GitHub-ceo Nat Friedman stapt 15 november op

GitHub-ceo Nat Friedman stapt op 15 november op, na vijf jaar in dienst te zijn geweest bij moederbedrijf Microsoft. Thomas Dohmke, die recent nog werd gepromoveerd tot chief product officer, neemt Friedmans positie als ceo over.

Friedman kondigt zijn vertrek aan in een blogpost op GitHub. "Met alles wat we hebben bereikt in het achterhoofd, en meer dan vijf geweldige jaren bij Microsoft achter de rug, heb ik besloten dat het tijd is voor mij om terug te gaan naar mijn start-up roots", schrijft hij. Friedman wil naar eigen zeggen investeren in en ondersteuning bieden aan 'de builders die de wereld van morgen creëren'. De topman blijft daarnaast bij GitHub betrokken als 'chairman emeritus'.

Thomas Dohmke vervangt Friedman op 15 november. Dohmke kwam in 2018 in dienst bij GitHub en werkte daarvoor als medeoprichter van ontwikkelaarsapp HockeyApp. Hij zal rapporteren aan Julia Liuson, die op haar beurt wordt gepromoveerd tot het hoofd van Microsofts ontwikkelaarsdivisie, blijkt uit een interne e-mail die is ingezien door The Verge. GitHub blijft verder opereren als onafhankelijk bedrijf van Microsoft.

GitHub wordt ondere andere gebruikt door ontwikkelaars om de broncodes van opensourcesoftware te hosten. Het is gebaseerd op het Git-systeem, dat is ontwikkeld door Linux-maker Linus Torvalds. GitHub is in 2008 opgericht in San Francisco en werd in 2018 overgenomen door Microsoft. Daarvoor betaalde de techgigant 7,5 miljard dollar.

GitHub Nat Friedman

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

03-11-2021 • 21:13

51

Reacties (51)

51
49
27
3
0
13
Wijzig sortering
Julia Liuson, die op haar beurt wordt gepromoveerd tot het hoofd van Microsofts ontwikkelaarsdivisie
Oh, fijn...

De zet om te proberen de nieuwe hot-reloading feature van de .NET Debugger terug van open source achter slot en grendel te zetten en enkel met de betaalde Visual Studio pakketten te laten werken kwam vziw ook uit haar koker.

Kunnen we dus nog meer van dat soort bokkesprongen gaan verwachten.
Er gaan nog veel meer lijken uit de kast komen. Dat er meer bokkesprongen gaan komen, lijkt ook een zekerheid.
Er gaan nog veel meer lijken uit de kast komen.
Ik heb nu een paar van die artikelen gelezen, maar het is vooral heel veel suggestie en weinig feiten. Ik denk dat Microsoft kan proberen middels EEE Git kapot te maken, maar ik weet niet of ze het gaan doen. Hun poging om de Linux-kernel incompatible te maken met (bare metal) Linux is tot dusver ook niet gelukt
git -> github, het zijn twee verschillende zaken.

Als github onderuit geharkt wordt hebben we altijd nog concurrenten zoals Gitlab (van nederlandse makelij).
git -> github, het zijn twee verschillende zaken.
Dat is waar, ik zou nooit anders beweren. Maar als je daarom denkt dat GitHub er niet toe doet dan hebben we een verschil van inzicht.

Als Microsoft nieuwe functionaliteit gaat bieden die alleen op Github werken, dus niet in de Git-standaard zitten, dan gaan mensen dat gebruiken. Als ze eenmaal aan deze functionaliteit gewend zijn willen ze er niet meer vanaf. Hetzelfde geld voor wijzigingen in de client: als de Git implementatie van bijvoorbeeld Visual Studio zaken net iets anders gaat doen, zodanig dat je nog steeds kunt pushen naar Github en Azure DevOps, maar niet meer naar Gitlab en andere git-implementaties, dan hebben ze hun klanten gegijzeld. En dat is iets dat Microsoft graag doet.
Als github onderuit geharkt wordt hebben we altijd nog concurrenten zoals Gitlab (van nederlandse makelij).
Als Microsoft vandaag de stekker uit Github trekt dan heb je gelijk. Dus zo stom zijn ze niet; als ze evil willen doen zullen ze functionaliteit beetje bij beetje incompatible met bijvoorbeeld Gitlab maken; overstappen wordt dan steeds lastiger.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 24 juli 2024 11:10]

Hij heeft direct met mensen gesproken die dicht bij Github staan, dus je mag denken wat je wilt en het ook negeren. Maar dat komt gewoon neer op "shooting the messenger". Ik heb meer vertrouwen in de messenger dan in wat jij denkt, maar absolute niet zeker weet.

