblok woont heeft Proximus soms wel een fiberlijn naar het gebouw voorzien, terwijl dit voor de rest van de buurt net niet beschikbaar is.
Oh ja, als die kabel tegen de gevel hangt zijn ze klaar. Dat die kabel dan ergens los bengelt zonder iets eraan is niet van belang toch? Dat tegen de gevel wordt vooral gedaan om de vele opgedeelde panden per woonlaag van een aansluiting te kunnen voorzien, daar wordt inderdaad veel werk mee bespaard. Maar bij huizen en de rest van het netwerk erheen wordt nog genoeg ingegraven, om over de actieve apparatuur in de wijken maar te zwijgen. Die kabel tegen de gevel is maar een deel van het netwerk.
Ik heb het hier over huizen, niet over opgedeelde panden of appartementsgebouwen. Alles wordt net hetzelfde geplaatst.

Tuurlijk is er meer nodig dan enkel de kabel. Echter de "vele kilometers kabels" leggen wordt keer op keer als argument aangehaald waarom het allemaal zo lang moet duren. En men zou dan moeten wachten tot de gemeente per toeval rioleringswerken uitvoert zodat Proximus "en passant" ook een kabel erbij kan leggen. Dus dat zou een werk van jaaaaaren zijn. Tot mijn consternatie hing men dus een paar maanden geleden doodleuk de kabel tegen de gevel... 8)7 En dat blijkt nu net helemaal niet zo lang te hoeven duren.

Voor de rest van de infrastructuur heeft Proximus toch wel voldoende verdeelkasten en knooppunten e.d. in eigen beheer? Daar hoeven ze toch voor niemand op te wachten om daar glasvezel bij te steken?

[Reactie gewijzigd door lazershark op 24 juli 2024 19:11]

Ik woon praktisch naast as leuven/mechelen ... Fiber ... binnen een jaar of 3-4. Het is niet dat ik in een patattenveld woon ofzo, zelfs naast een veel gebruikte steenweg. Het hangt sterk af. Maar wie heeft nu glasvezel nodig ... Niet veel mensen, tenzij je met zijn 4en gaat 4k liggen streamen ofzo. Maar voor de rest is zelfs een standaard abonnement meestal genoeg.
Ik ben na ruim 15 jaar van Telenet naar Proximus glasvezels overgestapt. Zeer tevreden over. Je kan ook 350/30Mbps nemen en dan komt Proximus goedkoper uit dan een vergelijkbaar abo bij Telenet (inclus digitale tv en gsm). Digitale tv vind ik nu zelfs beter, zeker de Pickx app ivm Flow -rampzalig!- of Telenet tv.

1Gbps klinkt natuurlijk stoerder, maar hier is bijna alles via WiFi aangesloten (Ubiquiti netwerk) en dan merk je geen verschil tussen 350Mbps of 1Gbps imo.

Zodra je glasvezel thuis als optie hebt valt Telenet imo direct af.
6 a 7 % zo ongeveer.
Epic Combo Full (met decoder) is die jaar defacto al 10 euro opgeslagen toen ze shadow cloud eruit gehaald hebben en niets in de plaats voorzagen. Dus daar spreken we al over een prijs stijging van 14 euro...

Het is omdat ik nog even korting krijg van 10 euro dat ik er nog ben. Lastig om ik België wel iets te vinden die gelijkaardig is (vooral als er iemand thuis woont doe ook TV wilt).
Volledig juist. Als je nu op de website van Shadow gaat kijken dan zie je dat hun service 29,99€ per maand kost. Shadow was trouwens de reden waarom ik voor deze bundel had gekozen. Ik baal nu echt dat deze dienst uit de bundel verwijderd is.

Heeft er iemand een goedkoop alternatief dat ergens rond de 10€ schommelt? Het moet geen dienst doen als gaming platform. Eerder als een soort remote desktop waar dat ik ten alle tijden aan kan.
Inderdaad heel jammer. Koos ook de epic combo om deze reden (shadow) en was daar tevreden mee. Dat ze geen alternatief aanbieden is weten dat er daarmee kunnen wegkomen.

