Gerucht: Google-smartwatch verschijnt in 2022 en wordt Apple Watch-concurrent

Google werkt volgens Business Insider nog steeds aan een eigen smartwatch. Dit horloge, met codenaam Rohan, wordt mogelijk de eerste Wear OS-smartwatch met Fitbit-integratie, kan in de lente verschijnen en moet met de Apple Watch concurreren.

Rohan moet Googles eerste eigen smartwatch worden die het bedrijf zelf heeft ontwikkeld en als Google-product op de markt brengt. Business Insider schrijft op basis van anonieme Google-werknemers dat het horloge een rond scherm zal krijgen zonder bezels en gezondheids- en fitnessfuncties zal krijgen.

Het is nog niet duidelijk hoe het product uiteindelijk zal heten; intern wordt het product zowel de Pixel watch als de Android watch genoemd. De smartwatch zal sowieso geen Fitbit-product worden. Het product wordt nu intern getest, ook door andere afdelingen dan de smartwatchgroep. Een werknemer die het horloge test, zou klagen over hoe lang het duurt voor de smartwatch volledig is opgeladen. Op dit moment vereist de smartwatch dagelijks opladen, staat in de documenten.

Hoewel de smartwatch geen Fitbit-smartwatch zal worden, moet het wel Fitbit-integratie krijgen. Google werkt volgens Business Insider nu aan Fitbit-integratie binnen Wear OS, een project dat intern Nightlight zou heten. Het bedrijf zou hopen Nightlight met de Google-smartwatch te kunnen debuteren. Verdere details over Nightlight worden er niet gegeven.

Google werkte eerder al aan een smartwatch, maar koos er in 2016 voor om dit product te staken en in plaats daarvan te focussen op smartwatchsoftware voor partnerbedrijven. Marktaandeel van Googles slimme horloges zou echter achterblijven op Apple; daarom zou Google nu zelf met een smartwatch willen komen.

Het artikel van Business Insider bevestigt veel geruchten die Front Page Tech in april bracht. Ook FPT sprak over een ronde smartwatch en deelde daarbij renders. Volgens Front Page Tech zou de smartwatch echter rond oktober verschijnen, al zei Prosser daarbij wel dat die introductie uitgesteld kon worden.

Business Insider zegt dat twee bronnen denken dat de smartwatch nu in de lente geïntroduceerd kan worden, mits het testen goed verloopt. Over specificaties van de smartwatch is nog weinig bekend. The Verge meldt op basis van een anonieme bron dat de smartwatch duurder zal worden dan een Fitbit-horloge en prijstechnisch eerder met de Apple Watch zal concurreren.

Door Hayte Hugo

Redacteur

03-12-2021 • 08:22

119 Linkedin

Reacties (119)

119
114
59
2
0
45
Wijzig sortering
Over 2 jaar: Google trekt stekker uit Pixel Watch. Het idee om te kunnen concurreren tegen de Apple Watch is niet gelukt.

En weer door.
Bedankt voor het handige linkje. Ik kom er zo net achter dat MyMaps gekilled is. Toch jammer, want die app gebruikte ik vrij vaak in de zomer.
precies... Ik heb dit verhaal van 'nu wel echt' een goede concurrent echt al te vaak gehoord. Ik ben van het Android-schip af en soms zie ik een onderdeel waarvan ik denk 'ja, dat is nou echt beter', maar ik zie nog steeds reden om weer in de zee aan klonen, kopieën en gimmicks te stappen...
Android en Chromecast zijn goed. Voor health/smartwatches blijf ik voorlopig lekker bij Withings. Google+nieuwe productcategorie is me een te groot risico.
Mmm is Chromecast nou echt zo goed? Ik heb inmiddels een aantal speakers met Google Cast ondersteuning, en een Chromecast en een Google Hub. Maar als ik muziek af wil spelen vanaf Spotify over de groep dan gaat het echt zo verschrikkelijk vaak niet goed. Duurt ontzettend lang voordat devices willen gaan spelen en soms wil het gewoon niet werken. Dan werkt het alleen maar door 1 device te selecteren. Chromecast heeft zijn voordelen, maar dat het echt betrouwbaar werkt kan ik niet zeggen. Gisteren ook weer gehad dat 3x de muziek zo maar stopt midden in een album.
Chromecast is goed voor TV, muziek heb ik geen ervaring mee want ik heb hier Sonos in huis (werkt perfect).
Maar chromecast is meer dan alleen voor TV, en je stelling was dat chromecast goed is ;) .
Ik was helemaal vergeten dat chromecast audio nog bestond :P
WearOS houdt het op het moment nog best steady vol. Maak er toch al enkele jaren gebruik van naar alle tevredenheid. Het biedt wat ik nodig heb.
Android Wear heeft het lang volgehouden, Wear OS is pas 3 jaar jong. Geef het een paar jaar en Google zal de stekker trekken. Gegarandeerd. Google probeert te veel te doen. Ze moeten gewoon zorgen dat Android op alle devices werkt en zichzelf aanpast aan scherm formaat/form. Dan heb je Wear OS niet eens nodig meer. Dit zal ook gaan gebeuren in de toekomst.
Je wordt gedownvote maar hebt wel een punt. Het is misschien de publieke perceptie is verkeerd is bijvoorbeeld constant mensen die bij het Stadia team weg gaan. Maar het inspireert niet vertrouwen. Zelf zit ik te kijken naar een smartwatch en dan wil je niet dat je over 3 jaar ineens met een end of life product zit te kijken.

Google's strategie van innovatie en het beste eruit kiezen komt ook een beetje over als "throw it at the wall and see what sticks".
Vermoed dat dat niet zo snel gebeurd nu Samsung samenwerkt met hun watch4. Moet zeggen dat Samsung en Google goed werk hebben gedaan. WearOS werkt echt top en de accu valt mij zeker ook niet tegen. 2.5 dag op een accu was iets wat niet zo snel met een oudere wearOS smartwatch te halen viel.
Over het algemeen staat google bekend met uitstekende ondersteuning van hun hardware. Het is voor vele de primaire rede om een google phone te komen en ook de eerste versie van Chromecast werkt nog prima.
Concurreren met een Apple Watch? Lijkt mij dat IOS users liever met een smartwatch rondlopen die een goede integratie heeft met hun telefoon. Voor Android users is het wel een stuk interessanter.

Ik verwacht namelijk niet dat Apple staat te springen om een vlekkeloze integratie toe te laten met een smartwacht van de concurrent.
Het is daarom ook niet zo zeer een Smart Watch concurrent maar meer een ecosysteem concurrent. Ik kan me voorstellen dat het fijn is voor android gebruikers dat ze nu meer keuze in een watch hebben.
Ik vraag me overigens wel af of die watches het halen bij de Apple Watch. Het lijkt alsof het 'Android kamp' de boot heeft gemist voor deze productlijn.
Mijn vriend heeft een Apple en ik een Samsung. Ze kunnen beide precies hetzelfde. Mijn vriend haalt amper een dag op die van hem als we ook sporten. Ik haal zo 3 dagen met flink gebruik. Het is de grootste onzin dat Android hier minder in zou zijn en de boot zou hebben gemist.
Welke Samsung mag dat dan wezen? Want alle Samsung horloges zijn Tizen gebaseerd tot de Galaxy Watch 4 lijn, en Galaxy Watch 4 met Android Wear haalt echt geen 3 dagen (eerder 1 dag met flink gebruik).

[Reactie gewijzigd door Z100 op 4 december 2021 15:21]

Ik haal twee dagen met licht gebruik met de Watch 4.
Ik haal op mijn Samsung active 2 en mijn Samsung watch4 met flink gebruik alsnog 1.5 dag. Met normaal gebruik meer dan 2 dagen.

[Reactie gewijzigd door vali op 5 december 2021 09:46]

Ik haal 3 dagen met Samsung Watch 3
Ik vind beide smartwatches oninteressant. De mensen die ik ken die zo'n Apple-watch (of veel andere smartwatches) hebben, klagen dat ze nauwelijks het eind van de dag halen. Ik zou dus eerder voor een Garmin of vergelijkbaar horloge gaan, want wat wil ik van mijn horloge? Notificaties, stappen tellen, workouts meten, hartslag bijhouden, etc. Dat kan zo'n Garmin-achtig horloge prima en die halen wel met gemak een week batterijduur en zijn goed af te lezen in alle omstandigheden.

Dus tenzij Google iets doet om een week met de accu te kunnen, heb ik vooraf al geen interesse. Wat me overigens ook een beetje tegenhoudt is dat ik een mooie automaat heb waar ik geen afscheid van wil nemen. Nee, dat ding is geen smartwatch en toont geen notificaties, maar man wat is hij een bak mooier dan zo'n lelijke Apple Watch :)
Dat is bijzonder. Ik haal met de Watch 5, always on en hoogste helderheid, makkelijk het einde van de dag. Inclusief 1,5 tot 2 uur sporten kom ik zelden onder de 40%

Qua design ben ik het er mee eens, dat kan beter 😄

[Reactie gewijzigd door marsian op 3 december 2021 10:30]

Wow, dat haal ik met mijn S5 nooit. met een uurtje of 16 is t op (als ik er qua sporten voor ga althans ;) )
Ik zit te azen op de S8 (er van uitgaande dat dan een nieuw design komt) maar dan moet de accuduur echt flink omhoog wat mij betreft…
Ik heb de Apple Watch 5, niet de s5 mocht je dat denken ;)
Ik ook, die heet de Series 5 vandaar S5 ;)

(En met S8 bedoel ik dan ook de Series 8 van volgend jaar)

[Reactie gewijzigd door Tomba op 3 december 2021 14:44]

En dus ga je er vanuit dat je elke dag je watch en je telefoon moet opladen... welkom in het apple eco systeem?

Dan heb ik liever een beperkte functionaliteit in mijn wearables waar ik toch 4-5dagen mee verder kan.
Ook mijn oneplus kom ik gemakkelijk 2 dagen mee toe met zeer hoog gebruik (geen gaming).
Zonder gaming hier drie dagen met mijn One Plus CE.
Mijn trouwe zenwatch 2 gaat na vier jaar nog altijd twee dagen mee op een lading met notificaties, stappenteller en fietsen aan, weliswaar geen hartslagmeter, na android wear 2 is de accutijd veel verbeterd.
Wat maakt elke dag opladen nu uit?
Ik heb de watch elke dag 1 uurtje af om het op te laten (Apple Watch 7), ik heb nou nog nooit echt een moment gehad dat is zonder zat.

Tuurlijk, een week zou lekker zijn, maar tis niet dat ik het dan niet zou halen omdat het "maar" een dag haalt :p
Ik slaap niet met een horloge om, dus dat dagelijks opladen is geen probleem.
Als ik dat lees denk ik tjonge. Ik haal met mijn Garmin Fenix 6 Sapphire met gemak 2 a 3 weken met regelmatig (kort) gps gebruik, hartslag altijd aan, alle notifications aan. Smartwatch genoeg wat mij betreft een en stoer robuust horloge.
Ben blij dat ik jaren geleden van de 'echte' smartwatches ben afgestapt, past veel beter bij m'n actieve lifestyle.
Ik ben blij dat je horloge bij je actieve lifestyle past _/-\o_
Ik heb een Apple Watch 3 en leg die als ik opsta aan de lader, ga douchen en drink koffie, doe hem dan weer om, hele dag en nacht, volgende ochtend is die bij 25-30%. Gebruik hem al jaren dagelijks.
En Ja, het zou fijn zijn als ie een week liep op een lading, maar je overdrijft.
Oei, dit is echt niet waar. Ik heb zelf en ken diverse mensen met een Apple Watch (4, 5, SE), en je haalt meer dan gemakkelijk een dag. Sinds versie 4 is batterijduur eigenlijk geen probleem meer.

Anecdotisch: heb zelf een 4 en heb regelmatig verschillende workouts aan staan (wandelen met de hond, fietsen, sportschool, hardlopen). Gebruik hem daarnaast voor diverse taken: betalen, huisautomatisering, podcasts/muziek (als interface naar phone), bewegingsringen, timers, notificaties et cetera. Meestal zit ik rond de 40-50% na een dag.
Apart, ik heb al sinds de Apple Watch 0 een Apple Watch, momenteel de SE, en einde dag halen is echt nooit een issue geweest.
Ik ben ook overgestapt van de Apple Watch 0 (inderdaad, de allereerste versie) en nu ook de SE. Op de oude watch had ik soms wel eens dat ik de dag niet haalde. Maar dat kwam dan vaak door een dag waar ik veel met mijn armen bewoog... zoals auto rijden... elke keer als je je arm op de deurpost legt, gaat het scherm aan. En dan is een lange dag in de auto wel reden dat de batterij leeg is aan het einde :+
Dat accuduur een ding is, ben ik met je eens maar ik haal prima het einde van de dag.
Het is ook maar net wat je wilt. Ik vind de meeste Android watches te lelijk. En zo'n Garmin ook. Dus dan neem ik de accuduur voor lief.
Gezien je reactie ben je ook niet echt de doelgroep voor een smart watch.
Wat een groot verschil maakt is of je het display altijd aan laat staan, of alleen als je je arm optilt. En of je 'm ook bij het slapen om hebt.

Ik doe makkelijk twee dagen met m'n Watch Series 6 :)
ik haal makkelijk 2 dagen met mijn apple watch (serie 4 dacht ik)
Je moet wel heel erg goed je best doen om de batterij van een Apple Watch in een dag leeg te krijgen. Dat is mij in elk geval nog nooit gelukt.
Tuurlijk, keep on dreaming, Dacht het dus niet. Het feit alleen al dat bijvoorbeeld Huwawei (ik heb al twee jaar een GT2) met andere merken allang is afgestapt van dat achterlijke old school vierkante doosjes design is ten eerste al een verademing waarbij de Huawawei het op een batterijlading met gemak een week uithoud (met alle opties aan) en ook prima te gebruiken is met een iPhone. Dat kan je van een Apple Watch niet zeggen. Apple Watch kopen, met een batterij capaciteit van lik me vestje, is ook gelijk een iPhone moeten bezitten van 1 van de latere versies voor een veel te hoge prijs. En dan dat naar je eigen community schandalig..........
Overigens het feit dat een horloge ook nog eens een modeartikel is wat met die jarenlange Apple policy van afschermen en kerkeren je daarmee je eigen gebruikers ook nog eens het recht op zelf keuze volledig ontneemt om te bepalen of je wel eens een keer een ander horloge zou willen dragen/ kopen wordt hiermee ook gelijk teniet gedaan, shame on Apple......
Voorbeeld: Als je geen Van Bommel schoenen van 300 Euro aan hebt kan je dus ook geen Ferrari kopen
Concurrentie mogelijks eerder als lock in in het ecosysteem van Apple vanwege de Apple watch.
Als iPhone gebruiker en ex android gebruiker waar mijn vriendin mijn pixel 3 heeft nu, zie ik de nieuwe Android versie en overweeg ik sterk te wisselen terug naar Android. Ik zit vanwege de Apple watch wel wat in het ecosysteem.
Maar ik vind het ding zo onnoemelijk lelijk dat ik eigenlijk maar wacht op een goede android tegenhanger om geheel terug te wisselen.
Ik heb nog steeds een diesel smartwatch die ik gebruik met mijn iPhone als ik uitga. Puur vanwege het uiterlijk.

Beter chip in een android smartwatch en dan de pure Google integratie (ik wil niet vasthangen aan het volgende ecosysteem zoals bij Samsung) en ik wissel terug :).
Ik denk dat je sowieso even moet wachten totdat het wat "gematured" is. Google staat nu niet echt bekend om zijn goede hardware keuze's, denk aan kleine batterijen of blauwe schermen. Mijn personelijke ervaring is zelfs barre slecht (5 RMA's op een pixel 3 in 2.5 jaar).
Meen je! Heb net mijn Pixel 3 vervangen maar die is vanaf launch tot een maand geleden onafgebroken prima geweest. Waar had je zoal last van met de P3 dan?
Bij de 1e ging de speaker kapot, daarna was de batterij kapot (75% naar een jaar).
Toen ging de "g sensor kapot" die bepaalt of je je telefoon recht houd etc en uiteindelijk ging het scherm kapot (dead pixel line) en clicky sounds vanonder het scherm, alsof het scherm gewoon niet goed gemonteerd was.
Toen had ik dus mijn 5e toestel en was ik er wel klaar mee en heb ik het vervangende toestel verkocht.

Had de telefoon ook vanaf launch gekocht, en het was ook een geweldig toestel (alleen de batterij... die was gewoon absolute ruk, 3/4 uur mee). Daarna maar overgestapt naar apple, want als hier je toestel kapot gaat loop je een winkel in en heb je dezelfde dag nog een nieuw toestel. Met Google was het altijd maar weer de vraag of het goed ging (horror verhalen staan op reddit).
Ik heb precies dezelfde ervaring gehad met de pixel 3. Ben onafgebroken naar de reparaties gegaan en had het ene probleem na het andere. Het heeft er echter niet voor gezorgd dat ik ben afgestapt van de pixels. Heb nu al 2 jaar de pixel 4 en ben nog steeds super tevreden. De 3 was gewoon een misstap denk ik.
Dit is een vrij extreem geval, vervelend dat het jou overkomen is. Herken deze klachten totaal niet om mij heen, en wij gebruiken toch wel bijna allemaal een Pixel hier.
Wat betreft Reddit neem ik de verhalen met een enorme korrel zout, gezien het gros uit Amerika komt en de garantie daar überhaupt niet best geregeld is.

Daarnaast is het in NL qua garantie het beste om het bij een NL winkel te halen, hoewel de keuze niet groot is, heb je wel garantie afhandeling via hen. Google ondersteunt het hier officieel niet gezien ze niet officieel gereleased zijn natuurlijk. In sommige gevallen zit er een meerprijs aan, maar i.c.m. een abonnement valt het bij mij vaak wel mee.
N=5 dan toch op zijn minst als hij met zijn 5e toestel bezig is. Verder heb je gelijk hoor, en voor alle partijen geldt: gen 1 kun je beter overslaan.
Ik zeg ook niet dat apple's producten niet kapot gaan. Er zullen altijd apparaten met kuren zijn, ik geef aan dat het gemak van een winkel binnen lopen en een nieuwe ophalen gewoon een stuk beter geregeld is bij Apple.

En wat betreft mijn statement over reddit, dat ging meer over het feit dat Google's policy met het opsturen van nieuwe apparaten altijd een verassing is. Soms duurde het een maand en soms een week. Soms kreeg je helemaal geen toestel terug of krijg je je oude toestel terug met schade en natuurlijk zijn er ook gevallen waar er niets mee aan de hand is, maar deze zul je niet online terug vinden want mensen posten alleen als er wat te klagen is.
Ik begrijp ook niet waarom Apple nog altijd niets aan het design heeft gedaan. Of iig een ronde versie introduceert. Nu als ik naar die plaatjes kijk in dit nieuwsartikel, ik weet niet of dit echt is en het horloge er zo uit gaan zien, vind ik het ook allemaal maar teletubbie-achtig design dus daar word ik ook niet blij van.
Het design is dit jaar nog (subtiel) aangepast en voorzien van een groter scherm. Ronde versie wordt al zo lang om gevraagd maar of voor een smart watch natuurlijk totaal onhandig. Qua interface en bij het lezen van tekst mis je zoveel oppervlakte in de hoeken waardoor delen van zinnen wegvallen en je constant mee zou moeten scrollen.

Ik ben juist ontzettend blij dat Apple kiest voor een 'recht' scherm.
Ik lees niet zoveel tekst er op en mij heeft het eigenlijk nooit gestoord op mijn diesel.
Je scrolde iets meer.
Ik kan niet zeggen dat ik vlotter meer lees op mijn Apple watch dan op mijn diesel. Buiten dat de diesel erbarmelijk traag reageert.

Als nota wil ik wel zeggen dat ik voordien ook altijd een horloge droeg. Dus ik heb wel een bias naar het traditionele design.
Voor mensen bij wie de Apple watch de eerste is, is het mogelijk anders.

De diesel is voor café en op stap gaan.
Dan heb ik een mechanische dress watch voor onder mijn kostuum.
De rest van de tijd de Apple watch

[Reactie gewijzigd door DaemonAngel op 3 december 2021 14:30]

Zelfde verouderde soc en nog geen nieuwe Android versie.
Fossil komt er het dichtste bij in de buurt momenteel. Maar ook niet de nieuwste Android versie.

Het moet niet perse Google zijn. Ik verwacht dat de fossil groep (hopelijk als het voordien winstgevend was) ook met een nieuwe lijn afkomt met ineens de nieuwste software en een nieuwe chip van qualcom specifiek voor wearables.
Of google met een specifieke tensor variant. Ben ik ook wel benieuwd naar.
Die van Samsung doet het goed. En daar werkt Google met samen voor tensor.
Anoniem: 30722
@karel973 december 2021 08:55
Garmin is niet helemaal smartwatch, maar horloge apps kunnen samenwerken met apps op je telefoon, meldingen etc werken feilloos… heb er geen klachten over, dus denk dat het met menig ander horloge ook wel te regelen is. Alleen integratie met Apple’s eigen apps (berichten vooral) zal lastiger worden. Hoewel mijn auto dat ook prima kan koppelen voor zenden/ontvangen van berichten, dus misschien dat dat ook wel lukt.
Waarom zou een Garmin geen smartwatch zijn?
Garmin is een sporthorloge met smartwatch functies, Apple Watch (en de Androids) een smart Watch met sportfuncties. Keuze voor merk ligt aan waar je de nadruk op wil leggen
Het is meer gericht op sport, minder op smart. Je krijgt meldingen, je agenda en dat soort zaken. Maar het is gewoon minder op smart functies gericht. (Maar al jaren blij met diverse Garmin modellen)
In de praktijk is dit 'gewoon' een distinction without a difference voor 99 van de 100 gebruikers.

Wat de gemiddelde Apple Watch gebruiker doet (stappen tellen, wat sport-activiteiten loggen, wat berichtjes lezen, klok kijken) werkt ook op een Garmin.

En tegenwoordig werken zaken als (rust-)hartslag bepalen, HRV e.d. ook prima op een Apple Watch, voor zover ik weet.

Kortom, dat is niet echt meer een reden om voor X of Y te kiezen.
Eens en bovendien heeft bijvoorbeeld Garmin een heel brede lineup van hardcore sportwatch tot modellen voor de fashion victims. Compatibel met zowel Android als iPhoneOS telefoons dus geen noodzaak om vast te blijven zitten in een ecosysteem van één van beide.

En het belangrijkste argument wat mij betreft: accuduur. De Vivomove van mijn vrouw is weinig smart maar veel health en moet eens in de 2 weken (!) aan de lader.

Natuurlijk is het logisch dat bezitters van een Samsung telefoon als eerste naar een smartwatch van dat merk kijken en iPhone bezitters idem, maar juist bij smartwatches loont het om breder te kijken.
Concurrentie op basis van een horloge dat net zo goed werkt op Android en kwalitatief vergelijkbaar is met de Apple Watch, neem ik aan.

De Apple Watch is voor mij bijvoorbeeld een grote reden geweest om na een korte excursie naar Android weer terug te gaan naar iPhone. Heb verschillende horloges geprobeerd in verschillende prijsklasses, de enige die een beetje in de buurt kwam was Samsung's Galaxy Watch, maar ook die was het voor mij net niet.
Tsja...echt een rechstreekse concurrent maken kan in principe niet natuurlijk. Een Android/Google smartwatch werkt niet/nauwelijks met een iPhone en omgekeerd werkt een Apple Watch niet met een Android smartphone. Dus concurreren ze niet direct. Héél mischien werkt het om iemand ervan te weerhouden naar Apple over te lopen omdat ze een veel betere smartwatch hebben, of iemand vanuit het Apple kamp naar Android te verleiden. Maar ik heb mijn sterke twijfels bij beide scenario's :+ (to put it mildly).

Het zal moeten gaan om de Apple watch te evenaren of voorbij te streven. Want ik geloof dat de Apple watch op dit moment nog steeds de beste smartwatch is. De Samsung is de beste Android smartwatch, maar loopt nog wel wat achter op de Apple watch.

Ik probeer steeds iets te vinden dat een smartwatch (ik zou het moeten doen met een Android variant), maar ik zie geen enkel voordeel boven mijn Garmin Fenix 5x. Die gebruik ik (uiteraard) voornamelijk als sporthorloge en daarin is ie onovertroffen. Maar überhaupt vraag ik mij af of een smartwatch iets wezenlijks toevoegt. Zoals ik het zie is het voornamelijk een veredelde afstandsbediening voor Spotify en ontvang je er je notificaties op (even heel simplistisch gesteld). Ohja...en contactloos betalen. Die dingen kan mijn Garmin ook. Het is alleen niet zo'n heel sexy smartwatch (dik, grof). Maar gaat wel meerdere dagen op één accu.
Is er nou een bijzondere killer-app die een 'gewone' smartwatch nuttig(er) zou maken?
Zo lang de producten van google niet officieel verkrijgbaar zijn zie ik het niet als een concurrent.
Gelukkig gaat Tweakers nieuws niet alleen over ons kleine landje, dus concurrent is absoluut het goede woord om te gebruiken.

In NL concurreren ze niet op hardware niveau inderdaad, maar dat maakt dit apparaat niet meteen een Apple Watch concurrent (en laten we eerlijk zijn, de Google vs Apple rage-kids uit de tent lokken zorgt voor goede engagement)
Concurrent in prijs of in features? Dat is maar de vraag.
Ik wil trouwens geen concurrent, maar eentje die er ver boven staat en de Apple Watch op een budget watch laat lijken.
In eerste instantie betere battery life. 3-4 dagen moet wel het minimum worden. We zitten al te lang vast op die 24-36 uur met alle features ingeschakeld.
Eerlijk is eerlijk, de Xiaomi mi watch doet al aardig waar je om vraagt. Ziet er uit als een mooie watch, heeft aardig wat features. Ok je kan geen whatsapp berichten beantwoorden, maar lezen zeer zeker wel.
En gaat zeker een week op een accu bezig.
Dat is dan ook niet echt een 'smartwatch', maar meer een 'fitwatch' zoals Fitbit. Je levert functionaliteit in voor een langere batterijduur. Je kunt geen apps installeren en inderdaad reageren op Whatsapp berichten is geen optie.
Ik zie Google-Pixel producten ook niet als volwaardige concurrent zolang ze geen duidelijke release strategie hebben.

Al 2x gehad dat met mijn telefoon defect was en ik in de markt was voor een Pixel. Maand of 2 maanden rekken kan nog maar het is af en toe gokken wanneer de Pixels gelanceerd werden laat staan verkrijgbaar. Dus 2x een ander toestel gekocht omdat het niet duidelijk was wanneer Google met een toestel kwam.

Voor het opbouwen van een vaste klantenkring is een regelmatige cyclus gewoon prettig, dan weet je als klant waar je aan toe bent.
Zo weet je dat de Koreaanse concurrent en de fruit concurrent in een vaste periode toestellen aankondigen. En enkele grote Chinese concurrenten sowieso elke paar maanden wel een nieuw model uitbrengen :+

[Reactie gewijzigd door sapphire op 3 december 2021 09:32]

Zo lang de producten van google niet officieel verkrijgbaar zijn zie ik het niet als een concurrent.
Zo lang de Apple watch alleen werkt met iOS zie ik dat ook niet als een concurrent.

Zou het eerder tegenhanger dan concurrent noemen!

PS dit gaat ook niet (specifiek) over de Nederlandse markt :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 3 december 2021 09:35]

Heb met Black Friday een Galaxy Watch 4 Classic gekocht. Echt een prachtig ding! Enkel de batterijduur valt tegen waardoor ik mijn Mi band 5 niet helemaal loslaat.

Als de Google de batterijduur verlengt is dat al een serieus pluspunt. Hopelijk doen ze nog wat aan het design want dat valt wel serieus tegen imho. Galaxy Watch 4 is meer premium.
Dan had je beter een ander horloge kunnen kopen (zonder Wear OS). LG en Xiaomi hebben bijvoorbeeld horloges die ook zeer lang mee gaan.
En dan schoot iets anders misschien/waarschijnlijk weer te kort! Dan had jij weer kunnen roepen, ja dan had je de Galaxy Watch 4 moeten kopen :Y)
Accuduur is altijd wel een punt, maar het is net hoe je er mee omgaat. Voor mij met een Apple watch serie 4 is het ondertussen een gewoonte om hem even aan de lader te leggen in de ochtend of in de avond. Hangt er net een beetje van af wat er de volgende dag geplant staat. Als je die gewoonte een beetje hebt heb je er eigenlijk geen last van.

[Reactie gewijzigd door GerGio op 3 december 2021 12:32]

Accuduur is alleen een punt bij de Apple watch, wear OS en Galaxy watches. Voor mij de reden om hier niet voor te kiezen. Heerlijk om eens in de 10? dagen horloge op te laden. Als je nog 15% hebt dan weet ik dat ik nog zeker wel tot eind van de volgende dag haal.

Accuduur is voor mij persoonlijk eerste en meest belangrijke wens. Daarna komt de rest zoals nachtrust analyse, hartslag, bewegingsmonitor enz. oh ja, niet te vergeten, find my phone functionaliteit....zo handig!
Als een accu bijvoorbeeld 5 dagen meegaat, is de kans toch veel groter dat je een keer vergeet om op te laden dan wanneer het een gewoonte wordt om iedere ochtend tijdens het douchen en ontbijten even te laden? Nu moet je constant nadenken wanneer de laatste keer was dat je geladen hebt en ik kan me voorstellen dat je vaak controleerd wat je huidige status is.

Ik heb al járen een Apple Watch en ik heb me nog nooit druk gemaakt of de accu het eind van de dag wel haalt. Ik hoef niet eens naar de status te kijken. Gewoon die routine aan wennen en je hebt 0 zorgen of 'range anxiety'.
5 dagen is niet bepaald lang. Minimaal 7 dagen, 10 tot 12 dagen gemiddeld is wat ik nu heb. Zodra de batterij 15% is krijg ik dat te zien dat er opgeladen moet worden. Dan heb ik dus nog anderhalve dag de tijd voordat de horloge leeg is. Dus als ik die melding heb gehad weet ik dat ik bij het douchen, of als ik de kinderen naar bed breng even moet opladen. Ik hoef er dus vrijwel niet op te letten en dat ervaar ik als zeer prettig. 3 keer per maand opladen. Ook als ik nog 8% over heb weet ik dat ik het einde van de dag wel haal. Ik heb dus nog nooit een lege horloge gehad.

Dat is voor mij ook de reden om nooit meer een oralb tandenborstel te nemen, maar een tandenborstel die je maar een paar keer per jaar hoeft op te laden (ja die bestaan echt), en waarbij het
opladen max 3 uur duurt ipv de urenlange laadsessies van die oralb tandenborstels.
Inderdaad. Zelf heb ik de gewoonte om bij het opstaan de watch op de lader te leggen. Als ik dan het ontbijt, douchen (hou je hem toch al niet om) etc. achter de rug heb is hij weer klaar voor een nieuwe dag.
Mijn Galaxy watch 4 is na een paar dagen retour Coolblue gegaan. Misschien niet zo netjes maar irriteerde me aan al die Samsung meuk erop (had dit kunnen weten, in een ver verleden meerdere Samsung telefoons gehad) ondanks dat het horloge zelf echt kwaliteit uitstraalt! Een smartwatch van Google, net zo clean als m'n Pixel telefoon, zou voor mij dan ook een insta buy zijn.
Bij mij is het omgekeerd.
Ik was vroeger voorstander van een cleane android en hater van de Samsung meuk.
Maar ben die meer en meer beginnen appreciëren. de Samsung schil werkt toch heel wat gestroomlijnder dan vanilla android.
Ik heb het gevoel dat google zelf niet echt bezig is met de gebruikerservaring zoals een Apple of Samsung dat wel doen.

Maar ieder zijn smaak en voorkeur natuurlijk. :)
Was bij mij ook de reden dat ik de Galaxy Watch 2 Active heb geretourneerd, teveel Samsung meuk en voor elke app bijna een companion Samsung app nodig op de telefoon.

Ook de reden dat ik de aankoop van een nieuwe smartwatch nog afhoud, tot Google z'n WearOS 3 openstelt voor de concurrentie. Echt een vreselijke deal die ze daar gesloten hebben met Samsung, voor de consument toch.

Deze Pixel Watch klinkt ook niet veelbelovend, 1 dag met de accu en langzaam opladen |:(. Heb nu 'n Mi Band 5 die 10 dagen haalt met alle features aan. Van 'n smartwatch wil ik toch min 3 dagen batterijduur maar nog liever 5 dagen of meer, dat moet toch haalbaar zijn want zoveel meer doet het niet 90% van de tijd.

[Reactie gewijzigd door Largamelion op 3 december 2021 15:06]

Heb met Black Friday een Galaxy Watch 4 Classic gekocht. Echt een prachtig ding! Enkel de batterijduur valt tegen waardoor ik mijn Mi band 5 niet helemaal loslaat.

Als de Google de batterijduur verlengt is dat al een serieus pluspunt. Hopelijk doen ze nog wat aan het design want dat valt wel serieus tegen imho. Galaxy Watch 4 is meer premium.
Je vergelijkt echt appels met peren. Kijk wat er technisch mogelijk is met een Mi Band 5, en met een Galaxy Watch 4. Dat is totaal niet vergelijkbaar.

Een Watch is meer dan een apparaat waar je notificaties op bekijkt, en je sport status bij houd. En daar houd het bij de Mi Band echt wel op.
Zolang letterlijk nog niks van Google met elkaar integreert kunnen ze dromen wat ze willen..

Begin eens met iets als 'handoff', ga eerst eens kijken hoe de grote mensen dit doen voordat je weer een proefballonnetje laat ontsnappen, Google.

Oh wacht, leer misschien je Google Home Mini ook eens om - wanneer je je Google account gekoppeld hebt - om telefoongesprekken te plegen, je contactenlijst te managen en email voor te lezen. Voordat je een "horloge" wil introduceren die dat soort basale dingen óók al niet kan.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 3 december 2021 09:24]

Wie zit er in hemelsnaam op dat soort features te wachten. Je gaat toch serieus niet je contactenlijst managen via een Google Home Mini 8)7 . Ik denk dat Google heel goed kijkt naar wat voor features grote groepen gebruikers verwachten, en ik kan me niet voorstellen dat deze daarop staan.
"Wat is het adres van <x>" "Wat is de postcode van <y>", "Wat is het emailadres van <z>"?

Dat soort basale functies moet toch gewoon kunnen werken. Als ik het m'n telefoon vraag weet ie het wél. Ze durven dat ding zelfs "Google ASSISTANT" te noemen. Assistéér dan ook. Anders kan ik 't net zo goed zélf wel weer opzoeken in m'n Google Contactenlijst. Bellen? Ja, via Google Duo. Euh hey Google ik weet niet hoor maar als ik een bluetooth verbinding met m'n telefoon heb mag je dat ook wel gewoon gebruiken hoor.

En ja ik gebruik een iPhone. Zelfs Siri weet me dit gewoon te vertellen als ik het vraag. Als ik op m'n iPad bezig ben kan ik via Facetime gewoon een regulier telefoonnummer bellen (!) en een gesprek voeren, net zo makkelijk naar Android toestellen als vaste telefoons. Als ik op m'n Macbook werk precies hetzelfde. M'n telefoon is dan weliswaar de 'hub' maar elk device integréért gewoon. Als ik m'n iPad vraag om te bellen met persoon <x> of een mail te sturen naar persoon <y> dan doet ie dat gewoon, zonder gezever.

En ja ik gebruik 'dus' gewoon Gmail en Google Contacten en Agenda. Het enige dat die Google Home dan soms nog wel snapt is wanneer ik wil weten wat er in m'n agenda staat. Ongeveer 50% van de keren zegt ie "ik heb het niet begrepen" (dan heeft ie gewoon simpelweg geen connectie, maar de andere functies zoals nieuws afspelen werken dan wél) en 50% van de tijd roept ie inderdaad wat er in m'n agenda staat. Maar ook alleen in de mijne en niet in de gedeelde agenda's van de rest van het gezin natuurlijk want hey dat zou toegevoegde functionaliteit zijn en dát is bij Google uit den boze: iets dat ook gewoon wérkt zoals je zou verwachten.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 3 december 2021 10:22]

De voorbeelden die je geeft is niet wat ik verwacht onder "managen van je contactenlijst". Met het beheren van een contactenlijst verwacht ik het toevoegen van gegevens, toevoegen van contacten, etc.

Zoals je het nu beschrijft, ben ik wel met je eens dat Google niet ver gaat in goede integratie. En Apple heeft hier een groot voordeel van een enkel ecosysteem. Ook moet ik zeggen dat de spraak herkenning van Google achteruit lijkt te gaan ipv te verbeteren. Waar ik vroeger makkelijker een album via Spotify af kon spelen via spraak, merk ik nu dat ik het veel vaker twee keer moet vragen.

Zelf gebruik ik de scenario's niet die jij noemt, en heb ik alle integratie tussen mijn agenda/contactpersonen en Google Home/Assistant uit staan. Ik zit daar persoonlijk niet op te wachten. Ik zal ook niet snel een email via een voice commando gaan sturen. Daar zie ik persoonlijk het nut niet van in.
Oh toevoegen van data is ook prima, maar als het uitlezen al niet kan is dat een hele verre toekomstdroom denk ik.

Vwb. die spraakherkenning:

"Hey Google, zet alle verlichting in de keuken uit"
.....
"Ik heb enkele keukenzaken gevonden in je omgeving. De dichtstbijzijnde is..."

"Hey Google!"
... pling
"Stop!"
.....
".. op 3 kilometer afstand. Bedoel je deze?"
"Hey Google"
*pling*
"Zak er even lekker in"
....
"Ik begrijp het niet"

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 3 december 2021 10:40]

Ik werk eigenlijk primair in Engels. Dat lijkt wel stukken beter te gaan dan NL. Als ik zeg: "play <album/playlist> from Spotify" dan gaat het meestal wel goed. In het Nederlands eigenlijk kansloos en zoekt het in alle playlists ipv mijn playlists. Het lijkt erop dat er een losse implementatie is van alle intenties voor verschillende talen.

Grappig is overigens wel dat als ik vraag: Turn on TV. Dat het antwoord is: Goed ik zet de TV in de woonkamer aan. Uhm, ik zeg het in het Engels... Waarom het antwoord in het Nederlands.
Ik heb 'm op Nederlands staan omdat m'n vrouw en kinderen er ook mee overweg moeten kunnen ;) nu is hun Engels prima maar het is toch gewoon irritant als iets niet werkt zoals zou moeten. Vooral omdat Siri sowieso enórm veel verder is wat dat betreft. Als ik het die vraag werkt het gewoon 100% altijd. Maar ja, een Homepod in het Nederlands is er dan weer niet dus migreren is dan ook weer zo wat.

Leuk trouwens, ik heb wel een Android TV (redelijk recent model Philips) maar aanzetten kan Google niet, uitzetten wel, maar een deel van de functies werken ook weer niet. Volume harder en zachter lukt vaak nog wel maar dan houdt het wel op. Inputs wijzigen snapt ie niet, de status überhaupt uitlezen ("staat de TV aan?") snapt ie niet, maar de verlichting dan weer wél (terwijl die dan weer via m'n Raspberry Pi met HomeAssistant en een Zigbee-stick loopt wat losjes aan elkaar gescript is).Het is toch een ANDROID TV, waarom kan je niet eens zien of die wel aan staat !?

Ik heb ook een Samsung wasmachine. In Google Home op m'n iPhone zie ik dat die toegevoegd is, ik heb de accounts gelinked en alles. Maar de Home Mini vragen of 'ie áán staat of wat ie aan het doen is? Geen flauw benul. Hey Google waarom voeg ik dat account dan toe als je er niks mee kan??

Nou ja. Dat soort flauwekul. Het is dat ik die Home Mini voor 4 tientjes destijds gekocht heb... als Spotify speakertje werkt het wel en als ik 's ochtends vraag hoe m'n dag eruit ziet werkt het wel (behalve dat ie 50% van de tijd m'n agenda ineens niet meer 'snapt'). Ik heb er niet veel vertrouwen in dat integratie met een PixelWatch ineens wél gaat werken in elk geval. Google en integratie tussen hun eigen producten is een stukje science fiction dat nog járen van ons verwijderd is....

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 3 december 2021 11:16]

Je kunt overigens gewoon meerdere talen instellen voor een Google Home device. Dus de mijne luistert zowel naar Engels als naar Nederlands. Tevens als je alle gepersonaliseerde dingen wilt gebruiken, moet je dat configureren en toestemming voor geven. Ook werkt dat eigenlijk het beste als je de stem laat herkennen, zodat jij toegang tot jouw agenda, op basis van jouw stem. Dat kun je dus ook gebruiken om te zorgen dat er bv op Netflix wordt afgespeeld onder jouw account als jij het zegt, maar op het account van je vrouw wanneer die iets zegt.

Wellicht dat je nog een paar configuratie stappen moet doen om het iets optimaler te laten werken.
Ja maar dan krijg ik al helemaal gedoe. Dat heb ik een poosje gedaan maar de helft van de tijd verstaat ie Nederlands en de helft van de tijd Engels en als je dan 2 zinnen hebt die op elkaar lijken gaat het helemáál mis ;)

Die configuratie op basis van individuen heb ik al gedaan trouwens. M'n vrouw heeft haar settings en Spotify en dat soort accounts, en ik de mijne. Die configuratiestappen zijn dus al klaar maar het enige is de agenda die dan 'regelmatig' wel werkt. Als m'n vrouw het vraagt is het ook 50% of de agenda wel connect maar zo ja, dan krijgt ze wel háár agendaitems te horen. Dus dát doet het wel..

Maar sowieso dat het ding alléén 1 agenda kan voorlezen is natuurlijk ruk. In de webinterface zie ik alle gedeelde agenda's ook, en die optie heb ik dan weer niet bij Google Home. Het is allemaal maar halfbakken heb ik 't idee..

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 3 december 2021 12:56]

Ik mag echt hopen dat ze nog wat aan het design doen, want echt mooi ziet het er niet uit. Lijkt wel een aliexpress watch van 5$ en dan vooral dat polsbandje

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 3 december 2021 08:43]

Gelukkig mogen smaken verschillen :)
Ik vind het er juist wel strak uit zien, juist weer eens iets anders dan de 13 in een dozijn smartwatch of vierkante blokje. Doet me vooral denken aan een Swatch, en dat is toch wel best populair. Daarnaast '5 € (denk ik dat je bedoelt, Dollar gaan we hopelijk nooit gebruiken hier ;)) gaat dan meer over het materiaal, waar je precies niks over weet via 1 plaatje natuurlijk.
Bestaat er überhaupt een Google hardwareproduct dat met Apple kan concurreren? Apple timmert al jarenlang consistent aan de weg met de Apple Watch, Google daarentegen probeert voor de zoveelste keer weer wat. Dat is precies Google zijn probleem, altijd van die halfbakken pogingen.
Dat is precies het euvel: proberen en weer laten vallen. Ik zeg niet dat Apple het perfect doet (series 0 anyone?) maar oude een of andere manier heeft Apple het wel slimmer aangepakt. Van alles kunner (met wel een degelijk product) langzaam meer de fitness kant op.
Bij Android watches heb ik geen idee hoe of wat. Volgens mij is er al 3 keer een wijziging geweest in het OS. Ze zien er altijd een beetje cheap uit. En als ik een vriend moet geloven is het steeds net niets.
Wat je nu doet is alle Android watches op een hoop gooien. Je zou ook dit per merk moeten bekijken als je het met Apple wil vergelijken. Merken als Fossil en Diesel brengen juist watches uit met een luxe uitstraling.
Om de Pixel Watch nu al te betitelen als 'Apple Watch concurrent' is wel erg optimistisch. De Pixel (telefoon) lijn zit inmiddels ook al in zijn 6e iteratie en brengt om verschillende redenen weinig invloed op de telefoonverkopen van concurrenten.

Overigens vind ik het wel positief nieuws mocht dit daadwerkelijk uitkomen. Voor de Android markt zijn veel Watches verkrijgbaar, maar een die daadwerkelijk in de buurt komt van de Apple Watch heb ik nog niet gevonden.
Eerder een concurrent van de Samsung smartwatches zou ik denken.
Wat gaat dit horloge meer kunnen of beter of makkelijker dan andere horloges?
Heb zelf een Garmin smartwatch en heb de Samsung een week geprobeerd maar het is allemaal nog in de kinderschoenen hoor.
Meer concurrentie is prima, en hopelijk wordt het snel écht beter.
Dit gerucht gaat al jaren rond, zelfs dit jaar is het al meerdere keren geopperd. Ik betwijfel het om eerlijk te zijn of het dit keer wel door gaat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee