Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple houdt op 18 oktober Unleashed-evenement, mogelijk voor nieuwe MacBooks

Apple houdt op maandag 18 oktober om 19.00 uur Nederlandse tijd het Unleashed-evenement. Het online onthullingsevenement draait naar alle waarschijnlijkheid om nieuwe series MacBook Air- en Pro-laptops met een miniledscherm.

Het volledige digitale onthullingsevenement kan live via de officiële Apple-website of andere Apple-kanalen bekeken worden. Het gaat om een livestream die opgenomen is in het Steve Jobs Theater op Apples campus in Cupertino. Hoewel de techgigant nog niet bekend heeft gemaakt waar het evenement om zal draaien, kondigt Apple doorgaans in het najaar nieuwe laptops en desktops aan.

Dat vermoeden wordt versterkt door alle onofficiële informatie over een nieuwe serie MacBook Pro's die recentelijk naar buiten kwam. Leveranciers meldden afgelopen zomer dat de productie van een nieuwe MacBook Pro al van start was gegaan. Er werd toen gesproken over vernieuwde uitvoeringen van 14- en 16-inch MacBooks, uitgerust met een miniledscherm en de vermeende M1X-soc. Een MacOS-bèta verwees daarnaast reeds naar hogere resoluties voor nog niet aangekondigde MacBook Pro's. Ook zou Apple werken aan een vernieuwde versie van de Mac mini, wederom uitgerust met de nog onaangekondigde M1X-processor. Tot slot meldde Ming-Chi Kuo deze zomer dat de MacBook Air een refresh met miniledscherm zou krijgen, al werd toen niet over een nieuwe processor gesproken.

De huidige Apple MacBook Pro (13-inch) werd in 2020 aangekondigd en bevatte voor het eerst de in-house M1-soc. Afbeelding via Apple

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Yannick Spinner

Nieuwsposter

12-10-2021 • 20:29

101 Linkedin

Submitter: David Lans

Reacties (101)

Wijzig sortering
MacBook Air? Die staat toch echt pas volgend jaar op de planning.

Als we de geruchten mogen geloven gaat het dus om de High End Intel Macbooks die vervangen gaan worden. Dus de 4 poort 13” voor een 14” inch variant en de 16” inch.

Qua design waarschijnlijk:
  • Geen touchbar meer
  • Magsafe
  • SD kaartslot
  • HDMI poort
  • Mini Led
  • 120HZ?
Met een beetje geluk ook de Mac Mini waarvan ook alleen het base model is vervangen voor de M1 variant.

Al met al iets moois om naar uit te kijken en @Donstil had ook al een topic aangemaakt waar we lekker kunnen verder discussiëren [Keynote] Unleashed – October 18

[Reactie gewijzigd door Greatsword op 12 oktober 2021 20:44]

Reageer
Ik moet zeggen dat ik op mijn huidige MacBook Pro de Touch Bar wel apprecieer. Ik vind het erg handig om universe controls te gebruiken op de Touch Bar om bijvoorbeeld de helderheid of het volume aan te passen, woordsuggesties tijdens het typen of de sneltoetsen die ingebouwd zijn in ArchiCAD. Ik had de allereerste MacBook Pro met Touch Bar en het enige minpunt aan dat model was het vervangen van de fysieke escape-toets door een digitale in de Touch Bar, ik denk dat dit voor enorm veel controverse heeft gezorgd en tot het gevolg heef geleid dat de Touch Bar nog meer werd gehaat.

Zelf zal ik de Touch Bar missen in de nieuwe MacBook Pro, maar als het nu een optie was van 200-300 euro bij het samenstellen, liet ik het sowieso links liggen.

Een SD-kaart en/of USB-A terugbrengen zou ik een verkeerde stap vinden persoonlijk. Natuurlijk zijn er nog mensen die dit gebruiken, zoals fotografen, etc. Maar het "pijn dat ze leiden" door een dongle te moeten aanschaffen en koppelen of het koppelen van de camera direct in de MacBook is veel kleiner dan het voordeel dat de doorsnee MacBook Pro eraan zou hebben om er geen te hebben. Je zal me dan vragen wat het voordeel is zulke poorten niet te hebben en dat is simpel nl. meer ruimte voor andere zaken zoals batterij, een dunner en lichter toestel, etc. Het komt erop neer dat je altijd moet afwegen. Je zal misschien ook denken "het is een MacBook Pro" dus voor professionals gemaakt en dus moet voornamelijk de Pro zulke poorten hebben. Maar Apple en wij gebruikers weten allemaal dat de MacBook Pro een gewone consumerlaptop is geworden, niet omdat ze te zwak zijn qua performantie, wel omdat de doorsnee gebruiker hem koopt. Ja de MacBook Air verkoopt nog steeds beter maar de MacBook Pro is gewoonweg een consumerlaptop geworden ondanks zijn naam. Mensen denken nl. veel te snel een professioneel toestel nodig te hebben en omwille van het klein prijsverschil tussen de Air en de Pro gaan veel mensen voor de Pro. Dit kan je bijvoorbeeld niet terugzien in de desktop toestellen waar de Pro-varianten veel duurder zijn. Daar worden de Pro-varianten door echte professionals gebruikt die de PK daadwerkelijk nodig hebben.

Ik hoop dat de nieuwe MacBooks gewoonweg sterk verbeterde camera's hebben, een snelle Apple silicon chip, betere GPU, meer RAM en leuk meegenomen zou een nieuw ontwerp zijn met eventueel verbeterd scherm.

[Reactie gewijzigd door diskopogo op 12 oktober 2021 21:10]

Reageer
In 2016 en 2017 was de touchbar zeker niet standaard in de MacBooks, maar kon je deze als optie selecteren (heb ik ook gedaan toen). Wellicht dat het bij de nieuwe MacBooks ook het geval is, ik hoop het wel :)
Reageer
De Touch Bar is nooit als optie beschikbaar geweest. Het was in het begin op alle nieuwe MacBook Pro 15" modellen en op sommige 13" modellen. Pas later werd het standaard op alle MacBook Pro modellen. Maar je kon het nooit aanklikken bij het samenstellen en dus was het ook geen optie. M.a.w. als je een bepaalde configuratie wilde kwam je bij een MacBook Pro die het wel of niet had...
Reageer
Klopt als een bus. Wat mij betreft mogen ze het wel een optie maken, want ik zou hem wel gaan missen.
Reageer
Ik vind dat een 'Pro' gewoon een dongle moet hebben, verdomd handig, alle poorten die nooit zouden passen op een laptop. Je kan het ding op al je andere USB C/TB apparaten gebruiken, uitlenen aan anderen en meenemen naar je volgende laptop.
Reageer
Om wat tegengeluid te laten horen, van mij mag hij weg, de touchbar. Ik gebruikt het totaal niet. Ik ben sowieso meer van de shortcuts. Naar mijn toetsenbord kijken kost teveel tijd eigenlijk, breekt de flow. Ik ben sowieso meer voor de fysieke toetsen die je blindelings kon vinden, vooral voor mute en volume. Aan mijn M1 Mac Mini heb ik zelfs een Sharkoon keyboard met zo'n draaiknop voor de volume. Zo nice.

Het weglaten van de touchbar kan misschien ook een relatieve kostensparing opleveren. Of op zijn minst plaats maken voor iets anders wat nuttiger is.
Reageer
Ik vind het doodzonde als hij echt eraf gehaald wordt. Ik vind hem geweldig, maar goed schijn een van de weinig te zijn. zo 500 euro voor over oid.
Reageer
Van mij mag de Touch Bar weg of geef mensen de optie. Een goed argument om het weg te laten is omdat je er toch niet aan kan wennen. Het zit alleen in de Macbook Pro. Elke andere Mac ondersteund geen Touch Bar. En sluit je een Magic Keyboard aan dan ontbreekt ook de Touch Bar. Ik denk dat het dus nuttiger is om die keyboard shortcuts te leren dan te wennen aan de Touch Bar. Maar goed als je alleen op een MacBook Pro werkt wellicht geen probleem. Maar als de Touch Bar zo een succes was geweest dan had ik het graag ook in andere producten gezien zodat het consistent is.