Er zijn alternatieven die ook rond de 10 euro kosten (wel enkel gaming). Denk GFN en de Xbox PC gamepass.

Voor gewoon remote desktop weet ik het niet. Kan je niet naar je eigen pc verbinden? Al was het maar via teamviewer of alternatief..
Het verbinden naar de eigen thuis pc is hetgeen wat ik nu doe maar dan moet die altijd aanstaan. Het was net fijn om te weten dat er ergens een extern systeem was dat 24/7 zorgeloos bereikbaar was. Ik draaide er vaak kleine programma's op die je niet dagelijks nodig had. Ook om de strenge ICT maatregelen van het werk te omzeilen was het praktisch. Even iets nieuw uitproberen doe ik ook liever daar dan dat ik op de thuis PC eerst weer een VM moet opstarten of iets dergelijks.
Zomaar een idee, kies een internetprovider naar keuze en neem TV via app of DVB-T2 van TV Vlaanderen voor tientje per maand?
Zonder native apps voor Apple en Android TV vind ik dit amper een optie te noemen, eerlijk gezegd.
Die hebben ze, in elk geval op AndroidTV. Zie ondersteuning Sony en Philips Smarttv, dan werken losse Android TV spelers (bv nvidia shield tv) ook.

https://www.tv-vlaanderen...e-tv/smart-tv-applicatie/
Ik zit met Apple TV hier thuis. Android TV is, naar wat ik begrepen had, niet officieel ondersteund maar zou het in principe moeten werken idd.
nogmaals je zelfde reactie... jij bent het zelf dat kiest voor het gesloten eco systeem van apple....
Als het puur van mij zou afhangen graag en onmiddellijk. Echter zijn er mensen hier in het huishouden die veel belang hechten aan een goed werkend en flexibele TV oplossing.

En voor zover ik weet is er in België buiten TV Vlaanderen geen alternatief en van TV Vlaanderen (via app, schotelantenne mag niet waar ik woon) hoor ik niet al te goede verhalen (opname en terugkijk optie die slecht werkt).
definitie van TV oplossing... hoeveel kijk je nog naar de standaard zenders? En wat kan je niet met native apps zoals VTMgo, VRTnu en Vier.... Oh en natuurlijk als je nog een extra TV hebt mag je og wat lekker bijbetalen, of de andere opties zitten "gratis" in een veel te duur abbo :)
Vier (goplay) en vrtNU hebben ook geen apps voor appleTV? }:O Ook niet voor LG trouwens (streamz nog wel, maar dat vind ik z’n geld niet waard).

Hier ook al een tijdje de kabel geknipt, en we missen inderdaad niets en zijn goedkoper af, zelfs inclusief Disney+ voor de kinderen en AppleTV+ (in ons AppleOne abbo). Je hebt dus deels gelijk.

Maar als mijn vrouw alleen thuis is, dan gaat het allemaal wat minder vlot met vooral die twee (vtmgo is inderdaad geen probleem, vrt en goplay kijken we in de browser nu, dus valt se snel terug op disney+ of Apple TV+). Ik snap het probleem dus wel, en mijn gevoel zegt dat jet toch eerder een bewuste keuze is van de “zenders” dan dat Apple het probleem is (of ook mogelijk: Apple hindert hun data-gegraai en reclame-door-je-strot-geram te veel.)
Je kan gewoon een hdmi android stick met afstandsbediening aan je tv hangen en je hebt voor elke provider een oplossing. (vier-vrt-vtm-disney-tv vlaanderen-hbo-streamznetflix en noem maar op)

apple tv zeer beperkte usecase, als je verder niks mist bij appletv en disney dan heb je idd niks aan tv van een BE provider.
Dat het een “zeer beperkte use case is”, is misschien waar maar daarom geen terecht argument. Waarom willen jullie allemaal toch dat Android straks een compleet monopolie heeft?

