Ziggo begint verkoop SmartWifi Pods voor vergroten wifibereik

Ziggo is begonnen met de verkoop en verhuur van SmartWifi Pods, een vervanger voor de wifi-extenders die het sinds enige jaren verkoopt. De Pods, een variant van een product van het bedrijf Plume, past het wifisignaal aan aan gebruikspatronen.

In totaal kunnen 2,2 miljoen klanten van VodafoneZiggo de apparaten gaan gebruiken, meldt de provider. De apparaten zijn alleen compatibel met de witte ConnectBox-modem, die een update heeft gekregen om de apparaten te laten werken.

De Pods zitten in wandcontactdozen en zouden moeten worden geplaatst halverwege tussen de router en blackspots. Vervolgens gaan de Pods netwerkactiviteit meten en met die data via een algoritme het wifisignaal aanpassen. Dat duurt ongeveer 24 uur. De Pods hebben een ethernetaansluiting om rechtstreeks apparaten te kunnen aansluiten.

Om het gebruik van de Pod te optimaliseren, maakt Ziggo gebruik van de eigen dienst SmartWifi, die onder meer gegevens verzamelt over de aangesloten apparaten, duur en snelheid van internetsessies en meer. Die gegevens verzamelde Ziggo al met SmartWifi voordat de Pods geïntroduceerd werden, staat te lezen in het privacybeleid. Tweakers heeft aan de provider vragen gesteld over het gebruik van persoonlijke data door de Pods.

Er zijn opties om de Pods te huren of te kopen. Huren kost 1,25 euro per pod per maand, terwijl kopen eenmalig 59 euro kost voor één Pod, terwijl een pak van twee 99 euro kost en het per drie gaat om een prijs van 158 euro.

De Pods zijn hoogstwaarschijnlijk van het bedrijf Plume, waarmee Ziggo's moederbedrijf Liberty Global eerder een samenwerking sloot. Onder meer Virgin Media in het Verenigd Koninkrijk biedt de Pods onder een andere naam al enkele maanden aan. Plume noemt de techniek 'adaptive wifi'.

Update, 18:35: Ziggo laat weten dat de Pods inderdaad data naar de cloud sturen. "Ja, wij maken gebruik van onze beveiligde clouddienst voor het opslaan van data die wordt geanonimiseerd en vervolgens als bron dient voor software die de Smartwifi modem en de pods continu optimaliseert. Zoals beschreven in ons privacystatement gebruiken wij bepaalde gegevens om het Wifi-netwerk van onze klant zo goed mogelijk te laten functioneren en mogelijke problemen aan het Wifi-netwerk zo snel mogelijk voor de klant op te kunnen lossen. Dit zijn gebruiksgegevens, zoals technische gegevens (gebruiksinstellingen, datavolumes, signaalsterktes etc.) en de hoeveelheid en soort apparaten die met het Wifi-netwerk zijn verbonden. Deze gegevens gebruiken wij om de kwaliteit van het Wifi-netwerk te beheren en te waarborgen, zodat wij de klant de meest optimale internetervaring kunnen bieden. En om mogelijke Wifi-problemen te voorkomen en, indien nodig, voor hen op te lossen. Wij maken hiervoor alleen gebruik van noodzakelijke gegevens en verwijderen deze gegevens zo snel mogelijk. Wij gebruiken hiervoor niet de inhoud van het internetverkeer; deze blijft geheim."

Door Arnoud Wokke

Redacteur

23-08-2021 • 10:01

184 Linkedin

Reacties (184)

Wijzig sortering
Vervolgens gaan de Pods netwerkactiviteit meten en met die data via een algoritme het wifisignaal aanpassen. Dat duurt ongeveer 24 uur.
Is dit marketingtaal voor 'er wordt gekozen voor het minst drukke kanaal'?
Ik denk het. Ik zou niet weten wat je nog meer zou kunnen aanpassen aan een wifi signaal behalve kanaal of frequentie (2.4/5).

Dit soort apparaatjes werken vast prima voor de gemiddelde mens, ik moet wel zeggen dat dit soort oplossingen van providers toch vaak een houtje-touwtje en een stukje plakband oplossingen zijn.
Beetje jammer dat het ook meteen een stopcontact inneemt. Mijn powerline adapters hebben tenminste nog een stroom doorvoer zodat hier ook weer een stekker op kan.
Tenzij het kapje hier er af kan maar daar lijkt het niet op.
Dat kan inderdaad niet, sterker nog wanneer je 2 stopcontacten boven elkaar hebt verlies je ze zelfs beiden.
ik moet wel zeggen dat dit soort oplossingen van providers toch vaak een houtje-touwtje en een stukje plakband oplossingen zijn.
Oprecht nieuwsgierig, hoe moeten ze dan slechte wifi oplossen?
Door bijvoorbeeld het aanbieden van een TP-link Deco. Daarbij kan wel een bedrade backbone worden gebruikt. Ik het zelf 3 in gebruik waarbij ze via een sternetwerk met elkaar verbonden zij .
Ik heb de TP-link van Ziggo, 3 in totaal op elke verdieping 1 en werkt prima
Dat doen ze toch? En dat is voor mij ook een hele goede oplossing, maar ik denk niet dat je beseft hoe weinig mensen internetkabels door hun huis hebben liggen. Ik heb zelf 2 jaar op de klantenservice gewerkt, en het aantal mensen dat internetkabels had liggen is op 2 handen te tellen.
Ik heb één Mikrotik wap ac voor het hele huis (tussenwoning met betonnen vloeren) en totaal geen probleem. Het ap is echter wel op een meest ideale plek bedraad aangesloten.
Het kost even wat moeite maar de meeste mensen hebben de kennis niet en willen gewoon plug-and-play.
Signaal sterkte kun je ook aanpassen. Dat kan nogal nauw luisteren, omdat ze anders elkaar weer in de weg gaan zitten. Bij mijn Orbi's heb ik dat met de hand gedaan. Dus kanaal keuze en sterkte inregelen. Dan kun je er ook meerdere in huis hangen zonder problemen.

In ieder geval gaat dit in mijn huis niet werken. Het signaal van modem naar die pods zal wel via het elektriciteitsnet moeten en daar is bij mijn thuis zo veel ruis op dat ik maar met moeite de 10mbit/s over hou.
Uit het artikel: De Pods hebben een ethernetaansluiting om rechtstreeks apparaten te kunnen aansluiten.

Verder kunnen ze ook via Wifi verbonden worden met het modem.
Owh, ik las dat als dat je weer ander apparaten aan de pots kan aansluiten, naast dat ze met WiFi verbinden.
Ik kan niet vinden hoe Ziggo dit heeft gedaan, maar ik weet uit ervaring met Xfinity (US) waar deze ook worden aangeboden dat de ethernet-aansluiting er op zit om apparaten op aan te sluiten, niet voor een wired backbone.

De pods zoals ik ze ken kunnen alleen via WiFi verbinding met de router/andere pods maken door middel van een dedicated band.
Hoop ik niet, dat zou evt kanaaldrukteproblemen in de hand kunnen spelen, al helemaal als hij het baseert op data van toevallig een rustige dag.
Ik zou niet weten wat ze anders aan moeten passen. Maargoed, wordt een leuke kanalen dans als je buren links, rechts, boven, onder voor en achter ook deze pods hebben en er een vertraging van 24 uur in zit.

Beter kom je eens met de hele straat of flat samen om af te spreken waar je het beste je router neer kunt zetten en de kanalen te verdelen/in te stellen. Ik denk dat je dan minstens de helft van de versterkers niet meer nodig zult hebben en iedereen er op vooruit gaat.
Zo te lezen ondersteunen die plume devices ook beamforming, zie https://www.plume.com/sta...s_SuperPod_&_PowerPod.pdf daarmee kunnen ze dan (theoretisch in ieder geval) de antenne's softwarematig richten op de gebruikers.
Volgens mij is beamforming een techniek om de vertraging tussen de antennes te gebruiken om zo de verbinding te optimaliseren (iemand gaat me nu vast verbeteren). Dat duurt hopelijk geen 24 uur ;)
Beamforming gebruikt faseverschuiving tussen de verschillende antennes om signalen uit een bepaalde richting te versterken of te verzwakken. De plume software heeft tot 24 uur nodig voor netwerk optimalisatie, dat zou ook gaan op basis vd. locatie van de gebruikers dus dan zal die beamforming ongetwijfeld daar een rol in spelen.
Ja. Ik heb ze een tijdje gehad (ik heb Xfinity en daar heten dit de XFi Pods) en ze wisselen inderdaad van kanaal totdat ze de "beste" hebben gevonden. Ik heb veel metingen gedaan, want zelfs met deze dingen was m'n WiFi ontvangst nog niet best. Inmiddels ligt de pod in de kast en heb ik een eigen router + AP ingericht.

De pods lijken leuk en makkelijk, maar mij hebben ze niets opgeleverd. Dat terwijl ze hier voor $99/stuk gaan in plaats van €60.
Correctie: €60/stuk en €99 voor 2...
Dus toch wel soort van aanbieding.....
Dat was mijn punt, in Nederland zijn ze goedkoper dan in de US.
Deze pods (wifi 5) verbruiken inderdaad veel stroom. Ik zie dat dit de eerste pods van van het bedrijf. Ze hebben ook de super editie die een extra poort heeft, en de wifi 6 variant daarvan is er ook, ja nog meer stroomverbruik dan de benoemde in het artikel.
Ze kunnen via de ethernet poort een back haul vormen daardoor werkt het wifi bereik best goed, tot uitstekend.

Als je een dubbele wandcontactdoos hebt is de tweede bezet helaas, de vorm laat het slecht toe om een tweede stekker te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Phenex op 23 augustus 2021 11:16]

Ik heb meegedaan met een test van Ziggo met deze pods. Na deze test mocht ik ze houden en ik wil echt niets anders meer. In het gehele huis en tuin heb ik nu een goed wifi signaal en een snelle en stabiele internet verbinding met al mijn draadloze apparaten. Ik heb er drie, 1 zit met een draad verbonden met mijn router en de andere twee zitten op de bovenverdieping.
Dit werkt zoveel beter als wat dan ook, ik heb op de bovenverdieping hiervoor een goede wifi router gehad die bedraad was aangesloten om overal een goede wifi te hebben. Dit werkte redelijk maar met de pods is het vele malen beter. De snelheid die ik nu overal in huis heb op mijn laptops en mobiele telefoons is echt super.
Als je die verschillende routers 5 jaar geleden had vervangen voor WiFi Accespoint met de correcte implementatie van de rkv WiFi protocollen had je precies het zelfde effect gehad.

Hoe goed je routers ook waren het was een nog steeds een product voor de verkeerde oplossing.
De enige juiste plek van router van de meterkast.
Het enige wat ziggo hier doet eindelijk is RKV protocollen uit de wifi standaard toepassen, iets wat andere systemen als jaren doen ( moet je alleen wel Accespoint van het zelfde merk als router kopen en niet meerdere routers )

Dus om ze veren in hun kont te omdat bijna 10 jaar na dato van het uitgeven van deze standaard het eens gaan toepassen 8)7 8)7

[Reactie gewijzigd door xbeam op 25 augustus 2021 11:31]

Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Het grootste nadeel aan WiFi is dat mensen slechte hardware kopen en dan boos worden dat de magische beloftes op de doos niet gehaald worden. Iedereen zegt dat WiFi stom is, slecht werkt, traag is, ga zo maar door, maar ik heb niet eens 802.11ax-apparatuur in huis maar haal wel gewoon meer dan 500mbps op de WiFi.

De uitdaging is om goedkoop en makkelijk goede hardware goed in te stellen. Dit soort smart spul kan in elk geval makkelijk de boel laten werken. Die €1,25 per maand maakt het spul ook meteen lekker goedkoop. Als ze de WiFi automagisch inregelen via hun modemrouterapparaat, is het hele systeem plug and play. Providers hebben hier de mogelijkheid om de eeuwige WiFi-problematiek op te lossen.

Ik zou het pas e-waste noemen zodra het spul na korte tijd massaal remote wordt uitgeschakeld of teruggeroepen. Makkelijke en goedkope WiFi mesh-routers lijken me eerlijk gezegd een uitstekend product. Die dingen worden keihard gesubsidieerd door Ziggo (en betaald door andere klanten, onder de streep) dus je kunt hooguit oneerlijke concurrentie betichten, maar zowel Ziggo als KPN en vrienden doen momenteel al niet veel anders.

Het is ook makkelijker voor iedereen met familie die altijd om ondersteuning vraagt, je kunt ze nu gewoon verwijzen naar de Ziggo-helpdesk. Geen geklooi met WiFi-repeaters en instellingen meer bij familie en vrienden!
Ik heb deze pods al in huis en haal gewoon 500Mbit + over wifi (ik heb ze wel bedraad aangesloten). Zeker geen e-waste nee.
Helemaal mee eens .

Ik heb deze pods van Ziggo overigens beta mogen testen . Dit is echt sinds tijden dat ik een nieuw product koop Bv mijn nieuwste smartphone a 1500 euro die eigenlijk op veel vlakken eigenlijk teleurstellend is gebleken. En eerlijk gezegd door mijn ervaringen niet heel veel verwacht had maar al direct tijdens het testen van de ziggo pods de hardware een dikke 10 gegeven heb bij de beoordeling van het product op meerdere punten en omdat ik waar ik eerst geen bereik goed bereik heb en waar ik redelijk bereik had perfect bereik en snelheid heb echt super . Nee ik heb geen aandelen 😜 maar kan ze alleen aan iedereen aanbevelen die nu problemen ervaart . En ik heb echt de afgelopen jaren alle top tier routers getest maar niets mocht helpen . Tot ik die pods kreeg om te testen . Als ik dan al een min puntje zou moeten noemen is dat ze kid wel wat warm worden … maar ik heb zoveel apparatuur die warm tot heet wordt maar lang niet zo goed werkt als deze pods in combinatie met het connect modem .
Het grootste nadeel aan WiFi is dat mensen slechte hardware kopen en dan boos worden dat de magische beloftes op de doos niet gehaald worden.
Zijn dit soort oplossingen niet precies de slechte hardware?
Nee hoor, de hardware in dit soort spul is vaak opvallend goed voor de prijs. De bestaande Ziggo-WiFi-punten werken in elk geval uitstekend en de KPN Wifi-punten waren lange tijd voor 50 euro de beste bang-for-the-buck Wifi-repeaters als je niet veel geeft om configuratie-opties.