[Reactie gewijzigd door L23 op 12 oktober 2021 23:34]

Reageer
van mij mag het een optie worden , ik heb het niet echt nodig.
Als de macbook pro hierdoor 100 of 150 euro goedkoper kan worden , dan graag.
Reageer
Inderdaad laten we er dan omdat het een pro is ook gelijk een serieel en parellel poort op doen, want het zijn aansluitingen die enkele vast nog gebruiken.
Sorry maar al aansluitingen zijn gewoon niet meer van deze tijd, en een klein usb-c dingetje is echt niet zo ramp.
Apple is er meestal gewoon 1 van de 1ste die altijd van alles weg haalt, en krijgt hier kritiek op maar uiteindelijk volgen de windows devices ook(En die heb je nu al genoeg zonder sd kaart en bijna geen usb A poorten meer).
Reageer
Een SD-kaart en/of USB-A terugbrengen zou ik een verkeerde stap vinden persoonlijk. Natuurlijk zijn er nog mensen die dit gebruiken, zoals fotografen, etc.
Veel (semi) professionele fotografen gebruik CFexpress kaarten. Dus zijn al met USB kabels aan de slag.
Reageer
En geen kabel gebruiken scheelt ook nog (een heel klein) risico. Best vervelend als je materiaal over aan het zetten bent en de kabel wordt er uitgetrokken.
Veel gewone macBookgebruikers hebben geen SD kaart lezer nodig en die het wel gebruiken kunnen ook een dongle gebruiken.
Maar het woord "pro" suggereert "pro" gebruik en als Apple onder hun professionele gebruikers ook fotografen rekent is een sd kaart lezer wel een belangrijker toevoeging.
Van de (wellicht selectieve) commentaren die ik afgelopen jaren gehoord heb wordt van alles wat Apple van de MacBook heeft geschrapt de SD kaart lezer het meest gemist.
Reageer
Tegenwoordig is Pro, zowel bij Apple als andere fabrikanten, geen echte Pro meer. Alleen Sony gebruikt de term nog goed op hun high-end smartphones.
Reageer
Meeste pro fotografen gebruiken andere kaarten en geen SD.
Dus daarmee is SD helemaal niet zo belangrijk. Hoeveel pro camera bodies hebben (alleen) SD kaarten?
Reageer
Belangrijkste, waarschijnlijk een redesign, met M1X processors. Mogelijk ook een Mac Mini met M1X processor. Mogelijk ook nieuwe Airpods.

M1X: (ARM SOC)

- 8 Performance cores
- 2 efficiency cores
- 16 Neural Engine cores
- 16 of 32 GPU cores

Ook met;

- 4 x USB-C
- 1 x HDMI
- 1 x SD2 kaart reader (hogere snelheid)
- 1 x Magsafe

En met het oude gezegde, "Companies that are serious about Software, design their own Hardware."

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 12 oktober 2021 21:09]

Reageer
Gezegde van WC-eend Apple zeker ;). Kan de nieuwe Mac Mini wel meerdere monitoren? Kan mij herinneren dat de huidige Mac Mini dit niet kan?
Reageer
2 monitoren, toch?

En voor laptops is dat dus eigen scherm + 1 monitor.
Reageer
Dat schijnt in MacOS Monterey opgelost te worden met software.

https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf
Reageer
Het is wat je opgelost noemt. Moet je een Apple TV of andere receiver kopen voor je scherm en die steeds instellen..

[Reactie gewijzigd door Hebbocake op 13 oktober 2021 08:18]

Reageer
Mac Mini kan het momenteel al wel. USB-C en eentje via HDMI.
Reageer
De huidige M1 MacMini ondersteund 2 monitoren.
Reageer
Alan Kay, geboren in 1940.Oa winnaar van de Turing prijs.

https://en.wikipedia.org/wiki/Alan_Kay

Amerikaanse Computer wetenschapper.

En jij?

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 12 oktober 2021 22:10]

Reageer
Hopelijk dat de nieuwe M1X ook meer dan 16GB werkgeheugen ondersteund. Een van de weinige nadelen aan de huidige MacBook Pro. Plus natuurlijk de enkele display out.
Reageer
Ik verwacht 16, 32 en 64GB. Anders is het geen MacBook pro wat mij betreft. De huidige serie heeft ook 32GB als optie. 16GB is voor een Air als je het mij vraagt.
Reageer
De huidige serie ondersteunt ook 64GB.
Reageer
De huidige 16" intel MBP heeft 64GB als optie. Maar de 13" met M1 heeft 16GB als maximum.
Reageer
Die ondersteuning voor één extra scherm moet echt uitgebreid worden naar minimaal twee. Was überhaupt al erg teleurstellend dat dit bij de eerste ‘pro’ met M1 niet het geval was. Als ik er niet minimaal twee schermen aan kan hangen dan koop ik ‘m niet. Heb ik simpelweg nodig om m’n werk te kunnen doen.
Reageer
Je kunt ook een docking station pakken met display link ondersteuning, dan kun je met de M1 chips wel meerdere monitoren aansturen (gezien de grafische chip dan in het dock zit). Dit is dan wel iets trager, maar voor code e.d. is het snel zat (4K @ 30fps video afspelen is ook nog wel te doen)
Reageer
Bedankt voor de tip! Als het bij de nieuwe reeks ook nog een probleem blijkt dan moet dit misschien maar, al zou ik het heel graag anders zien.
Reageer
Eigenlijk een beetje de MacBook Pro 2015 dus :) Ik heb altijd al geroepen dat Apple sinds 2015 veel te veel voor design ging en veel te weinig voor gebruik. Form over function.

- De touchbar was niet handig voor mij als functietoetsgebruiker - al zou hij *boven* de functietoetsen wel fijn zijn. Is meer dan zat ruimte voor ook, zeker op de 16". Snap nog steeds niet dat het of/of moet zijn.
- Magsafe was gewoon briljant en USB-C was dat niet. Als optie (denk dock) handig ja. Voor de bijgeleverde lader is Magsafe gewoon een super uitvinding.
- SD slot geef ik zelf nou niet zo om maar wel handig
- HDMI poort zeker superbelangrijk. Dongles zijn shit.
- Toetsenbord: Buiten de vele storingen in hun "butterfly" toetsenbord was het ook qua typgevoel dramatisch. Ik haat het om er mee te werken (heb er helaas een van mijn werk, heb hem altijd op een extern toetsenbord). Hier zijn ze gelukkig ook al afgestapt.

Hierdoor (en ook voor het losse geheugen dat helaas niet terugkomt :'( ) waren mensen nog steeds enorme fans van hun 2015 MBP's <3

Al met al toch wel een heleboel grote fouten van Apple waar ze nu op terugkomen gelukkig. Al verwacht ik niet dat ze dit als zodanig gaan brengen. Apple heeft teveel eergevoel om het toe te geven. Ze zullen het wel brengen alsof het totaal nieuw is en nooit zo geweest vroeger :')

Maar op zich wel goed dat ze nu weer terugkomen met serieus bruikbare hardware designs. De M1 is ook een uitstekend product, al moeten ze wel verrekte hard aan het werk om meer dan 1 externe monitor mogelijk te maken. Want dit is voor veel gebruikers op mijn werk echt een dealbreaker.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 12 oktober 2021 23:34]

Reageer
Apple:

- 1984 => Mac computer, met scherm toetsenbord en muis (waar kennen we dat concept toch van?)
- 1994 => Quicktake digitale camera
- 1999 => Imac, USB poorten
- 2010 => Macbook Pro, Thunderbolt 1 poorten
- 2016 => Macbook Pro, USB-C poorten

Oh en dit waren "first", IDD totaal niet meer relevant, net als die M1 chip van Apple, die bijna de hele industrie nu wil nabouwen, ook PC's.

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 13 oktober 2021 08:19]

Reageer
Ik zeg niet dat Apple het nooit goed heeft gedaan.. Ik zeg alleen dat hun laptops in de periode van 2015 tot nu flink te wensen overlieten.

Ik gebruik Apple sinds 2004, rond het begin van OS X. En het was altijd mijn dagelijkse PC. Maar ben daar de laatste 2 jaar mee gestopt, omdat het me tegen begon te staan dat ze te veel weglaten.