Dan kunnen we ook tegen Valve roepen om op te houden met Linux gaming, dat is toch ook een “zeer beperkte use case”? (En zo verder, er zijn wel honderden dingen met een zeer beperkte use case, die we toch niet overbodig vinden).
ehh google (android) verkoopt je geen TV abbo... en hoef je geen 160eur neer te drukken voor een bakje met afstandsbediening om dan nog eens op een volledig gesloten eco systeem te komen... je monopolie zit dus eigenlijk andersom.

helaas is het op de andere markt ook wel wat uitkijken (zo is de firetv stick een koopje maar niet native voor android apps) maar er zijn full android met google tv te vinden voor 60-80eur. Kwestie van je eens af te vragen waarom apple bij zijn resultaten steeds met zulke hoge winsten afkomt :P thx to consumers just buying eco system :P
Apple verkoopt me toch ook geen TV abbo, wel?

Verder is het vrij grappig om iets een “zeer beperkte use case” en ook wel een “monopolie” te noemen. En dat gesloten ecosysteem is ook wel interessant. Kan jij dan je apps meenemen van Android naar iets anders? Al mijn abonnementen zijn overigens buiten iOS afgesloten, dus als ik Disney+ wil kijken op TV, PC of eender wat, dan gaat dat gewoon. Zo opgesloten voel ik me dus niet. Maar dat zal mijn onwetendheid wel zijn?

Dat Apple dikke winst maakt, weet ik, en hoe ze die maken, weet ik ook. En dat een beetje minder ook wel goed genoeg zou zijn, dat vind ik ook. Maar ik ben geen voorstander van het communisme, dus dan “aanvaard” ik ook dat men veel winst kan maken. Wanneer is het teveel?

Ik kan je trouwens ook zeggen dat Google met al hun “gratis” diensten ook dikke winsten maakt, en dat komt niet omdat hun werknemers moeten betalen om voor Google te werken of zo.

Laat ons anders eens de rekenoefening eens doen. Alphabet maakte vorig jaar ongeveer 80 miljard winst. Ze hebben ongeveer 2,5 miljard “actieve” gebruikers. Ik heb geen idee hoeveel van die winst dankzij de gebruikers is (ze hebben nog andere inkomstenbronnen), maar laat ons zeggen 1/3 om het makkelijk te rekenen. Dus ze maken ongeveer 10 euro winst per gebruiker per jaar. Fair?

Wel, ik kocht mijn eerste AppleTV in 2010 voor 99 euro. Die doet nog steeds dienst in onze “mancave”. 12 jaar later zou Google hier dus 120 euro winst op gemaakt hebben, dan heb ik het nog niet over omzet en dan tel ik nog niet de prijs van het device zelf die ik heb gekocht. Ik wil Apple hun woekerwinsten zeker niet verdedigen, maar Google doet het toch niet bepaald netter, wel? En ja, ik reken inderdaad dat ik onrechtstreeks die winst aan Google betaal, die winst komt echt niet van liefdadigheid.

Op dezelfde manier kom ik ook met onze AppleTV4K (ook 99 euro betaald, 3-4 jaar geleden) ondertussen al even “duur” uit als jouw stickjes van 60-80 euro. (Maar dat ik er twee heb, vlakt de curve wat af natuurlijk, Google heeft maar één profiel van mij nodig). Netto zal het mekaar dus niet zo heel erg ontlopen.

Anyway, jij voelt je goed bij jouw keuze. Alle respect daarvoor. Ik vind Android ook gewoon goed. Ik hoop dat dat neerkijken op Apple gewoon kan stoppen. Want zonder Apple hadden we nu effectief een monopolie. Dat duopolie is ook niet goed genoeg, dus in plaats van te roepen “negeer Apple”, zou ik liever willen dat men roept “ondersteun alle platformen”. Dus ook Tizen, WebOS, Linux, Windows, en hoe heten ze ook allemaal. En ook Apple.

