Red Hat doneert 10.000 dollar aan livestreamingsoftware Open Broadcaster Studio

Red Hat heeft 10.000 dollar gedoneerd aan de makers van livestreamingsoftware Open Broadcaster Software. Het is een van de grootste donaties aan het project tot nu toe. Wat OBS Studios met het geld gaat doen is nog niet bekend.

OBS Red HatDe donatie van 10.000 dollar, omgerekend zo'n 8800 euro, werd gegeven via het Open Collective-project dat OBS gebruikt om geld op te halen. Het gaat om een eenmalige donatie. OBS noemt het een 'royale donatie'. Het is op vier na hoogste donatie die tot nu toe aan het project is gegeven.

Open Broadcaster Studios maakt de Open Broadcaster Software. Dat is software waarmee zowel Windows- en macOS- als Linux-gebruikers hun games kunnen livestreamen of opnemen. Met name voor dat laatste platform wordt OBS als een van de populairste softwarepakketten gezien. Het is een opensourceprogramma. De makers zeggen dat de volgende release voor Linux afstappen van een PPA-archive. In versie 27.2 wordt de download beschikbaar als een flatpak-file.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

22-12-2021 • 13:07

67

Submitter: NickyVDP

Reacties (67)

Sorteer op:

Weergave:

Zo te zien doneert Red Hat niet alleen aan OBS deze maand...
Op hun profiel: Red Hat is te zien dat zij ook doneren aan aan andere projecten:
  • OBS $10.000,-
  • KeePassXC $3000,-
  • curl $3000,-
  • ESLint $3000,-
  • Asciidoctor $3000,-
  • nest $2000,-
  • scanAPI $1000,-
Wat een totaal maakt van $25.000,-
Dat zijn niet eens alle donaties van RedHat: https://twitter.com/testc...tatus/1473612043534184458
Many thanks to our friends at @RedHat for making a generous $2,000 contribution to the Testcontainers open source project!
Mooi dat Red Hat een donatie doet, maar het is niet echt veel geld om zo'n project te steunen... Ze doen het toch veel beter dan de meeste grote bedrijven in hun steun voor open source software!
Dit soort bedragen zijn op zich genoeg, per bedrijf. Want de populaire open source-projecten worden gebruikt door duizenden bedrijven en dan telt het snel op. Grotere bedrijven kunnen dit soort bedragen makkelijk uitgeven en zij verdienen flink aan de "gratis" code die ze gebruiken. Zo kan het een win-win-situatie zijn: de open source programmeurs krijgen redelijk betaalt voor hun werk en tegelijk zijn de bedrijven veel minder geld kwijt dan wanneer ze de functionaliteit zelf zouden schrijven.

Enkele duizenden tot tienduizenden euro's per bedrijf, gegeven door het gros van alle bedrijven dat lang baat heeft gehad bij die open source-projecten, zou genoeg zijn om libraries en dergelijke flink te verbeteren, en lang te onderhouden. Het moet zich daarvoor wel een beetje mooi verspreiden, dus niet dat er miljoenen gaan naar de makers van Log4J en niks naar andere libraries, bijvoorbeeld.

Het geld gaat vooral naar de kleine teams van min of meer vrijwilligers die deze code onderhouden, en die nu dus eens wat uren betaald krijgen. Zo hoeven ze misschien minder in hun hoofdbaan te werken en kunnen ze meer tijd besteden aan open source.

De Log4Shell-kwetsbaarheid heeft geleid tot oproepen aan bedrijven om eens wat meer bij te dragen aan de open source-projecten waar ze dagelijks baat bij hebben. Red Hat heeft daar nu gehoor aan gegeven; hopelijk wordt dit een trend. Beter kleinere bedragen van vele bedrijven, dan grotere van maar een handvol.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 27 juli 2024 11:20]

mee eens, maar ik denk dat je eerste zin toch wishful thinking is. Als ik lees over curl bijvoorbeeld dat 1 man schrijft, iedereen gebruikt en bijna niemand voor betaalt... of de grote cloud hosters die niet bij dragen. zo denk ik dat AWS niks geeft aan Xen terwijl hun infra op die hypervisor gebouwd is.

