Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

LG lijkt komst van 42"-oled-tv in C-reeks te bevestigen voor 2022

Het lijkt erop dat het eerder aangekondigde 42"-oled-tv-formaat volgend jaar zijn opwachting zal maken. In een Koreaanse database wordt melding gemaakt van een LG C2-oled-tv van 42" en dit model prijkte ook kortstondig op de officiële Koreaanse LG Electronics-site.

Het model is te vinden in een certificatiedatabase van de Koreaanse Radio Research Agency. Dat betekent dat LG het model voor certificering heeft ingediend, waarmee het bestaan van het model met een grote mate van zekerheid is bevestigd. Het model kwam ook voor op de officiële Koreaanse LG Electronics-website; daar werd het weggehaald, maar via Google-cache is dit alsnog zichtbaar. De weergave van onder meer de 42" C2-oled-tv werd ontdekt door Vincent Teoh, een televisiereviewer die erover bericht op zijn YouTube-kanaal HDTVTest.

De C2 zal de opvolger worden van de C1 van dit jaar en zal waarschijnlijk uitkomen in formaten van 42" tot 83". De komst van een 42"-oled-tv werd eerder dit jaar aangekondigd en het leek er in eerste instantie op dat die in de tweede helft van dit jaar zou uitkomen, maar in de zomer was er al een gerucht dat de release van dit formaat naar volgend jaar werd opgeschoven. Wellicht komen er meer modellen uit in dit kleinste formaat, bijvoorbeeld in de A-, B-, en G-series.

Op beide sites zijn meer nieuwe modellen en formaten te vinden. Zo werd op de Koreaanse LG-website informatie getoond over een 83"-versie van de G2; de huidige G1-reeks gaat niet verder dan 77". Verder lijkt er een 77"-versie van de A2 uit te komen; dat formaat bestaat al voor de huidige A1-oled-tv's. Deze A-reeks beslaat de goedkoopste oled-tv's die LG aanbiedt. Ook komt de B2 langs, wat de opvolger van de B1-modellen moet worden. Over specificaties van de verschillende modellen is nog weinig tot niets te vinden.

Er is nog geen informatie zichtbaar over het 97"-formaat; vorige maand stelden Koreaanse media dat LG in 2022 oledtelevisies in dit formaat gaat uitbrengen. Dat zou het nieuwe grootste oled-tv-formaat worden; momenteel is 83" de grootste diagonaal voor 4k-oled-tv's; voor 8k-oled-tv's van LG is dat 88".

LG's oled-tv-modellen van 2021

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

24-11-2021 • 15:02

92 Linkedin

Reacties (92)

Wijzig sortering
Hoop data deze wel wat beter geprijsd word, De 48" is in verhouding met de 55 veel te duur, en soms zelf nog duurder dan de 55".
Reageer
Ik denk dat je de reden hebt gevonden waarom er pas sinds kort kleine OLED-televisies zijn: In de ogen van de consument moet een kleine televisie goedkoper zijn. In de ogen van de fabrikant zijn de kostenbesparingen beperkt als dezelfde kwaliteit gehandhaafd moet worden. Dat heeft LG bij de C-serie wel gedaan en ik denk dat we van geluk mogen spreken dat de 48" goed verkocht heeft: Het aanbod aan goede televisies in kleine maten stelt bijzonder teleur en de 48" C1 levert vrij uitzonderlijke kwaliteit in 48".

Als er nu een 42" C2 komt dan lijkt het erop dat men weer de kwaliteit wil gaan handhaven en dat zie ik dan als direct gevolg van de goede verkoopcijfers van de 48". 42" is helemaal een marktgebied van ultraranzige kostenbesparingen, de 42" C2 zal dan echt de enige goede 42"-televisie zijn. (Al zal er ook een A- en wellicht B-seriemodel komen). Maar... niet voor de afbraakprijs waar de consument nu een 42" LCD voor koopt.
Reageer
Vincent Teoh heeft al eens de prijs voorberekend voor de verschillende formaten panelen. 42 inch kwam als het goed is op 250 dollar uit, terwijl 55 op 350 zat dacht ik. Daar moet dan electronica, marketing en winst etc.

Zijn conclusie was dan ook dat de 42 inch zo rond de 1000 dollar zou komen en dat deze dus niet super veel goedkoper op de markt gezet gaat worden als de 55 inch. Door het formaat wel weer aantrekkelijker voor monitor. Ik neem hem sterk in overweging aangezien het kleinere lcd alternatief veel duurder is met dezelfde specs
Reageer
'42" is helemaal een marktgebied van ultraranzige kostenbesparingen, de 42" C2 zal dan echt de enige goede 42"-televisie zijn.'

lijkt me een perfect model om de concurrentie aan te gaan met de absurd dure 120/4k/2.1 monitoren die nu nu schaars verkrijgbaar zijn.
Reageer
Ik denk dat je met 48" (en 42") ondertussen in nichemarkten zit met een lagere afzet en minder concurrentie (geen qua Oled?). Dus dan trek je de prijs van die modellen op om aan je vooropgestelde marges te komen of gewoon omdat het kan.

55" en 65" lijken de voorbije jaren de dominante schermformaten geworden waar enorme volumes in omgaan én waar de concurrentie groot is, met een lagere prijs tot gevolg.

My 2 cents.

[Reactie gewijzigd door Drwho1 op 24 november 2021 15:09]

Reageer
Ik denk dat je met 48" (en 42") ondertussen in nichemarkten zit met een lagere afzet en minder concurrentie (geen qua Oled?). Dus dan trek je de prijs van die modellen op om aan je vooropgestelde marges te komen of gewoon omdat het kan.
Heeft het niet helemaal mee te maken.

Al deze panelen worden uit 1 groot paneel gesneden, bepaalde formaten zoals 55" hebben vrij weinig snijverlies. De 48" panelen zijn volgens mij snijverlies van panelen waar 77" uit wordt gesneden, er worden weinig 77" verkocht dus heb je ook minder 48" panelen. Dus tenzij je de prijs van 48" hoger maakt zijn ze anders een stuk minder winstgevend want als je uit zo een groot paneel alleen 48" snijdt krijg je niet meer panelen dan 55" (of misschien 1 a 2) en heb je veel snijverlies

EDIT: de 77" panelen zijn 8k en hebben dus de juiste ppi

[Reactie gewijzigd door Randomguy369 op 24 november 2021 16:04]

Reageer
Kan me voorstellen dat het ook duurder is om een paneel te maken met een hogere pixel density
Reageer
LG heeft al een tijdje een productielijn die alleen 48" schermen produceert (zonder dat er 77" 8K panelen worden geproduceerd).
Reageer
Dit is correct. Er zijn meerdere interessante artikelen over geschreven met werktekeningen hoeveel bepaalde schermgrootte uit één glas substraat plaat gehaald kunnen worden.

Voor het snijverlies moet betaald worden door de consument.

https://www.oled-a.org/lg...en-85-fab8203_121018.html

Kan me herinneren dat Tweakers ook heeft geschreven over de verschillende fabrieken waar diverse glasplaten worden gebruikt/gemaakt voor diverse schermen.

nieuws: LG Display begint massaproductie 48"-oledpanelen in China
Reageer
Klopt ook wel, maar toch. Ik heb nu een 55" panasonic oled, en zal ook niet kleiner willen, maar die 48" als monitor leek mij wel wat, maar niet voor dat geld.
Reageer
Ik zou vooral niet groter willen, 55 inch is al echt groot en perfect voor tv kijken. Een kleiner scherm op een hoog tv meubel staat best mooi. Een groot scherm niet.
Reageer
Dat zijn keuzes/meningen. Ik wil ook graag naar 65/77 toe volgend jaar :D
Reageer
Zeker een mening. En stylingadvies in 1 dan he ;)
Heb je minder dan 15m2 in je kijksetting, zou ik echt voor max. 55 inch gaan.
65 inch hang je aan de muur en doe je voor 4k Netflix en zeker geen railed away meer kijken dan ;)
Reageer
Netflix 4k is niet zo denderend. Gooi er dan een blue-ray schijf in.
Reageer
woon net een nieuwe woning, dus zit er 3.5/4 meter van af. dUs 65 is sowieso een optie ;)
Reageer
ligt aan de grote van je tv meubel en hoe breed en hoog je muur is...
Reageer
Ik ben al jaren tevreden met een oled TV en heb ook overwogen om
Een 48” oled scherm te gebruiken als monitor, maar mijn PC gebruik ik ook regelmatig voor werk en gebruik daarbij applicaties die ook wat statische zones hebben in bijv menu’s en knoppen die in kunnen gaan branden. Ik weet dat er standaard preventie ingebouwd zit zoals de pixel refresher/shift, maar volgens mij zijn die afgestemd op normaal tv gebruik. Iemand ervaring mee toevallig?
Reageer
Volgend jaar hopelijk dus de LG 42C2 voor gaming en netflix op mijn bureau. En als tip, ik heb er ondertussen toegepast: een simpele portable monitor voor als je lang met statische beelden moet werken zoals browsen of documenten typen. Wil je gamen of of content bekijken, schakel je enkel je OLED tv aan en gaan met die banaan!
Reageer
Ik denk dat je met 48" (en 42") ondertussen in nichemarkten zit met een lagere afzet en minder concurrentie (geen qua Oled?). Dus dan trek je de prijs van die modellen op om aan je vooropgestelde marges te komen of gewoon omdat het kan.
Er is op 55" en 65" ook geen concurrentie. Al die OLED panelen komen van LG. :P
Reageer
Ook niet helemaal, OLED panelen komen van LG Display en TV's van LG Elektronics, ondanks hun naam zijn het wel verschillende bedrijven met verschillende doelen.
Reageer
Denk dat veel mensen dit niet weten. Het zal niet zijn dat die panelen broekzak-vestzak van Display naar Electronics gaan tegen kostprijs omdat het allemaal LG heet. Display moet ook gewoon de eigen broek ophouden.

[Reactie gewijzigd door Piggen op 24 november 2021 18:05]

Reageer
LG display is een onderdeel van LG electronics |:(
Reageer
Nee ( |:( ), LG Display is een subsidiary van LG Corporation, net zoals LG Electronics dat is, maar dit zijn inderdaad van elkaar losstaande bedrijven met dezelfde eigenaar.

[Reactie gewijzigd door !GN!T!ON op 24 november 2021 15:37]

Reageer
Nee, hoor: https://commons.wikimedia...le:Lg_group_structure.png
Jammer dat je desinformatie verspreidt. En dat van die losstaande bedrijven is al helemaal onzin.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 24 november 2021 17:17]

Reageer
Mag ik nu 'nee' zeggen? Ik zal de denigrerende smiley achterwege laten.

Dat plaatje laat dus zien dat LG Electronics een belang heeft in LG Display van 37,9%. Dat zegt al dat het zelfstandige bedrijven binnen de Corporation zijn. Ook zijn ze allebei apart genoteerd aan de beurs van Seoul. Daarnaast zie je op Wikipedia ook gewoon staan dat Display en Electronics 'subsidiaries' zijn van Corporation en omgekeerd Corporation de 'parent' is van Display en Electronics.
Reageer
Het zijn in de praktijk helemaal niet zulk losstaande bedrijven, want sommige top functies in beide bedrijven zijn gewoon dezelfde personen. Dus het algemeen belang van LG is gewoon geborgd.
Reageer
Welke personen zijn dat dan? Is daar een lijstje van te vinden?
Reageer
Ja daar kun je lijstjes van vinden. Young-Soo Kwon zit als voorbeeld bij de board of directors van z'n beetje elk LG bedrijf. Die is aangesteld door de familie Koo welke nog ongeveer de helft van de aandelen bezit en als familie altijd aan het hoofd van het bedrijf heeft gestaan.
Reageer
Mag ik nu 'nee' zeggen en mij mengen in deze vreselijk oninteressante discussie waar de kern compleet uit beeld verdwijnt (kern: of de een winst maakt op de ander en hiermee de kosten opdrijft)? Allereerst hebben we het semantisch gezien liever over een onderneming in geval van een beursgenoteerde rechtsvorm dan over bedrijven. Daarnaast ging het hier om een coöperatie hetgeen opzicht al erop wijst dat er binnen deze rechtsvorm geen winstoogmerk aanwezig is. Dit wordt geregeld zo gedaan, puur om te zorgen dat de ene partij opkomt voor haar eigen belangen en hiermee uiteindelijk de kosten drukt en dekt (zoals je terecht al eerder zei met de opmerking 'de broek op houden'). Bij het ontwerp van een distributiecentrum is dit hoe we de kosten dekken, partij A distributiecentrum heeft haar eigen belangen en meet vooral op tijd, partij B fabriek heeft andere belangen en meet op meer factoren, door binnen de groep de organisaties te laten 'concurreren' met elkaar blijven de kosten laag en duidelijk verdeelt. Het is dan ook absoluut niet zo dat iedere partij afzonderlijk uit is op bedrijfsresultaat.
Reageer
De afbeelding die je stuurt dateert uit 2012 en klopt voor zo ver ik weet niet (meer).

Als ik verder kijk op de wiki pagina van LG Display lees ik het volgende:
LG Display became an independent company in July 2004 when it was concurrently listed on the New York Stock Exchange (NYSE: LPL) and the South Korean Stock Exchange (KRX: 034220).
Wikipagina LG Display

Op de pagina van LG Electronics:
In order to create a holding company, the former LG Electronics was split off in 2002, with the "new" LG Electronics being spun off and the "old" LG Electronics changing its name to LG EI. It was then merged with and into LG CI in 2003 (the legal successor of the former LG Chem), so the company that started as GoldStar does not currently exist.
Wikipagina LG Electronics

LG Display en LG Electronics zijn dus losstaand.
Reageer
Iets met pot ketel... Dat is een plaatje uit 2012, dat is 9 jaar geleden. Inmiddels valt LG display wel onder LG corporate en niet onder LG Electronics, kijk voor de grap nog eens op de wiki paginas van die bedrijven, daar staat het vrij duidelijk. Daarnaast zijn zowel LG Display als LG Electronics eigen entiteiten die zelfstandig van elkaar op de markt opereren.

Wie verspreid er nu misinformatie?
Reageer
Voor een 32" OLED gaming monitor ben ik bereid om een dergelijke premium te betalen. Maar voor een TV voor alleen film- en TV-gebruik is het logischer om idd een 55" dan maar te pakken qua value for money. Zelfs in mijn oude slaapkamer van 3x5 meter bij ouderlijk huis zou prima een 55" passen. Op dit moment staat er zelfs een 55" in de pricewatch voor 799€. Dat is maar 100€ meer dan de goedkoopste (48").
Reageer
Ja absoluut. Zal denk ik met de aantallen te maken hebben van de nieuwe maten.
83" was ook absurd veel duurder dan de 77" (edit: zie wel dat die prijs ook behoorlijk is gekelderd)
Hopelijk wordt die maat volgend jaar ook wat betaalbaarder.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 24 november 2021 15:22]

Reageer
Volgens mij had het iets te maken met hoe ze uit het glas gesneden werden en welke andere formaten er naast op de platen zaten en dat was bij de 48" ongunstig daar kwamen er veel minder van de band rollen dan bij de 55".
Dat was ook waarom er tot nu toe nog geen 42" versie was dan ging er te veel materiaal verloren. Maar met de nieuwe fabriek waren de vermoedens er al dat die 42" maat dan wel efficiënter gemaakt kon worden.
Reageer
83" is idd wel nice, maar dan is 4K toch wat te weinig, dus de 8K 88" is betere keus, marja, de prijs weer :P
Reageer
Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat wel mee valt. Maar het ligt er natuurlijk aan op welke afstand je zit. Op 2 meter kan je wel iets meer resolutie gebruiken op 3-4 heb ik er persoonlijk geen last van.
De 88" OLED's hebben weer andere nadelen zoals lagere helderheid. Gezien het gebrek aan native 8K films en series heb je momenteel meer aan de extra helderheid.

8K is zeker de toekomst maar heeft nu nog te veel nadelen de voornaamste ook de kosten. Het is nog even wachten op de nieuwere generaties schermen en vooral ook native 8k content.
Reageer
FullHD OLED op 2 meter, 55 inch voldoet uitstekend. Infinite contrast is belangrijker dan resolutie inderdaad. 65 inch vind ik persoonlijk al te groot, tenzij iedereen ten alle tijden >3,5 meter van het scherm gaat zitten.

Ik heb overigens recent in een airbnb een 65 inch oled met verkleuring/'burn-in' gezien (kan wel softwarematig 'gerepareerd', maar iedereen klikt die automatische detectie + melding midden in je film natuurlijk weg). Die van mij is inmiddels 5 jaar oud, intensief gebruikt en niks geen burn-in. (ook nog nooit een melding gehad om te repareren)

Ik vraag me af of de OLED's inmiddels anders gemaakt worden. Of dat er met meer op elkaar geperste pixels, andere framing er toch meer zuurstofmoleculen bij kunnen komen. (funest voor OLED)
Verkleuring leek ook in gradient van buitenste rand naar binnen op te treden nu ik erover nadenk..
Reageer
Ik heb zelf een 83" op 4 meter. Als het zou kunnen zou ik rustig groter gaan. Had hier voor een 77" maar je merkt die 6" extra wel ben er erg blij mee. Qua muur kan het. Qua afstand ook. Maar qua de doos de trap op krijgen niet meer ^^ maar ben stiekem wel benieuwd naar die 97" OLED's die er aan gaan komen.

Door de jaren heen is het proces van het maken van de panelen wel veranderd. De nieuwe Evo pannels gebruiken ook andere materialen waardoor ze efficienter zijn en dus minder hard hoeven te werken (minder spanning nodig hebben en dus minder heet worden) voor dezelfde helderheid. En dus minder snel last hebben van burn-in. Ik verwacht dat ze daar nog wel wat meer uit weten te halen de komende jaren. Tot dat Microled betaalbaar wordt is OLED toch het mooiste voor films kijken in een donkere kamer.
Reageer
Bedankt. Hitte leidt naar mijn weten alleen niet tot burn-in bij OLED, (tunnelende?) zuurstof moleculen wel. Simpele chemie. Infrarood gaat geen organische moleculen kapot maken, wat zou leiden tot geobserveerde verkleuring, zuurstof (of andere electronendonor ~ minder spanning) wel. Lijkt mij dus geen verbetering imao :P.
Anders had mijn televisie er ook last van moeten hebben, tenzij de hitte daar makkelijker weg kan.
Reageer
Wat is de verklaring dan dat schermen met een heatsink wel feller kunnen dan schermen zonder? Er gaat blijkbaar wel wat mis als ze te hard moeten werken. Je ziet het ook bij de A80J vs A90J de A90J is feller en heeft minder last van Image Retention.
Panasonic maakt ook al een paar jaar schermen die highligts van 1000 nits kunnen door het gebruik van een heatsink waar de LG's en Sony's dat niet konden.

Er zal vast meer gebeuren als de schermen hard moeten werken wat vervolgens zorgt voor burn in maar de heatsink helpt in ieder geval om dat probleem minder te maken / er voor te zorgen dat je de schermen harder kan pushen.
Reageer
Dat de A90J feller gaat, maar minder last heeft is interessant, maar mijn 5 jaar oude LG OLED (55EG9A7V) wordt intensief gebruikt en heeft nog steeds helemaal géén last, zoals het hoort te zijn. Dat zou de norm moeten zijn.

En intensief gebruik van 5 jaar staat voor mij gelijk aan hard werken, dus dan blijft materiaal en constructie over? Ik heb een FullHD, dus de pixels kan je gewoon makkelijk zien met je neus op het scherm, goed dik ingebakken in het materiaal, zo wil je met de organische moleculen ook omgaan naar mijn eigen mening. Maakt ook dat hitte directer afgevoerd kan worden.

Een heatsink zal vast een beetje helpen, maar dan waarschijnlijk om wat het met het materiaal van de TV doet, niet de organische moleculen direct. Anders heb je echt een groter probleem naar mijn mening en gewoon het verkeerde, niet stabiel genoeg organisch molecuul gekozen.
Reageer
Ik weet er het juiste woord niet voor. Maar als je pixels fel wilt laten branden zijn er gewoon veel hogere spanningen nodig En dan kan het mis gaan. Je ziet ook eerder burn in bij de C7 en C8 modellen die werden vrij hard gepushed. De C9 en CX gingen in helderheid weer omlaag om juist burn in tegen te gaan. Samen met nieuwe Algo's zoals Pixel shift en logo dimming en ABL om het tegen te gaan. Qua paneel is er weinig veranderd in die generaties.

De C1 heeft in sommige gevallen een Evo pannel wat efficiënter is. En een lagere spanning nodig heeft voor dezelfde helderheid. Bij de G1 zie je dat ze daar een klein deel van die efficiëntie gebruiken om het scherm net wat feller te laten zijn. Maar die komen niet in de buurt van wat Sony en Panasonic laten zien met de schermen met een heatsink.

5 Jaar is erg netjes. Maar vooral wisselende content is belangrijk geen lange stilstaande beelden op max helderheid. En geen logo's of andere statische elementen die uren lang in beeld staan. Want die dingen zijn killing ook vandaag de dag nog helaas. Op low brightness is het geen probleem maar op Max helderheid wel.
Ik kan mij voorstellen dat de grotere pixels wel kunnen helpen ik ben zelf niet zo op de hoogte van die generatie hoe het daar met burnin zit. Ik weet het alleen vanaf de C7 en later. En daar is het gewoon wel een ding bij Max brightness en dan statische elementen.

Dat is niet wat ik er van begrepen heb. De behuizing van een OLED TV wordt niet eens warm Mijn oude AG9 werd niet warm bij hoge helderheid. En als je weet hoe heet LCD TV's kunnen worden is de heatsink echt niet nodig voor de behuizing van de TV.
De heatsink is echt bedoeld om het OLED panneel zelf te koelen waardoor ze de OLED pixels harder kunnen pushen zonder deze te heet worden. Het beste voorbeeld er van is de minder agressieve ABL en hogere en langer durende piek helderheid.
Wat ik er van begrepen heb is dat OLED omdat het organisch is meer last heeft van degradatie bij hogere temperaturen, spanningen enz. En dat dat ook DE rede is waarom we eigenlijk MicroLED willen de niet organische versie van een Self emmisive display waardoor je niet de burnin en degradatie nadelen van OLED hebt.

Dit is ook de rede dat OLED TV's geen RGB OLED panelen hebben maar Witte OLED's met een Kleuren filter en in het geval van Samsung straks blauwe OLED's met een Quantum Dot kleuren filter er voor. Dat probleem was er ook met RGB OLED schermen. De kleuren degraderen dan niet evenredig omdat elke kleur een ander soort materiaal heeft. En dat zou je bij consumenten TV's ook hebben als die jaar in en uit gebruikt worden dan gaat een kleur sneller op dan de rest en moet je kalibreren om de kleur balans goed te houden en de andere kleuren te dimmen vervolgens verlies je helderheid op dat punt. Dat wil je niet je wilt niet dat de kleuren van je TV na 2 jaar ineens anders geworden zijn.

Ik weet niet alle technische details uit mijn hoofd. Dit zijn dingen die ik door de jaren heen gelezen heb. Als je er meer over wilt weten is er genoeg over te vinden op het internet.
Vincent Theo van HD TVTest heeft ook wel wat filmpjes gemaakt met uitleg over de Evo Pannels van LG en over de Heatsinks. Het kan nog meer in depth maar dat is al een interessante start.
Reageer
Thanks voor je uitgebreide reactie!
Ik ga het nog eens rustig nalezen en die HD TVTest dan eens zoeken.
Reageer
https://www.youtube.com/watch?v=80UhFSq6Wf0

Vooral full screen white zie je het verschil goed: https://www.rtings.com/tv...22?usage=1&threshold=0.10

Dan scoort de G1 wel een stuk hoger. rond de 27% en 8% feller dan de C8 (wat tot voor heen de felste OLED TV's waren daar na is LG agressiever gaan dimmen C9 was minder fel en de CX weer minder fel om burnin tegen te gaan.)

De Sony zit daar weer 10% boven: https://www.rtings.com/tv...22?usage=1&threshold=0.10

Let niet te veel op de kleinere window sizes Sony's laten zich slecht meten met test patronen die zien dat het dan geen content is en verwerken het dan niet op dezelfde manier want in films gaat hij wel veel feller. Ik merk met de A90J dat de highlights nu weer echt veel impact hebben net als bij mijn oude 75X940E TV en dat had ik met de AG9 vaak niet meer vooral als het grotere vlakken waren die fel moesten worden.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 30 november 2021 11:10]

Reageer
Lol hahaha! Ja die sla ik even over. Vond de die Sony A90J al veel te duur :P
Gingen geruchten dat die bij introductie ergens rond de 7000,- zou uitkomen (dus hopelijk einde jaar onder de 5K). Maar nee hoor, die kwam gewoon voor 10K uit :P (laat maar dus).
De LG is betaalbaarder, maar die heeft voor zover ik weet nog dat oudere paneel. Ook ging weer gerucht dat sommige C lijnen wel EVO paneel zouden hebben, maar dat je dan mee mag doen aan de loterij.

Anyway, 8K ga ik denk ik de meerprijs nu niet voor betalen. Reden dat ik graag groot wil is ook dat ik op +/- 4 meter afstand zit. Dan zou 4K nog wel voldoende moeten zijn volgens mij.
Reageer
Hoop data deze wel wat beter geprijsd word, De 48" is in verhouding met de 55 veel te duur, en soms zelf nog duurder dan de 55".
De eerste twee goedkoopste OLED TV's zijn toch 48" OLED TV's van LG, en kosten € 769,-, en dat noem ik absoluut niet duur, ok ze zijn 4k 60Hz, maar dat kan 99,99% van de mensen been bal schelen, en waarom, geen enkel film is 60fps laat staan 120fps, en zelfde met consoles.
Reageer
om eerlijk gezegt had ik nu niet meer gekeken ;) Maar toen ze uitkwamen waren ze veel te duur. Maar 800 euro vind ik nog steeds te veel :P
Reageer
om eerlijk gezegt had ik nu niet meer gekeken ;) Maar toen ze uitkwamen waren ze veel te duur. Maar 800 euro vind ik nog steeds te veel :P
Nee sorry €769,- voor een 2021 OLED TV is absoluut niet duur, maar ik zie dat jij dat te veel vind :P

Mijn 40" Samsung 1080p LED TV, koste in 2009 €1300, dus als je het zo kijkt, zijn TV's goedkoper dan in 2009.
Reageer
Hoop data deze wel wat beter geprijsd word, De 48" is in verhouding met de 55 veel te duur, en soms zelf nog duurder dan de 55".
Inmiddels betaal je voor de 48 rond de 750
De 55 inch ligt rond de 1100.
Reageer
De 48 inch C1 is 1099 in de pricewatch de 55 inch is 1188.
Reageer
Ppssstt..

Niet verder vertellen maar hier kan je behoorlijke korting krijgen.

OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic

;)
Reageer
Ik zie nog steeds alleen de A1 voor 750 niet de C1
Reageer
Ik wacht nog even de beste Black Friday prijs af (denk dat die eigenlijk deze week al voorbijgekomen is aan 925€) maar voor 750 euro stuurt u mij vooral waar u dat gevonden heeft!
Reageer
Ik vermoed dat je een 48a1 aan die prijs wel kunt krijgen, maar geen c1
Reageer
Waarom zou een kleiner paneel met hogere ppi goedkoper moeten zijn? Je bent oevrigens niet de enige hoor, dit punt komt is zowat elke thread over de 48" oled aan de orde.

Ik heb trouwens gekozen voor de 48". Waarom? Omdat een zwarte plaat tegen de muur je interieur nu niet bepaald goed doet. En beide iedere stap heb ik ervaren van 70cm CRT --> 32" LCD --> 42" Plasma --> 48 OLED dat het binnen twee weken het nieuwe normaal is. Kortom het wauw effect is tijdelijk en wat rest is een grote lelijke zwarte plaat tegen de muur ;-)
Reageer
48” komt uit hetzelfde moederglas als de 77”, daar maken ze er dus niet zo veel van vergeleken met 55.
https://youtu.be/045s-Uy4stg
Reageer
Er zijn volgensmij veel problemen geweest met oled scherm kleiner aan te bieden. Al die investeringen moet natuurlijk wel terug betaald worden dus dat het nu duurder is, is logisch. Later is dat terug betaald en omdat de grondstoffen goedkoper is zal de tv dan ook goedkoper worden in verhouding met de 55inch
Reageer
Afhankelijk van de prijs kan dit een prima vervanger worden van mijn huidige QHD monitor.

Oled/HDR/4K, 120Hz met g & free sync voor onder de 1000 euro.
Reageer
Wel even opletten met het gebruiken van een OLED als monitor. Wellicht geen probleem voor je use-case, maar neem het mee in je overweging. Burn-in blijft nog een dingetje voor statische content en de refresh optie die het weghaalt komt niet zonder neven effecten.

https://www.youtube.com/watch?v=hWrFEU_605g
Reageer
I know, heb zelf de C7 en CX65, ik ben er mee bekend. ;)
Reageer
Ben wel benieuwd naar het energieverbruik. Bij OLED toch nog wel aan de hoge kant.

Kijk bv maar eens naar de specs van de Gigabyte FO48U, wel 48" dat wel.
Daar zit mij LG 43UN700 qua verbruik behoorlijk onder. Dit is natuurlijk geen OLED

[Reactie gewijzigd door Leeuwtje op 24 november 2021 20:06]

Reageer
Dat viel mij laatst ook op bij de MediaMarkt: allemaal G energielabels voor moderne topmodeltelevisies van Sony, LG en Samsung. Heel af en toe een keer een F-label. Is trouwens niet beperkt tot oled-tv's, de lcd-modellen doen het grosso modo niet heel veel beter (al komt een enkel modelletje dan tot label E).

[Reactie gewijzigd door choogen op 24 november 2021 17:19]

Reageer
Dit zijn de nieuwe energielabels. Die zijn erop gericht om de huidige technologie een slecht label te geven om innovatie aan te wakkeren.
Reageer
Je hebt gelijk. Dat verklaart de zaak ook voor een groot deel. Bedankt voor je reactie!
Reageer
Ik kijk niet naar de labels maar naar het daadwerkelijke verbruik.....
Het wordt pas duidelijk als je al je energie verbruik goed in kaart heb gebracht.

Gelukkig kan jezelf dit met simpele ingrepen dit al aardig beperken.
Reageer
Wie wil er nou een 42inch tv. Dat is toch veel te klein het verschil tussen 4k en 1080P is vanaf een afstand nauwelijks te zien. Sinds ik de G1 77inch heb wil ik nooit meer kleiner.
Reageer
Tsja.
Kleine woonkamer.
TV erbij voor in de slaapkamer.
Monitor.
Esthetiek.

Dat jij er geen nut in ziet hoeft nog niet te betekenen dat anderen dat niet doen.
Reageer
Kon niet wachten heb de 48 inch al een tijdje

Perfecte game monitor foro op de PC imho.
Reageer
juist niet. tenzij je elk 1-3 jaar een nieuwe wilt kopen. Gaat geheid inbranden. Bij ons zijn er 2 ingebrand als game/werk pc en degene heeft geen 1 mankementje.
Reageer
Er staat hier nooit statische content lang genoeg stil op . Na bijna een jaar nog geen spportje van te merken.
Reageer
Waarom gaat dat geheid inbranden? Ik game al 4 jaar vrij veel op een PS4/PS5 op een LG OLED C7. Veel statische content bij games. Totaal geen last van inbranden. Dat jij dat wel hebt is vervelend, maar dus geen zekerheid dat het gebeurd.

Gewoon wat slim omgaan met screensavers/donkere achtergrondjes.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 24 november 2021 15:45]

Reageer
Dat staat gewoon aan. Misschien gebruiken wij hem wat intensiever dan een gemiddelde gebruiker. We werken en gamen erop. Minimaal 10 uur per dag dus. Bij vrienden hetzelfde gebeurd
Reageer
Als je er een beetje bewust mee omgaat kan je dat wel onder controle houden.

Dingen zoals startbalk automatisch verbergen, darkmode in Windows en apps... En gewoon veel gamen en film kijken :D Dan heb je voldoende variatie lijkt me.
Reageer
Kon niet wachten heb de 48 inch al een tijdje

Perfecte game monitor foro op de PC imho.
Ik heb een 38" 12:5 scherm en ik zou echt niet een 48" 16:9 scherm willen waar ik +/- 80cm vanaf zit, maar ach ieder zijn smaak.
Reageer
Ik zit er een 100cm vanaf en ja is tuurlijk subjectief maar ik wil niet terug .
Reageer
Het geld dat ik eigenlijk had gespaard voor een GPU gaat naar 42" C2 dus ik ben er in ieder geval klaar voor!
Reageer
Goede ontwikkeling dat er nog meer formaten bij komen.
Er is voor de diverse formaten zoals 42 en 83 inch toch een doelgroep voor.
Verder vermoed ik dat er tov de 2021 modellen vrij weinig innovaties zullen zijn.
Beetje van hetzelfde dus voor wat betreft de techniek en OLED panelen maar wie weet komt er straks nog wat uit de hoge hoed.
Het is vooral ook interessant om te weten met wat voor OLED’s Samsung gaat komen.
De lat ligt hoog maar LG laat zich niet zomaar van dit premium marktsegment verdrijven.
Reageer
Lijkt me fantastisch voor de slaapkamer. Prima formaat en OLED komt juist in de slaapkamer goed tot zijn recht, want je kijkt vaak voor het slapen gaan als het donker is/wordt :)
Reageer
Ben aan het wachten op deze om als monitor voor m'n desktop te gebruiken. De 48 inch is gewoon te groot.
Reageer
"De weergave van onder meer de 42" C2-oled-tv werd ontdekt door Vincent Teoh, een televisiereviewer.."
and professional calibrator.
Reageer