Want dan hebben we werkelijk vrije keuze.
definitie van iets dat nog "dienst" doet waarbij je enkel of apple tv abbo op kan aansluiten en wat andere betaal apps of enkel je apple device (tenzij je graag wat wil gaan klooien met extra toolss) op kan gebruiken om te streamen... dat noem ik dus gesloten...

morgen kan ik met een samsung, mi, nokia, LG, oneplus, van 100eur tot 1000eur noem maar op ja zelfs een iphone aan een chromecast van 30ish euro een connectie maken en je hebt een slimme tv... morgen koop ik een smartband van 30 euro of een van 500eur en ik kan die op eender welk mobiel android toestel koppelen.. er is keuze voor elk budget en elk wat wils, open systeem dus.

apple verkoopt je geen abbo, het zit toevallig in je appleone? en nee je hoeft dat niet te nemen, maar zoek dan nog een reden om zoiets aan te kopen? ah eco systeem zeker... want het is altijd beter.

[Reactie gewijzigd door d3x op 24 juli 2024 19:11]

Kunnen we misschien bij het onderwerp blijven? Volgens mij was de discussie dat jij vindt dat er geen apps voor AppleTV moeten worden ontwikkeld, want dat is toch een “beperkte use case”. Iedereen kan ook Android gebruiken.

Ik reageer dat dat geen argument is (en wat mij betreft helemaal niet wenselijk dat er alleen nog voor Android zou worden ontwikkeld) en dan haal je er allerlei andere Apple-specifieke zaken bij die niet relevant zijn voor de discussie. Waarbij ik dan natuurlijk zo dom ben om daarop te reageren:

- Apple is te duur. Je negeert mijn reactie, maar volgens mij is de prijs die je betaalt (op z’n minst) vergelijkbaar, als je ten minste wil zien dat je data ook een financiële waarde heeft. En mocht het argument al gelden tegen Apple, dan geldt het zeker niet tegen alle andere kleine spelers.

- Apple smeert je een abonnement aan. Niet dus, AppleTV en AppleTV+ zijn 2 afzonderlijke zaken. Je hebt geen AppleTV+ abonnement nodig bij je AppleTV en ook geen AppleTV om AppleTV+ te kijken. Je roept toch ook niet in een discussie over GMail dat Google je een Stadia abonnement aansmeert?

- Je beweert dat er dan geen argumenten meer zijn om een AppleTV te kopen. Leg mij eerst eens uit waarom iemand als ik een ChromeCast zou kopen, tegen een in mijn ogen hogere prijs (data, privacy, reclame) in een huis waar verder geen Android devices zijn?

Dat gezegd zijnde, kan jouw Chromecast naar je hele huis gesynchroniseerd streamen, van de Sonos speaker in de badkamer tot de Denon AV receiver in de mancave? Of heb je daar je telefoon voor nodig? Doet jouw ChromeCast SharePlay (of hoe het dan ook heet) terwijl je wederhelft in het buitenland zit voor het werk, zodat je samen je favoriete serie kan zien op Disney+?

Maar opnieuw, dit ging niet over wat Apple wel kan, dit ging over dat apps ook naar wat jij kleine spelers op de markt noemt (ik beweer niet dat Apple een kleine speler is, dat doe jij) zouden mogen komen.

- Airplay streamen werkt niet. Klopt niet, het werkt wel met een app. Ik streamde 10 jaar geleden al naar mijn AppleTV vanaf mijn HTC Desire (toen alleen audio). En al mijn devices in huis (Sonos speakers, LG TV, Denon AV receiver) ondersteunen airplay, dus omgekeerd is ook geen probleem.

En hoe relevant is dit in de ontwikkeling van een app voor een platform? Ik wil helemaal niet streamen, ik wil dat het gewoon op mijn TV of AppleTV draait, niet dat ik daar mijn telefoon voor nodig heb. Dat is voor mij gebruiksgemak (en daar ging het wél over in de originele discussie).