Kan dus beter. Langs de andere kant zijn er open source developers zoals Gina Hauge (Octoprint) die dat toch volhouden met kleine schenkingen van gebruikers.
Het moet zeker veel beter. Grote organisaties weten donders goed dat ze vele duizenden programmeeruren uitsparen door gebruik te maken van open source. En dan met miljarden winst toch weinig of niks betalen aan de makers van die componenten... het is diep triest.

Maar er kan verandering in komen. Bedrijven willen graag positieve PR en goodwill kweken, en dat kan op deze manier met een piepkleine fractie van hun jaaromzet. De donaties zorgen bovendien natuurlijk voor verbetering van de software, waar het bedrijf flink baat bij heeft. Misschien kan een volgende ramp voorkomen worden met een donatie van enkele duizenden of tienduizenden aan de juiste, cruciale, open source libraries / componenten.

Er is nu aandacht voor dit onderbelichte probleem door Log4Shell en andere incidenten, dus volgens mij kan het volk + media + politiek nog wel een verdere duw geven richting bedrijven om eens wat terug te geven. Het kan een trend worden; laten we hopen.

Edit: de donatie kan ook in natura, door code bij te dragen aan een open source-project, zoals @CAPSLOCK2000 hieronder aangeeft. Voor het ene bedrijf zal geld geven makkelijker zijn, terwijl andere kunnen zelf bijdragen aan de software. Hoe dan ook is het tijd voor winstmakende partijen om hun verantwoordelijkheid te nemen.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 27 juli 2024 11:20]

Maar er kan verandering in komen. Bedrijven willen graag positieve PR en goodwill kweken, en dat kan op deze manier met een piepkleine fractie van hun jaaromzet. De donaties zorgen bovendien natuurlijk voor verbetering van de software, waar het bedrijf flink baat bij heeft. Misschien kan een volgende ramp voorkomen worden met een donatie van enkele duizenden of tienduizenden aan de juiste, cruciale, open source libraries / componenten.
Een bijdrage hoeft niet eens in geld te zijn, het kan ook in natura gebeuren, namelijk in de vorm van code.
Misschien is dat nog wel beter dan geld, ook al zal er ook altijd geld nodig blijven.
Bijdrage in de vorm van code heeft een paar forse voordelen voor de donateur.

Ten eerste kan het heel goedkoop zijn want tal van bedrijven doen nu ook al aanpassingen aan broncode alleen worden die nooit terug gestuurd naar de oorspronkelijke auteur. Het kost wel wat extra werk om je code netjes aan te bieden aan de auteur, zeker als bedrijfsjuristen die het niet begrijpen zich er mee gaan bemoeien. Maar daar staat tegenover dat je niet voor eeuwig je lokale aanpassingen moet blijven meeslepen want dat is ook niet gratis.
Ten tweede weet je precies wat je krijgt voor je bijdrage, namelijk de feature of fix die je zelf hebt geprogrammeerd. Waarschijnlijk is die belangrijk voor je eigen bedrijf anders had je er niet aan gewerkt.
Ten derde is het niet zomaar een donatie maar ook een beetje een investering in de kwaliteit van je eigen product of infrastructuur.
Ten vierde is het vaak makkelijker om iemand een paar uur ergens aan te laten werken dan om formeel budget te regelen voor een donatie*.

Hoewel ik de voordelen zie, zien veel bedrijven dat duidelijk (nog) niet zo. Iets wat dat zou kunnen veranderen is de discussie over verantwoordelijkheid in de IT. IT-bedrijven zijn ontzettend goed in alle verantwoordelijkheid van zich af te schrijven in hun contracten en die ofwel bij de klant zelf neer te leggen, of bij hun eigen leveranciers. Bij problemen in open source code kunnen ze typisch de schuld neerleggen bij de auteur en zo hun eigen imago sparen.

Het zou mooi zijn als we dat kunnen veranderen zodat IT-bedrijven zich mede-verantwoordelijk gaan voelen voor de software die ze gratis mogen gebruiken.