De goedkope consumentenlijnen zoals cheapo D-Links, TP-Links en Linksys-troep die consumenten kopen, daar zitten vaak de echte problemen. Zelfs als de hardware goed is, is de software die het spul aanstuurt meestal verschrikkelijk en updates om problemen op te lossen (security of anders) hoef je eigenlijk niet te verwachten. Dingen worden beter als je een router koopt die eruit ziet als een robotspin uit een science fiction-film (de gamer-modellen) maar zelfs dan is de support niet altijd geweldig.
Ziggo heeft inderdaad veel WiFi extenders, Accesspoints etc. verkocht welke zeer twijfelachtig waren/zijn en waar ook slecht support op werd geleverd of niet eens goed in de basis functioneerde.

Het is absoluut geen alternatief voor high-end mesh systemen of access point echter zijn deze PLUME pods van een ander niveau en hebben slimmere WiFi voor de moderne gemiddelde thuis gebruiker welke wel degelijk een goede oplossing kan zijn.
Ziggo heeft inderdaad veel WiFi extenders, Accesspoints etc. verkocht welke zeer twijfelachtig waren/zijn en waar ook slecht support op werd geleverd of niet eens goed in de basis functioneerde.

Het is absoluut geen alternatief voor high-end mesh systemen of access point echter zijn deze PLUME pods van een ander niveau en hebben slimmere WiFi voor de moderne gemiddelde thuis gebruiker welke wel degelijk een goede oplossing kan zijn.
De laatste tijd leverde Ziggo, vaak gratis, een mesh set pricewatch: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack) Zelf ook zo'n set gratis gekregen en werkt beter dan verwacht. Elke M4 heeft 2 LAN poortjes waardoor je hem zelfs als draadloze switch kunt gebruiken. Na mijn verhuizing had ik een tijdje geen bekabeld internet richting mijn pc's en tot die tijd stond er een M4 in de meterkast en een M4 op mijn bureau. Ging als een trein. Haalde ondanks de ongunstige plaatsing zeker 200+ Mbps. Op zolder ook prima breik. Derde ding in de keuken gezet en had zowaar in de tuin ook prima bereik. De R7000 is dan ook in de doos gebleven.

Als je nu op de Ziggo site kijkt kom je bij zowel Wifiboosters als Smartwifi uit op deze nieuwe pods. Het lijkt erop dat deze wifipods de M4 setjes vervangen. De vraag is dan of dit een verbetering is. Aangezien de M4 zo goed werken kan ik het me haast niet voorstellen. Je mist in ieder geval de LAN poortjes en het kost je een stopcontact én er is zo te zien geen bedrade backbone mogelijk. Daarnaast vraag ik mij af of guest wifi isolation mogelijk is (handig voor smarthome) bij deze nieuwe pods.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 30 augustus 2021 12:16]

De TP-Link M4 zit een beetje rond het zelfde niveau als de Pods, echter kan je de pods niet bedraad aansluiten.

Het modem is echter de zwakste schakel, tijd zal ons leren hoe ze uiteindelijk presteren.
Noem dan eens alternatieven die je als bedrijf voor die prijs kunt leveren?

Ik ben zelf ook geen fan van extenders maar in veel situaties is het wel een makkelijke en snelle oplossing.

Mijn schoonouders hadden jaren terug ook internet nodig bij hun TV. Dus uitgelegd dat we best een UTP kabeltje in de kelder door staken, gaatje boren achter TV naar kelder en mooie vaste verbinding. Toen, in hun geval Telenet, de nieuwe modem en tv box geinstalleerd werd, kregen ze voor 90-100 euro ook een powerLan set erbij en werkte alles meteen.
Dat gemak van zo'n oplossingen is dus voor veel mensen toch belangrijker dan een betere oplossing.
Laten we bij het probleem beginnen. Wifi is niet gelijk aan internet. Providers zoals KPN en Ziggo zijn niet verantwoordelijk voor je WIFI. Dit is dus een 'probleem' waar de providers zijn ingestapt waarschijnlijk na veel klachten van klanten. Als ik mijn kraan open doe en er komt geen water uit terwijl het in de rest van het huis prima werkt wie bel ik dan? Mijn waterleverancier of een loodgieter?

De providers hebben dit een probleem van hun eigen gemaakt en dat vinden ze niet eens een ergomdat het extra inkomsten kan genereren. Ik kom geregeld in huizen waar het 'internet' het niet doet en probeer de mensen dan uit te leggen dat het internet prima werkt. Het ontvangst van de WIFI is gewoon slecht omdat ze denken dat het door 3 dikke muren en 60m achter in de tuin nog steeds prima werkt. Nu kan je 1 of 2 van deze repeaters neerzetten maar dat vergt weer onderhoud en extra sluipstroom en wat doe je als je gaat overstappen van provider? Die euro per maand is dus 12 euro per jaar en alleen daarvoor heb je al een redelijke kabel.

Ooit bij een bedrijf gezeten die in elke ruimte zo'n repeater had. Werkte niet meer en trok ze eruit; worden ze 10m later gebeld door een extern bedrijf die ziet dat ze offline waren en vroegen waarom ze niet meer aanstonden. Wait whut?

Het enige dat werkt, en toekomst bestendig is zijn accesspoints met vaste kabels. En ja daar moet je eens €200,- voor neerleggen. En laten we de providers asjeblieft tot (of zelfs alleen het signaal) aan de modem leveren en niet verder.
Laten we bij het probleem beginnen. Wifi is niet gelijk aan internet.
Ik heb hij een helpdesk gewerkt, en dat is bij de meeste mensen dus echt niet de verwachting. Mensen verwachten snelle WiFi, en naarmate ze technischer worden, begint een kabel ook aanlokkelijk te worden.

Wij Tweakers weten het verschil tussen WiFi, ethernet, powerline, Bluetooth, noem maar op, maar voor de meeste mensen zijn internet en WiFi ongeveer hetzelfde. Sommige mensen (mijn ouders, vroeger) weten nog niet eens het verschil tussen WiFi en hun databundel.

Moderne apparatuur heeft van internet zoveel mogelijk magie en zo min mogelijk techniek gemaakt. Alles wordt ingesteld met apps met mooie, grote, ronde knoppen zodat zelfs kleine kinderen nog een telefoon uit de doos kunnen halen en YouTube weten te starten.

Als de WiFi niet vloeiend werkt, denkt de gemiddelde consument niet "hmm, ik vraag me af of de antenne-opstelling en positionering van mijn router zoals deze nu geplaatst is er wel voor zorgen dat mijn 802.11ax streams zo min mogelijk interferentie heeft". De consument denkt "Ziggo heeft weer eens storing, kut-Ziggo, als het nog een keer voorkomt dan bel ik". Ik heb de term "WiFi-kabel" vaker voorbij horen komen dan "ethernetkabel" als het aankomt op mensen die mij niet zouden weten te vertellen wat een IP-adres is.