- Al helemaal niet meer relevant, maar mijn Garmin Forerunner koppelt perfect met mijn iPhone. Dat zoek je uit voor je iets koopt. Mocht Apple me morgen in de weg staan om te doen wat ik wil en de concurrentie biedt het wel, dan stap ik over. Vandaag is dat bij mij niet het geval. Bij jou blijkbaar wel, maar dat is geen probleem want jij hebt gevonden wat je wil, en niemand dwingt je toch om Apple te kopen. (Jij probeert me wel te dwingen Android te kopen)

- Als jouw definitie van “open” is dat binnen één (volgens jou) beperkt stukje van de markt, je producten kan kopen in verschillende prijsklasses, dan is dat jouw definitie. Dat ik bij een ambachtelijke koekjesbakker alleen “dure” koekjes kan kopen, maakt nog niet dat de koekjesmarkt niet open zou zijn.

Ik zal de vraag dan maar eens expliciet stellen: vind je dan ook dat ze maar beter geen app maken voor een linux-alternatief voor ChromeCast/AppleTV? Of een andere potentiële nieuwe speler op de markt? Toch ook een “verwaarloosbare use case”? Of ben je gewoon tegen Apple (dan is dat gewoon duidelijk)?
effe ter correctie, ik ben helemaal niet tegen ontwikkeling op multiplatform... ik ben zelfs grote voorstander van open systeem (remember apple is closed :+ ...) maar er zal wel een reden zijn waarom ze het niet brengen op dat device... 9/10 rechten, kosten en betalingen...

ik gebruik trouwens alle vlaamse TV apps via mijn LG WEBOS tv's ook daar zijn de meeste al op beschikbaar, al de rest via android TV. Heb geen interesse om te betalen voor brakke provider set-op boxen... monopoly heeft lang genoeg geduurd.
Ok, het is dus gewoon een dingetje tegen Apple. Zeg dat dan direct :)

Zowel GoPlay als VRTNu zijn beschikbaar in iOS, dus kosten kan het niet zijn of betalingen (de apps zijn trouwens gratis). Het is bijna letterlijk een vinkje aanzetten om het ook voor tvOS beschikbaar te maken. Dat het met rechten te maken heeft, lijkt me sterk.

Volgens mij heeft het eerder te maken met hetzij hetzelfde sentiment als wat jij blijkbaar hebt (“awoe Apple”) bij developers, hetzij met angst voor inkomstenverlies (GoPlay is van Telenet, die hebben natuurlijk liever dat je betaalt voor een decoder en een TelenetTV abonnement).

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe jij VRTNu en GoPlay aan de praat hebt gekregen op WebOS. Volgens mij bestaan die apps niet eens? Ik ben echt niet verknocht aan mijn AppleTV, als het werkt op WebOS is dat ook goed.
staat in mijn feedback... WebOS + android TV... ik draai die 2 dus native op een hdmi stick/box met afstandsbediening, je zou ook kunnen casten van GSM maar dat is nog iets meer rompslomp.
Ah sorry, niet goed gelezen, je hebt gelijk.
Dat de prijzen in BE hoger zijn dan in de buurlanden is een feit. Dat het duopolie de oorzaak is, een waarschijnlijke hypothese. Rechtstreeks ingrijpen door de toezichthouder zal veel sneller resultaat opleveren dan de reeds jarenlang durende discussies over nieuwe operatoren, openstellen netwerken, groothandelstarieven, ...
Elk jaar hoge tarieven is een jaar gewonnen voor Proximus en Telenet.
De toezichthouder dient een gereglementeerd standaardproduct (geschikt voor de meeste gezinnen) te ontwerpen, door te vergelijken met de buurlanden (fatsoenlijke up&down-snelheid en onbeperkt downloaden) en koppelt daar een vaste prijs aan, ook weer in lijn met die in de buurlanden.
Operatoren kunnen enkel hogere prijzen vragen voor nóg betere producten.
Volgens mij is een van de redenen van hoge telecomprijzen, de rampzalige ruimtelijke ordening in Vlaanderen. Elke woning (zelfs de meest afgelegen of deze in een lange strook lintbebouwing) heeft koper of coax. Dat kost gewoon een hoop geld om dat te onderhouden en van connectiviteit te voorzien.
Er zijn natuurlijk verschillende redenen maar dit is zeker een factor die meespeelt. Vlaanderen kent enorm veel lintbebouwing en verspreide bebouwing wat ervoor zorgt dat veel infrastructuur en publieke dienstverlening een grote kost kent.