Ik gebruik in principe niets van Microsoft, omdat er bij hun software altijd een bedoeling achter zit die niet overeenkomt met wat ik wil. Ook op Github heb ik sinds begin 2020 geen projecten meer. Het eerste wat ik doe met een interessant project is het uit Github halen en (voor nu nog) op Gitlab zetten en vandaar weer op mijn lokale machines. Ik wacht nog even op krachtigere ARM hardware om mijn eigen gitserver te draaien.
Hij heeft direct met mensen gesproken die dicht bij Github staan, dus je mag denken wat je wilt en het ook negeren. Maar dat komt gewoon neer op "shooting the messenger".
Als jij met mensen praat en inside informatie hebt, maar dat vervolgens voor jezelf houdt en alleen maar insinuaties online zet, dan ben je in mijn ogen niet zo'n goede messenger.
Hij maakt daar een hele serie artikelen over. Als je meer wilt weten op een voor jou acceptabele manier, kun je direct contact opnemen met hemzelf via IRC, e-mail en/of XMPP en dan zal hij je alles haarfijn kunnen uitleggen. Maar hij gaat geen bronnen openbaar maken.

Microsoft en Github zijn in deze ook geen goede messengers en laten je alleen hun kant van het verhaal zien. Tweakers redacteuren mogen ook veel kritischer zijn over dit soort PR-berichten en vragen stellen bij wat er nu echt aan de hand is, maar dat doen ze niet of slechts zeer beperkt. Dus ze doen hun werk niet goed.

Zelf mogen lezers er ook wat meer moeite steken om achter de waarheid te komen in plaats van alles op een presenteerblaadje aangeboden te willen krijgen.

[Reactie gewijzigd door psychicist op 24 juli 2024 11:10]

Ik heb dit net gelezen maar het is erg slecht onderbouwd en leest als een drama. Kom maar met bewijs dan want anders schrijf ik het gewoon af als een hateblog.
Ik neem aan dat ze intern een tik op haar vinger gehad heeft. Het is inmiddels ook terug gedraaid. Nu nog hopen dat ze ook luistert naar de feedback.
Ik denk dat dat niet snel nog eens zal gebeuren, maar dat is gebaseerd op persoonlijk gevoel.
Het besluit is snel weer teruggedraaid en zowel vanuit de community als intern is en wordt er nog veel over gepraat over hoe dit heeft kunnen gebeuren en hoe we dit beter kunnen doen in de toekomst.

Als zij inderdaad dit vanuit deze bedoeling had gedaan had ze ook hier met harde hand geregeerd en niet deelgenomen aan deze gesprekken mijns ziens. Al zijn deze gesprekken, helaas wat mij betreft, vooral intern. De toekomst zal het uitwijzen :)

Bron: ik werk bij Microsoft en val onder Julia en ben bij interne gesprekken aanwezig geweest

[Reactie gewijzigd door jfversluis op 24 juli 2024 11:10]

Bron: ik werk bij Microsoft en val onder Julia en ben bij interne gesprekken aanwezig geweest
Fijn om te weten wat er binnen de organisatie zelf speelt en dat er ook daar kritisch gekeken wordt. 👍
Als zij inderdaad dit vanuit deze bedoeling had gedaan had ze ook hier met harde hand geregeerd en niet deelgenomen aan deze gesprekken mijns ziens.
Precies dat!

...of het was een proefballonnetje om te zien waar ze wel en niet mee weg komt.

Maar nee, het was vast een vergissing en dat realiseert ze zich nu :P
Ik zou in 2021 helemaal niets nieuws op Microsoft technologieën bouwen. Dit soort vreemde acties levert je weinig krediet op bij ontwikkelaars die zich na jarenlange toenadering te hebben gezocht tot een nieuw Microsoft opnieuw in hun hemd gezet zien worden en zich realiseren dat ze beter af zijn zonder Microsoft dan met het bedrijf.