Mensen denken WiFi te kopen, en providers doen er verstandig aan om aan die verwachting te voldoen. Als je een provide start en puur een modem opstuurt, geen modem-router-switchcombinatie, dan zul je van de meeste mensen hele boze en verbaasde telefoontjes ontvangen. We leven niet meer in 2003, de verwachtingen en het gebruik van de algemene consument zijn flink veranderd en providers kunnen niet achterblijven.

Dat gezegd hebbende, blijft het natuurlijk stom dat providers juist vol gas tegen de mensen die wél technisch onderlegd ingaan met hun beperkingen op de apparatuur die je op hun netwerk mag aansluiten. De ruzie die Ziggo maakt met de wetgevers omdat ze hun modemmonopolie moeten opgeven vind ik simpelweg asociaal.
Mijn mesh (zonder backbone) trekt gewoon de volle 300 Mbps van mijn internet lijn, dus waarom dat geen goede oplossing zou zijn weet ik niet...

Wat betreft of de isp dit zou moeten doen, klanten verwachten het nou eenmaal. Dan kun je als bedrijf kiezen, ga je duizend keer uitleggen waarom het hun eigen probleem is en sop het je verder maar op, of ga je een oplossing zoeken voor tevreden klanten? Er vanuit gaande dat dit systeem goed werkt lijkt het mij een prima oplossing.
Heerlijk eindelijk iemand die het snapt - ik heb ook echt veel moeite gestoken in het bekabelen van alle access points in mijn (nieuwbouw huis) en in het huis van mijn ouders.

Helaas geldt voor veel mensen dat ze niet eenvoudig (of helemaal niet) bekabelde infrastructuur voor deze optimale oplossing kunnen aanleggen (of laten aanleggen). Vooral bij oude huizen, appartementencomplexen is het drama). Dan ben je dus wel aangewezen op dit soort diensten.
Het grootste probleem met Wi-Fi is dat een slecht ontwerp nog steeds wel werkt. Vervelende is die smartWiFi ven Ziggo en de KPN boosters marketing technisch lekker worden worden gepushed. En het is aan de 'normale' consument nauwelijks uit te leggen.

Zo zag ik laatst van Philips goldplated UTP kabels, Cat6 tig keer sneller dan Cat5E
Die euro per maand is dus 12 euro per jaar en alleen daarvoor heb je al een redelijke kabel.
Helemaal eens met je reactie hoor, maar met een kabel alleen ben je er niet of wil jij voor mij kosteloos even een kabel naar de zolder trekken en uit het zicht wegwerken? Dat zijn namelijk voordelen die WiFi wel bied.
Vol-le-dig akkoord! Probleem is vooral dat de klant inderdaad van een provider wifi verwacht en dat de provider dat overal gaat regelen. Op het moment dat je als provider zegt "hier is UTP met internet en veel plezier" gaan veel mensen toch overstappen naar de concurrent die wel vanalles belooft (en het ook niet altijd waar kan maken). De concurrentie op de provider markt zorgt ervoor dat providers dit inderdaad zijn gaan doen en aangezien de monteurs die het ter plaatse op mogen lossen toch zelfstandige of onderaannemers zijn wordt het probleem gewoon over de schutting gegooid. Onder de streep komt het er gewoon op neer dat mensen er niet voor willen betalen om hun eigen lokale netwerk in huis op orde te hebben, tja...
Als monteur van KPN kan ik dit beamen. Klant verwacht over het algemeen dat de provider alles regelt en alles gratis aansluit en gratis voor een optimaal wifinetwerk zorgt. Al heb je zes tv's en een nieuwbouwwoning waar op iedere verdieping 1 of meerdere bekabelde access points nodig zijn, regelmatig gehad dat de klant het verwachtingspatroon heeft dat wij alles komen installeren, ondanks duidelijke informatie op website en in mails. 'Ach, de provider regelt het allemaal wel'.

Dat onderaannemer/zzp'er verhaal is overigens sterk afhankelijk van de provider. Ik weet dat Ziggo inderdaad veel met zzp'ers werkt (met de welbekende magneetsticker dat ze erkend installateur zijn) maar bij KPN werken bijvoorbeeld enkel monteurs in dienst van KPN of via een uitzendbureau en nog een aantal andere bedrijven die monteurs detacheren naar KPN (denk aan VolkerWessels en Future Connections). KPN werkt al een tijdje niet meer met zelfstandige installatie- en storingsmonteurs

Volgens mij is het in providerwereld eigenlijk vrij simpel, je hebt eigen monteurs, of je gebruikt Guidion in combinatie met zelfstandigen.
Provider zijn inderdaad niet verantwoordelijk voor wifi. Dat staat ook in veel algemene voorwaarden. Het feit dat ze nu apparatuur als dit aanbieden is dan toch juist een schoolvoorbeeld van concurrentie ten behoeve van de consument. Onder de streep zal het wellicht ook goedkoper zijn omdat het aantal storingsafspraken minder zal zijn.
Klopt, Wifi is niet de verantwoordelijkheid van de provider. Ik merk zelf dat best veel mensen boos worden op diezelfde provider als hun (draadloze) verbinding wegvalt. Hoe je dan ook probeert uit te leggen dat dit door hun eigen router komt, of door de locatie van de modem/router van de provider, het haalt niks uit.
En ik vermoed dat de providers daarom een "oplossing" aanbieden.
Extra kabel trekken met een access point or router is beter, maar dat is vaak maatwerk en moeilijk aan te bieden voor een forfetair bedrag. Dáárom gaf ik ook aan dat ik wel begrijp dat de snelle "oplossingen" wel aantrekkelijk zijn bij veel mensen.

De 200 euro wat jij aangeeft is alleen haalbaar als je het zelf doet (of buurjongen vraagt). Kabeltje trekken en netjes wegwerken + degelijke router + voorrijkosten, dan ga je makkelijk over die 200 euro. Dus niet interessant voor een provider om te doen.
Niet alleen Ziggo, de winkels liggen vol met repeaters, routers en weet ik het wat nog meer. Allemaal roepen ze de grote oplossing te zijn voor wifi en leken zonder kennis zitten er uren mee te klooien voor het inderdaad in een doos verdwijnt. Probleem is dat als je het echt goed wil doen een Ziggo monteur dit niet binnen een half uurtje geregeld heeft. Nieuwbouw heeft regelmatig nog UTP kabels naar overal waar je gewoon AP's kunt plaatsen, bestaande bouw doorgaans niet. En dat blijft nog altijd de beste methode om je wifi bereik op orde te krijgen.
bij nieuwbouw moet je zelf aangeven waar je loze leidingen naartoe wil leggen zodat je er zelf een UTP kabel doorheen kunt trekken (voor een forse meerprijs kan dit laatste ook worden geregeld). Maar feit blijft wel dat je er zelf al over na mag denken en als je dat vergeet dan veel succes met boren (bij ons ligt op alle verdiepingen vloerverwarming).