Daarboven komt nog eens dat er een historiek is van een duopolie waarbij twee grote spelers de markt vasthebben met tripel en quadrupel play abonnementen. Langs de andere kant lijken veel consumenten dit ook gewoon te aanvaarden want velen betalen voor een duur abonnement bij Proximus of Telenet met allerlei diensten erin en lijken deze diensten ook te waarderen. Denk maar aan het huren van wifi extenders of alle mobiele abonnementen van heel het gezin in één pakket. Het is niet per se goedkoper maar gemak dient de mens.
Volgens mij is een van de redenen van hoge telecomprijzen, de rampzalige ruimtelijke ordening in Vlaanderen. Elke woning (zelfs de meest afgelegen of deze in een lange strook lintbebouwing) heeft koper of coax. Dat kost gewoon een hoop geld om dat te onderhouden en van connectiviteit te voorzien.
Is dat zo ?
Ik woon al 25j op hetzelfde adres, en geen van beiden heeft ooit een monteur gezien.
Er is zo'n 20j geleden een coax naar binnen gedrukt, welke 100m verderop in een wijkkast aangesloten zit.
Mijn koper ( KPN) is iets verder weg, maar ook die kabel is verder nooit aangeraakt in al die tijd.

Er is verglazing geweest van de wijkunits van Ziggo, maar ook dat is al zeker 10j terug.
Ligt de verbinding re eenmaal, doet de provider niet zoveel meer aan 'the last mile'
En het is ook niet zo, dat in de POP's en wijkunits elke dag tientallen 'modems' of lijnoverdrachten kapot gaan.
Er zal best "onderhoud" zijn, maar dat zal grotendeel softwarematig gebeuren, en op basis van monitoring het netwerk aangestuurd
3,1% tot 6,7% prijsverhoging is flink!
Ik vind dat niet flink, ik vind dat zelfs stout. :+
Telenet is zo rot dat ze de bonus zenders alleen in play more in de bundel gooien. 25 euro per maand voor een film pakket, streamz en die zenders. We gaan even telenet pesten en we gaan naar proximus, Kijk eens wat Proximus nu doet, Op een ander is alles beter en goedkoper politiek. Proximus is een staatsbedrijf. 4 euro omhoog for no reason. De volgende scarlet en Orange nog. Zo zie je dat vreemd gaan op een andere provider juist niks oplost. Nu terug naar Telenet ? Ik moet lachen met die facebook groep.
Zo van die zever als Canal Digital en Dplay gaat het worden posts op sociale media. Mensen denken echt dat ik 5 verschillende abonnementen ga afsluiten en ga liggen streamen met een tablet naar de tv. Als je hier alles gratis en voor nop via een decoder binnen krijgt via de coax. :*) LMAO. Ja mensen zijn zo achterlijk. Alles gaat omhoog. Proximus heeft 1 kleur, en die betaal je ook, BLAUW. :9
Dus welke provider raadt je nu aan?
Ik ben van een oude all in abonnement van Telenet (whoppa, dus TV, telefoon en internet) van 85 euro naar een 300mbps internet + yelo TV gegaan. Met korting van mijn werk betaal ik maar 53 euro per maand.
Telenet Tv staat als app op mijn Nvidia shield én werkt perfect, voor de rest ook vtm go app, vrt nu app,...

