Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google heeft last van storing met onbereikbare diensten en sites - update 2

Google heeft sinds ongeveer 09.30 uur vanochtend last van een storing. Aanvankelijk werkten Google-diensten niet voor veel gebruikers, maar inmiddels lijken de diensten voor sommige gebruikers weer redelijk goed te werken.

Op onder meer de website Allestoringen geven gebruikers aan last te hebben van de storing, waarbij de meldingen om 09.29 uur begonnen. Onder meer Googles zoekpagina, YouTube en Google-diensten als Maps en Mail werken voor sommige gebruikers niet of langzaam.

Door de storing kunnen websites die Google-advertenties tonen, ook trager laden of worden advertenties wellicht niet getoond. Daarnaast kan het zijn dat gebruikers niet met hun Google-account kunnen inloggen bij diensten van derden. Op onder meer GoT geven sommige gebruikers aan dat de storing voorbij is, terwijl anderen er nog last van hebben. Het lijkt erop dat de diensten op IPv6 wel goed werken, maar niet op IPv4.

Google heeft nog niet veel gezegd over de storing. Op de statuspagina van Google Workspace staat bij een paar diensten een markering van een serviceonderbreking, wat onder meer voor Gmail geldt. Daarbij zegt het bedrijf het gerapporteerde probleem te onderzoeken en dat er zo snel mogelijk meer informatie volgt.

Update, 12:36 uur: Google zegt nu mitigation work uit te voeren, maar weet niet wanneer de problemen volledig zijn opgelost. Diensten zouden voor gebruikers nu beter bruikbaar moeten zijn. Het probleem, waar Google nog geen details over geeft, ligt bij meerdere Google Cloud-onderdelen, zoals de App Engine, Bigtable, Monitoring UI, Console, Spanner, Functions, Run, Endpoints en SQL. Het probleem waardoor Gmail voor sommige gebruikers onbereikbaar was, is inmiddels opgelost, meldt Google op een andere pagina.

Update 2, 15:05 uur: Inmiddels is ook het Google Cloud-probleem opgelost, zegt Google.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsredacteur

12-11-2021 • 10:43

77 Linkedin

Reacties (77)

Wijzig sortering
Hier heb ik een een klapperende BGP sessie op DE-CIX peering met Google.

[Reactie gewijzigd door Ristols op 12 november 2021 11:05]

Reageer
Ah, ik had al zo'n gevoel - het zou vast een klapperende BGP sessie zijn. :+

Kan je uitleggen wat het precies betekend/doet? En wat mogelijk een oplossing is? :)
Reageer
Ik weet niet of dit de juiste uitleg is, maar BGP werkt met distance vector, een protocol voor routering op basis van Dijkstra's kortste-pad-algoritme. Dit reageert snel op verbeteringen, maar langzaam op verslechteringen.
Reageer
routers houden tabellen met routing prefixes bij. google.com wijst naar 172.217.168.206 en je provider weet dat de prefix 172.217.0.0/16 naar AS15169 moet. Ze weten dat, omdat via BGP deze routes worden aangekondigd. Dan weten ze via welke upstream provider de AS van Google te bereiken is. Als Google of een upstream echter kiekeboe speelt en eerst adverteert en dan weer niet bereikbaar is, dan klapperen de BGP sessies. De oplossing ligt bij google.
Reageer
BGP is een protocol dat netwerken op het internet (denk aan internet service providers zoals Ziggo, maar ook grote datacenters, en zelfs grote bedrijven zoals Google, Facebook, Netflix) gebruiken om te bepalen hoe verkeer naar elkaar doorgestuurd moet worden.

Als jij een Ziggo klant bent, en je wil een game spelen met je vriend die KPN klant is, dan hebben Ziggo en KPN met elkaar afgesproken via BGP hoe jullie pakketjes bijelkaar terecht komen. Dat zou via een directe glasvezel kabel van Ziggo naar KPN kunnen zijn, maar het zou ook kunnen zijn dat ze beide een glasvezelkabel naar de AMS-IX hebben, en dat BGP bepaalt dat jullie pakketjes dus het best via de AMS-IX kunnen gaan.

Als @Ristols zegt dat hij een klapperende BGP peering van Google naar DE-CIX heeft, bedoelt hij waarschijnlijk dat het BGP protocol soms wel een goede route van de Deutsche Commercial Internet Exchange naar Google heeft, en soms niet. Dus er gaat iets op internetwerkniveau fout met de verbindingen naar Google.
Reageer
Ik denk eerder een Polipapi..
Reageer
Gevalletje router verkeerde update gegeven net zoals bij facebook :+

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 12 november 2021 11:13]

Reageer
Het is niet alleen Google's eigen diensten die problemen hebben. Het probleem lijkt 'm te zitten in de private peering van Google, waardoor hun netwerkverbindingen die nog wel up zijn 100% vol zitten. Als gevolg daarvan ervaart ook alles dat bij Google Cloud gehost wordt problemen.
Reageer
Google meldt inmiddels dat het om een issue bij diverse Cloud componenten gaat, en ze via deze incidentpagina updates zullen geven: https://status.cloud.goog...ents/1xkAB1KmLrh5g3v9ZEZ7
Reageer
Hier werkt alles weer!
Reageer
Kan het zijn dat dit gister middag al begon met hun Google Fonts CDN? Veel sites die hier gebruik van maakten hadden daar even moeite mee (lange time to first byte).

Hopelijk fixen ze de boel snel!
Reageer
Ik merkte het vanochtend met Google Fonts idd. Gisteren geen meldingen gehad.

Overigens ook een website met problemen die jQuery heeft geinclude via Google (https://ajax.googleapis.c...query/3.1.1/jquery.min.js)
Reageer
https://fonts.googleapis.com/ was voor mij (en diverse test sites) idd niet bereikbaar.
Reageer
Nou, als de advertenties trager of geheel niet laden zie ik dat niet als een storing.
Reageer
Helaas zorgt dat vaak ook voor traag laden van de website zelf...
Reageer
Veel sites laden scripts in via google (GTM bijvoorbeeld) en dan maak je jezelf afhankelijk van Google inderdaad. Google issues? Jij issues.
Reageer
Tip voor mensen die beschikken over een VPN dienst:
Verbind met een ander land, ik kan via Frankrijk nog wel bij alle Google diensten.
Reageer
Als ik dit draadje lees lost dat niet direct alle problemen op (Google Container Registry werkt bijv. niet in Frankrijk) en beperkt de storing zich niet tot alleen ons land.

De moeite waard dus om een paar verschillende landen te proberen met je VPN verbinding.
Reageer
Net even getest met een VPN verbinding naar Frankrijk en o.a. Gmail en Youtube zijn bij mij weer bereikbaar.
Reageer
Het probleem wordt in meerdere landen gemeld.
Het is echter niet zo dat iedereen er last van heeft. Ik heb bijvoorbeeld nergens last van en van de collega's en familieleden heb ik ook geen klachten ontvangen. Overschakelen naar een andere (vpn)verbinding betekent gewoon dat je opnieuw je geluk kan proberen. Succes is niet gegarandeerd, maar niet geschoten is altijd mis.
Reageer
De Google cloud heeft netwerk problemen...
https://status.cloud.goog...ents/1xkAB1KmLrh5g3v9ZEZ7

Als het goed is komt er binnenkort een update
Reageer
Zelfs in https://status.cloud.google.com kom ik niet

Zie je toch hoe afhankelijk je ben dat google er (niet) is!
Reageer
Inderdaad, kon ook wachtwoorden niet opvragen en dus niet inloggen aangezien deze gegenereerd zijn...
Reageer
Mijn NextDNS werkt ook niet meer, ben een leek op het gebied van de technische kant van het internet, dus kan dat weer iets met de DNS te maken hebben zoals bij Facebook laatst?
Reageer
Ik gebruik het ook en kreeg ook foutmeldingen op mijn telefoon. De telefoon maakt regelmatig verbinding met Google omdat je waarschijnlijk gebruik maakt van DNS over TLS.
Dat is één of andere controle functie van Google om te kijken of alles nog werkt met als nadeel als hij het niet kan controleren dat het dan blijkbaar ook niet werkt.
Reageer
Het is allemaal erg grillig. Soms werkt het heel even en dan is alles weer weg. Gmail, Google Search, Youtube, Google Chat, Drive, Calendar. Als het werkt, dan is het erg traag.
Reageer