Maar verder helemaal eens! Alles moet "plug and play" andere oplossingen zijn "te moeilijk".
Sterker nog, sommige projectontwikkelaars laten het nog geen eens toe een loze leiding hoger dan standaardmaten te plaatsen. Wil je dus op de overloop ergens boven op de muur een accesspoint plaatsen, zegt het bouwbedrijf: zo hoog plaatsen we geen doos. Dan kun je dus zelf gaan slijpen.
Klopt, maar ik heb al vaker gezien dat mensen die een huis laten bouwen, absoluut geen inzicht hebben in dat soort dingen.
De twee mogelijke antwoorden zijn dan:
"Laat de project ondernemer het naar eigen inzicht doen" - M.A.W. Jij betaalt premium en de aannemer doet zo min mogelijk.
Of: "Doe het maar zo goedkoop mogelijk"
In geen van de gevallen krijg je dan loze leidingen in iedere kamer, laat staan een UTP aansluiting.

Vriend van me: Nieuw huis, router van Ziggo, geen enkele loze leiding, geen UTP nergens. De router staat dus in de meterkast, en ze kunnen alleen WiFi gebruiken, welke bijzonder slecht is, omdat de router in de meterkast staat. Kan daar ook niet weg, want er zijn ook geen loze leidingen. Het enige dat ze hebben is een coax kabel naar de TV, en dan heb je het gehad.

Dus ja, als je de keuze hebt, laat overal loze leidingen naar toe leggen!
Als je de keuze hebt, laat dan gelijk cat6a aanleggen en een patch paneel in de meterkast ;)
Waarom je -1 gemod wordt is me een raadsel, je hebt helemaal gelijk.
Veel van dit soort "oplossingen" werken marginaal, verbruiken veel energie en beeindigen meestal binnen een maand of 2 in "de la": De la vol spullen-met-stekker die het toch niet zo goed doen, de la die ieder huishuiden heeft en daarmee bergen grondstoffen kosten en afval veroorzaken.
Nog even los van de lock-in vind ik het verbruik van die apparaatjes aan de stevige kant: 0,45A op 220V :o
Hoop dat deze afbeeldingen niet kloppen, anders zorgt de WiFi van ziggo er wel voor dat we de klimaatdoelen niet gaan halen… }:O
0.45a op 230volt = ~100watt of 73kWh/maand (zo'n 13 tot 15 euro) per pod per maand.

Ik mag hopen dat dit niet klopt en het alleen een maximum is, het echte verbruik moet daar ver ver ver onder zitten.
Plume geeft op hun eigen website het volgende aan bij een soort gelijk product:
4.5W standby
10W average
15W maximum

https://shop.plume.com/homepass/advanced-hardware

[Reactie gewijzigd door mexmen2 op 23 augustus 2021 10:41]

Dat is alsnog 90kWh per jaar. Dus 20 euro per jaar per pod gemiddeld... 3 pods zouden dan meer dan 10% van mijn jaarverbruik doen...
Dat is echt wel heel veel ja. Onze Unifi U6-Pro en U6 LR devices doen 6Watt gemiddeld, die zijn met Wifi6 AX. Dat laatste zou ik voor nieuwe AP's toch wel als minimum willen als ik ergens geld in stop.
Dat vind ik nog steeds veel. Mijn Unifi LR en Lite (generatie voor de 6 modellen) doen gemiddeld zo'n 3~4 watt. De flex mini switch doet zo'n 1~1.5watt.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 23 augustus 2021 12:31]

Ik heb ooit eens zo'n stekker tussen mijn modem/router gezet om eens te kijken hoeveel stroom dat apparaat nu eigenlijk verbruikte en ik kwam op zo'n 25 euro per jaar uit (ongeveer evenveel als mijn tafelmodel koelkast toen). Vooral de wifi gebruikt nogal wat. Dus dat zo'n apparaatje ongeveer 20 euro per jaar verbruikt vind ik eigenlijk niet zo gek.
Jij hebt maar 600 euro energiekosten per JAAR? Ik zit momenteel op 132 euro per maand... Maar dan nog lijkt het verbruik me vrij hoog van de PODS ja, niet heel wenselijk.
Klopt. Maar dat lijkt me offtopic voor hier.
Als het goed is zouden ze per pod max 15 watt moeten gebruiken als ik hen specs sheet bekijk.

https://support.plume.com...-Technical-Specifications
https://support.plume.com...-Technical-Specifications

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 23 augustus 2021 10:38]

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ligt het verbruik daar ver, ver onder. Bij 100W zou de behuizing binnen 5 minuten weggesmolten zijn en op de grond er onder liggen. Benieuwd wie even de moeite neemt om hem in een verbruiksmeter te steken. Boven de 5-7W zal het wel niet zijn, en misschien zelfs minder.
Wellicht is het 0.45A op 100V? Dan is het nog steeds vrij fors, de Archer c7 die ziggo voorheen gebruikte gebruikt "maar" 18W aan vermogen.
Dit is de max input last. Vergelijk deze waarde met die op je telefoon lader of laptop lader. Die hebben ook meestal een input spec van 100-240V 0.5A maar die laden zeker niet met 120W je telefoon op. Gaat je telefoon van stinken.

Hardware zoals deze pods werkt vaak op lagere voltages en dit vormen ze om in de pod zelf omdat de powersupply ingebouwd zit.

Ter vergelijk:
iPad lader input: 100-240V 0.5A (120Watt)
iPad later output: 5.2V - 2.4A (12Watt)

De pods gebruiken dus volgens de Plume specs iets minder dan je iPad lader.
Pfff ja, lijkt me inderdaad een fout. Zou het niet zo zijn dat die 0,45A achter de transformator, dus bij 12V of 6V? Zou dan uitkomen op ongeveer 5W of 2,5W. Dat lijkt me reëel.
Tot 5 watt is inderdaad een stuk reëler als ik het vergelijk met m’n eigen netwerk ap’s en kleine switches.
Ben verder wel benieuwd naar de specs, want op de site van plume word ik ook niet veel wijzer (lijken andere apparaten dan die van ziggo met meer lan poorten).
Ik hoop toch echt dat iemand hier de hoeveelheid amperes voor en na de omzetting naar (vermoedelijk) 5V door elkaar gehaald heeft. Als zo'n ding 100W gebruikt, mag er wel een behoorlijke ventilator in die behuizing verstopt zijn.
Zo'n rating is meestal rush-in current rating, of de rating van een fuse. Niet nominaal verbruik.
Amperes keer volt is niet hetzelfde als watts. Het verschil zit in power factor (cos phi), in toleranties, in het bereik van de ingangsspanning...
En iedereen maar op school leren dat P=U×I......echt stom....
Verschil wat je hebt tussen gelijkspanning en wisselspanning. Kijk maar eens op https://emb-consultancy.nl/?page_id=449
Dat t rendement niet gelijk is aan het opgenomen vermogen is logisch. Daarom zijn ze al jaren bezig met bijv cos. Phi verbeteringen. Neemt niet weg dat de ouwe formule gewoon staat als een huis en iedereen deze gewoon gebruikt .
Cos phi heeft niks te maken met rendement.
Misschien is een accu een goede vergelijking. Je kan hem een uur opladen met 10 ampere bij 13 volt. En een uur ontladen met 10 ampere bij 12 volt.
Dan heeft die accu niet 10x13=130 wattuur "gebruikt", maar slechts 10 wattuur.
Cos phi verbeteringen worden ook in veel apparaten met een schakelende voeding toegepast door middel van een PFC circuit (Power Factor Correction).
Ik heb ze in test gehad, vind ze veel te groot voor in het stopcontact, wanneer je er twee stopcontacten boven elkaar hebt wordt het al lastig om de ander nog te gebruiken
Maken ze een wifibridge tussen de twee apparaten? Ik snap niet helemaal waarom het 24 uur duurt. Ik heb zoiets van Devolo, werkt perfect (ook wifi en bekabeld, zit een switch in), maar het staat in mijn werkkamer en gaat gewoon uit op het eind van de werkdag.
De twee apparaten communiceren via Mesh met elkaar. Deze zijn reeds gekoppeld. Echter de pods moeten gekoppeld worden aan het modem, dit zal de reden zijn dat het 24 uur duur. Ten tijde van de test konden wij pas beginnen met testen na de mail van ziggo. Dit is 2x uitgesteld, waarom precies weet ik even niet meer.
Ze werken meteen na installatie. Optimalisatie duurt 24 uur. Gebruik ze nu al een aantal maanden en ben erg tevreden moet ik zeggen...
Bij mij zijn ze uiteindelijk terug in de doos beland. Ik ga ze na de testperiode retourneren aan ziggo, ondanks ik ze gratis in gebruik zou mogen houden. Maar gezien ze zijn opgeborgen en ze alleen maar kwijt kunnen raken, dan maar retour
Ik ben heel benieuwd waarom je ze terug gaat sturen ?
Dit stond in een eerdere reactie.