* ik heb het wel eens opgelost door geen 'donatie' te doen, maar 'support' te kopen. Voor mij maakt het helemaal niks uit maar voor de adminstratie was het fijner om aan te geven dat we 'x uur e-mail support per jaar' kopen. Klein contractje opgesteld waarin de auteur belooft het komende jaar op mijn mails te reageren en klaar. Kost peanuts in vergelijking tot andere software en ik heb de kans fors vergroot dat deze software voorlopig goed onderhouden wordt (zeker weet je het nooit, wat er ook in je contract staat).
Hoeveel geld heb jij gedoneerd aan OBS?
Iets is oneindig meer dan niets.
En jij ?

We hadden het hier over bedrijven.
Bedrijven zoals als Google hebben vaak ook fulltime developers op voor hun belangeijke open source projecten staan. Dus ze ondersteunen niet alleen via donaties.
Hmm, van bepaalde projecten in dit lijstje had ik nog nooit gehoord.

Asciidoc ziet er precies uit als iets waar ik een bevriende programmeer 20 jaar geleden 100 euro voor betaald heb.

Die tooltjes zoals curl, ESLint, nest en scanAPI zeggen mij helemaal niks.
Maar goed, ik ben dan ook geen programmeur.
cURL is heel erg groot. Het wordt gebruikt door bijv. compiler om bepaalde tools op te halen dat de compiler nodig heeft.
curl is used in command lines or scripts to transfer data. curl is also used in cars, television sets, routers, printers, audio equipment, mobile phones, tablets, settop boxes, media players and is the Internet transfer engine for thousands of software applications in over ten billion installations.
cURL is het schoolvoorbeeld voor xkcd 2347
cURL is al beantwoord, voor mensen die nog nieuwsgierig zijn naar de andere zaken.
  • ESLint is een "linter" voor Javascript. Een dergelijke tool analyseert je code op foutieve syntax maar ook problematische patronen en in een configuratie vastgelegde stijl eisen. Een heel simpel voorbeeld van het laatste is dat in javascript het mogelijk is om tekst in enkele of dubbele quotes te zetten, als je met meerdere programmeurs aan een project werkt is het handig als iedereen dit op dezelfde manier doet zodat de code leesbaar blijft. Dit gaat natuurlijk een stuk verder dan alleen maar hoe string variabelen gequote worden, maar het is het meest eenvoudige voorbeeld wat ik kon bedenken ;)
  • NestJS is een framework voor Node.js server-side applicaties. In het kort, als je alle functionaliteit vanaf de grond zou moeten opbouwen voor elk project dan kom je in het moderne software landschap pas erg laat toe aan de daadwerkelijke functionaliteit die je wil bouwen. Frameworks bieden hier een fundament (een raamwerk ;) ) waar je als programmeur van gebruik kan maken.
  • ScanAPI is een library die ondersteuning bied voor het geautomatiseerd testen en documenteren van APIs.
Het zijn dus inderdaad voornamelijk zaken waar als je niet in software ontwikkeling werkt je weinig direct mee te maken hebt. Maakt deze projecten overigens niet minder belangrijk, ze dragen namelijk allemaal bij aan hogere kwaliteit software waar je als gebruiker ook profijt van hebt :)
Jammer dat ik op t.net niet zo veel lees over de projecten die NLnet ondersteunt (ik vindt 1 artikel over ze *2019 / RISC-V)
https://nlnet.nl/project/current.html
Eens! Er zijn erg leuke projecten daar die ook de donaties kunnen gebruiken. *kuch kuch* zoals postmarketOS *kuch kuch*
Bedankt voor de link! Hier zitten echt pareltjes tussen.
Kuch kuch *Wireguard*.

Over pareltjes gesproken! :)
Oracle kennende zal hier vast iets achter zitten. :+

[Reactie gewijzigd door prodesk op 27 juli 2024 11:20]

RedHat is geen Oracle voor zover ik weet. Maar in het artikel staat al wat RedHat heeft gevraagd. OBS gaat ju Flatpak (een systeem ontworpen/ondersteund door RedHat) gebruiken ipv ppa (een systeem van canonical)
PPA is niet van Ubuntu of Canonical, maar een manier om software via repos op Debian derivatives (zoals oa Ubuntu) te verspreiden. Canonical heeft wel een concurrent voor Flatpak, genaamd Snap. Dit is denk ik waar je op doelde.
Ik doelde meer op dat PPA door Debian en Ubuntu gebruikt word. Inderdaad is Snap het alternatief van Ubuntu voor Flatpak. Beiden kunnen naar mijn weten op zo ongeveer elke distributie geïnstalleerd worden maar hebben voor en nadelen. Mijn punt was vooral dat PPA eigenlijk alleen op Debian en Debian-based distributies wordt gebruikt dus minder vrij is dan Flatpak.
Mijn punt was vooral dat PPA eigenlijk alleen op Debian en Debian-based distributies wordt gebruikt dus minder vrij is dan Flatpak.
Ik denk dat je niet 'vrij', maar 'breed toepasbaar' bedoeld. OBS zelf is gewoon GPL2; de distributiewijze heeft daar weinig mee te maken (behalve als je het over cloud-based/diensten hebt, dan is GPL2 niet voldoende).
Inderdaad, PPA is alleen te gebruiken op Debian based systemen (uiteraard met flink wat handmatige trucs en tools zal je het vast ook ergens anders werkend krijgen). Terwijl Flatpak (en Snap) relatief makkelijk op zo ongeveer elke distributie geinstalleerd kan worden.
Ik vind het jammer. Ik had liever een officiële AppImage gezien. Daar heb je in tegenstelling tot Flatpak en Snap geen subsysteem voor nodig.
Ja, zeker jammer. Al die flatpak libraries zijn al zonde van de diskruimte, maar een flatpak installeren nog veel meer. Ik heb 1 klein tooltje als flatpak geinstalleerd, omdat dit nog op python2 draait en dat al zo goed als compleet verwijderd is uit de meeste distro’s, waaronder die van m’n workstation (Fedora 35), waardoor het vrijwel niet meer zonder die flatpak aan de praat te krijgen is, en de flatpak directory neemt met slechts dat ene tooltje al meer dan 1Gb in beslag. Ik vind dat bespottelijk en een zware achteruitgang. Geef mij maar gewoon bij voorkeur rpm’s/debs, maar een AppImage was ook al een heel stuk beter geweest.
Wat heeft Oracle hiermee te maken ?
Ik neem aan dat je IBM bedoelt ?
De gedacht is begrijpelijk want de Linux distributie van Oracle ("Unbreakable Linux" *proest*) is gebaseerd op RedHat.
Iets met de klepel & klok... Red Hat is van IBM ;)
Redhat is van IBM.
Hmm ik vind 10.000 euro nou niet significant genoeg om hier op de frontpage terecht te komen. Er zijn grotere donaties geweest van random mensen naar dit soort projecten of bv wikipedia.

Als het nou een cool million ofzo was geweest... Maar dit klinkt meer als heel erg effectieve reclame van Red Hat als het tot dit soort artikelen leidt.
Volgens hun open collective pagina zijn er 3 partijen die jaarlijks $20.000 doneren, dus het is vreemd dat Red Hat er inderdaad zo uitgelicht wordt.
Youtube Twitch en Facebook hebben kennelijk ook nog een stuk meer dan dat bijgedragen, hoe(veel) weet ik alleen niet. https://obsproject.com/contribute

Er werkt 1 persoon voor OBS en dat is Jim zover ik kan vinden, die zal een goed zakcentje verdienen vermoed ik.
Denk dat dit nieuws vooral opvallend is omdat Red Hat zo prominent steun wilt geven aan desktop software gericht op streamers en dergelijke. Normaal gesproken doneert Red Hat vooral aan software-ontwikkelaar gerelateerde projecten.