Julia en de mensen die onder haar vallen, hebben flink wat te repareren qua goodwill onder ontwikkelaars. Het is nou niet alsof Github zoveel nieuwe mensen en projecten aantrekt. Dan wordt het dus inderdaad meer een kwestie van iedereen zoveel mogelijk binnenboord houden, omdat anders Github over een aantal jaar weer een gigantische financiële afschrijving gaat worden.
Dit is natuurlijk je goed recht en eigen keuze. Doe vooral waar je je goed bij voelt :) niemand dwingt je onze producten te gebruiken.

Laat ik voorop stellen dat dit natuurlijk allemaal op persoonlijke titel is wat ik hier zeg. Helemaal eens. Dit was absoluut geen handige actie en ik snap dat er iets te repareren valt. Zoals ik er tegenaan kijk wordt dat ook uit alle macht gedaan en dat zal tijd kosten.

Zullen er nooit meer fouten gemaakt worden? Dat denk ik niet. Sterker nog, er zal altijd een groep zijn die het niet eens is met bepaalde keuzes of het nu een ongelukkige samenloop van omstandigheden is of een bewuste keuze. Dat is een fact of life.
Het is nou niet alsof Github zoveel nieuwe mensen en projecten aantrekt
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt en zit er eigenlijk ook niet echt op te wachten een discussie op dit niveau te voeren, maar in het gelinkte Verge artikel hierboven staat toch echt iets anders.
Microsoft also revealed recently that GitHub is now home to 73 million developers, up 2x since the company acquired GitHub in 2018.

[Reactie gewijzigd door jfversluis op 24 juli 2024 11:10]

Ik wil de discussie ook niet verder doorvoeren en heb niets tegen jou. Ik vind het juist goed dat je op persoonlijke titel hier iets schrijft. Maar ik ben nu eenmaal een kritisch persoon en kon het niet laten om mijn eigen perceptie op de zaken te geven.

Microsoft lijkt toch wel sommige van zijn grootste fans in de kou te hebben gezet, waardoor deze de oprechtheid van de strategie van het bedrijf wat .NET betreft in twijfel zijn gaan trekken. Ik denk dat dat meer iets is voor jullie intern en ik zou daar zeker iets mee doen, maar daar laat ik het verder bij.

Bedankt verder voor je reactie.
GitHub is ontzettend gegroeid en hoewel er een groot deel gegaan is naar alternatieven als GitLab, zie ik persoonlijk vrijwel elk project daar wel hosten (al dan niet met een mirror).

Ik vind vooral het gemak met PR's, extensies (depbots o.a.), persoonlijke feeds en de issue tracker erg handig. Bij GL is er wellicht meer gratis mogelijk, maar de interface is erg onoverzichtelijk en druk in mijn ogen.

Opzicht laat MS het platform nog erg met rust en gebruiken ze het bijvoorbeeld niet om Azure en/of Office365 te promoten. Het zou allemaal kunnen, ook daar zijn genoeg developers op actief en voor MS genoeg potentieel.

M.a.w. daar is deze CEO toch (mede) voor verantwoordelijk geweest de afgelopen jaren? Tevens lijkt GitHub ook erg begaan als het op DCMA's aankomt onder zijn leiding.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 24 juli 2024 11:10]

Opzicht laat MS het platform nog erg met rust...
Nou nee, het bleek recent dat ze alle (publieke) code gescraped hebben om hun CoPilot AI te trainen, waaronder ook code onder licentie. MS claimt dat dat fair use is.
Ik vind dat niet "met rust laten". Ze gebruiken blijkbaar data die erop staat zonder te vragen voor hun eigen belangen.

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 24 juli 2024 11:10]

Heb je bronnen daarvoor - ben benieuwd om welke licenties het gaat. Ik denk wel dat in de voorwaarden staat dat publieke code voor analyse gebruikt mag worden.

Bij MS is dat inderdaad een dik probleem, het is bij hun voornamelijk een opt-out i.p.v. een opt-in.
Een willekeurig Twitter account is nu niet bepaald een bron, zeker niet gezien ze in haar tweet een stelling maakt die niet wordt bevestigd door de bron die ze aanhaalt. Claims maken over misbruik van content is echter ook wel een erg goede grap komende van iemand die Nintendo's personage en naam heeft geadopteerd als haar online persona en daar geld mee verdient.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 24 juli 2024 11:10]

CoPilot AI is van GitHub, daar heeft Microsoft niet veel mee te maken buiten dat het het moederbedrijf is. Wil je nu zeggen dat GitHub geen features meer mag bouwen omdat dat altijd betekend dat Microsoft er zich mee bemoeit?
Haha, yeah sure. Copilot is gemaakt door OpenAI, waar Microsoft 2 jaar geleden 1 miljard in heeft gepompt.
Dit project komt echt wel vanuit Microsoft. Ze willen hun investering in github terugverdienen. De ai is nu al beschikbaar in vs code en zal ook wel binnenkort naar vs komen.

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 24 juli 2024 11:10]

Ja, er was in 2018 enorme scepsis over de acquisitie door Microsoft en destijds heeft GitLab ook wel een flinke boost gekregen (hoewel het op zichzelf ook al hard groeide). Maar in de afgelopen jaren is er door GitHub enorm geinnoveerd met uiteenlopende projecten, en ook veel meer dan in de jaren daarvoor. Denk aan GitHub Actions, Dependabot, Copilot om maar wat dingen te noemen. Ik vind het in ieder geval erg fijne verbeteringen, en alle boze dingen die beweerd werden over Microsoft zijn IMHO niet uitgekomen. En inderdaad, Nat Friedman zal daar zeker een grote rol in gespeeld hebben.
Bedrijven overnemen die iets "nieuws" gemaakt hebben en het vervolgens onderdeel te maken van je product(en) staat niet als "innovatie" in mijn woordenboek.
Innovatie is breder dan jouw definitie. Als ik een stukje vba code maak om daarmee content uit Office documenten te koppelen aan bijvoorbeeld SAP of Salesforce (allemaal bestaande technologie) en daardoor een bedrijfsproces beter en efficiënter te maken, dan is dat ook innovatie.
Dat zeg, "staat niet in mijn woordenboek".
Als je de innovatie van een ander koopt, dat is wat voor mij niet innovatie die vanuit jou komt, maar vanuit een ander. Je zet alleen jou naam boven de innovatie.
Wat je veel ziet bij dit soort innovatie aankopen door grote bedrijven is dat het aangekochte bedrijf, want innoverend bezig was en moest zijn om te concurreren, opeen minder of zelfs niet meer innoveert. De aandacht wordt meestal verlegd naar het ondersteunen van de core producten, waar door er weinig/geen ruimte voor echt nieuwe dingen.
Mijn punt was dus dat GitHub allemaal nieuwe dingen heeft gemaakt _na_ de overname door Microsoft. Door de overname is er ruimte gekomen bij GitHub om flink te investeren in nieuwe ontwikkelingen en die ruimte hadden ze daarvoor niet in dezelfde mate als nu.
Ja GitHub is heel handig en goed ingericht maar het is wel Microsoft dus het blijft noodzakelijk een mirror elders te hosten.
Maar opzicht lijkt MS wel te zijn veranderd, steeds meer wordt opensource en met iets als WSL spreken ze zelfs Linux/Android developers aan. Samen met GitHub als ondersteunend platform, is dat best een sterke combinatie.

MS moet uiteindelijk ook geld verdienen, maar ik denk dat ze GH voornamelijk als een interessant gegeven zien om developers aan te blijven trekken om te ontwikkelen op/met MS spul als Windows/VS.
en met iets als WSL spreken ze zelfs Linux/Android developers aan
Nee daarmee schrikken ze mensen juist af. Zeker omdat de DirectX berschikbaar hebben gemaakt op WSL only. Ruikt naar het onderdeel Extend van Embrace Extend Extinguish
Komt het niet doordat DX ook nog tech gebruikt die ze niet zomaar kunnen/mogen vrijgegeven?

Misschien ben ik wat te optimistisch, maar als developer vind ik bijvoorbeeld iets als WSL echt een mooie oplossing. Het werkt eenvoudig en ik hoef andere niet te overtuigen om (meteen) naar Linux over te stappen.

Echter ben ik het ook wel weer met je eens, MS blijft een commercieel bedrijf die doen niets gratis en voor niks.
Komt het niet doordat DX ook nog tech gebruikt die ze niet zomaar kunnen/mogen vrijgegeven?
Dat kan wel de reden zijn, maar dat veranderd niets aan de feiten: Microsoft werkt actief om WSL incompatible met Linux te maken.
Misschien ben ik wat te optimistisch, maar als developer vind ik bijvoorbeeld iets als WSL echt een mooie oplossing. Het werkt eenvoudig en ik hoef andere niet te overtuigen om (meteen) naar Linux over te stappen.
Als als je eenmaal DirectX features gebruikt kun je ook niet meer overstappen. Dat is niet iets dat Microsoft per ongeluk over het hoofd heeft gezien. Dat is een bewuste keuze. Misschien niet de reden om DirectX naar WSL te brengen, maar het is in elk geval geen reden geweest om het niet te doen.
Leuk dat je de afkorting “gh” gebruikt. Dat doet GitHub zelf ook steeds vaker alleen hebben ze het dan over hun gh command-line app.

Die app kun je goed of slecht vinden, maar waar ik voorheen makkelijk gewone git instructies kon vinden zijn deze nu vervangen door ‘gh’ instructies.

Met wat meer zoek werk zijn de git instructies ook wel te vinden, maar ik kan mij hier niet aan de indruk onttrekken dat Microsoft hier weer een poging doet tot vendor lock-in.

Hoe meer je gewend bent aan hun ‘gh’ app hoe hoger de drempel om te switchen naar een andere git provider. Je moet er nu echt bewust voor kiezen om git te gebruiken ipv gh.
Je kan toch ook gewoon de git-documentatie er zelf bij pakken? Ga je nou klagen dat de documentatie van GitHub het heeft over GitHub-tools?

Overigens is de GitHub-CLI voor het bedienen van GitHub-functies, zoals PR's, gists, issues, etc. Lijkt mij volledig los te staan van Git zelf.
Eindelijk iemand die het met me eens is w.b.t. GitLab's interface! Normaal word ik nog net niet voor gek verklaard omdat iedereen hier zo'n grote fan is van GitLab's interface, maar nu eindelijk iemand die er net zo over denkt als ik: te druk, onoverzichtelijk, teveel klikken, etc.
Nat is natuurlijk 5 jaar geleden bij Microsoft gekomen wegens de koop van Xamarin door MS waar hij ceo was.

Nu naar 5 jaar zullen bepaalde bonussen vrij vallen die je vaak pas krijgt door X jaar te blijven.

Nat is wel echt een persoon die houd van startups en kleine dingen succesvol maken. Hij gaat nu als soort angel investor verder kleine startups helpen.

Heb ook wel vertrouwen in de nieuwe ceo. Iemand uit de gelederen van GitHub die erg betrokken is bij het product
Van startup naar Microsoft dochter. Ik hoop dat iemand anders een beetje richting kan houden
Ik mis denk ik iets, maar wat is hier speciaal aan?
Opzich wel interessant. Ik gebruik Github dagelijks en het vertrek van een ceo betekent ook de komst van een nieuwe, mét potentiële gevolgen / veranderingen voor het platform. En op deze manier ben ik toch op de hoogte van de ontwikkelingen bij Github die ik anders waarschijnlijk niet te weten was gekomen :)
Ik mis denk ik iets, maar wat is hier speciaal aan?
Nieuws is ook wel eens gewoon informatie in plaats van sensatie.
Vroeger was het dat hoofdzakelijk maar dat is bij veel bronnen wel verleden tijd.
Maar kom dan ook ff met wat meer informatie, nu is het alleen dat hij vertrekt en thats it. Heb nooit van die beste man gehoord, maar gebruik github vaak!
Het nieuws is dat hij vertrekt, dus wat voor informatie wil je nog meer? Z'n favoriete kleur? Favoriete eten? Schoenmaat?
Zijn zoveel mensen die vertrekken. Wat maakt deze nieuwswaardig? Is pas nieuwswaardig als Tweakers ook ff wat info post wat die beste man allemaal gepresteerd heeft.
Een CEO die opstapt (en dan ook nog een bij iets als GitHub) is natuur behoorlijk nieuwswaardig voor een techsite. Nieuwswaardiger dan een nieuwe pc kast (want dat zijn meestal halve advertorials gevuld via persberichten van de leveranciers).
Het is nieuws, dat is inderdaad héél vaak niet speciaal.
Inderdaad. Een CEO die langer dan 5 jaar blijft is bijzonderder tegenwoordig dan eentje die vertrekt...
Valt wel mee hoor. De meeste ceo’s zitten langer dan die tijd maar komen niet in het nieuws.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.