1. te groot
2. niet zo stabiel als mijn eigen Mesh oplossing
Maken ze een wifibridge tussen de twee apparaten? Ik snap niet helemaal waarom het 24 uur duurt. Ik heb zoiets van Devolo, werkt perfect (ook wifi en bekabeld, zit een switch in), maar het staat in mijn werkkamer en gaat gewoon uit op het eind van de werkdag.
Pure speculatie dit:

Deze smartpods doen blijkbaar 'echte' mesh, in de zin dat de topologie ad hoc gecreeerd wordt.

Om dat uit te leggen: In de meeste netwerken loopt het verkeer vrij simpel van AP naar router en dan naar het internet. Maar als je meerdere draadloze apparaten hebt, dan kan het zijn dat je complexere routes soms efficienter zijn dan directe routes.

Stel je voor dat je een router in de meterkast hebt, een accesspoint in de woonkamer, eentje op de 1e verdieping en eentje in de tuin.

Van je tuin direct naar de meterkast is ws. een slechte verbinding. Dan kan in een 'mesh' het verstandig zijn om 1 van de andere AP's in de woonkamer of die op de 1e verdieping als tussenstation te gebruiken.

Ze doen kennelijk continue metingen, dan wordt er ergens (mogelijk server-side) een berekening gemaakt en elke 24 uur een 'beste configuratie' voorgesteld.
[/speculatie]

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 23 augustus 2021 10:25]

Ik heb/had altijd een aversie tegen de oude vorm van extenders.
Die dingen pikken het signaal op, en sturen het door, maar elk station halveert de snelheid.

Daarom duurde het ook een lange tijd voor ik echt doorhad dat er ook 'goede' apparaten zijn.
Plume zelf geeft prima reviews, maar die zijn allemaal op US woningen gebaseerd ( veel houtskeletbouw )
Sinds een paar jaar heb ik zelf Ubiquity in huis, in eerste instantie alles bekabeld, maar afgelopen voorjaar een outdoor AP bijgezet, welke geen direct (draad)verbinding kon krijgen.
Op basis van 'we zien wel' toch aangedurfd ( dankzij vele tweakers voor mij ) en het maakt de boel niet trager.
Rechtstreeks op dat AP haal ik netjes 300+ download, en 30 upload, wat ik op de bedrade AP's ook krijg.
Ja, die ouwe extenders deden niet veel meer dan de radioband waarop je zat vervuilen.

In de 5 Ghz-range zijn a) veel meer kanalen b) dragen kanalen veel minder ver. (meer demping) Dat laatste lijkt een nadeel, maar is een voordeel.

Het betekent dat je veel minder last van je buren hebt.

Als mooie truc zie je dat de duurdere apparaten nu meerdere radio's hebben, waardoor ze een radio (en kanaal) kunnen reserveren voor de onderlinge communicatie (backhaul) en een radio voor de communicatie met clients.

Uiteindelijk is bedraad superieur voor stabiliteit, maar draadloos biedt zo veel meer flexibiliteit.

Je moet alleen niet verwachten dat je het op een koopje kan doen.
Je moet alleen niet verwachten dat je het op een koopje kan doen.
Ach ja, je kan het ook verspreiden.
Gaf mij in ieder geval de ruimte om te zien waar het probleem het ergste was.
Begonnen met een centrale AP-Lite, en deze op een paar plekken weggehangen.
Nu uiteindelijk deze 'vast' in het voorportaal, zodat deze de begane grond bestrijkt, één op zolder en een outdoor ( UAP-M ) die tegen de schuur hangt, deze pikt de sterkste op, en voorziet de tuin prima.
Al met al 250 / 300€ bij elkaar, maar centraal beheerbaar, en ook duidelijk inzicht welke niet optimaal presteerde ( ook na een aantal dagen )
De goede oplossingen gebruiken een aparte radio, aparte antenne, aparte frequentie/band voor de backhaul.

De goede doen backhaul over 2.4GHz (dat gaat immers veel makkelijker door vloeren en muren) en maken met de devices in de betreffende kamer waar ze staan verbinding via 5GHz.
Die 24 uur is nodig zodat het algoritme genoeg data heeft om een goede berekening te kunnen maken.
Heb je nog andere bevindigen uit je "test" die je wilt delen, behalve dan formfactor ?
Zoiets als, ja verbetert de wifi inderdaad, hogere snelheden, betere verbinding in de tuin ?
In het algemeen kun je moeilijk zeggen of het werkt of niet. Het heeft met te veel factoren te maken of het wel of niet werkt. Huis met veel hout en je signaal gaat verder. Veel gewapend beton, signaal zal niet heel ver gaan.
Voorbeeld in kelder heb ik router staan. Sta ik op de 1ste verdieping met 2 gewapende betonvloeren en zeg 4 meter afstand blijft er van 5ghz wifi bijna niet over, 2.4 ghz 3 streepjes.

Daarnaast het ding is gewoon extender dus als het halverwege zit is het signaal al slechter en kun je alleen dat versterken. Beter zal het niet worden. Het zijn eerder een soort lapmiddelen.
Als je makkelijk wat meer info wil, probeer dan de app wifiMan ook eens op je telefoon.
Heb wifi signal meter die geeft mooi signaalsterkte aan.

in mijn bovenstaand voorbeeld 5ghz 2x betonvloer afstand ca 4-5 meter 6% signaal -87dbm (valt dus bijna weg) idem 2.4hgz idem 56% -71 dbm
Ah dat is inderdaad ook top. Wat ik merkte is dat een telefoon antenne ook meespeelt, vandaar
Er zijn idd veel factoren die meespelen. Ene merk telefoon kan net iets beter zijn dan het anders.
wifi op je pc / latop, ingebouwd of met extern kastje en antenne die ook beter bereik geeft.

Als ik mijn tel nu verbind met 2.4ghz in de kelder vanuit 1e verdieping geeft hij tussen de 25 en 39 mpbs snelheid aan. Doe ik dat met usb wifi met 4 antennes vanuit de pc haal ik tussen de 57 en 72 mpbs.
Externe antenne geeft dus wel iets verschil/verbetering. De 5ghz in de kelder zie ik met de externe usb/wifi op de pc echter nog steeds niet. Met zwaardere antenne zou dat misschien mogelijk zijn.

De meesten mensen gebruiken echter gewone telefoon of ingebouwde wifi van laptop.
De grote vraag is, hoe beviel het?
Ik heb de pods maar even getest, voor mij waren er geen snelheidswinsten ed te merken. Het is handig om via een Mesh netwerk het netwerk uit te breiden. Echter deze oplossing heb ik vanuit Asus al lopen. Ten opzichte van de Wi-Fi van het Ziggo modem zelf merk je wel dat je een groter bereik creeërt. Qua snelheden doet het niet veel voor elkaar onder. De stabiliteit van de pods vond ik redelijk. Ervoer af en toe weer het wegvallen van het netwerk. Dit is voor mij de reden waarom ik voor het einde van de test weer gestopt ben en mijn bestaande oplossing weer heb ingezet

[Reactie gewijzigd door sjtienuh op 23 augustus 2021 10:11]

Niet getest waarschijnlijk als hij dat andere spotcontact nodig had :D
natuurlijk heb ik hem wel getest ;) gewoon dan maar even het andere stopcontact niet gebruiken zeg maar.
Zie mijn toevoeging met bevindingen.
"De apparaten zijn alleen compatibel met het witte ConnectBox-modem, dat een update heeft gekregen om de apparaten te laten werken." Die ga ik dus niet kopen. Als ik switch naar KPN of ze wil verkopen of geven aan een vriend/familie werken ze misschien niet.

Waarschijnlijk weten of lezen klanten dit niet. Indien wel waarom zou je deze dan kopen ipv van een oplossing die wel met andere modems samenwerkt? Tenzij je een significante (50%) korting krijgt, maar dat kan ik nergens vinden.
Als mensen principieel spullen niet willen huren? Kijk maar op Tweakers hoeveel mensen niet roepen dat ze geen abonnementen willen hebben op spullen, maar juist liever in één keer eenmalig willen betalen.

Persoonlijk zou ik als ik ze nodig had ze liever huren denk ik.
Huren is voor twee stuks 30 euro per jaar of 99 euro eenmalig. Dan ben je dus ongeveer 3.5 jaar verder voordat het voordelig wordt.
Ik heb bij Ziggo een jaar of 2 geleden dat pakket via het stopcontact aangevraagd.
Alleen maar omdat er zoveel goeds over te vinden was, nieuwe technieken, minder storingen ...

Mijn eerste gedachte was ook 'ik koop ze dan gelijk'
Maar toch eerst de kat uit de boom gekeken, en een paar maanden getest ( 2€/m geloof ik )
Wat was ik blij dat gedaan te hebben.
De eerste opzet was prima, koppelen inpluggen en klaar.
Maar na een paar weken begonnen de storingen, AP niet bereikbaar, snelheid bagger traag op telefoons/tablets

Bleek er een nieuwe TV te storen op het stroomnetwerk.
Ander stopcontact, maar elke keer als de CV aanspring, ging de WiFi down op de overloop

Ik bleef van stopcontact wisselen ( er zijn maar zoveel mogelijkheden in een huis ) ;)
Dus retour, en gekozen om dan meer iets meer uit te geven, en een 2e unifi AP weg te hangen op de overloop ..
Geen issues / klachten meer gehad.
Je kan hoeft ze niet te kopen. Huren kan ook.

[Reactie gewijzigd door JDx op 23 augustus 2021 10:16]

Dat is letterlijk de titel van het artikel...
Er zijn opties om de Pods te huren of te kopen. Huren kost 1,25 euro per pod per maand, terwijl kopen eenmalig 60 euro kost voor één Pod, terwijl een pak van twee 99 euro kost en het per drie gaat om een prijs van 129 euro.
De apparaten werken waarschijnlijk ook met de meeste andere modems. Deze pods zijn alleen geoptimaliseerd om te werken met de ConnectBox.
Grappig, de snelheden op de kabel worden steeds groter zelf 1gb down is mogelijk. Een pad is dan leuk maar is en blijft een extender en signaal wijzigen klinkt leuk maar uiteindelijk als je halfweg zit heb je ook nog maar de snelheid op die locatie die je kan versterken en kan doorgeven.
Uiteindelijk moet je straks je hele huis vol met pods gaan hangen om steeds hogere snelheid te kunnen ondersteunen.
als je blackspots hebt en snelheid wil zul je in huis gewoon meerdere wifi punten moeten hebben die via een netwerkkabel met je modem of hub verbonden zijn. alleen dan krijg je maximale wifi snelheid.
Ik heb sinds een tijdje een Orbi50 en in een 3 verdiepingen grote woning met slechts 2 orbi's haal ik in m'n studie 70/80 MB/s. Er zijn inderdaad nog een paar hoeken waar de verbinding wat zwak is, maar hedendaagse mesh techniek met Wifi6 om de hoek zal dit wel meevallen.

Verder richt je ook je woning enigzins in rondom die beperkingen. Zo heb ik de modem/NAS/Router allemaal op 1 hoop liggen en enkel naar m'n PC in mijn studie nog een 1 GBit lijntje liggen. Verder thuis op m'n laptop of mobiel heb ik weinig behoefte aan meer dan wat mijn mesh aankan.

Neemt niet weg dat ik zo mijn twijfels heb aan de zeer hoge snelheden die meer en meer beschikbaar zijn. Zelfs met twee TV's op 4k zie ik de meter zelden voorbij 100mbit gaan. Hooguit qua upload zou ik wel wat meer willen (ik heb een 1000/100mbit lijn).
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Het wifi-bereik bij mij in huis was altijd beroerd, en dan met name op zolder. Een gewone extender had inderdaad totaal geen effect, maar vorig jaar heb ik een mesh-systeem met meerdere access points neergezet en nu is de snelheid op zolder net zo hoog als in de woonkamer.

Of je 't nou bedraad doet of niet, als je overal in huis die hoge snelheid wilt behalen heb je meerdere wifi-punten nodig. En als je een betrouwbaar, stabiel en snel systeem wilt, dan vereist het ook gewoon een serieuze investering. Een draadloos (mesh-)netwerk is wel wat duurder dan een bedrade oplossing, maar je bent wel veel flexibeler in waar je de access points neerzet/ophangt.
Het ligt er maar net aan wat je allemaal wil doen.
Je tv en mobiel zullen aan wifi voldoende hebben.
Surfen met je laptop zal wifi ook voldoende zijn.
Heb je echter een Nas, paar kinderen en paar vast pc's dan zal wifi gewoon niet snel genoeg zijn. Tenzij je allee wifi punten weer bedraad aansluiten.
Hang dan ook weer van de grote van je huis af, hout, beton enz.

Heb hier in huis in iedere kamer gewoon dubbele vaste gb aansluiting gemaakt. Uiteindelijk blijft dat gewoon het snelste werken.
Mijn ervaring is dat wanneer je dat kastje op ongeveer het middelpunt van je huis neerzet je al een heel eind komt waarbij je je moet afvragen waar je meest comfort wilt.
Vaak is dat het midden van je woonkamer en dan vlak tegen het plafond aan.
Dan heb je in zowel de woonkamer als op de eerste verdieping maximale snelheden.

De modem/router houden waar de coax/dsl/glas binnen komt is vragen om problemen, dat is een bron van storingen ivm andere kabels.
De meterkast is dus de meest slechte locatie om hem daar te houden. Het “advies” om die zo dicht mogelijk bij binnenkomst te houden compenseer je met wat dikkere (afgeschermde) kabels.

Is snelheid echt belangrijk met lage pings dan werkt de ouderwetse kabel nog altijd als beste. Dat kan nog altijd met gemak 20m overbruggen zonder noemenswaardig verlies.
Voor coax gewoon KabelKeur nemen of hoe dat heet. Of een goed merk echte coax (Belden of zo). Een vriend had ooit troep van een duur merk, Monster Cable of zo. Drama, echt uitval van signaal door die suffe kabel. En maar denken dat het dat niet kan zijn, want "duur".
Voor DSL weet ik niet wat verstandig is.
Voor DSL weet ik niet wat verstandig is.
DSL is tot aan het modem RJ11, 4 aderig.
Daarna alles IP ( RJ45 )

Ik denk dat er weinig mensen zijn die nog écht coax door het huis hebben lopen, als ze DSL gebruiken.
KPN moet je tegenwoordig extra ontvangers afnemen, voor meer tv's
Ik bedoel: een kabelmodem verleng je met goede coax. Slechte geeft problemen.
DSL verleng je met telefoondraad. Waarschijnlijk het beste stug, maar ook de juiste impedantie.
Klopt, al raadt ik iedereen af om dat te doen.
Gewoon aansluiten waar hij binnenkomt ( AOP ) en verder met RJ45.
Misschien een domme vraag, maar waarom zou het versterken van mijn wifi signaal ineens 'smart' moeten. Wat voor voordelen levert dat op tov 'dom' versterken? Bij de smart variant moet ik tot 24 uur wachten zodat de Pods "netwerkactiviteit meten en met die data via een algoritme het wifisignaal aanpassen".

Wat is er mis met inpluggen en uitzenden? Als ik het patroon ineens verandert, moet ik dan ook 24 uur wachten tot de pods het herkend hebben?
Ik neem aan dat andere fabrikanten dit gewoon "mesh" noemen (bv AVM die repeaters en routers in een mesh laat draaien). AVM repeaters gaan keurig in standje low-power als er niemand in de buurt is en passen het zend vermogen aan als er devices in de buurt zijn.
Ik denk dat je dat pas kan beoordelen als je weet wat er in die 24 uur allemaal precies gedaan wordt door het apparaat.
Verzadiging van de WiFi band is een probleem, vooral tegenwoordig op 2.4GHz. Zend jij dus niet of minder krachtig uit dan kan dat daarbij helpen natuurlijk.

Misschien minder handig voor jouwzelf op dit moment, maar wel erg handig als je met een hoop man op een kluitje zit in bijv. een appartementencomplex en iedereen maar op volle kracht hun wifi netwerken de lucht in straalt.
Dat is alleen maar zo als iedereen dat doet.
Als je het probleem voor jezelf wil oplossen moet je gewoon van 2.4 ghz af.

Ik heb op 2.4ghz alleen nog maar een printer. Een relatief nieuwe printer toevallig maar adoptie van betere wifi standaarden in dit soort hardware is helaas traag anders kon ik dat hele 2.4ghz gewoon uit zetten inmiddels.

Op Wifi "5" en "6" is dit niet echt meer een probleem. Daar worstel je wel wat meer met dikke muren maar dat kan je dan oplossen met zo'n extra access point.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 23 augustus 2021 13:07]

Als ik kennissen zie worstelen met printers op WiFi die niet lekker verbinden ben ik toch altijd weer blij met mijn printer op cat5... doet het altijd en kan er alsnog vanaf de laptop met wifi bij komen.
Op zich werkt het prima hoor. Printer weigert nooit dienst, en als die weg valt zie ik dat in principe terug in home assistant.

Ik heb sinds 5ghz een beetje de norm is geen UTP kabels meer echt benut behalve door er een access point op aan te sluiten.

Sinds ik Wifi 6 heb hangt zelfs mijn vaste PC draadloos in het netwerk want dat scheelt me twee kabels en een netwerk switch, ik haal gewoon betrouwbaar 700 megabit uit de lucht.
Dat is 200 megabit meer dan mijn internetverbinding überhaupt toelaat en ook voor communicatie met NAS is dat ruim voldoende.
Ping is "ietsje" hoger maar op dat vlak win ik meer door als het eindelijk eens een keer kan naar glasvezel te switchen.

M.i. is werkbare wifi gewoon een kwestie van deftige hardware neerzetten, en een beetje verwachtingsmanagement. Je kan gewoon niet je hele huis van snel draadloos internet voorzien met 1 dingetje ergens in een uithoek van je woning, weggemoffeld in een kastje.
Ik kan zo een aantal voordelen noemen:
- Geen geruzie met de netwerken van je buren, nu zitten deze vaak op hetzelfde kanaal/frequentie(s) of ze blijven 'hevig' switchen.
- Sneller DL/UL/minder latency omdat het signaal de 'goede' richting op wordt gestuurd.
- In theorie kunnen andere WiFi-apparaten er dus ook voordeel van hebben, die worden minder verstoord en beter af/opschalen.

Die 24 uur zijn gewoon nodig om je apparaten en plaatsing ervan beter te leren kennen en begrijpen. Ik vind het zelfs nog aan te korte kant, één week zou een beter beeld geven als je kijkt waar je het apparaat overal gebruikt in een of meerdere ruimtes.

Verder snap ik al die aversie niet zo, zaken als AI helpen ons toch vooruit? Kijk maar naar de veiligheid van auto's, zoals deze rechthouden op de weg en het verkleinen van ongelukken.

[Reactie gewijzigd door foxgamer2019 op 23 augustus 2021 11:16]

Verder snap ik al die aversie niet zo, zaken als AI helpen ons toch vooruit? Kijk maar naar de veiligheid van auto's, zoals deze rechthouden op de weg en het verkleinen van ongelukken.
Ik heb op zich geen aversie tegen AI, maar wel als dat niet nodig is; dingen die in de basis simpel zijn moet je vooral niet te ingewikkeld maken. Gezien de argumenten op mijn eerste reactie lijkt die AI component echter wel degelijk nuttig hier.
is het nu een veredelde powerline extender of werkt het puur op het wifi signaal en de daaruit voortkomende aanpassingen?
Volgens mij gewoon op wifi, de ethernet poort kan je zelf gebruiken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.




Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee