AMD teaset nieuwe EPYC-serverprocessors en Instinct MI200-accelerators

AMD heeft zijn komende EPYC-cpu's en Instinct MI200-accelerators voor servers en supercomputers geteased. Ceo Lisa Su publiceert een afbeelding waarop de twee producten te zien zijn. Een officiële aankondiging volgt op 8 november.

Su publiceerde de afbeelding op Twitter. In de afbeelding is een systeem te zien waarop twee EPYC-processors gecombineerd worden met acht Instinct-accelerators. Het systeem heeft zestien geheugendimms per socket. Daaruit valt op te maken dat de komende EPYC-cpu's wederom acht geheugenkanalen ondersteunen. De cpu's en accelerators worden vermoedelijk met elkaar verbonden met een interconnect als Infinity Fabric. Verder valt er weinig op te maken uit de teaser.

De ceo benadrukt daarnaast wederom dat AMD op 8 november nieuwe serverprocessors en accelerators aankondigt. Het bedrijf houdt op die datum een evenement waarop het nieuwe datacenterproducten aankondigt, om 17.00 uur Nederlandse tijd.

AMD EPYC Instinct Teaser 2021
De teaser van AMD-ceo Lisa Su. Bron: AMD via Twitter

Instinct MI200 en Epyc Milan-X

Naar verwachting introduceert AMD onder andere zijn Instinct MI200-serie accelerators, die volgens geruchten bestaat uit een MI250 en MI250X. AMD noemde eerder de term 'Instinct MI200' in de url van een teaservideo voor zijn datacenterevenement, maar deze verwijzing is inmiddels verwijderd.

De komende Instinct-kaarten worden gebaseerd op de Aldebaran-gpu, op basis van AMD's CDNA 2-architectuur. De accelerators krijgen vermoedelijk een MCM-ontwerp, oftewel Multi-Chip-Module. Daarbij worden meerdere chips gecombineerd, net als bij de chiplets met cpu-cores in AMD's Ryzen-processors. Betrouwbare AMD-leaker ExecutableFix stelde eind oktober dat de Instinct MI250X 110 compute units met een boostclock van 1,7GHz zou krijgen, naast 128GB HBM2e-geheugen en een tdp van 500W.

De komende EPYC-cpu's betreffen waarschijnlijk Milan-X-modellen. Die zijn gebaseerd op de Zen 3-architectuur, net als de huidige EPYC-cpu's, maar krijgen gestapeld 3D V-cache. Daarmee moeten komende server-cpu's in totaal beschikken over 768MB L3-cache. Dat zou betekenen dat de acht 'core-complexen' van de komende EPYC-cpu's ieder beschikken over 32MB reguliere L3-cache, aangevuld met 64MB aan 3D V-Cache. ExecutableFix publiceerde eerder ook specificaties voor de komende cpu's.

Mogelijke AMD EPYC Milan-X-line-up (via ExecutableFix)
Model Cores/threads Kloksnelheid Boostclock Tdp L3-cache
EPYC 7773X 64C/128T 2,20GHz 3,50GHz 280W 768MB
EPYC 7573X 32C/64T 2,80GHz 3,60GHz 280W 768MB
EPYC 7473X 24C/48T 2,80GHz 3,70GHz 240W 768MB
EPYC 7373X 16C/32T 3,05GHz 3,80GHz 240W 768MB

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

06-11-2021 • 15:01

34

Lees meer

Reacties (34)

34
29
13
1
0
2
Wijzig sortering
110 CU's lijkt me wat weinig voor een MGM ontwerp. 6900XT heeft al 80 CU's. Of is het 110 per chiplet en 220 samen?
Andere geruchten spreken over 2x55CU's dus dat zo overeen komen.
En een RDNA2 CU zoals in de 6900xt zal niet 1 op 1 te vergelijken zijn met een CDNA2 CU.

Dat gezegd hebbende, de CDNA1 gebaseerde de Mi100 heeft 120 CU's, maar toch hebben de geruchten het over een 4x verbetering van de FP64 prestaties met CDNA2 ivm die Mi100.
Dus het lijkt er op dat een CDNA2 CU helemaal nergens mee te vergelijken valt.
Fantastisch! Paar jaar geleden zijn wij helemaal over gegaan op Epyc icm SuperMicro en Dell servers.

Inmiddels duizenden cores en honderden TB’s aan RAM allemaal in machines zonder Intel chips.

Zo veel betere prestaties dan je bij Intel krijgt voor het zelfde geld.
Was het eigenlijk ook niet dat die chips vele malen goedkoper waren dan die van Intel? Of is het totaalbedrag gelijk wegens andere producten?
Klopt, Epyc was soms 50% goedkoper per 2x beter presterende chip.
Dus 4 keer zo goedkoop als naar prestaties wordt gekeken?
Tov van de platinum 8180 des tijds, ja.
Goedkoper, zeker! Maar die van Intel werden vooral steeds duurder.

Bang for your buck is bij AMD veel beter
Voor wie het (ook) niet wist vermeld ik het maar: EPYC processors zijn server processors speciaal ontwikkeld voor data centers.
Dat klopt niet wat je zegt want ze komen ook voor in MKB's als je een eigen server onsite wilt bvb. ;)
Dat er toevallig veel servers ed in datacenters staan, wil niet zeggen dat deze CPU speciaal voor datacenters ontwikkeld is.

Hij is ontwikkeld voor servers en supercomputers. Waar die vervolgens komen te staan is irrelevant.
Is EPYC de tegenhanger van de Intel Xenon?
Van de xeon Scalable Processor's
Voor in Servers.
AMD heeft niet echt iets voor lichte servers, behalve de embedded epyc 3000 reeks. Maar belet je niet hiervoor een gewone Ryzen te gebruiken. Waar intel de Xeon E serie voor heeft.
De AMD threadrippers kan je wel met de Xeon W (workstation) vergelijken.
Toen ze bij ons de op bezoek waren hebben ze ook expliciet gesteld dat ze niets in een Xeon E-achtige processor zagen. Ryzen ondersteunt al ECC, er zijn Ryzen-moederborden met IPMI, dus zoiets voegt niets toe. Ofwel, stop een Ryzen in een server als je een lichte server wilt.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 25 juli 2024 14:15]

Zeker, en dat doe ik ook met enige regelmaat. Jammer alleen dat Supermicro niet aan AM4 doet en de onboard/bga industriële borden zo veel duurder zijn dan de intel varianten.
De Intel Xeon (zonder tussen-n) inderdaad
Volgens mij zijn ze ook aardig goed in render werk.
"AMD heeft zijn komende EPYC-cpu's en Instinct MI200-accelerators voor servers en supercomputers geteaset."

:?

Ten absolute overvloedde: Cyb had dit dus gelijk in de kop van het artikel kunnen lezen, daar ging het om.

[Reactie gewijzigd door steveman op 25 juli 2024 14:15]

Ik vind "geteaset" ook tenenkrullend on-Nederlands en vind dit ook in een breder verband ongewenst.
Anderzijds zou je kunnen zeggen dat de commentaren er ook en steeds meer van uitpuilen dus wat maakt het uit?
Ben ik het alweer nadrukkelijk niét mee eens maar wie ben ik? :)
Het is wel goed hoor, leenwoorden moeten op de Nederlandse manier vervoegd worden. https://onzetaal.nl/taaladvies/engelse-werkwoorden

[Reactie gewijzigd door Wilfred86 op 25 juli 2024 14:15]

Tuurlijk maar ik zie het met lede ogen aan (al sinds een onbekende besloot dat panneNkoek correct is) en vind zulke zaken geen vooruitgang.
Het is natuurlijk slechts mijn mening; wat fraai is in mijn ogen hoeft dat niet in andermans ogen te zijn.
Wat?

Cybermania vraagt zich af, wat er gelijk in de kop van het artikel geschreven staat.

Dat.
tenenkrullend
Dat moet Vlaams zijn, toch? Ik heb in mijn ruim 30 jaren in Nederland nog nooit krullend gehoord, altijd tenenkrommend en kon een glimlach niet onderdrukken, vooral omdat het volgende woord dan on-Nederlands is. ;)
Vlaams is Zuid-Nederlands.
Het is toch wáy not acceptable voor je established appearance als easy going person om je business case out of the blue in het Nederlands te presenten, of om in een meeting je coworkers totaal uncool in de flow van je moedertaal te pushen? Só not done en echt career killing in deze industry! By the way, is mijn Powerpoint ook goed te lezen daar all the way achteraan in deze conference room, of moet ik de brightness tweaken? Crap, nu is al mijn Starbucks all over mijn suit gespild! Heeft iemand een wipeje voor me? Anybody? Please?

https://angelsaksischgebrabbel.nl/

[Reactie gewijzigd door TTLCrazy op 25 juli 2024 14:15]

Je pretendeert dat iemand op VBO- of MBO-niveau niet foutloos zou kunnen schrijven, deze uitspraak komt enorm arrogant over. Dit, even losstaand van de aanname die je klaarblijkelijk volgt zonder enig aan gêne.
man man man... donder niet van je paard, het is nogal een hoog beestje
We werken al enige tijd met de MI2xx GPUs, en spannend om ze dan eindelijk in het wild te gaan zien. Even kijken hoe ze onze benchmarks (o.a. OpenMM en Amber) hebben gebruikt - die hebben ze op de grootste versie gedraaid met alle infinity fabric toeters en bellen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.