Ik denk dat het vooral kwam door Jony Ive. Toen Jobs doodging, had hij vastgelegd dat Ive het laatste woord had over alles. En hij was extreem van de form over function. Sinds hij weg is, is de mogelijkheid weer gekomen voor wat functionaliteit. Helaas is het voor mij te laat, ik gebruik Apple nog wel, maar niet meer als 'daily driver'. Alleen nog voor werk eigenlijk. Maar misschien komt dat wel weer als ze zo doorgaan.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 13 oktober 2021 09:07]

Reageer
In 2015 had Intel belooft al om op 10nm te zitten (roadmap), daar zijn Apple laptops op ontworpen. Verder hadden Apple engineers meer fouten in Intel CPU's gevonden dan Intel zelf. Het is dieptriest dat een klant meer fouten in je eigen product (Intel CPU's) vindt dan Intel zelf. Intel CPU's werden te warm, en je moet een shitload aan koeling en fans gebruiken. Daarom waren Apple laptops uit die tijd "slecht".

Daarom is Apple op z'n eigen ARM SOC CPU's (Apple silicon) overgestapt. En de M1 processor is nog maar het "instapmodel", wel al met een accuduur van 20 uur en niet beroerde performance (M1).

De opvolger, M1X zal waarschijnlijk nog sneller zijn, en die wordt a.s. Maandag aangekondigd.
Reageer
Maar performance was het probleem niet. Meer de andere hardware. Toetsenbord, beperkte poorten enz. De dingen die ik al opnoemde.

Maar ik ben blij dat die nu terug gaan komen.
Reageer
Toetsenbord is "bekend", Apple heeft met een redesign grotendeels opgelost, het lijkt er ook op dat Apple meer luisterd naar klanten.
Reageer
Je denkt dat het daar door kwam; maar dat klopt niet. Wat je ziet is dat er vooral op zaken bespaard diende te worden. De financiële afdeling is binnen apple sterker geworden (Door Tim) maar zij waren altijd de vijand van Steve (zie zijn boek). Hij had schijt wat het kostte als het maar zowel design als functioneel was. Omdat design is vastgelegd in de statuten van Apple kan de finance afdeling daar niet aan tornen. aan het function onderdeel helaas wel. Door minder poorten te hebben kochten inderdaad minder mensen een MBP. Finance ziet dat nu in en accepteerd dus de voorstellen van het design team om poorten terug te brengen. We gaan het zien de 18e.
Reageer
Ik ben alleen bang dat de modellen met 64 GB heel duur gaan worden. Voor de rest zijn de specificaties prima en hopelijk komt er volgend jaar ook ondersteuning voor in Asahi Linux en OpenBSD en wellicht ook FreeBSD.
Reageer
Ja dat is gewoon een groot nadeel van het gesoldeerde geheugen. Ik vind het ook jammer, met name omdat je vroeger de aankoop van extra geheugen ook gewoon uit kon stellen.

Ik gebruik FreeBSD ook ja, hoop ook dat daar ondersteuning voor komt. De M1 is een goede machine ja, ik gebruik er ook een voor mijn werk.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 13 oktober 2021 09:06]

Reageer
Stel jezelf de vraag of je 64GB nodig hebt met de M1X.... er is maar een hele beperkte hoeveelheid van applicaties die 64GB nodig hebben. Dan zou je beter een Mac Pro kunnen nemen. (komt die ook?!?!)
Reageer
Ik gebruik 32 GB met 4 cores in mijn Intel Core i7 6700HQ en 7700HQ laptops, dus dan verwacht ik wel 64 GB te gebruiken in een M1X Mac met 8 snelle cores. Ik spreek natuurlijk alleen voor mezelf en niet voor de typische Macgebruiker, want dat ben ik niet.

De Mac Pro zal waarschijnlijk nog wel een jaar op zich laten wachten. Het gaat mij er meer om dat het ARM hardware is dan dat het van Apple is, hoewel ik ook wel redelijk met macOS om kan gaan.
Reageer
HDMI poort denk ik niet maar als ze nu nog de SD kaartslot weg laten gaan ze echt een groep tegen het zeren pijn schoppen. De Magsafe is zovaak mijn lifesaver geweest dat ik het eigenlijk op elke Laptop zou willen zien (al is het puur vanwege e-waste) om nu weer te wennen aan een laptop zonder zou echt fataal zijn voor het apparaat.
Reageer
Ben heel benieuwd! Ga er vanuit dat er weer een MacBook Pro met 4 USB-C poorten komt (en wie weet nog iets meer). En de processor upgrade is natuurlijk ook wel interessant. Zoals op veel sites gespeculeerd wordt komt er een M1X, hoop dat ze ook echt iets concreets zeggen over de prestatie verschillen tot de huidige M1. Een 14inch MB Pro zou toch wel echt super zijn, voor mij het ideale formaat.
Reageer
Als je de gelekte blueprints mag geloven worden het 3 USB-C poorten omdat 1 poort zal worden opgeofferd voor de terugkomst van MagSafe.
Reageer
Klinkt flink onlogisch. Kracht van de huidige vier USB-C poorten is dat je aan weerszijde kan opladen. Op oude modellen zat je vast aan een van de twee zijdes.

Ga je nu alle vier de poorten laten opladen en maar 1 hiervan een Magsafe, dan verlies je het gehele voordeel en zal je alsnog mensen hebben die klagen "maar die poorten waren toch allemaal Magsafe?". En laten we eerlijk weten: ook met de huidige USB-C poorten kan je makkelijk, zonder zorgen, over de kavel struikelen.
Reageer
Op zich niet zo'n probleem.. 1 van die poorten zit normaal toch al aan de lader. Tenzij je een dock hebt waarmee je alles doet, maar dan heb je toch al niet meer dan 1 poort nodig.
Reageer
En zeer waarschijnlijk wordt dan ook de release-datum van MacOS Monterey bekend gemaakt.
Reageer
Waarschijnlijk wordt Monterey dan gewoon gereleased.
Reageer
Had gehoopt op een 15", maar schijnbaar helaas.

Ik vraag me ook af hoe het zit met backwards compatibility met programmatuur? Zie een hoop van mijn x86 software die niet op de M1 van mijn zoon draait.
Reageer
Software voor macOS zou moeiteloos via Rosetta 2 moeten kunnen draaien. Als het software voor Windows betreft, zou een virtuele machine met Windows for ARM uitkomst kunnen bieden. Windows 11 komt met ondersteuning voor ARM64EC, waarbij x86 en ARM code gemakkelijker binnen een applicatie gecombineerd kan worden

En anders is er nog Crossover, dat een commerciële versie van WINE aanbiedt en ondersteunt.
Reageer
Ik heb sinds januari een m1 Mac mini en ben nog geen enkele Intel-applicatie tegen gekomen die niet gewoon werkt.

Dus eh... heb je concrete voorbeelden?
Reageer
Oracle Virtual Box

Er zijn wel wat dingen die niet werken. Verreweg het meeste werkt trouwens wel en wat niet werkt zijn meestal vooral dingen rond virtualisatie, kernel extensies en wat bepaalde hardware nodig heeft.

[Reactie gewijzigd door PrimusIP op 13 oktober 2021 10:20]

Reageer
Klopt. Ook wel logisch lijkt me ;). Wel jammer inderdaad!
En verder? Ik gebruik m'n Mac elke dag voor m'n werk (programmamanager bij een gemeente momenteel), m'n hobby en van alles. Gaat moeiteloos en razendsnel.
Voor gaming heb ik wel een dikke PC staan ernaast, moet ik toegeven :P
Reageer
Voor de rest werkt ongeveer wel alles. Wat bij mij verder niet werkt (maar ik weet niet in hoeverre dat aan M1 ligt) is bepaalde Windows-games (onder Wine) waar textures niet goed laden, booten vanaf ander OS naast MacOS (dat kan wel, maar is heel onhandig, niet zoals met bootcamp) en ik heb dingen zoals Ext4 filesystem herkenning niet aan de praat gekregen. Iets met FUSE gaat er mis lijkt het, terwijl ik die wel draai.

Maar buiten dat, alle 'gewone' Intel-mac software op mijn M1 draait prima.
Reageer
Hopelijk ook een nieuwe 27"(+?) iMac, maar vermoedelijk zullen de populaire MacBook Pro's eerst aan bod komen.
Reageer
Mijn vriendin zit hierop te wachten, oude iMac 2013 is het snelste wel vanaf.
Reageer
Naar verwachting volgend jaar pas. Veel mensen wachten erop, en terecht. De 24" is prachtig, maar net ff te klein voor velen.
Reageer
Hopelijk blijft het mogelijk om ook zonder Magsafe op te laden via de USB-C poorten. Zit niet te wachten om al m'n aangeschafte USB-C laders weg te gooien en niet meer te kunnen laden via een USB-C scherm.
Reageer
"Toevallig" dat ze dit precies 1 dag voor het Google event op 19 oktober plannen
Reageer
Apple houdt zijn keynotes doorgaans op maandag of dinsdag, vorig jaar was het 13 oktober. Ze zullen deze maand een weekje later zijn, en op hetzelfde moment als Google zou nefast zijn voor beide bedrijven.

Dus of het "toevallig" is, het is eerder de tijd van de maand voor een keynote bij Apple, en Google heeft er nu ook eentje.

En geen enkel bedrijf gaat een persevent doen terwijl zijn grootste concurrent er ook eentje heeft, dat wordt altijd op elkaar afgestemd. Is ook zo bij MWC, Samsung deed het traditioneel altijd voor MWC, andere fabrikanten deden over het algemeen niet gelijktijdig een event omdat het dezelfde journalisten waren die van het ene hotel naar het andere gingen om verslag uit te brengen.
Reageer
Niet alles is een complot tegenwoordig. Sommige dingen zijn bewust, strategie of gewoon echt toevallig :+.
Reageer
Niet toevallig, beide kondigen producten aan voor het laatste en in (westerse) retail belangrijkste kwartaal van het jaar: de kerstcadeau’s. Dat begint voorzichtig in november en barst eind november helemaal los.

Vanuit marketing oogpunt is eind september/mid-oktober dan een goed moment om je productaankondigingen te doen. Heb je genoeg tijd voor reviewers om hun ding te doen en om een reclame-campagne op te zetten, maar is het niet zo lang van te voren dat mensen het helemaal vergeten zijn if je product al achterhaald vinden.
Reageer
Hopelijk is dit nieuws een mooie boost voor $AAPL. Die staan al een maand in de min sinds het nieuws omtrent de Apple Store/Epic.

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 12 oktober 2021 21:15]

Reageer
€3400 voor iets op schoot, en dan "maar" 512GB opslag hebben......
Jemig......
Reageer
Een laptop kopen van 3000 euro, en dan niet een nette externe oplossing hebben voor opslag.
Jemig.
Reageer
wat voor 'nette externe oplossing " mist u?
Reageer
Ik niet maar caramba mist een nette nas.
Reageer
Goed idee! Naast dongels voor USB, dongels voor HDMI, dongels voor kaartlezers, nu nog een externe harde schijf meezeulen.
Reageer
Ach, man, koop een dock, zit alles op wat je nodig hebt. Je kan er zelfs een nemen met een VGA poort als je in het onderwijs werkt in 2012. Meezeulen, begeeft je ezel het als jij een nvme ssd meetilt.
Als je nou gewoon in de morgen je behoefte doet, dan is dat al bijna 500 gram, kan je een iPad meezeulen.
Reageer
Ik draag genoeg zware dingen, een paar adaptertjes en docks kan ik ook wel dragen. Maar het is onelegant, en dat terwijl Apple altijd zo van de mooie vormgeving is.
Reageer
Ik begon in 2012 te werken op een universiteit. Mijn toen 6 jaar oude laptop had al geen VGA poort meer. Maar ja, alle projectors op de uni draaiden nog op VGA, ergo dongels. En pas rond 2018 of zo zijn de hdmi kabels begonnen. Dus in 2012 VGA, nee in 2017 VGA.

(Overigens lijken ze nu wel wat versneld aan het inhalen te zijn. In de zaal die deze zomer is aangepakt hebben ze al USB-C.)
Reageer
Het was ook meer bedoeld als een grapje. Als ik denk aan Windows laptops dan zie ik zo'n netbook uit 2010 voor mij, met een dikke vga poort die net hoger dan de behuizing zelf is.
Reageer
De standaard opslag is nu al 1TB bij een 16" MBP.
Reageer
Maar 3000 euro voor alles wat je krijgt…

Jemig…
Reageer
Nog 5 dagen voordat mijn huidige 16" MBP niet meer de koning is van de lijn. Ach ja ik ga hem nog zeker één winter gebruiken voor warme handen, zo'n haast heb ik ook weer niet met upgraden.
Reageer
Hahaha hij is wel lekker warm ja :D
Kwam er laatst wel achter dat je een energiebesparingsstand kan aanzetten als je op batterij werkt. Dat verdubbelt de accuduur en voorkomt brandplekken op je benen. En hij is nog steeds gewoon snel.
Reageer