Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Afsluiten analoge radio Ziggo duurt langer door tekort digitale radio-ontvangers

Ziggo heeft enkele maanden langer nodig om alle analoge radioverbindingen in Nederland af te sluiten. De overstap naar digitale radio zou in eerste instantie eind dit jaar afgerond moeten worden, maar door een beperkte voorraad van digitale radio-ontvangers is dat uitgesteld.

Grofweg 95 procent van alle Nederlanders luistert tegenwoordig niet meer via een analoge kabelverbinding naar de radio, zo legt Ziggo in een blogpost uit. Toch duurt de overstap naar digitale radio langer dan gedacht. In een statement tegenover Tweakers zegt Ziggo dat een 'beperkte voorraad digitale radio-ontvangers' daarvoor heeft gezorgd.

De provider biedt klanten drie alternatieven voor analoge radio, namelijk de mediabox van hun tv, een FM-antenne of een digitale radio-ontvanger. Door een beperkte voorraad van de digitale radio-ontvangers heeft Ziggo het afsluiten van analoge radio via de kabel voor "bepaalde regio's" uitgesteld. Op deze manier zouden alle klanten de mogelijkheid krijgen om digitale radio op een door hen gekozen manier te ontvangen. De provider maakt niet bekend welke regio's met de vertraging te maken krijgen.

Ziggo is de laatste provider die de analoge radioverbinding afsluit. Daar begon het bedrijf begin dit jaar mee om zo frequentieruimte vrij te maken voor onder meer een verbeterde uploadsnelheid van kabelinternet. De provider sluit stap voor stap analoge radio via de kabel af; de regio's Tilburg en Breda zijn op 16 november aan de beurt. Klanten worden per regio van tevoren geïnformeerd over het verdwijnen van de analoge radioverbinding. Klanten die moeite hebben met het overstappen, kunnen hulp krijgen van Ziggo. Zo zijn er onder meer gratis FM-antennes beschikbaar voor klanten met een radio zonder FM-antenne.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Yannick Spinner

Nieuwsposter

12-10-2021 • 21:27

307 Linkedin

Reacties (307)

Wijzig sortering
Maximaal 5% van de radio luisteraars van Ziggo, zorgen nu voor een tekort aan kastjes?
Van die 5% zullen er nog genoeg zijn die de mediabox zijn gaan gebruiken.
En er zijn er nog een aantal die een ouderwets draad antennetje gaan gebruiken, Zoals ik. Radio staat altijd op Radio2. Dus zolang dat nog door de lucht komt, vind ik het prima zo. Er zijn gewoon geen mooie losse DAB+, of kabel-ontvangers te koop die bij een 'vintage' set (15 jaar oude Marantz Receiver) passen.
Reageer
Mijn moedertje van 90 luisterde vroeger altijd (in zeeland) naar classic FM op de radio. De godganse dag klassiek op de radio, maar daar hield ze nu eenmaal van.

Totdat Delta (zeeland) ook de analoge signalen er af haalde: moeders was radeloos.

Ik heb nog geprobeerd met DAB+ wat voor haar in elkaar te draaien, maar dat werd 'm niet; ten eerste zat haar klassic FM er niet op, ten tweede de ontvangst was waardeloos en ten derde; leer zo'n vrouwtje van 90 maar eens een nieuw apparaat te gebruiken.

Uiteindelijk bleek de oplossing ook iets wat mogelijk voor jou wel leuk is met je vintage ontvanger: een raspberry pi met volumio . Als een gratis versie te installeren en zo'n beetje elke radio zender die je maar kunt verzinnen is op het internet te vinden.

Met wat tweaks (volumio plugins) laat ik het ding om de zoveel tijd 's nachts ff een reboot doen, en op de reboot kun je 'm standaard het juiste linkje laten starten.

De pi plugt gewoon in de aux ingang, en je hebt er geen omkijken naar; draait inmiddels een dik jaar 24*7. Ze luistert maar naar één radiozender, dus bedienen is niet nodig... (anders zou de web interface wel een uitdaging worden ;-) )

[Reactie gewijzigd door Frost_Azimov op 13 oktober 2021 14:06]

Reageer
Dat bedoel ik dus, er zijn meer dan genoeg alternatieven.
Reageer
Het zou Ziggo sieren als ze in de gebieden waar de analoge radio wel al is afgekoppeld, de upload omhoog zouden schroeven, net als Delta 18 maanden geleden al deed. Natuurlijk is dat te veel gevraagd.

@Polydeukes
Ik doe veel werk vanuit huis. Ik heb een zakelijke Ziggo verbinding, maar dat is gebaseerd op de consumententechnologie en bijbehorende (upload) limitaties. Backups van grote veranderende datasets gaan 's nachts volautomatisch de deur uit (zo'n upload duurt soms 12 uur, met ca 45mbit). Ik upload VM images. Ik stuur grote bestanden (via de cloud) naar klanten. Etc. Helaas is hier nog steeds geel glasvezel. Glasvezel kan met een factor 20 sneller. Dus 12 uur wordt 36 minuten. Kabel, zoals Delta het doet kan met een factor 3 sneller. Dus 12 uur wordt 4 uur. Nog steeds een enorme winst. Tel erbij op dat Ziggo zakelijk verbindingen, vergeleken met een KPN EEN 1000/1000 glasverbinding, absurd duur zijn, en je begrijpt waarom ik zo de balen in Ziggo heb.

[Reactie gewijzigd door Strebor op 13 oktober 2021 09:37]

Reageer
Puur uit nieuwsgierigheid, wat is een usecase voor een hogere uploadsnelheid voor de gemiddelde gebruiker?
Ik heb al jaren Ziggo, meerdere gebruikers in huis, en we kunnen alles wat we willen zonder haperingen... Streamen, Teams, YouTube, Spotify, etc.
Reageer
Ik stream mijn eigen media (series, films, muziek) en deel dit ook met vrienden (lang leve plex) dan is een degelijke upload wel gewenst, al helemaal als een beetje 1080p remux al gauw 30Mbit/s vraagt. Daarnaast gebruik ik mijn server ook als cloud op slag.
Reageer
Dat is geen usecase voor de gemiddelde gebruiker.
Reageer
Er zijn tot nu toe genoeg use cases bij je neergelegd, nee ze zijn niet allemaal voor de gemiddelde gebruiker maar allen tezamen beslaan ze toch wel een behoorlijk deel van de Nederlandse bevolking. Dus kap alsjeblieft met zeggen dat je iets voor de gemiddelde gebruiker vraagt.

Dan kun je je ook gaan afvragen waarom de trein en bus bestaan want de gemiddelde gebruiker pakt de auto.
Reageer
_/-\o_
Dan kun je je ook gaan afvragen waarom de trein en bus bestaan want de gemiddelde gebruiker pakt de auto.
Helaas gaat dit offtopic, maar trein en bus komen vaak niet eens waar je moet zijn, en als ze er wel komen, niet op de tijden dat je er moet zijn. Mensen werken vaak in ploegen (chemie, zorg, volcontinue productie, bv bij auto's zoals Vlovlo), dan meestal ook in het weekeinde. Overheden zijn nu druk bezig om autoverkeer onmogelijk te maken (vooral in de stad) maar daarmee wordt het land logistiek een drama. Als je toch voor één van de twee moet kiezen, dan zou je ov moeten afschaffen, en de loonkosten (belastingen) voor particuliere initiatieven moeten verlagen.
Reageer
Je kon wel eens bij Ziggo werken.
Toen er in Hollands Kroon een glasvezel project gestart werd kwamen ze (Ziggo) met een promobus langs.

Aangegeven dat ik wilde overstappen naar glas vanwege de hogere upload die Ziggo niet biedt.
Reactie: tsja de gemiddelde gebruiker heeft behoefte aan download en niet upload.

Maar ik ben dan ook geen gemiddelde gebruiker en wil het wel hebben.
Reactie: nou, dan bent u bij ons aan het verkeerde adres en zul u een andere provider moeten zoeken.

I kid you not... dat waren hun oprechte uitspraken.
Reageer
Je kon wel eens bij Ziggo werken... Beoordeel zijn reactie even niet op basis van je eigen emoties maar op feiten. Daarbij is het gewoon een feit dat je 1000 cornercases kunt noemen maar dat niet zegt dat dit voor de gemiddelde consument is. Ondanks dat het 1000 redenen kunnen bedacht worden, waarbij degene zoals Icloud nogal een zwak argument is want in de tussentijd kan je gewoon alles doen en je telefoon upload het wel, daarbij nog eens dat ik vaak niet thuis ben als ik filmpjes maak maar bijv. op vakantie of andere leuke dingen aan het doen ben, dus dan gaat het van mijn 4G bundel af. 5 of 10% van de gebruikers die z'n cornercase gebruiken maakt het geen gemiddelde consument of perse een reden waarom Ziggo moet gaan denken we gaan flink investeren om 5 tot 10% tevreden te stellen, er gaat nu ook ene hele groep teleurgesteld worden die geen Analoge TV of Radio kunnen kijken. Die groep is misschien wel even groot.

Even om terug te komen op je voorbeeld: Ik wil graag een supercar met 600PK, terwijl je bij een Hyundai garage staat. Dan sturen ze je waarschijnlijk door naar Porsche of Ferarri garage, ga je dan ook zo verbaasd doen? Het is toch een goed advies, je wil iets wat ze niet leveren, dan kan je beter naar de partij toegaan die het wel levert.

Afsluitend: Meer upload is natuurlijk altijd welkom, maar ik begrijp dat de noodzaak minder hoog ligt bij Ziggo dan de comments van een tech website waar iedereen wel een reden kan bedenken/doet om meer upload te gebruiken, maar waarschijnlijk niet eens een 10e van de totale klantenbase is.
Reageer
Er wordt gevraagd om usecases van de personen die hier berichten en wanneer de usecases worden aangedragen dan schiet men in de verdediging door te stellen dat de aangeleverde usecases eigenlijk geen usecases zijn, want dat is niet wat de gemiddelde gebruiker doet.
Vraag niet om iemands eigen usecase als je alleen maar 'gemiddelde' usecases wil lezen.
Dat is geen emoties. Dat is wat je gewoon kan teruglezen.

Je voorbeeld met de auto is verkeerd opgesteld.
Je voorbeeld had relevantie gehad door te stellen dat Hyundai dealer 1 alleen maar het lagere segment wil verkopen terwijl je een hoog segment Hyundai wilt hebben.
Als Hyundai dealer kan dealer 1 daar in principe wel aankomen, maar wil dealer 1 dat niet en verwijst hij je daarom door naar een nog te vinden Hyundai dealer 2.

Bij Ziggo kan je alleen Ziggo afnemen en geen glas (niet iedereen heeft 25K op de bank staan om een POP te laten maken).
Dus overstappen naar een ander auto merk is niet van toepassing.

Ziggo zou (technisch) wel sneller kunnen leveren echter willen ze dat niet.
De ruimte die vrijkomt door het uitfaseren van analoge tv en radio levert ruimte op en Ziggo heeft in het verleden al aangegeven die ruimte te gaan gebruiken voor nog meer diensten en niet voor een hogere upload.
Reageer
Het enige probleem met jouw vergelijking is dat er vaak geen andere partij is die levert wat je wil hebben. Zo ben ik de afgelopen 4 jaar van ouders naar huur naar koophuis gegaan zonder dat ik de optie had voor een glasvezelaansluiting (Noord-Holland boven het kanaal). Dus zit ik vast aan Ziggo. Overige partijen bieden minder download/upload dus heb ik niet veel keuze.

Het probleem is vooral dat een deel van Nederland niet eens de keuze heeft voor deze "Ferrari" terwijl deze net zo duur is als de Hyundai. Welke keuze zou jij maken als de impact financieel hetzelfde is?

Aan de andere wordt er ook veel geïnvesteerd in 5G terwijl de gemiddelde consument daar ook totaal geen baat bij heeft. De redenering dat het dus gefocust is op de "gemiddelde" consument raakt dus ook kant noch wal.
Reageer
Het zijn sws geen use cases voor de gemiddelde gebruiker, maar zorgen er wel voor dat de gemiddelde gebruiker meer upload nodig heeft. Het gemiddelde ligt namelijk ergens tussen helemaal niets een heel erg veel.

Voor een gemiddelde gebruiker zou het wegschrijven van video naar iets als iCloud of google foto’s wel een usecase kunnen zijn. Waar een video tegenwoordig al snel enkele GB’s is heb je gewoon baat bij een snelle upload verbinding om dat snel te kunnen doen.
Reageer
Thuiswerken. Ik erger me soms kapot als ik flinke bestanden op het bedrijfsnetwerk moet zetten. Ik zou mijn 300/30 verbinding zo inruilen voor 100/100.
Reageer
"flinke bestanden"

mag ik vragen in welke sector je zit of welke functie je uitoefent?
13,5gb per uur up is toch niet slecht voor jan modaal.
maak 108 per werkdag
zou zelfs durven zeggen, voor 99% voldoende .
Reageer
Al gaat het om bestanden van maar 1GB. 10 seconden wachten en door kunnen gaan is een stuk fijner dan 5 minuten moeten wachten op je upload. Zo'n gbit lijn heb je niet om constant vol te trekken maar om snel klaar te zijn wanneer je de lijn vol trekt.
Reageer
Gigabit voltrekken vind ik op zich al een prestatie op zich, maar OK. Je punt is duidelijk.

Mag ik dan de suggestie doen dat je tijden die 5 minuten wachten even opstaat van achter het beeldscherm en bijv. een kop koffie gaat zetten of een toiletbezoek doet? Of gewoon even een frisse neus buiten gaat halen? Dan heb je die "verloren" 5 minuten daarna weer erg snel ingehaald omdat je een stuk effectiever kunt werken.

Zie ik graag meer upload vanuit Ziggo? Ja (voor zolang ik nog veroordeeld ben aan Ziggo). Heb ik het echt nodig? Nee; het is een soort luxe, en ik kan er ook prima omheen werken. Gisteren de hele dag in Teams meetings gezeten en toevallig in de avond even naar m'n firewall interface statistieken gekeken, maar een mbitje gemiddeld, en that's it.

Maar misschien komt m'n houding door leeftijd en herinnering aan de periode 2400 baud modems en het vroeg op de universiteit zijn zodat het downloaden van 1 of ander 10k bestandje van de publieke WU FTP server in Washington net even een minuut sneller was.
Reageer
Ik denk dat je ook mag denken aan mensen die bijvoorbeeld met autocad werken die remote de bestanden op slaat.

Als je wilt samenwerken dan is 100/100 (of zelfs meer) echt geen luxe meer maar eerder een noodzaak.
Je kan moeilijk bij elke wijziging een kopje koffie gaan halen.

Niet elke usercase heeft dit inderdaad nodig, maar je begint het toch steeds meer te merken.
Reageer
Volgens mij wordt er juist steeds meer op afstand gewerkt waardoor je die grote bestanden helemaal niet meer lokaal hebt staan.
Reageer
"AutoCAD mensen "

Laat je werkstation op het bedrijf en log van thuis in op je werkstation ?
Als het een vereiste is van GB/TB doorsluizen om te werken aan een project...
Alles lokaal (remote)
Het enigste is de gui welk je amper bandbreedte kost.
Reageer
Ik weet de baud tijd ook nog wel, amper, ik kwam meer serieus kijken in de 28k8 tijd.

Maar vooruitgang is vooruitgang, en gewoon een symmetrische verbinding lijkt me nu niet extreem veel gevraagd.
Reageer
Als je dat elke keer zou moeten doen.. let wel;
tijd is geld..
Reageer
Gigabit voltrekken vind ik op zich al een prestatie op zich, maar OK.
Dat is echt niet bijzonder; gewoon een kwestie van de max snelheid halen ook al is het maar gedurende tien seconden.
Reageer
Het gaat over de gemiddelde homeworker en niet die enkele usecase.

Of ben jij zo iemand die totaal niets doentzolang de upload niet klaar is?

Mail checken, agenda updaten,... die 5 min zijn zo voorbij.
Presenteer je noden en kosten voor een gb lijn bij je baas.

Vind deze het waard krijg je m zeker terugbetaald!

Zoniet? Hoor je bij die 99%...
Reageer
en 640K is ook echt meer dan genoeg 8)7 #justforfun

[Reactie gewijzigd door bozotheclown op 13 oktober 2021 08:01]

Reageer
Ik heb zelf een 50/50 abonnement (ligt wel 25-50% hoger in de praktijk) en dat vind ik ideaal. Ik zou nog liever de upload opschroeven dan de download, hoewel ik nu zeer tevreden ben.

Tijdens het downloaden heb ik vaak genoeg andere dingen te doen, waardoor ik niet hoef te wachten. Daarintegen wil ik graag even snel iets uploaden om het zsm te kunnen delen, en daarom wilde ik minstens 50mb/s upload.

Ik gebruik meestal YouTube en Google Drive voor het delen van grote bestanden, en die maken altijd volledig gebruik van mijn uploadsnelheid.

In het verleden moest ik eerst video's comprimeren voordat ik ze kon uploaden, maar nu stream ik met gemak video van 30mb/s als ik wil. Lokaal opnemen doe ik inmiddels nauwelijks meer, ideaal!

Ook hoef ik grote folders die ik naar een vriend stuur niet meer te comprimeren. Gewoon inpakken en opsturen. Ideaal!

[Reactie gewijzigd door MicaLovesKPOP op 14 oktober 2021 10:13]

Reageer
Ik heb persoonlijk 1Gbps up/down(mild flex), maar door het VPN van het bedrijf kan ik maar een fractie benutten. Een bedrijf waar geen VPN van toepassing is heeft daar natuurlijk geen last van(azure, amazon, git* en co.)
Reageer
Allemaal mooie voorbeelden van downstream verkeer, maar wat te bedenken van een backup draaien, foto's/video uploaden etc. of voor de techneuten onder ons datasets uploaden en zelfs hele VM's uploaden.

Nee ik ben blij dat ik van kabelinternet af ben, de 500 mbit up word met regelmaat volledig dicht geduwd.
Reageer
Een van de redenen waarom ik geen off-site back up heb is beperking van de upload. Ik wil best die initiële 300-500GB uploaden, maar voor dat je dat ergens onder gebracht hebt ben je je dag (of weekend) kwijt.
Reageer
Je hoeft natuurlijk niet heel de dag naar de voortgang te staren, ik heb het vroeger in delen gedaan en met een netwerk limiter @ 50% van de upload snelheid om nog wel een werkbare internet verbinding te houden. Sommige backup diensten kennen ook een initial backup via hardeschijf of USB stick die zij naar jou opsturen.
Reageer
Dat is redelijk uniek en niet nodig voor een gemiddelde gebruiker
Reageer
Off-site/cloud backups zouden helemaal niet uniek moeten zijn... het is nu meer een soort onmogelijkheid vaak.
Reageer
Geen idee of het een relatie heeft met sym of asym of hoge upload. Echter merk ik bij online gamen met mijn fiber consequent 5-10ms minder latency te hebben dan de ziggo gamers om mij heen. Elke ms telt op een bepaald niveau. Uiteraard wederom een niche groep. Voor 80% is ziggo meer dan voldoende. ;)
Reageer
Dat klopt wel, een coax verbinding heeft ongeveer 8 a 12 ms latency (naar 8.8.8.8) bij glas ligt dit op 1 a 2 ms. Heb overigens wel eens gehoord van een gamer dat de laagste ms hebben niet altijd chill is.
Reageer
Ik moet zeggen..
Voorheen filmde ik full HD 60 FPS waarna ik het op youtube zette...
Tegenwoordig is het 4K 60 FPS waardoor de grootte van de filmbestanden flink toe is genomen...
Dan wil je wel graag met minstens 10 MB/s uploaden ipv de 3.8 MB/s wat ik nu met mijn 250/30 verbinding heb..
Reageer
Thuiswerken, iCloud synchronisatie, back-ups offsite, streamen (Plex), meerdere gebruikers.
De andere vraag: wat is een user case voor 1 gigabit down?
Reageer
Ziggo biedt ook zakelijke abonnementen aan over zijn coax netwerk. Dan kan een hogere upload vaak nuttig zijn.
Reageer
Thuiswerken... dat wordt nu de nieuwe standaard... en dan heb je wel lekkere upload speed nodig... anders werkt dat niet.
Reageer
Thuiswerken, NAS verkeer.
Reageer
Off-topic: Ondertussen heeft elke huishouden wel een cloud abonnement of dienst waar ze gebruik van maken. Zo heb ik zelf een iCloud abonnement, waardoor mijn foto’s en bestanden automatisch bij Apple worden opgeslagen. Daarnaast uploaden we foto’s en video’s naar social media’s. Of dat je live Twitch steam opzet en dat deelt naar de buitenwereld. Of dat je gewoon thuis werkt en via VPN bestanden heen en weer aan het downloaden en uploaden bent. Daarnaast nog even video bellen met je college etc. Upload wordt steeds belangrijker, zeker als je gedeeltelijk thuis gaat werken.

On-topic: Mijn opa belde mij afgelopen week op dat zijn 30 jaar oude stereo niet meer werkte. Hij kon geen FM radio meer luisteren. Uiteindelijk bleek het na meerdere meldingen vanuit Ziggo dat de radio frequentie was uitgeschakeld via coax. Nieuwe antenne gekocht bij een plaatselijke audio zaak en hoppa mijn opa kon weer genieten van zijn radio. Hij zei nog wel even: Waarom moet altijd alles veranderd worden en wordt de consument altijd in de kosten gejaagd. Ik stel het nog even uit met vertellen dat FM radio binnenkort ook niet meer bestaat…

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 13 oktober 2021 07:05]

Reageer
En toen heb je maar aangegeven dat hij bij Ziggo gratis een FM-antenne kon krijgen?
Reageer
Ik heb zo'n pruts dingetje gekregen van telenet.
Tsja...
Uiteindelijk heb ik een dab+/internet-tuner aangeschaft, want die antenne is de naam antenne niet waardig.
Reageer
Gratis "antenne". Die dropveter bedoel je? Die zal in veel betonnen gebouwen niet veel ontvangst opleveren.
Reageer
Precies, ik ontvang helemaal niks met die dropveter.
Reageer
Heb jij even mazzel!
Ik heb ook Ziggo, die upload zal me worst wezen, maar stabiliteit zou wel fijn zijn. Krijg regelmatig in zoom te zien dat m'n verbinding instabiel is, of m'n bandbreedte te klein ( heb een 300-30 abbo)
Ben ook helemaal niet meer zo tevreden over Ziggo, maar voor de tv houd ik m, kan ik tenminste m'n oude HUMAX ihdr 5200 blijven gebruiken om m'n favoriete programma's op te nemen in eigen beheer.
Reageer
Denk aan remote werkers die thuis een kantoor hebben. Veel mensen moeten tegenwoordig flinke bestanden uploaden, denk aan 4k videos, enorme 3d scenes, etc. . Natuurlijk heeft de gemiddelde consument daar geen behoefte aan. Probleem is dat ook de zakelijke abonnementen erg karige upload snelheden hebben. En sommige mensen wonen in wijk waar de enige serieuze aanbieder Ziggo is omdat er geen glas ligt.
Reageer
Aan Polydeukes
Vreemde post.

U zegt "Ik vroeg een usecase voor een gemiddelde gebruiker. Dit is redelijk uniek lijkt me ". In cursief zelfs. Ergens anders zegt u "Dat is redelijk uniek en niet nodig voor een gemiddelde gebruiker ".

Vreemd. U vroeg uw eerste vraag "puur uit nieuwsgierigheid", maar nu wordt u wat pittiger in de richting van posters die een goed antwoord geven met goede argumenten. Dus zo "puur uit nieuwsgierigheid" was uw vraag misschien niet?

Iedereen mag, dacht ik, gerust afwijken van uw vraag.

Het gaat bovendien niet om de gemiddelde gebruiker. Als dat zo was, zou het Ziggonet (en andere netten) er heel anders uitzien. TWeaKLeGeND en ashwin911 hebben helemaal gelijk.
Reageer
Dus jij hebt een fileserver van 40 TB thuis staan die je als je persoonlijke cloud server, maar dan on-prem gebruikt?
Steeds meer en meer gebruikers werken met G-drive of Onedrive.
Met de doorgaande opkomst van ransomware is een offsite backup steeds meer en meer noodzakelijk.
Dat is upload.

Gemiddelde gebruiker is het gemiddelde van alle gebruikers.
De heavy gebruikers, maar ook de gebruikers die alleen een paar websites bezoeken en telebankieren.
Reageer
Wat heeft analoge radio met uploadsnelheid te maken? Of had je net zo goed kunnen zeggen dat ze op een andere manier mensen zouden moeten/kunnen compenseren met een ander voordeel?
Reageer
Als de analoge radio weg is kunnen die frequenties voor upload gebruik maken zoals duidelijk in het artikel staat :z
Reageer
Hogere upload is slecht! Dan maakt iedere Jan met de Pet een eigen thuis server die de hele dag het internet staat vol te pompen! #denkenzoalsin1998
Reageer
#denkenzoals1998 ? Dan mag je van A2000/UPC/Ziggo nog maar 1 kompjoeter aansluiten op je kabelmodem, stel je voor dat mensen op meerdere apparaten internet hebben zeg!

(Een proxyserver was toen een goede oplossing voor mij i.i.g) :*)
Reageer
1998.... pooeh, toen waren we nog jong :+ Ziggo bestond toen nog niet, ja onder de name @Home.
Reageer
Was het niet eerst Quicknet en daarna Multikabel ?
Reageer
Ow jee, nog eerder in de tijd. Dat zou best kunnen. Op wikipedia staat dit:
@Home (tot 1 februari 2007: Essent Kabelcom) was van 1999 tot 2007 een aanbieder van televisie, breedbandinternet en telefoniediensten in Nederland, totdat het samen met Multikabel en Casema fuseerde tot Ziggo. Het hoofdkantoor van @Home was gevestigd in Groningen.

Het bedrijf ontstond in 1999 door een fusie van Palet Kabelcom met CasTel.
Reageer
Compleet offtopic, de 386 onder het bureau met een proxy op een floppy, haha.
Reageer
Nog meer compleet offtopic, Een oude Compaq Pentium 120 laptop met 2 PCMCIA ethernetkaarten d'r in, draaiende op NT4 server + MS proxy 2 :Y)
Reageer
Computer onder het buro?
Nee, die plank lag toen aan 100Mbit op utwente ergens op een studentenkamer
Reageer
Casema destijds hier..
Netwerk hubs waren heerlijk die tijd..
Werd pas leuk toen de xbox haar intrede deed met xbox Live..
Reageer
Chello hoort er ook nog bij :+
Reageer
Oh ja... Een hubje was ten strengste verboden. Maar je snapt wat ik bedoel. Ziggo is op veel vlakken in het pre-DSL tijdperk blijven hangen en dat zorgt er echt voor dat we geen abonnementen krijgen van 250/100 of zelfs 250/50. Of nog beter een vinkje op Mijn Ziggo waar je download zelf kan opofferen voor 100/100.
Reageer
Die thuis server staat er al een tijd bij mij, 50 Mbit/s opschroeven zou in mijn situatie erg handig zijn dus. Net zoals bij veel huishoudens in NL die gebruik maken van clouddiensten zoals Onedrive, Google Drive en iCloud.

#Welevenin2021 :)
Reageer
50 Mbps is inderdaad wel heel dramatisch laag in deze tijden. Nu zit ik al tijden niet meer bij Ziggo en upload ik bijzonder weinig, maar dat zou wel extreem slecht zijn.
Reageer
Wat gaat die Jan dan ellke dag naar het internet uploaden?

Lijkt mij overtrokken wat je stelt.
Reageer
Hoezo? Hele beleid van Ziggo is tot een aantal jaar terug echt heel anti-thuisserver geweest. Pas toen NAS-en normaal werden konden dingen pas echt...
Reageer
DAB+ is ook niet geschikt voor gebruik in de meeste huizen. Reden: dubbel glas / goede muur isolatie / bebouwing in omgeving.
Tenzij je een externe DAB+ Antenne aan je buitenmuur hangt (wel goed uitzoeken welke kant de Antenne optimaal ontvangst heeft). Plus toch wèèr een extra kabel door het huis om weg te werken.
Note: DAB+ is prima voor auto's (antenne zit in omtrek voorruit)

[Reactie gewijzigd door g_v_rijn op 12 oktober 2021 22:00]

Reageer
Mijn ervaring is dat DAB+ met een goeie binnen antenne (zo'n korte pookje) prima werkt, zelfs in een goed geisoleerd modern appartement.
Reageer
Afhankelijk van vele factoren - tot aan opstelling in woning.
Reageer
Bij mij ook en heb zo een kort pookje iet nodig :)
Reageer
Hangt ervan af waar je woont. In mijn woning is dat niet gelukt....
Reageer
Mijn persoonlijke mening: DAB+ is ruk voor auto's. Dipt je signaal even dan heb je gelijk een gat in wat je hoort of juist gekraak. Soms zeer luid gekraak (hangt ook van je ontvanger af). De DAB+-dekking is ook minder goed dan de FM-dekking, deels doordat er hogere frequenties worden gebruikt.

Tuurlijk, op papier lijkt het allemaal prima, maar als je aan het rijden bent zijn er veel rijdende en stationaire obstakels die net het signaal onder de ruisgrens kunnen drukken waardoor je ineens weer gekraak en gepiep hoort. In tunnels merk je dat bijv. ook goed, bij FM kun je vaak nog wel wat horen en switcht je radio van stereo naar mono e.d., maar DAB+ valt dan gelijk helemaal weg totdat je uit de tunnel bent. En volgens mij zijn er ook nog steeds tunnels die wel FM-dekking hebben maar geen DAB+-dekking.

En dan hebben we het nog niet over de geluidskwaliteit. De bitrate is gewoonweg te laag. Je hebt wel meer hoge tonen dan bij FM, maar je hebt ook soms blikkerige effecten in het geluid (bijv. in hi-hats). En je luistert vaak naar radio die wel (akoestisch) is gecomprimeerd en gemasterd alsof het voor FM is bedoeld, waardoor de hoge tonen op DAB+ te schel zijn.

Het kan trouwens wel goed, in Duitsland kan ik vrij lang rondrijden zonder problemen te hebben bij het luisteren naar DAB+, maar in Nederland zijn er zelfs op grote wegen zoals de A2 en A27 te grote gaten. Geen idee waarom het in NL zo matig is.
Reageer
Mee eens, ik heb uiteindelijk in mijn auto alleen nog maar FM gebruikt. De compressie van DAB+ is onaangenaam (en ik ben echt geen hifi-freak maar op een moment is het op), en op mijn huis-werk route viel altijd het signaal weg.
Reageer
Als je de compressie van DAB+ onaangenaam vindt, kan je toch nooit tevreden zijn met FM?
Reageer
De vervorming van DAB+ is anders dan van FM. Sowieso is de 'compressie' (dus analoge audiocompressie, dynamiek, geen digitale compressie) die in de FM uitzending zit ook bij DAB+ aanwezig want het komt allebei uit dezelfde uitzendstraat.

Voorlopig zie ik de FM uitzendingen in Nederland nog niet verdwijnen. Als ik beter geluid wil dan FM, dan ga ik wel met mijn telefoon het internet op.
Reageer
Dat is inderdaad een probleem: FM is analoog en ontvangers lopen langzaam af qua gevoeligheid naar hoge tonen, dus daar wordt in de uitzendstraat voor gecompenseerd. Het gevolg is dat de hoge tonen schel en onprettig zijn.

Uitzondering zijn zenders zoals Radio 4. Maar doordat die een hoger dynamisch bereik heeft (groter verschil tussen zacht en hard) schrik je je ook helemaal leip als er een storing in het signaal zit.

DAB+ in de huidige implementatie vind ik waardeloos en kansloos, en imo is dit ook de reden dat FM er nog steeds is en ook zeker niet snel zal verdwijnen ondanks wat men eerder heeft voorspeld. Het voldoet gewoon niet en FM-radio is superieur terwijl DAB+ dat in theorie zou moeten zijn.
Reageer
In mijn ervaring was het beter. Langdurig naar DAB luisteren gaf altijd een drukkend gevoel in mijn oren. Misschien is de compressie in Duitsland ook hoger dan in Nederland? Als het voor mij te slecht is moet het in elk geval behoorlijk pover zijn.
Edit: 112 kbit/s voor de meeste zenders, maar bigFM waar ik naar luisterde is 72 kbit/s in mijn regio. Dat verklaart het wel lijkt me.

Een super-enthousiat pro-DAB artikel schrijft in elk geval dat FM beter kan klingen: https://www.ligo.co.uk/blog/is-dab-radio-better-than-fm/
A little bit of the audio quality is lost when broadcasting a digital signal. That's not the case with FM. FM can therefore sometimes sound slightly better than DAB when it's working perfectly.

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 13 oktober 2021 09:24]

Reageer
Er is ook nog een verschil tussen DAB en DAB+. DAB is MPEG1 layer 2 (voorloper van MP3!), DAB+ is HE-AAC-v2.

In theorie zou een lage bitrate okee moeten zijn maar blijkbaar is de kwaliteit van encoders die men gebruikt ruk ofzo. De forward error correction op veel zenders is trouwens ook niet super wat voor meer storingen zorgt waardoor juist die kleinere zenders extra kut zijn daar waar de NPO-zenders nog beperkte hoeveelheden storingen hebben.
Reageer
In Duitsland zou het DAB+ geweest moeten zijn. In ieder geval erg teleurstellend... 100 jaar na FM komt een opvolger die voor mij onder de streep slechter is. Nogal beschamend.
Reageer
Het is vooral een combinatie van compressie (akoestisch, dynamisch bereik) gecombineerd met equalization die voor FM bedoeld is. Klinkt onprettig en schel in hoge frequenties, terwijl het op FM fijn klinkt omdat het daarop is afgestemd.
Reageer
"onprettig en schel in hoge frequenties" is denk ik een perfecte beschrijving van mijn ervaring ja. En dan komt steeds de reclame die me vertelt dat het "digitale kwaliteit" is... Ja dat is een zwart-wit bitmap ook.
Reageer
In België, heb ik eerder de omgekeerde ervaring. Als ik in een tunnel rijd, geen ruis op DAB, waar ik bij analoog de radio ging muten tot ik de tunnel uit was. Richting de ardennen, kan ik enkele km verder rijden voor stubru ruis krijgt, waar de analoge al lang is weg gevallen. En het feit dat hun signaal tot max volume is geboost zoals op analoog, geeft ook direct een veel aangenamer geluid.
Reageer
Dan is in België de ervaring zo te horen beter :)

Het kan ook zijn dat er in/rond tunnels speciale installaties zijn, of dat het netwerk fijnmaziger is en dat je dat goed merkt bij die tunnels. In NL is DAB+ ook fijnmaziger dan FM, het zal op sommige plekken ook beter werken dan FM gok ik, maar dat is zeker niet overal zo.

De drempelwaarden waar men voor heeft gekozen als acceptabele waarden zijn te laag (SNR, FEC). En de audio is bij sommige zenders (zoals 3FM) gewoon niet okee door de mastering, bij andere niet okee door de lage bitrate.
Reageer
Dekking DAB+ masten - technisch r u k - Zuinig beleid ?
https://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html

[Reactie gewijzigd door g_v_rijn op 13 oktober 2021 14:30]

Reageer
Niet per se zuinig, want er zijn volgens mij veel meer DAB+ locaties dan FM-locaties. De opzet is gewoon niet goed genoeg. Ik zou in NL nooit meer bijbetalen voor DAB+ wat ik de vorige keer wel heb gedaan. Verantwoordelijke bedrijven ontkennen dat er een probleem is trouwens.
Reageer
Mijn ervaring met DAB+ is niet vrolijk wanneer er ook maar een beetje slecht weer is.
Dan heb ik meer uitval dan wel audio uit de speakers komen.
Reageer
Voor nieuwe misschien....
Reageer
Ik vraag me vooral af hoe ze tot de conclusie zijn gekomen dat 95% niet meer via de analoge kabel luistert.
Dan zou iedereen die ik ken toevallig tot die 5% behoren.
Reageer
Die 95% is waarschijnlijk gedwongen omdat hun provider gestopt is met doorgeven van het signaal.
Er was weinig mis met het analoge signaal via de kabel en zie je alle ouderen overstappen op nog een extra kastje erbij?
Reageer
Er was weinig mis met het analoge signaal via de kabel en zie je alle ouderen overstappen op nog een extra kastje erbij?
Daar is weinig generieks over te zeggen. Dat kastje wat Ziggo nu aanbiedt lijkt nog het meeste op een klassieke FM-radio wat ik tot dusver heb gezien. Mijn grootste bezwaar bij al die digitale-radio-apparaten is dat ze veelal nodeloos complex zijn (niet allemaal natuurlijk, maar veel wel)
Het grootste voordeel van de FM-radio's is/was, is "Je zet hem aan, en je hebt geluid". Veel mensen (in mijn omgeving in elk geval) luisteren naar één of twee zenders. Voorkeuze 1 en 2. Al die andere 200 zenders dus niet.

Voor die ouderen is het dus inderdaad aan een nieuw kastje wennen. Is niet leuk, voor sommigen misschien zelfs ondoenlijk, maar dat is nou eenmaal zo (flauw gezegd natuurlijk). Ditzelfde zullen ze ook gehad hebben met het verdwijnen van cheques en overschrijvingskaarten bij banken. (ik zou niet eens weten of ze nog bestaan :) )
Dat analoge signaal zit Ziggo op het moment in de weg voor hun 'progressie' Het kost relatief veel bandbreedte voor de dienst die ze aanbieden.
Reageer
Tot op zekere hoogte ben ik het met je eens. Echter voor mijn moeder van 80 (die kan appen met emoji’s en internetbankieren op de iPad hoor voordat er weer een vooroordeel langskomt :) ) is dit toch een probleem. Een radio kastje naast de mediabox (die ook al een draak van een interface heeft voor ouderen maar dit terzijde) was toch teveel van het goede… en dab+ en FM antenne mogelijk een issue in de betonnen bunker die het appartementencomplex is… dus uiteindelijk maar een stereoset gekocht met internetradio… nu kan ze gewoon door de 4 zenders bladeren die ze elke dag luistert en kan in een keer zelfs de Belgische klassieke zender Klara ontvangen.

Maar het wordt allemaal niet gemakkelijker met al die kastjes en boxen. Zeker voor oude mensen niet. En het meeste is gewoon een ramp wat interfacing betreft… een TV die op hdmi1 moet staan (en soms per ongeluk ergens anders op staat) en een mediabox die alles verder regelt naast een radiobox die de stereo voedt (die dan natuurlijk op Aux moet staan).. eigenlijk slaat het vanuit de gebruiker gezien nergens op, zeker als je vergelijkt met hoe het was… TV aan en zender wisselen, stereo aan en zender wisselen.

Ja ik ben een salon tweaker en rommel van alles aan elkaar maar logisch, nee dat wordt het steeds minder.

O ja, de suggestie van Ziggo: dan moet je moeder maar radio luisteren via de TV… los van de onlogica en stroomverbruik ook nog eens een pokken geluidskwaliteit… goed bezig Ziggo!
Reageer
De belangen van die kleine groep fm luisteraars wegen niet genoeg op om die 40mhz op de coax kabel bezet te houden. Met 40mhz heb je met docsis 3.1 en 4096QAM modulatie ongeveer 380mbit extra aan uploadkanalen!
Daarmee kan ziggo weer beter concurreren met glasvezel en de powerusers die om hun upload geven(een groep wss net zo groot als de fm luisteraars) ook weer blij
Reageer
Helemaal mee eens, en ik snap het wel! Maar het eind resultaat is gewoon vanuit de gebruiker bedroevend. Maar dat is een algemene trend zoals ik aangeef. Ik pleit ook niet voor het terug draaien van de maatregel. Maar we voor een herbezinning op gebruiksvriendelijkheid. Om even aan te geven: een normaal microsetje met redelijk geluid, en internet radio, zeg rond de 250 euro, een model van Philips, verder wordt het snel 600….
Reageer
Ziggo biedt voor een klein bedrag een digitale radio aan die een bestaande fm radio kan vervangen. Die ontvangt het ‘digitale radiosignaal’ van de coax-kabel. (

Dan heb je dus hetzelfde aantal kastjes behalve als je nu een versterker hebt met een ingebouwde fm-tuner.

M’n schoonvader heeft zo’n kastje en het is eigenlijk een prima alternatief voor een analoge radio. En je hoeft dus niet je tv aan te zetten om radio te luisteren, of die slurpende Mediabox XL
Reageer
Dat is helemaal leuk advies als je een OLED hebt. Kun je lekker je branduren wegbranden zonder dat je TV kijkt!
Reageer
Ik weet niet of het hier al is langs gekomen als oplossing.

Voor mijn ouders heb ik een Google Nest 2 gekocht omdat de analoge radiozenders er niet meer zijn.
Uiteraard eerst even proberen of het voor ze werkt maar ze zijn er heel erg blij mee en het geluid wat uit dat kastje komt is best goed, er zit zelfs bas in :-)

Ok, je moet ze het commando leren om de radio te starten en stoppen, maar kom op dit is echt gemakkelijk en vrijwel alle radiozenders ter wereld kun je vinden.

Misschien goed idee?
Reageer
En dat extra kastje gebruikt ook weer energie. Als je de hele installed base van ziggo neemt is dat een hele hoop extra CO2, en dan ook nog de productievan de nieuwe ziggo ontvangers.
Reageer
Klopt helemaal, maar hij vervangt een ander kastje, namelijk de huidige fm-radio. Uiteraard is het wat anders als je een versterker hebt met ingebouwde fm radio, maar of je nou kastje één of twee hebt zal in de praktijk wel loslopen.
Reageer
Hoezo vervangt? Ik heb een midisetje met Blueray en tuner. Dit is toch echt een extra kastje. En Ziggo gaat er ook gewoon maar vanuit dat de AUX poort of geluidinstallaties nog vrij is. Een beetje opportunistisch!
Reageer
Ja. Dat klopt.
Zoals ik al schreef. Het is wat anders als je al een versterker (in jouw geval een midisetje/bluray-speler) met een FM-tuner hebt. Maar voor mensen die nu een losse radio hebben is het kastje één vervangen met kastje twee.

Uit nieuwsgierigheid. Hoe had je het liever gezien? En dan er even vanuit gaan dat het 'oude FM-signaal behouden' op de kabel geen optie is. (ze moeten/willen van het FM-signaal af)
Het enige dat ze wat mij betreft iets chiquer hadden kunnen doen is dat het radio-kastje, of zelf een speaker heeft, of dat je er rechtstreeks speakers op kan aansluiten, maar ook dat is niet altijd ideaal voor iedereen.
Mijn schoonvader heeft nu zo'n kastje in gebruik en ik moet zeggen dat het gewoon prima werkt.
Reageer
Het wordt gewoon 1 grote bende met al die 'kastjes' voor van alles en nog wat. Dan heb ik het niet eens over alle afstandsbedieningen. Bijna een 'hele tafel vol' inmiddels (TV, mediabox, midiset, digitale radio). Sommige kunnen ook de TV basic bedienen dus die ligt niet op de salontafel en de digitale radio staat gemiddeld op dezelfde zender.

In mijn ogen neemt Ziggo een paar hele gemakkelijke aannames:
  • Iedereen heeft een smart TV en kan radio luisteren via de TV (ongewenst i.v.m. stroomverbruik) of
  • Iedereen heeft een audioset met een (vrije) AUX poort
Als ze klantvriendelijk hadden willen zijn hadden ze een kastje moeten zien te vinden die digitale radio op een analoge FM coax kabel zet op een vaste frequentie. Die kan je dan zoals voorheen op je (high-end) tuner aansluiten. Zit je wel met een extra afstandsbediening (zie je zelden gebruikt) maar krijg je als vanouds goed geluid uit je speakers.
Reageer
Het gedoe met afstandsbedieningen is natuurlijk een oplossing voor in de vorm van een Logitech Harmony. Ik heb één afstandsbediening in m’n woonkamer. Ik zou 123 niet eens weten wat de originelen precies liggen.

Ik heb een tv, versterker, blu-ray speler en een Apple TV er op zitten. Maar goed. Dat is wel een boel geld natuurlijk.

Ziggo kan het niet voor iedereen goed doen natuurlijk, tenzij ze een kastje hebben die, en een radio is met ingebouwde speaker, en een coax uitgang heeft (en maar hopen dat het uitgezonden geluid dan naar iedereens zin is) en een HDMI poort en een aux-uit in tulp en glas en aansluitingen heeft voor externe speakers. En mogelijk nog meer die ik me niet kan bedenken wat mensen nu thuis hebben en (om goede redenen) willen blijven gebruiken.

Maar dan klagen mensen nog steeds over een nog een extra kastje/afstandsbediening/stroomgebruik.
Reageer
Ik denk dat hier idd op basis van het uitgangspunt "FM signaal weg van de kabel" weinig anders mogelijk is. Van de andere kant, waarom zou je het digitale signaal niet om kunnen zetten in een analoog signaal dat gewoon via de coax doorgestuurd wordt net als het huidige analoge signaal? Dus analoog vanaf een "kastje" naar de stereo.

Maar in het algemeen is het gewoon een grote puinhoop aan het worden van standaarden, kastjes, afstandbedieningen etc. ipv simpeler wordt het complexer. Zoals gezegd, ik ben een salon tweaker en ik kom er wel uit, maar de simpele gebruiker die naar een paar zenders kijkt en naar een paar zenders luistert komt helemaal niet aan de bak. Mijn moeder is nu zo gedrild dat ze weet dat VRT1 op 51 zit en nederland 1,2,3 op 1,2,3. Alles tussen 3 en 51 zit er voor saus. En dan kijkt ze graag Brava (die ergens ver weg zit) waar ze ooit een duur abonnement voor moest afsluiten (met films, series en nog een hoop andere zenders waar ze nooit naar kijkt) en waar ze het nummer wel eens van vergeet.... en dan staat de TV in een keer op een andere input (TV) terwijl die op HDMI1 moet staan (voor de mediabox), maar TV lijkt toch logischer???.... En nu de stereo met internetradio waarop in een keer een voorkeurzender weer verdwenen is... En dit is maar een doorsnee week :) En o ja, drie afstandbedieningen, TV, Mediabox (of hoe dat ding van Ziggo heet) en stereo...

Ik denk dat de gebruiker ver weg is in het denken van alle aanbieders, niet alleen de Ziggo's van deze wereld.... Gewoon iets dat het doet als je hem aanzet is al een heel bijzonder iets tegenwoordig, en ja er zijn mensen die daar zeer tevreden mee zijn.
Reageer
Ik snap helemaal wat je bedoeld. Ik heb zelf een Logitech Harmony (voor m'n tv, versterker, appletv, blurayspeler) en de rest van de afstandsbedieningen liggen ergens in een doos in huis. Ik zou niet eens weten waar precies. Nou snap ik dat dat ook niet voor iedereen is weggelegd.

Het is inderdaad een oerwoud aan diensten die je allemaal gedeeltelijk backwards compatible moeten zijn. Iedereen heeft andere wensen en eisen, en iedereen heeft andere apparatuur die iedereen anders wil aansluiten. En daar moet (bijvoorbeeld) Ziggo dus wat op zien te vinden.

Ze 'moeten' dus eigenlijk met een oplossing komen die alle mogelijk opties aanbiedt. (dus bij voorkeur één kastje voor zowel radio als tv, waar je geen tv voor nodig hebt om het radio-stuk te bedienen. Het kastje moet dus een HDMI, AUX-uit (in tulp en glas), Coax uit voor zowel TV als Radio, zelf een speaker hebben (voor de radio). een aansluiting voor externe luidsprekers hebben. Het kastje mag ook niet teveel stroom gebruiken, moet er 'goed uit zien' (Display niet te fel/donker), een snelle/simpele interface hebben, maar flexibel genoeg voor 'power-users', geen geluid maken (fans e.d.), goed te beheren zijn voor Ziggo (ook niet onbelangrijk) en waarschijnlijk nog een paar dingen die ik me zo 1-2-3 niet kan bedenken.

Uiteraard zijn er wel een aantal inkoppers die ze wel met hun huidige zaken hadden kunnen doen. Bijvoorbeeld je eigen zendervolgorde kunnen indelen op je kastje. (dus niet alleen favorieten, maar gewoon, NPO123 op 1 2 en 3, VRT1 op 4 en Brava op 5, enz).

Maar als je objectief eerlijk bent, snappen we hier allemaal dat dat effectief niet te doen is. Zeker voor op de lange termijn. Ze zullen dus producten aanbieden die voor 'de meeste mensen' goed genoeg werken. Veel mensen hebben geen externe stereo (ervaren het geluid van hun tv als goed genoeg), hebben geen dvd/bluray speler. Dus daar zal het standaard Ziggo-kastje op gefocussed zijn.

Ik heb werkelijk geen idee hoe 'het merendeel' van de mensen op dit moment radio luistert. (met een fm-tuner, via de tv (huidige ziggo kastje), uit de ether, via een internetstream. Oprecht geen idee of er één tussenuit springt.

Ik DENK dat onderstaande ook meespeelt:
Heel 'vroeger' had idereen een sterotoren. Allemaal losse componenten (radio, versterker, casettedeck, cd-speler, pick-up, enz) Veelal wel van hetzelfde merk/uitstraling. Als er één onderdeel verouderd raakte, verving je één component. Tegenwoordig willen we alles-in-één, maar dan krijg je dus het risico, dat als één onderdeel verouderd raakt, dat je gelijk dat hele ding moet vervangen, en dat voelt niet goed, omdat 'het alleen maar het radio-deel is' (bijvoorbeeld).

Dus stel dat je een knappe AVR hebt met ingebouwde fm-radio, dolby surround, enz, enz. en dan krijg je dus een kastje 'voor alleen maar het radio-deel'. En dan komt er in eens een 'Dolby xyz' en dan zet je een losse dolby-decoder neer die het ongecomprimeerd naar je versterker stuurt (want de versterker zelf is nog goed). Weer een los onderdeel, enz. enz. enz.

Edit:
Ik heb het voor mezelf dus in drieën gescheiden.
Ik heb een tv (gebruik ik als dom scherm. Had ook een monitor mogen zijn). Ik heb een Onkyo-versterker voor het geluid en een Apple TV als mediaspeler (en een bluray speler die ik soms gebruik). Die drie basiscomponenten voor dagelijks gebruik kan ik onafhankelijk van elkaar vervangen zonder dat ik ineens met 'nog een kastje' erbij kom.

[Reactie gewijzigd door lenwar op 15 oktober 2021 09:23]

Reageer
Precies! Daar wringt het dus! En daarmee wordt goede apparatuur overbodig wat gewoon jammer is.
Reageer
Dat houd je denk ik altijd. Natuurlijk is het jammer, dat als je een goede analoge radio hebt, dat je die dan niet meer kan gebruiken.
Met de komst van de dvd werd de goedwerkende VHS-speler snel 'overbodig' (al helemaal toen er hdd-recorders kwamen). Met de komst van streamingdiensten is de dvd/blu-rayspeler voor veel mensen ook overbodig geworden, en dat zijn effectief niet eens echte opvolgers van elkaar.
Ze zijn nu bij mij in de gemeente bezig om een warmtenet aan te leggen. Dan worden straks allemaal goedwerkende CVs vervangen door een warmtewisselaar en goede gaskookplaten voor elektrische (in welke vorm dan ook)

Ik wil niet zeggen dat het dan maar oké is natuurlijk. Natuurlijk is het zonde dat goedwerkende apparatuur vervangen moet worden.
Maar we moeten wel eerlijk zijn dat aan alles uiteindelijk een einde moet komen. Of dat nou VHS, dvd, blu-ray of een particuliere gasaansluiting is. Voor Ziggo geldt dus dat het nu tijd is om de analoge radio volledig te vervangen voor digitale radio en dat voor sommige mensen erg vervelend (en als je het kwantificeert zullen dat er best een boel zijn)
Reageer
Het grootste voordeel van de FM-radio's is/was, is "Je zet hem aan, en je hebt geluid". Veel mensen (in mijn omgeving in elk geval) luisteren naar één of twee zenders. Voorkeuze 1 en 2. Al die andere 200 zenders dus niet.
Één of twee zenders, voor velen misschien wel, maar ik heb eigenlijk aan de 6 zenders op de autoradio niet genoeg. Nu kun je overschakelen, dan heb je er nog 6, maar wil je terug naar die eerste zes, moet je eerst nog langs 2× middengolf, langegolf enzovoorts, absoluut niet handig. Waarom ik aan die 6 zenders niet genoeg heb, meestal is er op niet één zender iets fatsoenlijks te horen, ofwel zijn het radiopresentatoren die zichzelf en/of elkaar heel erg leuk vinden en continue slap ouwehoeren over flauwekul, domme spelletjes spelen en flauwe grapjes vertellen. Als het dan eens "muziek" is, dan is het meestal niet om aan te horen. Meestal hebben die zenders wel één keer per week een uurtje dat wel leuk is - als je het kunt vinden. Al die 200 zenders daar raak de de weg in kwijt.
Dat analoge signaal zit Ziggo op het moment in de weg voor hun 'progressie' Het kost relatief veel bandbreedte voor de dienst die ze aanbieden.
Bij Delta en bij KPN is het inmiddels digitaal, via DVB-C, dus alleen te ontvangen op de TV, en daar heb je dus ook niet veel aan (zie mijn andere reactie)
Reageer
Één of twee zenders, voor velen misschien wel, maar ik heb eigenlijk aan de 6 zenders op de autoradio niet genoeg. .......
Dat is inderdaad heel vervelend als je daar tegenaan loopt, maar daar gaat dit (Ziggo z'n 'oplossing') inderdaad niks aan verslechteren of verbeteren voor in de auto. Voor mij klinkt het dan meer dat je beter via Spotify (ofzo) playlists(van Spotify zelf dus) of podcasts kan luisteren in de auto, maar dan heb je weer misschien teveel van hetzelfde?
(( Dit is wat ik zelf doe in elk geval ))
Bij Delta en bij KPN is het inmiddels digitaal, via DVB-C, dus alleen te ontvangen op de TV, en daar heb je dus ook niet veel aan (zie mijn andere reactie)
. Radio luisteren 'via de tv' vind ik persoonlijk ook een non-oplossing.
Dat radiootje (wel een extra kastje) van Ziggo is een DVB-C-ontvanger, maar dan alleen maar radio. Er zit niet eens een video-uitgang op (wel een coax-uit om optioneel door te lussen). Het is een Quantis QE 317. Als je nu dus thuis een analoge bekabelde radio hebt, kan je hem dus vervangen met deze. Als je nu een versterker/midisetje/enz. hebt met een ingebouwde tuner, dan komt er een kastje bij en is dat natuurlijk niet fijn om verschillende redenen.
Je hebt in elk geval geen TV (of ander apparaat) nodig om die radio te gebruiken.
Reageer
Dat is inderdaad heel vervelend als je daar tegenaan loopt, maar daar gaat dit (Ziggo z'n 'oplossing') inderdaad niks aan verslechteren of verbeteren voor in de auto.
Het ging er mij maar om dat je stelde dat de meesten slechts één of twee zenders luisteren. Thuis is het meestal makkelijker om meer zenders beschikbaar te hebben.
Voor mij klinkt het dan meer dat je beter via Spotify (ofzo) playlists(van Spotify zelf dus) of podcasts kan luisteren in de auto, maar dan heb je weer misschien teveel van hetzelfde?
Dat is geen optie. In de vorige wagen had ik zelf een 1-din-formaat autoradio ingebouwd, maar in de SX4 zit een af-fabriek model en die heeft geen aux of bluetooth. Je moet bekant het halve dashboard slopen om die te vervangen
https://www.dotykove-auto...DROID-d187_1012455250.htm
https://www.bol.com/be/nl...toradio/9200000103625376/
https://inbouwnavigatie.c...oos-carplay-android-auto-

Op dit moment gebruik ik een bluetooth-FM-transmitter in de 12V-aansluiting, maar ik vind bediening via de telefoon ook niet handig. Apps die lokaal opgeslagen muziek afspeelt doen steevast slechts één track waarna je zelf de volgende moet opzoeken.Apps die internet gebruiken is echter ook niet handig in deze regio, signaal valt te vaak weg, dat merk ik vooral bij Waze, 90% van de rit geen internet.
Radio luisteren 'via de tv' vind ik persoonlijk ook een non-oplossing.
Dat bedoel ik. In de woonkamer gaat nog wel, mits je dan bv het scherm kunt gebruiken als fotoframe, bv voor je vakantiefoto's, maar dat gaat niet tegelijkertijd.
Dat radiootje (wel een extra kastje) van Ziggo is een DVB-C-ontvanger, maar dan alleen maar radio. Er zit niet eens een video-uitgang op (wel een coax-uit om optioneel door te lussen). Het is een Quantis QE 317.
Dat zou kunnen werken als je op de plaats waar je die wilt gebruiken nog coax hebt. Meestal is dat echter alleen in de woonkamer in de buurt van de TV, een enkeling heeft dat voeger doorgetrokken naar een slaapkamer.

Maar aangezien ik hier niet in Ziggo-gebied woon, gaat het hier waarschijnlijk niet werken. Op de Delta-coax staat geen signaal meer, en KPN komt alleen binnen via glasvezel. Ook als er nog signaal was op de Delta-coax, is het de vraag of het werkt, maar ook Delta gaat hier overal glasvezel aanleggen, behalve in het industriegebied en in de binnenstad.
Reageer
[quote].... Ook als er nog signaal was op de Delta-coax, is het de vraag of het werkt ...../quote]
https://quantiselectronics.com/quantis/qe317/

Volgens de fabrikant werkt hij ook op DELTA, maar dan moet je natuurlijk wel signaal hebben, en het signaal op de plek hebben waar je die nodig hebt, en dan is het ook maar afwachten hoe lang je het überhaupt nog kan blijven gebruiken als ik je zo begrijp (dat ze van coax naar glas gaan)

Ik vind het ook overigens compleet idioot dat je zulke slechte 4g-verbindingen hebt in je gebied. Erg raar.
Reageer
Die site is een stuk informatiever dan de pagina van Ziggo.
... en dan is het ook maar afwachten hoe lang je het überhaupt nog kan blijven gebruiken als ik je zo begrijp (dat ze van coax naar glas gaan)
Dat bedoelde ik.
Ik vind het ook overigens compleet idioot dat je zulke slechte 4g-verbindingen hebt in je gebied. Erg raar.
Raar, hier is men dat min-of-meer gewend, het is niet alleen met telefonie zo, ook andere voorzieningen verdwijnen (UWV, belastingkantoor, politiebueau's, rechtbank, kadaster, openbaar vervoer, huisartsenpost, middelbaar onderwijs, enzovoorts

Grensgebied. In het zuiden van de provincie Noord-Brabant schijnt het nog slechter te zijn.

Ik heb in het verleden uitvoerig de dekkingskaartjes van KPN, Vodafone en T-mobile bestudeerd en daarbij gebieden tegengekomen waar volgens die kaartjes 4G dekking was, maar ik destijds niet eens een 2G- of 3G-signaal had. Vooral het kaartje van T-mobile klopte niet, dat gaf echt overal dekking aan, maar de praktijk was heel anders.

Destijds gaf het kaartje van Vodafone overigens een gebied aan van 20×20km waar geen dekking was, dat gat is er trouwens volgens deze kaart nog, nu 10×20km: het gebied Sint-Kruis, Draaibrug, Retranchement (dat is nog net gedekt), Sint-anna-ter-Muiden, Sluis, Heille, Aardenburg, De Tol, Eede, Vuilpan.

Maar ook Turkeye-Philippine rijdt je 15km zonder signaal.
Rond Ossenisse, Walsoorden, Kloosterzande is er een stuk ongedekt gebied.
Precies het stadje Axel en het grensdorpje Kapellebrug zijn een witte gebieden
Gebied Overslag en Rode Sluis is er een blanko gebied (precies langs de grens, dus daar waarschijnlijk wel signaal via Proximus of Orange)

Elders in het land zit je bij Vodafone zonder dekking in Elspeet (midden op de Veluwe), Laren en Lochem. T-mobile heeft als enige witte gebied - althans volgens het kaartje - wat kleine plukjes Veluwe, dan Ootmarsum en Denekamp, De Kocksdorp (op Texel), West-Vlieland en het oostelijke puntje van Terschelling, Schiermonnikoog en Rottumerplaat (Borkum valt onder Duitsland)
KPN heeft als wit gebied, alleen het midden van Vlieland, en wat plukjes Veluwe, maar ... in Zeeland wordt er al ruim 10 jaar geklaagd dat men in diverse plaatsen geen signaal (van KPN) heeft. Gaat men het dorp uit, 500 meter uit de bebouwde kom, is dat signaal er dan opeens wel. Het gaat dan om plaatsen midden in het midden van de provincie.
2018 https://www.pzc.nl/zeeuws...-bereikbaarheid~afdbff3a/
2018 https://www.zeeland.nl/economie/mobiele-bereikbaarheid
2011 https://www.omroepzeeland...eland-laat-te-wensen-over
Tot slot heeft ook Tele-2 - volgens dit kaartje - grote delen ongedekt, grofweg 60% van Zeeuws-Vlaanderen, de helft van Walcheren, 60% van Tholen, Texel en Vlieland, en ook elders teveel gaten om op te noemen.
Reageer
Ziggo maakt er gewoon zelf een analoog signaal van, ze krijgen dat gewoon digitaal aangeleverd.
Reageer
Sowieso gaat de digitale radio via de kabel niet via DAB+ maar via DVB-C.
Reageer
Wat heeft dat met mijn reactie op digitale te maken? Gaat toch over fm, ik heb nergens dab genoemd.

[Reactie gewijzigd door jongetje op 13 oktober 2021 13:35]

Reageer
Aanvulling. Op het netwerk van Delta is een paar jaar geleden ook het analoge fm-signaal uitgeschakeld. Het radio-signaal gaat daar nu via DVB-C en is dus alleen te ontvangen als de TV aan staat. Dat maakt het wel relevant hoe het digitale radiosignaal binnenkomt.

In de woonkamer is dat nog best te doen, op een slaapkamer-TV ook, maar je wekkerradio gaat het niet kunnen ontvangen, en er zijn legio andere plaatsen denkbaar waar je best een radio-ontvanger neerzet, maar geen TV. Zelf vind ik het dus totaal niet praktisch, maar ik was daarvoor al gestopt met radio luisteren.

Dat stoppen met luisteren lag o.a. aan het display van mijn receiver dat uitschakelt als die warm wordt, maar ook aan het feit dat er - naar mijn mening - bijna niks meer fatsoenlijks* op de radio te horen is (ook Studio Brussel niet meer, wat ik vroeger veel luisterde), en dat de frequenties waar de zenders op zitten, hier in de provincie precies dezelfde zijn als die van de buren over de grens, of er zo dicht bij zitten dat ze elkaar storen. Nu zijn er van die buurlandzenders altijd wel op een paar alternatieve frequenties te horen, maar die van Nederland niet, het signaal is te zwak. Ter illustratie, ik kan hier ontvangen Radio 2 Antwerpen, Radio 2 Oost-Vlaanderen, Radio 2 West-Vlaanderen en ook nog een landelijke variant van VRT Radio 2. Dat geeft trouwens ook leuke bijeffecten als die via RDS AF automatisch overschakelt, de REG-functie werkt meestal niet goed.
https://www.vrt.be/heb-je...sen-de-regionale-omroepen


* ofwel zijn het radiopresentatoren die zichzelf en/of elkaar heel erg leuk vinden en continue slap ouwehoeren over flauwekul, domme spelletjes spelen en flauwe grapjes vertellen.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 14 oktober 2021 11:58]

Reageer
Nee, die 95% is het percentage ziggoklanten dat digitaal luistert maar ook nog analoog signaal krijgt.
Reageer
Zo zie ik in mijn omgeving helemaal niemand meer die het gebruikt. Je zal er toch een degelijk onderzoek voor moeten doen en geen oordeel vormen op basis van wat je om je heen ziet.
Reageer
En dat "degelijke onderzoek" heeft Ziggo natuurlijk wel gedaan en nu kunnen ze niet afschakelen omdat er een tekort aan apparatuur is. Dus dat onderzoek van Ziggo heeft een verkeerde inschatting op 1 (of meer) van de volgende gebieden opgeleverd: het aantal mensen wat nog analoge radio gebruikt, het percentage daarvan wat een ontvanger gaat aanvragen en/of de (termijn van) beschikbaarheid van apparatuur.

Het zal door Ziggo wel weer op "onverwachte leveringsproblemen van de fabrikant" gegooid worden, maar met mijn ervaringen met Ziggo in het achterhoofd zijn het inschattingsproblemen bij Ziggo zelf.
Reageer
Wat ziggo wel en niet doet weet ik niet. Ik zeg alleen dat je geen conclusies kunt trekken op basis van de mensen om je heen, maar dat je onderzoek moet doen om erachter te komen hoeveel het gebruikt wordt. Correcte steekproefgrootte en aselect uit de populatie.
Reageer
Of het komt vanwege leveringsproblemen gezien er overal gigantische leveringsproblemen zijn. Dit is constant overal in het nieuws. Van chip tekorten tot grondstof tekorten, van kunstoffen tot aluminium. Overal is er een tekort van.
Reageer
95% luistert er niet naar omdat het niet meer kan. Had het eke week nog wel aan in de woonkamer, meestal in het weekend.
Of ik er weer een extra kastje van €50,- tussen wilde plakken. Nee dank je ziggo! En via de media box, die heb ik niet. Daarbij ga ik niet een tv aan zetten om radio te luisteren, gebruikt veel meer stroom dan nodig.

Gebruik nu een Alexa met spotify of tune-in, maar geluid is toch minder dan mijn. Versterker met speakers. 😞
Reageer
Je kunt het jezelf ook gewoon moeilijk blijven maken he. Heeft jouw versterker geen ingang voor een andere bron dan FM? Hang daar die Alexa aan en je komt al een heel eind.
Reageer
Die versterker staat niet 24/7 aan, dus dan mis je de hele dag feedback van Alexa.... ;) Ook niet handig.
Maar een media speler zal het wel worden ja, maar maak ik het mezelf dan moeilijk? Of doet Ziggo dat door die paar Mhz bandbreedte af te willen sluiten?
Reageer
Zie de rest van de reacties eens, die paar MHz zijn nodig om aaneengesloten upload snelheid te kunnen bieden. FM is tientallen jaren oud, ze konden vroeger nooit weten dat juist die frequenties nu in de weg zouden zitten. Dus ja, dan is de keuze voor het laten vallen van FM radio in een tijd waarin veel landen besluiten FM uberhaupt te laten vallen en DAB+ in auto's zelfs een verplichting gaat worden wel te verdedigen.

Mensen kopen elke paar jaar een nieuwe tv omdat youtube niet meer ondersteund wordt, daar hoor je niemand over. We kopen elke twee jaar een nieuwe smartphone voor de heb maar een DAB+ tuner of internetradio zou nu ineens te veel zijn? Na x tientallen jaren dezelfde tuner? Kom nou...

[Reactie gewijzigd door Andros op 13 oktober 2021 08:03]

Reageer
Chromecast audio is een uitkomst, al maken ze die niet meer...
Reageer
Er zijn nog steeds actieve speakers en versterkers te koop met een eigen chromecast audio built in. Systemen als HEOS en BlueSound die dezelfde features hebben en meer.

Je kunt ook, idk, een fm tunertje kopen.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 13 oktober 2021 11:43]

Reageer
Chromecast is in principe toch alleen maar een ontvanger? Dus wanneer je dan met je telefoon de kamer uitloopt, valt de muziek weg?
Reageer
Exact dit. Gebruikte het analoge kabel radio signaal ook vooral in het weekend. Als Ziggo klant al, en na een jaar geleden overstap naar KPN glas bleef het signaal (zowel radio als TV) op de kabel :P (ook handig voor Ziggo Sport -> F1 hi).
Had als backup al een DAB+ ontvanger en een Rpi DAC met Kodi op de stereo aangesloten.
Dus geen ervaring met de Ziggo aanbieding, maar wat mij opvalt is dat de DAB+ antenne al vrij precies moet liggen voor goede ontvangst. En dan hebben we een DAB+ zendmast relatief dichtbij.
Ik kan me dus voorstellen dat de meesten het als een achteruitgang ervaren.
Maar goed, tijden veranderen en het analoge FM signaal in de ether gaat ook zeker eens verdwijnen....
Reageer
DAB+, hou op hoor! Heb 2 ontvangers, buiten huis ontvang je nog net iets, maar binnen.... 0,0!

In de auto heb ik wel vaak DAB+ aan, voor thuis is het niet geschikt, dat signaal is te slap om door een muur te komen.
Reageer
Als die oude meuk eigenlijk weg is gaan ze dan eindelijk de upload kunnen verhogen?
Reageer
Van die oude meuk wordt nog meer gebruik gemaakt dan die paar uploaders hier in Nederland.
Reageer
Onzin, iedereen gebruikt upload. Hoog tijd dat ziggo wat doet aan die zielige upload snelheid.
Reageer
Iedereen gebruikt upload, maar de huidige upload is voor 95% van de abonnees nog steeds ruim voldoende.
Reageer
Hoe kom je aan die 95%?

Hoor het graag, misschien ben ik niet representatief, maar af en toe grotere bestanden naar het bedrijfs netwerk uploaden is onderdeel van mijn (thuis)werk. Net als voor collega's. Ben niet blij met het over een kam scheren van alle gebruikers door Ziggo en hun laten bepalen waar ik behoefte aan heb.

Als hier glasvezel zou komen ben ik zo weg bij Ziggo. Verder weinig op de service aan te merken, doet het gewoon, maar ik zou meer geld betalen voor zeg 100/100 dan de 300/30 die ik nu heb.
Reageer
Ik ben softwareontwikkelaar, en werk al ander half jaar voor 95% thuis. Ben nog nooit tegen het probleem aangelopen dat iets heel lang duurde of wat dan ook, en heb al sinds jaar en dag Ziggo. En dan heb ik het nog niet over m'n zwager de schilder bij wijze van. Misschien nog wel minder dan 95% eerlijk gezegd.

[Reactie gewijzigd door Nolimit89 op 13 oktober 2021 00:47]

Reageer
Misschien een verkeerde aanname, maar is het eigen werk dat softwareontwikkelaars uploaden niet meestal relatief klein? En dan bedoel ik kleiner dan zo'n 500 MB? Als je in de foto- en video-industrie werkt en RAW materiaal wilt uploaden, bijvoorbeeld als cloud backup, dan zit je snel aan 10 tot 100 GB voor een upload.

[Reactie gewijzigd door pmeter op 13 oktober 2021 14:57]

Reageer
Je hebt gelijk, maar ik probeer slechts aan te geven hoe klein ik denk dat die groep nog is in Nederland.
Als ik als softwareontwikkelaar er al niet tegen aan loop, dan geld dat vrijwel sowieso al voor alle niet ICT branches. Hooguit inderdaad de foto en videoindustrie.
Reageer
100 Mbit download is voor 95% ook voldoende. Toch biedt Ziggo gigabit aan voor mensen die meer willen. Waarom mag niemand meer upload hebben?
Reageer
Ziggo kan in hun network management tooling zien hoe zwaar de upload/download van iedere aansluiting gebruikt wordt. Zolang er geen grote groepen gebruikers zijn die gedurende langere tijd de upload voor 100% gebruiken is er geen reden om het aan te passen.
Reageer
Vodafone Ziggo pushed het “idee” dat upload minder belangrijk is alleen i.v.m. eigen interesse omdat zij technische momenteel beperkt zijn.

Er is steeds meer sprake van thuis werken/scholing, boost door corona, echter nemen de cloud service’s ook enorm toe.

Vergeet niet dat Zakelijk, VZ hierdoor ook beperkt is.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 12 oktober 2021 23:12]

Reageer
Dit is simpelweg niet waar.
Reageer
Wat is niet waar? Dat 1 van de grootste ISP van het land in staat is om dat soort basale rapportages uit hun netwerk tooling te halen? Of dat het managent die rapportages gebruikt bij het maken van hun beslissingen?
Reageer
dat het managment het kan zien of weten staat compleet en totaal los van het feit of managment het ook maar 1 biet kan schelen. zolang ze geen directe conncurentie van kpn/glas in die regio hebben doen ze niks want er is geen reden voor. yay monopolie.
Reageer
Er is GEEN monopolie.

Er is een tekort aan snelle verbindingen, maar er is vastgelegd waaraan breedband moet voldoen, en daar voldoen de providers netjes aan.
Dat iemand in een uithoek woont, en dus 'pech' heeft met de keuze Ziggo of DSL á 10Mb, maakt het nog geen monopolie
Reageer
Dat laatste ja, wat flippy al aangeeft. Daarnaast is het technisch misschien wel mogelijk om de upload te verhogen(alles kan uiteindelijk) maar zijn er wat obstakels om dit direct te realiseren. Dus wat jij zegt, dat er niet genoeg vraag naar een hogere upload snelheid is en dat het daarom niet wordt aangeboden is echt onzin.
Reageer
Ze zullen eerder die grote groep gebruikers met een 100% upload overhandigen aan Stichting Brein voor controle dan dat ze inzien dat een grote groep gebruikers liever meer upload heeft.
Reageer
Ze zullen eerder die grote groep gebruikers met een 100% upload overhandigen aan Stichting Brein voor controle dan dat ze inzien dat een grote groep gebruikers liever meer upload heeft.
En direct een grote AVG boete oplopen ?
Want daar worden die gegevens niet voor verzameld.
Wat ik upload/download is een persoonlijk gegeven, en die mag alleen voor intern gebruik worden verzameld.
Er is geen (openbare) verwerkingsovereenkomst met Brein hierover
Reageer
Ze hebben toch een meldplicht bij verdenking?
Reageer
En hoe ga je zo'n verdenking dan uitleggen ?

gebruiker FreshMaker heeft wel heel veel upload op een dag ?
Er is nergens in de voorwaarden van een provider gesteld dat ik een harde limiet heb.
Die verdenking zal van buitenaf moeten komen, met bewijs en getoetst door een rechter.

Niet direct Ziggo -> Brein.

Ik stuur dagelijks mijn duplicati-backups naar een andere site, dat is soms tussen de 1 á 2 TB als het een keer een full backup betreft.
En ik test diezelfde backups ook nog eens, wéér 2 TB, dit keer download.

Daarnaast heb ik Ziggo Zakelijk, dus zou zelfs een bedrijfsbackup kunnen zijn, met dagelijks nog meer verkeer.
Reageer
Ja, iedereen gebruikt upload, in de zin van dat je internet niet werkt zonder upload... Maar de 30 Mbps die Ziggo op hun midden abo aanbiedt is meer dan zat voor de meeste mensen. Die enkele keer dat ik een video naar YouTube upload of zo zou leuk zijn als het sneller gaat (maar zelfs dan zit je nog altijd langer te wachten op de processing van YouTube zelf). Met thuiswerken heb ik er ook meer dan genoeg aan (sterker nog, volgens mij zou ik helemaal geen voordeel daarbij hebben van meer want de VPN connectie van de zaak biedt vaak al niet meer bandbreedte).

Als je met grote files thuis werkt of je upload je nas regelmatig naar een back-up of zo dan heb je echt iets aan meer upload, maar dat doen de meeste mensen niet. En 1 of 2 keer per jaar een paar minuten langer bezig zijn met je vakantie foto's uploaden lijkt me ook niet echt dat je daarom echt niet meer kunt overleven op 30 Mbps upload.

Alsnog heb ik overigens wel een KPN abonnement besteld hoor, wachtend tot dat oranje lijntje wat uit de stoep steekt werkelijk naar binnen gelegd wordt... Maar dat is meer vanwege prijs, dat ik zo goed als geen tv kijk (dus laat ik straks gewoon weg) en dat ik als Tweaker wel nieuwsgierig ben. Omdat het weinig scheelt ga ik dan ook voor gigabit, want waarom niet. Maar om nou te zeggen dat ik momenteel met mijn 300/30 lijntje er om zit te smachten, nee echt niet.
Reageer
*Huilt in 30Mbps up* Ik kan echt niet wachten tot er hier een mooi glasvezelbundeltje door de muur geprikt wordt...
Reageer
Moet alles in 1 nano sec?? dan
Reageer
Nou is een nanoseconde wat overdreven maar als je een home server hebt met een VPN i.p.v. een clouddienst mag het écht wel wat sneller dan 30Mbit/s.
Reageer
Ik denk dat meer mensen de FM op de kabel echt gaan missen dan dat er mensen zijn die homeserver hebben of een VPN via hun internetverbinding laten lopen.
Reageer
Nouja, ik moet zeggen dat ik eigenlijk geen last heb van de 'lage' upload, dus zelf gebruik ik de upload niet echt. De download is wat voor mij een veel hogere prioriteit heeft. Ok, dat kan mogelijk gaan veranderen als ik eens besluit om bv mijn locale opslag te gaan vervangen door online opslag, maar dat is de komende paar jaar waarschijnlijk nog niet aan de orde voor mij.
Reageer
Inmiddels is de vraag naar upload flink groter dan het aantal analoge gebruikers, daarnaast brengt de overgang naar full docsis 3.1 ook de nodige stabiliteitsverbeteringen.
Reageer
Ik denk dat je je eigen wensen niet moet vergissen met de doorsnee ziggo gebruiker.
Reageer
Neem aan dat we wel binnenkort symmetric DOCSIS 3.1 kunnen gaan verwachten nu alle rommelfrequencies wegzijn.
Reageer
Yes, dat zou het plan moeten zijn!
Ik zit er ook serieus op te wachten.. De upload snelheden zijn voor Nederland niet meer van 'deze tijd' vind ik.
Reageer
Hier in Spanje heeft de overheid een glasvezel campagne opgezet, iedereen moet aan t glas. Ik woon bovenop een berg met 10 buren waarvan de eerste 800 m verderop woont. Maar ik heb wel 600/600 glas met 300 internationale tv zenders voor 27.50 euro per maand 😎
Reageer
Ja maar de vraag is, heb je het nodig?

Ik woon in Azië, en kreeg opgetrokken wenkbrouwen dat ik 'maar' de 1000/1000 optie nam, terwijl 2000/2000 maar iets van 6 a 7 euro per maand meer was.

Ik heb geen idee wat ik daadwerkelijk verbruik, maar ik loop als snel tegen andere beperkende factoren aan. Mijn WiFi router tov diverse apparaten en kamers. Mijn TP link extender. De upload snelheid limiet van OneDrive toen ik een laptop ging back-uppen en met een kabel rechtstreeks in het modem stak. 1000/1000 haal ik nooit.

Er is altijd iets dat knelt ondanks mijn theoretische turbo snelheid.
Reageer
Ik gebruik hetzelf constant, voor mijn werk upload ik vele GB's, en dan haal ik die upload ook wel. Ik heb bedraad internet in het hele huis want idd, met WiFi haal je dat vaak niet.
Reageer
Dat klinkt als een uitstekende opstelling voor een duidelijke behoefte :)

Ik probeer een beetje met een Audi A6 RS als boodschappenwagen te gebruiken in een oud Frans dorpje met smalle straatjes. Veel ongebruikte capaciteit.
Reageer
Hehe, nee die auto gebruik je in dat dorp voor een ramkraak. Daar worden enkel Audis voor gebruik geloof ik 😅
Reageer
Ze moeten hun subsidies van de EU ergens aan besteden he ;)
Maar serieus, zoiets loopt beter als de overheid dit als doel stelt. Een commercieel bedrijf gaat niet elke uithoek van fiber voorzien. En als de coax en telefoonlijnen niet ook al ooit door overheidsbedrijven gelegd waren, hadden die uithoeken nog steeds niks.
Reageer
Toch zijn er honderdduizenden internetverbindingen die geen glas kunnen krijgen en dus vast zitten aan koper max 33Mbps(Soms 66Mbps met pairbonding over een vectoring lijn of via Vplus) of Ziggo max 50Mbps upload. En bij Ziggo haal je die snelheid vaak niet eens.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 12 oktober 2021 21:56]

Reageer
Ja in dat geval is het gewoon dikke pech, heeft niks met upload snelheden te maken denk ik zo, die 33Mbps max is nog steeds iets meer dan een van de hogere upload snelheden die ze verkopen.

En ik heb daarnaast ook geen problemen met mijn snelheid, sterker nog, ik ga er zelfs vaak overheen.
Reageer
Want “iedereen” heeft meer dan 20mb up nodig vind jij? Wat vinden de meeste mensen? Die kijken niet eens naar upload. Want het grootste deel van het gebruik is download. En dat komt niet door een lage upload.

Als ik kijk naar de verbindingen die we voor een appartementen complex beheren (50 appartementen) is de verhouding download upload echt ongeveer 20 tegen 1…
Reageer
Het maakt mij in principe niet zo veel uit wat "de meeste mensen" vinden, ik vind dat het upload snelheid best omhoog kan omdat ik er wel gewoon breed gebruik van maak.

En daarnaast is een ratio van 1:10 nog steeds veel te hoog voor download/upload. Vind ik.
Reageer
Van 10 naar 20 mbit?

Als je de keuze hebt tussen Ziggo en willekeurige glasvezelboer waarom kiezen mensen dan voor ziggo!
Reageer
Omdat ik geen kastjes bij de tv wil en de verbinding perfect stabiel is tegen een redelijk oké maandbedrag.

Ook de beeldkwaliteit is naar mijn idee beter dan bij veel goedkope glasvezel aanbieders.
Reageer
Inderdaad, ci+ insteekkaart in de oled en klaar. Bovendien kunnen ze met ci+ niet zo makkelijk meegluren naar mijn kijk- of niet-kijkgedrag (ook geen mediabox / next om die reden). En die hogere internet snelheden ga ik toch niet gebruiken.
Reageer
De CI+ bij ziggo is toch ook digitaal. Waarom zou ziggo dan niet kunnen “mee gluren”?
Reageer
DVB-C is éénrichtingsverkeer. Via DVB-C stuurt Ziggo eens in de zoveel tijd nieuw sleutelmateriaal uit voor iedere toegestane smartcard.

Verder is TV en radio via de coaxkabel zo vorige eeuw. Als je een huis (opnieuw) gaat bekabelen, stop dan hoge kwaliteit UTP in de muren. Dat is het meest toekomstgericht, en maakt je niet afhankelijk van technologie van een enkele leverancier. Ziggo kan je tegenwoordig prima kijken via Android TV TV's en mediaspelers (die je onzichtbaar en met transparante bediening achter iedere TV kan wegwerken).

En als je echt bang bent dat Ziggo 'meekijkt', wees dan een tweaker en vervuil de data! Laat wanneer de TV uit staat een mediaspeler willekeurige zenders kijken/luisteren. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 12 oktober 2021 23:23]

Reageer
Top, dank voor het antwoord.
Reageer
Alleen heeft IPTV over het algemeen vertraging ten opzichte van Ziggo. (Helemaal met een Android media speler). Waardeloos met live-sport.
Reageer
Zo lang je je buren niet hoort maakt het natuurlijk weinig uit :)
Reageer
Vooral in de zomer bij het EK is dat echt onmogelijk.
Reageer
gelukkig vertegenwoordigd jouw internet/tv gebruik iedereen in de wereld. 8)7
Reageer
Ik kijk naar mijn FTU/NTU en zie een coax uitgang.
Kijk naar de specs wat betreft TV: analoge en DVB-C support.
Kijk naar de product portfolio van mijn glasvezel provider: IP TV, ouderwetse analoge TV en digitale TV via DVB-C.
Kijk naar het kijk gedrag hier: geen TV abo nodig.
Onder de streep: glasvezel is veel sneller en voor dezelfde prijs wat Ziggo biedt voor alle tredes van de abonnementen en is ook nog eens stabiel i.t.t. de belabberde kabel aansluiting hier.
Indien de wens zo goedkoop mogelijk is met minimaal dezelfde snelheid als bij Ziggo is VDSL op 100/30 ook stabiel en 10 EUR/maand goedkoper.
Reageer
Toevallig TriNed? Da's de enige boer die ik kan vinden die gewoon CI+ ondersteunt, dat zou ook mijn voorkeur hebben (ik krijg binnenkort glas met o.a. die provider in het portfolio, de kabels steken al naast de gevel omhoog en moeten alleen nog naar binnen geprikt worden).
Reageer
Nee: https://www.breedbandhelm...p/televisie/zenders/dvb-c
Geen CI nodig, maar dus niet alle zenders op DVB-C lijkt het.
Reageer
Ik weet natuurlijk niet wie jij goedkope glasvezel boer vindt, maar sinds ik glasvezel heb van KPN heb ik nooit meer last van artifacten (blokkerig beeld), stotteren een en andere problemen met TV. Na 20 jaar ziggo ga ik nooit meer terug.
Reageer
Een fatsoenlijke coax kabel deed waarschijnlijk wonderen.
Kan mij niet herinneren dat ik bij ziggo ooit blokkerig beeld had...
Reageer
Ja, daarom heb ik het door ziggo laten aanleggen. Maar probleem bleef hetzelfde. Dagen slecht, niets veranderd en dan weer goed. En die cyclus herhaalde zich.

Had ik nou maar 20 jaar eerder geweten dat ik geen fatsoenlijke coax kabel heb gekregen 8)7 .
Reageer
Ik moet eerlijk bekennen..
Sinds begin dit jaar full hd ziggo beeld voor onze 4K tv..
Alleen was er ontzettend veel sneeuw of blokkerig beeld te zoen...tenzij je via Ziggo GO ging casten.
Ziggo gebeld....hebben nieuwe kabels opgestuurd...en probleem was verholpen.

Wat bleek..?
Ouderwetse coax kabel achter de plinten die wij in 2004 hadden aangelegd. Die zijn anno 2021 niet toereikend meer.
Binnenkort gaan wij de plinten dus effecweghalen en daatachter de nieuwe coaxkabels plaatsen want nu zijn ze gewoon zichtbaar.
Reageer
Ik heb in m'n nieuwbouw huis maar op 1 plek coax. Z'n achterhaald medium. Trek voor de zekerheid minimaal cat 6 mee, anders kan je over 5 jaar je plinten weer vernieuwen...
Reageer
Haha dat je dat toevallig ook zegt..

Er loopt namelijk ook een cat5e kabel achter die plinten, door een heel klein gat door een muur van minstens 15 cm heen naar mijn router in de computerkamer.

Lang verhaal kort...
Vroeger was er een open gat in de muur (verbond woonkamer met computerkamer in huis ) maar die hebben wij in 2004 dichtgemetseld maar ook een cat 5e kabel en een extra coax kabel er doorheen laten lopen. Er lopen dus eigenlijk 3 kabels achter die plinten..2x coax en 1x UTP. Halverwege stopt 1 coax kabel in de woonkamer waar er dus een 50" op is aangesloten.

Coax ingang zit in de ene hoek in de woonkamer waar de Ziggo modem ook is gepositioneerd...
Vandaaruit loopt de UTP kabel en 1 coax achter de plinten naar computerkamer waar mijn eigen router staat en dus voor internet binnenshuis zorgt.
NAS, desktop pc en nog andere laptop zijn daarop wired aangesloten. Rest van t huis voldoet met wireless inet.

Zat mij inderdaad af te vragen hoe ik het zou doen mocht 1 van die kabels het ooit niet meer doen. Zou een flinke operatie worden maar ja...denk dat t moment is aangebroken om daar langzamerhand toch aandacht aan te schenken. Kabels zitten er toch al 15 jaar.
Reageer
Het verschil tussen kabel of glasvezel zit hem niet in minder artefacten. Als je artfacten in je beeld hebt, heb je een ander probleem (slechte kabel, slechte voeding, slecht contact). Het is meer de bitrate die aan een zender wordt toegekend. Bij goedkopere glasvezelabonnementen is dat soms aan de lage kant.
Reageer
TV via Coax sterft uiteindelijk ook uit, en zal ook volledig IP worden, hier is niet persee een extra kastje voor nodig.

Dit gaat nog wel een flink aantal jaren duren.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 12 oktober 2021 23:16]

Reageer
Van 10 naar 20 mbit?

Als je de keuze hebt tussen Ziggo en willekeurige glasvezelboer waarom kiezen mensen dan voor ziggo!
Het probleem is dat een enorm deel van Nederland er geen fatsoenlijk ADSL is, en glasvezel er ook niet ligt. Dus dan heb je geen andere keuze.

Nu de analoge frequenties vrij komen kan de upload weer omhoog, maar verwacht absoluut geen 250/250 , 500/500 of 1000/1000 lijnen, want dat red Ziggo gewoon niet op dit moment met de huidige techniek. Theoretisch kan het, in de praktijk echter niet haalbaar.

[Reactie gewijzigd door Luchtbakker op 12 oktober 2021 21:47]

Reageer
Omdat Ziggo goedkoper is in vergelijking met de glasvezelboer.
Reageer
Als je een abbootje neemt van tmobile is dat al goedkoper dan van ziggo.
Nog afgezien dat glas stabieler en sneller is.

Wij hebben ook ziggo gehad omdat er geen glas was. toen glas er eenmaal was direct overgestapt en nooit spijt gehad,
Reageer
Ik ben juist een paar jaar geleden terug gegaan van glas naar Ziggo. Ja, tikje gehad in de snelheid, maar vele malen stabieler bij mij in de buurt. Bij KPN mocht ik meerdere keren per week de router resetten, zelfs regelmatig de NTU van de stroom trekken omdat de verbinding enorm instabiel was.
Nu met Ziggo in 2 jaar tijd 1 keer een storing van 10 minuten gehad, verder geen problemen.
Reageer
dat had ik dus andersom.
En in ons dorp hoor je veel mensen die problemen hebben met ziggo.
Maar heel veel hebben ziggo voor sport/F1.

Ik denk dat ze veel klanten gaan verliezen volgend jaar in ons dorp.

Voor mij is upload ook belangrijk (heb nasjes thuis staan).
Reageer
Televisieaanbod is er niet bij willekeurige (maar toch stiekem KPN) glasvezelboer, en dat is toch cruciaal voor veel mensen.
Reageer
Bij de glasvezelboer kan ik ook een Ziggo Sport pakket afnemen.
Maar volgend jaar is F1 toch niet meer op Ziggo.
Reageer
Tijdens het afgelopen EK Voetbal hebben mijn buren in elk geval gemerkt dat hun TV aanbieders een flinke vertraging hebben t.o.v. mijn Ziggo abbo. Als wij klaar waren met juichen zagen hun de goal pas.
Reageer
Dat is wel handig, weet je meteen wanneer de goal komt :)

Bij lineaire TV maakt een vertraging ook helemaal niets uit.
Reageer
Het is maar net wat je handig noemt. Ik noem het een beperking van de andere aanbieders dan Ziggo.

(en niet alleen bij voetbal trouwens, een spectaculaire inhaalactie bij de F1 zien de buren ook pas na het gejuich uit de straat :-) )

[Reactie gewijzigd door HansvDr op 13 oktober 2021 14:06]

Reageer
Content, en dit gaat in 2022 ook veranderen.

Het zijn spannende tijden in fixed network land.
Reageer
Vanwege hoe KPN hier de aansluiting regelt, in mijn geval. In de voorlichting aan de ene kant benadrukken dat alles in overleg en in de meterkast gaat, waar KPN overigens ook koper heeft lopen, en aan de andere kant rare chantage dat als ik niet meedoe, al m'n bovenburen ook niet kunnen.

Vervolgens wordt bij volgende stap opeens duidelijk dat ze die kabel dwars door de buitenmuur midden in de woonkamer gaan plaatsen, zonder enig overleg, puur omdat dat voor hun makkelijker was - wat hun betreft geen enkel alternatief mogelijk. Als het zo moet, zoeken ze het maar lekker uit met die vezel, vezelrijk dieet schijnt goed voor de stoelgang te zijn :+

Ziggo komt wel keurig binnen bij centrale punt van ethernet- en tv-kabels, namelijk in de meterkast, en levert me dienstverlening waar ik prima tevreden mee ben. Prijs ook prima naar m'n smaak, tv-diensten goed geregeld, upload kan inderdaad sneller, ja, maar loop ik in het echte leven ook weer niet echt tegenaan. Dus ja, hier iemand die volkomen verzuurd is op glasvezel, en lekker bij Ziggo blijft 👍
Reageer
Omdat er op dit moment bij mij geen fatsoenlijke glasvezel aanbieder is? Hoor van genoeg mensen dat ze regelmatig storingen hebben op hun glasvezel, waar ik eigenlijk amper tot ooit storing heb gehad in de 20 jaar die ik zelf bij upc/ziggo zit. Maar zodra T-mobile bij mij hier in Helmond op de glasvezel komt, dan ben ik wel om, want dan is het voor mij zoveel goedkoper dan ziggo, ondanks dat ik een all-in-one abo heb bij ziggo gebruik ik er alleen het internet gedeelte van en de vaste lijn nog, maar merk dat bellen met de vaste lijn eigenlijk duurder is dan een abo.
Reageer
Eerst maar eens stabiel internet, dan pas naar verhoging kijken van de snelheid. Al zal de prijs sneller stijgen ben ik bang.

Ziggo ligt er zo vaak uit bij mij. Zelfs de helpdesk weet geen raad, en heb al iets van 5 monteurs aan huis gehad. Geen idee zeggen ze.
Reageer
En zo heb ik dat met KPN glasvezel gehad na mijn verhuizing, op het laatst werd op mijn verzoek het contract ontbonden. Daarna naar Ziggo overgestapt en na wat hick-ups in het begin stabiel internet, met ruim 15 procent over het maximaal heen en mooi strak televisiebeeld. Soms mis ik de upload snelheid af en toe, maar of we het echt nodig hebben? Een enkeling misschien wel.
Reageer
Bij ziggo is het vooral belangrijk dat je hun eigen monteurs te pakken krijgt heb ik het idee. De lokale zzp’er mag een modem wisselen of een kabel vervangen en meer niet.

Na wat problemen waar de eerste externe monteur niet uitkwam werd dat snel opgepakt en bleek in de straatkast wat fout te zitten. Perfect opgelost.
Bij een familielid hebben ze ruim 300meter kabel opgegraven en vervangen en nadien geen enkel probleem meer.

Je moet geluk hebben, beiden kampen zullen excessen erbij hebben.
Reageer
dat klopt ook.
Wij hebben een vakantiehuis waar alleen ziggo mogelijk is.
Eerst kwamen ingehuurden (rijden geen ziggo bus) en problemen bleven.
Later echte ziggo monteurs die het probleem vonden en later oplosten.

Maar het blijft net kantjeboord qua TV signaal.
Het netwerk in dat park is denk ik een beetje verouderd.
Maar ik hoop dat in de toekomst er 5g abbo's (router) komen met tv optie dan ben ik weg.
Reageer
Maximaal met 300upload hebben ze gezegd, voorheen vonden de ze 50upload al genoeg voor de consument... Maar 1000/1000 kan je lang op wachten
Reageer
Ik heb sinds 3 maanden 1Gb glas, voorheen Ziggo. Ik merk eerlijk gezegd met internet geen verschil. Wel dat de Tweak fiber soms korte hick ups heeft. Heb de upload gemonitord en zelden dat ik boven de 15/20Mb uitkom. Voor TV geeft DVB-c van Ziggo beter beeld dan IPTV van Tweak.

Na een jaartje Glas ga ik toch terug naar Ziggo vermoed ik nu.
Reageer
Waarschijnlijk heeft Tweak onvoldoende netwerk capaciteit vanaf het wijk knoop punt tot de Internet Exchange zou mijn gedachte zijn, of het wordt doelbewust afgeknepen.
Reageer
Of ik gebruik gewoonweg niets qua upload, Ik werk nu meer dan anderhalf jaar thuis en als ik de bandbreedte grafieken van mn USG er op na sla is er gewoon weinig upload. De teams meetings zie ik wel terug met een upload van 2 tot 2,5 Mb. Ook de het syncen van Ondedrive/Sharepoint zie ik wel wat piekjes ontstaan. Bij Download verkeer daarentegen zie ik wel pieken, zeker als iedereen thuis is, maar dan ook zelden hoger dan 100Mb. Ben in juli van Ziggo naar Tweak gegaan maar zie geen verschil in mijn data verbruik, dus betwijfel of er capacteits problemen zijn of iets geknepen wordt. (speedtest laat bekabeld 980Mbps zien en via WiFi 490Mps).
Reageer
En dat is dus wat ik al van meer mensen hoor, glas is niet veel beter dan dat ze gewend waren van Ziggo. Maar vanwege de lagere kosten soms blijven ze toch maar gewoon bij glas, want tja, 'het went'.
Reageer
Blijf dromen, dromen zijn bedrog zoals harry jeckers zo mooi verwoorde in de brief naar beatrix :+
Reageer
Dat kunnen ze volgens mij allang. Docsis 3.1 heeft er zat ruimte voor.
Reageer
Nee, dat doen ze niet, je moet alleen meer betalen.
Reageer
Ziggo blijft maar treuzelen, ze hadden analoog radio ter gelijke tijd met TV moeten afschakelen.

Op deze wijze zal de upload pas in 2023 of later opgehoogd worden.

Er zijn inmiddels genoeg alternatieven.

Gelukkig wordt glasvezel echter inmiddels sneller uitgerold.

Van de frontrunner positie blijft verder weinig over, lage upload, slechte beeld kwaliteit, minder stabiel netwerk en dit allemaal doordat analoge radio in de weg zit.

Naast nog eens het verlies van exclusieve content.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 12 oktober 2021 21:55]

Reageer
Ziggo blijft maar treuzelen, ze hadden analoog radio ter gelijke tijd met TV moeten afschakelen.
Ik ken best wel wat mensen die nog steeds analoog luisteren via Ziggo. Die kan je er niet zomaar vanaf halen.
Van de frontrunner positie blijft verder weinig over, lage upload, slechte beeld kwaliteit, minder stabiel netwerk en dit allemaal doordat analoge radio in de weg zit.
Uiteindelijk gaat dit ook weer niet superveel zoden aan de dijk zetten: Ziggo zit simpelweg tegen de grens aan van wat het coaxnetwerk aan kan.
Reageer
Toch is dat exact wat er in Rotterdam en andere steden fijn loos is gebeurt.

Een aantal naar FM en de meeste hebben Internet Radio ontdekt, DAB+ loopt niet zo geweldig. Zeker ivm de steeds beter wordende isolatie.

Dat Ziggo nu tegen het coax limit aanloopt komt simpel weg door dat de overgang naar full Docsis 3.1 telkens maar vertraagd wordt.

Daarnaast kan je je afvragen of Ziggo de juiste keuze heeft gemaakt, zeker als je nu naar Caiway|Delta kijkt.
Reageer
Beide zijn verkeerd, er is geen coax limiet. Het gaat om de frequentie range en hoeveel bandbreedte je per mux wilt gebruiken. Nu loopt het spectrum van 35 mhz tot 80 Mhz voor de upload en analoge radio zit op de bekende 87.5-108 mhz. DTV (DVB-C) zit op 200 tot 600 Mhz en de download freq zitten op 600-860 Mhz.

Het is de bedoeling om die upload frequenties tot 200 Mhz te laten lopen, nu wordt geloof ik nog 64QAM gebruikt, en SR 5120 gebruikt, dat geeft ongeveer 30 Mbit per mux als ik me niet vergis, dat keer 6 muxen dat geeft ongeveer 180 Mbit upload capaciteit in een wijksegment dus iedereen moet dat delen. Met docsis 3.1 gaat dit naar 256QAM en later misschien zelfs hoger dus heb je straks 50 Mbit per mux.... alleen worden die muxen dan ook nog breder waarschijnlijk en er komt een hoop extra frequentie ruimte beschikbaar. Ruwweg zit je straks op 50 Mbit per 8 Mhz en je hebt dan ineens 20 streams van 50 Mbit, dat is ineens 1 Gbit upload capaciteit die je natuurlijk nog steeds moet delen maar het kan verder omhoog als men de upload tot 400 Mhz laat lopen, de download loopt straks tot 1200 Mhz, en later tot 1700 Mhz zelfs. Gemiddeld kan met tot 3000 Mhz gaan mits tzt alles in het netwerk dat ondersteund. Dus dat coax limiet is nog niet echt in zicht.... Bovendien kan met de modulatie ook nog verhogen tot 4096QAM, dan komt 10 Gbit up en down in zicht.
Reageer
Correct, echter zal de her indeling pas plaatsvinden nadat het volledig 1.2Ghz spectrum analoog vrij is en is dit momenteel de beprekende factor.

Coax zelf kan nog een aantal jaren mee zeker als je Docsis4.0 specs bekijkt, echter is de rek er op een bepaald moment wel uit ondanks de komst van nieuwere modulatie technieken.

Ook wordt er gekeken naar de kosten, het is niets voor niets dat Ziggo gaat experimenteren met glasvezel in het nieuwste hoog bouw in Rotterdam.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 13 oktober 2021 00:57]

Reageer
Wat zit er analoog dan nog op die frequentie range op die kabel ? Niks toch? Het lijkt me eerder dat alle apparatuur geschikt moet zijn gemaakt om tot die 1200 Mhz en hoger te gaan.

De rek zal er heus ooit wel een keer uit gaan maar voorlopig is daar geen sprake van, overigens vind ik dat Ziggo letterlijk met alles treuzelt en daardoor enorme kansen mist.

En het netwerk van Ziggo is natuurlijk al 98% glasvezel, dat hele RF spectrum kan prima over glas geleverd worden.
Reageer
De upload is nog steeds sneller dan bij veel DSL-oplossingen. Er zijn ook wel wat uitzonderingen, maar over het algemeen is kabel nog steeds wat sneller, en ook de beeldkwaliteit zit bij Ziggo in de top door o.a. de hoge bitrate voor tv. Zichtbaar als je een wat grotere tv hebt. Dat is dus gewoon onzin, wat je zegt.

Mijn persoonlijke ervaring van Ziggo én DSL in meerdere gemeenten is ook dat Ziggo stabieler is en er minder vaak uit ligt. Maar dat is n=1.
Reageer
Dat klopt zeker en dit was dan ook tijdens corona flink boven komen drijven echter wordt er momenteel flink op FTTH ingezet, 2023 is mbt tot vast netwerk een belangrijk jaar.

De HD beeld kwaliteit van KPN op Glasvezel is toch echt beter wanneer je het 1 op 1 doorzet en alle beeldverbetering technieken uitschakelt anders valr het vrijweinig op. KPN glas bitrate zit volgens mij ook ietsjes hoger.

DSL heeft Ziggo nu zeker nog voorsprong echter het aantal HD zenders ligt bij KPN inmiddels ook hoger.

Andere aanbieders even er buiten gelaten.
Reageer
Dus bij KPN is er verschil in beeldkwaliteit bij glasvezel vs DSL? Volgens mij was dat vroeger hetzelfde (vroeger = jaren geleden).
Reageer
Ja, volgens mij al sinds 2014.

Glasvezel HD zit de bitrate nabij de 13Mbps, en xDSL HD nabij de 7Mbps.

Ziggo HD heeft VBR tot 13Mbps voor alleen de meest gekeken zenders.
Reageer
Upload verhoging betekend ook weer maandelijkse kosten verhogen, daar zit ik niet op te wachten als iemand die niet upload.
Reageer
Die verhoging komt elk jaar toch weer, al jaren het zelfde patroon en reacties.
Reageer
Zelfs zonder hogere uploads, zonder toevoegingen van HD zenders.. verhoogt Ziggo de prijzen..
Reageer
Wat kost het jou dat dit nog altijd werkt?
Reageer
Vrij veel tijd om externe backups te maken.
Reageer
Ziggo heeft gratis FM antennes? Met monteur voor het plaatsen van de antenne op het dak hoop ik? Anders gaat het in een huis van gewapend beton niet echt veel worden. :+
Reageer
Dan moet je ook niet in een bunker gaan wonen :)
Nu is FM best goed te ontvangen. In mijn kelder (gewapend beton) kan ik de sterkere FM zenders nog goed ontvangen.
In huis (met alu rolluiken) werkt FM ook perfect. Dat is niet altijd voor mijn dab-c het geval.
Reageer
Krijg je met na oorlogse bouw he. :P

Mwah, probleem is meer interferentie die je binnen de kooiconstructie krijgt door alle apparatuur tegenwoordig. Al stoort het zo weinig mogelijk door alle regelgeving en dergelijke, je blijft toch altijd wat houden.

Ik bedoel, wat heb je nu aan zo'n draadje voor achter je stereo die je dan tussen de kabels weg gaat werken want... lelijk. En daar houd een analoge antenne niet echt van.
Dus als je gewoon een zolder hebt met houten dakwerk met wat isolatie en dakpannen dan kan je nog een antenne op zolder zetten, en hier een goede coax kabel op zetten en dan door het huis trekken waar het maar heen moet.

Zo heb ik hier nog wel een antenne liggen die voor de scanner ooit gebruikt is, voordat ze dat P2000 systeem invoeren deden. Was altijd wel een leuk ritueel om op oudejaarsavond te luisteren waar wat loos was.
Maar dat terzijde. Die antenne zou ik desnoods nog wel in kunnen zetten als FM antenne, en deze stond dus ook altijd op zolder.
Heb ik net een paar jaar terug (na nijna 20 jaar het niet gebruikt te hebben) die hele meuk opgeborgen en verwijderd van nabij het AOP van Ziggo. |:(
Naja, bezigheidstherapie zullen we maar zeggen. Je moet toch wat te doen hebben.
Reageer
Met de huidige gasprijs heb ik liever een geïsoleerde bunker zonder radio dan een waaibomenhouten huis met goede fm ontvangst. ;)
Reageer
offtopic maar gewapend beton isoleert niet he.
Ik ben zelf geen fan van houtskeletbouw maar die dingen zijn toch ook flink geisoleerd hoor.
Reageer
Ze doen het ene weg om andere mensen blij te maken met meer up of download. Je krijgt er zo'n antenne bij nou de ontvangst daarvan is uitermate slecht, paar zenders doen het nu maar merendeel geeft storing. Jammer ziggo...zei ik krijg? ja maar je moet die antenne zelf nog aanvragen...stukje draad van 30cm

[Reactie gewijzigd door vinkjb op 13 oktober 2021 04:09]

Reageer
Dus we gaan miljoenen FM radio's weggooien om naar de crap kwaliteit van DAB+ te luisteren.....
Zodat we, uiteindelijk, een paar ms sneller kunnen uploaden? :X
En dan noemen we dat "vooruitgang" 8)7
Reageer
Daarvoor moet je niet bij Ziggo klagen maar bij degenen die FM willen afbouwen.
FM radio's doen het gewoon nog hoor, via antenne dan toch.
Reageer