Voor onze smartphones gebruiken we prepaid van orange maar daar heb ik altijd veel geld cab over omdat we niet veel bellen. Maar teveel aan orange belkrediet recuperen we door PS5 spellen te kopen op de store ;)
Scarlet trio voor 40 euro per maand als je de rest niet nodig hebt, is dat een aanrader.
Telenent is gewoon gelijk proximus gewoon knijter duur voor basis gebruik.
Telenet telt 160 euro per maand voor internet tv telefonie en mobiel, daar zit ook nog het sport en 2 filmzenders bij met streamz en een deel thema zenders. Proximus lapt dit trucje ook door onodige opties in een bundel te gooien en je dan een hoop meer te doen betalen bij het afsluiten van een pack.
Crimineel vind ik dit. Wij zijn nu eenmaal data verslinders en we doen veel, maar voor de gewone mens is zon bundel gewoon overkill. Hier wordt 10 uur per dag tv gekeken, we zitten dag dagelijks op het internet. Hier wordt gemakkelijk 1tb per maand door een lijn door gejaagd aan streaming en downloads. Zeker als gamer trek je de nodige gigabytes er door. Er zijn moeilijk alternatieven als heavy user. Heb je dat zwaar internet en tv abonnement en mobiele bundels niet nodig ga dan naar scarlet Dat is ook het Proximus netwerk. Wil je tv via een app, dan is tv vlaanderen app tv ook een perfect alternatief als je internet dat toelaat in verbruik. Dan heb je ook nog Orange s Love pack, Dat kan je ook doen als je wil. Niemand zegt dat je zoveel moet neertellen voor een all in one als je niet veel doet met je internet, tv en mobiel. Telenet en Proximus zijn de duurste die je kan hebben in Belgie.
Ik lees dit artikel via Flybox Orange, kost me 20€ en ik heb hiervoor 150GB internet. Als ik al eens sporadisch tv kijk, dan doe ik dit wel bij mijn ouders. Er moet nu eenmaal bespaard worden in deze onzekere tijden :'(
Met die 150gb zou je normaal moeten toekomen, stream niet alles in 4k of in full HD, hou de kwaliteit ook tegen de 720p en kijk wat je echt wilt kijken. Met die 150gb kan je gemakkelijk 3 maanden netflix door je modempje jagen. Zelfde met audio streamingsdiensten, zet je audio niet op hi res of Master, maar op MP3 of data besparing. Met een gewone stel oordoppen hoor je amper verschil. Mobiel internet is gewoon knijterduur als je alles op volle snaar zet. is een Hey mobile bundel van 80gb nog niet voldoende, laat staan je 150gb die jij nu hebt. 720p is ook familie en thuis, laat staan dat je dat in full hd of 4k gaat kijken, je krijgt echt niks meer. Meer data door je modem jagen en op het einde een dure factuur.
Wil je gek doen, doe dat op een wifi verbinding, zelfde voor het downloaden van bestanden van gigabytes groot. Je moet slim met je internet omspringen. :)
Wauw, dit zijn toch geen normale prijzen meer :|
Dit is je klanten het vel over de neus trekken en dan ook nog eens een datalimiet op hun basis abonnement.
Als ik er al klant zou zijn was ik per direct weg daar, dit is louter gericht op zoveel mogelijk geld binnen harken :|
Leep, veel meer kan je er niet van zeggen.

Bericht van eind vorig jaar: nieuws: Proximus verhoogt prijzen van oude internetbundels, maar niet die van...
De oude bundels werden duurder, waardoor die (na aftrekken van bepaalde kortingen die veel werknemers bij grote bedrijven konden krijgen) nu plots duurder werd dan het nieuwere Flex pakket.
Ik ben toen overgeschakeld naar Flex (aangezien het een fractie goedkoper was).
En nu lappen ze dit..
leep, meer kan ik er niet van zeggen (los van 't feit dat ik opnieuw de oefening ga maken waar ik het best zit voor m'n persoonlijke situatie).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.