Het tweede deel van het nieuws, namelijk dat OBS vol ingaat op Flatpak en daarmee het aantal Flathub-first applicaties vergroot, is waarschijnlijk waarom Red Hat dit belangrijk vindt.
Alle seconden die nieuwslezers zoals wij besteden aan het lezen van dit stukje persberichtreclame telt op naar minimaal een veelvoud van die 10.000 euro.
Hmm ik vind 10.000 euro nou niet significant genoeg om hier op de frontpage terecht te komen.
Ik vermoed dat het iets te maken heeft met het log4j-drama en het gebrek aan financiering voor dat project. We hebben het de laatste tijd vaker gehad over kritieke softwarecomponenten (zoals log4j en openssl) die door een enkele onbetaalde hobbyist worden beheerd. De halve wereld is er van afhankelijk en al die miljardenbedrijven zijn te beroerd om iets bij te dragen. Ok, dat is een beetje gechargeerd, de meeste gebruikers (en/of programmeuers) zullen er nooit over nadenken en gewoon blij zijn met de gratis software.
Het is een typische tragedie van de meent: het beste zou zijn als iedereen bijdraagt, maar voor ieder individu is het beter om niks te doen en mee te profiteren van het werk van de rest. Maar als iedereen dat doet hou je niks over.

Ik denk dus dat deze actie (ook) gaat om het geven van het goede voorbeeld. Dat het goede reclame is voor RedHat gun ik ze. Die anderen, die meer doneren, mogen dat ook doen. Als onze nieuwspagina's vol staan met dit soort donaties zien we wel weer verder ;)
Moest toch even opzoeken hoe het zit met donaties rondom openssl, wat zeker een kritiek project is.
Ze werken met tiers voor jaarlijkse bijdrage van 5 tot 75 duizend dollar, https://www.openssl.org/support/donations.html
En als je op de contributie pagina kijkt valt op dat het er niet veel zijn. Er staat een NL bedrijf in het rijtje bij bronze (5000 dollar p/j ) beslist.nl, https://www.openssl.org/support/acks.html
Misschien wat nieuws insturen betreffende betere betalingen aan projecten?
Ik vind iedere steun vanuit een OS bouwer positief.
OBS kan meer dan alleen game’s opnemen. Het werkt ook uitstekend voor alleen audio of andere programma’s dan wel niet gewoon camera beelden.
Ook handig om in Teams bewegende achtergrond te maken. :*)
Daarmee blijft de framerate binnen teams in ieder geval wel op een acceptabel niveau.
Ik had met onze online kerstborrel een knisperend haardvuur op de achtergrond. Op een gegeven moment heb ik het ook laten sneeuwen :).
Inderdaad perfect voor streamen van alles vanaf je pc, gamen is de grootste usecase op dit moment, maar het wordt voor zoveel meer gebruikt dan dat.
Opnemen van videostreams die je enkel in het venster van één of andere gesloten applicatie kan zien kan ook met OBS. Ideaal om bijvoorbeeld (uiteraard voor persoonlijk gebruik) een online workshop op te nemen om achteraf terug te kijken.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 juli 2024 11:20]

Heb inderdaad wel eens een livestream georganiseerd rondom OBS met 3 camera's, wat virtuele setups etc. Werkt echt top en gemakkelijk
Fantastisch pakket. Wij gebruiken het voor de green-out bij onze webinars, en onlangs het bijvoorbeeld gebruikt om de kerstuitzending / meeting op ons werk te regisseren. Echt geweldig.

Mooie toevoeging zouden betere en makkelijkere kleurfilters zijn, zodat je een gedeelte van een kleur kunt filteren. Dat kan nu middels kleur-cubes, maar daar is geen eenvoudige interface voor om die aan te passen.
Misschien heeft het te maken met deze tragedie: https://streamlabs.com/
Een keiharde clone van OBS.
Tiktok schijnt ook de code van OBS klakkeloos te hebben copy/paste.

Ja OBS is open-source maar gewoon kopies maken lijkt me nou ook weer niet de bedoeling.
Ja OBS is open-source maar gewoon kopies maken lijkt me nou ook weer niet de bedoeling.
Juridisch gaat dat prima, zolang je je maar aan de licentie houdt (broncode beschikbaar stellen, etc.). Ethisch gezien is het natuurlijk wat anders, en ook vanuit een bedrijfsperspectief is het dom. Met donaties en bijdragen aan een bestaand project ben je minder kwijt dan wanneer je als organisatie zaken gaat forken om zelf te onderhouden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 juli 2024 11:20]

Met een fork kan je bepaalde core functionaliteit gaan wijzigen waar de originele ontwikkelaars misschien niet op zitten te wachten. Dat is prima, zolang je je maar aan de licentie houd.
Je hebt helemaal gelijk, maar dat was niet wat hier aan de hand was. OBS geeft hun software uit onder de GPLv2, Streamlabs hun fork is beschikbaar onder de GPLv3 en dat is prima. Het probleem begon toen Streamlabs de veelgebruikte afkorting OBS achter de naam van hun software wilden plakken. Ze hebben hier toestemming gevraagd aan het team achter OBS, die weigerden dat (waarschijnlijk om verwarring tussen de softwarepakketten te voorkomen, maar de reden is eigenlijk niet relevant, nee is nee) en vervolgens deed Streamlabs het toch. Die zijn toen door diverse media aan de open source schandpaal genageld en inmiddels hebben ze de naamswijziging terug gedraaid.
Een gekozen licentie is vaak een weerspiegeling van de ethische waarden van een developer, dus in principe is het (wat de developer betreft) ethisch verantwoord om de code volgens de licentie te gebruiken
Een gekozen licentie is vaak een weerspiegeling van de ethische waarden van een developer, dus in principe is het (wat de developer betreft) ethisch verantwoord om de code volgens de licentie te gebruiken
Het gaat er ethisch om of je het als organisatie enkel gebruikt, of toch ook maar een donatie doet als dank en om het project in leven te houden. Als je eraan verdient dan mag daar wat tegenover staan, zeker als alle donaties direct naar de ontwikkeling van het betreffende project gaan.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 juli 2024 11:20]

Check, dan begreep ik je niet helemaal goed. Ben het op dat opzicht met je eens
Misschien heeft het te maken met deze tragedie: https://streamlabs.com/
Een keiharde clone van OBS.
Tiktok schijnt ook de code van OBS klakkeloos te hebben copy/paste.

Ja OBS is open-source maar gewoon kopies maken lijkt me nou ook weer niet de bedoeling.
Ik heb er geen enkel probleem met klonen zolang de licentie maar wordt gerespecteerd. Vrije Software hergebruiken is helemaal in de geest van die beweging.

Functionele klonen (zonder code kopieren) vind ik ook prima. Het is goed voor de ontwikkeling als er een paar partijen concurreren rond ongeveer hetzelfde thema. Deel van het succes van de vrije software beweging is dat ze een hoop bestaande software hebben nagebouwd onder hun eigen licentie. En toen ze toch bezig waren hebben ze natuurlijk ook wat verbeteringen toegevoegd, die vervolgens weer zijn geimiteerd door anderen en zo worden we er allemaal beter van.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 27 juli 2024 11:20]

Had wel verwacht dat die steenrijke streamers wel wat meer cash zouden hebben gedoneerd aan een van hun belangrijkste tools
Ja eigenlijk is het wel sad dat OBS hun grootste donatie ooit maar 10.000 euro is, terwijl er miljoenen mee wordt verdient. Je zou zeggen dat Amazon met hun Twitch ook wel wat zou kunnen doneren, gezien 99% van hun content hiermee gemaakt wordt.
Peanuts voor een miljardenbedrijf en goedkoper dan een reclamecampagne.
Het is op vier na hoogste donatie die tot nu toe aan het project is gegeven.
Op vier na hoogste als je alleen naar de organisaties kijkt die doneren. In werkelijkheid is het de op vijf na hoogste aangezien er ook een anonieme particulier in het lijstje staat met een donatie van $20.000.
Dit is zo een beetje de goedkoopste reclame die RedHat ooit kon doen. Nu OBS lekker in het nieuws is vanwege Streamlabs even snel een donatie doen doordrukken die peanuts is en huppa frontpage nieuws overal. Het werkt ook nog

[Reactie gewijzigd door ro8in op 27 juli 2024 11:20]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.